TEISĖJŲ TARYBA
NUTARIMAS
DĖL BYLŲ PRIPAŽINIMO GREIČIAU NAGRINĖTINOMIS IR TEISMO POSĖDŽIŲ KOORDINAVIMO JOSE tvarkos aprašO PATVIRTINIMO
2023 rugsėjo 29 d. Nr. 13P-131-(7.1.2.)
Kaunas
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos teismų įstatymo 102 straipsnio 3 dalimi, 120 straipsnio 17 punktu, Administravimo teismuose nuostatų, patvirtintų Teisėjų tarybos 2015 m. gruodžio 18 d. nutarimu Nr. 13P-157-(7.1.2) „Dėl Administravimo teismuose nuostatų patvirtinimo“, 14 punktu ir siekdama paspartinti didelės apimties ir sudėtingų bylų bei bylų, kurių nagrinėjimas užsitęsęs ar gali užsitęsti, nagrinėjimą, Teisėjų taryba n u t a r i a :
1. Patvirtinti Bylų pripažinimo greičiau nagrinėtinomis ir teismo posėdžių koordinavimo jose tvarkos aprašą (pridedama).
2. Pripažinti netekusiu galios Teisėjų tarybos 2012 m. spalio 26 d. nutarimą Nr. 13P‑173‑(7.1.2) „Dėl Teismo posėdžių koordinavimo dėl greičiau nagrinėtinų bylų tvarkos aprašo patvirtinimo“.
3. Nustatyti, kad iki šio nutarimo įsigaliojimo greičiau nagrinėtinomis bylomis pripažintų bylų statusas nėra keičiamas ir jos pripažįstamos pirmo lygio greičiau nagrinėtinomis bylomis. Šių bylų statusas gali būti peržiūrėtas ir pakeistas šiuo nutarimu patvirtinto Bylų pripažinimo greičiau nagrinėtinomis ir teismo posėdžių koordinavimo jose tvarkos aprašo 4-5 punktuose nustatyta tvarka.
4. Pavesti Nacionalinei teismų administracijai įgyvendinti priemones, reikalingas aprašo nuostatoms taikyti:
4.1. per vieną mėnesį nuo šio nutarimo įsigaliojimo dienos parengti ir paskelbti greičiau pripažintinų bylų pagal lygius sąrašą teismų intranete ir teismų interneto svetainėje www.teismai.lt.
PATVIRTINTA
Teisėjų tarybos 2023 rugsėjo 29 d.
nutarimu Nr. 13P-131-(7.1.2.)
BYLŲ PRIPAŽINIMO GREIČIAU NAGRINĖTINOMIS IR TEISMO POSĖDŽIŲ KOORDINAVIMO JOSE TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Bylų pripažinimo greičiau nagrinėtinomis ir teismo posėdžių koordinavimo jose tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja teisėjų ir teismų administravimą vykdančių subjektų veiklą, skirtą užtikrinti, kad didelės apimties ir sudėtingos baudžiamosios bylos bei baudžiamosios bylos, kurių nagrinėjimas užsitęsė ar gali užsitęsti, teismuose būtų išnagrinėtos per kuo trumpesnį laiką, ir kad tuo pat metu vykstantys teismo posėdžiai kitose bylose netrukdytų nagrinėti tokių bylų. Šio Aprašo nuostatos mutatis mutandis taikomos ir koordinuojant teismo posėdžius kitų kategorijų bylose.
2. Teismų administravimą vykdančių subjektų veikla, koordinuojant teismo posėdžius, negali pažeisti teisėjo nepriklausomumo principo, t. y. administravimo veiksmais negali būti kišamasi į teisėjo veiklą vykdant teisingumą, teisėjui negali būti daromas joks neteisėtas poveikis, kuris galėtų turėti įtakos jo sprendimų priėmimui. Administracinė veikla šioje srityje apima veiksmus ir priemones, kuriais siekiama padėti koordinuoti teismo posėdžius ir užtikrinti, kad byla būtų išnagrinėta per kuo trumpesnį laiką.
