Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

NUTARIMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 2009 M. LAPKRIČIO 11 D. NUTARIMO NR. 1480 „DĖL VIEŠOJO IR PRIVATAUS SEKTORIŲ PARTNERYSTĖS“ PAKEITIMO

 

2024 m. gruodžio 4 d. Nr. 1035

Vilnius

 

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. lapkričio 11 d. nutarimą Nr. 1480 „Dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės“ ir jį išdėstyti nauja redakcija:

LIETUVOS RESPUBLIKOS Vyriausybė

 

Nutarimas

DĖL VIEŠOJO IR PRIVATAUS SEKTORIŲ PARTNERYSTĖS

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos investicijų įstatymo 151 straipsnio 6 dalimi, 152 straipsnio 1 dalies 1 ir 4 punktais, 153 straipsnio 5 ir 6 dalimis, Lietuvos Respublikos koncesijų įstatymo 14 straipsnio 3, 11 ir 12 dalimis, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo taisykles (pridedama).

2. Įgalioti:

2.1. Valstybės duomenų agentūrą viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektą įgyvendinančiam viešojo sektoriaus subjektui teikti išvadą dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės sutarties poveikio valdžios sektoriaus deficitui ir skolai;

2.2. viešąją įstaigą Centrinę projektų valdymo agentūrą – viešojo ir privataus sektorių partnerystės metodinės ir konsultacinės pagalbos kompetencijų centrą – vykdyti šias veiklas:

2.2.1. teikti metodinę ir konsultacinę pagalbą viešojo sektoriaus subjektams viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo, privataus sektoriaus subjektų atrankos, viešojo ir privataus sektorių partnerystės sutarčių vykdymo klausimais, išskyrus Koncesijų įstatymo 66 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytus klausimus;

2.2.2. tvirtinti ir skelbti interneto svetainėje https://ppplietuva.lt viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo metodinius dokumentus (toliau – metodiniai dokumentai);

2.2.3. teikti viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektą įgyvendinančiam viešojo sektoriaus subjektui išvadas dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės taikymo tikslingumo ir privataus sektoriaus subjekto atrankos dokumentų atitikties reikalavimams, nustatytiems metodiniuose dokumentuose;

2.2.4. finansų ministro nustatyta tvarka rinkti duomenis apie viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų įgyvendinimą ir viešojo ir privataus sektorių partnerystės sutarčių vykdymą, šių duomenų pagrindu rengti metinę viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų įgyvendinimo ir viešojo ir privataus sektorių partnerystės sutarčių vykdymo ataskaitą ir ją skelbti interneto svetainėje https://ppplietuva.lt;

2.2.5. teikti Valstybės duomenų agentūrai informaciją, reikalingą šio nutarimo 2.1 papunktyje nurodytai išvadai parengti;

2.2.6. kaupti, sisteminti ir skelbti interneto svetainėje https://ppplietuva.lt gerąją praktiką viešojo ir privataus sektorių partnerystės klausimais;

2.2.7. dalyvauti darbo grupių, komisijų arba komitetų, susijusių su viešojo ir privataus sektorių partnerystės sritimi, veikloje;

2.2.8. bendradarbiauti su užsienio valstybių institucijomis ir tarptautinėmis organizacijomis viešojo ir privataus sektorių partnerystės klausimais;

2.2.9. analizuoti viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo problemas ir Lietuvos Respublikos finansų ministerijai teikti pasiūlymus dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės srities norminių teisės aktų tobulinimo ir (ar) naujų rengimo.

3. Nustatyti, kad informacinės visuomenės plėtros srityje rengiami viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektai iki jų teikimo viešajai įstaigai Centrinei projektų valdymo agentūrai turi būti suderinti su Valstybės skaitmeninių sprendimų agentūra.“

2. Nustatyti, kad pagal teisinį reguliavimą, galiojusį iki 2024 m. lapkričio 30 d., pradėti rengti arba įgyvendinti viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektai rengiami ir įgyvendinami pagal iki 2024 m. lapkričio 30 d. galiojusias teisinio reguliavimo nuostatas. Viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektai laikomi pradėtais rengti pagal iki 2024 m. lapkričio 30 d. galiojusį teisinį reguliavimą, kai iki 2024 m. lapkričio 30 d. buvo pateiktos viešosios įstaigos Centrinės projektų valdymo agentūros išvados dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės projekto socialinės ekonominės naudos.

