Suvestinė redakcija nuo 2024-11-30
Įsakymas paskelbtas: TAR 2020-02-27, i. k. 2020-04262
VALSTYBINĖS VARTOTOJŲ TEISIŲ APSAUGOS TARNYBOS
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL VALSTYBINĖS VARTOTOJŲ TEISIŲ APSAUGOS TARNYBOS VARTOJIMO SRIČIŲ IR JOSE VEIKIANČIŲ ŪKIO SUBJEKTŲ RIZIKINGUMO VERTINIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2020 m. vasario 27 d. Nr. 1-66
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. gruodžio 23 d. nutarimu Nr. 1333 „Dėl Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos nuostatų patvirtinimo“ patvirtintų Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos nuostatų 17.5 punktu,
t v i r t i n u Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos vartojimo sričių ir jose veikiančių ūkio subjektų rizikingumo vertinimo tvarkos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos
direktoriaus 2020 m. vasario 27 d. įsakymu Nr. 1-66
(Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos
direktoriaus2021 m. gruodžio 31 d. įsakymo Nr. 1-331
redakcija)
VALSTYBINĖS VARTOTOJŲ TEISIŲ APSAUGOS TARNYBOS
VARTOJIMO SRIČIŲ IR JOSE VEIKIANČIŲ ŪKIO SUBJEKTŲ RIZIKINGUMO VERTINIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos vartojimo sričių rizikingumo vertinimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato kriterijus ir tvarką, kuria remdamasi Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – Tarnyba) kiekvienais kalendoriniais metais nustato didžiausio rizikingumo vartojimo sritį (-is) ir šioje srityje (-se) veikiančius ūkio subjektus.
2. Tvarkos apraše vartojamos sąvokos:
2.1. Rizika – Tarnybos kompetencijai priskirtoje vartotojų teisių apsaugos, vartojimo sutarčių nesąžiningų sąlygų taikymo, reklamos, komercinės veiklos vartotojams srityje galimos žalos vartotojų teisėms atsiradimo tikimybė ir potencialios žalos mastas.
2.2. Rizikingumo vertinimas – procesas, kuriuo analizuojama Tarnybos kompetencijai priskirtoje vartotojų teisių apsaugos, vartojimo sutarčių nesąžiningų sąlygų taikymo, reklamos, komercinės veiklos vartotojams srityje galimos žalos vartotojų teisėms atsiradimo tikimybė ir potencialios žalos mastas, atliekant vartojimo sričių rizikos dydžio nustatymą, ir jo pagrindu nustatytoje rizikingiausioje vartojimo srityje veikiančių ūkio subjektų rizikos dydžio nustatymą.
3. Rizikingumo vertinimo rezultatų pagrindu Tarnybos komisija inicijuoja stebėseną (monitoringą) ir sudaro planuojamų tikrinti ūkio subjektų sąrašus, tvarką.
4. Vartojimo sritys klasifikuojamos pagal Jungtinių Tautų pateiktą vartojimo sričių klasifikaciją[1].
II SKYRIUS
RIZIKINGUMO VERTINIMO BENDRIEJI KRITERIJAI
5. Rizika vertinama ir jos dydis nustatomas atsižvelgiant į galimos žalos poveikį vartotojams ir žalos pasireiškimo tikimybę.
6. Pagal galimos žalos poveikio ir pasireiškimo tikimybės tarpusavio sąveiką, rizikingumas gali būti labai mažas, vidutinis ir didelis.
III SKYRIUS
RIZIKINGUMO VERTINIMO ETAPAI
8. Rizikingumo vertinimas atliekamas dviem etapais:
9. Pirmasis etapas: Atitinkamų metų konkrečių vartojimo sričių rizikingumo nustatymas. Konkrečios vartojimo srities rizikingumas nustatomas įvertinus galimą žalos vartotojui poveikį (mastą) (P) ir jos pasireiškimo tikimybę (T). Rizikingiausia vartojimo sritis nustatoma pagal Rizikos dydžio vertinimo schemą (4 lentelė), atsižvelgiant į galimos žalos poveikio (P) ir pasireiškimo tikimybės (T) tarpusavio sąveiką.
