JONAVOS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL JONAVOS RAJONO SAVIVALDYBĖS UŽIMTUMO DIDINIMO 2022 METŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2022 m. vasario 10 d. Nr. 1TS-13
Jonava
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio 18 punktu, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo 48 straipsnio 2 dalimi ir Užimtumo didinimo programų rengimo ir finansavimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2018 m. spalio 5 d. įsakymu Nr. A1-548 „Dėl Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymo Nr. A1 – 257 „Dėl užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“ Jonavos rajono savivaldybės taryba nusprendžia:
PATVIRTINTA
Jonavos rajono savivaldybės tarybos
2022 m. vasario 10 d.
sprendimu Nr. 1TS-13
JONAVOS RAJONO SAVIVALDYBĖS UŽIMTUMO DIDINIMO 2022 METŲ PROGRAMA
I SKYRIUS
ĮVADAS
1. Jonavos rajono savivaldybės Užimtumo didinimo 2022 metų programa (toliau – Programa) parengta ir vykdoma vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio 18 punktu, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo 48 straipsnio 2 dalies ir Užimtumo didinimo programų rengimo ir finansavimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2018 m. spalio 5 d. įsakymu Nr. A1-548 „Dėl Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymo Nr. A1 – 257 „Dėl Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“. Programa bus įgyvendinama 2022 metais, siekiant efektyvesnių gyventojų užimtumo didinimo priemonių ir paslaugų organizavimo bei teikimo Jonavos rajono savivaldybės gyventojams.
2. Programa siekiama neturinčius darbo Jonavos rajono savivaldybės gyventojus integruoti į darbo rinką ir sudaryti galimybes joje išsilaikyti, mažinti gyventojų socialinę įtampą bei atskirtį, suteikiant galimybę dirbti kvalifikaciją atitinkantį darbą, skatinant Jonavos rajono gyventojų užimtumą ir aktyvumą darbo rinkoje, ugdyti darbo, profesinius ir praktinius įgūdžius, didinant galimybes susirasti nuolatinį darbą, kompleksiškai spręsti gyventojų užimtumo problemas.
3. Pirmumo teisė dalyvauti Programoje teikiama bedarbiams, praradusiems darbinius įgūdžius dėl ilgalaikio nedarbo, dėl įvairių socialinių priežasčių negalintiems ilgą laiką susirasti darbo ir todėl atsidūrusiems sunkioje materialinėje padėtyje.
4. Rengiant 2022 m. Programą naudoti Lietuvos statistikos departamento, Užimtumo tarnybos Jonavos skyriaus, Jonavos rajono savivaldybės administracijos pateikti duomenys ir informacija.
5. Užimtumo didinimo programos tikslas – organizuojant laikino pobūdžio darbus, suteikti galimybes bedarbiams ir nedarbingiems asmenims, įsiregistravusiems Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Kauno klientų aptarnavimo departamento Jonavos skyriuje (toliau – Užimtumo tarnyba), laikinai įsidarbinti ir užsidirbti pragyvenimui būtinų lėšų, skatinti darbinę motyvaciją, mažinti jų socialinę atskirtį ir siekti visiško Jonavos rajono gyventojų užimtumo.
II SKYRIUS
UŽIMTUMO BŪKLĖS ANALIZĖ
6. Pagrindinės sąvokos:
Užimtumo lygis – rodiklis, išreiškiamas pasirinktos amžiaus grupės užimtų gyventojų ir to paties amžiaus visų gyventojų santykiu.
Užimti gyventojai – tai asmenys, dirbantys bet kokį darbą, gaunantys už jį darbo užmokestį pinigais ar natūra arba turintys pajamų ar pelno.
Nedarbo lygis – rodiklis, išreiškiamas bedarbių ir darbo jėgos santykiu.
Bedarbiai – asmenys, sulaukę darbingo amžiaus, kurie neturi pajamų teikiančio darbo, aktyviai jo ieško ir pasirengę dirbti.
7. Jonavos rajono savivaldybės demografinė, socialinė, ekonominė situacija:
7.1. Jonavos rajono savivaldybėje kiekvienais metais vaikų gimstamumas mažėja, o 2021 metais gyventojų mirčių skaičius daugiau negu dvigubai didesnis už gimimų. Natūralios gyventojų kaitos rodiklis nuo 2018 m. išliko neigiamas. Mirusių ir gimusių žmonių santykis Jonavos rajono savivaldybėje 2018 – 2021 m. pateiktas 1 pav.