 

 

 

Laikinai einanti Ministro Pirmininko pareigas                               Ingrida Šimonytė

 

 

 

Laikinai einanti finansų ministro pareigas                                      Gintarė Skaistė

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2009 m. lapkričio 11 d. nutarimu Nr. 1480

(Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2024 m. gruodžio 4 d. nutarimo

Nr. 1035 redakcija) 

 

VIEŠOJO IR PRIVATAUS SEKTORIŲ PARTNERYSTĖS PROJEKTŲ RENGIMO IR ĮGYVENDINIMO TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo taisyklėse (toliau – Taisyklės) reglamentuojamas viešojo ir privataus sektorių partnerystės (toliau – partnerystė) projektų: valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektų bei koncesijų projektų, (toliau kartu – partnerystės projektai) rengimas, vertinimas, sprendimų dėl partnerystės projektų įgyvendinimo tikslingumo priėmimas, partnerystės projektų įgyvendinimas, partnerystės procese dalyvaujančių institucijų teisės ir pareigos.

2. Taisyklėmis vadovaujasi Lietuvos Respublikos investicijų įstatymo 151 straipsnio 3 dalyje nurodyti viešojo sektoriaus subjektai (toliau – viešasis subjektas) ir 4 dalyje nurodyti privataus sektoriaus subjektai (toliau – privatus subjektas).

3. Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos Investicijų įstatyme, Lietuvos Respublikos koncesijų įstatyme, Lietuvos Respublikos regioninės plėtros įstatyme, Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatyme, Lietuvos Respublikos valstybės skolos įstatyme, Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme ir Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme.

 

II SKYRIUS

CENTRINĖS VALDŽIOS PARTNERYSTĖS PROJEKTŲ RENGIMAS, VERTINIMAS IR SPRENDIMŲ DĖL PARTNERYSTĖS PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMO TIKSLINGUMO PRIĖMIMAS

 

4. Partnerystė yra planuojama strateginio valdymo sistemą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatyta tvarka. Jeigu šių teisės aktų nustatyta tvarka rengiamas investicijų projektas planuojamas įgyvendinti Investicijų įstatyme nustatytais partnerystės būdais, centrinės valdžios partnerystės projektą įgyvendinantis viešasis subjektas (toliau – centrinės valdžios viešasis subjektas) pagal partnerystės metodinės ir konsultacinės pagalbos kompetencijų centro (toliau – kompetencijų centras) patvirtintus partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo metodinius dokumentus (toliau – metodiniai dokumentai) rengia partnerystės projektą ir teikia jį kompetencijų centrui.

5. Kompetencijų centras, įvertinęs partnerystės projekto atitiktį Investicijų įstatymo ir (ar) Koncesijų įstatymo reikalavimams; privačiam subjektui perduotinas viešojo subjekto funkcijoms priskirtas veiklas ir (ar) ekonominę veiklą; privačiam subjektui perduotiną valstybei, savivaldybei ar valstybės arba savivaldybės kontroliuojamam juridiniam asmeniui nuosavybės teise priklausantį turtą, reikalingą partnerystės projekte nurodytai veiklai vykdyti; atsakomybės ir rizikų perdavimo privačiam subjektui galimybes ir tikslingumą; partnerystės projekto įgyvendinimo terminą; viešojo subjekto galimybes finansuoti partnerystės projektą ir jo patrauklumą rinkai; partnerystės projektų konsolidavimo poreikį, galimybes ir naudą ir kitą su partnerystės taikymo tikslingumo vertinimu susijusią informaciją, per 20 darbo dienų nuo partnerystės projekto, parengto pagal metodinius dokumentus, gavimo dienos teikia centrinės valdžios viešajam subjektui išvadą dėl partnerystės taikymo tikslingumo. Jeigu partnerystės projektas parengtas nesilaikant metodinių dokumentų, kompetencijų centras kreipiasi į centrinės valdžios viešąjį subjektą ir nustato jam ne trumpesnį kaip 5 darbo dienų terminą trūkumams pašalinti.

6. Gavęs kompetencijų centro išvadą dėl partnerystės taikymo tikslingumo, kurioje nurodyta, kad partnerystę taikyti tikslinga, centrinės valdžios viešasis subjektas arba atitinkamos valdymo srities ministerija, jeigu centrinės valdžios viešasis subjektas pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymą neturi teisės teikti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų projektų, teikia Vyriausybei sprendimo dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo projektą. Kompetencijų centrui išvadoje dėl partnerystės taikymo tikslingumo nurodžius, kad partnerystės taikymas netikslingas, ir centrinės valdžios viešajam subjektui sutikus su šia išvada, projektas partnerystės būdu neįgyvendinamas. Centrinės valdžios viešajam subjektui motyvuotai nesutikus su kompetencijų centro išvada, galutinį sprendimą dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo priima Vyriausybė.

