PanevezioHerbas

PANEVĖŽIO MIESTO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL ETIKOS KOMISIJOS VEIKLOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO IR SAVIVALDYBĖS TARYBOS 2010 M. BIRŽELIO 10 D. SPRENDIMO NR. 1-53-17 PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS

 

2017 m. rugpjūčio 24 d. Nr. 1-271

Panevėžys

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 6 punktu, 18 straipsnio 1 dalimi, Panevėžio miesto savivaldybės taryba  n u s p r e n d ž i a:

1. Patvirtinti Panevėžio miesto savivaldybės tarybos etikos komisijos veiklos nuostatus (pridedama).

2. Pripažinti netekusiu galios Panevėžio miesto savivaldybės tarybos 2010 m. birželio 10 d. sprendimą Nr. 1-53-17 „Dėl etikos ir procedūrų komisijos sudėties ir nuostatų patvirtinimo“.

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                            Rytis Mykolas Račkauskas


 

PATVIRTINTA

Panevėžio miesto savivaldybės tarybos

2017 m. rugpjūčio 24 d. sprendimu Nr. 271

 

PANEVĖŽIO MIESTO SAVIVALDYBĖS

ETIKOS KOMISIJOS VEIKLOS NUOSTATAI

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.  Panevėžio miesto savivaldybės tarybos etikos komisijos veiklos nuostatai (toliau – Nuostatai) nustato Panevėžio miesto savivaldybės tarybos etikos komisijos (toliau – Komisija) darbo, posėdžių šaukimo ir vadovavimo jiems, sprendimų priėmimo tvarką, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymų, Panevėžio miesto savivaldybės tarybos veiklos reglamento ir kitų teisės aktų (toliau – Elgesio kodeksas ir kiti teisės aktai) pažeidimų tyrimo ir vertinimo procedūrą, taip pat Panevėžio miesto savivaldybės tarybos nario (toliau – Politikas), kurio elgesys nagrinėjamas posėdyje, teises ir pareigas.

2.  Komisijos paskirtis – tirti ir vertinti Elgesio kodekso normų ir kitų teisės aktų pažeidimus, įgyvendinti pažeidimų prevencijos priemones.

3.  Komisija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymu, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodeksu, Panevėžio miesto savivaldybės tarybos (toliau – Taryba) veiklos reglamentu, kitais teisės aktais ir šiais Nuostatais.

4.  Komisija laikosi nuostatos, kad Politiko statusas įpareigoja kiekvieną Politiką Panevėžio miesto gyventojų interesus laikyti aukščiau negu partiniai, grupiniai ar asmeniniai siekiai. Komisijos darbas grindžiamas kolegialiu klausimų svarstymu, teisėtumo principu, asmenine Komisijos narių atsakomybe.

 

II SKYRIUS

KOMISIJOS FUNKCIJOS

 

5.  Komisijos funkcijos:

5.1.      prižiūrėti, kaip Politikai laikosi Vietos savivaldos įstatymo, Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo, Valstybės politikų elgesio kodekso, Tarybos veiklos reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių Politikų veiklą ir elgesį, reikalavimų;

5.2.      tirti ir priimti sprendimus dėl Politikų veiklos atitikties Vietos savivaldos įstatymo, Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo, Valstybės politikų elgesio kodekso, Tarybos veiklos reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių Politikų veiklą ir elgesį, nuostatoms;

5.3.      analizuoti Politikų nedalyvavimo Tarybos, komitetų ir komisijų posėdžiuose, taip pat Vietos savivaldos įstatymo nustatytų pareigų nevykdymo priežastis;

5.4.      nagrinėti Savivaldybės bendruomenės narių, valstybės institucijų, miesto bendruomenių ar bendruomeninių organizacijų siūlymus ir pastabas dėl Politikų veiklos skaidrumo;

5.5.      teikti Lietuvos Respublikos vyriausiajai rinkimų komisijai siūlymą dėl Politiko įgaliojimų nutraukimo, jei šis Politikas yra praleidęs iš eilės tris Tarybos posėdžius be pateisinamos priežasties;

5.6.      Tarybos narių, mero, Komisijos iniciatyva teikti Tarybos nariams rekomendacijas dėl Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo nuostatų įgyvendinimo.

 

III SKYRIUS

KOMISIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS IR KOMISIJOS NARIŲ STATUSAS

 

6Komisija sudaroma Tarybos sprendimu iš Tarybos narių (kiekviena Tarybos frakcija į Komisiją pasiūlo po vieną frakcijos atstovą) ir gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovų – Panevėžio miesto savivaldybės seniūnaičių ir visuomenės atstovų (Lietuvos Respublikoje įregistruotų viešųjų juridinių asmenų, išskyrus valstybės ar savivaldybės institucijas ar įstaigas, įgalioti atstovai). Seniūnaičiai arba seniūnaičiai ir visuomenės atstovai turi sudaryti ne mažiau kaip 1/3 Komisijos narių.

