Įsakymas netenka galios 2009-04-19:

Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija, Įsakymas

Nr. 22.3-39, 2009-04-09, Žin., 2009, Nr. 43-1708 (2009-04-18), i. k. 1095310ISAK022.3-39

Dėl Reikalavimų branduolinės energetikos objektų eksploatavimo nutraukimui patvirtinimo

 

Suvestinė redakcija nuo 2003-10-25 iki 2009-04-18

 

Įsakymas paskelbtas: Žin. 1999, Nr. 85-2558, i. k. 0995310ISAK00000022

 

 

VALSTYBINĖ ATOMINĖS ENERGETIKOS SAUGOS INSPEKCIJA

 

Į S A K Y M A S

(DĖL BENDRŲJŲ REIKALAVIMŲ IGNALINOS ATOMINĖS ELEKTRINĖS EKSPLOATACIJOS NUTRAUKIMUI)

 

1999 m. spalio 6 d. Nr. 22

Vilnius

 

 

ĮSAKAU:

1. Patvirtinti Bendruosius reikalavimus Ignalinos atominės elektrinės eksploatacijos nutraukimui, VD-EN-01-99.

2. Nustatyti, kad Bendrieji reikalavimai Ignalinos atominės elektrinės eksploatacijos nutraukimui, VD-EN-01-99, galioja nuo šio įsakymo pasirašymo dienos.

 

 

 

VIRŠININKAS                                                                                                                    S. KUTAS


BENDRIEJI REIKALAVIMAI IGNALINOS ATOMINĖS ELEKTRINĖS EKSPLOATACIJOS NUTRAUKIMUI VD-EN-01-99

 

1. ĮVADAS

 

1.1. Sąvokos

 

Ignalinos atominės elektrinės eksploatacijos nutraukimas (eksploatacijos nutraukimas) – teisinių, organizacinių ir techninių priemonių įgyvendinimas siekiant sutvarkyti Ignalinos atominę elektrinę, kai nusprendžiama, kad ji niekada nebebus naudojama pagal savo paskirtį [I.2].

Sutvarkyti Ignalinos atominę elektrinę – šiame dokumente reiškia atlikti Ignalinos atominės elektrinės deaktyvavimą, išmontavimą, eksploatacijos nutraukimo liekanų ir atliekų tvarkymą, aikštelės sutvarkymą ir kitus veiksmus siekiant neapribojamo aikštelės panaudojimo arba leidimo statyti aikštelėje kitus branduolinės energetikos objektus.

Neapribojamas aikštelės panaudojimas – Ignalinos atominės elektrinės aikštelės būklė, kada joje galima bet kokia veikla, įskaitant tą, kuri nėra reguliuojama radiacinės saugos požiūriu.

Eksploatacijos nutraukimo planas – dokumentas, aprašantis galutinio sustabdymo veiksmus, eksploatacijos nutraukimą, strategiją ir eksploatacijos nutraukimo išlaidų įvertinimą bei finansavimo šaltinius.

Eksploatacijos nutraukimo strategija (strategija) – tai yra dalis eksploatacijos nutraukimo plano, kuri parodo eksploatuojančios organizacijos pasirinktą procesą, atliekant eksploatacijos nutraukimo veiksmus, siekiant galutinio eksploatacijos nutraukimo tikslo – neapribojamo aikštelės naudojimo. Visas eksploatacijos nutraukimo procesas gali būti atliekamas keliomis eksploatacijos nutraukimo stadijomis ar fazėmis.

Eksploatacijos nutraukimo stadija (stadija) – viena iš 3 pagal Tarptautinę atominės energijos agentūros (TATENA) pasiūlytų eksploatacijos nutraukimo stadijų [II.1], apibrėžiant fizinę Ignalinos atominės elektrinės ir joje esamos įrangos būklę bei nustatant būtiną priežiūrą stadijos pradžioje, jos metu ir pabaigoje.

Eksploatacijos nutraukimo fazė (fazė) – IAE nuožiūra pasirinkta bendro eksploatacijos nutraukimo projekto dalis, nebūtinai sutampanti su eksploatacijos nutraukimo stadija, apibrėžiant fizinę Ignalinos atominės elektrinės ir joje esamos įrangos būklę bei nustatant būtiną priežiūrą fazės pradžioje, jos metu ir pabaigoje.

Galutinis sustabdymas – Ignalinos atominės elektrinės eksploatacijos užbaigimas, Seimui, Vyriausybei ir eksploatuojančiai organizacijai priėmus atitinkamus sprendimus, taip pat veiksmai, susiję su tokiu eksploatacijos užbaigimu, atliekami vadovaujantis eksploatacijos licencija, iki gaunant eksploatacijos nutraukimo licenciją.

Branduolinė sauga – Ignalinos atominės elektrinės savybė apriboti pagal nustatytas normas radiacijos poveikį žmogui bei aplinkai ir normalios eksploatacijos, ir avarinių situacijų atveju [I.2].

Radiacinė apsauga – teisės, technikos, technologijos, statybos, higienos normų, taisyklių bei priemonių visuma, garantuojanti žmonių ir gamtinės aplinkos apsaugą nuo branduolinės žalos [I.2].

Radiacinė sauga – visuma teisinių, techninių, technologinių, statybos, higienos bei darbų saugos, aplinkos apsaugos normų ir taisyklių bei priemonių, kuriomis užtikrinama žmonių ir aplinkos apsauga nuo žalingo jonizuojančiosios spinduliuotės poveikio [I.9].

Branduolinė žala – žmogaus mirtis arba pakenkimas sveikatai, turto netektis ar sugadinimas, nepalankios pasekmės aplinkai dėl radiacijos poveikio, susijusio su Ignalinos atominės elektrinės veikla ar branduoline (radiacine) avarija [I.2].

Mišrios atliekos – radioaktyviosios atliekos, turinčios pavojingų savybių.

Antrinės atliekos – atliekos, atsirandančios tvarkant atliekas.

Eksploatacijos nutraukimo liekanos (liekanos) – medžiagos, pastatai, konstrukcijos, liekančios nutraukiant eksploataciją.

Švarumo principas – kontrolės eksploatacijos nutraukimo liekanoms ar deaktyvuotoms medžiagoms nutraukimas reguliuojančios institucijos sprendimu.

Besąlyginis švarumo principas – šiuo atveju eksploatacijos nutraukimo liekana, neviršijusi valstybės valdžios institucijos nustatytų nesąlyginio švarumo lygių, gali būti išvežama iš aikštelės bet kokiu tikslu. Valstybės valdžios institucijos nebekontroliuoja jų radiacinės saugos požiūriu, joms palikus aikštelę.

Sąlyginis švarumo principas – tai yra švarumo principo pritaikymo būdas, kai eksploatacijos nutraukimo liekana pakartotinai panaudojama, perdirbama ar šalinama vadovaujantis nustatytais sąlyginio švarumo lygiais, valstybės valdžios institucijai patvirtinus jos pakartotinio panaudojimo, perdirbimo ar šalinimo būdus ir sąlygas. Liekanos, kurioms taikomas sąlyginio švarumo principas, yra IAE kontroliuojamos, siekiant užtikrinti sąlygų laikymąsi.

Specialūs reikalavimai – valstybės valdžios institucijų pagal įstatymų joms suteiktą kompetenciją normatyvinių dokumentų nustatyti privalomi aplinkos apsaugos, nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos, higienos, priešgaisrinės apsaugos, darbo saugos, branduolinės energetikos saugos ir kiti reikalavimai, susiję su įvairiomis žmonių veiklos sritimis (tarp jų su projektavimu, statyba, statinių atidavimu naudoti, statinių naudojimu ir nugriovimu) [I.29].

Projektavimo specialios sąlygos – valstybės valdžios institucijų ir savivaldos vykdomųjų institucijų specialius reikalavimus nustatančios sąlygos, kurios parengiamos tik tuo atveju, kai nėra atitinkamų normatyvinių dokumentų ar kai tie reikalavimai priklauso nuo statinio ir statybos sklypo konkrečios vietos ir jo aplinkos [I.29].

 

1.2. Tikslas

 

Pagrindinis šio dokumento tikslas yra nurodyti pagrindinius reikalavimus licencijuojant Ignalinos atominės elektrinės eksploatacijos nutraukimą ir suformuoti Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos reikalavimus, keliamus eksploatacijos nutraukimui ir paruošiamiesiems eksploatacijos nutraukimo darbams, saugos įvertinimui, eksploatacijos nutraukimo priežiūrai, bei specialiuosius reikalavimus eksploatacijos nutraukimo projektui ir kitiems dokumentams, atsižvelgiant kartu į patirtį, pasiektą tarptautiniu mastu, bei nacionalinę reguliavimo sistemą.

 

1.3. Apimtis

 

Šis dokumentas taikomas paruošiamiesiems eksploatacijos nutraukimo darbams, taip pat ir bendram Ignalinos atominės elektrinės eksploatacijos nutraukimo procesui po galutinio sustabdymo ir veiksmams, siekiant neapribojamo aikštelės naudojimo. Šis dokumentas taikomas tiek visos IAE eksploatacijos nutraukimui, tiek vieno jos energetinio bloko eksploatacijos nutraukimui. Galiojančių teisės aktų, reglamentuojančių veiklą, susijusią su eksploatacijos nutraukimu, sąrašas pateikiamas I priede. II priede pateikiamas atitinkamas TATENA rekomendacijų ir Europos Sąjungos teisės aktų sąrašas. Pagrindinių teisės aktų ir normatyvinių dokumentų, reglamentuojančių branduolinės energetikos saugą Lietuvos Respublikoje, sąrašas pateikiamas [I.1].

 

2. EKSPLOATACIJOS NUTRAUKIME DALYVAUJANČIŲ ŠALIŲ TEISĖS IR UŽDAVINIAI

 

2.1. Pagrindinės šalys

 

Pagrindinės šalys, dalyvaujančios eksploatacijos nutraukimo procese, yra:

– eksploatuojanti organizacija (Ignalinos atominė elektrinė, toliau – IAE),

– IAE eksploatacijos nutraukimą reguliuojanti institucija (Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija, toliau – VATESI),

– valstybės valdžios ir vietos savivaldos institucijos.

 

2.2. Pagrindiniai IAE uždaviniai

 

Pagrindiniai IAE uždaviniai:

– sukurti tinkamą organizaciją, kuri yra pajėgi nutraukti eksploataciją, aiškiai paskirstant visų asmenų, dalyvaujančių eksploatacijos nutraukime, funkcijas ir pareigas,

– saugiai nutraukti eksploataciją,

– gauti VATESI licenciją eksploatacijos nutraukimui,

– gauti atitinkamus valstybės valdžios ir vietos savivaldos institucijų leidimus ar įvykdyti jų reikalavimus, keliamus eksploatacijos nutraukimui ar su juo susijusiai veiklai,

– vykdyti VATESI reikalavimus.

