VALSTYBINĖS ATOMINĖS ENERGETIKOS SAUGOS
INSPEKCIJOS VIRŠININKAS
ĮSAKYMAS
DĖL VALSTYBINĖS ATOMINĖS ENERGETIKOS SAUGOS INSPEKCIJOS VIRŠININKO 2012 M. BALANDŽIO 4 D. ĮSAKYMO NR. 22.3-37 „DĖL BRANDUOLINĖS SAUGOS REIKALAVIMŲ BSR-1.6.1-2012 „BRANDUOLINĖS ENERGETIKOS OBJEKTŲ, BRANDUOLINIŲ IR BRANDUOLINIO KURO CIKLO MEDŽIAGŲ FIZINĖ SAUGA“ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2019 m. lapkričio 5 d. Nr. 22.3-271
Vilnius
1. Pakeičiu Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininko 2012 m. balandžio 4 d. įsakymą Nr. 22.3-37 „Dėl Branduolinės saugos reikalavimų BSR-1.6.1-2012 „Branduolinės energetikos objektų, branduolinių ir branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinė sauga“ patvirtinimo“ ir jį išdėstau nauja redakcija:
„VALSTYBINĖS ATOMINĖS ENERGETIKOS SAUGOS
INSPEKCIJOS VIRŠININKAS
ĮSAKYMAS
DĖL BRANDUOLINĖS SAUGOS REIKALAVIMų BSR-1.6.1-2019 „BRANDUOLINĖS ENERGETIKOS OBJEKTŲ, BRANDUOLINĖS ENERGETIKOS OBJEKTŲ AIKŠTELIŲ, BRANDUOLINIŲ ir branduolinio kuro ciklo MEDŽIAGŲ FIZINĖ SAUGA“ PATVIRTINIMO
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 3 punktu, 34 straipsniu, 35 straipsnio 3 dalimi, Lietuvos Respublikos branduolinės saugos įstatymo 11 straipsnio 1 punktu ir 21 straipsnio 3 ir 8 dalimis, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. rugsėjo 21 d. nutarimo Nr. 1103 „Dėl įgaliojimų suteikimo įgyvendinant Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatymą ir Lietuvos Respublikos radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įstatymą“ 1.2.1 ir 1.2.2 papunkčiais,
PATVIRTINTA
Valstybinės atominės energetikos
saugos inspekcijos viršininko
2012 m. balandžio 4 d. įsakymu Nr. 22.3-37
(Valstybinės atominės energetikos
saugos inspekcijos viršininko
2019 m. lapkričio 5 d.
įsakymo Nr. 22.3-271 redakcija)
BRANDUOLINĖS SAUGOS REIKALAVIMAI
BSR-1.6.1-2019
„BRANDUOLINĖS ENERGETIKOS OBJEKTŲ, BRANDUOLINĖS ENERGETIKOS OBJEKTŲ AIKŠTELIŲ, BRANDUOLINIŲ ir branduolinio kuro ciklo MEDŽIAGŲ FIZINĖ SAUGA“
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Branduolinės saugos reikalavimai BSR-1.6.1-2019 „Branduolinės energetikos objektų, branduolinės energetikos objektų aikštelių, branduolinių ir branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinė sauga“ (toliau – Reikalavimai) nustato, kaip Reikalavimų 2.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalyje nurodytų licencijų turėtojai privalo organizuoti ir kokiomis priemonėmis užtikrinti branduolinės energetikos objektų, branduolinės energetikos objektų aikštelių, Reikalavimų 2.2 papunktyje nurodyto teisės akto 1 priede nurodytų branduolinių medžiagų šiame priede nustatytais kiekiais (toliau – branduolinės medžiagos) ir branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinę saugą (toliau – fizinė sauga). Reikalavimai yra privalomi fiziniams ir juridiniams asmenims, užtikrinantiems ir (arba) dalyvaujantiems užtikrinant branduolinės energetikos objektų, branduolinės energetikos objektų aikštelių, branduolinių ir branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinę saugą.
II Skyrius
NUORODOS
2. Reikalavimuose pateiktos nuorodos į šiuos teisės aktus ir dokumentus:
2.1. 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) (OL 2016 L 119, p. 1);
2.9. Branduolinės energetikos srities veiklos licencijų ir leidimų išdavimo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. birželio 20 d. nutarimu Nr. 722 „Dėl Branduolinės energetikos srities veiklos licencijų ir leidimų išdavimo taisyklių patvirtinimo“;
2.10. Branduolinės saugos reikalavimai BSR-1.1.1-2014 „Branduolinės saugos reikalavimų ir branduolinės saugos taisyklių rengimo tvarkos aprašas“, patvirtinti Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos (toliau – VATESI) viršininko 2009 m. birželio 15 d. įsakymu Nr. 22.3-58 „Dėl Branduolinės saugos reikalavimų BSR-1.1.1-2014 „Branduolinės saugos reikalavimų ir branduolinės saugos taisyklių rengimo tvarkos aprašas“ patvirtinimo“;
2.11. Branduolinės saugos reikalavimai BSR-1.4.1-2016 „Vadybos sistema“, patvirtinti VATESI viršininko 2010 m. birželio 21 d. įsakymu Nr. 22.3-56 „Dėl Branduolinės saugos reikalavimų BSR-1.4.1-2016 „Vadybos sistema“ patvirtinimo“;
2.12. Branduolinės saugos reikalavimai BSR-2.1.2-2010 „Bendrieji atominių elektrinių su RBMK-1500 tipo reaktoriais saugos užtikrinimo reikalavimai“, patvirtinti VATESI viršininko 2010 m. vasario 5 d. įsakymu Nr. 22.3-16 „Dėl Branduolinės saugos reikalavimų BSR-2.1.2-2010 „Bendrieji atominių elektrinių su RBMK-1500 tipo reaktoriais saugos užtikrinimo reikalavimai“ patvirtinimo“;
2.13. Branduolinės saugos reikalavimai BSR-1.4.4-2019 „Asmenų, veikiančių branduolinės energetikos sektoriuje, patirties naudojimas“, patvirtinti VATESI viršininko 2019 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. 22.3-148 „Dėl Branduolinės saugos reikalavimų BSR-1.4.4-2019 „Asmenų, veikiančių branduolinės energetikos sektoriuje, patirties naudojimas“ patvirtinimo“;
2.14. Branduolinės saugos reikalavimai BSR-1.8.2-2015 „Branduolinės energetikos objekto modifikacijų kategorijos ir modifikacijų atlikimo tvarkos aprašas“, patvirtinti VATESI viršininko 2011 m. spalio 7 d. įsakymu Nr. 22.3-99 „Dėl Branduolinės saugos reikalavimų BSR-1.8.2-2015 „Branduolinės energetikos objekto modifikacijų kategorijos ir modifikacijų atlikimo tvarkos aprašas“ patvirtinimo“;
2.15. Branduolinės saugos reikalavimai BSR-3.1.2-2017 „Radioaktyviųjų atliekų tvarkymas branduolinės energetikos objektuose iki jų dėjimo į radioaktyviųjų atliekų atliekyną“, patvirtinti VATESI viršininko 2010 m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr. 22.3-120 „Dėl Branduolinės saugos reikalavimų BSR-3.1.2-2017 „Radioaktyviųjų atliekų tvarkymas branduolinės energetikos objektuose iki jų dėjimo į radioaktyviųjų atliekų atliekyną“ patvirtinimo“;
2.16. Branduolinės saugos reikalavimai BSR-1.4.3-2017 „Licencijuojamą veiklą branduolinės energetikos srityje vykdančių organizacijų žmogiškieji ištekliai“, patvirtinti VATESI viršininko 2017 m. rugsėjo 20 d. įsakymu Nr. 22.3-160 „Dėl Branduolinės saugos reikalavimų BSR-1.4.3-2017 „Licencijuojamą veiklą branduolinės energetikos srityje vykdančių organizacijų žmogiškieji ištekliai“ patvirtinimo“;
2.17. Tarptautinės atominės energijos agentūros Branduolinio saugumo serijos leidinys Nr. 27-G „Branduolinių medžiagų ir branduolinių objektų fizinė apsauga (INFCIR/225/Revision 5 įgyvendinimas)“, 2018 m. (angl. Physical Protection of Nuclear Material and Nuclear Facilities (Implementation of INFCIRC/225/Revision 5)).
III SKyrius
SĄVOKOS
3. Reikalavimuose vartojamos sąvokos:
3.1. Apsaugos punktas – patalpa ar patalpos, kuriose įrengtos specializuotos darbo vietos ir telekomunikacijų infrastruktūra fizinei saugai užtikrinti, registruojami, kontroliuojami ir įvertinami įsibrovimo ir įsilaužimo aptikimo sistemos suveikimo signalai, palaikomas abipusis ryšys su reagavimo pajėgomis ir, esant būtinybei, su kitais fizinės saugos sistemos darbuotojais.
3.2. Fizinis barjeras – tinklinė ar aklina tvora, pastato sienos, lubos ar grindys, pagamintos iš akmens, plytų, šlakbetonio blokų, betono, plieno ar panašių medžiagų, arba panašios konstrukcijos sienos (ne pastato dalys), arba bet kokia kita fizinė užtvara, sukonstruota taip ir iš tokių medžiagų, kad pažeidėjai būtų užlaikomi.
3.3. Fizinės saugos sistema – visuma organizacinių ir techninių priemonių, skirtų branduolinės energetikos objektui, jo aikštelei, branduolinėms ir (arba) branduolinio kuro ciklo medžiagoms apsaugoti nuo neteisėtos veikos.
3.4. Fizinės saugos sistemos darbuotojas – asmuo, kurio pagrindinės pareigos yra branduolinės energetikos objekto, jo aikštelės, branduolinių ir (arba) branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinės saugos užtikrinimas.
3.5. Izoliuojančioji teritorija – nuo saugomos zonos perimetro į vidų fiziniais barjerais apjuosta teritorija, kurioje turi būti įrengta vaizdo stebėjimo bei įsibrovimo ir įsilaužimo aptikimo sistema, skirtos ten patekusiems asmenims ar kitiems objektams aptikti. Izoliuojančioji teritorija yra saugomos zonos dalis.
3.6. Įsibrovimo ir įsilaužimo aptikimo sistema – telekomunikacijų infrastruktūros techninių priemonių visuma, skirta neteisėtai veikai aptikti ir garsiniu ir (arba) vaizdiniu signalu apie tai pranešti fizinės saugos sistemos darbuotojams ir, esant būtinybei, kitiems licencijos turėtojo darbuotojams.
