PANEVĖŽIO MIESTO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL SAVIVALDYBĖS TARYBOS 2017 M. RUGPJŪČIO 24 D. SPRENDIMO NR. 1-271 „DĖL ETIKOS KOMISIJOS VEIKLOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO IR SAVIVALDYBĖS TARYBOS 2010 M. BIRŽELIO 10 D. SPRENDIMO NR. 1-53-17 PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS“ PAKEITIMO
2024 m. lapkričio 28 d. Nr. 1-480
Panevėžys
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 4 punktu, 22 straipsnio 2 dalimi, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 2 punktu ir 3 dalimi, Valstybės politikų elgesio kodeksu, Panevėžio miesto savivaldybės tarybos veiklos reglamento, patvirtinto Panevėžio miesto savivaldybės tarybos 2023 m. balandžio 20 d. sprendimu Nr. 1-103 „Dėl Panevėžio miesto savivaldybės tarybos veiklos reglamento patvirtinimo ir Savivaldybės tarybos 2015 m. kovo 26 d. sprendimo Nr. 1-44 pripažinimo netekusiu galios“, 189 ir 259 punktais, Panevėžio miesto savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
1. Pakeisti Panevėžio miesto savivaldybės tarybos etikos komisijos veiklos nuostatus, patvirtintus Panevėžio miesto savivaldybės tarybos 2017 m. rugpjūčio 24 d. sprendimu Nr. 1-271 „Dėl Etikos komisijos veiklos nuostatų patvirtinimo ir Savivaldybės tarybos 2010 m. birželio 10 d. sprendimo Nr. 1-53-17 pripažinimo netekusiu galios“, ir juos išdėstyti nauja redakcija (pridedama).
2. Nustatyti, kad šis sprendimas:
PATVIRTINTA
Panevėžio miesto savivaldybės tarybos
2017 m. rugpjūčio 24 d. sprendimu Nr. 1-271
(Panevėžio miesto savivaldybės tarybos
2024 m. lapkričio 28 d. sprendimo Nr. 1-480
redakcija)
PANEVĖŽIO MIESTO SAVIVALDYBĖS TARYBOS ETIKOS KOMISIJOS VEIKLOS NUOSTATAI
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Panevėžio miesto savivaldybės tarybos etikos komisijos veiklos nuostatai (toliau – Nuostatai) nustato Panevėžio miesto savivaldybės tarybos etikos komisijos (toliau – komisija) darbo, posėdžių šaukimo ir vadovavimo jiems, sprendimų priėmimo tvarką, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso (toliau – Elgesio kodeksas), Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo (toliau – Įstatymas), Panevėžio miesto savivaldybės tarybos veiklos reglamento (toliau – Reglamentas) ir kitų teisės aktų pažeidimų tyrimo ir vertinimo procedūrą, taip pat Panevėžio miesto savivaldybės tarybos nario (toliau – politikas arba Tarybos narys) ar Savivaldybės mero (toliau – politikas arba meras), kurio elgesys nagrinėjamas posėdyje, teises ir pareigas.
2. Komisijos paskirtis – tirti ir vertinti Elgesio kodekso normų ir kitų teisės aktų pažeidimus, įgyvendinti pažeidimų prevencijos priemones.
II SKYRIUS
KOMISIJOS FUNKCIJOS
4. Komisija:
4.1. prižiūri, kaip politikai laikosi Įstatymo, Elgesio kodekso, Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo, Reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių Tarybos narių veiklą ir elgesį, reikalavimų;
4.2. analizuoja Tarybos narių nedalyvavimo Tarybos, komitetų ir komisijų posėdžiuose ir Įstatymo nustatytų pareigų nevykdymo priežastis;
4.3. tiria ir priima sprendimus dėl politikų veiklos atitikties Įstatymo, Elgesio kodekso, Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo, Reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių politikų veiklą ir elgesį, nuostatoms;
4.4. nagrinėja savivaldybės bendruomenės narių, valstybės institucijų, gyvenamųjų vietovių bendruomenių ar bendruomeninių organizacijų atstovų siūlymus ir pastabas dėl politikų veiklos skaidrumo;
4.6. teikia Vyriausiajai rinkimų komisijai siūlymą priimti sprendimą dėl Tarybos nario įgaliojimų nutrūkimo, jeigu šis Tarybos narys yra praleidęs iš eilės 3 Tarybos posėdžius be pateisinamos priežasties;
4.7. Tarybos narių, mero ir savo iniciatyva teikia Tarybos nariams rekomendacijas dėl Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo nuostatų įgyvendinimo;
III SKYRIUS
KOMISIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS IR KOMISIJOS NARIŲ STATUSAS
5. Komisija sudaroma Tarybos sprendimu Tarybos įgaliojimų laikui. Ši komisija sudaroma laikantis proporcinio Tarybos daugumos ir mažumos atstovavimo principo.