 

2.3. IAE teisės

 

IAE turi teisę:

– suderinusi su VATESI bei valstybės valdžios ir vietos savivaldos institucijomis pasirinkti jai priimtiną eksploatacijos nutraukimo strategiją ir eksploatacijos nutraukimo fazes,

– kreiptis į VATESI su prašymu išduoti vieną licenciją visam eksploatacijos nutraukimui arba išduoti licenciją atskirai eksploatacijos nutraukimo fazei.

 

2.4. VATESI teisės ir uždaviniai

 

VATESI teisės ir uždaviniai:

– siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei ir Ūkio ministerijai sustabdyti (nutraukti) Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimą nesibaigus jos eksploatavimo laikui, jeigu saugumas nėra užtikrinamas,

– teikti pasiūlymus LR Vyriausybei ir atitinkamai kitoms kompetentingoms institucijoms dėl teisės aktų eksploatacijos nutraukimo srityje rengimo ar keitimo, eksploatacijos nutraukimo ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo strategijos bei eksploatacijos nutraukimo finansavimo,

– nustatyti reikalavimus eksploatacijos nutraukimo licencijavimui,

– išduoti ar motyvuotai atsisakyti išduoti licenciją eksploatacijos nutraukimui,

– sustabdyti, pratęsti, panaikinti eksploatacijos nutraukimo licencijos galiojimą,

– formuoti reikalavimus eksploatacijos nutraukimo planams, peržiūrėti ir tvirtinti juos,

– įvertinti saugą galutinio uždarymo ir eksploatacijos nutraukimo metu,

– formuoti papildomus saugos reikalavimus galutiniam uždarymui ir eksploatacijos nutraukimui,

– išduoti leidimus atskiriems veiksmams, susijusiems su eksploatacijos nutraukimu,

– rengti inspekcijų programas ir jas vykdyti,

– patvirtinti, kad eksploatacijos nutraukimas užbaigtas ir aikštelė gali būti naudojama neapribojamai, arba leisti įrengti aikštelėje kitus branduolinės energijos objektus.

 

2.5. Valstybės valdžios ir vietos savivaldos institucijų dalyvavimas eksploatacijos nutraukime

 

Valstybės valdžios ir vietos savivaldos institucijų dalyvavimas eksploatacijos nutraukime nustatytas [I.2]. Veiklos, susijusios su eksploatacijos nutraukimu, reguliavimas ir priežiūra vykdoma įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

3. FINANSAVIMO IR CIVILINĖS ATSAKOMYBĖS UŽ BRANDUOLINĘ ŽALĄ KLAUSIMAI

 

3.1. Finansavimas

 

Prieš pradedant eksploatacijos nutraukimą, turi būti sukaupta pakankamai lėšų. Eksploatacijos nutraukimo išlaidos turi apimti visus veiksmus, aprašomus eksploatacijos nutraukimo plane: galutinis sustabdymas, projektiniai – inžineriniai darbai, licencijos gavimo išlaidos, specialių technologijų paruošimas, deaktyvacija, demontavimas, galutinio tyrimo įvykdymas. Tai taip pat turi apimti išlaidas radioaktyviųjų atliekų, susidariusių eksploatacijos ir susidarančių eksploatacijos nutraukimo metu, sutvarkymui. Būtina atsižvelgti į išlaikymo, priežiūros ir fizinės AE apsaugos išlaidas, ypač tuo atveju, kai kokia nors eksploatacijos nutraukimo fazė yra vykdoma vėliau. Pastaruoju atveju būtina užtikrinti, kad lėšos, sukauptos eksploatacijos nutraukimui, išliks per visą saugaus išlaikymo periodą ir jam pasibaigus [II.2]. Bendrosios branduolinės energetikos objektų finansavimo nuostatos taikytinos ir eksploatacijos nutraukimo atveju. Jos yra išdėstytos [I.2] dvyliktame skirsnyje. Įnašai į IAE eksploatacijos nutraukimo fondą ir jo valdymas yra nustatytas [I.3].

 

3.2. Civilinė atsakomybė už branduolinę žalą

 

IAE, nutraukdama eksploataciją, yra atsakinga už padarytą branduolinę žalą pagal [I.2] vienuoliktą skirsnį. Civilinė atsakomybė už branduolinę žalą taip pat nustatyta [I.4–6].

 

4. EKSPLOATACIJOS NUTRAUKIMO PLANAVIMAS

 

IAE turi planuoti, kaip saugiu būdu bus nutraukiama eksploatacija. Yra išskiriamos 3 eksploatacijos nutraukimo planavimo fazės ir atitinkami eksploatacijos nutraukimo planai: pradinis, einamasis ir galutinis [II.2]. Eksploatacijos nutraukimo planavimas taip pat apima susijusius su eksploatacija IAE organizacinius veiksmus ir techninius sprendimus, kurie priimami atsižvelgus į eksploatacijos nutraukimą, bei eksploatacijos dokumentų tvarkymą. Eksploatacijos pabaigoje ir eksploatacijos nutraukimo metu eksploatacijos nutraukimo planas yra pagrindinis dokumentas, kuriuo remiantis atliekamas detalus eksploatacijos nutraukimo veiksmų planavimas (projektavimas).

 

4.1. Pradinis eksploatacijos nutraukimo planas

 

Pradinis eksploatacijos nutraukimo planas yra parengiamas prieš išduodant eksploatacijos licenciją. IAE turi parengti pradinį eksploatacijos planą ir pateikti jį VATESI kartu su prašymu išduoti eksploatacijos licenciją. Pradinis eksploatacijos nutraukimo planas turi bendrais bruožais parodyti, kad eksploatacijos nutraukimas yra galimas, ir pateikti bendrus eksploatacijos nutraukimo būdus ir technologijas. Pradiniame eksploatacijos plane būtina nurodyti susidarysiančių atliekų kiekį ir įvertinti eksploatacijos nutraukimo išlaidas.

 

4.2. Einamasis eksploatacijos nutraukimo planavimas

 

Eksploatacijos metu IAE privalo ne rečiau nei kas 3 metus atnaujinti eksploatacijos nutraukimo planą. Eksploatacijos nutraukimo planas atnaujinamas siekiant mažinti eksploatacijos nutraukimo poveikį žmonėms ir aplinkai bei palengvinti eksploatacijos nutraukimą, atsižvelgiant į pasikeitimus eksploatacijos nutraukimo technologijų srityje, pasikeitimus radioaktyviųjų atliekų tvarkymo srityje. Einamieji eksploatacijos nutraukimo planai turi būti koreguojami įvykus esminėms sistemų ir konstrukcijų modifikacijoms, taip pat įvykus incidentams ar avarijoms, nenumatytai užteršusioms IAE teritoriją ar atitinkamas sistemas. Einamojo planavimo metu atitinkamai patikslinamos eksploatacijos nutraukimo išlaidos.

Einamieji planai pateikiami VATESI. IAE turi atsižvelgti ir atitinkamai pakoreguoti einamuosius planus pagal VATESI pareikštas pastabas.

 

4.3. Galutinis eksploatacijos nutraukimo planas

 

IAE privalo parengti galutinį eksploatacijos nutraukimo planą [I.2] 38 str. Šis planas turi būti suderintas su valstybės valdžios ir vietos savivaldos institucijomis, nurodytomis [I.2] 38 straipsnyje, ir 5 metai prieš planuojamą IAE energetinio bloko galutinį sustabdymą pateiktas VATESI. VATESI tvirtina galutinį eksploatacijos nutraukimo planą.

Galutiniame eksploatacijos nutraukimo plane [II.3] turi būti pateikta:

a) IAE bei IAE regiono, kuris gali būti paveiktas eksploatacijos nutraukimo, aprašymas,

b) IAE eksploatacijos istorija, IAE įrenginių ir aikštelės panaudojimas eksploatacijos nutraukimo metu ir jam pasibaigus,

c) normų, taisyklių ir kitų teisės aktų, kuriais vadovaujantis bus atliekami eksploatacijos nutraukimo veiksmai, sąrašas,

d) pasirinkta eksploatacijos nutraukimo strategija ir tokio pasirinkimo loginis pagrindimas,

e) siūlomų eksploatacijos nutraukimo veiksmų aprašymas ir šių veiksmų atlikimo grafikas,

f) konceptualus saugos ir poveikio aplinkai įvertinimas, apimant jonizuojančiosios spinduliuotės ir kitokį poveikį žmonėms ir aplinkai,

g) aplinkos monitoringo programos, siūlomos eksploatacijos nutraukimo metu, aprašymas,

h) organizacijos, kuri nutrauks IAE eksploataciją, aprašymas: atsakomybė, resursai, personalo kvalifikacija ir įgūdžiai,

i) galimybės panaudoti tam tikrus eksploatacijos nutraukimo, valdymo bei inžinerinius metodus, išmontavimo, deaktyvavimo, pjaustymo technologijas, taip pat ir distancinio valdymo įrangos, būtinos saugiai nutraukti eksploataciją, įvertinimas,

j) siūlomo atliekų tvarkymo aprašymas, apimant: atliekų šaltinius, atliekų kiekį, jų charakteristikas ir tipus; medžiagų atskyrimo kriterijai; atliekų pradinis apdorojimas, apdorojimas, galutinio apdorojimo, transportavimo, saugojimo ir laidojimo metodai; galimybė perdirbti ar pakartotinai panaudoti liekanas, radiaciniai kriterijai; numatomi radioaktyviųjų ir neradioaktyviųjų medžiagų išmetimai ir nuotėkos į aplinką; radioaktyviųjų atliekų galutinis likimas,

k) saugos ir radiacinės apsaugos procedūrų, kurios bus taikomos nutraukiant eksploataciją, aprašymas,

l) kokybės užtikrinimo sistemos aprašymas,

m) kitų svarbių administracinių ir techninių reikalavimų, kaip TATENA, garantijos, fizinė sauga, avarinė parengtis ir kt., aprašymas,

n) monitoringo programos, skirtos patvirtinti, kad aikštelė atitinka švarumo kriterijus, aprašymas, įranga, metodai,

o) eksploatacijos nutraukimo išlaidų, įskaitant atliekų sutvarkymą, įvertinimas, sukaupti fondai ir kiti šaltiniai.

