Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 2010 M. SPALIO 13 D. NUTARIMO NR. 1469 „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KULTŪROS MINISTERIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2020 m. kovo 10 d. Nr. 208
Vilnius
1. Pakeisti Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos nuostatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. spalio 13 d. nutarimu Nr. 1469 „Dėl Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos nuostatų patvirtinimo“, ir juos išdėstyti nauja redakcija (pridedama).
2. Nustatyti, kad šiuo nutarimu nauja redakcija išdėstytų Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos nuostatų 10.26 papunktis įsigalioja 2020 m. liepos 1 d.
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2010 m. spalio 13 d. nutarimu Nr. 1469
(Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2020 m. kovo 10 d. nutarimo Nr. 208
redakcija)
Lietuvos Respublikos KULTŪROS ministerijos nuostatai
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
2. Kultūros ministerija formuoja valstybės politiką, organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja jos įgyvendinimą, o įstatymų nustatytais atvejais ir nustatytam terminui – ją įgyvendina kultūros ministrui pavestose valdymo srityse.
3. Kultūros ministerija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis ir susitarimais, Europos Sąjungos teisės aktais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymu, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu, Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymu ir kitais Lietuvos Respublikos įstatymais ir Lietuvos Respublikos Seimo priimtais teisės aktais, Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Ministro Pirmininko potvarkiais, taip pat Kultūros ministerijos nuostatais (toliau – Nuostatai).
4. Kultūros ministerija yra ribotos civilinės atsakomybės viešasis juridinis asmuo, turintis sąskaitą banke ir antspaudą su Lietuvos valstybės herbu ir savo pavadinimu. Kultūros ministerijos buveinės adresas: Vilnius, J. Basanavičiaus g. 5. Sprendimą dėl Kultūros ministerijos buveinės pakeitimo priima Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
5. Kultūros ministerija yra biudžetinė įstaiga, finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto (toliau – valstybės biudžetas). Kultūros ministerijos lėšų šaltiniu gali būti kitos teisėtai gautos lėšos.
6. Kultūros ministerijos savininkė yra valstybė. Kultūros ministerijos savininko teises ir pareigas įgyvendina Vyriausybė, kuri koordinuoja Kultūros ministerijos veiklą, tvirtina ir keičia Kultūros ministerijos nuostatus, sprendžia kitus įstatymuose jos kompetencijai priskirtus klausimus.
II SKYRIUS
KULTŪROS MINISTERIJOS VEIKLOS TIKSLAI IR FUNKCIJOS
8. Kultūros ministerijos veiklos tikslai yra:
8.1. formuoti valstybės politiką profesionaliojo meno, autorių teisių, atlikėjų ir kitų gretutinių teisių, nacionalinės kultūros sklaidos užsienyje srityse ir organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti jos įgyvendinimą;
8.2. formuoti valstybės politiką kultūros paveldo, etninės kultūros, mėgėjų meninės veiklos srityse ir organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti jos įgyvendinimą;
8.3. formuoti valstybės politiką valstybinės kalbos, visuomenės informavimo srityse ir organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti jos įgyvendinimą;
8.4. formuoti valstybės politiką kultūrinės ir kūrybinės industrijos srityje ir organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti jos įgyvendinimą;
8.5. formuoti valstybės politiką kultūrinės edukacijos srityje ir organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti jos įgyvendinimą;
8.6. formuoti valstybės politiką tautinių mažumų srityje ir organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti jos įgyvendinimą;
