valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos

prie aplinkos ministerijos viršininkas

 

ĮSAKYMAS

Dėl Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos viršininko 2023 M. GRUODŽIO 28 D. įsakymo Nr. 1V-185 „Dėl PLANAVIMO SĄLYGŲ IŠDAVIMO TEISĖTUMO, TERITORIJŲ PLANAVIMO DOKUMENTŲ ATITIKTIES TERITORIJŲ PLANAVIMĄ REGLAMENTUOJANTIEMS TEISĖS AKTAMS TIKRINIMO TVARKOS APRAŠo patvirtinimo“ PAKEITIMO

 

2024 m. gruodžio 5 d. Nr. 1V-153

Vilnius

 

 

1.  P a k e i č i u  Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos viršininko 2023 m. gruodžio 28 d. įsakymą Nr. 1V-185 „Dėl Planavimo sąlygų išdavimo teisėtumo, teritorijų planavimo dokumentų atitikties teritorijų planavimą reglamentuojantiems teisės aktams tikrinimo tvarkos aprašo patvirtinimo ir jį išdėstau nauja redakcija:

 

valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos

prie aplinkos ministerijos viršininkas

 

ĮSAKYMAS

DĖL Teritorijos Planavimo sąlygų IŠDAVIMO TEISĖTUMO ir TERITORIJŲ PLANAVIMO DOKUMENTŲ atitikties teritorijų planavimą reglamentuojantiems teisės aktams TIKRINIMO TVARKOS APRAŠO

PATVIRTINIMO

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo, statybos ir žemės naudojimo valstybinės priežiūros įstatymo 4 straipsniu, Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 43 straipsnio 3 dalimi ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2003 m. liepos 9 d. įsakymu Nr. 349 „Dėl Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 19.1 ir 19.15 papunkčiais:

1. T v i r t i n u  Teritorijos planavimo sąlygų išdavimo teisėtumo ir teritorijų planavimo dokumentų atitikties teritorijų planavimą reglamentuojantiems teisės aktams tikrinimo tvarkos aprašą (pridedama).“

2. N u s t a t a u, kad šis įsakymas įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.

 

 

 

Viršininkas                                                                                         Albertas Stanislovaitis

 

PATVIRTINTA

Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos

prie Aplinkos ministerijos viršininko 2023 m. gruodžio

28 d. įsakymu Nr. 1V-185

(Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos

prie Aplinkos ministerijos viršininko 2024 m. gruodžio 5

d. įsakymo Nr. 1V-153 redakcija)

 

 

Teritorijos Planavimo sąlygų IŠDAVIMO TEISĖTUMO ir TERITORIJŲ PLANAVIMO DOKUMENTŲ atitikties teritorijų planavimą reglamentuojantiems teisės aktams TIKRINIMO TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Teritorijos planavimo sąlygų išdavimo teisėtumo ir teritorijų planavimo dokumentų atitikties teritorijų planavimą reglamentuojantiems teisės aktams tikrinimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato teisės aktų įgaliotų subjektų išduotų teritorijos planavimo sąlygų kompleksinio teritorijų planavimo dokumentams bei specialiojo teritorijų planavimo dokumentams rengti (toliau – planavimo sąlygos) išdavimo, atsisakymo išduoti arba neišdavimo teisėtumo, nustatytų išdavimo terminų laikymosi tikrinimo tvarką, kompleksinio ir specialiojo teritorijų planavimo dokumentų, jų keitimų ir korektūrų (toliau – Dokumentas) atitikties teritorijų planavimą reglamentuojantiems teisės aktams tikrinimo baigiamajame etape tvarką.

2. Aprašas privalomas Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) valstybės tarnautojams, tikrinantiems Aprašo 1 punkte nurodytų dokumentų atitiktį teritorijų planavimą reglamentuojantiems teisės aktams (toliau – darbuotojas (-ai)). Atliekant patikrinimus vertinami teisės aktai, kurie galiojo ir buvo taikomi atitinkamų sprendimų priėmimo ir procedūrų atlikimo metu.

