LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

 

 

ĮSAKYMAS

 

DĖL PRODUKTYVIOJO MOKYMOSI ORGANIZAVIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

 

2014 m. kovo 31 d. Nr. V-256

Vilnius

 

 

Siekdamas įgyvendinti Mokyklų tobulinimo programos plius, patvirtintos Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2007 m. gruodžio 3 d. įsakymu Nr. ISAK-2331 „Dėl Mokyklų tobulinimo programos plius patvirtinimo“, 19 priedą „Alternatyvaus ugdymo švietimo sistemoje komponentas“:

1. T v i r t i n u Produktyviojo mokymosi organizavimo tvarkos aprašą (pridedama).

 

2. N u s t a t a u, kad šio įsakymo 1 punktu patvirtintu Produktyviojo mokymosi organizavimo tvarkos aprašu 2013–2014 ir 2014–2015 mokslo metais vadovaujasi projekte „Alternatyvusis ugdymas“ dalyvaujančios mokyklos:

 

2.1. Kauno Rokų vidurinė mokykla;

 

2.2. Kėdainių suaugusiųjų ir jaunimo mokykla;

 

2.3. Panevėžio r. Paįstrio Juozo Zikaro vidurinė mokykla.

 

 

 

 

Švietimo ir mokslo ministras                                                                                        Dainius Pavalkis


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo

ir mokslo ministro

2014 m. kovo 31 d. įsakymu Nr. V-256

 

PRODUKTYVIOJO MOKYMOSI ORGANIZAVIMO TVARKOS

APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Produktyviojo mokymosi organizavimo tvarkos aprašu (toliau – Aprašas) nustatoma produktyviojo mokymosi organizavimo tikslas, uždaviniai, ugdymo proceso organizavimo ir mokinių pasiekimų vertinimo nuostatos.

2. Produktyvusis mokymasis organizuojamas 9–10 klasių ne jaunesniems kaip 15 metų ir ne vyresniems kaip 21 metų mokiniams, kurie mokosi pagal pagrindinio ugdymo programos antrąją dalį. Mokymasis susideda iš dviejų dalių: mokymosi mokykloje ir praktinio mokymosi vietose.

 

II. PRODUKTYVIOJO MOKYMOSI ORGANIZAVIMO

TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

3. Produktyviojo mokymosi organizavimo tikslas – tenkinti mokymosi sunkumų turinčių ir mokymosi motyvaciją praradusių mokinių ugdymosi poreikius, didinti mokinių mokymosi pasirinkimo galimybes, derinant jų mokymąsi mokykloje ir praktinio mokymosi vietose, padėti jiems įgyti pagrindinį išsilavinimą.

4. Produktyviojo mokymosi organizavimo uždaviniai:

4.1. padėti mokiniui išsikelti asmeninius mokymosi tikslus ir pasirinkti tolesnį mokymosi ir profesijos įgijimo kelią, suvokiant ir įvertinant savo norus, poreikius ir sociokultūrinės aplinkos įtaką;

4.2. siekiant geresnės mokymosi mokykloje kokybės ir darbo rinkos poreikių atitikties ir veiksmingesnės asmens integracijos į darbo rinką, įtraukti į mokinio ugdymo procesą įvairius darbo rinkos dalyvius, perkeliant dalį mokymosi proceso į praktinio mokymosi vietas.

 

III. PRODUKTYVIOJO MOKYMOSI PROCESO

ORGANIZAVIMAS

 

5. Organizuodama produktyvųjį mokymąsi mokykla:

5.1. nustato mokinio priėmimo mokytis produktyviojo mokymosi klasėje ar grupėje sąlygas ir priemones, padedančias išsiaiškinti mokinio ugdymosi poreikius, motyvaciją ir parengti individualų ugdymosi planą (anketos, testai, pokalbiai ir kt.). Sprendimą dėl mokinio prašymo mokytis produktyviojo mokymosi klasėje ar grupėje priima mokykla;

5.2. sudaro ne didesnes kaip 12 mokinių laikinąsias grupes ar klases, atsižvelgdama į mokinio krepšelio lėšas;

5.3. privalo turėti du mokytojus, nuolat dirbančius su mokiniais, pasirinkusiais produktyvųjį mokymąsi. Produktyviojo mokymosi mokytojas suprantamas kaip mokytojas, pedagoginę veiklą organizuojantis pagal Aprašą ir dalyvavęs projekto „Alternatyvusis ugdymas“ (toliau – Projektas) rengiamuose produktyviojo mokymosi organizavimo mokymuose arba išklausęs atitinkamą produktyviojo mokymosi programą ir turintis tai patvirtinantį pažymėjimą (toliau – produktyviojo mokymosi mokytojas);