10. Vartojimo sričių rizikingumo vertinimo kriterijai (1 lentelė):
10.4. Teisinio reglamentavimo ir (arba) kiti reikšmingi pokyčiai vartojimo srityje (R).
1 lentelė. Vartojimo sričių rizikingumo vertinimo kriterijai
|
Vartojimo sritis |
Namų ūkių skaičius (N) |
Išlaidos vartojimo prekėms ir paslaugoms įsigyti nuo visų vartojimo išlaidų (I) |
Atlikta stebėsena ankstesniais metais (S) |
Teisinio reglamentavimo ir (arba) kiti reikšmingi pokyčiai vartojimo srityje (R) |
1. |
Alkoholiniai gėrimai ir tabakas |
|
|
|
|
2. |
Apranga ir avalynė |
|
|
|
|
3. |
Būstas, vanduo, elektra, dujos ir kitas kuras |
|
|
|
|
4. |
Būsto apstatymas, namų ūkio įranga ir kasdieninė namų priežiūra |
|
|
|
|
5. |
Įvairios prekės ir paslaugos |
|
|
|
|
6. |
Maistas ir nealkoholiniai gėrimai |
|
|
|
|
7. |
Poilsis ir kultūra |
|
|
|
|
8. |
Restoranai ir viešbučiai |
|
|
|
|
9. |
Ryšiai |
|
|
|
|
10. |
Sveikata |
|
|
|
|
11. |
Švietimas |
|
|
|
|
12. |
Transportas |
|
|
|
|
Punkto pakeitimai:
Nr. 1-23, 2023-02-01, paskelbta TAR 2023-02-01, i. k. 2023-01837
11. Atliekamas galimos žalos poveikio vertinimas.
Galimos žalos poveikis (P) apskaičiuojamas pagal formulę:
P = N + I
N – Namų ūkių skaičius;
I – Išlaidos vartojimo prekėms ir paslaugoms įsigyti nuo visų vartojimo išlaidų.
Namų ūkių (kurie naudojasi konkrečios vartojimo srities paslauga ar įsigyja prekes) bei išlaidų vartojimo prekėms ir paslaugoms įsigyti nuo visų vartojimo išlaidų dydis nustatomas vadovaujantis Lietuvos statistikos departamento oficialiai skelbiamais duomenimis ir nurodomas balų verte.
Kriterijaus „Namų ūkių skaičius“ (N) balų vertės:
Kai namų ūkių skaičius konkrečioje vartojimo srityje yra iki 20 proc. – 1 balas;
Kai namų ūkių skaičius konkrečioje vartojimo srityje yra nuo 21 proc. iki 40 proc. – 2 balai;
Kai namų ūkių skaičius konkrečioje vartojimo srityje yra nuo 41 proc. iki 60 proc. – 3 balai;
Kai namų ūkių skaičius konkrečioje vartojimo srityje yra nuo 61 proc. iki 80 proc. – 4 balai;
Kai namų ūkių skaičius konkrečioje vartojimo srityje yra nuo 81 proc. iki 100 proc. – 5 balai.
Pavyzdžiui, namų ūkių skaičius vartojimo srityje „Apranga“ yra 95 proc. Atitinkamai, „Apranga“ vartojimo srities skiltyje, kriterijuje „Namų ūkių skaičius“ įrašomi 5 balai. |
Kriterijaus „Išlaidos vartojimo prekėms ir paslaugoms įsigyti nuo visų vartojimo išlaidų“ (I) balų vertės:
Kai išlaidos konkrečioje vartojimo srityje vartojimo prekėms ir paslaugoms įsigyti nuo visų vartojimo išlaidų yra iki 20 proc. – 1 balas;
Kai išlaidos konkrečioje vartojimo srityje vartojimo prekėms ir paslaugoms įsigyti nuo visų vartojimo išlaidų yra nuo 21 proc. iki 40 proc. – 2 balai;
Kai išlaidos konkrečioje vartojimo srityje vartojimo prekėms ir paslaugoms įsigyti nuo visų vartojimo išlaidų yra nuo 41 proc. iki 60 proc. – 3 balai;
Kai išlaidos konkrečioje vartojimo srityje vartojimo prekėms ir paslaugoms įsigyti nuo visų vartojimo išlaidų yra nuo 61 proc. iki 80 proc. – 4 balai;
Kai išlaidos konkrečioje vartojimo srityje vartojimo prekėms ir paslaugoms įsigyti nuo visų vartojimo išlaidų yra nuo 81 proc. iki 100 proc. – 5 balai.