3. Planavimo sąlygų patikrinimų skaičius ir terminai nustatomi Inspekcijos metiniuose darbo planuose (toliau – darbo planas (-ai)).

4. Dokumento atitikties teritorijų planavimą reglamentuojantiems teisės aktams tikrinimas (toliau – tikrinimas) atliekamas Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo (toliau – TP įstatymas) ir Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo, statybos ir žemės naudojimo valstybinės priežiūros įstatymo (toliau – Priežiūros įstatymas) nustatyta tvarka.

 

II skyrius

SĄVOKOS

 

5. Apraše vartojamos pagrindinės sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme, TP įstatyme, Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatyme ir Priežiūros įstatyme vartojamas sąvokas.

 

III skyrius

PLANAVIMO SĄLYGŲ IŠDAVIMO TEISĖTUMO TIKRINIMAS

 

6. Tikrinant planavimo sąlygų išdavimo teisėtumą, tikrinama, ar procedūros ir priimti sprendimai atitinka teritorijų planavimą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimus (pagal Priežiūros įstatymo 4 straipsnio nuostatas).

7. Aprašo nustatyta tvarka planavimo sąlygos tikrinamos:

7.1. pagal darbo planus. Tikrinamų planavimo sąlygų sąrašus pusmečiams, specialiojo teritorijų planavimo žemėtvarkos dokumentų kas ketvirtį, atlikę (-ęs) planavimo sąlygų rizikos vertinimą pagal Aprašo 8 punktą, sudaro Inspekcijos Teritorijų planavimo valstybinės priežiūros departamento skyrių vedėjų paskirti (-as) darbuotojai (-as), pagal Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacine sistemoje (toliau – TPDRIS) esančius duomenis atrinkę (-ęs) planavimo sąlygas, nuo kurių išdavimo nepraėjo daugiau kaip 6 mėnesiai, specialiojo teritorijų planavimo žemėtvarkos dokumentų ne daugiau kaip 3 mėnesiai ir pagal kuriuos rengiamas Dokumentas yra parengiamajame etape;

7.2. esant neplaninio patikrinimo pagrindams, nurodytiems Priežiūros įstatyme ir Viešojo administravimo įstatyme.

8. Pagal darbo planus planavimo sąlygos tikrinimui atrenkamos ir tikrinimai atliekami šia tvarka:

8.1. atrinktos planavimo sąlygos pagal rizikos kriterijus (planavimo lygmenį, Dokumento rūšį ir planuojamos teritorijos tipą) priskiriamos atitinkamai rizikos grupei:

8.1.1. planavimo sąlygos, išduotos valstybės lygmens specialiajam teritorijų planavimo dokumentui, išskyrus žemėtvarkos schemas, – labai didelės rizikos grupė;

8.1.2. planavimo sąlygos, išduotos valstybės lygmens kompleksiniam teritorijų planavimo dokumentui, – labai didelės rizikos grupė;

8.1.3. planavimo sąlygos, išduotos savivaldybės lygmens specialiajam teritorijų planavimo dokumentui, – labai didelės rizikos grupė;

8.1.4. planavimo sąlygos, išduotos savivaldybės lygmens kompleksiniam teritorijų planavimo dokumentui, – labai didelės rizikos grupė;

8.1.5. planavimo sąlygos, išduotos vietovės lygmens saugomų teritorijų ir nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos specialiajam teritorijų planavimo dokumentui, nurodytiems TP įstatymo 5 straipsnio 4 dalies 3 ir 4 punktuose, – didelės rizikos grupė;

8.1.6. planavimo sąlygos, išduotos vietovės lygmens specialiajam teritorijų planavimo dokumentui, išskyrus kaimo plėtros žemėtvarkos projektus, – vidutinės rizikos grupė;