II SKYRIUS
BYLŲ PRIPAŽINIMO GREIČIAU NAGRINĖTINOMIS BYLOMIS TVARKA
4. Teismo administravimą ir administracinės veiklos priežiūrą vykdantys subjektai, taip pat bylą nagrinėjantis teismas, gavę didelės apimties ir sudėtingą bylą, taip pat manydami, kad bylos nagrinėjimas užsitęsė ar gali užsitęsti, gali inicijuoti tokios bylos pripažinimą greičiau nagrinėtina ir siūlyti jai suteikti pirmo arba antro (aukštesniojo) lygio greičiau nagrinėtinos bylos statusą:
4.1. pirmo lygio greičiau nagrinėtina byla – apylinkės teismo pirmininko motyvuotu rašytiniu teikimu (kai byla nagrinėjama apylinkės teisme) ir apygardos teismo pirmininko arba šio teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus pirmininko sprendimu (tvirtinimo žyma (rezoliucija)), arba apygardos teismo pirmininko motyvuotu rašytiniu teikimu (kai byla nagrinėjama apygardos teisme) ir Lietuvos apeliacinio teismo pirmininko arba šio teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus pirmininko sprendimu (tvirtinimo žyma (rezoliucija)), arba Lietuvos apeliacinio teismo pirmininko motyvuotu rašytiniu sprendimu (kai byla nagrinėjama Lietuvos apeliaciniame teisme), arba Lietuvos Aukščiausiojo Teismo pirmininko motyvuotu rašytiniu sprendimu (kai byla nagrinėjama Lietuvos Aukščiausiajame Teisme) pripažinta didelės apimties ir sudėtinga byla ar kita byla, kurios nagrinėjimas užsitęsė ar gali užsitęsti ir kurioje būtina taikyti šiame Apraše nustatytas ir (ar) kitas teismo posėdžių koordinavimo priemones, kuriomis siekiama užtikrinti, kad byla būtų išnagrinėta per kuo trumpesnį laiką;
4.2. antro (aukštesniojo) lygio greičiau nagrinėtina byla – apygardos teismo pirmininko, Lietuvos apeliacinio teismo pirmininko ar Lietuvos Aukščiausiojo Teismo pirmininko arba šių teismų Baudžiamųjų bylų skyrių pirmininkų siūlymu bei apygardų teismų, Lietuvos apeliacinio teismo ir Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus pirmininkų arba šių teismų pirmininkų bendru vienbalsiu sutarimu ir Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus pirmininko motyvuotu rašytiniu sprendimu pripažinta didelės apimties ir sudėtinga baudžiamoji byla ar kita baudžiamoji byla, kurios nagrinėjimas užsitęsė ar gali užsitęsti ir kurioje, siekiant užtikrinti viešąjį interesą, būtina taikyti šiame Apraše nustatytas teismo posėdžių koordinavimo priemones, kuriomis siekiama užtikrinti bylos nagrinėjimą pirmumo tvarka.
