LIETUVOS GEOLOGIJOS TARNYBOS PRIE APLINKOS MINISTERIJOS
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL TEISĖKŪROS POVEIKIO APLINKAI IR KLIMATO KAITAI KIEKYBINIO (EX ANTE) VERTINIMO GAMTOS IŠTEKLIŲ SRIČIAI (ŽEMĖS GELMĖS) METODINIŲ REKOMENDACIJŲ PATVIRTINIMO
2024 m. gruodžio 2 d. Nr. 1-565
Vilnius
Vykdydamas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2024 m. vasario 27 d. įsakymo Nr. D1-57 „Dėl Teisėkūros poveikio aplinkai ir klimato kaitai (ex ante) vertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ 3.1.2 papunktį,
1. Teisėkūros poveikio gėlo požeminio vandens naudojimo intensyvumui vertinimo metodines rekomendacijas.
2. Teisėkūros poveikio aprobuotų kietųjų naudingųjų iškasenų naudojimo prieinamumui vertinimo metodines rekomendacijas.
PATVIRTINTA
Lietuvos geologijos tarnybos prie Aplinkos ministerijos direktoriaus 2024 m. gruodžio 2 d.
įsakymu Nr. 1-565
TEISĖKŪROS POVEIKIO GĖLO požeminio vandens naudojimo intensyvumui VERTINIMO METODINĖS REKOMENDACIJOS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Teisėkūros poveikio gėlo požeminio vandens naudojimo intensyvumui vertinimo (toliau – Poveikio vertinimas) metodinės rekomendacijos (toliau – Metodika) nustato gėlo požeminio vandens naudojimo intensyvumo pokyčio vertinimo skaičiuoklės sudarymo principus, naudojamus duomenis, šių duomenų šaltinius, sąvokas ir skaičiuoklės atnaujinimo informaciją.
2. Metodikos tikslas – už sprendimų priėmimą atsakingoms valstybės institucijoms palengvinti teisėkūros iniciatyvų poveikio gėlo požeminio vandens naudojimo intensyvumui vertinimą, skirtingų teisėkūros iniciatyvų analizės variantų palyginimą ir efektyviausio sprendimo požeminio vandens baseinų valdymui pasirinkimą.
3. Metodika taikoma gėlo požeminio vandens naudojimą galinčių padidinti teisėkūros iniciatyvų poveikio požeminio vandens naudojimo intensyvumui vertinti.
4. Metodika perengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. vasario 26 d. nutarimu Nr. 276 „Dėl Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo metodikos patvirtinimo“ ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2024 vasario 27 d. įsakymu Nr. D1-57 „Dėl Teisėkūros poveikio aplinkai ir klimato kaitai (ex ante) vertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.
II SKYRIUS
SĄVOKOS
5. Metodikoje vartojamos sąvokos:
5.1. Bazinis požeminio vandens naudojimo intensyvumas – požeminio vandens baseine naudojama turimų išteklių dalis prieš numatomą veiklos įgyvendinimą.
5.2. Bazinis požeminio vandens paėmimas – paimamo gėlo požeminio vandens kiekis požeminio vandens baseine prieš numatomą veiklos įgyvendinimą.
5.3. Poveikio vertinimas – teisėkūros iniciatyvų poveikio gėlo požeminio vandens naudojimo intensyvumui atskiruose požeminio vandens baseinuose vertinimas.
5.4. Poveikio vertinimo skaičiuoklė – Microsoft Excel pagrindu sudarytas analitinis įrankis, skirtas teisėkūros iniciatyvos poveikio gėlo požeminio vandens naudojimo intensyvumo pokyčiams vertinti.
5.5. Požeminio vandens baseinas – vandens išteklių valdymui išskirta požeminio vandens spūdinės sistemos dalis, kurioje išgaunamas gėlas požeminis vanduo.
5.6. Projektinis požeminio vandens naudojimo intensyvumas – požeminio vandens baseine naudojama turimų požeminio vandens išteklių dalis įgyvendinus numatomą veiklą.
5.7. Projektinis požeminio vandens paėmimo pokytis – papildomas paimamo gėlo požeminio vandens kiekis, kuris susidarytų įgyvendinus veiklą.
5.8. Turimi požeminio vandens ištekliai – vandens kiekis, kuris gali būti paimtas iš požeminio vandens baseino vandeningųjų sluoksnių ir kurio naudojimas nedaro poveikio gerai požeminio vandens būklei, nesukelia teršiančių medžiagų ir kitų kokybės rodiklių augimo neleistinų tendencijų ir nekeičia geros paviršinio vandens bei kitų ekosistemų būklės.