1 pav. Šaltiniai: Lietuvos statistikos departamento duomenys
7.2. Asmenų užimtumo būklę apibūdinantys duomenys 2018 – 2021 m. pateikti 1 lentelėje.
1 lentelė
Rodiklis |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
Pokytis (proc.) per 3 m. |
Jonavos rajono savivaldybės gyventojų skaičius |
42052 |
41631 |
41151 |
40458 |
-3,79 |
Darbingo amžiaus gyventojų skaičius |
25575 |
25319 |
25015 |
24830 |
-2,91 |
iš to sk. moterys |
12708 |
12610 |
12471 |
12338 |
-2,91 |
vyrai |
12867 |
12709 |
12544 |
12492 |
-2,91 |
Bedarbių skaičius laikotarpio pabaigoje |
2879 |
2906 |
4812 |
3139 |
9,03 |
Bedarbių nėščių moterų, vaikų motinų (įmočių) arba tėvų (įtėvių), vaiko globėjų, rūpintojų ir asmenų, faktiškai auginančių vaiką (įvaikį) iki 8 metų arba neįgalų vaiką (įvaikį) iki 18 metų, asmenų, prižiūrinčių sergančius ar neįgalus šeimos narius, skaičius |
16 |
9 |
115 |
99 |
619 |
Grįžusių iš laisvės atėmimo vietų bedarbių skaičius |
4 |
6 |
5 |
4 |
- |
Turinčių pabėgėlio statusą ar kuriems suteikta papildoma arba laikinoji apsauga, skaičius |