Pavyzdžiui, išlaidos vartojimo prekėms ir paslaugoms įsigyti nuo visų vartojimo išlaidų vartojimo srityje „Apranga“ sudaro 23 proc. Atitinkamai, „Apranga“ vartojimo srities skiltyje, kriterijuje „Išlaidos vartojimo prekėms ir paslaugoms įsigyti nuo visų vartojimo išlaidų“ įrašomi 2 balai. |
Galimos žalos poveikio dydis apskaičiuojamas atsižvelgiant į nustatytą Galimos žalos poveikio vertę (P), balais pagal 2 lentelę „Galimos žalos poveikio dydis“:
2 lentelė. Galimos žalos poveikio dydis
Apskaičiuota galimos žalos poveikio vertė (P), balais |
1-3 balai |
4-7 balai |
8-10 balų |
Galimos žalos poveikio vartotojui dydis |
Mažas |
Vidutinis |
Didelis |
Pavyzdžiui, „Apranga“ vartojimo srities, kriterijaus „Namų ūkių skaičius“ vertė 5 balai, kriterijaus „Išlaidos vartojimo prekėms ir paslaugoms įsigyti nuo visų vartojimo išlaidų“ vertė 2 balai. 1. Apskaičiuojamas galimos žalos poveikio dydis: a) N = 5 balai;
b) I = 2 balai
c) P = 5 + 2 = 7 balai.
2. Pagal apskaičiuotą galimos žalos poveikio balų vertę – 7 ir 2 lentelę „Galimos žalos poveikio dydis“, nustatoma, kad „Apranga“ vartojimo srities galimos žalos poveikis vidutinis. |
12. Atliekamas galimos žalos pasireiškimo tikimybės vertinimas, siekiant nustatyti rizikingiausią (-ias) vartojimo sritį (-is).
Galimos žalos pasireiškimo tikimybės vertė (T) apskaičiuojama pagal formulę:
T = R + S,
R – Teisinio reglamentavimo ir (arba) kiti reikšmingi pokyčiai vartojimo srityje;
S – Atlikta stebėsena ankstesniais metais.
Kriterijaus „Teisinio reglamentavimo ir (arba) kiti reikšmingi pokyčiai vartojimo srityje“ (R) balų vertės:
Kai konkrečioje vartojimo srityje einamaisiais metais įsigaliojo teisinio reglamentavimo pokyčiai ir (arba) nustatomi kiti reikšmingi pokyčiai, skiriami 5 balai;
Kai konkrečioje vartojimo srityje einamaisiais metais numatomi teisinio reglamentavimo pokyčiai ir (arba) kiti reikšmingi pokyčiai, skiriami 3 balai.
Kai konkrečioje vartojimo srityje einamaisiais metais neįsigalioja ir nėra numatomi teisinio reglamentavimo pokyčiai ir (arba) kiti reikšmingi pokyčiai, skiriama 0 balų.