3.7. Ypač svarbi zona – branduolinės energetikos objekto apsaugos zona, kurioje sumontuoti ypač svarbūs įrenginiai.
3.8. Ypač svarbūs įrenginiai – branduolinės energetikos objekto konstrukcijos, sistemos ir komponentai, su kuriais atlikus neteisėtą veiką branduolinės energetikos objekte gali būti tiesiogiai sukelta branduolinė arba radiologinė avarija, per kurią galima metinė efektinė dozė viršytų 10 milisivertų (mSv) gyventojams ir 100 milisivertų (mSv) darbuotojams.
3.9. Kontrolinė – vieta, kurioje tikrinami įeinantys ir išeinantys asmenys, įvažiuojančios ir išvažiuojančios transporto priemonės, taip pat gabenami daiktai ir branduolinių ir (arba) branduolinio kuro ciklo medžiagų kroviniai.
3.10. Lankytojai – visi asmenys, teisėtai patenkantys į branduolinės energetikos objektą, jo aikštelę ar su branduolinėmis ir (arba) branduolinio kuro ciklo medžiagomis susijusią veiklą vykdančio asmens patalpas, teritoriją ar branduolinių ir (arba) branduolinio kuro ciklo medžiagų krovinį vežančią transporto priemonę, išskyrus licencijos turėtojo, darbus atliekančio asmens, prekių tiekėjo ar paslaugų teikėjo darbuotojus, fizinės saugos sistemos darbuotojus, avarinių tarnybų, pareiškėjų ar licencijų turėtojų veiklos priežiūrą vykdančių institucijų ar įstaigų darbuotojus ir jų pasitelktų organizacijų specialistus ir ekspertus, atliekančius savo tarnybines pareigas.
3.11. Lankytojų palyda – licencijos turėtojo darbuotojai ar fizinės saugos sistemos darbuotojai, kuriems paskirta lydėti lankytojus.
3.12. Neteisėta veika – veika, kurią atliekant ar kurios sąmoningai neatliekant yra užvaldomos ir (arba) be leidimo panaudojamos branduolinės, branduolinio kuro ciklo ar kitos radioaktyviosios medžiagos, patenkama į branduolinės energetikos objektą, jo aikštelę ar transporto priemonę, kurioje yra branduolinių ir (arba) branduolinio kuro ciklo medžiagų krovinys, arba branduolinės energetikos objektas, jo aikštelė ar transporto priemonė yra užvaldomi, tyčia pažeidžiamos saugai svarbūs branduolinės energetikos objekto konstrukcijos, sistemos ir komponentai ar kitaip sutrikdoma branduolinės energetikos objekto normali veikla, tyčia pažeidžiama fizinės saugos sistema, bei bandymas tokią veiką atlikti.
3.13. Perimetras – branduolinės energetikos objekto aikštelės ar branduolinės energetikos objekto apsaugos zonos išorinė riba.
3.14. Reagavimo pajėgos – branduolinės energetikos objekte, jo aikštelėje ar su branduolinėmis ir (arba) branduolinio kuro ciklo medžiagomis susijusią veiklą vykdančio asmens patalpose, teritorijoje ar transporto priemonėse esančios ar vidaus reikalų statutinių įstaigų pajėgos, kitos pajėgos ar institucijos, kurios įstatymų nustatyta tvarka ir atvejais gali būti pasitelktos, siekiant užkirsti kelią neteisėtai veikai arba tokios veikos vykdymą nutraukti.
3.15. Svarbūs įrenginiai – branduolinės energetikos objekto konstrukcijos, sistemos ir komponentai, su kuriais atlikus neteisėtą veiką branduolinės energetikos objekte gali būti sukeltas branduolinis arba radiologinis incidentas, per kurį galima metinė efektinė dozė viršytų 0,2 milisivertų (mSv) gyventojams ar 50 milisivertų (mSv) darbuotojams.
3.16. Transporto kontrolės centras – branduolinių ir (arba) branduolinio kuro ciklo medžiagų krovinio siuntėjo ar gavėjo steigiamas veiksmų kontrolės centras, kuris palaiko ryšį su ginkluota palyda, nuolat stebi krovinio judėjimą ir gauna pranešimus apie užpuolimus ar neteisėto užvaldymo ir (arba) panaudojimo atvejus, perduoda juos pareiškėjų ar licencijų turėtojų veiklos priežiūrą vykdančioms institucijoms ar įstaigoms ir gali koordinuoti reagavimo pajėgų veiksmus.
3.17. Vidinė zona – branduolinės energetikos objekto apsaugos zona, kurioje sumontuoti svarbūs įrenginiai.
IV Skyrius
FIZINĖS SAUGOS užtikrinimo Principai
4. Užtikrinant fizinę saugą turi būti vadovaujamasi šiais principais:
4.1. proporcingumo (angl. graded approach) principu, reiškiančiu, kad ištekliai fizinei saugai užtikrinti bei naudojamos fizinės saugos sistemos techninės ir organizacinės priemonės turi būti atitinkančios pasekmes, kurios gali kilti dėl neteisėtos veikos prieš branduolinės energetikos objektą, branduolinės energetikos objekto aikštelę, branduolines ir (arba) branduolinio kuro ciklo medžiagas;
4.2. pakopinės apsaugos (angl. defense in depth) principu, reiškiančiu, kad fizinės saugos sistema turi būti sudaryta iš kelių organizacinių ir techninių priemonių lygių, kurie sudarytų nepalankias sąlygas neteisėtos veikos vykdytojui (toliau – pažeidėjas), bandančiam vieną po kito šiuos lygius įveikti.
V SKYRIUS
Bendrieji FIZINĖS SAUGOS REIKALAVIMAI
5. Licencijos turėtojas turi užtikrinti, kad būtų suprojektuota ir įdiegta fizinės saugos sistema, ir būtų vykdomos fizinės saugos sistemos organizacinės priemonės, o fizinės saugos sistemos techninės priemonės veiktų taip, kaip numatyta šių priemonių gamintojo ir licencijos turėtojo techninių priemonių veikimą aprašančiuose dokumentuose.
6. Fizinės saugos sistemą gali sudaryti šios atskiros sistemos:
7. Fizinės saugos sistemos organizacinės ir techninės priemonės, įgyvendinant fizinei saugai keliamus tikslus, turi atlikti šias apsaugos funkcijas:
8. Apsaugos funkcijos turi būti atliekamos taip, kad:
8.1. atgrasytų galimą pažeidėją nuo neteisėtos veikos įgyvendinimo, t. y., įtikintų, kad įveikti fizinės saugos sistemą būtų sudėtingas ir daug pastangų reikalaujantis uždavinys ir dėl to asmenys, ketinantys įvykdyti neteisėtą veiką, atsisakytų savo tikslų įgyvendinimo. Atgrasymo tikslais patekimo į saugomą teritoriją ir (ar) patalpas vietose turi būti įspėjamieji ženklai ar užrašai, informuojantys ir įspėjantys, kad teritorija ir (ar) patalpos yra saugomos (pavyzdžiui, informuojantys ir įspėjantys, kad yra įdiegta signalizacija, kontroliuojamas asmenų ir gabenamų daiktų patekimas, vykdomas vaizdo stebėjimas, draudžiamas neteisėtas nustatytų ribų kirtimas);
9. Fizinės saugos sistemos organizacinės priemonės:
9.1. licencijos turėtojas turi nustatyti fizinės saugos politiką, t. y., licencijos turėtojo vadovybės dokumentuose įtvirtinti ketinimai (siekiai), prioritetai, veiklos kryptys bei pagrindiniai principai branduolinės energetikos objektų, branduolinės energetikos objektų aikštelių, branduolinių ir (arba) branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinės saugos srityje;
10. Fizinės saugos sistemos techninės priemonės:
10.1. dėl jų funkcionalumo turi būti tikrinamos ne rečiau kaip kartą per mėnesį ir prižiūrimos, kad jos veiktų taip, kaip numatyta šių priemonių gamintojo ir licencijos turėtojo techninių priemonių veikimą aprašančiuose dokumentuose;
10.2. sugedus ar kitais atvejais neveikiant techninei priemonei turi būti naudojamos kompensuojančios priemonės, įskaitant papildomas technines ir (arba) organizacines priemones. Kompensuojančios priemonės yra suprantamos kaip laikinosios priemonės, pakeičiančios sugedusią techninę priemonę ir užtikrinančios apsaugos funkcijų vykdymo tęstinumą.
11. Fizinės saugos sistemos darbuotojai, kompetencija ir mokymas fizinės saugos srityje:
11.1. turi būti užtikrintas ne mažesnis nei licencijos turėtojo nustatytas ir dokumentuotas skaičius dirbančių kompetentingų fizinės saugos sistemos darbuotojų, suprantančių fizinės saugos užtikrinimo principus ir gebančių įgyvendinti fizinę saugą reglamentuojančius teisės aktus bei normatyvinius techninius dokumentus, taip pat galinčių planuoti, kontroliuoti ir vertinti atliekamas apsaugos funkcijas;
11.2. prieš priimant asmenį į fizinės saugos sistemos darbuotojo pareigas turi būti įsitikinta, kad asmuo atitinka jiems keliamus kvalifikacinius reikalavimus ir gebės vykdyti numatytas fizinės saugos sistemos darbuotojo funkcijas, kaip numatyta tai reglamentuojančiuose teisės aktuose;
11.3. visi fizinės saugos sistemos darbuotojai turi būti supažindinti su fizinę saugą reglamentuojančiais teisės aktais, normatyviniais techniniais dokumentais, skirtais fizinei saugai užtikrinti ir nustatančiais fizinės saugos sistemos darbuotojo funkcijas, ir juos žinoti;
11.4. licencijos turėtojo, jam prekės tiekiančio, paslaugas teikiančio ir (ar) darbus vykdančio asmens (toliau – tiekėjas) darbuotojai, kurių pareigos tiesiogiai nesusijusios su fizine sauga, turi būti apmokyti fizinės saugos srityje licencijos turėtojo nustatyta tvarka. Licencijos turėtojo ir tiekėjo darbuotojai turi žinoti, kaip elgtis bandymo neteisėtai patekti arba neteisėto patekimo į branduolinės energetikos objektą atveju, bandymo neteisėtai užvaldyti ir (arba) panaudoti branduolines ir (arba) branduolinio kuro ciklo medžiagas arba įrenginius, užtikrinančius normalų branduolinės energetikos objekto normalią veiklą, atveju, kitos neteisėtos veikos atveju bei grasinimo atlikti šias neteisėtas veikas atvejais.
12. Licencijos turėtojas turi naudoti organizacines ir (arba) technines priemones, užtikrinančias, kad avarinio evakavimo metu (įskaitant mokymus) nebūtų neteisėtai užvaldomas branduolinės energetikos objektas, branduolinės energetikos objektų aikštelė, branduolinės ir branduolinio kuro ciklo medžiagos.