12 |
13 |
20 |
12 |
- |
Vyresnių nei 40 metų amžiaus bedarbių skaičius |
1988 |
1985 |
2782 |
2034 |
23,14 |
7.3. Darbo rinkos situacija Jonavos rajono savivaldybėje 2018–2021 metais pateikta 2 lentelėje.
2 lentelė
Rodiklis |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
Pokytis (proc.) per 3 m. |
Registruota laisvų darbo vietų |
3338 |
3002 |
2807 |
4405 |
31,96 |
Įdarbinta asmenų, iš jų: |
2722 |
3051 |
2938 |
3965 |
45,66 |
-nuolatinis darbas |
2461 |
2783 |
2638 |
3613 |
46,81 |
-terminuotas darbas |
261 |
268 |
300 |
352 |
34,86 |
Bedarbių veikla pagal verslo liudijimą |
1466 |
1281 |
1531 |
1634 |
11,46 |
Aktyvios darbo rinkos politikos priemonės |
832 |
615 |
445 |
358 |
-56,97 |
7.4 Vidutinis metinis bedarbių procentas nuo darbingo amžiaus gyventojų
3 lentelė
|
2018 m. |
2019 m. |
2020 m. |
2021 m. |
Šalyje |
8,5 |
8,4 |
12,6 |
10,2 |
Kauno apskrityje |
8,6 |
8,8 |
13,0 |
11,9 |
Jonavos rajone |
11,3 |
11,5 |
19,2 |
12,6 |
7.5 Bedarbių pasiskirstymas pagal seniūnijas proc. 2018 – 2021 m. pateiktas 4 lentelėje.
4 lentelė
Seniūnija |
Bedarbių procentas nuo darbingo amžiaus gyventojų |
||||
2018 12 31 |
2019 12 31 |
2020 12 31 |
2021 12 31 |
Pokytis (proc. punkto) per 3 m. |
|
Bukonių |
11,9 |
11,3 |
17,1 |
12,5 |
5,04 |
Šveicarijos |
11 |
12,1 |
18,7 |
12,5 |
13,64 |
Jonavos miesto |
8,4 |
8,5 |
15,2 |
9,5 |
13,09 |
Kulvos |
10,2 |
10,5 |
16,5 |
11,6 |
13,72 |
Ruklos |
15,3 |
20,4 |
25,4 |
18,5 |
20,91 |
Šilų |
18,4 |
14,8 |
23,7 |
16,0 |
-13,04 |
Upninkų |
17,6 |
16,6 |
23 |
16,2 |
-7,95 |
Užusalių |
9,1 |
11 |
17,2 |
12,3 |
35,16 |
Žeimių |
12,8 |
10,4 |
17,1 |
11,8 |
-7,81 |
7.6 Bedarbių skaičius pagal seniūnijas 2018 – 2021 m. pateiktas 5 lentelėje.
5 lentelė
Seniūnija |
Bedarbių skaičius |
||||
2018 12 31 |
2019 12 31 |
2020 12 31 |
2021 12 31 |
Pokytis (proc.) per 3 m. |
|
Bukonių |
121 |
115 |
174 |
127 |
4,96 |
Šveicarijos |
152 |
166 |
258 |
172 |
13,16 |
Jonavos miesto |
1605 |
1633 |
2917 |
1809 |
12,71 |
Kulvos |
135 |
139 |
219 |
154 |
14,07 |
Ruklos |
229 |
268 |
334 |
244 |
6,55 |
Šilų |
194 |
156 |
250 |
169 |
-8,71 |
Upninkų |
138 |
130 |
180 |
127 |
-9,2 |
Užusalių |
129 |
156 |
245 |
175 |
35,65 |
Žeimių |
176 |
143 |
235 |
162 |
-9,2 |
Viso Jonavos rajone |
2879 |
2906 |
4812 |
3139 |
9,03 |
7.7 Užimtumo rėmimo rezultatai 2018 – 2021 m. (užimtumo didinimo programa) pateikta 6 lentelėje
6 lentelė
Įstaiga |
Įdarbintų asmenų skaičius |
|||
laikotarpis, metais |
||||
2018 m. |
2019 m. |
2020 m. |
2021 m. |
|
Bukonių seniūnija |
4 |
4 |
6 |
5 |
Upninkų seniūnija |
4 |
4 |
7 |
5 |
Žeimių seniūnija |
4 |
6 |
6 |
5 |
Kulvos seniūnija |
4 |
3 |
6 |
4 |
Šilų seniūnija |
4 |
3 |
6 |
5 |
Užusalių seniūnija |
4 |
4 |
6 |
6 |
Šveicarijos seniūnija |
4 |
4 |
6 |
4 |
Ruklos seniūnija |
4 |
4 |
6 |
4 |
UAB „Jonavos paslaugos“ |
8 |
6 |
6 |
8 |
Socialinių paslaugų centras |
1 |
1 |
1 |
1 |
8. Atsižvelgus į Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Jonavos rajono savivaldybei Programai įgyvendinti planuojamas kasmet skirti lėšas bei asmenų užimtumo didinimo poreikius Jonavos rajone, Programa orientuota į socialiai pažeidžiamus asmenis pagal Užimtumo didinimo įstatymo 48 straipsnio 2 dalyje numatytas tikslines grupes:
8.2. nėščios moterys, vaiko motina (įmotė) arba tėvas (įtėvis), vaiko globėjas, rūpintojas ir asmenys, faktiškai auginantys vaiką (įvaikį) iki 8 metų arba neįgalų vaiką (įvaikį) iki 18 metų (iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintą vaiku invalidu), ir asmenys, prižiūrintys sergančius ar neįgalius šeimos narius, kuriems Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos sprendimu nustatyta nuolatinė slauga ar priežiūra;
8.3. grįžę iš laisvės atėmimo vietų, kai laisvės atėmimo laikotarpis buvo ilgesnis kaip 6 mėnesiai, jeigu jie kreipiasi į užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo iš laisvės atėmimo vietų;
8.5. priklausomi nuo narkotinių, psichotropinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų, baigę psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas, jeigu jie kreipiasi į teritorinę darbo biržą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programos baigimo;
8.6. prekybos žmonėmis aukos, baigusios psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas, jeigu jos kreipiasi į užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programos baigimo;
8.7. grįžę į Lietuvą nuolat gyventi politiniai kaliniai ir tremtiniai bei jų šeimų nariai (sutuoktinis, vaikai (įvaikiai) iki 18 metų), jeigu jie kreipiasi į užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo į Lietuvą nuolat gyventi dienos;
III SKYRIUS
PASLAUGŲ IR PRIEMONIŲ PLANAS
9. Programa rengiama 2022 metams, jos įgyvendinimo laikotarpis yra 2022 metai – nuo Jonavos rajono savivaldybės programos patvirtinimo Jonavos rajono savivaldybės taryboje dienos iki 2022 m. gruodžio 31 d.