 

4.4. Eksploatacijos dokumentų tvarkymas

 

Eksploatacijos metu būtina užtikrinti, kad būtų tvarkomi ir saugomi dokumentai susiję su IAE eksploatacija (brėžiniai, sistemų aprašymai, procedūros, techniniai sprendimai, naujai įdiegtų sistemų, elementų ar konstrukcijų aprašymai, taip pat įvykių tyrimų medžiaga, ypač atkreipiant dėmesį į įvykius, dėl kurių buvo pažeistos sistemos ar elementai bei galėjo įvykti jų užteršimas radioaktyviosiomis medžiagomis, aikštelės monitoringo duomenys prieš IAE statybą ir eksploatacijos metu) ir galintys turėti svarbios informacijos eksploatacijos nutraukimo metu. Būtina pasirūpinti, kad šie dokumentai būtų lengvai ir greitai prieinami bet kurios eksploatacijos nutraukimo fazės metu [II.2].

 

4.5. Paruošiamieji darbai eksploatacijos metu siekiant palengvinti eksploatacijos nutraukimą

 

Eksploatavimo metu IAE turi imtis priemonių siekiant palengvinti eksploatacijos nutraukimą. Tai iš esmės apima sistemų, elementų ir konstrukcijų užteršimo radioaktyviosiomis medžiagomis mažinimą, apsauginių dangų priežiūrą ir naujų, lengvai deaktyvuojamų apsauginių dangų ir barjerų įrengimą, lengvai prieinamų ir išsiardančių konstrukcijų panaudojimą techniniams ir konstrukciniams sprendimams eksploatacijos metu, eksploatacinių atliekų tvarkymą ir kt. Visi atlikti paruošiamieji darbai ir tyrimai turi būti kruopščiai dokumentuojami.

 

4.6. Galutinio eksploatacijos nutraukimo plano keitimas

 

Galutinis eksploatacijos nutraukimo planas taip pat turi būti peržiūrimas ir prireikus keičiamas, vadovaujantis įgyta patirtimi eksploatacijos nutraukimo metu ar naujais saugos reikalavimais, taip pat esant politikos ar finansavimo pasikeitimams, galintiems daryti įtaką eksploatacijos nutraukimui. Eksploatacijos nutraukimo plano keitimas atliekamas nustatyta tvarka suderinus su VATESI ir kitomis valstybės valdžios institucijomis.

 

5. SAUGOS REIKALAVIMAI EKSPLOATACIJOS NUTRAUKIMUI

 

5.1. Branduolinės saugos užtikrinimas eksploatacijos nutraukimo metu

 

Eksploatacijos nutraukimo metu sauga turi būti užtikrinama tol, kol IAE kvalifikuojama kaip branduolinės energetikos objektas arba egzistuoja reali galimybė neplanuotai pasklisti radioaktyviosioms ir kitoms pavojingoms medžiagoms bei padaryti žalą žmonėms ir aplinkai. Visi eksploatacijos nutraukimo darbai turi būti atliekami pagal projektinius reikalavimus, ribas ir sąlygas. Bendrieji saugos reikalavimai eksploatuojamai IAE reglamentuojami [I.7–8].

Išvežus branduolinį kurą iš reaktoriaus ir panaudoto branduolinio kuro baseinų, leidžiama sumažinti kai kuriuos saugos reikalavimus, tačiau toks saugos reikalavimų sumažinimas laikomas galiojančiu tik atlikus saugos įvertinimą ir VATESI sutikus.

 

5.2. Eksploatacijos nutraukimo saugos įvertinimas

 

Prieš eksploatacijos nutraukimą turi būti atliktas išsamus ir sisteminis saugos įvertinimas. Toks įvertinimas turi būti tvirtai paremtas dokumentais, nuolat atnaujinant juos pagal įgytą patyrimą eksploatacijos nutraukimo metu ir reikšmingą naują informaciją apie saugą. Bet kokie nauji sprendimai, projektinių reikalavimų, ribų ar sąlygų pakeitimai turi būti įvertinti saugos požiūriu ir gali būti atliekami tik VATESI sutikus.

 

5.2.1. Avarijų analizė

 

Įvertinant eksploatacijos nutraukimo saugą IAE normalaus funkcionavimo metu būtina tinkamai atsižvelgti į galimas vidinių ir išorinių gamtinių bei sąlygojamų žmogaus veiklos įvykių sukeltas avarijas ar avarines situacijas. Šis įvertinimas atliekamas remiantis avarijų analizės, atliktos statant ir eksploatuojant IAE, pagrindu, tačiau ši analizė privalo būti peržiūrėta ir įvertinta pagal pasikeitusius reikalavimus ar pasikeitus avarijas ir avarines situacijas sąlygojantiems įvykiams. Papildoma avarijų analizė turi būti atlikta planuojamiems eksploatacijos nutraukimo veiksmams, galintiems pakeisti IAE ar atskirų sistemų būklę, įrengiant papildomas sistemas.

Atliekant avarijų analizę, būtina, tačiau neapsiribojant vien šiuo sąrašu, įvertinti šiuos įvykius: gaisras, nutekėjimai iš indų ar sistemų, kritimas, įrangos gedimai, įvykiai, sukeliantys kritiškumo avarijas (tol, kol kuras nėra visiškai išvežtas iš reaktoriaus ir panaudoto kuro baseinų), vandens patekimas pro barjerus ir į sistemas, išoriniai veiksniai (žemės drebėjimas, uraganas, potvynis, dujų prasiskverbimas ir kt.).

Turi būti tinkamai išnagrinėti ir kiti, galintys sukelti avarines situacijas ar avarijas įvykiai, sąlygoti esančių IAE cheminių junginių, naudojamų eksploatacijos nutraukimo tikslais, ar medžiagų, likusių nuo eksploatacijos pabaigos.

 

5.3. Radiacinė apsauga eksploatacijos nutraukimo metu

 

Nutraukiant eksploataciją vadovaujamasi optimizavimo ir ribojimo radiacinės saugos principais [I.9], 3 straipsnio 2 ir 3 dalys. IAE privalo užtikrinti darbuotojų ir gyventojų apsaugą nuo jonizuojančiosios spinduliuotės eksploatacijos nutraukimo metu. IAE darbuotojų ir gyventojų apšvita eksploatacijos nutraukimo metu reglamentuojama [I.10]. Tarptautiniu mastu bei tarptautinėse organizacijose pripažinti apsaugos nuo jonizuojančiosios spinduliuotės aspektai pateikiami [II.4–6].

5.4. Aplinkos apsauga

 

Planuojant eksploatacijos nutraukimą būtina atsižvelgti į tai, kokį poveikį aplinkai turės vieni ar kiti eksploatacijos nutraukimo veiksmai. [I.11–13] reglamentuoja, kaip yra atliekamas poveikio aplinkai vertinimas, ir reguliuoja kitus su aplinkos apsauga susijusius klausimus. Nutraukiant eksploataciją, IAE privalo įvertinti gamtos išteklių panaudojimą ir teršalų išmetimą į aplinką bei gauti tam atitinkamus leidimus [I.14–15]. Nutraukiant eksploataciją, turi būti atliekamas aplinkos monitoringas pagal [I.16].

Poveikio aplinkai vertinimo aspektai Europos Sąjungoje yra pateikti [II.7].

 

5.5. Atliekų tvarkymas

 

5.5.1. Radioaktyviosios atliekos

 

Eksploatacijos nutraukimas gali būti atliekamas tik tuo atveju, jei yra galimybė saugiai sutvarkyti eksploatacijos nutraukimo liekanas ir radioaktyviąsias atliekas bei numatytas radioaktyviųjų atliekų likimas iki palaidojimo. Tuo tikslu iš anksto planuojant eksploatacijos nutraukimą, būtina nustatyti susidarysiančias radioaktyviųjų atliekų kategorijas, formas, grupes ir atitinkamus jų kiekius. Remiantis šia informacija pasirenkama tinkamiausia radioaktyviųjų atliekų tvarkymo strategija ir radioaktyviųjų atliekų pradinio apdorojimo, apdorojimo, galutinio apdorojimo, transportavimo, saugojimo ir laidojimo būdai. Tvarkant radioaktyviąsias atliekas, vadovaujamasi nustatyta radioaktyviųjų atliekų klasifikacija ir priimtinumo kriterijais. Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo principai ir klausimai, susiję su radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginiais, reglamentuojami [I.17].

 

5.5.2. Pavojingos atliekos

 

Eksploatacijos nutraukimo metu susidariusios pavojingos atliekos klasifikuojamos pagal [I.18] ir tvarkomos vadovaujantis [I.19].

 

5.5.3. Mišriosios atliekos

 

Mišriosios atliekos tvarkomos kaip radioaktyviosios atliekos, tačiau būtina atsižvelgti į jų kitas galimas pavojingas savybes. IAE turi įgyvendinti specialias procedūras, siekdama tinkamai tvarkyti mišriąsias atliekas.

 

5.5.4. Kitos atliekos

 

Kitų nereglamentuojamų 5.5.1–5.5.3 punktais atliekų tvarkymas nustatytas [I.20–21].

 

5.6. Avarinė parengtis

 

Siekiant išlaikyti tinkamą avarinę parengtį eksploatacijos nutraukimo metu, pritaikomi esami avariniai planai ir procedūros, tačiau būtina atsižvelgti į specifines sąlygas eksploatacijos nutraukimo metu. Bendrieji reikalavimai avarinei parengčiai branduoliniuose objektuose yra nustatyti [I.2, 7–8].

 

5.7. Fizinė apsauga ir garantijos

 

Eksploatacijos nutraukimo metu turi būti palaikoma tinkama fizinė apsauga ir objekto aikštelės priežiūra. Tai ypač svarbu, jei kuri nors eksploatacijos nutraukimo fazė yra atidedama tam tikram laikui. Jei objekto aikštelėje yra medžiagų, kurioms taikomos garantijos, eksploatuojanti organizacija privalo laikytis atitinkamų garantijų principų, nurodytų [I.22–26].

 

5.8. Kokybės užtikrinimo programa ir dokumentavimas

 

IAE privalo sukurti ir įdiegti kokybės užtikrinimo sistemą, kuri apimtų visą veiklą, darančią įtaką saugiam eksploatacijos nutraukimui. Įgyvendindama kokybės užtikrinimo sistemą, eksploatuojanti organizacija privalo parengti kokybės užtikrinimo programą, numatydama joje konkrečias kokybės užtikrinimo priemones, pareigų bei resursų paskirstymą, veiksmų, susijusių su tam tikru projektu, atlikimo tvarką. Reikalavimai kokybės užtikrinimo sistemai yra nustatyti [I.27]. Kokybės užtikrinimo pagrindai pateikiami [II.8].

IAE privalo užtikrinti dokumentų, susijusių su atominės elektrinės eksploatacija, galutiniu uždarymu ir eksploatacijos nutraukimu, saugojimą. Po eksploatacijos nutraukimo dokumentacija turi būti tinkamai perduota ilgalaikiam saugojimui įgaliotoms institucijoms. Saugoma informacija turi apimti atominės elektrinės būklę, personalo kvalifikaciją, ryšius su subkontraktoriais, atliekų tvarkymo organizacijomis, reguliuojančia institucija bei kitomis valstybės valdžios ir vietos savivaldos institucijomis. Ypatingas dėmesys turi būti skirtas dokumentų, susijusių su atliekų pakuočių duomenims, darbuotojų apšvitinimo dozėmis ir galutine eksploatacijos nutraukimo ataskaita, saugojimui [II.3].