13. Privaloma skatinti ir plėtoti saugumo kultūrą, kaip būtiną veiksnį užtikrinant efektyvų fizinės saugos tikslų įgyvendinimą, kad visi asmenys, dalyvaujantys užtikrinant fizinę saugą, suprastų, kad neteisėta veika yra tikėtina, o šiems asmenims fizinės saugos srityje paskirtos pareigos ir funkcijos, užkertant kelią neteisėtai veikai ir užtikrinant fizinę saugą, yra svarbios bei privalo būti atsakingai vykdomos.
14. Fizinės saugos užtikrinimo plano rengimas, peržiūra, atnaujinimas ir derinimas:
14.1. fizinės saugos užtikrinimo planas rengiamas vadovaujantis VATESI viršininko tvirtinamomis fizinės saugos užtikrinimo plano rengimo taisyklėmis, kuriose nustatomas fizinės saugos užtikrinimo plano struktūra ir turinys;
14.2. fizinės saugos užtikrinimo planas turi būti peržiūrimas Reikalavimų 2.2 papunktyje nurodyto teisės akto 21 straipsnio 8 dalyje numatytu periodiškumu ir sąlygomis;
14.3. atlikus fizinės saugos užtikrinimo plano peržiūrą ir jos metu nustačius, kad fizinės saugos užtikrinimo planas neatitinka faktinės situacijos, nėra įgyvendinami fizinei saugai keliami reikalavimai ir (ar) nėra pasiekiami fizinei saugai keliami tikslai, fizinės saugos užtikrinimo planas turi būti atnaujintas;
14.4. Reikalavimų 14.3 papunktyje numatytu atveju atnaujintas fizinės saugos užtikrinimo planas turi būti pateiktas derinti VATESI nesuėjus 3 metų terminui skaičiuojant nuo paskutinės fizinės saugos užtikrinimo plano suderinimo su VATESI datos;
14.5. pirmą kartą parengtas, taip pat Reikalavimų 14.3 papunktyje numatytu atveju atnaujintas fizinės saugos užtikrinimo planas turi būti pateiktas VATESI (Reikalavimų 2.9 papunktyje nurodyto teisės akto nurodytais atvejais – kaip vienas iš dokumentų, reikalingų licencijai arba leidimui gauti, o kitais atvejais – suderinti);
14.6. įvertinęs pirmą kartą parengto ar Reikalavimų 14.3 papunktyje numatytu atveju atnaujinto fizinės saugos užtikrinimo plano atitiktį teisės aktams, reglamentuojantiems fizinę saugą, ir branduolinės saugos normatyviniuose techniniuose dokumentuose nustatytiems reikalavimams bei faktines aplinkybes VATESI viršininkas priima sprendimą dėl dokumentų:
14.6.1. kai fizinės saugos užtikrinimo planas Reikalavimų 2.9 papunktyje nurodyto teisės akto nustatytais atvejais teikiamas licencijai ar leidimui gauti, sprendimas dėl jo priimamas ir apie jį informuojama Reikalavimų 2.2 ir 2.9 papunkčiuose nurodytų teisės aktų nustatyta tvarka ir terminais;
14.6.2. kai fizinės saugos užtikrinimo planas teikiamas kitais nei Reikalavimų 14.6.1 papunktyje nurodytais atvejais, VATESI viršininkas priima sprendimą dėl suderinimo Reikalavimų 2.2 papunktyje nurodyto teisės akto 34 straipsnio 2 dalyje nustatytais terminais. VATESI viršininkas priima sprendimą suderinti fizinės saugos užtikrinimo planą, jei jis atitinka reglamentuojančius fizinę saugą teisės aktus, branduolinės saugos normatyviniuose techniniuose dokumentuose nustatytus reikalavimus ir faktines aplinkybes;
15. Informacijos ir duomenų apsauga:
15.1. įslaptinta informacija apie fizinės saugos sistemą gali būti prieinama tik tokią teisę turintiems asmenims, kuriems vykdant tarnybines pareigas būtina įslaptintą informaciją žinoti;
15.2. turi būti užtikrintas objekto fizinės saugos kompiuterinių ir informacinių sistemų pajėgumas išlikti atsparioms nuo atsitiktinių įvykių ar neteisėtų veiksmų, kurie keltų pavojų kaupiamos, saugomos, apdorojamos ir perduodamos informacijos ar duomenų konfidencialumui, vientisumui ir prieinamumui;
15.3. branduolinės energetikos objekto aikštelėje esančių įrenginių ir įrangos filmavimas ir fotografavimas gali būti vykdomas tik licencijos turėtojo sprendimu ir jo nustatyta tvarka. Šios tvarkos apraše turi būti:
15.3.3. filmavimo ir fotografavimo įrangos įsinešimo į ir išnešimo iš branduolinės energetikos objekto aikštelės ir saugojimo joje sąlygos;
16. Informavimas apie įvykius, susijusius su fizine sauga:
16.1. apie neįprastuosius įvykius, susijusius su fizine sauga, licencijos turėtojas pateikia informaciją VATESI Reikalavimų 2.13 papunktyje nurodyto teisės akto nustatyta tvarka ir terminais;
16.2. per mėnesį laiko nuo kiekvienų metų kiekvieno ketvirčio pabaigos VATESI turi būti pateikiama ataskaita apie per praėjusį ketvirtį įvykusius kitus įvykius, susijusius su:
16.2.1. asmenų, turinčių alkoholio, narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo požymių, sulaikymu branduolinės energetikos objekte, branduolinės energetikos objekto aikštelėje ar transporto priemonėje su kroviniu;
16.2.2. asmenų, turinčių alkoholio, narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo požymių, bandymu patekti į branduolinės energetikos objektą, branduolinės energetikos objekto aikštelę ar transporto priemonę su kroviniu;
16.2.3. leidimų asmenims ir transporto priemonėms išdavimo ir tokių leidimų naudojimo tvarkos pažeidimais;
16.2.4. per kontrolinę įeinančių ir išeinančių asmenų, įvažiuojančių ir išvažiuojančių transporto priemonių bei gabenamų daiktų ir krovinių tikrinimo tvarkos pažeidimus;
VI Skyrius
REIKALAVIMAI BRANDUOLINĖS ENERGETIKOS OBJEKTO ir branduolinės energetikos objEkto aikštelės FIZINEI SAUGAI
PIRMASIS SKIRSNIS
BRANDUOLINĖS ENERGETIKOS OBJEKTO AIKŠTELĖS, KURIOJE VYKDOMI BRANDUOLINĖS ENERGETIKOS OBJEKTO STATYBOS DARBAI, FIZINĖ SAUGA
17. Šio skirsnio reikalavimai taikomi licencijų, nurodytų Reikalavimų 2.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalies 1 ir 3 punktuose, turėtojams.
18. Siekiant užkirsti kelią neteisėtoms veikoms, dėl kurių tiesiogiai ar netiesiogiai būtų sudarytos prielaidos vykdant branduolinės energetikos objekto eksploatavimą, eksploatavimo nutraukimą ar uždaryto radioaktyviųjų atliekų atliekyno priežiūrą sukelti branduolinę ir (ar) radiologinę avariją, sutrikdyti branduolinės energetikos objekto normalią veiklą ar neteisėtai užvaldyti branduolines ir (arba) branduolinio kuro ciklo medžiagas, turi būti užtikrinta nenutrūkstama branduolinės energetikos objekto aikštelės, kurioje vykdomi branduolinės energetikos objekto statybos darbai (toliau – statybos aikštelė), fizinė sauga.
19. Licencijos turėtojas turi nustatyti teisės asmenims ir transporto priemonėms patekti į statybos aikštelę suteikimo ir panaikinimo tvarką, užtikrinančią, kad teisė patekti į statybos aikštelę būtų suteikiama tik tokiam laikotarpiui ir tokiomis sąlygomis, kokius licencijos turėtojas laiko reikalingais branduolinės energetikos objekto statybos darbams vykdyti. Šios tvarkos apraše turi būti:
19.1. teisės patekti į statybos aikštelę suteikimo ir panaikinimo sąlygos:
19.1.2. specialiųjų ir avarinių tarnybų (pavyzdžiui, objekto apsaugos, policijos, greitosios medicinos pagalbos, reagavimo pajėgų, valstybinės priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos, dujų, elektros tinklų) darbuotojams atvykusiems pagal iškvietimą ir (ar) pasitelktoms avarijų ir incidentų padariniams likviduoti;
20. Asmens identifikavimo kortelėje, pavirtinančioje, kad asmeniui yra suteikta teisė patekti į branduolinės energetikos objekto aikštelę be palydos, privalomai turi būti šie įrašai bei duomenys apie identifikavimo kortelės turėtoją:
21. Asmens identifikavimo kortelėje, pavirtinančioje, kad asmeniui yra suteikta teisė patekti į statybos aikštelę su palyda, privalomai turi būti įrašas „SU PALYDA“.
22. Visi įrašai apie suteiktą teisę patekti į statybos aikštelę bei išduotas identifikavimo korteles turi būtų saugomi ne trumpiau kaip 5 metus.
23. Reikalavimų 19 punkte nurodytas tvarkos aprašas turi būti suderintas su VATESI. Sprendimą dėl šio dokumento derinimo priima VATESI viršininkas ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo jo gavimo. VATESI viršininkas priima sprendimą suderinti Reikalavimų 19 punkte nurodytą tvarkos aprašą, jei jis atitinka Reikalavimų nuostatas ir Reikalavimų 2.3 papunktyje nurodyto teisės akto 36 straipsnyje nurodytus reikalavimus.
24. Visi asmenys, būdami statybos aikštelėje, su savimi turi turėti asmens identifikavimo kortelę. Ši kortelė turi būti nešiojama matomoje vietoje, išskyrus atvejus, kai toks kortelės nešiojimas gali trukdyti asmeniui atlikti fizinius statybos darbus.
25. Lankytojų palyda:
25.1. lankytojai į statybos aikštelę turi būti įleidžiami tik su lankytojų palyda, kuri turi lydėti lankytojus viso statybos aikštelės lankymo metu;
25.2. lankytojams lydėti turi būti paskirtas asmuo (-ys), kuriam (-iems) yra suteikta teisė be palydos patekti į statybos aikštelę;
25.3. atsižvelgiant į lankytojų skaičių, turi būti paskirta tiek lydinčiųjų asmenų, kad paskirtas lydėti asmuo (-ys) užtikrintų, jog lankytojai laikytųsi statybos aikštelėje galiojančios vidaus tvarkos;
25.4. TATENA ir Euratom inspektoriams, pareiškėjų ar licencijų turėtojų veiklos priežiūrą vykdančių institucijų ar įstaigų (toliau – priežiūrą vykdančios institucijos ar įstaigos) darbuotojams ir jų pasitelktų organizacijų specialistams ir ekspertams statybos aikštelėje turi būti skirta lankytojų palyda.