10. Programos vidutinė trukmė vienam asmeniui – 4 mėnesiai, tačiau ieškančio darbo asmens bendra dalyvavimo Programoje trukmė per einamųjų metų laikotarpį negali būti ilgesnė kaip 6 mėnesiai. Dalyvavimo Programoje trukmė pradedama skaičiuoti nuo darbo ieškančio asmens pirmos darbo dienos ir baigiama jo atleidimo iš darbo dieną arba pasibaigus Programos trukmei.
11. Programoje numatyti laikino pobūdžio darbai:
11.1. savivaldybei priskirtos valstybinės žemės bei šioje žemėje esančių miškų, vandens telkinių pakrančių, paplūdimių, želdinių tvarkymo ir priežiūros laikino pobūdžio pagalbiniai darbai;
11.2. istorijos ir kultūros paveldo objektų, muziejų, kapinių, regioninių parkų ir kitų saugomų bei turinčių išliekamąją vertę objektų priežiūros pagalbiniai laikino pobūdžio darbai;
11.3. valstybinės reikšmės kelių, pėsčiųjų ir dviračių takų, pakelių bei jų teritorijų tvarkymo ir priežiūros laikino pobūdžio pagalbiniai darbai;
11.4. socialinės globos teikimo asmenims su sunkia negalia ir vienišiems pagyvenusiems asmenims užtikrinimo pagalbiniai laikino pobūdžio darbai;
11.5. priešmokyklinio ugdymo, bendrojo lavinimo, profesinio mokymo įstaigose pagalbiniai laikino pobūdžio darbai;
12. Įgyvendinant 2022 metų Programą numatoma labiausiai socialiai pažeidžiamus 34 – 51 asmenis įdarbinti, atnaujinti jų darbo įgūdžius bei sudaryti galimybę užsidirbti pragyvenimui būtinų lėšų. Laukiama, kad programos dalyviai pasiliks dirbti nuolatinai ar terminuotai pas tuos pačius darbdavius ar įsidarbins kitose įmonėse. Viešųjų darbų pagalba bus atlikti laikino pobūdžio darbai nurodyti 11 punkte.
13. Užimtumo didinimo programos vykdytojų atranka:
13.1. Jonavos rajono savivaldybės interneto svetainėje www.jonava.lt skelbiama informacija apie galimybę dalyvauti Programoje.
13.2. Jonavos rajono savivaldybės administracijos (toliau – Savivaldybės administracija) socialinės paramos skyrius Programą išsiunčia Užimtumo tarnybos Jonavos skyriui.
13.3. Savivaldybės administracijos direktorius patvirtina Programos įgyvendinimo darbdavių atrankos komisiją (toliau – Komisija), jos darbo reglamentą ir atrankos darbdaviams
parinkti organizavimo tvarkos aprašą (toliau – Aprašas). Komisijos paskirtis – atrinkti darbdavius, paskirstyti lėšas ir teikti tvirtinti Savivaldybės administracijos direktoriui darbdavių ir Programos lėšų paskirstymo projektą.
13.4. Programos vykdytojai (toliau – darbdaviai), pageidaujantys dalyvauti Programoje, nustatytu terminu teikia Savivaldybės administracijai nustatytos formos paraiškas, pagal Apraše nurodytus reikalavimus.
13.5. Savivaldybės administracijos socialinės paramos skyrius patikrina paraiškas, kartu su paraiškomis pateiktus dokumentus, parengia suvestinę informaciją ir pateikia svarstyti komisijai.
13.6. Komisija įvertina paraiškas, paskirsto lėšas ir teikia tvirtinti Savivaldybės administracijos direktoriui atrinktų darbdavių sąrašą bei Programos lėšų paskirstymą.
13.7. Jeigu paraiškų gaunama mažiau, nei skirta lėšų Programai įgyvendinti, interneto svetainėje www.jonava.lt skelbiama papildoma darbdavių atranka dalyvauti Programoje.
