LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO 2007 M. VASARIO 15 D. ĮSAKYMO NR. ISAK-223 „DĖL ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTERIJOS LĖŠŲ PLANAVIMO IR NAUDOJIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2014 m. kovo 26 d. Nr. V-233
Vilnius
P a k e i č i u Švietimo ir mokslo ministerijos lėšų planavimo ir naudojimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2007 m. vasario 15 d. įsakymu Nr. ISAK-223 „Dėl Švietimo ir mokslo ministerijos lėšų planavimo ir naudojimo taisyklių patvirtinimo“, ir išdėstau jas nauja redakcija (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro
2007 m. vasario 15 d. įsakymu Nr. ISAK-223
(Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro
2014 m. kovo 26 d. įsakymo Nr. V-233 redakcija)
ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTERIJOS LĖŠŲ PLANAVIMO IR NAUDOJIMO
TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Švietimo ir mokslo ministerijos lėšų planavimo ir naudojimo taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja Švietimo ir mokslo ministerijos (toliau – Ministerija) strateginiam veiklos planui įgyvendinti skirtų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų (toliau – lėšos) planavimą, naudojimą ir biudžetinių įstaigų bei kitų subjektų, kuriems skiriama lėšų, įgyvendinant Ministerijos programas arba jų priemones, atskaitomybę.
II. LĖŠŲ PLANAVIMAS
2. Lėšos Ministerijos strateginio veiklos plano programoms (toliau – programos) įgyvendinti planuojamos, atsižvelgiant į:
2.1. Finansų ministerijos pateiktas maksimalias Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto (toliau – valstybės biudžetas) asignavimų sumas ir švietimo srities valstybės investicijų limitus (toliau kartu vadinami – maksimalūs asignavimų limitai);
3. Ministerijos Ekonomikos departamentas praneša asmenims, atsakingiems už programų vykdymą (toliau – programų vadovai), programoms vykdyti numatytus maksimalius asignavimų limitus.
4. Programų vadovai organizuoja:
4.1. lėšų (neviršydami programoms vykdyti numatytų maksimalių asignavimų limitų) paskirstymą pagal programų priemones;
5. Ministerijos Ekonomikos departamentas užtikrina šių dokumentų pateikimą teisės aktų nustatytais terminais Finansų ministerijai:
5.1. rengiant atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą:
5.1.1. Ministerijos atitinkamų metų valstybės biudžeto programų sąmatų projektus su preliminariais skaičiavimais;
5.1.2. mokslo ir studijų institucijų atitinkamų metų strateginių veiklos planų ir programų sąmatų projektus (su preliminariais skaičiavimais pagal kiekvieną mokslo ir studijų instituciją), taip pat mokslo ir studijų institucijų programų lėšų suvestinę;
5.1.4. informaciją apie asignavimų poreikį mokinio krepšeliui finansuoti pagal Mokinio krepšelio lėšų apskaičiavimo ir paskirstymo metodiką, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. birželio 27 d. nutarimu Nr. 785 „Dėl Mokinio krepšelio lėšų apskaičiavimo ir paskirstymo metodikos patvirtinimo“, ir asignavimų poreikį specialios tikslinės dotacijos ūkio lėšoms finansuoti pagal Ūkio lėšų, skiriamų iš Lietuvos Respublikos atitinkamų metų valstybės biudžeto specialių tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams, skyrimo savivaldybių mokykloms (klasėms arba grupėms), skirtoms šalies (regiono) mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, metodiką, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. gruodžio 12 d. nutarimu Nr. 1516 „Dėl Ūkio lėšų, skiriamų iš Lietuvos Respublikos atitinkamų metų valstybės biudžeto specialių tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams, skyrimo savivaldybių mokykloms (klasėms arba grupėms), skirtoms šalies (regiono) mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, metodikos patvirtinimo“ (toliau kartu vadinama – specialios tikslinės dotacijos);
5.2. priėmus atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymą:
III. LĖŠŲ NAUDOJIMAS
7. Įsigaliojus atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymui, Ministerijos Ekonomikos departamentas organizuoja:
7.1. programų sąmatų ir skaičiavimų pagal Lietuvos Respublikos finansų ministro 2009 m. sausio 14 d. įsakymu Nr. 1K-006 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto programų sąmatų formų patvirtinimo“ patvirtintas formas rengimą, teikia programų sąmatas tvirtinti švietimo ir mokslo ministrui arba jo įgaliotam asmeniui (toliau – asignavimų valdytojas), o programų sąmatas patvirtinus, teikia programų sąmatas ir skaičiavimus Finansų ministerijai;
7.2. vadovaudamasis Valstybės lėšų, skirtų valstybės kapitalo investicijoms, planavimo, tikslinimo, naudojimo, apskaitos ir kontrolės taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. balandžio 26 d. nutarimu Nr. 478 „Dėl Valstybės lėšų, skirtų valstybės kapitalo investicijoms, planavimo, tikslinimo, naudojimo, apskaitos ir kontrolės taisyklių patvirtinimo“, asignavimų, numatytų atitinkamiems metams valstybės kapitalo investicijoms, paskirstymo pagal asignavimų valdytojus ir investicijų projektus (investicijų projektų įgyvendinimo programas) projekto rengimą ir teikia tvirtinti asignavimų valdytojui;
8. Ministerijos padaliniai, atsakingi už priemonių vykdymą, parengia priemonėms finansuoti būtinus dokumentus (įsakymus, potvarkius, sutartis, sąmatas, priėmimo ir perdavimo aktus ir kitus).