 

5.9. Eksploatacijos nutraukimo valdymas

 

IAE privalo užtikrinti, kad visose eksploatacijos nutraukimo fazėse veiktų organizacija, atsakinga už eksplotacijos nutraukimo valdymą. Šioje organizacijoje privalo būti numatyta pakankamai kvalifikuotų ir patyrusių darbuotojų, o jų pareigos, atsakomybė ir tarpusavio ryšiai aiškiai nustatyti [II.2]. Eksploatacijos nutraukimo valdymui siekiama pritaikyti eksploatacijos metu nusistovėjusią struktūrą ir metodus, kartu atsižvelgiant į naujus eksplotacijos nutraukimo metu iškilusius uždavinius. Siekiama išlaikyti panašią kaip ir eksploatacijos metu vidinių IAE dokumentų struktūrą. Pagrindinis dokumentas, kuriuo vadovaujantis užtikrinama stabili IAE būklė, yra technologinis reglamentas. Galutinio sustabdymo metu vadovaujamasi eksploatacijos metu susiformavusiu technologiniu reglamentu, kuris, prasidėjus eksploatacijos nutraukimui, atitinkamai keičiamas pagal eksploatacijos nutraukimo darbų pobūdį ir įvykdymą. Turi būti parengti ir kiti eksploatacijos nutraukimo dokumentai, kaip procedūros, instrukcijos, metodikos, pareiginės instrukcijos ir kiti, su kuriais būtų supažindintas ir pagal kuriuos veiktų IAE personalas.

 

5.10. Personalo apmokymas

 

IAE yra atsakinga už savo personalo ir eksploatacijos nutraukimo darbus atliekančių subkontraktinių organizacijų personalo kvalifikaciją ir pasirengimą. Personalo rengimo programa turi apimti ir pagrindinius eksploatacijos nutraukimo darbus, kaip deaktyvavimas, išmontavimas, darbas su distancinio valdymo įranga, pagrindinius darbo saugos principus, praktinių įgūdžių lavinimą, prireikus pasitelkiant apmokymo stendus, specialiai įrengtas konstrukcijas, maksimaliai imituojančias pagrindines darbų, kuriuos reikia atlikti, sąlygas. Ir pirmą kartą, ir pakartotinai rengiant personalą privalo būti skiriamas ypatingas dėmesys jo veiksmams (atkreipiant dėmesį į atskirų darbuotojų tarpusavio veiksmus) įvykus avarijoms. Rengiant eksploatacijos nutraukimo personalą, būtina išaiškinti galimų klaidų pasekmes IAE, darbuotojams, gyventojams ir aplinkai. Prieš tai, kai darbuotojai pradeda savarankiškai dirbti, būtina, vadovaujantis galiojančiomis normomis ir taisyklėmis, patikrinti jo sugebėjimus. Privalomas periodinis pakartotinis personalo rengimas. Personalo parinkimo, parengimo, leidimo dirbti savarankiškai ir kontrolės pagrindinės nuostatos yra nustatytos [I.7, 23].

 

5.11. Saugos kultūra

 

IAE privalo skatinti saugos kultūrą eksploatacijos nutraukimo metu. Saugos prioriteto samprata turi išlikti svarbi besikeičiant eksploatacijos fazėms ir mažėjant bendram rizikos laipsniui. Didelis dėmesys saugos kultūrai turi būti skiriamas kintant eksploatacijos nutraukimo darbų pobūdžiui ir potencialiam pavojui [II.3]. Pagrindiniai saugos kultūros aspektai pateikiami [II.9].

 

6. SPECIALIEJI SAUGOS REIKALAVIMAI EKSPLOATACIJOS NUTRAUKIMUI IR

ATSKIRIEMS EKSPLOATACIJOS NUTRAUKIMO ETAPAMS

 

6.1. Veiksmai galutinio sustabdymo metu

 

Galutinio sustabdymo metu gali būti atliekami normalios eksploatacijos veiksmai, kurie yra nustatyti eksploatacijos licencijoje. Šie veiksmai apima: panaudoto kuro iškrovimą ir išvežimą iš bloko, eksploatacijos atliekų tvarkymą, įprastą elementų deaktyvaciją.

Kitos atliekų tvarkymo priemonės, pavyzdžiui, tos, kurios yra susijusios su atliekomis, kurių negalima tvarkyti įprastu būdu (kai kurios iš aktyviųjų terpių, kaip grafitas, tvarkymas, metalų lydymas ir pan.), turi būti įtrauktos į eksploatacijos nutraukimo projektą ir licencijuotos.

 

6.2. Būtinos eksploatacijos nutraukimui sistemos

 

Reikiamas sistemų kiekis galutinio sustabdymo metu yra grindžiamas eksploatacijos technologinio reglamento ir/arba eksploatavimo instrukcijų, skirtų sustabdytos IAE valdymui, nuostatomis. Sumažinti ar susilpninti sistemų skaičių ar jų pajėgumą galima tik nustatyta tvarka pakeitus technologinio reglamento nuostatas.

Eksploatacijos sistemas naudojant deaktyvacijos ir išmontavimo darbams, būtina patikrinti, ar sistemų funkcionavimo, pajėgumo ir saugos charakteristikos atitinka sąlygų, nustatytų eksploatacijos nutraukimui, reikalavimus. Būtina, tačiau neapsiribojant vien čia išvardytomis, įvertinti šias sistemas: saugos, elektros tiekimo ir avarinio elektros aprūpinimo, ventiliacijos, skystų, dujinių ir aerozolinių išmetalų monitoringo, aplinkos monitoringo, vandens ir technologinių dujų tiekimo, priešgaisrinės apsaugos, deaktyvacijos, ryšių, radiacinės apsaugos kontrolės, radioaktyviųjų atliekų tvarkymo, kanalizavimo, pakėlimo ir transportavimo, fizinės saugos. Eksploatacijos nutraukimo metu įrengiant naujas saugos ar papildomas sistemas, būtina patikrinti jų saugų veikimą ir tarpusavio sąveiką su esamomis sistemomis ir elementais.

 

6.3. Kuro iškrovimas ir išvežimas

 

Kuro iškrovimas iš reaktoriaus gali prasidėti tik po atitinkamo saugos pagrindimo suderinimo su VATESI ir užtikrinus kritiškumo kontrolę. Kol iš reaktoriaus nėra iškrautas ir iš panaudoto kuro baseino neišvežtas kuras, draudžiama išmontuoti ar panaikinti reaktoriaus ir panaudoto kuro baseino saugai svarbias ir jas palaikančias sistemas. Išardyti ir panaikinti kitas sistemas galima pateikus ir suderinus su VATESI atitinkamą saugos pagrindimą. Kuro iškrovimui ir išvežimui IAE turi nustatyti procedūras, kurios turi būti suderinamos su VATESI. Jei siūlomos naujos operacijos, būtina atlikti jų saugos analizę kuro saugos atžvilgiu. Prieš atjungiant sistemas, palaikančias IAE panaudoto kuro baseinų funkcionavimą, ir išmontuojant pačius panaudoto kuro baseinus, būtina įvertinti su tuo susijusią įtaką veikiančioms tarpinėms panaudoto kuro saugykloms. Būtina imtis kokybės užtikrinimo priemonių, įgalinančių patvirtinti, kad visas kuras buvo iškrautas iš reaktoriaus ir visas panaudotas kuras (įskaitant kuro rinkles ar jų fragmentus, nukritusius panaudoto kuro baseinuose ar užsilikusius kituose įrengimuose) buvo išvežtas iš panaudoto kuro baseinų.

 

Punkto pakeitimai:

Nr. 22.3-54, 2003-10-13, Žin., 2003, Nr. 100-4530 (2003-10-24), i. k. 1035310ISAK022.3-54

 

6.4. Radiacinės apsaugos priemonės

 

Esamos radiacinės saugos procedūros ir organizacija, įkurta eksploatacijos periodu yra naudojami kaip pagrindas, tačiau reikia ypač atsižvelgti į galimą radioaktyvųjį užteršimą dėl dulkių, aerozolių ar skysčių susidarymo bei išmetalų eksploatacijos nutraukimo metu.

Planuodama tinkamas radiacinės saugos priemones bei nutraukdama eksploataciją, IAE turi:

a) užtikrinti optimizavimo ir ribojimo [I.9–10] principų taikymą,

b) prognozuoti darbo sąnaudas, kolektyvinę ir individualią dozę darbuotojams kiekvienam eksploatacijos nutraukimo veiksmui,

c) prognozuoti kolektyvinę dozę gyventojams kiekvienai eksploatacijos nutraukimo fazei,

d) atlikti darbuotojų apšvitos bei darbo vietų ir apšvitos, dirbant su konkrečiais eksploatacijos nutraukimo įrankiais ar prietaisais, monitoringą, analizuoti gautus duomenis, siekti optimizuoti darbą ir minimizuoti apšvitą,

e) įvertinti ir nustatyti radiacinę situaciją kiekvienos eksploatacijos nutraukimo fazės pradžioje ir pabaigoje,

f) prognozuoti radioaktyviųjų atliekų, susidarysiančių eksploatacijos nutraukimo fazės metu, kiekį ir įvertinti apšvitą jas tvarkant,

g) išmesti radioaktyviuosius teršalus į aplinką, kontroliuojant juos bei neviršijant leistinų lygių, nustatyti kontrolinius lygius bei optimizuoti aplinkos teršimą,

h) užtikrinti, kad būtų deramai taikomas švarumo principas ir švarumo lygiai medžiagoms, kurios paliekamos neapribotam naudojimui ar yra išgabenamos iš IAE sąlyginiam ir nesąlyginiam naudojimui.

Siekdama tinkamai įgyvendinti aukščiau išvardytas radiacinės apsaugos priemones IAE parengia radiacinės apsaugos programą.

 

6.5. Kelio užkirtimas jonizuojančiajai spinduliuotei ir kitoms pavojingoms medžiagoms pasklisti iš IAE

 

Eksploatacijos nutraukimo metu būtina užkirsti kelią nekontroliuojamam radioaktyviųjų ir kitų pavojingų medžiagų pasklidimui, todėl siekiama išlaikyti eksploatacijos sandarinimo sistemas, barjerus, įrengimus ar pastatus kiek galima ilgiau [II.3]. Turi būti įvertinta, kokį laiko tarpą šie gali būti veiksmingi (ypač tai svarbu esant saugaus išlaikymo periodui), bei numatytos ir taikomos procedūros, garantuojančios tinkamą jų veiksmingumą tol, kol IAE bus liekamoji jonizuojančioji spinduliuotė ir pavojingų medžiagų.