8.1.7. planavimo sąlygos, išduotos vietovės lygmens specialiajam kaimo plėtros žemėtvarkos dokumentui, kai į planuojamą teritoriją patenka kultūros paveldo objektai ir vietovės, jų teritorijos ir (ar) apsaugos zonos, kitos saugomos teritorijos, – vidutinės rizikos grupė;

8.1.8. planavimo sąlygos, išduotos vietovės lygmens kompleksiniam teritorijų planavimo dokumentui, – mažos rizikos grupė;

8.2. planuojamų tikrinti planavimo sąlygų sąrašas yra sudaromas iš visų planavimo sąlygų, priskirtų labai didelės, didelės ir vidutinės rizikos grupėms;

8.3. galutinis ir suderintas planuojamų tikrinti planavimo sąlygų sąrašas teikiamas Inspekcijos viršininkui tvirtinti įsakymu. Patvirtinti pirmojo ir antrojo pusmečių planuojamų tikrinti planavimo sąlygų sąrašai pateikiami darbuotojams vykdyti ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo pusmečio ar ketvirčio (kai sąrašas sudaromas specialiojo teritorijų planavimo žemėtvarkos dokumentams) pradžios;

8.4. patvirtintas planuojamų tikrinti planavimo sąlygų sąrašas gali būti keičiamas tik esant motyvuotam Inspekcijos Teritorijų planavimo valstybinės priežiūros departamento skyriaus vedėjo ar jo įgalioto asmens prašymui dėl šio sąrašo keitimo;

8.5. Inspekcijos darbuotojams, kurie sudaro tikrintinų planavimo sąlygų sąrašus, negali būti pavedama atlikti šių sąlygų patikrinimus.

9. Planavimo sąlygų parengimo bei išdavimo procedūrų ir priimtų sprendimų atitiktis teritorijų planavimą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatytiems reikalavimams patikrinama pildant:

9.1. Planavimo sąlygų kompleksinio teritorijų planavimo dokumentui (bendrajam / detaliajam planui) rengti išdavimo teisėtumo patikrinimo aktą (Aprašo 1 priedas);

9.2. Planavimo sąlygų specialiojo teritorijų planavimo dokumentui rengti išdavimo teisėtumo patikrinimo aktą (Aprašo 2 priedas).

10. Darbuotojas, baigęs planavimo sąlygų išdavimo teisėtumo patikrinimą ir surašęs Aprašo 9 punkte nurodytus patikrinimo aktus:

10.1. per 5 darbo dienas nuo patikrinimo akto pasirašymo dienos apie patikrinimo rezultatus informuoja skundą pateikusį asmenį ir patikrintas planavimo sąlygas išdavusius subjektus;

10.2. nustatęs teritorijų planavimą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimų, imasi veiksmų, nurodytų Priežiūros įstatymo 4 straipsnio 4 ir 5 dalyse;

10.3. nustatęs pažeidimų, už kuriuos taikoma administracinė atsakomybė, nustatyta tvarka inicijuoja jos taikymą.

 

IV skyrius

DOKUMENTo atitikties teritorijų planavimą reglamentuojantiems teisės aktams PATIKRINIMAS

 

11. Dokumento tikrinimas pradedamas Inspekcijai gavus TPDRIS planavimo organizatoriaus ar jo įgalioto asmens pateiktą prašymą (Aprašo 3 priedas) patikrinti Dokumentą (toliau – Prašymas). Jei Dokumentas pradėtas rengti iki TPDRIS sukūrimo, Inspekcijai teikiamas popierinis Prašymas ir prie jo pridedamas visos sudėties pagal teisės aktų, reglamentuojančių dokumentų rengimo tvarką, reikalavimus parengto Dokumento originalas ir jo kopija, kuri turi būti patvirtinta planavimo organizatoriaus ar jo įgalioto asmens teisės aktų nustatyta tvarka.