6. Komisijos darbui vadovauja komisijos pirmininkas. Komisijos pirmininką iš šios komisijos narių – Tarybos narių – deleguoja Tarybos opozicija raštu, pasirašytu daugiau kaip pusės visų Tarybos opozicijos narių ir viešai įteiktu Tarybos posėdžio pirmininkui. Komisijos pirmininko pavaduotoją komisijos narių siūlymu iš komisijos narių – Tarybos narių daugumos – skiria Taryba. Jeigu visi Tarybos nariai sudaro Tarybos daugumą, komisija, sudaryta iš Tarybos daugumos atstovų, veikia tol, kol Taryboje susidaro Tarybos mažuma ar Tarybos opozicija.
7. Komisijos pirmininku gali būti skiriamas tik nepriekaištingos reputacijos, kaip ji yra apibrėžta Įstatymo 11 straipsnyje, Tarybos narys.
8. Posėdis yra pagrindinė komisijos darbo forma. Posėdis yra teisėtas, jeigu jame dalyvauja daugiau kaip pusė visų komisijos narių.
9. Komisijos posėdis gali vykti nuotoliniu ar mišriuoju būdu. Sprendimą organizuoti posėdį nuotoliniu arba mišriuoju būdu priima komisijos pirmininkas savo iniciatyva arba gavęs komisijos nario prašymą dalyvauti posėdyje nuotoliniu būdu. Apie priimtą sprendimą komisijos posėdį organizuoti nuotoliniu arba mišriuoju būdu nedelsiant elektroninių ryšių priemonėmis turi būti pranešta komisijos nariams ir kitiems posėdžio dalyviams. Mišriuoju būdu organizuojamame posėdyje kiti komisijos nariai ir kiti posėdžio dalyviai savo pasirinkimu gali dalyvauti nuotoliniu būdu arba atvykti į komisijos posėdžių salę. Komisijos posėdžiai nuotoliniu arba mišriuoju būdu vykti negali, jeigu tam raštu prieštarauja daugiau kaip pusė visų komisijos narių, išskyrus:
9.1. kai dėl nepaprastosios padėties, ekstremaliosios situacijos ar karantino komisijos posėdžiai negali vykti Tarybos nariams posėdyje dalyvaujant fiziškai;
10. Komisijos narių dalyvavimas posėdyje yra privalomas, neatvykimas pateisinamas tik svarbia priežastimi.
12. Komisijos posėdžiui pirmininkauja komisijos pirmininkas, jo nesant – pirmininko pavaduotojas. Jeigu jų nėra, posėdžiui pirmininkauja komisijos narių balsų dauguma išrinktas bet kuris komisijos narys.
13. Komisijos pirmininkas (jo nesant – pavaduotojas):
13.1. organizuoja komisijos veiklą: šaukia komisijos posėdžius, sudaro jų darbotvarkę (posėdžio pradžioje darbotvarkę tvirtina komisija), praneša komisijos nariams apie posėdžių laiką ir sudaro galimybę susipažinti su posėdžio medžiaga, atsako už tai, kad komisija tinkamai atliktų savo funkcijas;
13.3. išklauso komisijos narių ir kitų posėdžio dalyvių nuomonę, skiria komisijos nariams pavedimus;
13.4. turi teisę gauti komisijos įgaliojimams vykdyti reikalingą informaciją iš valstybės ar savivaldybės institucijų, įstaigų ir valstybės ar Savivaldybės valdomų įmonių;
14. Komisijos pirmininko pavaduotojas atlieka komisijos pirmininko pareigas, kai šis negali jų atlikti dėl laikino nedarbingumo, atostogų, išvykimo į tarnybinę komandiruotę ar kitų svarbių priežasčių.