9. Kultūros ministerija, siekdama Nuostatų 8.1 papunktyje nurodyto veiklos tikslo:
9.1. rengia įstatymų, Vyriausybės nutarimų, kitų teisės aktų projektus profesionaliojo meno, autorių teisių, atlikėjų ir kitų gretutinių teisių, nacionalinės kultūros sklaidos užsienyje srityse;
9.2. atstovauja Lietuvos Respublikai ir Vyriausybei užsienio valstybėse ar tarptautinėse organizacijose kino klausimais, nustatyta tvarka palaiko ryšius su užsienio valstybių atitinkamomis kino institucijomis ir tarptautinėmis organizacijomis, Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių įstatymo nustatyta tvarka atlieka visus veiksmus, susijusius su Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių sudarymu ir vykdymu;
9.3. nustato nacionalinių, valstybinių ir savivaldybių teatrų ir koncertinių įstaigų gastrolių organizavimo tvarką;
9.4. priima sprendimus dėl Lietuvos Respublikoje įsteigto juridinio asmens, tokio juridinio asmens ar kitoje Europos ekonominės erdvės valstybėje įsteigto juridinio asmens ar kitos organizacijos padalinio Lietuvos Respublikoje pripažinimo profesionaliojo scenos meno įstaiga ir šio pripažinimo panaikinimo;
9.5. koordinuoja profesionaliojo scenos meno įstaigų – nacionalinių teatrų, nacionalinių koncertinių įstaigų, valstybinių teatrų ir valstybinių koncertinių įstaigų, kuriuose įgyvendina savininko teises ir pareigas, dalyvavimą tarpvalstybinėse kultūrinio bendradarbiavimo programose;
9.6 teisės aktų nustatytais atvejais ir tvarka įgyvendina autorių ir atlikėjų asmeninių neturtinių teisių apsaugą;
9.7. vykdo valstybinę autorių teisių ir gretutinių teisių kolektyvinio administravimo organizacijų veiklos priežiūrą;
9.8. organizuoja ir užtikrina ikiteisminį kolektyvinio administravimo ginčų sprendimą ir tarpininkavimą derybose;
9.9. nagrinėja, apibendrina ir viešai skelbia informaciją, susijusią su Europos Komisijos organizuojamų konsultacijų išvadomis, taip pat su naudotojų, vartotojų, teisių turėtojų ir kitų suinteresuotų asmenų teikiama informacija apie daugiateritorinių licencijų teikimo sąlygas ir plėtrą;
10. Kultūros ministerija, siekdama Nuostatų 8.2 papunktyje nurodyto veiklos tikslo:
10.1. rengia įstatymų, Vyriausybės nutarimų, kitų teisės aktų projektus kultūros paveldo, etninės kultūros, mėgėjų meninės veiklos srityse;
10.2. tvirtina valstybės biudžeto lėšomis finansuojamas nekilnojamojo kultūros paveldo paveldosaugos (apskaitos, paveldotvarkos, kontrolės, saugomų teritorijų apsaugos ir tvarkymo ir kitas) programas, skelbia nekilnojamąsias kultūros vertybes valstybės saugomomis, tvirtina Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos specialistų (tyrėjų, projektuotojų, paveldosaugos ekspertų) atestavimo komisijos nuostatus ir jos sudėtį, Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos ekspertų komisijos nuostatus ir jos sudėtį, teikia kultūros paveldo objektus ir vietoves įrašyti į tarptautinės svarbos kultūros paveldo objektų ar vietovių sąrašus, jeigu tarptautinėse sutartyse nenustatyta kitaip;
10.3. nustato išlaidų privačios nuosavybės – prieinamo visuomenei lankyti valstybės saugomo kultūros paveldo objekto – tvarkomiesiems paveldosaugos darbams kompensavimo iš valstybės biudžeto lėšų, skirtų nekilnojamojo kultūros paveldo tvarkybai, tvarką ir dydį, užkonservavimo išlaidų kompensavimo tvarką už apsaugą atsakingų institucijų reikalavimu užkonservuotų saugomų statinių valdytojams, nustato kompensacijos apskaičiavimo ir išmokėjimo tvarką skelbiamo saugomu kultūros paveldo objekto valdytojui, kai jam nustatyti ar sugriežtinti veiklos apribojimai, draudžiantys anksčiau vykdytą veiklą, realiai sumažina valdytojo gaunamą naudą;
10.5. tvirtina nekilnojamųjų kultūros vertybių vertinimo atrankos ir reikšmingumo lygmens nustatymo kriterijus, šių vertybių atskleidimui reikalingų tyrimų duomenų apimtį ir vertinimo tarybų pavyzdinius nuostatus, kilnojamosios kultūros vertybės apsaugos reglamento ir kilnojamosios kultūros vertybės paso formą, taip pat šių dokumentų pildymo ir išdavimo taisykles;