12. Dokumento tikrinimas turi būti baigtas per 20 darbo dienų, savivaldybės lygmens ir vietovės lygmens Dokumento – per 15 darbo dienų, jeigu teisės aktuose nenustatyta kitaip, nuo Prašymo gavimo dienos.

13. Tikrinimo metu Dokumentą tikrinantis Inspekcijos darbuotojas pagal Dokumento rūšį ir lygmenį užpildo atitinkamos formos Dokumento tikrinimo klausimyną (toliau – Klausimynas) (Aprašo 4, 5, 6 ir 8 priedai), parengtą pagal Priežiūros įstatyme nurodytus reikalavimus. 

14. Jeigu patikrinimo metu Klausimyne buvo nustatyti tik mažareikšmiai trūkumai, Klausimyne pažymėti „!“, – darbuotojas TPDRIS surašo Dokumento patikrinimo aktą (Aprašo 7 priedas) (toliau – Aktas) su išvada pritarti Dokumento teikimui tvirtinti, prie jo pridėdamas Klausimyną. Mažareikšmiai trūkumai nurodomi Akto eilutėje „Nustatyti mažareikšmiai trūkumai“.

15. Jeigu patikrinimo metu Klausimyne buvo nustatyti pažeidimai, Klausimyne pažymėti „!!“ arba „Nepateikta informacija“, – Dokumento tikrinimas nutraukiamas, atliekami Aprašo 18 punkte nurodyti veiksmai.

16. Jeigu patikrinimo metu Klausimyne nustatomas bent vienas pažeidimas, Klausimyne pažymėtas „!!!“, – darbuotojas TPDRIS surašo Aktą su išvada nepritarti Dokumento teikimui tvirtinti, prie jo pridėdamas Klausimyną. Nustatyti pažeidimai nurodomi Akto eilutėje „Patikrinimo apibendrinimas“, mažareikšmiai trūkumai nurodomi Akto eilutėje „Nustatyti mažareikšmiai trūkumai“.

17. Dokumento tikrinimas Inspekcijos vadovo ar jo įgalioto teritorijų planavimo valstybinės priežiūros pareigūno sprendimu sustabdomas, jeigu kyla įtarimų, kad tikrinti pateikti dokumentai gali būti suklastoti. Apie patikrinimo sustabdymą ir sustabdymo priežastis Inspekcija raštu praneša planavimo organizatoriui ir teritorijų planavimo dokumentą su aiškinamuoju raštu perduoda teisėsaugos institucijoms. Tokio Dokumento patikrinimas gali būti tęsiamas tik gavus teisėsaugos institucijų rašytines išvadas, kad dokumentų klastojimo faktų nenustatyta.

18. Dokumento tikrinimas Inspekcijos vadovo ar jo įgalioto teritorijų planavimo valstybinės priežiūros pareigūno sprendimu nutraukiamas paaiškėjus, kad:

18.1. planavimo organizatorius ar teritorijų planavimo dokumento rengėjai ir (ar) vadovas neatitinka TP įstatyme ir jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose nustatytų reikalavimų, Klausimyne pažymėtų „!!“ bei „Nepateikta informacija“;

18.2. tikrinti pateiktas teritorijų planavimo dokumentas neatitinka TP įstatyme ir jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose nustatytos sudėties arba neatliktos privalomos teritorijų planavimo proceso etapų ir (ar) stadijų procedūros, Klausimyne pažymėtų „!!“ bei „Nepateikta informacija“.

19. Apie Aprašo 17 ir 18 punktuose nurodytą sprendimą dėl tikrinimo sustabdymo ar nutraukimo su pridėtu Klausimynu per Dokumento tikrinimui skirtą terminą Inspekcija paskelbia TPDRIS arba raštu informuoja planavimo organizatorių ir jo įgaliotą asmenį, jei Prašymas pateiktas ne TPDRIS sistemoje. Nurodoma, kad Dokumento tikrinimas gali būti:

19.1. pradedamas iš naujo pašalinus nustatytus trūkumus ir (ar) pateikus atitinkamus dokumentus, panaikinančius Dokumento tikrinimo nutraukimo priežastis;

19.2. tęsiamas tik gavus teisėsaugos institucijų rašytines išvadas, kad dokumentų klastojimo faktų nenustatyta.