5. Pripažįstant bylą pirmo arba antro lygio greičiau nagrinėtina byla, atsižvelgiama į šias aplinkybes:
5.3. proceso dalyvių skaičių ir pobūdį (proceso kalbos nemokančių dalyvių skaičių ir vertėjų dalyvavimo būtinybę; procese dalyvaujančių vaikų interesus ir nukentėjusiesiems taikytinas specialias apsaugos priemones; taikomas kardomąsias ir (ar) procesines prievartos priemones ir pan.);
5.4. preliminarų teismo posėdžių skaičių ir su proceso dalyviais parengiamajame ar kitame teismo posėdyje aptartą preliminarų bylos nagrinėjimo planą arba suderintą teismo posėdžių grafiką (jeigu tai žinoma);
5.7. aplinkybes, dėl kurių byla ankstesnėje proceso stadijoje buvo pripažinta sudėtinga, itin sudėtinga ar greičiau nagrinėtina (pirmo arba antro lygio) byla;
5.8. kitas reikšmingas aplinkybes (artėjanti apkaltinamojo nuosprendžio priėmimo ar nuosprendžio vykdymo senatis ir pan.);
5.9. taikytinų administracinių ir (ar) organizacinio pobūdžio priemonių, kurios galėtų paspartinti bylos nagrinėjimą, pobūdį, o bylą pripažįstant antro lygio greičiau nagrinėtina byla – ir į aplinkybes, dėl kurių būtina taikyti tokias teismo posėdžių koordinavimo priemones, kuriomis siekiama užtikrinti bylos nagrinėjimo pirmumą prieš kitas bylas (pavyzdžiui, itin svarbus viešasis interesas; byla dėl Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso 225 straipsnio 2 dalyje nurodytų valstybės pareigūnų galimai padarytų nusikalstamų veikų; itin didelio dėmesio ir atgarsio visuomenėje sulaukusi byla, o nepateisinamai ilga proceso trukmė galėtų sumenkinti visuomenės pasitikėjimą teismais bei valstybe ir pan.).
6. Bylą pripažinus pirmo arba antro lygio greičiau nagrinėtina byla, apie tai pažymima Lietuvos teismų informacinėje sistemoje (LITEKO) elektroninėje bylos kortelėje.
7. Pripažinus bylą antro lygio greičiau nagrinėtina byla, teismo, kuriame nagrinėjama ši byla, pirmininkas, teismo pirmininko pavaduotojas ar Baudžiamųjų bylų skyriaus pirmininkas gali paskirti teismo darbuotoją, atsakingą už teismo posėdžių koordinavimą tokioje byloje, ir pats ar jo pavedimu kitas teismo darbuotojas nedelsiant, bet ne vėliau kaip kitą darbo dieną po sprendimo pripažinti bylą greičiau nagrinėtina gavimo teisme, parengia bei pateikia Nacionalinei teismų administracijai pranešimą apie bylą, kuriame nurodoma:
7.3. už teismo posėdžių koordinavimą atsakingas teismo darbuotojas ir jo kontaktiniai duomenys (jeigu toks asmuo buvo paskirtas);
7.4. suplanuotas ar preliminarus bylos nagrinėjimo laikas arba teisiamųjų (teismo) posėdžių grafikas (nurodant teismo posėdžių pradžios ir pabaigos laiką);
7.5. byloje dalyvaujantys kaltinamieji (nuteistieji, išteisintieji), gynėjai, prokurorai, nukentėjusiųjų įgaliotieji atstovai (advokatai);
8. Pripažinus bylą pirmo lygio greičiau nagrinėtina byla, minėtą bylą paskirtas nagrinėti teismas nedelsiant, bet ne vėliau kaip kitą darbo dieną po sprendimo pripažinti bylą greičiau nagrinėtina gavimo teisme, parengia bei pateikia Nacionalinei teismų administracijai pranešimą apie bylą, kuriame nurodoma informacija, analogiška nustatytai šio Aprašo 7 punkte.
9. Pripažinus bylą antro lygio greičiau nagrinėtina byla, teismo, kuriame nagrinėjama tokia byla, pirmininkas, teismo pirmininko pavaduotojas ar Baudžiamųjų bylų skyriaus pirmininkas imasi priemonių, kad tokia byla būtų išnagrinėta be trukdžių ir nepateisinamai ilgų pertraukų tarp teismo posėdžių. Tokios bylos nagrinėjimo pirmosios instancijos teisme metu bylą nagrinėjančiam teisėjui ar teisėjų kolegijai turi būti sudarytos sąlygos bylą nagrinėti pagal intensyvų bylos nagrinėjimo grafiką, paprastai nedarant ilgesnių nei trijų darbo dienų pertraukų (tokiu atveju teisėjas ar teisėjų kolegija kitų bylų paprastai nenagrinėja, išskyrus atvejus, kai pertraukos metu būtina tęsti anksčiau gautų bylų nagrinėjimą, kurių nebuvo galima perskirti kitiems teisėjams ar išnagrinėti iki greičiau nagrinėtinos bylos nagrinėjimo pradžios, taip pat kai greičiau nagrinėjamoje byloje paskelbta pertrauka yra ilgesnė, nei nurodyta šiame punkte, ir dėl paskelbtos pertraukos trukmės teisėjas gali išnagrinėti pertraukos metu gautas naujas bylas, proceso dalyvių prašymus, pareiškimus ar skundus).