7Komisijos darbui vadovauja Komisijos pirmininkas, kurį mero teikimu skiria Taryba iš Tarybos narių. Jeigu yra paskelbta Tarybos mažuma (opozicija), Komisijos pirmininko kandidatūrą meras teikia Tarybos mažumos (opozicijos) siūlymu Tarybos veiklos reglamento nustatyta tvarka. Jeigu Tarybos mažuma (opozicija) nepasiūlo pirmininko kandidatūros, jį skiria Taryba mero teikimu. Komisijos pirmininko pavaduotoją (Komisijos pirmininko siūlymu) Komisijos nariai išsirenka pirmame Komisijos posėdyje.

8Posėdis yra pagrindinė Komisijos darbo forma. Posėdis laikomas teisėtu, jei jame dalyvauja ne mažiau kaip pusė Komisijos narių.

9.  Komisijos narių dalyvavimas posėdyje yra privalomas, neatvykimas pateisinamas tik svarbia priežastimi.

10.  Komisija rengia posėdžius prireikus, bet ne rečiau kaip kartą per mėnesį.

11.  Komisijos posėdžiui pirmininkauja Komisijos pirmininkas, jo nesant – pirmininko pavaduotojas. Jeigu jų nėra, posėdžiui pirmininkauja Komisijos balsų dauguma išrinktas bet kuris Komisijos narys.

12.  Komisijos pirmininkas (jo nesant – pavaduotojas):

12.1.    organizuoja Komisijos veiklą: šaukia Komisijos posėdžius, sudaro jų darbotvarkę, praneša Komisijos nariams apie posėdžių laiką ir sudaro galimybę susipažinti su posėdžio medžiaga, atsako už tai, kad Komisija tinkamai atliktų savo funkcijas;

12.2.    kviečia į Komisijos posėdžius asmenis, susijusius su nagrinėjamu klausimu;

12.3.    išklauso Komisijos narių ir kitų posėdžio dalyvių nuomonę, skiria Komisijos nariams pavedimus;

12.4.    prašo Panevėžio miesto savivaldybės institucijų ir įstaigų, kitų institucijų, įmonių ir įstaigų pateikti reikalingus dokumentus ir medžiagą, susijusią su vertinamo Politiko elgesiu;

12.5.    atstovauja Komisijai;

12.6.    pasirašo Komisijos protokolus ir sprendimus;

12.7.    kiekvienais metais už Komisijos veiklą atsiskaito Tarybai;

12.8.    vykdo kitus įstatymų jam suteiktus įgaliojimus.

13.  Komisijos pirmininko pavaduotojas atlieka Komisijos pirmininko pareigas, kai šis negali jų atlikti dėl laikino nedarbingumo, atostogų, išvykimo į tarnybinę komandiruotę ar kitų svarbių priežasčių.

14.  Komisijos narys turi:

14.1.    vadovautis Lietuvos Respublikos Konstitucija, Elgesio kodeksu ir kitais teisės aktais;

14.2.    dalyvauti Komisijos posėdžiuose. Jei Komisijos narys negali atvykti į posėdį, apie tai turi iš anksto pranešti Komisijos pirmininkui, o jo nesant – pavaduotojui, nurodydamas nedalyvavimo priežastį;

14.3.    pasirašyti pasižadėjimą ir saugoti valstybės, tarnybos ar kitas įstatymų saugomas paslaptis, kurias sužino eidamas tarnybines pareigas;

14.4.    atstovaudamas Komisijai laikytis bendros Komisijos nuomonės, išskyrus kai Komisijos posėdyje pareiškė motyvuotą atskirąją nuomonę dėl tyrimo išvadų;

14.5.    vykdyti Komisijos pirmininko pavedimus;

14.6.    laikyti paslaptyje žinias ar duomenis, kuriuos sužinojo vykdydamas tyrimą, jeigu tokie duomenys ar žinios sudaro valstybės, komercinę, banko, tarnybos arba kitą įstatymų saugomą paslaptį;

14.7.    nenaudoti 14.6 papunktyje nurodytų duomenų ar žinių savo ar kitų asmenų naudai;

14.8.    Komisijai nebaigus tyrimo, niekam neteikti informacijos apie vykdomo tyrimo aplinkybes, su tyrimu susijusius asmenis, turimą medžiagą, duomenis.