9. Laikantis teisės aktų nuostatų, programų priemonių lėšos gali būti naudojamos taip:
9.1. Asignavimų valdytojo paskirstomos Ministerijai, jai pavaldžioms biudžetinėms ir nebiudžetinėms įstaigoms (Ministerijai pavaldžiomis nebiudžetinėmis įstaigomis Taisyklėse laikomos įstaigos, kurių asignavimų valdytojas yra švietimo ir mokslo ministras arba jo įgaliotas asmuo ir kurioms galimybė gauti biudžeto lėšas yra numatyta jų veiklos sritį reglamentuojančiuose įstatymuose arba Vyriausybės nutarimuose, priimtuose, vadovaujantis tiesiogiai taikomais Europos Sąjungos teisės aktais ir tarptautinėmis sutartimis, nustatančiais Europos Sąjungos ar atskirų valstybių finansinės paramos, teikiamos Lietuvai, administravimo tvarką) jų veiklai finansuoti pagal patvirtintas programų sąmatas. Su Ministerijai pavaldžiomis nebiudžetinėmis įstaigomis pasirašomos lėšų naudojimo sutartys, kurias sudarant laikomasi Taisyklių 9.3.1–9.3.3 punktų ir šių nuostatų:
9.1.1. tais atvejais, kai Ministerijai pavaldžiai nebiudžetinei įstaigai biudžetiniais metais pagal lėšų naudojimo sutartį jau yra skirta lėšų tam tikram tikslui ir kai šiai įstaigai biudžetiniais metais tam pačiam tikslui skiriama papildoma arba mažinama skirtų lėšų suma, šis keitimas įforminamas, patikslinus įstaigos programos sąmatą, o esama lėšų naudojimo sutartis patikslinama iki biudžetinių metų pabaigos;
9.1.2. tais atvejais, kai Ministerijai pavaldžiai nebiudžetinei įstaigai biudžetiniais metais skiriama papildomų lėšų tam tikram tikslui, dėl kurio biudžetiniais metais su ja nėra sudarytų lėšų naudojimo sutarčių, rengiama nauja lėšų naudojimo sutartis. Šiuo atveju rengiama nauja arba tikslinama esama įstaigos programos sąmata.