10. Pripažinus bylą antro lygio greičiau nagrinėtina byla, bylą nagrinėjančio teisėjo ar teisėjų ir viso teismo darbo krūvis vertinamas atsižvelgiant į bylą nagrinėjančio teisėjo ar teisėjų užimtumą antro lygio greičiau nagrinėtinoje byloje bei objektyvų jų negalėjimą dalyvauti kitoje teismo jurisdikcinėje veikloje (teismų administracinės veiklos priežiūros subjektai, vertindami, ar tarp teismų (teismo rūmų) nėra esminio darbo krūvio skirtumo, laikosi Teisėjų tarybos nustatytų taisyklių ir duomenis skaičiuoja bei juos vertina atsižvelgdami į teisme dirbančių likusių teisėjų skaičių, neįtraukdami antro lygio greičiau nagrinėtiną bylą nagrinėjančio teisėjo ar teisėjų).
III SKYRIUS
TEISMO POSĖDŽIŲ GREIČIAU NAGRINĖTINOSE IR KITOSE BYLOSE KOORDINAVIMO TVARKA
11. Teismas, nagrinėjantis bylą, pripažintą greičiau nagrinėtina byla, teismo posėdyje apie tai praneša proceso dalyviams ir išaiškina proceso įstatyme nustatytas taisykles dėl asmens nedalyvavimo procese padarinių, taip pat ir dėl galimo asmenų nedalyvavimo procese dėl jų užimtumo kitose bylose.
12. Tais atvejais, kai derinant teismo posėdžių laiką greičiau nagrinėtinoje byloje proceso dalyviai nurodo, kad jie negali dalyvauti teismo posėdyje dėl jų dalyvavimo kituose teismo posėdžiuose, bylą nagrinėjantis teismas, vadovaudamasis proceso įstatymo nuostatomis, įvertina, ar proceso dalyvio dalyvavimas kitose bylose pripažintinas svarbia nedalyvavimo procese priežastimi ir ar byla gali būti nagrinėjama nedalyvaujant vienam iš proceso dalyvių.
13. Tais atvejais, kai tuo pačiu metu vykstantys teismo posėdžiai gali sutrukdyti greičiau nagrinėtinos bylos nagrinėjimą, teismai, įvertinę šiame Apraše nustatyta tvarka bylai suteiktą statusą, vadovaujasi šio Aprašo 14–15 punktuose įtvirtintomis teismo posėdžių koordinavimo taisyklėmis.
14. Koordinuojant teismo posėdžius pirmo lygio greičiau nagrinėtinose bylose ir kitose bylose, laikomasi šių taisyklių:
14.1. Tais atvejais, kai pirmo lygio greičiau nagrinėtinoje byloje proceso dalyviai nurodo, kad tuo pačiu metu turi dalyvauti kitose bylose, kurioms nėra suteiktas greičiau nagrinėtinos bylos statusas, teismas nustato preliminarią teismo posėdžio datą ir kreipiasi į teismą ar teismus, kuriuose tuo pačiu metu paskirti teismo posėdžiai kitose bylose, ir įvertina galimybes nagrinėti bylą tą pačią dieną patikslintu ir su kitu teismu ar teismais bendru sutarimu suderintu posėdžio laiku. Tais atvejais, kai suderinti teismo posėdžių laiko nėra galimybės, teismas, kuriame teismo posėdis buvo suplanuotas anksčiau nei greičiau nagrinėtinoje byloje, įvertinęs šio Aprašo 5 punkte nurodytas aplinkybes, paprastai pakeičia anksčiau suplanuoto teismo posėdžio laiką ar atšaukia teismo posėdį, suteikdamas galimybę nagrinėti greičiau nagrinėtiną bylą.