5.4. sudaro sąlygas produktyviojo mokymosi mokytojams dalyvauti Projekto organizuojamuose mokymuose ir kituose renginiuose, tobulinti kvalifikaciją;

5.5. turi nuolatines atskiras patalpas (klases), skirtas dirbti su mokiniais, pasirinkusiais produktyvųjį mokymąsi. Patalpos (klasės) turi būti aprūpintos reikalingomis mokymo priemonėmis, kompiuteriais ir kita informacine ir komunikacine technika, turėti interneto prieigą;

5.6. padeda mokiniams pasirinkti praktinio mokymosi vietas, sudaro su jų įgaliotaisiais atstovais sutartis ir, esant galimybei, organizuoja mokinių nuvykimą į praktinio mokymosi vietas. Mokymasis praktinio mokymosi vietoje yra ugdymo proceso dalis, nes mokinys savo individualiems ugdymosi tikslams pasiekti dalį mokymosi laiko mokosi praktinio mokymosi vietoje – pasirinktoje įmonėje, įstaigoje, organizacijoje, ūkininko ūkyje ir kt., mokymąsi praktinio mokymo vietoje organizuoja praktinio mokymo vadovas;

5.7. rengia mokyklos ugdymo planą, vadovaudamasi 2013–2014 ir 2014–2015 mokslo metų pagrindinio ir vidurinio ugdymo programų bendraisiais ugdymo planais, patvirtintais Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2013 m. gegužės 27 d. įsakymu Nr. V-459 „Dėl 2013–2014 ir 2014–2015 mokslo metų pagrindinio ir vidurinio ugdymo programų bendrųjų ugdymo planų patvirtinimo“ (toliau – Bendrieji ugdymo planai), ir šiuo Aprašu;

5.8. nustato mokinio mokymosi mokykloje ir praktinio mokymosi vietoje savaitinių valandų santykį (mokymasis mokykloje iki 20 val. per savaitę ir mokymasis praktinio mokymosi vietose iki 12 val. per savaitę), išlaikydama Bendruosiuose ugdymo planuose numatytą minimalų pamokų skaičių;

5.9. sudaromos sąlygos mokiniams 3 dienas per savaitę mokytis mokykloje, 2 dienas per savaitę – praktinio mokymosi vietoje;

5.10. pagal mokinio mokymosi mokykloje ir praktinio mokymosi vietoje savaitinių valandų santykį sudaro mokymosi mokykloje ir praktinio mokymosi vietose tvarkaraščius. Praktinio mokymosi vietoje mokomasi pagal atskirą tvarkaraštį, ne mažiau kaip 6 valandas per dieną, nepažeidžiant higienos normų reikalavimų.

6. Mokyklos dalykų mokytojai ugdymo turinį planuoja, atsižvelgdami į mokinių ugdymosi poreikius, ir kartu su produktyviojo mokymosi mokytojais rengia mokinio individualų ugdymo planą; individualius ugdymo planus produktyviojo mokymosi mokytojai koreguoja, atsižvelgdami į mokinių pasirinktas praktinio mokymosi vietas.

7. Mokinys:

7.1. norintis mokytis produktyviojo mokymosi būdu, mokyklos vadovui pateikia prašymą;

7.2. pasirašius mokymo sutartį (mokinys, neturintis 18 metų, mokymo sutartį sudaro, turėdamas tėvų (rūpintojų) rašytinį sutikimą), susipažįsta su produktyviuoju mokymusi per orientacinį laikotarpį, kuriam skiriama ne daugiau kaip šešios savaitės. Per šį laikotarpį mokinys pasirenka praktinio mokymosi vietą ir priima sprendimą dėl tolesnio mokymosi. Jei mokinys kartu su produktyviojo mokymosi mokytoju nusprendžia, kad produktyvusis mokymasis mokiniui nėra tinkamas, jis gali atsisakyti mokytis šiuo būdu;

7.3. pasirašo trišalę sutartį su mokykla ir praktinio mokymosi vietos įgaliotuoju atstovu (mokinys, neturintis 18 metų, sutartį sudaro, turėdamas tėvų (rūpintojų) rašytinį sutikimą), kurioje aptariami kiekvienos šalies įsipareigojimai ir atsakomybė;

7.4. dalyvauja, sudarant jo individualaus ugdymosi ir praktinio mokymosi vietoje tvarkaraštį;

7.5. kartu su produktyviojo mokymosi mokytoju ir praktinio mokymosi vadovu derina savo mokymąsi ir kitą veiklą;

7.6. keičia praktinio mokymosi vietą kas tris mėnesius. Tuo siekiama mokymosi aplinkos įvairovės, veiksmingesnio ugdymo proceso ir tikslesnio mokinio profesinės karjeros projektavimo.