III skyrius
Gėlo požeminio vandens naudojimo intensyvumo
požeminio vandens baseinuose VERTINIMas
6. Siekiant nustatyti, kokį poveikį teisėkūros iniciatyva, kurios įgyvendinimui numatomas didesnis gėlo požeminio vandens poreikis, turės požeminio vandens naudojimo intensyvumui atskiruose požeminio vandens baseinuose, nustatomas projektinis požeminio vandens naudojimo intensyvumas:
čia:
Ip – projektinis požeminio vandens naudojimo intensyvumas;
Qb – bazinis požeminio vandens paėmimas, m3/d
Qp – projektinis požeminio vandens paėmimo pokytis, m3/d
Qt – turimi požeminio vandens ištekliai, m3/d
7. Turimi požeminio vandens ištekliai požeminio vandens baseinuose įvertinti Lietuvos Respublikos vandens įstatymo nustatyta tvarka rengiant upių baseinų rajonų planus ir yra naudojami skaičiuoklėje kaip numatytieji duomenys.
8. Bazinis vandens paėmimas kiekviename požeminio vandens baseine apskaičiuotas susumavus požeminio vandens baseino gėlo požeminio vandens vandenvietėse išgautą požeminio vandens kiekį, pagal Žemės gelmių registro duomenis. Skaičiavimams naudojami paskutinių 3 metų duomenys.
9. Bazinis požeminio vandens naudojimo intensyvumas visoje Lietuvoje yra 11 %, tačiau atskiruose požeminio vandens baseinuose jis kinta nuo 5 iki 80 %, todėl pokyčio vertinimas visos Lietuvos mastu nėra tikslingas ir turi būti atliekamas požeminio vandens baseino lygmenyje. Su požeminio vandens baseinų ribomis galima susipažinti Lietuvos geologijos tarnybos prie Aplinkos ministerijos Požeminio vandens informacinės sistemos elektroninių paslaugų priemonėmis (https://lgt.lrv.lt/epaslaugos/).
10. Projektinį požeminio vandens paėmimo pokytį turi įvertinti teisėkūros iniciatyvos projekto rengėjas, naudojantis oficialiosios statistikos, valstybės informacinių išteklių (duomenų bazių, registrų, informacinių sistemų ir kt.), kitų informacinių išteklių duomenimis.
IV SKYRIUS
REZULTATAI IR JŲ INTERPRETAVIMAS
12. Skaičiuoklė automatiškai apskaičiuoja projektinį požeminio vandens naudojimo intensyvumą pasirinktame požeminio vandens baseine.
V SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
14. Metodika peržiūrima pagal poreikį, atsiradus naujai informacijai, kuri galėtų reikšmingai koreguoti rezultatus.
PATVIRTINTA
Lietuvos geologijos tarnybos prie Aplinkos ministerijos direktoriaus 2024 m. gruodžio 3 d.
įsakymu Nr. 1-565
TEISĖKŪROS POVEIKIO APROBUOTŲ KIETŲJŲ NAUDINGŲJŲ IŠKASENŲ NAUDOJIMO PRIEINAMUMUI VERTINIMO METODINĖS REKOMENDACIJOS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Teisėkūros poveikio aprobuotų kietųjų naudingųjų iškasenų naudojimo prieinamumui vertinimo (toliau – Poveikio vertinimas) metodinės rekomendacijos (toliau – Metodika) nustato Poveikio vertinimo skaičiuoklės sudarymo principus, naudojamus duomenis, šių duomenų šaltinius, sąvokas ir skaičiuoklės atnaujinimo informaciją.
2. Metodikos tikslas – nustatyti teisėkūros iniciatyvų poveikį aprobuotų kietųjų naudingųjų iškasenų naudojimo prieinamumui.
3. Metodika taikoma aprobuotų kietųjų naudingųjų iškasenų naudojimo prieinamumo pokyčiui analizės atvejais.
4. Metodika perengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. vasario 26 d. nutarimu Nr. 276 „Dėl Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo metodikos patvirtinimo“ ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2024 vasario 27 d. įsakymu Nr. D1-57 „Dėl Teisėkūros poveikio aplinkai ir klimato kaitai (ex ante) vertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.
II SKYRIUS
SĄVOKOS
5. Metodikoje vartojamos sąvokos:
5.1. Aprobuotų kietųjų naudingųjų iškasenų išteklių plotas – plotas, pagrįstas kietųjų naudingųjų iškasenų geologinio tyrimo duomenimis apie detaliai išžvalgytus išteklius, kurie yra aprobuoti.