26. Visos transporto priemonės, būdamos statybos aikštelėje, turi turėti iš išorės matomoje vietoje padėtą transporto priemonės identifikavimo kortelę.
27. Statybos aikštelė išilgai perimetro turi būti apjuosta fiziniu barjeru, kuris leistų užtikrinti patekimo į statybos aikštelę kontrolę.
28. Sklypo paruošimo statybai darbų vykdymo etapu turi būti:
28.1. įdiegta patekimo kontrolės sistema, leidžianti vykdyti vizualinę patekimo į statybų aikštelę kontrolę pagal darbuotojų sąrašus ir asmens tapatybę įrodančius dokumentus;
29. Bendrųjų statybos darbų vykdymo metu (iki saugai svarbių branduolinės energetikos objekto konstrukcijų, sistemų ir komponentų (toliau – SS BEO KSK) įvežimo ir montavimo) turi būti:
29.1. įdiegta patekimo kontrolės sistema, užtikrinanti, kad į statybos aikštelę būtų įleidžiami ir išleidžiami tik tie asmenys ir transporto priemonės, kuriems tokia teisė yra suteikta;
29.2. aptinkamas bandymas neteisėtai patekti ar išvykti, o neteisėtai bandantys patekti ar išvykti asmenys būtų sulaikomi;
29.3. licencijos turėtojo nustatytu periodiškumu ir tvarka tikrinami į statybos aikštelę įnešami ir (arba) įvežami daiktai, darbo instrumentai, įranga, statybinės konstrukcijos ir medžiagos siekiant patikrinti, ar į statybos aikštelę nėra įgabenami draudžiami daiktai pagal licencijos turėtojo nustatytą draudžiamų daiktų sąrašą;
29.4. licencijos turėtojo nustatytu periodiškumu ir tvarka tikrinama statybų aikštelė ir joje esantys pastatai ir patalpos, siekiant nustatyti, ar statybos aikštelėje ir joje esančiuose pastatuose ir patalpose nėra neteisėtai patekusių asmenų ir draudžiamų daiktų;
ANTRASIS SKIRSNIS
BRANDUOLINĖS ENERGETIKOS OBJEKTO IR BRANDUOLINĖS ENERGETIKOS OBJEKTO AIKŠTELĖS, IŠSKYRUS, KURIOJE VYKDOMI BRANDUOLINĖS ENERGETIKOS OBJEKTO STATYBOS DARBAI, FIZINĖ SAUGA
31. Šio skirsnio reikalavimai taikomi licencijų, nurodytų Reikalavimų 2.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalies 2, 3, 4 ir 5 punktuose, turėtojams.
32. Branduolinės energetikos objektas ir branduolinės energetikos objekto aikštelė, išskyrus aikštelę, kurioje vykdomi branduolinės energetikos objekto statybos darbai, bei tokios branduolinės energetikos objekto aikštelės prieigos turi būti suskirstytos į branduolinės energetikos objekto apsaugos zonas (toliau – apsaugos zonos).
33. Apsaugos zonų rūšys yra šios:
34. Teritorija, esanti branduolinės energetikos objekto saugomos zonos perimetro išorinėje pusėje (branduolinės energetikos objekto aikštelės prieigos), priskiriama riboto patekimo zonai, kurios dydis nustatomas vadovaujantis Reikalavimų 1 priedu.
36. Branduolinės energetikos objekto statiniai ir (ar) atskiros šių statinių patalpos, kuriose yra svarbūs įrenginiai, turi būti priskirti vidinei zonai arba ypač svarbiai zonai.
37. Branduolinės energetikos objekto statiniai ir (ar) atskiros šių statinių patalpos, kuriose yra ypač svarbūs įrenginiai, turi būti priskirti ypač svarbiai zonai.
38. Branduolinės medžiagos turi būti naudojamos ir saugomos:
39. Branduolinės energetikos objekto svarbūs įrenginiai, naudojamos ir saugomos branduolinės medžiagos, priskirtos II kategorijai, turi būti ne mažiau kaip už dviejų fizinių barjerų.
40. Branduolinės energetikos objekto ypač svarbūs įrenginiai, naudojamos ir saugomos branduolinės medžiagos, priskirtos I kategorijai, turi būti ne mažiau kaip už trijų fizinių barjerų.
41. Ypač svarbios zonos, vidinės zonos ir saugomos zonos fiziniai barjerai arba jų dalys negali sutapti. Šis Reikalavimų punktas netaikomas branduolinių elektrinių energijos blokams su RBMK-1500 tipo branduoliniais reaktoriais ir juose esantiems ypač svarbių zonų barjerams bei jų dalims.
42. Atsižvelgiant į branduolinės energetikos objekto ir jo aikštelės charakteristikas, branduolinės energetikos objekte vykdomą ar planuojamą vykdyti veiklą, naudojamas ir saugomas branduolines medžiagas, branduolinės energetikos objektui nustatytą numatomą grėsmę, Reikalavimų 32 punkte nurodyto suskirstymo į apsaugos zonas tikslais turi būti atlikta branduolinės energetikos objekto suskirstymo į apsaugos zonas analizė, kurioje:
42.1. nustatyti ir įvertinti visi dėl neteisėtos veikos galintys kilti pradiniai įvykiai, galintys netiesiogiai daryti įtaką metinės efektinės dozės gyventojams ir (ar) darbuotojams padidėjimui (pavyzdžiui, dėl neteisėtos veikos įvykęs pradinis įvykis, kuris gali būti SS BEO KSK pažeidimo priežastimi, kai toks pažeidimas darys įtaką metinės efektinės dozės padidėjimui). Tokiems įvykiams nustatyti ir vertinti turėtų būti taikomi deterministinės saugos ir (arba) tikimybinės saugos analizių duomenys;
42.2. nustatyti ir įvertinti visi dėl neteisėtos veikos galintys kilti pradiniai įvykiai, galintys tiesiogiai, t. y. dėl išorinio energijos šaltinio panaudojimo (pavyzdžiui, sprogstamųjų medžiagų ar padegamojo užtaiso panaudojimo), daryti įtaką metinės efektinės dozės gyventojams ir (ar) darbuotojams padidėjimui (pavyzdžiui, pažeidžiamas branduolinis reaktorius naudojant sprogstamąsias medžiagas, kai toks pažeidimas tiesiogiai darys įtaką metinės efektinės dozės padidėjimui);
42.3. atliktas priskyrimas SS BEO KSK svarbiems įrenginiams arba ypač svarbiems įrenginiams atsižvelgiant į metinės efektinės dozės gyventojams ir (ar) darbuotojams padidėjimo ribas dėl šių SS BEO KSK pažeidimų. Branduolinės energetikos objektų, kuriems yra taikomi Reikalavimų 2.12 papunktyje nurodyti reikalavimai, ypač svarbiems įrenginiams privalo būti priskirti 1 saugos klasės SS BEO KSK. Svarbiems įrenginiams gali būti priskirti 2 arba 3 saugos klasės SS BEO KSK;
42.4. atliktas branduolinių medžiagų priskyrimas branduolinių medžiagų kategorijai vadovaujantis Reikalavimų 2 priede pateikta branduolinių medžiagų kategorijų lentele. Nustatant skirtingų izotopų branduolinių medžiagų kategoriją rekomenduojama vadovautis Reikalavimų 2.17 papunktyje nurodytu dokumentu;
43. Branduolinės energetikos objekto suskirstymo į apsaugos zonas analizės dokumento rengimas, peržiūra, atnaujinimas ir derinimas:
43.1. branduolinės energetikos objekto suskirstymo į apsaugos zonas analizė ir jos rezultatai, įvardinantys ir apibrėžiantys nustatytas apsaugos zonas ir jų ribas, turi būti dokumentuoti;
43.2. branduolinės energetikos objekto suskirstymo į apsaugos zonas analizės dokumentas turi būti peržiūrėtas ir atnaujintas:
43.2.2. atliekant branduolinės energetikos objekto modifikaciją, kai ją įgyvendinus būtų nustatyti nauji Reikalavimų 42.1 ir 42.2 papunkčiuose numatyti pradiniai įvykiai. Branduolinės energetikos objekto modifikacijos ataskaitiniuose dokumentuose turi būti pateikta informacija, ar branduolinės energetikos objekto suskirstymo į apsaugos zonas analizės dokumentas buvo peržiūrėtas (jei dokumento nereikia keisti), o, jei po peržiūros buvo nustatytas poreikis pakeisti šį dokumentą, – taip pat pateiktas ir pakeistas dokumentas;
43.3. pirmą kartą parengtas, taip pat Reikalavimų 43.2 papunktyje numatytu atveju atnaujintas branduolinės energetikos objekto suskirstymo į apsaugos zonas analizės dokumentas turi būti pateiktas VATESI (Reikalavimų 2.9 papunktyje nurodyto teisės akto nustatytais atvejais – kaip vienas iš dokumentų, reikalingų licencijai arba leidimui gauti, o kitais atvejais – suderinti). VATESI viršininkas priima spendimą dėl branduolinės energetikos objekto suskirstymo į apsaugos zonas analizės dokumento:
43.3.1. kai teikiamas Reikalavimų 2.9 papunktyje nurodyto teisės akto nustatytais atvejais licencijai ar leidimui gauti, sprendimas priimamas ir apie jį informuojama Reikalavimų 2.2 ir 2.9 papunkčiuose nurodytų teisės aktų nustatyta tvarka ir terminais;
43.3.2. kai teikiamas kitais nei Reikalavimų 43.3.1 papunktyje nurodytu atveju, VATESI viršininkas priima sprendimą dėl suderinimo. VATESI viršininkas sprendimą dėl suderinimo priima Reikalavimų 2.2 papunktyje nurodyto teisės akto 34 straipsnio 2 dalyje nustatytais terminais. VATESI viršininkas priima sprendimą suderinti branduolinės energetikos objekto suskirstymo į apsaugos zonas analizės dokumentą, jei teikiamas dokumentas atitinka Reikalavimų nuostatas;
44. Suderinus branduolinės energetikos objekto suskirstymo į apsaugos zonas analizės dokumentą, licencijos turėtojas ar pareiškėjas šiai licencijai gauti (toliau – pareiškėjas) turi patvirtinti branduolinės energetikos objekto apsaugos zonų ir jas sudarančių patalpų sąrašą ir jį pateikti VATESI.