15.  14.1, 14.6–14.8 papunkčių nuostatos taikomos ir Komisiją aptarnaujantiems darbuotojams, ir pasitelktiems specialistams.

16.  Atlikdami tyrimą Komisijos nariai, Komisiją aptarnaujantys darbuotojai ir jos pasitelkti specialistai netrikdo valstybės institucijų, kitų įmonių, įstaigų ar organizacijų darbo ir privalo susilaikyti nuo preliminarių vertinimų ir išvadų, kol nebaigtas tyrimas ir nėra Komisijos išvados.

17.  Komisijos nariai už 14–16 punktuose nustatytų pareigų pažeidimą atsako įstatymų nustatyta tvarka.

18.  Komisijos narys turi teisę:

18.1. teikti siūlymus dėl Komisijos posėdžio, darbotvarkės klausimų;

18.2. gauti medžiagą, susijusią su Komisijos svarstomais klausimais;

18.3. pasisakyti ir balsuoti Komisijos posėdžiuose, pasitarimuose nagrinėjamais klausimais;

18.4. teikti siūlymus dėl Komisijos darbo organizavimo.

19.  Komisijos nariai sprendimą svarstomu klausimu priima atviru balsavimu paprasta balsų dauguma. Kiekvienas Komisijos narys turi po vieną balsą ir privalo balsuoti. Jei balsai pasiskirsto po lygiai, lemia posėdžio pirmininko balsas. Balsuojant susilaikyti negalima. Komisijos sprendimai, išskyrus Nuostatų 37 punkte nurodytą atvejį, ir balsavimo rezultatai yra vieši.

20.  Komisijos narys posėdyje prieš pradedant svarstyti klausimą, kuris jam sukelia interesų konfliktą, privalo informuoti Komisiją apie esamą interesų konfliktą, pareikšti apie nusišalinimą ir, jeigu Komisija nusišalinimą priima, jokia forma nedalyvauti toliau svarstant šį klausimą. Komisija gali motyvuotu sprendimu, vadovaudamasi Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos patvirtintais kriterijais, pareikšto nusišalinimo nepriimti ir įpareigoti Komisijos narį dalyvauti toliau svarstant šį klausimą. Duomenys apie sprendimą nepriimti arba priimti pareikštą nusišalinimą fiksuojami Komisijos posėdžio protokole.

21.  Komisijos posėdžiai protokoluojami. Posėdžio protokolą pasirašo Komisijos pirmininkas arba kitas posėdžiui pirmininkavęs Komisijos narys ir posėdžio sekretorius. Gali būti daromi Komisijos posėdžių garso įrašai.

22.  Komisijos atsakingojo sekretoriaus pareigas atlieka Savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas valstybės tarnautojas, šios funkcijos įrašomos į jo pareigybės aprašymą. Jis nėra Komisijos narys.

23.  Komisijos atsakingasis sekretorius:

23.1.         rašo Komisijos posėdžių protokolus;

23.2.         tvarko raštvedybą ir saugo Komisijos posėdžių dokumentus;

23.3.         Komisijos pirmininko pavedimu siunčia Komisijos nariams posėdžio medžiagą;

23.4.         Komisijos pirmininko pavedimu teikia tretiesiems asmenims informaciją apie Komisijos priimtus sprendimus.

24.  Komisijos pirmininko, jo pavaduotojo, nario įgaliojimai baigiasi:

24.1.         pasibaigus Politiko kadencijos laikui;

24.2.         Tarybos sprendimu atšaukus jį iš Komisijos;

24.3.         pačiam atsistatydinus iš pareigų Komisijoje.

25.  Komisijos pirmininko, jo pavaduotojo, nario įgaliojimai sustabdomi:

25.1.         jų veiklos tyrimo laikotarpiu;

25.2.         jiems nusišalinus nuo elgesio pažeidimo tyrimo ar atskiro klausimo svarstymo.

 

IV SKYRIUS

ETIKOS PAŽEIDIMŲ TYRIMAS

 

26.  Komisijos sprendimu Elgesio kodekso ir kitų teisės aktų normų reikalavimų pažeidimas, galimai padarytas Politiko, pradedamas tirti esant šiems pagrindams:

26.1.         fizinio ar juridinio asmens skundui, kreipimuisi ar pranešimui (toliau – Skundas) apie galimą Elgesio kodekso ir kitų teisės aktų normų reikalavimų pažeidimą;

26.2.         pasirodžius visuomenės informavimo priemonėse pagrįstai informacijai, kurioje yra duomenų apie galimą politiko Elgesio kodekso ir kitų teisės aktų normų reikalavimų pažeidimą;

26.3.         gavus pranešimą apie Tarybos nario nedalyvavimą Tarybos, jos komitetų ir komisijų posėdžiuose be pateisinamos priežasties.