9.2. Asignavimų valdytojo sprendimu (įsakymu, potvarkiu) skiriamos Ministerijai pavaldžioms biudžetinėms įstaigoms kaip tikslinės lėšos vienkartiniams (nenuolatinio pobūdžio) renginiams rengti arba priemonėms vykdyti (šiais atvejais rengiamos naujos arba tikslinamos esamos įstaigų programų sąmatos). Asignavimų valdytojo sprendime dėl lėšų skyrimo:
9.2.1. nurodoma skiriamų lėšų suma (pridedamoje sąmatoje nurodoma Ministerijos strateginio veiklos plano priemonė, lėšų paskirstymas pagal išlaidų ekonominę paskirtį, prireikus – kiti duomenys) ir tikslinė paskirtis;
9.2.2. Ministerijos Ekonomikos departamento padalinys įpareigojamas atitinkamai patikslinti arba parengti naują Ministerijai pavaldžios biudžetinės įstaigos programos sąmatą;
9.2.3. Ministerijai pavaldi biudžetinė įstaiga (įstaigos vadovas) įpareigojama:
9.2.3.2. nurodytam tikslui nepanaudotą lėšų likutį nustatytais terminais grąžinti į Finansų ministerijos valstybės iždo sąskaitą ir informuoti apie tai sprendime nurodytą Ministerijos Ekonomikos departamento padalinį;
9.3. Skiriamos Ministerijai nepavaldžioms įstaigoms (t. y. Ministerijai nepavaldžioms biudžetinėms įstaigoms ir kitiems subjektams, kuriems galimybė gauti biudžeto lėšas yra numatyta jų veiklos sritį reglamentuojančiuose įstatymuose arba Vyriausybės nutarimuose, priimtuose, vadovaujantis tiesiogiai taikomais Europos Sąjungos teisės aktais ir tarptautinėmis sutartimis, nustatančiais Europos Sąjungos ar atskirų valstybių finansinės paramos, teikiamos Lietuvai, administravimo tvarką) pavedimams vykdyti. Šiais atvejais sudaromos lėšų naudojimo sutartys. Sudarant lėšų naudojimo sutartis, laikomasi šių nuostatų:
9.3.1. Ministerijos padalinys, atsakingas už priemonės vykdymą, parengia lėšų naudojimo sutarties projektą ir suderina jį su suinteresuotomis šalimis;
9.3.2. suderinta lėšų naudojimo sutartis teikiama pasirašyti švietimo ir mokslo ministrui ar jo įgaliotam asmeniui;
9.4. Pervedamos pagal sutartis, sudarytas, vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nustatytomis procedūromis (šiais atvejais sudaromos paslaugų, rangos, autorinės ir kitos sutartys).
9.5. Pervedamos fiziniams asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka skirtos valstybės stipendijos, Lietuvos mokslo premijos arba kitos išmokos, mokamos iš Ministerijos asignavimų, taip pat iš Ministerijos asignavimų mokamas darbo užmokestis, kitos išmokos ar atlyginimas už paslaugas pagal išvykimo ir kitas sutartis, sudarytas, asmenims išvykstant dirbti į užsienio valstybes (šiais atvejais turi būti asignavimų valdytojo sprendimas, kuriame nurodoma konkretiems fiziniams asmenims pervestinų lėšų suma).
10. Taisyklių 9.1 ir 9.3 punktuose nurodytos sutartys rengiamos pagal Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro patvirtintą pavyzdinę Lėšų naudojimo sutarties formą (išskyrus Europos Sąjungos finansinės paramos ir kitos gaunamos finansinės paramos lėšoms arba kai teisės aktai nustato kitą biudžeto lėšų skyrimo tvarką).
11. Taisyklių 9.3–9.6 punktuose nurodytais atvejais Ministerijos padalinys, atsakingas už priemonės vykdymą, Ministerijos Buhalterinės apskaitos skyriui pateikia:
11.1. asignavimų valdytojo patvirtintą sąmatą, parengtą pagal Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro patvirtintą pavyzdinę Lėšų naudojimo sąmatos formą (organizuojant seminarus, kitus kvalifikacijos tobulinimo renginius, neformaliojo švietimo renginius, dalykines olimpiadas, darbo grupių veiklą, ekspertizes, vadovaujamasi Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro nustatyta išlaidų planavimo ir sąmatų rengimo tvarka), arba programos sąmatą, parengtą pagal Programos sąmatos formą (BFP-1), patvirtintą Lietuvos Respublikos finansų ministro 2009 m. sausio 14 d. įsakymu Nr. 1K-006 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto programų sąmatų formų patvirtinimo“;
12. Ministerijos Buhalterinės apskaitos skyrius, vadovaudamasis Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2000 m. liepos 21 d. įsakymu Nr. 195 „Dėl biudžetinių įstaigų finansavimo iš valstybės biudžeto taikant tiesioginį apmokėjimą tiekėjams patvirtinimo“, rengia mokėjimo paraiškas valstybės iždui.