45. Reikalavimai riboto patekimo zonai:
45.1. riboto patekimo zonos išorinės ribos ties viešajam eismui naudojamais keliais turi būti licencijos turėtojo pažymėtos informaciniais ženklais. Tuo atveju, kai vieno branduolinės energetikos objekto riboto patekimo zona patenka į kito branduolinės energetikos objekto riboto patekimo zoną, o zonų išorinės ribos skiriasi, informaciniais ženklais turi būti pažymėtos tik tos riboto patekimo zonos išorinės ribos, kurios apima didesnę teritoriją;
45.2. riboto patekimo zonoje išilgai saugomos zonos perimetro turi būti laisva juosta be jokių statinių, įrenginių, augmenijos ar kitokių kliūčių, kurios galėtų būti panaudotos siekiant neteisėtai patekti į saugomą zoną pro fizinį barjerą arba jį apeiti. Laisvos juostos plotį nustato bei jos pasirinkimą pagrindžia pareiškėjas ar licencijos turėtojas branduolinės energetikos objekto fizinės saugos užtikrinimo plane, atsižvelgdamas į numatomą grėsmę bei planuojamas įdiegti ar įdiegtas fizinės saugos sistemos technines ir organizacines priemones;
45.3. licencijos turėtojo, tiekėjo darbuotojų ir branduolinės energetikos objekto lankytojų transporto priemonės gali būti laikomos riboto patekimo zonoje, bet tokiu atstumu nuo saugomos zonos ir už tokių fizinių barjerų, kad būtų neįmanoma panaudoti šiame papunktyje nurodytiems asmenims priklausančių transporto priemonių siekiant neteisėtai patekti į saugomą zoną, apeiti fizinius barjerus arba juos sugadinti.
46. Reikalavimai saugomai zonai:
46.1. turi būti įdiegta signalizacijos – saugomos zonos perimetre, įskaitant perimetrą sudarančius statinius, ir visose angose, pro kurias įmanoma patekti į saugomą zoną, turi būti įrengta signalizacija, kuri turi sudaryti sąlygas bet kuriuo metu:
46.2. turi būti įdiegta užlaikymo sistema – saugoma zona turi būti apjuosta fiziniu barjeru, kuris leistų užtikrinti patekimo į saugomą zoną kontrolę bei užlaikytų pažeidėją;
46.3. branduolinės energetikos objekto, kuriame branduolinė energija naudojama elektros ir (ar) šilumos energijos gamybai, kuriame yra saugomas panaudotas branduolinis kuras, kuriame yra ypač svarbių įrenginių ir (ar) kuriame yra labai radioaktyvios atliekos (išskyrus giluminį radioaktyviųjų atliekų atliekyną), saugomoje zonoje turi būti vykdomas patruliavimas;
46.4. branduolinės energetikos objekte, kuriame branduolinė energija naudojama elektros ir (ar) šilumos energijos gamybai, kuriame yra saugomas panaudotas branduolinis kuras ir (ar) kuriame yra labai radioaktyvios atliekos (išskyrus giluminį radioaktyviųjų atliekų atliekyną), nuo saugomos zonos perimetro į vidų turi būti įrengta izoliuojančioji teritorija:
46.4.1. izoliuojančiojoje teritorijoje turi būti sumontuotos bent dvi nepriklausomų tipų signalizacijos sistemos, veikiančios pagal skirtingus fizikinius principus, ir bent vieno iš šių tipų sistema turi būti skirta teritorijos erdvei stebėti. Šis reikalavimas netaikomas izoliuojančiojoje teritorijoje esančiai kontrolinei, kurioje nuolat budi fizinės saugos sistemos darbuotojai;
46.4.2. izoliuojančioji teritorija turi būti apšviesta, plati ir taip prižiūrima, kad nekliudomai būtų galima aptikti į šią teritoriją patekusius asmenis ir kitus objektus. Izoliuojančiojoje teritorijoje draudžiama bet kokia veikla, išskyrus šios teritorijos priežiūrą bei šioje teritorijoje sumontuotų techninių apsaugos priemonių tikrinimą ir priežiūrą. Izoliuojančiojoje teritorijoje negali būti jokių statinių, įrenginių ar kitokių objektų bei augmenijos, kurie gali būti panaudoti neteisėtai apeiti izoliuojančiąją teritoriją ir kurie kliudytų signalizacijos priemonėms funkcionuoti bei aptikti į šią teritoriją patekusius pašalinius daiktus ir asmenis.
47. Reikalavimai vidinei zonai:
47.1. vidinės zonos perimetre, jeigu tai ne pastatų sienos, ir visose angose, pro kurias įmanoma patekti į vidinę zoną, ir (ar) vidinei zonai priskirtose patalpose turi būti įrengta signalizacija, kuri bet kuriuo metu turi:
48. Reikalavimai ypač svarbiai zonai:
48.1. turi būti įdiegta signalizacijos sistema – ypač svarbios zonos perimetre ir (ar) ypač svarbiai zonai priskirtose patalpose turi būti įrengta signalizacija, kuri bet kuriuo metu turi:
48.1.1. aptikti bandymą neteisėtai patekti į ypač svarbią zoną ir neteisėtai išvykti iš ypač svarbios zonos;
49. Licencijos turėtojas turi nustatyti teisės asmenims ir transporto priemonėms patekti į saugomą zoną, vidinę zoną ir ypač svarbią zoną suteikimo ir panaikinimo tvarką, užtikrinančią, kad teisė patekti į saugomą zoną ir (arba) vidinę zoną, ir (arba) į ypač svarbią zoną bus suteikta atsižvelgiant į tai, į kokią apsaugos zoną (-as) ar atskiras patalpas asmeniui būtina patekti, ir tik tokiam laikotarpiui ir tokiomis sąlygomis, kokius licencijos turėtojas laiko reikalingais branduolinės energetikos objekto normaliai veiklai užtikrinti ar objektui lankyti. Šios tvarkos apraše turi būti:
49.1. teisės patekti suteikimo ir panaikinimo sąlygos:
49.1.2. specialiųjų ir avarinių tarnybų (pavyzdžiui, objekto apsaugos, policijos, greitosios medicinos pagalbos, reagavimo pajėgų, valstybinės priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos, dujų, elektros tinklų) darbuotojams atvykusiems pagal iškvietimą ir (ar) pasitelktiems avarijų ir incidentų padariniams likviduoti;
50. Asmens identifikavimo kortelėje, pavirtinančioje, kad asmeniui yra suteikta teisė patekti be palydos, privalomai turi būti šie įrašai bei duomenys apie identifikavimo kortelės turėtoją:
51. Asmens identifikavimo kortelėje, pavirtinančioje, kad asmeniui yra suteikta teisė patekti su palyda, privalomai turi būti įrašas „SU PALYDA“ (šrifto dydis turi būti ne mažesnis nei 3 mm aukščio).
52. Visi įrašai apie suteiktą teisę patekti į saugomą zoną ir (arba) vidinę zoną, ir (arba) į ypač svarbią zoną bei išduotas identifikavimo korteles turi būtų saugomi ne trumpiau kaip 5 metus.
53. Reikalavimų 49 punkte nurodytos tvarkos aprašas turi būti suderintas su VATESI. Sprendimą dėl šio dokumento derinimo priima VATESI viršininkas ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo jo gavimo. VATESI viršininkas priima sprendimą suderinti Reikalavimų 49 punkte nurodytą tvarkos aprašą, jei jis atitinka Reikalavimų nuostatas ir Reikalavimų 2.3 papunktyje nurodyto teisės akto 36 straipsnyje nurodytus reikalavimus.
54. Turi būti sudarytas ir ne rečiau kaip kartą per metus peržiūrėtas bei licencijos vadovo ar jo įgalioto asmens patvirtintas sąrašas asmenų, turinčių teisę patekti į kiekvieną ypač svarbios zonos patalpą. Į šį sąrašą turi būti įtraukti tik nuolat tose patalpose dirbantys darbuotojai ir darbuotojai, pagal kurių pareigines funkcijas yra numatytas darbų vykdymas tose patalpose.
55. Visi asmenys, būdami saugomoje, vidinėje ar ypač svarbioje zonose, turi nešioti matomoje vietoje prisegtą asmens identifikavimo kortelę.
56. Visos transporto priemonės, būdamos saugomoje, vidinėje ar ypač svarbioje zonose, turi turėti iš išorės matomoje vietoje padėtą transporto priemonės identifikavimo kortelę.