27.  Politiko elgesio tyrimas pradedamas ne vėliau kaip per dešimt dienų nuo šių Nuostatų 26.1 ir 26.2 papunkčiuose nurodyto pagrindo atsiradimo ir ne vėliau kaip per mėnesį nuo 26.3 papunktyje nurodyto pagrindo atsiradimo.

28.  Komisija tiria galimus pažeidimus, jeigu nuo jų padarymo praėjo ne daugiau kaip vieni metai.

29.  Anoniminiai Skundai nenagrinėjami.

30.  Komisija, gavusi šių Nuostatų 26 punkte nurodytą informaciją, priima šiuos sprendimus:

30.1.         nenagrinėti informacijos, jeigu yra pasibaigęs šių Nuostatų 28 punkte nurodytas terminas;

30.2.         pavesti Komisijos nariui (nariams) pateikti numatomam posėdžiui gautos informacijos patikrinimo medžiagą ir parengti siūlymus Komisijai;

30.3.         atlikti šių Nuostatų 32 punkte numatytus veiksmus.

31.  Komisija per tris darbo dienas nuo tyrimo pradžios surašo laisvos formos pranešimą, kuriuo informuoja Politiką apie pradėtą jo elgesio tyrimą, jo teises, pateikia turimus duomenis apie padarytą pažeidimą ir prašo Politiko iki pranešime nurodytos datos pateikti rašytinį paaiškinimą. Komisija pranešimą Politikui įteikia asmeniškai arba išsiunčia paštu.

32.  Atlikdama tyrimą Komisija turi teisę:

32.1.         apklausti Politiką, kurio elgesys tiriamas, ir kitus asmenis, susijusius su Politiko tiriamu elgesiu ar politine veikla;

32.2.         apklausti Skundo autorių dėl jo žinomos informacijos apie Politiko galimai padarytą Elgesio kodekse ir kituose teisės aktuose nustatytų principų ir nuostatų pažeidimą;

32.3.         teisės aktų nustatyta tvarka susipažinti su reikiamais dokumentais, gauti jų nuorašus (kopijas) ir kitą tyrimui reikalingą informaciją;

32.4.         prireikus išvykti į įvykio vietą;

32.5.         pasitelkti įvairius specialistus.

33.  Komisijos pirmininkas arba jo pavedimu Komisijos narys pristato Komisijai gautą informaciją apie skundą, surinktą medžiagą, elgesio patikrinimo rezultatus, teikiamus siūlymus.

34.  Politikas, kurio elgesys tiriamas, turi teisę:

34.1.         teikti Komisijai paaiškinimus, prašymus ir įrodymus;

34.2.         baigus tyrimą susipažinti su tyrimo metu surinkta medžiaga;

34.3.         dalyvauti Komisijos posėdžiuose.

35.  Politikas, teikiantis Komisijai paaiškinimus, negali būti verčiamas teikti paaiškinimus prieš save, savo šeimos narius ar artimus giminaičius.

36.  Komisija, atlikusi tyrimą, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tyrimo pabaigos savo posėdyje įvertina tyrimo metu surinktus duomenis ir priima šių Nuostatų 40 punkte numatytus sprendimus. Apie Komisijos posėdžio vietą ir laiką ne vėliau kaip prieš 5 dienas iki posėdžio pradžios turi būti pranešta Politikui, kurio elgesys tiriamas. Jo neatvykimas į Komisijos posėdį ar paaiškinimo nepateikimas nėra kliūtis Komisijai priimti sprendimą.

37.  Komisijos sprendimu gali būti rengiami atviri Komisijos posėdžiai. Uždaras Komisijos posėdis visuomet rengiamas tais atvejais, kai reikia apsaugoti žmogaus asmeninio ar šeiminio gyvenimo slaptumą, taip pat kai viešai nagrinėjant klausimą gali būti atskleista valstybės, tarnybos ar kita įstatymų saugoma paslaptis. Tokiu atveju viešai skelbiama Komisijos priimto sprendimo rezoliucinė dalis, Komisijos narių vardinio balsavimo rezultatai ir informacija, kad yra atskiroji nuomonė.

38.  Komisijos sprendimus ir kitus dokumentus pasirašo Komisijos pirmininkas, jo nesant – Komisijos pirmininko pavaduotojas ar posėdžiui pirmininkavęs Komisijos narys.