15. Komisijos narys privalo:
15.2. dalyvauti komisijos posėdžiuose. Jei komisijos narys negali atvykti į posėdį, apie tai turi iš anksto pranešti komisijos pirmininkui, o jo nesant – pavaduotojui, nurodydamas nedalyvavimo priežastį;
15.3. pasirašyti pasižadėjimą ir saugoti valstybės, tarnybos ar kitas įstatymų saugomas paslaptis, kurias sužino eidamas tarnybines pareigas;
15.4. atstovaudamas komisijai laikytis bendros komisijos nuomonės, išskyrus kai komisijos posėdyje dėl tyrimo išvadų pareiškė motyvuotą atskirąją nuomonę, kuri yra įrašoma į protokolą;
15.6. laikyti paslaptyje žinias ar duomenis, kuriuos sužinojo vykdydamas tyrimą, jeigu tokie duomenys ar žinios sudaro valstybės, komercinę, banko, tarnybos arba kitą įstatymų saugomą paslaptį;
16. Nuostatų 15.1, 15.6–15.8 papunkčių nuostatos taikomos ir komisiją aptarnaujantiems darbuotojams, ir pasitelktiems specialistams.
17. Atlikdami tyrimą komisijos nariai, komisiją aptarnaujantys darbuotojai ir jos pasitelkti specialistai netrikdo valstybės institucijų, kitų įmonių, įstaigų ar organizacijų darbo ir privalo susilaikyti nuo preliminarių vertinimų ir išvadų, kol nebaigtas tyrimas ir nėra komisijos išvados.
18. Komisijos nariai už Nuostatų 15–17 punktuose nustatytų pareigų pažeidimą atsako įstatymų nustatyta tvarka.
19. Komisijos narys turi teisę:
20. Komisijos nariai sprendimus priima posėdyje dalyvaujančių komisijos narių balsų dauguma. Jeigu balsai pasiskirsto po lygiai (laikoma, kad balsai pasiskirstė po lygiai tada, kai balsų už gauta tiek pat, kiek ir prieš, taip pat kai balsų už gauta tiek pat, kiek prieš ir susilaikiusių kartu sudėjus), balsuojama dar kartą. Jeigu balsavus dar kartą balsai pasiskirsto po lygiai, lemia posėdžio pirmininko balsas. Komisijos sprendimai, išskyrus Nuostatų 22 punkte nurodytą atvejį, ir balsavimo rezultatai yra vieši.
21. Komisijos narys posėdyje prieš pradedant svarstyti klausimą, kuris jam sukelia interesų konfliktą, privalo informuoti komisiją apie esamą interesų konfliktą, pareikšti apie nusišalinimą ir, jeigu komisija nusišalinimą priima, jokia forma nedalyvauti toliau svarstant šį klausimą. Komisija gali motyvuotu sprendimu, vadovaudamasi Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos patvirtintais kriterijais, pareikšto nusišalinimo nepriimti ir įpareigoti komisijos narį dalyvauti toliau svarstant šį klausimą. Duomenys apie sprendimą nepriimti arba priimti pareikštą nusišalinimą fiksuojami komisijos posėdžio protokole.
22. Komisijos posėdžiai protokoluojami ir posėdžių metu daromas garso ir vaizdo įrašas. Posėdžio protokolą pasirašo komisijos pirmininkas arba kitas posėdžiui pirmininkavęs komisijos narys ir posėdžio sekretorius. Komisijos posėdžių protokolai ir (ar) jų išrašai teisės aktų nustatyta tvarka gali būti teikiami tik teismams ir kitoms teisėsaugos institucijoms jų oficialiu prašymu, taip pat asmeniui, dėl kurio veiklos atitikties teisės aktų reikalavimams komisija priėmė sprendimą. Komisijos posėdžiai, išskyrus komisijos uždarus posėdžius, transliuojami tiesiogiai. Komisijos posėdžių garso ir vaizdo įrašai Dokumentų ir archyvų įstatymo nustatyta tvarka saugomi informacinėse laikmenose ir skelbiami viešai Reglamento nustatyta tvarka Savivaldybės interneto svetainėje. Svarstant valstybės, tarnybos, komercinę paslaptį sudarančią, su asmens duomenimis, kurių viešinimas neatitiktų Reglamento (ES) 2016/679 reikalavimų, susijusią informaciją ir (ar) teisės aktų, kuriuose yra valstybės, tarnybos, komercinę paslaptį sudarančios, su asmens duomenimis, kurių viešinimas neatitiktų Reglamento (ES) 2016/679 reikalavimų, susijusios informacijos, projektus, posėdžių garso ir vaizdo įrašai neviešinami.