57. Patekimo į saugomą zoną, vidinę zoną ir ypač svarbią zoną kontrolė:
57.1. licencijos turėtojas turi įdiegti saugomos, vidinės ir ypač svarbios zonų patekimo kontrolės sistemą;
57.2. patekimo kontrolės sistema, susidedanti iš organizacinių ir techninių priemonių, turi užtikrinti, kad būtų:
57.2.1. įleidžiami ir išleidžiami tik tie asmenys ir transporto priemonės, kuriems tokia teisė suteikta ir tik per patekimui ar išvykimui numatytas vietas, užfiksuojant įleidimo ir išleidimo laiką, įleidžiamo ir išleidžiamo asmens tapatybę ir transporto priemonės identifikaciją. Buvimo saugomoje, vidinėje ir ypač svarbioje zonoje duomenys turi būti saugomi ne trumpiau nei 36 mėnesius nuo duomenų užfiksavimo dienos;
57.2.2. aptinkamas bandymas neteisėtai patekti ar išvykti, o neteisėtai bandantys patekti ar išvykti asmenys būtų sulaikomi;
57.2.3. aptinkamas bandymas neteisėtai įgabenti draudžiamus daiktus ar medžiagas (ginklus, sprogmenis, radioaktyviąsias medžiagas ar kitus numatomoje grėsmėje numatytus įrankius ar medžiagas) ir jie būtų sulaikomi;
57.2.4. aptinkamas bandymas neteisėtai išgabenti draudžiamus daiktus ar medžiagas (pavyzdžiui, branduolines, branduolinio kuro ciklo ar kitas radioaktyviąsias medžiagas) ir jie būtų sulaikomi;
57.3. į saugomą zoną įeinančių ir išeinančių asmenų bei įvažiuojančių ir išvažiuojančių transporto priemonių patikrinimui turi būti įrengta pėsčiųjų ir transporto priemonių kontrolinė;
57.4. saugomos, vidinės ir ypač svarbios zonų durys, vartai, langai ir kitos angos, pro kurias įmanoma patekti į saugomą, vidinę ir ypač svarbią zonas, ir jų atidarymo bei uždarymo procedūros turi užtikrinti, kad pro saugomos, vidinės ir ypač svarbios zonų duris, vartus, langus ir kitas angas niekas neteisėtai nepateks į saugomą, vidinę ir ypač svarbią zonas, neteisėtai neišeis ir neišvažiuos iš saugomos, vidinės ir ypač svarbios zonų ir neteisėtai neįgabens ar neišgabens draudžiamų daiktų ar medžiagų;
57.5. licencijos turėtojas turi nustatyti per kontrolinę įeinančių ir išeinančių asmenų, įvažiuojančių ir išvažiuojančių transporto priemonių bei gabenamų daiktų ir krovinių tikrinimo tvarką;
57.6. licencijos turėtojas turi nustatyti durų, vartų ir kitokių angų atidarymo tvarką branduolinių ar radiologinių avarijų, incidentų arba kitų neįprastųjų įvykių atveju arba tokiems įvykiams gresiant;
57.7. transporto priemonių kontrolės procedūros, įskaitant patikrinimą kontrolinėje ir lankytojų palydą saugomoje zonoje, bei fizinių barjerų sistema turi būti tokios, kad nebūtų galima panaudoti transporto priemonių branduolinių ir (arba) branduolinio kuro ciklo medžiagų arba įrenginių, užtikrinančių branduolinės energetikos objekto normalią veiklą, neteisėtam užvaldymui ir (arba) panaudojimui ar kitai neteisėtai veikai;
57.8. į (iš) saugomą zoną kartu su transporto priemone gali įvažiuoti (išvažiuoti) tik vairuotojas ir įvežamas (išvežamas) materialines vertybes lydintis asmuo, kuriems yra suteikta teisė patekti į šią zoną, o visi keleiviai turi praeiti pro pėsčiųjų kontrolinę. Išimtis gali būti taikoma tik specialiosioms ir avarinėms transporto priemonėms (pavyzdžiui, objekto apsaugos, policijos, greitosios medicinos pagalbos, reagavimo pajėgų, valstybinės priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos automobiliams), atvykusioms pagal iškvietimą (išimties tvarką turi nustatyti licencijos turėtojas);
57.9. TATENA nuosavybė ir turtas gali būti tikrinamas tik tokiomis techninėmis priemonėmis, kurios jo (įskaitant pakuotes ir plombas) nepažeistų ir (arba) nesugadintų. Nepriklausomai nuo to, kur ši nuosavybė ir turtas yra, pateikus teisėtą disponavimą nuosavybe ir turtu patvirtinančius dokumentus (nuostata netaikoma TATENA inspektoriams), ši nuosavybė ir turtas yra neapieškomas, nerekvizuojamas, nekonfiskuojamas, neeksproprijuojamas ir kitokiais būdais į jį nesikišama. TATENA inspektorių turimi asmeniniai daiktai (ne TATENA nuosavybė ar turtas) tikrinami vadovaujantis Reikalavimais ir licencijos turėtojo nustatyta tvarka;
57.10. Euratom turtas gali būti tikrinamas tik tokiomis techninėmis priemonėmis, kurios jo (įskaitant pakuotes ir plombas) nepažeistų ir (arba) nesugadintų. Be Europos Sąjungos Teisingumo Teismo leidimo Euratom nuosavybei ir turtui negali būti taikomos jokios teisinės suvaržymo priemonės. Euratom inspektorių turimi asmeniniai daiktai (ne Euratom turtas) tikrinami vadovaujantis Reikalavimais ir licencijos turėtojo nustatyta tvarka.
58. Lankytojų palyda:
58.1. lankytojai į branduolinės energetikos objektą turi būti įleidžiami tik su lankytojų palyda, kuri turi lydėti lankytojus viso branduolinės energetikos objekto lankymo metu;
58.2. lankytojams lydėti turi būti paskirtas asmuo (-ys), kuriam (-iems) yra suteikta teisė be palydos patekti į atitinkamas branduolinės energetikos objekto apsaugos zonas;
58.3. atsižvelgiant į lankytojų skaičių, turi būti paskirta tiek lydinčiųjų asmenų, kad paskirtas lydėti asmuo (-ys) užtikrintų, jog lankytojai laikytųsi branduolinės energetikos objekte galiojančios vidaus tvarkos;
58.4. TATENA ir Euratom inspektoriams – saugomoje, vidinėje ar ypač svarbioje zonose, o priežiūrą vykdančių institucijų ar įstaigų darbuotojams ir jų pasitelktų organizacijų specialistams ir ekspertams – vidinėje ir ypač svarbioje zonose, turi būti skirta lankytojų palyda;
58.5. VATESI viršininko paskirtiems nuolatiniams įgaliotiems VATESI valstybės tarnautojams ir darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis, kurie atlieka nuolatinę branduolinės energetikos objekto priežiūrą branduolinės energetikos objekto aikštelėje, turintiems teisę be palydos patekti į branduolinės energetikos objekto apsaugos zonas, licencijos turėtojas gali atskiru rašytiniu sprendimu leisti būti vidinėje ir (arba) ypač svarbioje zonose be lankytojų palydos.
59. Stebėjimas ir prevencija:
59.1. licencijos turėtojas turi įdiegti vaizdo stebėjimo sistemą, kuri:
59.1.1. sudarytų galimybę nuolat stebėti visą saugomos zonos perimetrą, įėjimo bei įvažiavimo į saugomą zoną vartus, turniketus ir duris, kad būtų galima tiksliai nustatyti signalizacijos suveikimo priežastį ir pastebėti neteisėtą veiką;
59.1.2. sudarytų galimybę stebėti kitas, nei nurodyta Reikalavimų 59.1.1 papunktyje, branduolinės energetikos objekto vietas, siekiant užkirsti kelią branduolinių ir (arba) branduolinio kuro ciklo medžiagų arba įrenginių, užtikrinančių branduolinės energetikos objekto normalią veiklą, neteisėtam užvaldymui ir (arba) panaudojimui ar kitai neteisėtai veikai, kad būtų galima tiksliai nustatyti signalizacijos suveikimo priežastį ir pastebėti neteisėtą veiką;
59.2. visi signalizacijos suveikimo signalai turi būti registruojami apsaugos punkte. Duomenys apie suveikimą turi būti kaupiami ir saugomi ne mažiau kaip 5 metus;
59.3. visa vaizdo stebėjimo sistemos fiksuojama informacija turi būti įrašoma į laikmenas ir saugoma 31 parą;
59.4. aptikus asmenis arba transporto priemones saugomoje, vidinėje arba ypač svarbioje zonose, neturinčius teisės būti šiose zonose, besibraunančius į šias zonas arba įtariant, kad šie asmenys gali daryti administracinį nusižengimą ar nusikalstamą veiką, fizinės saugos sistemos darbuotojai turi imtis priemonių galimai neteisėtai veikai užkirsti;
59.5. sustabdžius branduolinį reaktorių ar remonto darbų atlikimo branduolinės energetikos objekte metu, patekimo į ypač svarbios zonos patalpas kontrolė turi išlikti tokia, kaip nustatyta šių Reikalavimų 57 punkte. Prieš paleidžiant branduolinį reaktorių po jo sustabdymo ar remonto darbų atlikimo branduolinės energetikos objekte, turi būti patikrinta, ar ypač svarbios zonos patalpose nebuvo neteisėtai įdiegta įranga ar sprogstamosios medžiagos, galinčios pažeisti ar kitaip paveikti ypač svarbius įrenginius.
60. Apsaugos punktas įrengiamas licencijos turėtojo ir turi būti įrengtas:
60.1. saugomoje zonoje, nebent jo įrengimas kitoje vietoje leidžia priskirtas funkcijas atlikti efektyviau;
60.3. taikant fizinės saugos reikalavimus, atsižvelgiant į branduolinės energetikos objekte esančios įrangos ir branduolinių medžiagų kategoriją:
60.3.1. jei branduolinės energetikos objekte yra ypač svarbūs įrenginiai ar naudojamos ir saugomos branduolinės medžiagos, priskirtos I kategorijai – vadovaujantis ypač svarbiai zonai keliamais fizinės saugos reikalavimais;
60.3.2. jei branduolinės energetikos objekte yra svarbūs įrenginiai ar naudojamos ir saugomos branduolinės medžiagos, priskirtos II kategorijai – vadovaujantis vidinei zonai keliamais fizinės saugos reikalavimais;
61. Apsaugos punkte nuolat turi būti bent vienas asmuo, turintis teisę priimti su apsaugos funkcijų organizavimu ar reagavimo pajėgų veiksmais susijusius sprendimus bandymo neteisėtai patekti arba neteisėto patekimo į branduolinės energetikos objektą atveju, bandymo neteisėtai užvaldyti ir (arba) panaudoti branduolines ir (arba) branduolinio kuro ciklo medžiagas arba įrenginius, užtikrinančius branduolinės energetikos objekto normalią veiklą, atveju, taip pat kitos neteisėtos veikos atveju, bei grasinimo atlikti šias neteisėtas veikas atvejais.
62. Branduolinės energetikos objekte, kuriame yra svarbūs ir (arba) ypač svarbūs įrenginiai ir (arba) saugomos I ir (arba) II kategorijos branduolinės medžiagos, licencijos turėtojas turi įrengti atsarginį apsaugos punktą, kuriam taikomi Reikalavimų 60 ir 61 punktuose nurodyti reikalavimai.