Pavyzdžiui, einamaisiais metais neįsigalioja ir nėra numatomi teisinio reglamentavimo pokyčiai ir (arba) kiti reikšmingi pokyčiai vartojimo srityje „Apranga“. Atsižvelgiant į tai, „Apranga“ vartojimo srities skiltyje, kriterijuje „Teisinio reglamentavimo ir (arba) kiti reikšmingi pokyčiai vartojimo srityje“ (R) įrašoma 0 balų. |
Kriterijuje „Atlikta stebėsena ankstesniais metais“ nurodoma vertė, atitinkamai įvertinus, ar ankstesniais metais buvo atlikta stebėsena konkrečioje vartojimo srityje. Kriterijaus vertės:
Kai vartojimo srities stebėsena nebuvo atlikta ar atlikta daugiau nei prieš 4 metus – 5 balai;
Kai vartojimo srities stebėsena buvo atlikta prieš 4 metus – 4 balai;
Kai vartojimo srities stebėsena buvo atlikta prieš 3 metus – 3 balai;
Kai vartojimo srities stebėsena buvo atlikta prieš 2 metus – 2 balai;
Kai vartojimo srities stebėsena buvo atlikta prieš 1 metus – 1 balas;
Pavyzdžiui, „Apranga“ vartojimo srities stebėsena buvo atlikta prieš 4 metus. Atitinkamai, „Apranga“ vartojimo srities skiltyje, kriterijuje „Atlikta stebėsena ankstesniais metais“ įrašomi 4 balai. |
Galimos žalos pasireiškimo tikimybė apskaičiuojama atsižvelgiant į nustatytą Galimos žalos pasireiškimo tikimybės vertę (T), balais pagal 3 lentelę „Galimos žalos pasireiškimo tikimybė“:
3 lentelė. Galimos žalos pasireiškimo tikimybė
Galimos žalos pasireiškimo tikimybės vertė (T) |
1-2 balai |
3-5 balai |
6-8 balai |
9-10 balų |
Galimos žalos pasireiškimo tikimybė |
Labai mažai tikėtina |
Mažai tikėtina |
Tikėtina |
Labai tikėtina |
Pavyzdžiui, „Apranga“ vartojimo srities kriterijaus „Atlikta stebėsena ankstesniais metais“ vertė 4 balai, o kriterijaus „Teisinio reglamentavimo ir (arba) kiti reikšmingi pokyčiai vartojimo srityje“ vertė 0 balų. 1. Apskaičiuojama galimos žalos pasireiškimo tikimybė, balais: a) S = 4 balai;
b) R = 0 balų;
c) T = 4 + 0 = 4 balai.
2. Pagal apskaičiuotą galimos žalos pasireiškimo tikimybės vertę (T) – 4 balai ir 3 lentelę „Galimos žalos pasireiškimo tikimybė“ nustatoma, kad „Apranga“ vartojimo srities žalos pasireiškimo tikimybė yra mažai tikėtina. |
13. Nustatoma rizikingiausia vartojimo sritis, atsižvelgiant į galimos žalos poveikio (P) ir pasireiškimo tikimybės (T) tarpusavio sąveiką (4 lentelė).
4 lentelė. Rizikos dydžio vertinimo schema
Galimos žalos pasireiškimo tikimybė (T) |
Galimos žalos poveikis (P) |
||
Mažas |
Vidutinis |
Didelis |
|
Labai mažai tikėtina |
Labai maža rizika |
Labai maža rizika |
Didelė rizika |
Mažai tikėtina |
Labai maža rizika |
Vidutinė rizika |
Labai didelė rizika |
Tikėtina |
Maža rizika |
Didelė rizika |
Labai didelė rizika |
Labai tikėtina |
Maža rizika |
Labai didelė rizika |
Labai didelė rizika |
Pavyzdžiui, Vartojimo sričių rizikingumo vertinimo lentelėje, „Apranga“ vartojimo srities kriterijuje „Galimos žalos poveikis“ nurodoma „Vidutinis“, kriterijuje „Galimos žalos pasireiškimo tikimybė“ – „Mažai tikėtina“. Atsižvelgiant į nurodytas galimos žalos poveikio ir galimos žalos tikimybės kategorijas, pagal Rizikos dydžio vertinimo schemą (4 lentelė) nustatoma, kad „Apranga“ vartojimo srities rizika vidutinė. |
14. Šio Aprašo nustatyta tvarka apskaičiuotos reikšmės įrašomos į Aprašo 1 priedo lentelę „Vartojimo sričių rizikingumo vertinimo lentelė“.