10.6. tvirtina atestuojamos veiklos specializacijas, atestatų išdavimo, keitimo, galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo ir galiojimo panaikinimo tvarkos aprašą;
10.8. Kilnojamųjų kultūros vertybių restauratorių atestavimo komisijos teikimu restauratoriams suteikia kvalifikacines kategorijas;
10.9. nustato kilnojamųjų kultūros vertybių (išskyrus Nacionalinio dokumentų fondo dokumentus) tyrimo, konservavimo ir restauravimo tvarką;
10.10. koordinuoja Lietuvai reikšmingų kultūros objektų užsienyje paiešką, grąžinimą ir pristatymą visuomenei;
10.11. dalyvauja formuojant neteisėtai iš Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybių išvežtų kilnojamųjų kultūros vertybių paieškos politiką, nustato darbų kryptis ir prioritetus, atlieka kitus veiksmus, nustatytus Lietuvos Respublikos kilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos įstatyme, susijusius su neteisėtai išvežtų kultūros objektų grąžinimu;
10.12. atlieka valstybinių kultūrinių rezervatų (rezervatų-muziejų), istorinių nacionalinių parkų, valstybinių kultūrinių draustinių valdymo funkcijas, nustatytas Lietuvos Respublikos nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatyme;
10.13. tvirtina Kultūrinių rezervatų (rezervatų-muziejų) naudojimo ir lankymo tvarkos aprašą ir kultūrinių rezervatų (rezervatų-muziejų), istorinių nacionalinių parkų steigimo kriterijus;
10.14. jeigu tarptautinėse sutartyse nenustatyta kitaip, teikia įrašyti saugomas teritorijas į tarptautinius saugomų teritorijų sąrašus, steigia valstybinių kultūrinių rezervatų ir istorinių nacionalinių parkų direkcijas ir tvirtina teritorijų planavimo dokumentus, nurodytus Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatyme;
10.15. finansuoja Lietuvos kultūrai svarbias muziejų veiklos, restauravimo ir mokslinių tyrimų programas;
10.16. nustato kilnojamųjų kultūros vertybių, saugomų muziejuose ir bibliotekose, apskaitos tvarką, tikrina muziejinių vertybių apsaugą ir apskaitą muziejuose;
10.18. organizuoja informacijos apie etninės kultūros gyvosios tradicijos būklę ir apraiškas Lietuvoje bei lietuvių bendruomenėse užsienyje kaupimą;
10.19. finansuoja etnine kultūra pagrįstas etnografinių regionų šventes ir tarptautinius folkloro festivalius;
10.20. kartu su Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerija rengia Dainų švenčių tradicijos tęstinumo programą;
10.24. rūpinasi autorinių kūrinių įsigijimu, mėgėjų meną populiarinančios informacinės ir metodinės literatūros leidimu;
11. Kultūros ministerija, siekdama Nuostatų 8.3 papunktyje nurodyto veiklos tikslo:
11.1. rengia įstatymų, Vyriausybės nutarimų, kitų teisės aktų projektus valstybinės kalbos, visuomenės informavimo srityse;
11.2. kontroliuoja, kaip įgyvendinama valstybės politika valstybinės kalbos srityje Kultūros ministerijai pavaldžiose įstaigose;
11.3. apibendrina visuomenės informavimo sritį reglamentuojančių įstatymų, kitų teisės aktų taikymo praktiką ir teikia Vyriausybei pasiūlymus dėl įstatymų, kitų teisės aktų rengimo ir galiojančių teisės aktų pakeitimo ir papildymo;
11.4. bendradarbiaudama su kitomis visuomenės informavimo srityje veikiančiomis institucijomis ir organizacijomis, įgyvendina Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių, susijusių su visuomenės informavimu, nuostatas;
11.7. prižiūri, kaip įgyvendinamos Lietuvos Respublikos nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo nuostatos;
11.9. tvirtina valstybės ar savivaldybių įsteigtų bibliotekų teikiamų mokamų paslaugų sąrašą ir nustato, kad tame sąraše nesančias paslaugas šios bibliotekos teikia nemokamai;
11.10. rūpinasi bibliotekininkų, dirbančių valstybės ar savivaldybių įsteigtose bibliotekose, kvalifikacijos kėlimu;