20. Surašant Dokumento Aktą nurodoma tikrinimo išvada:

20.1. pritarti, kad Dokumentas būtų teikiamas tvirtinti, kai:

20.1.1. teritorijų planavimo proceso procedūros ir Dokumento sprendiniai atitinka TP įstatymo ir kitų teritorijų planavimą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimus;

20.1.2. tikrinimo metu nustatyti trūkumai yra mažareikšmiai;

20.2. nepritarti, kad Dokumentas būtų teikiamas tvirtinti, kai:

20.2.1. Dokumentas prieštarauja aukštesnio ar to paties lygmens teritorijų planavimo dokumentui (išskyrus TP įstatyme numatytas išimtis), įstatymams ir kitiems teisės aktams, reglamentuojantiems Dokumentų rengimą;

20.2.2. Dokumento sprendiniai ir (ar) teritorijų planavimo proceso procedūros, nuo kurių priklauso, ar Dokumento sprendiniai turi būti keičiami, neatitinka TP įstatymo ir kitų teritorijų planavimą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų;

21. Po Inspekcijos sprendimo nepritarti Dokumento teikimui tvirtinti, pakartotinis Prašymas patikrinti Dokumentą gali būti pateiktas tik ištaisius nustatytus trūkumus.

22. Inspekcija negali reikalauti keisti Dokumento sprendinių, jei jie neprieštarauja TP įstatymo ir kitų teritorijų planavimą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimams.

23. Inspekcija negali reikalauti pakartoti Dokumento viešinimo ir (ar) derinimo procedūrų, kai patikrinimo metu nustatyti trūkumai yra mažareikšmiai.

24. Inspekcija turi reikalauti pakartoti:

24.1. Dokumento viešumo užtikrinimo procedūras, jei patikrinimo metu nustato, kad:

24.1.1. šios procedūros atliktos pažeidžiant TP įstatymo ir kitų visuomenės dalyvavimą teritorijų planavimo procese reglamentuojančių teisės aktų reikalavimus, išskyrus mažareikšmius trūkumus;

24.1.2. Dokumento sprendiniai turi būti keičiami pagal nustatytas neatitiktis TP įstatymo ir kitų teritorijų planavimą reglamentuojančių teisės aktų nuostatoms;

24.2. Dokumento derinimo procedūras, jei patikrinimo metu nustato, kad:

24.2.1. šios procedūros atliktos pažeidžiant TP įstatymo ir kitų teritorijų planavimą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimus ir tai galėjo turėti įtakos Dokumento sprendiniams, išskyrus mažareikšmius trūkumus;

24.2.2. Dokumento sprendiniai turi būti keičiami pagal nustatytas jų neatitiktis TP įstatymo ir kitų teritorijų planavimą reglamentuojančių teisės aktų nuostatoms.

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

25. Tikrinimo metu nustačius teisės aktų pažeidimų, už kuriuos numatyta administracinė atsakomybė, juos padariusiems asmenims taikomos teisės aktuose numatytos administracinio poveikio priemonės.

26. Neteisėtai pasirašytą Aktą iki Dokumento tvirtinimo TP įstatymo nustatyta tvarka gali panaikinti savo sprendimu Inspekcija arba teismas. Apie priimtą sprendimą panaikinti Aktą Inspekcija raštu informuoja planavimo organizatorių, o panaikinus Aktą, kuriuo pritarta Dokumento teikimui tvirtinti, – ir Dokumentą tvirtinančią instituciją.

27. Sprendimas dėl Dokumento patikrinimo sustabdymo ar nutraukimo ir Aktas gali būti skundžiami TP įstatymo, Priežiūros įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

_________________