5.2. Aprobuotų kietųjų naudingųjų iškasenų išteklių tūris – tūris, pagrįstas kietųjų naudingųjų iškasenų geologinio tyrimo duomenimis apie detaliai išžvalgytus išteklius, kurie yra aprobuoti.
5.3. Galimas kietųjų naudingųjų iškasenų tūrio praradimas įtakos plote – procentinė tūrio praradimo išraiška, gaunama į skaičiuoklę įvedus atitinkamas reikšmes.
5.4. Galimai prarandamų išteklių aprėpties plotas – plotas, kuriame esantiems aprobuotiems detaliai išžvalgytiems kietųjų naudingųjų iškasenų ištekliams ir jų prieinamumui gali turėti įtaką teisėkūros iniciatyvos.
5.5. Kietosios naudingosios iškasenos – metalų rūdos, kietojo medžiagos būvio nemetalinės naudingosios iškasenos ir vertingieji mineralai.
5.6. Kietųjų naudingųjų iškasenų išteklių aprobavimas – žemės gelmių geologinio tyrimo duomenų apie detaliai išžvalgytus kietųjų naudingųjų iškasenų išteklius įvertinimas, išanalizavus tyrimo darbų metodikos ir apimties pagrįstumą, kietųjų naudingųjų iškasenų išteklių kiekio ir kokybės nustatymo patikimumą ir duomenų įrašymas į Žemės gelmių registrą.
5.7. Kietųjų naudingųjų iškasenų išteklių telkinys – tiesioginiu žemės gelmių geologiniu tyrimu nustatytose ribose esančių kietųjų naudingųjų iškasenų, kurių kiekis ir kokybė yra ištirti ir kurių išgavimas yra ar gali būti ateityje ekonomiškai naudingas, sankaupa.
5.8. Vidutinė kietųjų naudingųjų iškasenų storymė telkinyje (-iuose) – vidutinis kietosios naudingosios iškasenos storis detaliai išžvalgyto (-ų) kietųjų naudingųjų iškasenų išteklių telkinio (-ų) ribose.
III SKYRIUS
APROBUOTŲ KIETŲJŲ NAUDINGŲJŲ IŠKASENŲ NAUDOJIMO PRIEINAMUMO APSKAIČIAVIMAS
6. Siekiant nustatyti, kokį poveikį teisėkūros iniciatyva daro aprobuotų kietųjų naudingųjų iškasenų naudojimo prieinamumui, nustatomas galimas kietųjų naudingųjų iškasenų tūrio praradimas įtakos plote:
čia:
A – aprobuotų išteklių tūris, (m3)
B – aprobuotų išteklių plotas, (m2)
D - galimai prarandamų išteklių aprėpties plotas, (m2)
E – galimas kietųjų naudingųjų iškasenų tūrio praradimas įtakos plote, (m3)
7. Galimas kietųjų naudingųjų iškasenų tūrio praradimas įtakos plote aprašomas formulėmis (x1 praradimai regioniniu mastu, x2 lokalūs praradimai, analizuojant konkretaus telkinio):
čia:
A – aprobuotų išteklių tūris
E – galimas kietųjų naudingųjų iškasenų tūrio praradimas įtakos plote, (m3)
x1 – galimas kietųjų naudingųjų iškasenų tūrio praradimas įtakos plote, (%)
x2 – galimas kietųjų naudingųjų iškasenų tūrio praradimas įtakos plote (%)
IV SKYRIUS
DUOMENŲ IR INFORMACIJOS KOKYBĖS UŽTIKRINIMAS
9. Įvesties duomenys galimam prarandamų kietųjų naudingųjų iškasenų aprėpties plotui nustatyti gali būti gaunami iš skirtingų duomenų šaltinių juos koreliuojant tarpusavyje. Galimi šaltiniai, turintys plotinių objektų matavimo funkcijas: www.geoportal.lt, www.regia.lt ir kiti.
10. Skaičiuoklė automatiškai apskaičiuoja vidutinį kietųjų naudingųjų iškasenų storymės telkinyje (-iuose) sluoksnį, pagal įvesties duomenis.
V SKYRIUS
REZULTATŲ INTERPRETAVIMAS
12. Rezultato reikšmė ≥ 10 % indikuoja, kad analizuojama teisėkūros iniciatyva turės poveikį kietosioms naudingosioms iškasenoms, vertinant regioniniu mastu arba kai į įtakos plotą patenka keli kietųjų naudingųjų iškasenų telkiniai.
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
14. Metodika peržiūrima pagal poreikį, atsiradus naujai informacijai, kuri galėtų reikšmingai koreguoti rezultatus.