8. Produktyviojo mokymosi mokytojas:

8.1. orientaciniu laikotarpiu susipažįsta su kiekvienu mokiniu, įvertina jo ugdymosi poreikius ir gebėjimus, jei reikia, padeda pasirinkti praktinio mokymosi vietą;

8.2. atsižvelgdamas į mokinio gebėjimus, ugdymosi poreikius, turimą mokymosi patirtį, polinkius, motyvaciją, pasirinktą praktinio mokymosi vietą ir kt., kartu su mokiniu, tariantis su tėvais, rengia jo individualų ugdymo planą. Mokinio individualus ugdymo planas rengiamas mokslo metams, nurodomi dalykai, jų integracija, įgyvendinimui mokykloje ir praktinio mokymosi vietoje skiriamas valandų skaičius. Planas nuolat koreguojamas, atsižvelgiant į mokinio pažangą ir mokymosi pasiekimus;

8.3. konsultuodamasis su dalykų mokytojais, praktinio mokymosi vadovu, kartu su mokiniu rengia individualias mokymosi užduotis, orientuotas į praktinės ir pamokinės veiklos integraciją;

8.4. konsultuoja ir teikia nuolatinę pagalbą mokiniui, siekiančiam individualių mokymosi tikslų;

8.5. bendradarbiaudamas su dalykų mokytojais, kurie dirba su mokiniais, pasirinkusiais produktyvųjį mokymąsi, įgyvendina individualų ugdymo planą;

8.6. bendradarbiauja su švietimo pagalbos specialistais;

8.7. bendradarbiauja su praktinio mokymosi vadovais dėl mokymosi pagal individualų ugdymo planą, mokinio veiklos ir vertinimo;

8.8. kartu su kitais mokytojais tvarko mokinių ugdymo apskaitą dienynuose;

8.9. tvarko praktinio mokymosi dokumentus ir apibendrina mokymosi veiklos rezultatus (aplankas, gaminys, produktas, projektas ir kt.);

8.10. atlieka kitą su produktyviuoju mokymusi susijusią ir mokykloje susitartą veiklą.

9. Praktinio mokymosi vadovas:

9.1. suteikia mokiniui praktinio mokymosi vietą ir joje koordinuoja mokinio veiklą;

9.2. aptaria su produktyviojo mokymosi mokytoju individualų mokinio ugdymosi planą, mokinio veiklą ir mokymąsi praktinio mokymosi vietoje;

9.3. konsultuoja ir teikia nuolatinę pagalbą praktinio mokymosi vietoje mokiniui, atsižvelgdamas į jo individualius mokymosi tikslus;

9.4. padeda atlikti mokiniui skirtas užduotis ir skiria papildomų;

9.5. vertina mokymąsi ir teikia rekomendacinio pobūdžio užduočių atlikimo, mokinio veiklos ir pažangos praktinio mokymosi vietoje vertinimą.

 

IV. MOKINIŲ MOKYMOSI PASIEKIMŲ VERTINIMAS

 

10. Mokykla vertina mokinio pažangą ir mokymosi pasiekimus, vadovaudamasi Mokinių pažangos ir pasiekimų vertinimo samprata, patvirtinta Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2004 m. vasario 25 d. įsakymu Nr. ISAK-256 „Dėl Mokinių pažangos ir pasiekimų vertinimo sampratos“, ir mokyklos susitarimais dėl mokinių mokymosi pažangos ir pasiekimų vertinimo (numato vertinimo būdus, formas, etapus mokymosi mokykloje ir praktinio mokymosi vietoje ir kt.). Mokinio pažanga ir mokymosi pasiekimai nuolat aptariami su mokiniu.

11. Produktyviojo mokymosi mokytojas, bendradarbiaudamas su dalykų mokytojais ir praktinio mokymosi vadovais, koordinuoja mokinių pažangos ir mokymosi pasiekimų vertinimą. Mokinio mokymosi pasiekimus ir pažangą aprašo mokinio individualiame ugdymo plane.

12. Praktinio mokymosi vadovas dalyvauja vertinimo procese, teikdamas rekomendacinio pobūdžio užduočių atlikimo, mokinio veiklos ir pažangos praktinio mokymosi vietoje vertinimą.

13. Mokinio praktinio mokymosi ir praktinės veiklos patirtis apibendrinama ir fiksuojama dienyne kaip projektinė veikla pagal mokyklos, produktyviojo mokymosi mokytojo, mokinio ir praktinio mokymosi vadovo susitarimus.

14. Pagrindinio išsilavinimo pažymėjimas ar kitas mokymosi pasiekimus įteisinantis dokumentas išduodamas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro nustatyta tvarka.

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

15. Atsižvelgiant į produktyviojo mokymo, organizuojamo, vadovaujantis šiuo Aprašu, patirtį ir rezultatus, gali būti numatomos tolesnės alternatyviojo ugdymo įgyvendinimo kryptys.

––––––––––