Vykdant eksploatacijos nutraukimo veiksmus, išmontuojant ar keičiant sandarinimo sistemas, barjerus, įrengimus ar pastatus, reikia įvertinti liekamosios jonizuojančiosios spinduliuotės ir pavojingų medžiagų pobūdį bei dydį. Planavimo metu įgyvendinamos priemonės (taikant veiksmingas apsaugos priemones, įrengiant naujus barjerus ar radioaktyviųjų medžiagų vandens ir oro išmetimuose filtrus ir pan.), kurios tinkamai užkirstų kelią liekamajai jonizuojančiajai spinduliuotei, radioaktyviosioms medžiagoms ar kitokioms pavojingoms medžiagoms iš šių sistemų pasklisti į aplinką ir viršyti leistinus dydžius ar sąlygoti papildomų radioaktyviųjų ir kitų atliekų susidarymą bei sukelti nepageidaujamą personalo apšvitinimą ar nepriimtinas darbo sąlygas.

 

6.6. Apskaita

 

Siekiant sukaupti pagrindinius duomenis eksploatacijos nutraukimo projektui, eksploatuojanti organizacija turi ištirti ir aprašyti esamą IAE būklę. Aprašymas apima: IAE dalių apskaitą (geografinę bei sisteminę), IAE pastatų apskaitą, liekamojo aktyvumo apskaitą, lokalųjį aktyvumo pasiskirstymą IAE pastatuose, konstrukcijose, sistemose ir elementuose, užterštumo pobūdį, dozių pasiskirstymą IAE (radiacinės apsaugos atlasas) ir pavojingų medžiagų (degių, nuodingų ir t.t.) apskaitą.

Pradiniam planavimui pakankamą informaciją suteikia IAE planas, nurodantis maksimalias dozes, specifinius aktyvumus ir reperinius radionuklidus gamybiniuose skysčiuose, dujose, kur jie buvo identifikuoti anksčiau.

Detaliai planuodama deaktyvacijos ir išmontavimo darbus ir siekdama užtikrinti eksploatacijos nutraukimo liekanų sutvarkymą ir atliekų palaidojimą tinkamu atliekų tvarkymo būdu, IAE privalo registruoti radioaktyviąsias medžiagas bei aktyvacijos ir užterštumo būklę.

Tiriant radioaktyviojo užterštumo lygį ir atliekant aktyvumo apskaitą, reikia išskirti pagal radioaktyvumo charakteristikas tokias apskaitos dalis: aktyvumo apskaita aktyvuotuose elementuose, aktyvumo apskaita elementuose ir sistemose, kuriose kaupiasi radioaktyviosios medžiagos eksploatacijos metu (vidinis aparatų ir sistemų radioaktyvusis užterštumas, radioaktyvusis užterštumas filtruose ir ventiliacijos sistemos kanaluose), aktyvumo apskaita liekanose ir atliekų tvarkymo sistemose, įskaitant saugomas liekanas ir atliekas, radioaktyvusis užterštumas (išorinio elementų paviršiaus ir vidinio pastatų paviršiaus) IAE zonose, kuriose buvo tvarkomos atviros radioaktyviosios medžiagos (kontroliuojamos zonos), radioaktyvusis užterštumas IAE zonose, kuriose buvo tvarkomos uždaros radioaktyviosios medžiagos, radioaktyvusis išorinės IAE pastatų ir aikštelės užterštumas.

Siekiant planuoti ir atlikti eksploatacijos nutraukimo darbus ir parodyti radioaktyvųjį užterštumą bei dozių pasiskirstymą, sudaromas IAE radiacinės apsaugos atlasas. Šis atlasas sudaromas ištuštinus procesualines linijas, t.y. vamzdynus ir indus, ir preliminariai jas deaktyvavus. Jis apima IAE dalis ir taip pat pastatų kontroliuojamose zonose paviršius. Sudarant atlasą turi būti tinkamai atsižvelgiama į radioaktyvųjį užterštumą, kilusį dėl gedimų ar avarijų ankstesnės eksploatacijos fazės metu, tai taikytina ir išorinėms teritorijoms.

 

6.7. Deaktyvacija ir išmontavimas

 

Pasirenkant deaktyvacijos ir išmontavimo metodus įvertinamas šių metodų efektyvumas ir neigiamos pasirinktų metodų panaudojimo pasekmės. Pirmenybė teikiama įprastinių deaktyvacijos ir išmontavimo metodų panaudojimui. Licencijavimo metu pakanka juos išvardyti ir nustatyti jų panaudojimo sąlygas. Jei siekiama panaudoti metodus, kurie nebuvo išbandyti anksčiau, licencijavimo procedūros metu būtina pademonstruoti jų tinkamumą. Jei tokios įrangos eksploatacinis patikimumas negali būti pagrindžiamas tiesiogiai ar reikia atsižvelgti į IAE specialias charakteristikas, būtina pateikti tinkamumo ją naudoti įrodymus (pradiniai bandymai, funkciniai ir priimtinumo bandymai, saugos analizė). Šiuo atveju būtina kartu su dokumentais, pateikiamais licencijai, pateikti ir detalią planuojamą deaktyvacijos ir išmontavimo seką, sudarant galimybes patikrinti, kad įrangos ir mašinų konstrukcija atitinka specialius reikalavimus. Esant reikalui, siekiant optimizuoti išmontavimo seką, būtina atlikti preliminarius bandymus su modeliais, maksimaliai imituojančiais pagrindines darbų, kuriuos reikia atlikti, sąlygas.

Pasirenkant deaktyvacijos metodą reikia įvertinti pasirinkto deaktyvuoti objekto radioaktyvųjį užteršimą, norimą pasiekti užterštumą ir metodo galimybes įgyvendinti užsibrėžtą tikslą bei galimybes išmatuoti, ar deaktyvacija buvo efektyvi ir ar darbo sąlygos buvo pagerintos. Įvertinant neigiamą pasirinktos deaktyvacijos metodo poveikį atsižvelgiama į aerozolių ar toksinių medžiagų susidarymo galimybę, poveikį deaktyvuojamo objekto vientisumui (jei tai svarbu ir objektas tarnaus kaip kelią užkertantis barjeras ar kitu tikslu), antrinių atliekų suderinamumą su esama atliekų tvarkymo sistema ir kt.

Prieš pradedant deaktyvacijos darbus, įsitikinama, kad bus tenkinama bent viena iš šių sąlygų: mažinama individuali ir kolektyvinė dozė, mažinamas skirtų palaidoti atliekų kiekis, mažinamas antrinių atliekų, atsirandančių deaktyvacijos ir išmontavimo metu, kiekis, sudarytos sąlygos panaudoti objektą ar aikštelę kitu tikslu.

Pasirenkant išmontavimo metodus, būtina atsižvelgti į: technines sąlygas (medžiagos, komponentų dydžiai, padėtis, aplinka ir prieinamumas), radiacinės apsaugos sąlygas (esančio aktyvumo tipai ir kiekiai, galimybė susiformuoti aerozoliams, užterštumo pavojingumas, sklindančio aktyvumo sulaikymas, priemonės, mažinančios individualias ir kolektyvines dozes, bei kelio užkirtimas išmetimams), tolimesnius liekanų tvarkymo, jas nukenksminant, planus (laidojimas sąvartyne ar radioaktyviųjų atliekų kapinyne). Prieš pradedant išmontavimo darbus, technologinės sistemos ir procesualinės linijos, kuriose buvo laikomos radioaktyviosios terpės, preliminariai deaktyvuojamos.

Taikant tiek deaktyvavimo, tiek išmontavimo metodus, siekiama, kad radioaktyviųjų atliekų mažinimas nesąlygotų didelio išmetalų ir nuotėkų kiekio [II.3].

Pastatų griovimas turi būti vykdomas vadovaujantis [I.29].

 

6.8. Saugaus išlaikymo periodas

 

Jei IAE nėra deaktyvuojama ir išmontuojama iki neapribojamo panaudojimo iš karto, tai IAE arba energetinis blokas gali būti išlaikomas saugiai nustatytą laiko tarpą. Šio periodo metu jie turi būti tinkamai apsaugoti, prižiūrimi bei atliekamas monitoringas IAE pastatuose ir aikštelėje.

Būtina imtis tinkamų priemonių, užkertančių kelią radioaktyviųjų ir pavojingų medžiagų plitimui į aplinką ir į IAE neužterštas zonas (ypač tuo atveju, jei kai kurios konstrukcijos, sistemos ar elementai yra išmontuojami). Siekiant užtikrinti stabilią IAE pastatų būklę ir užtikrinti priimtinas aplinkos sąlygas, yra nustatomi kontroliuojamieji aplinkos parametrai, pagal kurių kiekybinius ir kokybinius dydžius yra vertinama IAE sauga ir taikomos apsaugos priemonės.

Saugaus išlaikymo atveju tinkamas dėmesys turi būti skirtas finansavimo klausimams. Išlaidų dydžiai privalo būti peržiūrimi ir sulyginami su atitinkamais eksploatacijos nutraukimo ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo fondų dydžiais, tinkamai atsižvelgus į galimus pasikeitimus finansavimo srityje, kaip infliacijos didėjimas ar kita.

Papildomai prie saugos išlaikymo plano ir kitų reikalaujamų dokumentų IAE turi pateikti VATESI dokumentus, aprašančius:

a) pastatų, konstrukcijų, sistemų ir elementų konservacijos metodus, technologijas, pagalbinę įrangą,

b) techninį pastatų ir konstrukcijų aptarnavimą,

c) fizinę saugą IAE,

d) ventiliacijos, monitoringo ir kitas būtinas sistemas, kurių tikslas kontroliuoti IAE būklę ir palaikyti IAE pageidaujamas sąlygas,

e) priežiūros ir patikrinimų planą,

f) aplinkos monitoringo programą,

g) avarijų analizę,

h) avarinę parengtį,

i) organizacijos schemą, pareigų paskirstymą ir kokybės užtikrinimo programą.

Saugaus išlaikymo metu būtina dokumentuoti visas modifikacijas, registruoti aplinkos parametrų vertes ir išsaugoti kitą eksploatacijos nutraukimui svarbią informaciją [II.2].

Kuri nors IAE dalis, pastatas, konstrukcija, sistema ar elementas taip pat gali būti išlaikoma saugiai, nustačius tokio išlaikymo sąlygas.