141. Tuo atveju, jei nustatant konkrečią (-ias) rizikingiausią (-ias) vartojimo sritį (-is), kurioje (-se) veikiančių ūkio subjektų stebėsena (-os) bus atliekama (-os) atitinkamais metais, kelių vartojimo sričių rizikingumo reikšmė vienoda, pirmenybė skiriama sričiai (-tims):
141.2. Dėl kurioje (-se) veikiančių ūkio subjektų veiksmų (neveikimo), galimai pažeidusių vartotojų teises ir teisėtus interesus praėjusiais metais buvo gauti institucijų, vartotojų organizacijų kreipimaisi;
141.3. Dėl kurios (-ių) praėjusiais metais gauta daugiausiai vartotojų prašymų dėl ūkio subjektų veiksmų (neveikimo), galimai pažeidusių vartotojų teises ir teisėtus interesus;
141.4. Kurios (-ių) srities (-čių) problemos yra aktualiausios, remiantis viešosios erdvės stebėsena (pavyzdžiui, žiniasklaidoje ar socialiniuose tinkluose aptariami vartotojų skundai ar rizikingos tendencijos);
141.5. Kurios (-ių) srities (-čių) ūkio subjektai yra įtraukti į ankstesniais metais pradėtas stebėsenos ar tyrimų programas, kurioms tęsti būtina tolesnė analizė (netaikoma vartojimo sutarčių nesąžiningų sąlygų sričiai);
141.6. Kurios (-ių) srities (-čių) stebėsena gali būti vykdoma efektyviai bendradarbiaujant su kitomis institucijomis ar organizacijomis, turinčiomis bendrų interesų ir kompetencijų (netaikoma vartojimo sutarčių nesąžiningų sąlygų sričiai).
Papildyta punktu:
Nr. 1-237, 2024-11-27, paskelbta TAR 2024-11-29, i. k. 2024-20974
15. Nustatytose rizikingiausiose srityse veikiančių ūkio subjektų rizikingumas išreiškiamas balų, suteiktų įvertinus ūkio subjekto veiklą pagal visus jam taikomus rizikos vertinimo kriterijus, suma. Rizikingiausiais ūkio subjektais laikytini didžiausią balų, suteiktų įvertinus ūkio subjekto veiklą pagal visus jam taikomus rizikos vertinimo kriterijus, sumą surinkę ūkio subjektai.
16. Antrasis etapas: Ūkio subjektų rizikingumo vertinimas. Ūkio subjektų rizikingumo vertinimo kriterijai (5 lentelė):
16.2. Praėjusiais metais gautų vartotojų prašymų dėl ūkio subjektų veiksmų (neveikimo), galimai pažeidusių vartotojų teises ir teisėtus interesus (K);
17. Nustatytose rizikingiausiose srityse veikiančių ūkio subjektų rizikingumas (V) nustatomas pagal formulę:
V = J + K + F
Kriterijaus „ūkio subjekto vykdomos veiklos mastas“ (J) balų vertės:
Kai ūkio subjektas veiklą vykdo tik fizinėse parduotuvėse – 1 balas;
Kai ūkio subjektas veiklą vykdo tik elektroninėse parduotuvėse – 2 balai;
Kai ūkio subjektas veiklą vykdo, ir fizinėse parduotuvėse, ir elektroninėse parduotuvėse – 3 balai.
Kriterijaus „praėjusiais metais gautų vartotojų prašymų dėl ūkio subjektų veiksmų (neveikimo), galimai pažeidusių vartotojų teises ir teisėtus interesus“ (K), nustatomo pagal Tarnybos turimus duomenis, balų vertės:
Kai praėjusiais metais vartotojų prašymų dėl ūkio subjekto veiksmų (neveikimo), galimai pažeidusių vartotojų teises ir teisėtus interesus, Tarnyba negavo – 0 balų;
Kai praėjusiais metais vartotojų prašymų dėl ūkio subjekto veiksmų (neveikimo), galimai pažeidusių vartotojų teises ir teisėtus interesus, Tarnyba gavo ne daugiau kaip 2 – 1 balas;
Kai praėjusiais metais vartotojų prašymų dėl ūkio subjekto veiksmų (neveikimo), galimai pažeidusių vartotojų teises ir teisėtus interesus, Tarnyba gavo daugiau kaip 3, bet ne daugiau kaip 5 – 2 balai;
Kai praėjusiais metais vartotojų prašymų dėl ūkio subjekto veiksmų (neveikimo), galimai pažeidusių vartotojų teises ir teisėtus interesus, Tarnyba gavo daugiau kaip 5 – 3 balai.