12. Kultūros ministerija, siekdama Nuostatų 8.4 papunktyje nurodyto veiklos tikslo:
12.1. rengia įstatymų, Vyriausybės nutarimų, kitų teisės aktų projektus kultūrinės ir kūrybinės industrijos srityje;
13. Kultūros ministerija, siekdama Nuostatų 8.5 papunktyje nurodyto veiklos tikslo:
13.1. rengia įstatymų, Vyriausybės nutarimų, kitų teisės aktų projektus kultūrinės edukacijos srityje;
14. Kultūros ministerija, siekdama Nuostatų 8.6 papunktyje nurodyto veiklos tikslo:
15. Kultūros ministerija, siekdama Nuostatų 8.7 papunktyje nurodyto veiklos tikslo:
15.1. rengia įstatymų, Vyriausybės nutarimų, kitų teisės aktų projektus dokumentų ir archyvų srityje;
16. Kultūros ministerija taip pat atlieka šias funkcijas:
16.1. atlieka 2014–2020 metų Europos Sąjungos struktūrinės paramos veiksmų programos tarpinės institucijos funkcijas;
16.2. perkelia į nacionalinę teisę ir įgyvendina Europos Sąjungos teisę, vykdo kitus Lietuvos narystės Europos Sąjungoje įsipareigojimus, Europos Sąjungos teisės aktų nustatyta tvarka apie tai informuoja Europos Sąjungos institucijas;
16.3. rengia ir derina Lietuvos Respublikos poziciją Europos Sąjungos institucijose ir jų darbo organuose nagrinėjamais klausimais, koordinuoja kultūros ministro valdymo sritims priskirtų valstybės institucijų ir įstaigų pozicijų rengimą ir derinimą Europos Sąjungos institucijose ir jų darbo organuose nagrinėjamais klausimais, taip pat dalyvauja, kai pozicijas rengia kitos valstybės institucijos ir įstaigos;
16.4. koordinuoja efektyvų atstovavimą Lietuvos interesams Europos Sąjungos institucijose ir jų darbo organuose;
16.5. analizuoja Europos Sąjungos Teisingumo Teismo praktiką ir rengia išvadas dėl nagrinėjamų bylų aktualumo Lietuvai;
16.6. organizuoja tarptautinių sutarčių ir Kultūros ministerijos susitarimų, sudaromų su atitinkamomis užsienio valstybių institucijomis ar tarptautinėmis organizacijomis, projektų rengimą, koordinuoja tarptautinių sutarčių ir susitarimų vykdymą;
16.7. bendradarbiauja su užsienio valstybių atitinkamomis institucijomis ir tarptautinėmis organizacijomis, atstovauja jose Lietuvos Respublikai;
16.8. koordinuoja (organizuoja) įstatymų, Vyriausybės nutarimų, kitų teisės aktų projektų įgyvendinimą ir analizuoja šių teisės aktų taikymo praktiką;
16.9. teikia pasiūlymus valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms Kultūros ministerijos kompetencijai priskirtais klausimais;
III SKYRIUS
KULTŪROS MINISTERIJOS TEISĖS
18. Kultūros ministerija, siekdama jai nustatytų veiklos tikslų ir atlikdama jos kompetencijai priskirtas funkcijas, turi teisę:
18.1. teisės aktų nustatyta tvarka gauti iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, taip pat kitų įstaigų, įmonių ir organizacijų informaciją ir pasiūlymus Kultūros ministerijos kompetencijai priskirtais klausimais, kviestis kultūros ir meno ekspertus šiems klausimams nagrinėti;
18.2. sudaryti iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, taip pat kitų įstaigų, įmonių ir organizacijų atstovų darbo grupes teisės aktų projektams rengti;
IV SKYRIUS
KULTŪROS MINISTERIJOS VEIKLOS ORGANIZAVIMAS
20. Kultūros ministerijos veikla organizuojama vadovaujantis kultūros ministro patvirtintais strateginiais ir metiniais veiklos planais, kitais planavimo dokumentais. Kultūros ministerijos strateginiai ir metiniai veiklos planai skelbiami Kultūros ministerijos interneto svetainėje. Kultūros ministerijos strateginių ir metinių veiklos planų vykdymo vertinimą atlieka Kultūros ministerijos Centralizuotas vidaus audito skyrius.
21. Kultūros ministerijos veikla reguliuojama kultūros ministro tvirtinamais Kultūros ministerijos darbo reglamentu, Kultūros ministerijos vidaus ir darbo tvarkos taisyklėmis, Kultūros ministerijos administracijos padalinių nuostatais, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų (toliau – darbuotojai), pareigybių aprašymais.