14.2. Tais atvejais, kai pirmo lygio greičiau nagrinėtinoje byloje proceso dalyviai nurodo, kad tuo pačiu metu turi dalyvauti kitoje byloje, kuriai taip pat suteiktas pirmo lygio greičiau nagrinėtinos bylos statusas, teismo posėdis tuo pačiu metu paprastai neskiriamas arba skiriamas numatant tik preliminarią teismo posėdžio datą (tokiu atveju teismas paskirtu laiku nagrinėja bylą tik įsitikinęs, kad teismo posėdis nesutrukdys kitoje pirmo lygio greičiau nagrinėtinoje byloje paskirto teismo posėdžio). Jei skiriant teismo posėdžius šios taisyklės nesilaikyta, paskirtą dieną nagrinėjama ta pirmo lygio greičiau nagrinėtina byla, kurioje teismo posėdis suderintas anksčiau.
14.3. Tais atvejais, kai, teismui nežinant apie kitoje byloje nustatytą teismo posėdžių laiką, tuo pačiu metu paskiriamos nagrinėti kelios pirmo lygio greičiau nagrinėtinos bylos, teismas, kurio byloje sprendimas pripažinti bylą pirmo lygio greičiau nagrinėtina byla priimtas vėliausiai, informuoja visų teismų, kuriuose tuo pačiu metu paskirtos nagrinėti pirmo lygio greičiau nagrinėtinos bylos, vadovus ir prašo nustatyti bylų nagrinėjimo pirmenybę. Ši pirmenybė paprastai nustatoma bendru visų teismų, kuriuose tuo pačiu metu paskirtos nagrinėti pirmo lygio greičiau nagrinėtinos bylos, vadovų sutarimu. Nustatant bylų nagrinėjimo pirmumą įvertinamos šio Aprašo 5 punkte nurodytos aplinkybės, į kurias atsižvelgiama nusprendžiant dėl bylos pripažinimo pirmo lygio greičiau nagrinėtina byla. Teismų vadovams nesutarus dėl greičiau nagrinėtinų bylų nagrinėjimo pirmenybės, sprendimą dėl šio klausimo priima Lietuvos apeliacinio teismo pirmininkas arba šio teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus pirmininkas.
14.4. Tais atvejais, kai pirmo lygio greičiau nagrinėtinoje byloje proceso dalyvis nurodo, kad tuo pačiu metu turi dalyvauti kitoje byloje, kuriai suteiktas antro lygio greičiau nagrinėtinos bylos statusas, teismo posėdis tuo pačiu metu paprastai neskiriamas arba skiriamas numatant tik preliminarią teismo posėdžio datą. Jeigu šios taisyklės nesilaikyta, paskirtą dieną nagrinėjama byla, kuriai suteiktas antro lygio greičiau nagrinėtinos bylos statusas.
15. Koordinuojant teismo posėdžius antro lygio greičiau nagrinėtinose bylose ir kitose bylose, laikomasi šių taisyklių:
15.1. Tais atvejais, kai derinant teismo posėdžio ar posėdžių laiką antro lygio greičiau nagrinėtinoje byloje proceso dalyviai nurodo, kad tuo pačiu metu turi dalyvauti kitoje byloje ar bylose, kurioms nėra suteiktas antro lygio greičiau nagrinėtinos bylos statusas, teismas nustato preliminarią teismo posėdžio ar posėdžių datą. Tokiu atveju teismas pats arba per teismo darbuotoją, atsakingą už teismo posėdžių koordinavimą, kreipiasi į teismą ar teismus, kurių nagrinėjamose bylose dalyvauja antro lygio greičiau nagrinėtinoje byloje dalyvaujantys proceso dalyviai, ir suderina teismo posėdžio ar posėdžių laiką antro lygio greičiau nagrinėtinoje byloje ir kitose bylose. Nepavykus suderinti bylų nagrinėjimo laiko, nustatytu teismo posėdžio laiku nagrinėjama antro lygio greičiau nagrinėtina byla.