39.  Komisijos atliekamas pažeidimo tyrimas turi būti baigtas ne vėliau kaip per 30 dienų nuo tyrimo pradžios. Į šį terminą neįskaičiuojamas Politiko laikinojo nedarbingumo, atostogų ar išvykimo į tarnybinę komandiruotę laikas. Prireikus Komisija gali pratęsti, bet ne ilgiau kaip dviem mėnesiams, šiame punkte nustatytą tyrimo terminą.

 

V SKYRIUS

SPRENDIMŲ RŪŠYS

 

40.     Komisija, įvertinusi tyrimo metu surinktus duomenis, gali priimti šiuos sprendimus:

40.1. pradėti, nutraukti, atnaujinti tyrimą ar atsisakyti pradėti nagrinėti pranešimą ne Komisijos kompetencijai priskirtais klausimais ir Nuostatų 30.1 papunktyje ir 44 punkte nurodytais atvejais;

40.2. konstatuoti, kad Politikas nepažeidė Elgesio kodekse ir kituose teisės aktuose nustatytų Politiko elgesio principų ar reikalavimų;

40.3. konstatuoti, kad Politikas pažeidė Elgesio kodekse ir kituose teisės aktuose nustatytus Politiko elgesio principus ar reikalavimus;

40.4. rekomenduoti Politikui suderinti savo elgesį ar veiklą su Elgesio kodekse ir kituose teisės aktuose nustatytais Politiko elgesio principais ar reikalavimais;

40.5. rekomenduoti viešai atsiprašyti;

40.6. įtarus esant nusikalstamos veikos požymių, perduoti medžiagą ikiteisminio tyrimo įstaigoms ar prokuratūrai;

40.7. konstatuoti, kad Tarybos narys yra praleidęs iš eilės 3 Tarybos posėdžius be pateisinamos priežasties, ir teikti Vyriausiajai rinkimų komisijai siūlymą dėl Tarybos nario įgaliojimų nutraukimo.

41.  Komisija gali nutraukti tyrimą, jeigu iki tyrimo pabaigos Politikas savo elgesį ar veiklą pripažino neetiškais, nesuderinamais su savo pareigomis ir dėl to viešai atsiprašė.

42.  Apie Komisijos atliktą tyrimą ir priimtą sprendimą pranešama asmeniui, pateikusiam Komisijai Skundą, ir Politikui, dėl kurio yra priimtas sprendimas, Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai.

43.  Komisijos priimti sprendimai gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka per vieną mėnesį nuo sprendimo paskelbimo arba jo įteikimo Politikui, dėl kurio yra priimtas sprendimas, dienos.

44.  Pakartotiniai Skundai apie galimai Politiko padarytą pažeidimą nenagrinėjami, išskyrus atvejus, kai gautame Skunde yra nurodomos naujos aplinkybės, kurios nebuvo ir negalėjo būti žinomos atlikto tyrimo metu, ir dėl to Komisijos priimtas sprendimas yra galimai neteisingas. Dėl pakartotinio tyrimo būtinumo Komisija priima sprendimą ne vėliau kaip per dešimt dienų nuo tokio Skundo gavimo dienos. Komisijai nusprendus pradėti pakartotinį tyrimą, jis atliekamas pagal šių Nuostatų IV skyriuje nustatytas procedūras.

45.  Komisijos priimti sprendimai yra vieši, išskyrus Nuostatų 37 punkte nurodytą atvejį, ir turi būti skelbiami Savivaldybės interneto svetainėje.

46.  Informaciją apie Komisijos sprendimus visuomenės informavimo priemonėms teikia Komisijos pirmininkas arba jo įgaliotas Komisijos narys. Gali būti rengiamas pranešimas visuomenės informavimo priemonėms ir po kiekvieno Komisijos posėdžio. Suderintą ir Komisijos patvirtintą pranešimą raštu arba žodžiu pateikia Komisijos pirmininkas ar jo įgaliotas Komisijos narys.

47.  Komisijos nariai, posėdyje pareiškę savo atskirąją nuomonę dėl tyrimo išvadų, turi teisę apie tai pateikti informaciją.

 

VI SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

48.  Komisija kasmet iki kovo 31 d. teikia Tarybai ataskaitą apie Elgesio kodekso ir kitų teisės aktų normų pažeidimus ir siūlymus dėl jų prevencijos.

49.  Politikas, sakydamas viešas kalbas, rašydamas straipsnius, bendraudamas su žiniasklaida, turi būti dalykiškas ir santūrus, savo mintis dėstyti suvokdamas, kad jos gali būti suprastos kaip Savivaldybės pozicija.

50.  Šie Nuostatai gali būti keičiami ir (ar) pildomi Tarybos sprendimu.

 

 

_________________________________________