22. Kultūros ministerijai vadovauja kultūros ministras, kurį pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų Respublikos Prezidentas Ministro Pirmininko teikimu. Ministrą laikinai pavaduoti gali tik Ministro Pirmininko paskirtas kitas Vyriausybės narys.
23. Kultūros ministras yra atsakingas už jam pavestas valdymo sritis, kurias nustato Vyriausybės įstatymas, kiti įstatymai ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. kovo 24 d. nutarimas Nr. 330 „Dėl ministrams pavedamų valdymo sričių“. Kultūros ministras, vadovaudamas Kultūros ministerijos veiklai, yra atsakingas Lietuvos Respublikos Seimui, Respublikos Prezidentui ir tiesiogiai pavaldus Ministrui Pirmininkui.
24. Kultūros ministras atlieka Vyriausybės įstatyme nustatytas funkcijas. Pavaduojantysis ministras neatlieka funkcijų, nurodytų Vyriausybės įstatymo 26 straipsnio 2 dalyje.
25. Kultūros ministro politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai – viceministrai, ministerijos kancleris, ministro patarėjas (patarėjai), kiti kultūros ministro politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai – padeda kultūros ministrui suformuoti politines nuostatas ir prioritetus, priimti sprendimus ir juos įgyvendinti.
Kultūros ministras savo įgaliojimų laikotarpiu gali turėti visuomeninių konsultantų, kurie jo prašymu teikia jam konsultacijas, pasiūlymus, išvadas ir kitą informaciją.
Viceministrų skaičių kultūros ministro teikimu tvirtina Vyriausybė. Kultūros ministerijoje negali būti daugiau negu 4 (keturi) viceministrai.
26. Viceministrai ministro nustatytose veiklos srityse atlieka Vyriausybės įstatyme nustatytas funkcijas.
27. Laikinai nesant viceministro, visas jo funkcijas arba jų dalį kultūros ministro pavedimu atlieka kitas viceministras (viceministrai).
29. Ministerijos kancleris yra politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojas, Kultūros ministerijos administracijos vadovas, kurį priima į pareigas ir atleidžia iš jų ministras. Ministerijos kancleris atlieka Vyriausybės įstatyme nustatytas funkcijas.
30. Jeigu ministerijos kanclerio laikinai nėra, visas jo funkcijas arba jų dalį kultūros ministras paveda atlikti vienam iš Kultūros ministerijos administracijos padalinių vadovų.
31. Ministerijos kancleris, o kai jo laikinai nėra, – kultūros ministro paskirtas Kultūros ministerijos administracijos padalinio vadovas pagal kompetenciją priima potvarkius.
32. Ministerijos kancleris saugo Kultūros ministerijos antspaudą ir atsako už antspaudo naudojimą. Kultūros ministras saugoti Kultūros ministerijos antspaudą gali įgalioti kitą Kultūros ministerijos valstybės tarnautoją. Šiuo atveju už antspaudo naudojimą atsako kultūros ministro įgaliotas Kultūros ministerijos valstybės tarnautojas.
33. Kultūros ministerijoje sudaroma kolegija – kultūros ministro patariamoji institucija. Kolegijos nariai yra kultūros ministras (kolegijos pirmininkas), viceministrai ir ministerijos kancleris. Į kolegijos sudėtį gali būti įtraukiami kiti Kultūros ministerijos ir kitų institucijų atstovai.
Kultūros ministerijos kolegijos narių skaičių nustato, kolegijos personalinę sudėtį ir darbo reglamentą tvirtina kultūros ministras. Jis taip pat teikia kolegijai svarstyti klausimus.
34. Valstybės politikai kultūros ministrui pavestose valdymo srityse įgyvendinti ir šios politikos formavimui ir įgyvendinimui aptarnauti gali būti steigiamos įstaigos prie Kultūros ministerijos. Dalyvauti formuojant valstybės politiką kultūros ministrui pavestose valdymo srityse ir jai įgyvendinti taip pat gali būti steigiamos Vyriausybės įstaigos.
V SKYRIUS
KULTŪROS MINISTERIJOS VIDAUS ADMINISTRAVIMO KONTROLĖ
36. Kultūros ministerijos vidaus auditą atlieka Kultūros ministerijos Centralizuotas vidaus audito skyrius.
37. Kultūros ministerijos valstybinį (finansinį ir veiklos) auditą atlieka Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė.
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS