4Įsakymai ir potvarkiai
|
LIETUVOS RESPUBLIKOS
SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL SOCIALINIŲ PASLAUGŲ ĮSTAIGŲ INFRASTRUKTŪROS MODERNIZAVIMO IR PLĖTROS VEIKSMŲ PLANO PATVIRTINIMO
2015 m. balandžio 2 d. Nr. A1-175
Vilnius
Vadovaudamasi 2014–2020 metų Nacionalinės pažangos programos horizontaliojo prioriteto „Regioninė plėtra“ tarpinstitucinio veiklos plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. vasario 19 d. nutarimu Nr. 172 „Dėl 2014–2020 metų Nacionalinės pažangos programos horizontaliojo prioriteto „Regioninė plėtra“ tarpinstitucinio veiklos plano patvirtinimo“, 1 priedo 1.2.5 priemone:
1. T v i r t i n u Socialinių paslaugų įstaigų infrastruktūros modernizavimo ir plėtros veiksmų planą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
socialinės apsaugos ir darbo ministro
2015 m. balandžio 2 d. įsakymu Nr. A1-175
SOCIALINIŲ PASLAUGŲ ĮSTAIGŲ INFRASTRUKTŪROS MODERNIZAVIMO IR PLĖTROS VEIKSMŲ PLANAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Socialinių paslaugų įstaigų infrastruktūros modernizavimo ir plėtros veiksmų planas (toliau – Veiksmų planas) nustato socialinių paslaugų įstaigų infrastruktūros modernizavimo ir plėtros tikslą, uždavinius, laukiamus rezultatus, vertinimo kriterijus, įgyvendinimą ir finansavimą, pagrindinius reikalavimus projektams.
2. Veiksmų plane vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme, Socialinių paslaugų kataloge, patvirtintame Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-93 „Dėl Socialinių paslaugų katalogo patvirtinimo“, ir kituose teisės aktuose, reglamentuojančiuose socialines paslaugas, apibrėžtas sąvokas.
II SKYRIUS
ESAMA SITUACIJA
3. Lietuvos statistikos departamento duomenimis, 2013 m. šalyje veikė 102 socialinės globos įstaigos senyvo amžiaus asmenims, iš jų 96 proc. priklauso savivaldybėms, parapijoms, kitoms nevyriausybinėms organizacijoms ar privatiems asmenims (toliau – nevalstybiniai globos namai).
4. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Socialinės apsaugos ir darbo ministerija) duomenimis, 2014 m. vidutinis vietų nevalstybiniuose globos namuose senyvo amžiaus asmenims skaičius sudarė 15,4 vietos 10 tūkst. šalies gyventojų. Atskirose savivaldybėse vidutinis vietų nevalstybiniuose globos namuose senyvo amžiaus asmenims skaičius, tenkantis 10 tūkst. savivaldybės gyventojų, skiriasi apie 16 kartų (nuo 4,5 iki 73,6), o 3 savivaldybėse iš viso nėra tokių įstaigų, todėl būtina gerinti socialinių paslaugų senyvo amžiaus asmenims prieinamumą savivaldybėse, kuriose jų trūksta.
5. 2014 metais 7 savivaldybėse veikė grupinio gyvenimo namai su 81 vieta, 20 savivaldybių veikė 22 savarankiško gyvenimo namai su 545 vietomis senyvo amžiaus asmenims ir asmenims su negalia. Tokių įstaigų, kuriose jų gyventojams galima sukurti artimą namams aplinką, trūkumas yra akivaizdus.
6. Dienos centrai suaugusiems asmenims yra įsteigti 50 savivaldybių, juose vienu metu gali lankytis apie 2,6 tūkst. žmonių, kas sudaro vidutiniškai 8,8 vietos 10 tūkst. šalies gyventojų. Tačiau galimybė patekti į dienos centrus atskirose savivaldybėse skiriasi iki 18 kartų, o 10 savivaldybių tokie centrai iš viso neįsteigti.
7. Mažiausiai savivaldybėse išplėtota socialinių paslaugų infrastruktūra socialinės rizikos asmenims (priklausomiems nuo psichoaktyvių medžiagų, išėjusiems iš įkalinimo ir priverstinio gydymo įstaigų, nukentėjusiems nuo prekybos žmonėmis, smurto aukoms ir kt.). Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos duomenimis, 2014 m. 9 savivaldybėse veikė savarankiško gyvenimo namai socialinės rizikos asmenims su 184 vietomis, 5 dienos centrai, kuriuos vienu metu galėjo lankyti 103 socialinės rizikos asmenys, 20 savivaldybių įsteigti 21 nakvynės namai su 1060 vietų, 23 savivaldybėse įrengtos 392 laikino apnakvyndinimo vietos. Taip pat 30 savivaldybių veikė krizių centrai su 450 vietų laikinam apgyvendinimui, 17 savivaldybių – laikino apgyvendinimo įstaigos motinoms ir vaikams.
III SKYRIUS
VEIKSMŲ PLANO TIKSLAS IR UŽDAVINIAI
8. Veiksmų plano tikslas – gerinti socialinių paslaugų prieinamumą bendruomenėje, mažinti regioninius skirtumus, plėtojant socialinių paslaugų infrastruktūrą bendruomenėje senyvo amžiaus asmenims, socialiai pažeidžiamoms asmenų grupėms (asmenims su negalia (išskyrus turinčius proto ar (ir) psichikos negalią), socialinės rizikos asmenims) ir jų šeimoms.
9. Veiksmų plano uždaviniai:
9.1. modernizuoti veikiančius socialinės globos namus senyvo amžiaus asmenims, siekiant gerinti įstaigos infrastruktūrą, maksimaliai pritaikant ją šių asmenų poreikiams;
9.3. modernizuoti veikiančius ar kurti naujus savarankiško ar grupinio gyvenimo namus senyvo amžiaus asmenims ir (ar) asmenims su negalia (išskyrus turinčius proto ar (ir) psichikos negalią), maksimaliai pritaikant juos šių asmenų poreikiams;
9.4. modernizuoti ar kurti naujas nestacionarias socialinių paslaugų įstaigas (nakvynės namus, savarankiško gyvenimo namus, psichosocialinės pagalbos ar socialinės reabilitacijos įstaigas), pritaikytas socialinės rizikos asmenų (priklausomų nuo psichoaktyvių medžiagų, išėjusių iš įkalinimo ir priverstinio gydymo įstaigų, nukentėjusių nuo prekybos žmonėmis, smurto aukų ir kt.) ir jų šeimų poreikiams ir orientuotas į bendruomeninių socialinių paslaugų bei pagalbos teikimą, skatinant šių asmenų integraciją, reintegraciją į visuomenę ir darbo rinką;
9.5. modernizuoti ar kurti naujus dienos centrus asmenims su negalia (išskyrus turinčius proto ar (ir) psichikos negalią), pritaikant juos šių asmenų poreikiams;
IV SKYRIUS
PAGRINDINIAI REIKALAVIMAI PROJEKTAMS
10. Veiksmų planas įgyvendinamas regionų projektų planavimo būdu, finansuojant savivaldybių ir nevyriausybinių organizacijų projektų, kuriais numatoma plėtoti socialinių paslaugų bendruomenėje infrastruktūrą, Veiksmų plane numatytam tikslui ir uždaviniams pasiekti būtinas išlaidas.
11. Įgyvendinant projektus, tinkamomis finansuoti bus laikomos išlaidos, skirtos:
12. Veiksmų plano lėšomis nefinansuojami projektai:
12.2. kurie numato veikiančių socialinės globos namų senyvo amžiaus asmenims plėtrą – bendras vietų skaičius įstaigoje didinamas daugiau nei iki 40 vietų;
V SKYRIUS
LAUKIAMI REZULTATAI
13. Įgyvendinus Veiksmų planą, bus:
13.1. pagerintos sąlygos socialinės globos namuose gyvenantiems senyvo amžiaus asmenims ar įkurtos naujos patrauklios socialinių paslaugų įstaigos senyvo amžiaus asmenims savivaldybėse, kuriose tokių paslaugų trūko;
VI SKYRIUS
VEIKSMŲ PLANO ĮGYVENDINIMO VERTINIMO KRITERIJAI
14. Veiksmų plano įgyvendinimas bus vertinamas pagal šiuos kriterijus:
VII SKYRIUS
VEIKSMŲ PLANO ĮGYVENDINIMAS IR FINANSAVIMAS
15. Pagal Veiksmų planą finansuojamų projektų planavimas, vertinimas, atranka ir įgyvendinimas vykdomi vadovaujantis Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 2014 m. spalio 8 d. įsakymu Nr. 1K-316 „Dėl Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių patvirtinimo“, nustatyta tvarka.
16. Reikalavimai projektams, pareiškėjams ir tinkamoms finansuoti išlaidoms, paraiškų teikimo tvarka ir kitos sąlygos nustatomi 2014–2020 m. Europos Sąjungos (toliau – ES) struktūrinių fondų investicijų veiksmų programos 8 prioriteto „Socialinės įtraukties didinimas ir kova su skurdu“ įgyvendinimo priemonės Nr. 08.1.2-CPVA-R-407 „Socialinių paslaugų infrastruktūros plėtra“ projektų finansavimo sąlygų apraše, tvirtinamame socialinės apsaugos ir darbo ministro.
18. Už Veiksmų planą įgyvendinančių regionų projektų rengimą ir vykdymą atsakingi projektų vykdytojai.
20. Veiksmų planui įgyvendinti numatomos lėšos sudaro 20 273 401 eurą, iš jų ES fondų skiriamos lėšos sudaro 17 232 391 eurą, ne mažiau kaip 3 041 010 eurų turi sudaryti nacionalinės lėšos (valstybės ar savivaldybių biudžetų lėšos).
21. Veiksmų planui įgyvendinti skirtos lėšos iš ES fondų regionams paskirstomos, atsižvelgiant į gyventojų skaičių bei socialinių paslaugų asmenims su negalia, senyvo amžiaus ir socialinės rizikos asmenims infrastruktūros išvystymą regiono savivaldybėse (priedas).
22. Kiekvieno finansuojamo projekto nacionalinės lėšos turi sudaryti ne mažiau kaip 15 procentų planuojamo projekto vertės: savivaldybės įstaigos projekto – iš savivaldybės biudžeto lėšų, nevyriausybinės organizacijos projekto – iš valstybės biudžeto lėšų.