63. Ryšio sistema:
63.1. licencijos turėtojas turi įdiegti ryšio sistemą, kuri:
63.1.1. branduolinės energetikos objekto fizinės saugos sistemos darbuotojams, jų pareigų vykdymo metu, sudarytų galimybę palaikyti patikimą, nenutrūkstamą abipusį ryšį su pagrindiniu apsaugos punktu ir tarpusavyje;
63.1.2. užtikrintų nuolatinį abipusį ryšį tarp branduolinės energetikos objekto apsaugai vadovaujančio pareigūno ir už branduolinės energetikos objekto valdymą atsakingo asmens;
64. Branduolinės energetikos objekto fizinės saugos sistemos efektyvumo įvertinimas:
64.1. pareiškėjas, pateikęs paraišką gauti Reikalavimų 2.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalies 2, 4 ar 5 punktuose nurodytą licenciją, ar Reikalavimų 2.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodytos licencijos turėtojas, pateikęs paraišką gauti šio teisės akto 22 straipsnio 2 dalies 1 ar 2 punktuose nurodytą leidimą, privalo atlikti visos įdiegtos branduolinės energetikos objekto fizinės saugos sistemos efektyvumo įvertinimą, pagal prieš tai pareiškėjo ar licencijos turėtojo parengtą ir VATESI pateiktą efektyvumo įvertinimo programą. Efektyvumo įvertinimo programoje turi būti aprašytas pasirinktas efektyvumo įvertinimo metodas (pavyzdžiui, ekspertinis įvertinimas, įvertinimas stalo pratybų metodu, įvertinimas taktinių pratybų metodu ar kitas pasirinktas metodas), dalyvaujančių efektyvumo įvertinime asmenų funkcijos ir atsakomybė, pažeidėjų veiksmų scenarijų, kurie turi būti pateikti VATESI suderinti likus ne mažiau kaip 10 darbo dienų iki planuojamo efektyvumo įvertinimo datos, sudarymo sąlygos ir nustatyti efektyvios fizinės saugos sistemos kriterijai;
64.2. fizinės saugos sistemos efektyvumo įvertinimo metodas ir pažeidėjų veiksmų scenarijai turi būti pasirinkti atsižvelgiant į numatomą grėsmę ir turi leisti įvertinti įdiegtos branduolinės energetikos objekto fizinės saugos sistemos (techninės ir organizacinės priemonės, įskaitant apsaugos ir reagavimo pajėgų vykdomus veiksmus) gebėjimą įgyvendinti jai keliamus tikslus – apsaugoti branduolinės energetikos objektą ir jame esančias branduolines medžiagas nuo neteisėto užvaldymo ar pagrobimo bei kitų neteisėtų veiksmų, kurie tiesiogiai ar netiesiogiai keltų riziką žmonių sveikatai ir saugumui dėl jonizuojančiosios spinduliuotės. Vertinant branduolinės elektrinės fizinės saugos sistemos efektyvumą privaloma taikyti tokį taktinių pratybų metodą, kuris leistų įvertinti apsaugos bei reagavimo funkcijas vykdančių subjektų taktinių sprendimų priėmimo, fizinės saugos sistemos darbuotojų veiksmų bei sąveikos tarp fizinės saugos užtikrinime dalyvaujančių subjektų jiems susidūrus su grėsme (pagal pažeidėjų veiksmų scenarijus) efektyvumą;
64.3. VATESI viršininkas priima sprendimą dėl vadovaujantis Reikalavimų 64.1 papunkčio nuostatomis pateiktų pažeidėjų veiksmų scenarijų per 2 darbo dienas nuo jų gavimo. VATESI viršininkas priima sprendimą suderinti pažeidėjų veiksmų scenarijus, jei jie atitinka nustatytą numatomą grėsmę ir Reikalavimų 64.1 ir 64.2 papunkčių nuostatas. Apie VATESI viršininko priimtą sprendimą informuojama raštu ne vėliau kaip per 1 darbo dieną nuo sprendimo priėmimo;
64.4. ne rečiau kaip kas 3 metai, taip pat, pasikeitus numatomai grėsmei, turi būti atliktas branduolinės energetikos objekto fizinės saugos sistemos efektyvumo periodinis įvertinimas;
64.5. atlikus branduolinės energetikos objekto fizinės saugos sistemos efektyvumo įvertinimą turi būti parengta efektyvumo įvertinimo ataskaita;
64.6. branduolinės energetikos objekto fizinės saugos sistemos efektyvumo įvertinimo metu nustačius pažeidžiamumų, kuriais pasinaudoję pažeidėjai galėtų įvykdyti neteisėtą veiką, turi būti parengtas pažeidžiamumų šalinimo planas, kuriame turi būti nurodytos priemonės pažeidžiamumams pašalinti ir šių priemonių įgyvendinimo terminai;
64.7. branduolinės energetikos objekto fizinės saugos sistemos efektyvumo įvertinimo metu nustačius tarptautinių rekomendacijų ar gerosios praktikos (toliau – geroji praktika) neatitikčių, kurios tiesiogiai nesudaro sąlygų pažeidėjams įvykdyti neteisėtą veiką, tačiau gali daryti neigiamą įtaką fizinės saugos sistemos efektyvumui, licencijos turėtojas priima sprendimą dėl nustatytų gerosios praktikos neatitikčių šalinimo priemonių taikymo. Jei licencijos turėtojas priėmė sprendimą taikyti gerosios praktikos neatitikčių šalinimo priemones, turi būti parengtas gerosios praktikos neatitikčių šalinimo planas, kuriame turi būti nurodytos koreguojančiosios priemonės gerosios praktikos neatitiktims pašalinti ir šių priemonių įgyvendinimo terminai;
64.8. branduolinės energetikos objekto fizinės saugos sistemos efektyvumo įvertinimo ataskaita turi būti pateikta VATESI. Reikalavimų 2.9 papunktyje nurodyto teisės akto nurodytais atvejais – kaip dokumentas, reikalingas licencijai arba leidimui gauti, o kitais atvejais per 30 dienų po atlikto įvertinimo;
64.9. tuo atveju, kai Reikalavimų 64.6 papunktyje nustatyta tvarka yra parengtas pažeidžiamumų šalinimo planas, šis planas turi būti pateiktas VATESI išvadoms kartu su Reikalavimų 64.8 papunktyje nurodyta ataskaita. VATESI, ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo priemonių plano gavimo dienos, raštu pateikia savo išvadas dėl to, ar šiame plane nurodytos priemonės užkerta kelią nustatytiems pažeidžiamumams;
VII SKYRIUS
REIKALAVIMAI BRANDUOLINIŲ MEDŽIAGŲ FIZINEI SAUGAI JAS įsigyjant, turint IR NAUDOJANT
66. Šio skirsnio reikalavimai taikomi licencijos, nurodytos Reikalavimų 2.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalies 7 punkte, turėtojams.
67. Branduolinių medžiagų kategorijos fizinei saugai užtikrinti:
67.1. branduolinės medžiagos priskiriamos branduolinių medžiagų kategorijai vadovaujantis Reikalavimų 2 priede pateikta branduolinių medžiagų kategorijų lentele;
68. Licencijos turėtojas Reikalavimų 7 punkte nurodytoms apsaugos funkcijoms įgyvendinti privalo:
68.1. nustatyti teisės patekti prie branduolinių medžiagų suteikimo tvarką ir užtikrinti, kad prie branduolinių medžiagų pateks tik šią teisę turintys asmenys. Kiti asmenys prie branduolinių medžiagų gali patekti tik su asmens, turinčio teisę patekti prie branduolinių medžiagų, palyda;
68.2. vykdyti branduolinių medžiagų apskaitą ir periodiškai patikrinti, ar visos turimos ir naudojamos branduolinės medžiagos yra apskaitos dokumentuose nurodytose vietose. Patikrinimų periodiškumas priklauso nuo branduolinių medžiagų kategorijos. Įtarus, kad prie branduolinių medžiagų galėjo patekti pašaliniai asmenys ar branduolinės medžiagos galėjo būti neteisėtai užvaldytos, pagrobtos, panaudotos, perduotos ar prarastos, patikrinimas turi būti atliktas nedelsiant. Toks patikrinimas turi būti pradėtas ne vėliau nei per 24 valandas nuo pagrįsto įtarimo atsiradimo;
68.3. užtikrinti, kad teritorijoje, pastate ar patalpoje, kurioje branduolinės medžiagos naudojamos ir (arba) saugomos (toliau – saugojimo vieta) arba visose angose (pavyzdžiui, durys, langai), pro kurias įmanoma patekti į saugojimo vietą, būtų įdiegtos neteisėtos veikos aptikimo priemonės (pavyzdžiui, apsauginė signalizacija, plombos, antspaudai ir (ar) kita įranga, kuri užfiksuotų pažeidimą ar kitus neteisėtus veiksmus) arba būtų vykdomas patruliavimas saugojimo vietos prieigose;
68.4. vietų, pro kurias galima patekti į saugojimo vietą, skaičius turi būti ne didesnis nei būtinas licencijos turėtojo vykdomai veiklai užtikrinti;
68.5. įdiegti patekimo kontrolės sistemą, susidedančią iš organizacinių ir techninių priemonių, ir užtikrinančią, kad į saugojimo vietą būtų įleidžiami ir išleidžiami tik tie asmenys, kuriems tokia teisė suteikta, užfiksuojant įleidimo ir išleidimo laiką, įleidžiamo ir išleidžiamo asmens tapatybę. Šie duomenys turi būti saugomi ne trumpiau nei 18 mėnesių nuo duomenų užfiksavimo dienos;
69. Branduolinių medžiagų, kurios nepatenka į Reikalavimų 2 priede nurodytą branduolinių medžiagų kategorijų lentelę, ir branduolinių medžiagų, priskirtų III kategorijai, fizinei saugai užtikrinti licencijos turėtojas turi įgyvendinti Reikalavimų 68 punkto nuostatas.
70. II kategorijos branduolinės medžiagos gali būti naudojamos ir saugomos tik tokiame objekte, kuris atitinka Reikalavimų VI skyriaus antrame skirsnyje nustatytus branduolinės energetikos objekto fizinės saugos reikalavimus.
71. I kategorijos branduolinės medžiagos gali būti naudojamos ir saugomos tik tokiame objekte, kuris atitinka Reikalavimų VI skyriaus antrame skirsnyje nustatytus branduolinės energetikos objekto fizinės saugos reikalavimus.
72. Reikalavimų 68.2 papunktyje nurodytas patikrinimo periodiškumas:
72.1. branduolinių medžiagų, kurios nepatenka į Reikalavimų 2 priede nurodytą branduolinių medžiagų kategorijų lentelę ir branduolinių medžiagų, priskirtų III ir II kategorijai – ne rečiau kaip kartą per mėnesį.
VIII SKYRIUS
REIKALAVIMAI BRANDUOLINIŲ ir branduolinio kuro ciklo MEDŽIAGŲ FIZINEI SAUGAI JAS VEŽANT
73. Šio skirsnio reikalavimai taikomi licencijos, nurodytos Reikalavimų 2.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalies 6 punkte, turėtojams, krovinio siuntėjams ir gavėjams.