 

6.9. Eksploatacijos nutraukimo liekanų tvarkymas

 

Atsižvelgiant į [I.17] 2 straipsnio 3 dalyje pateiktą radioaktyviųjų atliekų mažinimo principą, eksploatacijos nutraukimo metu turi būti siekiama, kad radioaktyviųjų atliekų susidarytų kiek galima mažiau, todėl užterštos radioaktyviosiomis medžiagomis eksploatacijos nutraukimo liekanos gali būti perdirbtos, pakartotinai panaudotos ar šalinamos vadovaujantis švarumo pritaikymo principais. Tos eksploatacijos nutraukimo liekanos, kurioms pritaikyti švarumo principą nėra galima arba nėra tikslinga, tvarkomos kaip radioaktyviosios atliekos.

 

6.10. Švarumo principo taikymas eksploatacijos nutraukimo liekanoms

 

Švarumo principas taikomas eksploatacijos nutraukimo liekanoms, kurių užterštumas radioaktyviosiomis medžiagomis žemesnis nei valstybės valdžios institucijų nustatyti nesąlyginiai švarumo lygiai. Tokios liekanos gali būti neapribojamai išvežamos iš IAE aikštelės nereguliuojant jų radiacinės saugos požiūriu.

Taip pat leidžiama pakartotinai panaudoti, perdirbti ar šalinti eksploatacijos nutraukimo liekanas, pritaikant ir sąlyginio švarumo lygius. Šie lygiai nustatomi atitinkamos valstybės valdžios institucijos. Tuo atveju, jei sąlyginio švarumo lygiai nėra nustatyti valstybės valdžios institucijos, juos leidžiama nustatyti pačiai IAE. Nustatant sąlyginio švarumo lygius, turi būti įrodyta, kad, pakartotinai panaudojus, perdirbus ar pašalinus duotąją eksploatacijos nutraukimo liekaną siūlomu būdu, individuali apšvitos dozė kritinei grupei neviršys 10μSv per metus ir kolektyvinė dozė bus mažesnė nei 1 žmogaus Sv per metus. Sąlyginio švarumo principo pritaikymo atveju liekanų savininkas privalo užtikrinti, kad jos naudojamos, perdirbamos ar šalinamos pagal nustatytas sąlygas.

 

6.10.1. Švarumo matavimų metodai

 

Siekiant pritaikyti švarumo principą alfa/beta/gama užterštoms medžiagoms, taikomi šie metodai:

– bendras gama aktyvumas,

– gama spektroskopija,

– beta paviršiaus matavimai,

– alfa aktyvumo matavimai.

Tam tikrų matavimų prietaisų naudojimo prielaidos pirmiausia turi būti aprašytos preliminariame tyrime. Šio tyrimo metu, siekiant nustatyti radionuklidų sudėtį ir santykį tarp konkrečių radionuklidų (nuklidinis vektorius) bei jų geometrinį pasiskirstymą, paimami radionuklidais užterštų medžiagų pavyzdžiai. Radionuklidų mišiniui yra nustatomi pagrindiniai radionuklidai, kuriuos matuojant ir žinant nuklidinį vektorių būtų galima nustatyti pilną aktyvumą. Preliminarūs tyrimai ir informacija, sukaupta eksploatacijos metu, leidžia nuspręsti, kokį nuklidinį vektorių nustatyti, ir sudaro pagrindą, parenkant matavimų metodus ir prietaisus.

 

6.10.2. Švarumo principo taikymas

 

Medžiagos, kurioms ketinama taikyti švarumo principą, turi būti sudėtos į kiek įmanoma homogeniškesnes siuntas, atsižvelgiant į aktyvumo pasiskirstymą ir radionuklidų sudėtį. Gama spektrometriniais matavimais charakteringų gama ir rentgeno spindulius emituojančių radionuklidų (gama spindulių) radionuklidinė sudėtis ir savitasis aktyvumas gali būti nustatytas medžiagų pavyzdžiuose. Matavimo proceso metu būtina atsižvelgti į kiekvieno radionuklido radioaktyviojo skilimo spartą.

Taikant švarumo principą matavimų metodai gali būti naudojami:

– nustatyti gama spindulių mišinį ir jų erdvinį išsidėstymą, naudojant atsitiktinius bandinius iš didesnės medžiagų siuntos, kaip dalis preliminarių tyrimų,

– patikrinti švarumo principo taikymo procedūros kriterijų, paimant bandinius medžiagoje su homogenišku aktyvumo pasiskirstymu (metalų atveju, paprastai, vieno lydymo), laikymąsi. Bandinio dydis ir jo paėmimo metodas turi būti toks, kad savitasis medžiagos užterštumo aktyvumas, atspindimas atsitiktinio bandinio, nebūtų sumažintas.

 

Punkto pakeitimai:

Nr. 22.3-54, 2003-10-13, Žin., 2003, Nr. 100-4530 (2003-10-24), i. k. 1035310ISAK022.3-54

 

6.11. Ignalinos AE pastatų ir jos aikštelės kontrolė gali būti nutraukta iš dalies ar visiškai, jei užterštumo lygių reikšmės yra mažesnės už nustatytas. Šias reikšmes siūlo IAE, jos patvirtinamos teisės aktuose nustatyta tvarka. Užterštumo reikšmės turi būti apskaičiuotos remiantis dozės apribojimais, nustatytais valstybės valdžios institucijų, atsižvelgiant į ALARA principą. Dozės apribojimai taikomi labiausiai apšvitinamiems IAE darbuotojams ir/arba kritinei grupei. Nustatant užterštumo lygius ir vykdant kontrolę, atsižvelgiama į kritinės grupės apšvitos laiką ir apšvitos būdus. Įgaliotos valstybės valdžios institucijos kontrolė nustatytu laikotarpiu gali būti vykdoma, jei yra naudojami kai kurie pastatai ar aikštelė.

Papildyta punktu:

Nr. 22.3-54, 2003-10-13, Žin., 2003, Nr. 100-4530 (2003-10-24), i. k. 1035310ISAK022.3-54

 

7. LICENCIJAVIMAS

 

7.1. Eksploatacijos nutraukimo licencijavimo prielaidos

 

IAE arba jos bloko eksploatacijos nutraukimą galima pradėti tik tuo atveju, jei yra išleistas specialus įstatymas dėl IAE ar jos bloko eksploatacijos nutraukimo ir priimtas Vyriausybės sprendimas [I.2].

IAE eksploatacijos nutraukimas, kaip ir kitų branduolinės energetikos objektų eksploatacijos nutraukimas, negalimas neturint tam Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos licencijos, išduotos pagal [I.2] 26 str.

 

7.2. Eksploatacijos nutraukimo licencijavimo procedūra

 

Licencijuojant eksploatacijos nutraukimą turi būti laikomasi [I.30] nustatytų bendrųjų reikalavimų licencijavimui, taip pat reikalavimų paraiškų pateikimui, jų nagrinėjimui, inspektavimui licencijavimo procedūros metu, sprendimo dėl licencijos išdavimo priėmimui, licencijos išdavimui, licencijos formai, licencijos sąlygų vykdymo priežiūrai ir sankcijų taikymui. Licencijavimo procedūros metu taikytinos [I.30] ir šio dokumento nuostatos dėl licenciato, licenciaro bei ekspertų pareigų ir atsakomybės.

 

7.3. Dokumentai, pateikiami eksploatacijos nutraukimo licencijai gauti

 

IAE arba eksploatacijos nutraukimą atliekanti organizacija pateikia Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai nustatytos formos paraišką [I.30] eksploatacijos nutraukimo licencijai gauti. IAE gali kreiptis su prašymu išduoti vieną licenciją visiems eksploatacijos nutraukimo veiksmams arba išduoti licenciją atskirai eksploatacijos nutraukimo fazei. Papildomai, kaip yra nustatyta [I.30], paraiškoje eksploatacijos nutraukimo licencijai gauti turi būti pateikta:

– prašymo išduoti licenciją nutraukti eksploataciją priežastys,

– atliktų ir atliekamų veiksmų po galutinio sustabdymo arba ankstesnės eksploatacijos nutraukimo fazės aprašymas,

– aiškus visų eksploatacijos nutraukimo veiksmų, kuriuos pareiškėjas prašo leisti atlikti, sąrašas ir aprašymas.

Prie paraiškos pridedami [I.30] 103–104 punktuose nurodyti administraciniai, finansiniai ir techniniai dokumentai. IAE arba eksploatacijos nutraukimą atliekanti organizacija papildomai pateikia Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai šiuos dokumentus:

a) Saugos analizės ataskaita,

b) Eksploatacijos nutraukimo projektas,

c) Valstybinės kompleksinės projekto ekspertizės išvados,

d) Gamtos išteklių panaudojimo ir teršalų išmetimo į aplinką leidimas,

e) Radiacinės apsaugos programa,

f) Atliekų tvarkymo programa,

g) Aplinkos monitoringo programa,

h) Saugaus išlaikymo planas ir kita su tuo susijusi dokumentacija (jei ši eksploatacijos nutraukimo fazė yra numatoma),

i) Eksploataciją nutraukiančios organizacijos organizacinė struktūra,

j) Eksploatacijos nutraukimo ir priežiūros reglamentas,

k) Avarinės parengties planas,

l) Fizinės saugos planas,

m) Patirtis ir įgūdžiai, įgyti ankstesnėje eksploatacijos nutraukimo fazėje, išvados, jų įgyvendinimas rengiantis naujos eksploatacijos nutraukimo fazės licencijavimui.

Kreipiantis dėl VATESI sutikimo pradėti vykdyti atskirą eksploatavimo nutraukimo fazę, techniniuose dokumentuose būtina parodyti, kad veikla eksploatavimo nutraukimo fazės metu neturės lemiamos įtakos kitoms numatytoms eksploatavimo nutraukimo fazėms arba nesudarys situacijos, jog bus neįmanoma vykdyti kitas fazes

Punkto pakeitimai:

Nr. 22.3-54, 2003-10-13, Žin., 2003, Nr. 100-4530 (2003-10-24), i. k. 1035310ISAK022.3-54

 

7.4. Saugos analizės ataskaita

 

Saugos analizės ataskaitos tikslas yra pademonstruoti, kad IAE eksploatacija gali būti nutraukta saugiai. Tai pademonstruojama įrodžius, kad tiek atskiri eksploatacijos nutraukimo darbai, tiek eksploatacijos metu taikomi metodai, įrangos ir įrankių panaudojimas, tiek visas eksploatacijos nutraukimas yra saugūs.

Saugos analizės ataskaitoje turi būti išnagrinėta ir pateikta:

a) esminės prielaidos, kuriomis grindžiamas IAE eksploatacijos nutraukimo projektas,

b) numatomos sąlygos, kurioms esant IAE eksploatacija gali būti nutraukiama saugiai, bei rizikos veiksniai, galintys paveikti IAE,

c) saugaus eksploatacijos nutraukimo ribos, kaip jonizuojančiosios spinduliuotės lygiai IAE ir už jos ribų, išmetimai ir kt.