Kriterijaus „papildomi ūkio subjektams taikomi rizikos vertinimo kriterijai“ (F) balų vertė nustatoma pagal Tarnybos turimus duomenis įvertinus šiuos kriterijus:
Jei praėjusiais metais sparčiai augo Tarnyboje gautų vartotojų prašymų dėl ūkio subjekto veiksmų (neveikimo), galimai pažeidusių vartotojų teises ir teisėtus interesus, skaičius – 0,5 balo;
Jei praėjusiais metais dėl ūkio subjekto veiksmų (neveikimo), galimai pažeidusių vartotojų teises ir teisėtus interesus, Tarnyba gavo skundų iš kitų šaltinių, pavyzdžiui: vartotojų organizacijų, asociacijų, žiniasklaidos – 0,5 balo;
Jei ūkio subjekto darbuotojų skaičius yra mažesnis nei 5 – 0,5 balo;
Jei ūkio subjektas veiklą vykdo neįregistravęs vykdomos veiklos mokesčių mokėtojų registre – 0,5 balo;
Jei ūkio subjektas veiklą vykdo trumpiau nei 12 mėnesių nuo veiklos įregistravimo dienos – 1 balas;
Jei ūkio subjekto praėjusių metų pajamos viršijo 500 000 EUR – 1 balas;
Jei vartojimo ginčo ne teismo tvarka nagrinėjimo metu ūkio subjektas delsia teikti arba neteikia atsakymo Tarnybai – 1 balas;
Jei ūkio subjektas per pastaruosius 12 mėnesių yra gavęs Tarnybos sankcijas už teisės aktų pažeidimus – 1 balas.
Punkto pakeitimai:
Nr. 1-237, 2024-11-27, paskelbta TAR 2024-11-29, i. k. 2024-20974
18. Įvertinus ūkio subjekto veiklą pagal visus jam taikomus rizikos vertinimo kriterijus, ūkio subjektui skirti balai įrašomi į 5 lentelę „Ūkio subjektų kriterijų lentelė”.
5 lentelė. Ūkio subjektų kriterijų lentelė
|
Ūkio subjektai |
Ūkio subjekto vykdomos veiklos mastas (J) |
Praėjusiais metais gautų vartotojų prašymų dėl ūkio subjektų veiksmų (neveikimo), galimai pažeidusių vartotojų teises ir teisėtus interesus (K) |
Papildomi ūkio subjektams taikomi rizikos vertinimo kriterijai (F) |
Ūkio subjektų rizikingumas (V) balais |
1. |
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
19. Atsižvelgiant į ūkio subjektui skirtų balų sumą, ūkio subjekto rizikingumas gali būti didelis, vidutinis arba mažas.
20. Ūkio subjekto rizikingumo dydis nustatomas atsižvelgiant į ūkio subjektų rizikingumą (V) balais, pagal 6 lentelę „Ūkio subjekto rizikingumo dydis“:
6 lentelė. Ūkio subjekto rizikingumo dydis
Ūkio subjekto rizikingumas (V), balais |
1-4 balai |
5-8 balai |
9-12 balų |
Ūkio subjekto rizikingumo dydis |
Mažas |
Vidutinis |
Didelis |
21. Šio Aprašo nustatyta tvarka apskaičiuotos reikšmės įrašomos į Aprašo 2 priedo lentelę „Ūkio subjektų rizikingumo vertinimo lentelė“. Šioje lentelėje ūkio subjektai nurodomi rizikingumo reikšmių mažėjimo tvarka. Tuo atveju, jei kelių ūkio subjektų rizikingumo reikšmė vienoda, pirmiau (aukščiau) sąraše nurodomi tie ūkio subjektai, kurie surinko daugiau balų pagal kriterijų „praėjusiais metais gautų vartotojų prašymų dėl ūkio subjektų veiksmų (neveikimo), galimai pažeidusių vartotojų teises ir teisėtus interesus“.
211. Atitinkamais metais tikrinamų ūkio subjektų skaičius priklauso nuo tais metais nutarto atlikti stebėsenos masto. Į tikrinamų ūkio subjektų sąrašą įtraukiami visi ūkio subjektai, surinkę daugiau negu 5 rizikingumo balus.
Papildyta punktu:
Nr. 1-237, 2024-11-27, paskelbta TAR 2024-11-29, i. k. 2024-20974
212. Įvertinus, jog tais metais ūkio subjektų, surinkusių daugiau nei 5 rizikingumo balus, skaičius viršija turimus žmogiškuosius resursus, stebėsenos mastas nustatomas pagal prioritetinę tvarką. Ūkio subjektų prioritetas nustatomas remiantis šiais kriterijais:
212.3. Ūkio subjektai, kurie anksčiau buvo identifikuoti kaip pažeidžiantys teisės aktus ar nesilaikantys rekomendacijų.