15.2. Tais atvejais, kai derinant teismo posėdžio ar posėdžių laiką antro lygio greičiau nagrinėtinoje byloje proceso dalyviai nurodo, kad tuo pačiu metu turi dalyvauti kitoje antro lygio greičiau nagrinėtinoje byloje, teismo posėdis tuo pačiu metu paprastai neskiriamas arba skiriamas numatant tik preliminarią teismo posėdžio datą. Tokiu atveju teismas pats arba per teismo darbuotoją, atsakingą už teismo posėdžių koordinavimą, kreipiasi į kitą teismą arba šio teismo darbuotoją, atsakingą už teismo posėdžių koordinavimą antro lygio greičiau nagrinėtinoje byloje, ir suderina teismo posėdžio ar posėdžių laiką. Nepavykus suderinti bylų nagrinėjimo laiko, sprendimą šiuo klausimu, įvertinęs šio Aprašo 5 punkte nurodytas aplinkybes, priima Lietuvos apeliacinio teismo pirmininkas arba šio teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus pirmininkas.
16. Teismas pirmo ir antro lygio greičiau nagrinėtinoje byloje nustatęs ar pakeitęs anksčiau nustatytą teismo posėdžio ar posėdžių laiką ar teismo posėdžių grafiką, taip pat pasikeitus byloje dalyvaujantiems asmenims (pvz., advokatams, prokurorams), visais atvejais apie tai nedelsiant, bet ne vėliau kaip kitą darbo dieną po atitinkamų aplinkybių atsiradimo/pasikeitimo, informuoja Nacionalinę teismų administraciją.
17. Lietuvos teismai apie pirmo ir antro lygio greičiau nagrinėtinomis pripažintas bylas informuojami paskelbiant minėtų bylų sąrašą teismų intraneto svetainėje. Nacionalinė teismų administracija teismų intraneto svetainėje skelbia visų Lietuvos teismuose greičiau nagrinėtinomis pripažintų bylų sąrašą, jame išskiriant pirmo ir antro lygio greičiau nagrinėtinas bylas. Minėtame sąraše pateikiama visa šio Aprašo 7, 16 punktuose nurodyta informacija. Nacionalinė teismų administracija iš teismų gautą informaciją intraneto svetainėje paskelbia nedelsiant, bet ne vėliau kaip kitą darbo dieną po to, kai ji gaunama.
18. Visuomenė, byloje dalyvaujantys asmenys (advokatai, prokurorai ir kt.) apie pirmo ir antro lygio greičiau nagrinėtinomis pripažintas bylas informuojami Nacionalinei teismų administracijai teismų internetinėje svetainėje paskelbus greičiau nagrinėtinų bylų sąrašą. Nacionalinė teismų administracija teismų internetinėje svetainėje skelbia greičiau nagrinėtinų bylų sąrašą, kuriame nurodomas bylą nagrinėjantis teismas, bylos numeris ir bylai suteiktas greičiau nagrinėjamos bylos statusas (lygis).
19. Teismo pirmininko, skyriaus pirmininko ar teismo pirmininko pavaduotojo, kuriame nagrinėjama greičiau nagrinėtina pripažinta byla, motyvuotu rašytiniu sprendimu (įsakymu, patvarkymu) gali būti nusprendžiama laikinai sumažinti tokią bylą nagrinėjančio teisėjo (-ų) darbo krūvį pagal tvarką, nustatytą Teisėjų tarybos patvirtintame Bylų paskirstymo teisėjams ir teisėjų kolegijų sudarymo taisyklių apraše bei Teisėjų darbo su bylomis krūvio mažinimo tvarkos apraše.