Analizuojant saugą turi būti išnagrinėta:

a) IAE arba jos energetinio bloko būklė (įskaitant radiacinę būklę) eksploatacijos nutraukimo (arba atskiros eksploatacijos nutraukimo fazės) pradžioje ir pabaigoje,

b) išmontavimui ir deaktyvacijai naudojami metodai, įranga bei įrankiai ir jų darbo parametrai, taikomi nauji metodai bei nauja įranga ar prietaisai ir su jų panaudojimu susiję bandymai, deaktyvacijos darbų efektyvumo vertinimas,

c) sistemos ir elementai, svarbios saugai sistemos ir elementai,

d) eksploatacijos nutraukimo procesas, preliminari darbų seka,

e) saugaus išlaikymo periodas (jei numatomas eksploatacijos nutraukimo projekte),

f) bendra įranga, naudojama kitame veikiančiame energetiniame bloke, eksploatacijos nutraukimo energetiniame bloke darbų poveikis veikiančiam blokui,

g) organizacinės ir techninės priemonės, užtikrinančios radiacinę apsaugą,

h) eksploatacijos nutraukimo administravimo aspektai (procedūros, kontrolė, monitoringas ir kt.),

i) kiti svarbūs administraciniai ir techniniai reikalavimai, kaip TATENA garantijos, fizinė sauga, avarinė parengtis ir kt.,

j) eksploatacijos nutraukimo liekanų ir atliekų tvarkymas,

k) švarumo principo taikymas aikštelei, pastatams, konstrukcijoms ir medžiagoms,

l) projektavimo procesas, taikyti kriterijai, metodai ir modeliai, šių modelių ribinės sąlygos bei prielaidos.

Saugos analizės ataskaita turi būti aprašyta taip, kad ją vertinančiam ekspertui būtų aišku, kad projektas yra techniškai patikimas ir gali būti įgyvendintas esama technika arba atlikus pagrįstai priimtinus patobulinimus, o įvertinimai ir skaičiavimai tinkamai atlikti. Taip pat turi būti aiškiai parodyta, kad visas projektavimo procesas, įskaitant duomenų surinkimą, įvertinimą ir projekto parengimą, saugos analizės atlikimas, saugos analizės ataskaitos rengimas buvo vykdomas pagal kokybės užtikrinimo procedūras ir kad tinkama kokybės užtikrinimo bendroji programa bus parengta įgyvendinant projektą ir nutraukiant eksploataciją.

Atliekant saugos analizę turi būti atsižvelgta į šio dokumento ir kitų galiojančių norminių dokumentų reikalavimus. Saugos analizės ataskaitos turinys yra suderinamas su VATESI.

 

7.5. Bendrieji ir specialieji reikalavimai eksploatacijos nutraukimo projektui, projektavimo specialiosios sąlygos

 

7.5.1. Bendrieji reikalavimai

 

Eksploatacijos nutraukimo projektas turi būti parengtas, suderintas su valstybės valdžios ir vietos savivaldos institucijomis bei atlikta šio projekto ekspertizė įstatymų (tarp jų [I.2, 13, 29]) ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

7.5.2. Specialieji reikalavimai

 

IAE arba eksploatacijos nutraukimą atliekanti organizacija pateikia Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai visą eksploatacijos nutraukimo projektą arba eksploatacijos nutraukimo projektą vienai ar kelioms eksploatacijos nutraukimo fazėms. Projektas turi apimti tuos eksploatacijos nutraukimo veiksmus, kuriems prašoma išduoti Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos licenciją. Projektas turi būti parengtas atsižvelgiant į [I.1] nurodytus teisės aktus ir normatyvinius dokumentus bei šiame dokumente nustatytus atitinkamus reikalavimus.

Projektas turi numatyti reikiamų radioaktyviųjų atliekų kapinynų ar tarpinių saugyklų įrengimą, mišriųjų ir pavojingų atliekų šalinimo ar tarpinio saugojimo būdus eksploatacijos nutraukimo fazės metu susidarysiančioms atliekoms laidoti, šalinti ar tvarkyti. Šie įrenginiai turi būti pakankamos talpos ar pajėgumo ir turi būti pastatyti ar įrengti iki pradedant eilinės eksploatacijos nutraukimo fazės veiksmus, kurių metu susidaro atliekos ar liekanos.

Eksploatacijos nutraukimo projekte turi būti įtraukta [I.31,32], [II.2,3]:

a) IAE aikštelės, pastatų, konstrukcijų, sistemų ir elementų aprašymai, brėžiniai, būtinos eksploatacijos nutraukimui sistemos,

b) IAE arba jos energetinio bloko būklės aprašymas (įskaitant radiacinę būklę) eksploatacijos nutraukimo (arba atskiros eksploatacijos nutraukimo fazės) pradžioje ir pabaigoje,

c) patirtis ir įgūdžiai, įgyti ankstesnėje eksploatacijos nutraukimo fazėje, išvados, jų įgyvendinimas projektuojant,

d) išmontavimo ir deaktyvacijos metodų, technologijų, įrangos ir įrankių aprašymas ir panaudojimo sąlygos, kita eksploatacijos nutraukimo metu naudojama įranga ir prietaisai, automatizuotos sistemos ir distancinio valdymo įranga, ekranavimo būdai, konteineriai, ventiliacinė įranga, pagalbinė įranga,

e) eksploatacijos nutraukimo veiksmų (technologinių šachtų, patalpų atituštinimas, IAE pagrindinių ir pagalbinių įrengimų, sistemų, elementų, aktyvuotų reaktoriaus dalių išmontavimas ir tvarkymas, deaktyvacija, apsauginių barjerų išmontavimas, pastatų, konstrukcijų, sistemų ar elementų konservacija ir kt.) aprašymas, jų eiliškumas,

f) projektiniai sprendimai, susiję su saugiu išlaikymu (jei ši eksploatacijos nutraukimo fazė yra numatoma),

g) projektiniai sprendimai likviduojant IAE ar energetiniame bloke įvykusių avarijų ar incidentų radiacines pasekmes,

h) radioaktyviųjų, pavojingų medžiagų apskaita,

i) radiacinės apsaugos atlasas, kontroliuojamosios zonos, žymėjimas, barjerai, kontroliniai praėjimo punktai, poilsio zonos, radiacinės kontrolės reglamentas, dozių darbuotojams ir gyventojams skaičiavimas,

j) organizacinių ir techninių priemonių, užtikrinančių radiacinę apsaugą vėlesnėje eksploatacijos nutraukimo fazėje, aprašymas,

k) eksploatacijos nutraukimo liekanų, radioaktyviųjų atliekų ir kitų atliekų tvarkymo metodai, įrenginiai, įranga, matavimo prietaisai, techninių ir organizacinių sprendimų, užtikrinančių nenutrūkstamą susidariusių radioaktyviųjų atliekų ir liekanų surinkimą, perdavimą jas apdoroti, galutinai apdoroti, saugoti, šalinti ar laidoti, atliekų ir liekanų apskaita, jų sankaupos vietos, transportavimo maršrutai, projektiniai sprendimai, minimizuojantys nekontroliuojamų zonų ir aikštelės užteršimą transportuojant atliekas,

l) švarumo principo taikymas, sąlyginiai ir nesąlyginiai švarumo lygiai, medžiagų, susidariusių taikant švarumo principą, panaudojimas, šalinimas,

m) svarbių saugai sistemų ir elementų aprašymas bei atitinkamos procedūros,

n) kitų svarbių administracinių ir techninių reikalavimų, kaip TATENA garantijos, fizinė sauga, avarinė parengtis ir kt., aprašymas ir su tuo susiję projektiniai sprendimai,

o) projektavimo sąlygos, normų, taisyklių ir kitų teisės aktų, kuriais vadovaujantis buvo projektuojama, sąrašas.

 

7.5.3. Projektavimo specialiosios sąlygos

 

Eksploatacijos nutraukimo projektui Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija gali išduoti specialiąsias projektavimo sąlygas [I.29].

 

7.6. Priežiūra ir inspekcijos

 

7.6.1. Bendros nuostatos

 

VATESI yra atsakinga už IAE inspektavimą licencijavimo metu ir licencijos sąlygų vykdymo priežiūrą. IAE atsako už kitų organizacijų, atliekančių eksploatacijos nutraukimo darbus, priežiūrą ir atitinkamų leidimų išdavimą. Licenciaro ir licenciato teisės ir pareigos bei inspekcijų ir priežiūros vykdymas nustatytas [I.2, 30].

IAE pateikia VATESI, jos prašymu, dokumentus, aprašančius darbo procedūras ir darbų seką, darbo grafikus, leidimo darbui procedūrą, švarumo principo taikymo liekanoms procedūrą, ir kitus dokumentus, aprašančius atliktus eksploatacijos nutraukimo veiksmus.

 

7.6.2. Eksploatacijos nutraukimo veiksmų organizavimas

 

Eksploatacijos nutraukimo licencija gali remtis preliminaria darbų seka. Ši darbų seka yra tikslinama galutiniame darbų sekos aprašyme, kuris yra sudaromas kiekvienam komponentui ir turi būti detalizuotas taip, kad juo vadovaujantis būtų galima realiai atlikti nurodytą darbą. Galutinis darbų sekos aprašymas turi apimti:

– darbų eigą,

– pjovimo metodus,

– įrengimus, kurie bus naudojami,

– deaktyvacijos priemones,

– pagalbinę įrangą,

– priemones, tvarkant liekanas,

– pasiruošimą pervežimui,

– vežimo procedūras,

– radiacinės apsaugos priemones ir radiacinės kontrolės prietaisus,

– aktyvumo koncentraciją ir nuklidų pasiskirstymą.

 

7.6.3. Leidimo atlikti darbus tvarka

 

IAE eksploatacijos nutraukimo metu visi veiksmai turi būti vykdomi, vadovaujantis nustatyta leidimų atlikti darbus išdavimo tvarka.

Dokumentai ir papildomos priemonės, taikomos leidimo atlikti darbą tvarkoje, gali būti naudojamos, registruojant visas eksploatacijos nutraukimo procedūras, kolektyvinę personalo dozę konkrečiai darbo sekai, taip pat kaupiant patirtį, nutraukiant eksploataciją.

 

7.6.4. Švarumo principo taikymas radioaktyviosioms medžiagoms

 

VATESI priežiūros proceso metu tikrina, kaip yra laikomasi švarumo kriterijų ir matavimo metodų, nustatytų licencijoje, vykdomas bandinių paėmimas, bei įvertina švarumo principo taikymui naudojamų instrumentų ir metodų efektyvumą.