13.8. Vadovaudamasis Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu, Savivaldybės administracijos socialinės paramos skyrius ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo įsakymo dėl finansuojamų Programos projektų sąrašo patvirtinimo išsiunčia darbdaviams pranešimus apie paraiškų vertinimą ir kvietimus pasirašyti sutartis. Su atrinktais darbdaviais Savivaldybė administracija sudaro dvišales laikino pobūdžio darbų įgyvendinimo ir finansavimo sutartis.
13.9. Savivaldybės administracijos socialinės paramos skyrius Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu patvirtintą darbdavių ir Programos lėšų paskirstymo sąrašą išsiunčia Užimtumo tarnybos Jonavos skyriui.
13.10. Užimtumo tarnybos Jonavos skyrius, asmenis, ieškančius darbo, užsiregistravusius Užimtumo tarnyboje, atitinkančius bent vieną tikslinę grupę, siunčia dalyvauti Programoje atsižvelgdamas į jų galimybes šiuos darbus dirbti (profesinį pasirengimą, sveikatos būklę, kelionės į darbą ir atgal trukmę ir kt.).
13.11. Darbdaviai, įgyvendinantys Programą, norintys gauti bei pateikti informaciją apie Programose dalyvaujančius asmenis, turi registruotis Užimtumo tarnybos valdomoje informacinėje sistemoje kaip elektroninių paslaugų vartotojai ir susikurti vartotojų paskyras. Vadovaudamiesi Užimtumo įstatymo 24 straipsnio 4 dalies 5 ir 6 punktais, gavę Užimtumo tarnybos suformuotą pasiūlymą asmeniui dalyvauti Programoje, per 3 darbo dienas vartotojo paskyroje elektroniniu būdu pateikia informaciją apie sprendimą dėl asmens dalyvavimo Programoje ir informuoja Užimtumo tarnybą apie asmenis (bedarbius), kurie be svarbių priežasčių atsisako arba neatvyksta dalyvauti Programose.
IV SKYRIUS
FINANSAVIMO PLANAS
14. Programa finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams lėšų, kurios Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu tvirtinamos savivaldybių biudžetams ir paskirstomos savivaldybių administracijoms savivaldybių patvirtintoms programoms įgyvendinti.
15. Darbdaviui, įdarbinusiam Užimtumo tarnybos siųstus asmenis, ieškančius darbo, užsiregistravusius Užimtumo tarnyboje, atitinkančius bent vieną tikslinę grupę, už kiekvieną įdarbintą asmenį mokamos subsidijos, skirtos apmokėti šias išlaidas:
15.1. darbo užmokesčiui už įdarbinto asmens faktiškai dirbtą laiką, apskaičiuoto pagal tą mėnesį galiojantį Vyriausybės patvirtintą minimalųjį valandinį atlygį;
16. Įvertinus Jonavos rajono savivaldybės socialinę bei demografinę situaciją, darbo rinkos tendencijas, asmenų užimtumo būklę, įsidarbinimo galimybes Jonavos rajone planuojama, kad per 2022 metus pagal Programos priemones būtų galima įdarbinti 34 – 51 asmenis, skirti 173600 Eur, iš jų 5300 Eur (4%) administravimo išlaidoms. Jonavos rajono savivaldybės 2022 m. programos įgyvendinimo ir finansavimo priemonės pateiktos 7 lentelėje.
V SKYRIUS
TĘSTINUMAS IR PROGNOZĖ
17. Programa yra tęstinė. Atsižvelgiant į nedirbančių asmenų užimtumo didinimo poreikį, 2022 metais planuojama tęsti Programą ir ieškoti kitų užimtumo didinimo formų.
18. Labiausiai socialiai pažeidžiami asmenys bus laikinai įdarbinti, atkurs darbo įgūdžius ir užsidirbs pragyvenimui būtinų lėšų, sumažės socialinių pašalpų gavėjų skaičius. Programos dalyviai bus grąžinti į darbo rinką, tai padidins jų galimybes tapti aktyvesniais ir rasti nuolatinį darbą.
VI SKYRIUS
UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA IR ĮVERTINIMAS
20. Nuolatinę Programos įgyvendinimo stebėseną, pažangos vertinimą, priežiūrą ir tikslinimą vykdo Savivaldybės administracija, Užimtumo tarnyba.
21. Programoje dalyvaujantys darbdaviai teikia Savivaldybės administracijai ir Užimtumo tarnybai informaciją apie priemonės įgyvendinimą ir rezultatų pasiekimą.