Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS AVIACIJOS ĮSTATYMO NR. VIII-2066 2, 3 IR 6 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-3835
2016 m. birželio 15 d. Nr. 623
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2016 m. balandžio 20 d. sprendimo Nr. SV-S-1468 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 45 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Nepritarti Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo Nr. VIII-2066 2, 3 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-3835 (toliau – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:
1.1. Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. balandžio 13 d. nutarimo Nr. 372 „Dėl Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 29, 393 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP-3409, Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 29 ir 393 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP-3508 ir Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo Nr. VIII-2066 2, 3 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP-3444“ 2 punkte išdėstytų priežasčių.
1.2. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo (toliau – Aviacijos įstatymas) 2 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad bepiločio orlaivio valdytojas būtų specialisto licenciją turintis asmuo, atsakantis už bepiločio orlaivio valdymą pagal Civilinės aviacijos administracijos (toliau – CAA) direktoriaus tvirtinamas Bepiločių orlaivių naudojimo taisykles. Pažymėtina, kad svarstant galimybę licencijuoti tam tikrą veiklą turi būti įvertinta šia veikla keliama rizika pažeisti svarbų visuomenės interesą. Veiklos licencijavimas yra tinkama teisinio reguliavimo priemonė, jeigu atitinka būtinumo ir proporcingumo principus. Būtinumo principas reiškia, kad veikla gali būti licencijuojama tik siekiant išspręsti aiškiai nustatytą problemą ir apsaugoti svarbų visuomenės interesą (visuomenės sveikatą, visuomenės saugą, viešąją tvarką, visuomenės saugumą ir panašiai). Proporcingumo principas reiškia, kad veiklos licencijavimas pripažįstamas tinkama teisinio reguliavimo priemone veiklos licencijavimu siekiamam tikslui pasiekti, kai nėra mažiau ribojančių priemonių nustatytai problemai spręsti ir svarbiam visuomenės interesui apsaugoti, tai yra įvertinus veiklos licencijavimo alternatyvas (pavyzdžiui, savireguliacijos galimybę, veiklos sąlygų laikymosi priežiūrą ir kontrolę), nustatoma, kad veiklos licencijavimu siekiamų tikslų kitos priemonės nepadėtų pasiekti, o pasirinkta teisinio reguliavimo priemonė – veiklos licencijavimas – neriboja ūkio subjektų teisių ir laisvių daugiau, nei to reikia veiklos licencijavimu siekiamam tikslui pasiekti. Proporcingumo principas reiškia ir tai, kad išankstinis ūkio subjekto patikrinimas iš esmės sumažintų veikla keliamą riziką pažeisti svarbų visuomenės interesą, o vėlesnis patikrinimas (pavyzdžiui, veiklos sąlygų laikymosi) neužtikrintų šio intereso apsaugos. Atsižvelgiant į tai, kad naudojimasis bepiločiu orlaiviu nesukelia rizikos pažeisti svarbius visuomenės interesus, darytina išvada, kad siūlomos nuostatos dėl bepiločio orlaivio valdymo teisės suteikimo tik specialisto licenciją turinčiam asmeniui būtinumas yra nepagrįstas ir netikslingas.
1.3. Įstatymo projekto 3 straipsniu pildomoje Aviacijos įstatymo 6 straipsnio 6 dalyje numatoma, kad bepiločiai orlaiviai, turintys maksimalią kilimo masę nuo 300 g iki 25 kg, privalomai registruojami CAA nustatyta tvarka. Pagal Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (toliau – Kodeksas) 1.98 straipsnio 3 dalį įstatymuose numatyti orlaiviai, kuriems nustatyta privaloma teisinė registracija, yra prilyginami nekilnojamiesiems daiktams. Pažymėtina, kad į bepiločių orlaivių, kurių svoris yra nuo 300 g iki 25 kg, kategoriją patenka ir kaip žaislai parduodami bepiločiai orlaiviai. Nustačius Įstatymo projekto 3 straipsnyje nurodytą prievolę registruoti tokius bepiločius orlaivius, jų įsigijimą pagal Kodekso 1.74 straipsnį turėtų įforminti notaras. Atsižvelgiant į tai, darytina išvada, kad pasiūlymas registruoti minėtus bepiločius orlaivius yra neproporcingas ir nepagrįstas.
1.4. Siūlomos teisinio reguliavimo priemonės dėl prievolės registruoti bepiločius orlaivius, kurių svoris yra nuo 300 g iki 25 kg, ir licencijuoti bepiločių orlaivių valdytojus laikytinos neproporcingomis, kadangi labai padidėtų su bepiločių orlaivių registravimu ir šių orlaivių valdytojų licencijavimu susijusi CAA darbo apimtis ir sąnaudos, tam reikėtų skirti papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų, būtų sukurta papildoma administracinė našta bepiločiu orlaiviu norintiems naudotis asmenims, taip pat tai galėtų turėti neigiamos įtakos verslui.
2. Pažymėti, kad bus sudaryta tarpinstitucinė darbo grupė, kuri parengs pasiūlymus dėl bepiločių orlaivių naudojimo reglamentavimo tobulinimo.