74. Vežant krovinį fizinės saugos tikslų siekiama:
74.2. mažinant krovinio perdavimų skaičių ir laiką, t. y., perkėlimą iš vienos transporto priemonės į kitą, perkėlimą į ir iš laikinos saugojimo vietos, kol laukiama atvykstančios transporto priemonės;
74.3. apsaugant krovinį vežimo metu ir laikinose saugojimo vietose, atsižvelgiant į vežamų branduolinių medžiagų kategoriją;
75. Licencijos turėtojas užtikrindamas vežamo krovinio fizinę saugą turi:
75.1. įdiegti transporto priemonėje signalizaciją, patekimo kontrolės sistemą, ryšio sistemą ir užlaikymo sistemą;
75.2. parinkti pagrindinį ir atsarginį maršrutus, atsižvelgdamas į kelio saugumą, t. y., turi numatyti maršrutus tokiu keliu, kad būtų aplenkti rajonai ir (arba) teritorijos, kuriose susidarė ar gresia susidaryti ekstremalioji situacija. Pasirinkti maršrutai turi būti suderinti su reagavimo pajėgomis;
75.3. jeigu, vežant krovinį, būtina sustoti poilsiui ar nakvynei, užtikrinti, kad tokių sustojimų metu transporto priemonė su branduolinių medžiagų kroviniu būtų saugoma atsižvelgiant į vežamų branduolinių medžiagų kategoriją. Reikalavimai branduolinių medžiagų fizinei saugai jas saugant yra nustatyti Reikalavimų VII skyriuje;
75.4. užrakinti ir užantspauduoti visas transporto priemonės krovinio skyriaus ar konteinerio duris bei kitas angas, pro kurias galimas patekimas į krovinio skyrių;
75.5. leisti krovinio siuntėjui atlikti krovinio vežimo priemonės apžiūrą prieš pradedant krovimą ir krovinio išsiuntimą;
75.6. pristačius krovinį leisti krovinio gavėjui patikrinti, ar nepažeisti užraktai ir spaudai, ir iš karto pristatytą krovinį perduoti gavėjui;
76. Krovinio siuntėjas, užtikrindamas vežamo krovinio fizinę saugą, turi:
76.1. iš anksto informuoti gavėją apie planuojamą krovinio vežimą, nurodant vežimo būdą (kelių, geležinkelio, vandens ir (arba) oro transportu), numatomą krovinio atvykimo laiką;
77. Branduolinių medžiagų krovinio gavėjas užtikrindamas vežamo krovinio fizinę saugą turi:
77.1. licencijos turėtojui pristačius krovinį patikrinti, ar nepažeisti užraktai ir spaudai, ir iš karto krovinį priimti;
78. Licencijos turėtojas, krovinio siuntėjas ir gavėjas turi užtikrinti informacijos, susijusios su krovinio vežimo operacijomis, įskaitant detalią informaciją apie kelionės grafiką, maršrutą, transporto priemonę, ryšio sistemos priemones, ginkluotą palydą, reagavimo pajėgas ir gynybos planavimu ekstremaliosios situacijos ir neteisėtos veikos atveju, apsaugą nuo jos paviešinimo, kai tokios informacijos paviešinimas neigiamai paveiktų atliekamas apsaugos funkcijas. Tokia informacija gali būti atsikleidžiama tik vadovaujantis principu „būtina žinoti“, t. y., kai yra būtinybė susipažinti su saugoma informacija dėl atliekamų funkcijų ir (arba) dėl konkrečios užduoties vykdymo.
79. Užtikrinant II kategorijos branduolines medžiagų fizinę saugą jas vežant:
80. Užtikrinant I kategorijos branduolinių medžiagų fizinę saugą jas vežant:
80.2. krovinio gavėjas turi patvirtinti pasiruošimą priimti krovinį prieš prasidedant krovinio vežimui;
80.3. jei kroviniai vežami automobilių, geležinkelių ar vandens transportu, turi būti įrengtas transporto kontrolės centras, atsižvelgiant į numatomą grėsmę, taip, kad jis galėtų nepertraukiamai vykdyti savo funkcijas;
80.4. transporto kontrolės centre turi būti krovinio siuntėjo ir gavėjo atstovai, reagavimo pajėgų pareigūnas, vadovaujantis ginkluotai palydai, kontroliuojantys krovinio buvimo vietą ir fizinės saugos būklę, galintys iškviesti reagavimo pajėgas užpuolimo atveju ir palaikantys nuolatinį abipusį ryšį su krovinį lydinčia ginkluota palyda ir reagavimo pajėgomis;
80.5. krovinį lydinti ginkluota palyda privalo pranešti abipusio ryšio priemonėmis į transporto kontrolės centrą apie kiekvieną nakvynės sustojimo vietą, krovinio perdavimo vietą ir kelionės tikslo pasiekimą;
80.6. priklausomai nuo jų vežimo būdo taikomi šie reikalavimai:
80.6.1. krovinio vežimas automobilių transportu:
80.6.1.1. transporto priemonė turi būti parinkta ir sustiprinta, atsižvelgiant į numatomą grėsmę, ir skirta tik konkrečiam kroviniui vežti;
80.6.1.2. transporto priemonėje turi būti įranga, neleidžianti pasinaudoti transporto priemone neteisėtai ją užgrobus, bei įranga, leidžianti bet kuriuo momentu nustatyti transporto priemonės buvimo vietą;
80.6.2. krovinio vežimas geležinkelio transportu:
80.6.3. krovinį vežant vandens transportu krovinys turi būti vežamas tik tam skirtu krovininiu laivu;
81. Vežant krovinį branduolinės energetikos objekto aikštelėje turi būti taikomi fizinės saugos reikalavimai, ne mažesni nei nurodyti šių Reikalavimų 74.1 74.2 74.3 ir 74.5 papunkčiuose.
82. Tarptautinio branduolinių medžiagų vežimo atveju:
82.1. krovinio siuntėjas, vežėjas ir gavėjas turi sudaryti susitarimą, kuriame turi būti aiškiai nurodytos atsakomybės už fizinę saugą perdavimo vietos;
82.2. turi būti užtikrinta, kad visame maršrute, kuriuo numatoma vežti branduolines medžiagas, bus įgyvendinti ne mažesni nei Branduolinių medžiagų fizinės saugos konvencijos I priede nustatyti fizinės saugos reikalavimai. Įsipareigojimai įgyvendinti šią nuostatą turi būti nurodyti Reikalavimų 84.1 papunktyje nurodytame susitarime.
IX SKYRIUS
Baigiamosios nuostatos
83. Licencijos turėtojai ir kiti asmenys, užtikrinantys ir (arba) dalyvaujantys užtikrinant branduolinės energetikos objektų, branduolinės energetikos objektų aikštelių, branduolinių ir branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinę saugą, įgyvendindami šių Reikalavimų nuostatas, susijusias su asmens duomenų tvarkymu, asmens duomenis tvarko branduolinės energetikos objektų, branduolinės energetikos objektų aikštelių, branduolinių ir branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinės saugos užtikrinimo bei neteisėtų veikų prevencijos tikslais, vadovaudamiesi Reikalavimų 2.1 papunktyje, Reikalavimų 2.8 papunktyje nurodytų ir kitų teisės aktų, susijusių su asmens duomenų tvarkymu ir apsauga, įtvirtintais asmens duomenų tvarkymo reikalavimais.
Branduolinės saugos reikalavimų
BSR-1.6.1-2019 „Branduolinės energetikos
objektų, branduolinės energetikos objektų
aikštelių, branduolinių ir branduolinio kuro
ciklo medžiagų fizinė sauga“
1 priedas
BRANDUOLINĖS ENERGETIKOS OBJEKTŲ RIBOTO PATEKIMO ZONOS DYDŽIAI
Branduolinės energetikos objektas |
Riboto patekimo zonos išorinė riba (atstumas metrais nuo branduolinės energetikos objekto aikštelės perimetro) |
Branduolinė (atominė) elektrinė |
3000 |
Branduolinės energetikos objektas, išskyrus branduolinę (atominę) elektrinę, esantis Lietuvos Respublikos pasienio ruože |
500 |
Branduolinės energetikos objektas, išskyrus branduolinę (atominę) elektrinę, esantis Lietuvos Respublikos teritorijoje, bet ne Lietuvos Respublikos pasienio ruože |
100 |
Branduolinės saugos reikalavimų
BSR-1.6.1-2019 „Branduolinės energetikos
objektų, branduolinės energetikos objektų
aikštelių, branduolinių ir branduolinio kuro
ciklo medžiagų fizinė sauga“
2 priedas
BRANDUOLINIŲ MEDŽIAGŲ KATEGORIJOS
Medžiaga |
Pavidalas |
Kategorija |
||
I |
II |
III |
||
1. Plutonis a) |
Neapšvitintas b) |
2 kg ar daugiau |
Mažiau kaip 2 kg, bet daugiau kaip 500 g |
500 g ar mažiau, bet daugiau kaip 15 g |
2. Uranas 235 (235U)
|
Neapšvitintas b) Uranas, įsodrintas izotopo 235U 20 proc. ar daugiau |
5 kg ar daugiau |
Mažiau kaip 5 kg, bet daugiau kaip 1 kg |
1 kg ar mažiau, bet daugiau kaip 15 g |
|
Uranas, įsodrintas izotopo 235U nuo 10 proc. iki 20 proc. |
- |
10 kg ar daugiau |
Mažiau kaip 10 kg, bet daugiau kaip 1 kg |
|
Uranas, įsodrintas izotopo 235U daugiau nei gamtinis uranas, bet mažiau nei 10 proc. |
- |
- |
10 kg ar daugiau |
3. Uranas 233 (233U) |
Neapšvitintas b) |
2 kg ar daugiau
|
Mažiau kaip 2 kg, bet daugiau kaip 500 g |
500 g ar mažiau, bet daugiau kaip 15 g |
4. Apšvitintas (panaudotas) branduolinis kuras c) |
|
|
Išsodrintas ar gamtinis uranas, toris ar nedaug įsodrintas kuras (mažiau kaip 10 proc. daliųjų izotopų) c) |
|
a) Visoks plutonis, išskyrus plutonį, kuriame plutonio 238 izotopo koncentracija didesnė kaip 80 procentų.
b) Branduoliniame reaktoriuje neapšvitinta branduolinė medžiaga arba branduoliniame reaktoriuje apšvitinta branduolinė medžiaga, neekranavus vieno metro atstumu skleidžianti jonizuojančiąją spinduliuotę, kurios dozės galia – 1 grėjus per valandą (1 Gy/val.) ar mažesnė.
c) Panaudoto branduolinio kuro arba branduoliniame reaktoriuje apšvitintos branduolinės medžiagos, kuri iki apšvitinimo, priklausomai nuo daliųjų izotopų kiekio, buvo priskiriama I arba II kategorijai, kategoriją, suderinus su Valstybine atominės energetikos saugos inspekcija (toliau – VATESI), galima sumažinti viena pakopa (atitinkamai iki II arba III kategorijos), jei neekranavus jo skleidžiamos jonizuojančiosios spinduliuotės dozės galia vieno metro atstumu yra didesnė negu 1 Gy/val. (100 rad/val.). VATESI kartu su prašymu suderinti žemesnę kategoriją, pateikiami dokumentai, kuriuose pagrindžiama, kad medžiagos atitinka šiame punkte nurodytą sąlygą. Sprendimą dėl suderinimo priima VATESI viršininkas per Branduolinės saugos reikalavimų BSR-1.6.1-2019 „Branduolinės energetikos objektų, branduolinės energetikos objektų aikštelių, branduolinių ir branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinė sauga“ 2.2 papunktyje nurodyto teisės akto 34 straipsnio 2 dalyje nustatytą terminą. VATESI nesuderina šio prašymo tuo atveju, jei jame pateiktas pagrindimas neatitinka šiame punkte nurodytos sąlygos ir (ar) objektyvių aplinkybių (faktinės situacijos).