23. Kiti asmenys ar asmuo, išskyrus komisijos narius, atsakingą Savivaldybės administracijos darbuotoją, kviestus asmenis ir asmenis, su kuriais susiję nagrinėjami klausimai, ir (arba) jų įgaliotus atstovus, taip pat komisijos sekretorių, komisijos posėdžiuose gali dalyvauti (išskyrus uždarus posėdžius) ir savo nuomonę pareikšti tik komisijai sutikus. Tokiu atveju asmenys ar asmuo turi pateikti komisijai prašymą raštu ne vėliau kaip likus vienai dienai iki posėdžio. Komisija priima sprendimą dėl sutikimo dalyvauti posėdyje davimo prieš pradėdama svarstyti klausimą iš esmės.
24. Posėdžio pirmininkas gali įspėti posėdyje dalyvaujančius asmenis, jeigu jie nesilaiko Etikos komisijos nuostatų arba kitaip trukdo posėdžio darbui. Komisija, priėmusi protokolinį sprendimą, gali pašalinti iš posėdžio asmenis, trukdančius jai sklandžiai dirbti.
25. Komisijos atsakingojo sekretoriaus pareigas atlieka mero paskirtas Administracijos darbuotojas, ši funkcija įrašoma į jo pareigybės aprašymą.
26. Komisijos atsakingasis sekretorius:
27. Komisijos pirmininko, jo pavaduotojo, nario įgaliojimai baigiasi:
IV SKYRIUS
ETIKOS PAŽEIDIMŲ TYRIMAS
29. Komisijos sprendimu Elgesio kodekso ir kitų teisės aktų normų reikalavimų pažeidimas, galimai padarytas politiko, gali būti pradėtas tirti esant šiems pagrindams:
29.1. fizinio ar juridinio asmens skundui, kreipimuisi ar pranešimui (toliau – skundas) apie galimą Elgesio kodekso ir kitų teisės aktų normų reikalavimų pažeidimą;
29.2. pasirodžius visuomenės informavimo priemonėse pagrįstai informacijai, kurioje yra duomenų apie galimą politiko Elgesio kodekso ir kitų teisės aktų normų reikalavimų pažeidimą;
30. Politiko elgesio tyrimas pradedamas ne vėliau kaip per 10 dienų nuo Nuostatų 29.1 ir 29.2 papunkčiuose nurodyto pagrindo atsiradimo ir ne vėliau kaip per mėnesį nuo 29.3 papunktyje nurodyto pagrindo atsiradimo.
33. Komisija, gavusi Nuostatų 29 punkte nurodytą informaciją, priima šiuos sprendimus:
33.2. pavesti komisijos nariui (nariams) pateikti numatomam posėdžiui gautos informacijos patikrinimo medžiagą ir parengti siūlymus komisijai;
34. Komisija per 3 dienas nuo tyrimo pradžios surašo laisvos formos pranešimą, kuriuo informuoja politiką apie pradėtą jo elgesio tyrimą, jo teises, pateikia turimus duomenis apie padarytą pažeidimą ir prašo politiko iki šiame pranešime nurodytos datos pateikti rašytinį paaiškinimą. Komisija šį pranešimą politikui įteikia asmeniškai arba išsiunčia jo nurodytu el. paštu.
35. Atlikdama tyrimą komisija turi teisę:
35.1. apklausti politiką, kurio elgesys tiriamas, ir kitus asmenis, susijusius su politiko tiriamu elgesiu ar politine veikla;
35.2. apklausti skundo autorių dėl jo žinomos informacijos apie politiko galimai padarytą Elgesio kodekse ir kituose teisės aktuose nustatytų principų ir nuostatų pažeidimą;
35.3. teisės aktų nustatyta tvarka susipažinti su reikiamais dokumentais, gauti jų nuorašus (kopijas) ir kitą tyrimui reikalingą informaciją;
36. Komisijos pirmininkas arba jo pavedimu komisijos narys pristato komisijai gautą informaciją apie skundą, surinktą medžiagą, elgesio patikrinimo rezultatus, teikiamus siūlymus.
37. Politikas, kurio elgesys tiriamas, turi teisę:
38. Politikas, teikiantis komisijai paaiškinimus, negali būti verčiamas teikti paaiškinimus prieš save, savo šeimos narius ar artimus giminaičius.
39. Komisija, atlikusi tyrimą, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tyrimo pabaigos savo posėdyje įvertina tyrimo metu surinktus duomenis ir priima Nuostatų 43 punkte numatytus sprendimus. Apie komisijos posėdžio vietą ir laiką ne vėliau kaip prieš 5 dienas iki posėdžio pradžios turi būti pranešta politikui, kurio elgesys tiriamas. Jo neatvykimas į komisijos posėdį ar paaiškinimo nepateikimas nėra kliūtis komisijai priimti sprendimą.