Papildyta punktu:
Nr. 1-237, 2024-11-27, paskelbta TAR 2024-11-29, i. k. 2024-20974
IV SKYRIUS
VERTINIMO DOKUMENTAVIMAS
22. Nustačius didžiausio rizikingumo vartojimo sritį (-is), kurioje (-iose) bus atliekama stebėsena (monitoringas) ir šioje srityje (-se) veikiančius ūkio subjektus, pildomas vertinimo protokolas, kurį pasirašo Tarnybos komisijos pirmininkas ir komisijos posėdžio sekretorius, prieš tai suderinus protokolą su komisijos nariais, kurie dalyvavo posėdyje.
Punkto pakeitimai:
Nr. 1-23, 2023-02-01, paskelbta TAR 2023-02-01, i. k. 2023-01837
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos
vartojimo sričių rizikingumo vertinimo tvarkos
aprašo
1 priedas
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos vartojimo sričių rizikos vertinimo aktas
________________
(data)
Vartojimo sričių rizikingumo vertinimo lentelė
|
Vartojimo sritis |
Rizikos dydžio nustatymo kriterijai |
Rizikos dydis |
|
Galimos žalos poveikio kategorija |
Galimos žalos tikimybės kategorija |
|||
1. |
Alkoholiniai gėrimai ir tabakas |
|
|
|
2. |
Apranga ir avalynė |
|
|
|
3. |
Būstas, vanduo, elektra, dujos ir kitas kuras |
|
|
|
4. |
Būsto apstatymas, namų ūkio įranga ir kasdieninė namų priežiūra |
|
|
|
5. |
Įvairios prekės ir paslaugos |
|
|
|
6. |
Maistas ir nealkoholiniai gėrimai |
|
|
|
7. |
Poilsis ir kultūra |
|
|
|
8. |
Restoranai ir viešbučiai |
|
|
|
9. |
Ryšiai |
|
|
|
10. |
Sveikata |
|
|
|
11. |
Švietimas |
|
|
|
12. |
Transportas |
|
|
|
Aktą sudarė:
__________________ ________________
(pareigos) (vardas ir pavardė)
Priedo pakeitimai:
Nr. 1-23, 2023-02-01, paskelbta TAR 2023-02-01, i. k. 2023-01837
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos
vartojimo sričių rizikingumo vertinimo tvarkos
aprašo
2 priedas
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos vartojimo srityse veikiančių ūkio subjektų rizikos vertinimo aktas
________________
(data)
Ūkio subjektų rizikingumo vertinimo lentelė
|
Ūkio subjektai |
Rizikos dydis |
1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
4. |
|
|
5. |
|
|
Pakeitimai:
1.
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, Įsakymas
Nr. 1-331, 2021-12-31, paskelbta TAR 2021-12-31, i. k. 2021-27909
Dėl Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos direktoriaus 2020 m. vasario 27 d. įsakymo Nr. 1-66 „Dėl Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos vartojimo sričių ir jose veikiančių ūkio subjektų rizikingumo vertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo
2.
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, Įsakymas
Nr. 1-23, 2023-02-01, paskelbta TAR 2023-02-01, i. k. 2023-01837
Dėl Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos direktoriaus 2020 m. vasario 27 d. įsakymo Nr. 1-66 „Dėl Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos vartojimo sričių ir jose veikiančių ūkio subjektų rizikingumo vertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo
3.
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, Įsakymas
Nr. 1-237, 2024-11-27, paskelbta TAR 2024-11-29, i. k. 2024-20974
Dėl Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos direktoriaus 2020 m. vasario 27 d. įsakymo Nr. 1-66 „Dėl Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos vartojimo sričių ir jose veikiančių ūkio subjektų rizikingumo vertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo
[1] Classification of Individual Consumption According to Purpose (COICOP) 2018, psl. 29 (41), žr. https://unstats.un.org/unsd/classifications/business-trade/desc/COICOP_english/COICOP_2018_-_pre-edited_white_cover_version_-_2018-12-26.pdf