IV. BIUDŽETINIŲ ĮSTAIGŲ IR KITŲ SUBJEKTŲ, KURIEMS SKIRIAMA LĖŠŲ MINISTERIJOS PROGRAMOMS ARBA JŲ PRIEMONĖMS ĮGYVENDINTI, ATSKAITOMYBĖ
14. Biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų (išskyrus subjektus, kuriems pervedamos specialios tikslinės dotacijos), kuriems skiriama lėšų Ministerijos programoms ar jų priemonėms įgyvendinti, ataskaitos yra šios:
14.1. vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymu, finansinės ataskaitos ir biudžeto vykdymo ataskaitos rengiamos, teikiamos ir skelbiamos, vadovaujantis Lietuvos Respublikos finansų ministro patvirtintais Viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartais. Konkretūs Biudžeto vykdymo ataskaitų ir Finansinių ataskaitų rinkinių teikimo terminai ir formos nurodomi Ministerijos raštuose. Taip pat teikiamos ataskaitos, parengtos, vadovaujantis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2011 m. birželio 30 d. įsakymu Nr. 1K-230 „Dėl biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų informacijos apie programų sąmatų vykdymą formų patvirtinimo“;
14.2. lėšų panaudojimo ataskaita, parengta pagal Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro patvirtintą pavyzdinę Lėšų panaudojimo ataskaitos formą;
15. Įstaigos, kurioms lėšų skiriama, kaip nurodyta Taisyklių 9.1 punkte, teikia Ministerijai Taisyklių 14.1 punkte nurodytas ataskaitas Ministerijos nustatytais terminais. Be to, Ministerijai pavaldžios nebiudžetinės įstaigos teikia:
15.1. Ministerijos padaliniui, atsakingam už priemonės vykdymą, – Taisyklių 14.3 punkte nurodytą pavedimo įvykdymo ataskaitą (šių ataskaitų teikimo terminas nustatomas sutartyje, tačiau ataskaita turi būti pateikiama, įvykdžius pavedimą per 15 darbo dienų);
16. Įstaigos, kurioms lėšų skiriama, kaip nurodyta Taisyklių 9.2 punkte, duomenis apie gautų lėšų naudojimą įtraukia į Taisyklių 14.1 punkte nurodytas ataskaitas, kurias Ministerijai teikia, kaip nurodyta Taisyklių 15 punkte. Be to, įvykdžiusios pavedimą:
16.1. teikia Ministerijos padaliniui, atsakingam už priemonės vykdymą, – Taisyklių 14.3 punkte nurodytą pavedimo įvykdymo ataskaitą (šių ataskaitų pateikimo terminas nustatomas dokumente, pagal kurį skiriama lėšų (įsakyme, potvarkyje), tačiau ataskaita turi būti pateikiama, įvykdžius pavedimą per 15 darbo dienų);
17. Įstaigos, kurioms lėšų skiriama, kaip nurodyta Taisyklių 9.3 punkte, teikia:
17.1. Ministerijos Buhalterinės apskaitos skyriui – Taisyklių 14.2 punkte nurodytą kiekvieno ketvirčio (kurį vykdomas pavedimas) lėšų panaudojimo ataskaitą ne vėliau kaip iki kito ketvirčio pirmo mėnesio 10 dienos;
17.2. Ministerijos padaliniui, atsakingam už priemonės vykdymą, – Taisyklių 14.3 punkte nurodytą pavedimo įvykdymo ataskaitą (šių ataskaitų teikimo terminas nustatomas sutartyje, tačiau ataskaita turi būti pateikiama, įvykdžius pavedimą per 15 darbo dienų);
18. Įstaigos, kurioms lėšų skiriama, kaip nurodyta Taisyklių 9.2 ir 9.3 punktuose, įvykdžiusios pavedimą arba priemonę, per 5 darbo dienas, bet ne vėliau kaip iki einamųjų metų gruodžio 15 dienos (lėšų naudojimo sutartyje gali būti nurodytas kitas terminas, tačiau ne vėlesnis kaip iki einamųjų metų gruodžio 31 dienos), nepanaudotas tikslinės paskirties lėšas privalo grąžinti:
18.1. įstaigos, kurioms lėšų skiriama, kaip nurodyta Taisyklių 9.2 punkte, – į Finansų ministerijos valstybės iždo sąskaitą;
19. Taisyklių 18 punktas netaikomas naudojamoms biudžetinių įstaigų pajamoms. Šie subjektai nepanaudotas arba netinkamai naudotas pavedimams vykdyti skirtas pajamų lėšas grąžina sutartyse numatytomis sąlygomis ir terminais.
20. Taisyklių 14.1 ir 14.2 punktuose nurodytos ataskaitos kaupiamos Ministerijos Buhalterinės apskaitos skyriuje, 14.3 punkte nurodytos ataskaitos – Ministerijos padalinyje, atsakingame už priemonės vykdymą. Prireikus jos teikiamos susipažinti programų vadovams.