40. Jeigu buvo rengiamas uždaras komisijos posėdis, viešai skelbiami komisijos narių vardinio balsavimo rezultatai ir informacija, kad yra atskiroji nuomonė.
41. Komisijos sprendimus ir kitus dokumentus pasirašo komisijos pirmininkas, jo nesant – komisijos pirmininko pavaduotojas ar posėdžiui pirmininkavęs komisijos narys.
42. Komisijos atliekamas pažeidimo tyrimas turi būti baigtas ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo tyrimo pradžios. Į šį terminą neįskaičiuojamas politiko laikinojo nedarbingumo, atostogų ar išvykimo į tarnybinę komandiruotę laikas. Prireikus komisija gali pratęsti šiame punkte nustatytą tyrimo terminą, bet ne ilgiau kaip vienam mėnesiui.
V SKYRIUS
SPRENDIMŲ RŪŠYS
43. Komisija, įvertinusi tyrimo metu surinktus duomenis, gali priimti šiuos sprendimus:
43.1. pradėti, nutraukti, atnaujinti tyrimą ar atsisakyti pradėti nagrinėti pranešimą ne komisijos kompetencijai priskirtais klausimais ir Nuostatų 33.1 papunktyje, 47 punkte nurodytais atvejais;
43.2. konstatuoti, kad politikas nepažeidė Elgesio kodekse ir kituose teisės aktuose nustatytų politiko elgesio principų ar reikalavimų;
43.3. konstatuoti, kad politikas pažeidė Elgesio kodekse ir kituose teisės aktuose nustatytus politiko elgesio principus ar reikalavimus;
43.4. rekomenduoti politikui suderinti savo elgesį ar veiklą su Elgesio kodekse ir kituose teisės aktuose nustatytais politiko elgesio principais ar reikalavimais;
43.6. įtarus esant nusikalstamos veikos požymių, perduoti medžiagą ikiteisminio tyrimo įstaigoms ar prokuratūrai;
44. Komisija gali nutraukti tyrimą, jeigu iki tyrimo pabaigos politikas savo elgesį ar veiklą pripažino neetiškais, nesuderinamais su savo pareigomis ir dėl to viešai atsiprašė.
45. Apie komisijos atliktą tyrimą ir priimtą sprendimą pranešama asmeniui, pateikusiam komisijai skundą, ir politikui, dėl kurio yra priimtas sprendimas, Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai.
46. Komisijos priimti sprendimai gali būti skundžiami Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai per vieną mėnesį nuo sprendimo paskelbimo arba jo įteikimo valstybės politikui, dėl kurio yra priimtas sprendimas, dienos. Komisijai teismuose atstovauja Savivaldybės administracija.
47. Pakartotiniai skundai apie galimai politiko padarytą pažeidimą nenagrinėjami, išskyrus atvejus, kai gautame skunde yra nurodomos naujos aplinkybės, kurios nebuvo ir negalėjo būti žinomos atlikto tyrimo metu, ir dėl to komisijos priimtas sprendimas yra galimai neteisingas. Dėl pakartotinio tyrimo būtinumo komisija priima sprendimą ne vėliau kaip per 10 dienų nuo tokio skundo gavimo dienos. Komisijai nusprendus pradėti pakartotinį tyrimą, jis atliekamas pagal Nuostatų IV skyriuje nustatytas procedūras.
48. Komisijos priimti sprendimai yra vieši, išskyrus Nuostatų 40 punkte nurodytą atvejį, ir turi būti skelbiami Savivaldybės interneto svetainėje.
49. Po kiekvieno komisijos posėdžio gali būti parengiamas pranešimas visuomenės informavimo priemonėms. Pranešimą raštu arba žodžiu gali pateikti tik komisijos pirmininkas ar komisijos įgaliotas jos narys ir tik tokį, kokį įgaliojo pateikti komisija. Informaciją apie komisijos sprendimus visuomenės informavimo priemonėms teikia komisijos pirmininkas arba jo įgaliotas komisijos narys.
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
51. Asmens duomenys tvarkomi vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas; OL 2016 L 119, p. 1), Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo, Panevėžio miesto savivaldybės administracijos asmens duomenų tvarkymo taisyklių ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių asmens duomenų tvarkymą ir apsaugą, laikymąsi ir įgyvendinimą, nuostatomis.
52. Politikas, sakydamas viešas kalbas, rašydamas straipsnius, bendraudamas su žiniasklaida, turi būti dalykiškas ir santūrus, savo mintis dėstyti suvokdamas, kad jos gali būti suprastos kaip Savivaldybės pozicija.