IAE kreipiasi į VATESI su prašymu išduoti leidimo pritaikyti pastatui, konstrukcijai ir medžiagai švarumo principą. VATESI kontrolė, susijusi su tokio leidimo išdavimu, apima tokius veiksmus:

– dokumentų tikrinimas,

– matavimo metodų ir matavimo aparatūros tinkamumo tikrinimas, matavimo aparatūros koregavimas ir matuojančiojo personalo kvalifikacijos tikrinimas,

– kontrolinių matavimų atlikimas ir, kur reikia, leidimo taikyti švarumo principą pagal licencijos sąlygas išdavimas.

 

7.7. Eksploatacijos nutraukimo licencijos galiojimo panaikinimas

 

IAE arba eksploataciją nutraukianti organizacija yra atsakinga už IAE ir aikštelės saugą tol, kol Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija nepanaikins eksploatacijos nutraukimo licencijos galiojimo ir nepatvirtins, kad eksploatacijos nutraukimas užbaigtas ir aikštelė gali būti naudojama neapribojamai, arba leis įrengti aikštelėje kitus branduolinės energijos objektus. IAE arba eksploataciją nutraukianti organizacija pateikia Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijos galutinę eksploatacijos nutraukimo ataskaitą, kuri turi apimti:

a) atliktų eksploatacijos nutraukimo veiksmų aprašymas,

b) naudotos eksploatacijos nutraukimo įrangos ir prietaisų aprašymas, jų efektyvumo įvertinimas,

c) taikytų saugos procedūrų aprašymas,

d) likusių sistemų ir kontrukcijų, įskaitant pamatus, aprašymas,

e) galutinis radiacinis tyrimas IAE aikštelėje, apimant detalų bet kokio likusio aktyvumo įvertinimą, pridedant nepriklausomų ekspertų įvertinimus ir patvirtinimus,

f) projekto tikslai (įskaitant radiacinės apsaugos), įrangos, medžiagų, pastatų ir aikštelės švarumo lygiai,

g) metodų ir procedūrų, taikant švarumo principą įrangai, medžiagoms, pastatams ir aikštelei, efektyvumo įvertinimas ir pagrindimas, kad juos naudojant buvo laikomasi švarumo lygių,

h) projekto tikslų ir įvykdytų veiksmų atitikimas, valstybės valdžios institucijų nustatytų ir užsibrėžtų reikalavimų įvykdymas,

i) svarbių neplanuotų įvykių eksploatacijos nutraukimo metu ir taikytų saugos priemonių aprašymas,

j) duomenys apie dozes, kuriomis buvo apšvitinti darbuotojai ir gyventojai eksploatacijos nutraukimo metu,

k) susidariusių radioaktyviųjų atliekų kiekiai, charakteristikos ir jų galutinės paskirties vieta,

l) radioaktyviųjų medžiagų, kurios buvo perdirbtos ar pakartotinai panaudotos, tipai ir kiekiai, taip pat taikyti šią sritį reguliuojantys dokumentai,

m) kitų medžiagų, kurioms buvo pritaikytas švarumo principas, jas perdirbant, pakartotinai panaudojant ar šalinant kaip ne radioaktyviąsias atliekas, kiekiai ir charakteristikos, kitų susidariusių atliekų (įskaitant pavojingas ir mišrias) kiekiai ir jų galutinės paskirties vieta,

n) eksploatacijos nutraukimo išlaidos, palyginimas su planuotomis išlaidomis,

o) eksploatacijos nutraukimo metu sukaupta patirtis ir įgytos pamokos,

p) tolimesnis IAE aikštelės panaudojimas.

Galutinė eksploatacijos nutraukimo ataskaita gali apimti kitas galimas, anksčiau atitinkamų eksploatacijos nutraukimo fazių pabaigoje eksploatuojančios organizacijos atlikto tyrimo ataskaitas, teikiamas pagal patvirtintą eksploatacijos nutraukimo strategiją.

IAE ar eksploatacijos nutraukimą atliekanti organizacija atsako už visų svarbių dokumentų saugojimą ir pagal nustatytą tvarką privalo pasirūpinti, kad šie dokumentai būtų patikimai saugomi po eksploatacijos nutraukimo ir eksploatacijos nutraukimo licencijos panaikinimo.

______________


 

1 priedas

 

LIETUVOJE GALIOJANTYS BRANDUOLINĖS ENERGETIKOS OBJEKTŲ SAUGĄ

REGLAMENTUOJANTYS TEISĖS AKTAI

 

[I.1] Pagrindinių teisės aktų ir normatyvinių dokumentų, reglamentuojančių branduolinės energetikos saugą Lietuvos Respublikoje, sąrašas (periodiškai leidžiamas VATESI dokumentas).

[I.2] Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatymas.

[I.3] Lietuvos Respublikos Vyriausybės sprendimas dėl valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatacijos nutraukimo fondo nuostatų patvirtinimo ir išlaidų, susijusių su su šiuo fondu ir panaudoto kuro tvarkymu, Nr. 1403, 1995 m. lapkričio 2 d.

[I.4] Vienos konvencijos dėl civilinės atsakomybės už branduolinę žalą, 1963 m. gegužės 21 d., ir bendro Vienos ir Paryžiaus konvencijų taikymo įsigaliojimo įstatymas, 1993 m. lapkričio 30 d.

[I.5] Jungtinis protokolas dėl Vienos ir Paryžiaus konvencijų taikymo, 1993 m. gruodžio 24 d.

[I.6] Vienos konvencija dėl civilinės atsakomybės už branduolinę žalą, Lietuvos Respublikos tarptautinės sutartys, konvencija, 1996 m. gruodžio 24 d.

[I.7] Bendrosios atominių elektrinių branduolinės saugos taisyklės, VATESI, VD-B-001-0-97.

[I.8] Branduolinės saugos taisyklės atominių elektrinių reaktoriams, VATESI, VD-T-005-0-96.

[I.9] Lietuvos Respublikos radiacinės saugos įstatymas.

[I.10] Lietuvos higienos norma HN 73-1997 „Pagrindinės radiacinės saugos normos“, Sveikatos apsaugos ministerija, įsakymas Nr. 708, 1997 m. gruodžio 24 d.

[I.11] Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymas.

[I.12] Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos ir poveikio aplinkai vertinimo įstatymas.

[I.13] Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymas.

[I.14] Lietuvos Respublikos mokesčių už aplinkos teršimą įstatymas.

[I.15] Lietuvos Respublikos mokesčių už valstybinius gamtos išteklius įstatymas.

[I.16] Lietuvos Respublikos aplinkos monitoringo įstatymas.

[I.17] Lietuvos Respublikos radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įstatymas.

[I.18] Pavojingų atliekų sąrašas (klasifikatorius), Aplinkos ministerija, 1997 m. birželio 25 d. įsakymas Nr. 103.

[I.19] 1989 m. kovo 22 d. Bazelio konvencijos dėl pavojingų atliekų tarpvalstybinio pervežimo bei jų tvarkymo kontrolės įstatymas.

[I.20] Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymas.

[I.21] Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo įgyvendinimo įstatymas.

[I.22] Branduolinio ginklo neplatinimo sutartis, pasirašyta 1968 m. liepos 1 d. Londone, Maskvoje ir Vašingtone, Lietuvos Respublikos Seimas, 1991 m. birželio 25 d.

[I.23] Branduolinių medžiagų fizinės apsaugos konvencija, Lietuvos Respublikos Vyriausybė, sprendimas, 1993 m. lapkričio 16 d.

[I.24] Lietuvos Respublikos Vyriausybės sprendimas dėl valstybinės branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės, 1997 m. rugsėjo 8 d.

[I.25] Branduolinių objektų fizinės apsaugos taisyklės, VATESI, 1997 m. vasario 12 d.

[I.26] Branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės branduoliniuose ir nebranduoliniuose objektuose taisyklės, VATESI, 1997 m. gruodžio 1 d.

[I.27] Atominių elektrinių ir kitų branduolinės energetikos objektų kokybės užtikrinimo sistemos reikalavimai, VATESI, VD-KS-02-99.

[I.28] Pagrindiniai nuostatai parenkant, paruošiant, prileidžiant prie darbo ir kontroliuojant eksploatacijos metu atominių elektrinių personalą, VATESI, įsakymas Nr. 113, 1996 12 30.

[I.29] Lietuvos Respublikos statybos įstatymas.

[I.30] Veiklos branduolinėje energetikoje licencijavimo nuostatai, Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 1998 m. sausio 27 d.

[I.31] Sanitarinės atominių elektrinių projektavimo ir eksploatacijos taisyklės SPAS-88, 1988.

[I.32] Atominių elektrinių eksploatacijos radiacinės saugos taisyklės PRB AS-89, 1989.

______________


 

2 priedas

 

SVARBIAUSIŲ TATENA SAUGOS REKOMENDACIJŲ, TARPTAUTINĖS RADIACINĖS APSAUGOS KOMISIJOS LEIDINIŲ IR EUROPOS SĄJUNGOS TEISĖS AKTŲ SĄRAŠAS

 

[II.1] Factors Relevant to the Decommissioning of Land-Based Nuclear Reactor Plants, Safety Series No. 52, 1980, IAEA, Vienna.

[II.2] The Regulatory Process for the Decommissioning of Nuclear Facilities, Safety Series No. 105, 1990, IAEA, Vienna.

[II.3] Approaches relating to decommissioning of nuclear facilities, PDRP-2, IAEA, Vienna, 1998.

[II.4] Recommendations of the International Commission on Radiological Protection, 1991, ICRP, Publication No. 60, Pergamon Press, Oxford and New York.

[II.5] International Basic Safety Standards for Protection against Ionaizing Radiation and for the Safety of Radiation Sources, Safety Series No. 115, 1996, IAEA, Vienna.

[II.6] Council Directive 96/29/Euratom of 13 May 1996 laying down basic safety standards for the protection of the health of workers and the general public against the dangers arising from ionizing radiation.

[II.7] Council Directive 85/337/EEC of June 1985 on the assessment of effects of certain public and private projects on the environment; Council Directive 97/11/EC of 3 March 1997 amending Directive 85/337/EEC.

[II.8] Quality Assurance for Safety in Nuclear Power Plants and Other Nuclear Installation: Code and Safety Guides Q1-Q14 Safety Series No. 50-C/SG-Q, IAEA, Vienna, 1998.

[II.9] Safety Culture – A Report by the International Nuclear Safety Advisory Group Safety Series No. 75-INSAG-4, IAEA, Vienna, 1991.

______________

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija, Įsakymas

Nr. 22.3-54, 2003-10-13, Žin., 2003, Nr. 100-4530 (2003-10-24), i. k. 1035310ISAK022.3-54

Dėl bendrųjų reikalavimų Ignalinos atominės elektrinės eksploatacijos nutraukimui (VD-EN-01-99) pakeitimo