7. Kartu su Vyriausybės sprendimo dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo projektu Vyriausybei teikiama:

7.1. kompetencijų centro išvada dėl partnerystės taikymo tikslingumo;

7.2. partnerystės projektas;

7.3. bendradarbiavimo sutartis, nurodyta Investicijų įstatymo 15³ straipsnio 3 dalyje arba Koncesijų įstatymo 14 straipsnio 4 dalyje, jeigu įgyvendinamas konsoliduotas partnerystės projektas, (toliau – bendradarbiavimo sutartis);

7.4. juridinio asmens sprendimas, nurodytas Investicijų įstatymo 154 straipsnio 4 dalyje ir Koncesijų įstatymo 16 straipsnio 5 dalyje, jeigu juridinis asmuo dalyvauja įgyvendinant partnerystės projektą ir sutinka perduoti jam nuosavybės teise priklausantį turtą privačiam subjektui.

8. Vyriausybės sprendime dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo nurodoma:

8.1. partnerystės projekto pavadinimas ir tikslas;

8.2. partnerystės projektą įgyvendinantis centrinės valdžios viešasis subjektas arba viešieji subjektai, jeigu įgyvendinamas konsoliduotas partnerystės projektas, įgaliojamas (įgaliojami) pasirašyti partnerystės sutartį – valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartį ar koncesijos sutartį (toliau kartu – partnerystės sutartis);

8.3. partnerystės projektui taikomas partnerystės būdas;

8.4. partnerystės terminas;

8.5. privačiam subjektui perduodama viešojo subjekto (viešųjų subjektų) funkcijoms priskirta veikla ir (ar) ekonominė veikla;

8.6. viešojo subjekto (viešųjų subjektų) įsipareigojimai, įvertinami naudojant pinigų srautus, apskaičiuotus realia verte ir išreikštus grynąja dabartine verte;

8.7. duomenys apie privačiam subjektui perduodamą valdyti, naudoti ir disponuoti valstybės turtą, reikalingą partnerystės projektui įgyvendinti, jeigu tokį turtą planuojama perduoti privačiam subjektui;

8.8. kitos svarbios partnerystės projekto sąlygos.

9. Vyriausybei priėmus sprendimą dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo, centrinės valdžios viešasis subjektas ne vėliau kaip per 180 dienų nuo sprendimo įsigaliojimo dienos viešuosius pirkimus arba koncesijas reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka pradeda vykdyti privataus subjekto atrankos procedūras. Šiame punkte nustatytas terminas motyvuotu centrinės valdžios viešojo subjekto vadovo sprendimu arba bendradarbiavimo sutartyje nustatyta tvarka priimtu sprendimu gali būti pratęstas ne ilgesniam nei vienų metų laikotarpiui.

10. Centrinės valdžios viešasis subjektas, prieš paskelbdamas privataus subjekto atranką, pagal metodinius dokumentus parengia privataus subjekto atrankos dokumentus ir teikia juos kompetencijų centrui. Kompetencijų centras, įvertinęs privataus subjekto atrankos dokumentų atitiktį metodiniams dokumentams, per 20 darbo dienų nuo privataus subjekto atrankos dokumentų gavimo dienos teikia centrinės valdžios viešajam subjektui išvadą dėl privataus subjekto atrankos dokumentų atitikties reikalavimams, nustatytiems metodiniuose dokumentuose, (toliau – išvada dėl atrankos dokumentų). Išvadą dėl atrankos dokumentų centrinės valdžios viešasis subjektas teikia Viešųjų pirkimų tarnybai kartu su skelbimo apie privataus subjekto atranką dokumentais.

11. Centrinės valdžios viešasis subjektas, vykdydamas privataus subjekto atrankos procedūras, parengia partnerystės sutarties projektą ir, jeigu partnerystės sutarties projekte nurodytos sąlygos atitinka Vyriausybės sprendime dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo nustatytas sąlygas, pasirašo partnerystės sutartį ir įgyvendina partnerystės projektą.

12. Jeigu partnerystės sutarties projekte nurodytos sąlygos neatitinka Vyriausybės sprendime dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo nustatytų sąlygų, centrinės valdžios viešasis subjektas:

12.1. projekto partnerystės būdu neįgyvendina arba

12.2. planavimo dokumentuose nustatytiems tikslams pasiekti ir uždaviniams įvykdyti rengia pagal pasikeitusias partnerystės projekto sąlygas patikslintą partnerystės projektą ir teikia jį vertinti kompetencijų centrui.

13. Kompetencijų centras per Taisyklių 5 punkte nurodytą terminą pateikia centrinės valdžios viešajam subjektui išvadą dėl partnerystės taikymo tikslingumo pasikeitusiomis partnerystės projekto sąlygomis. Gavęs kompetencijų centro išvadą, centrinės valdžios viešasis subjektas arba atitinkamos valdymo srities ministerija, jeigu centrinės valdžios viešasis subjektas pagal Vyriausybės įstatymą neturi teisės teikti Vyriausybės nutarimų projektų, rengia Vyriausybės sprendimo dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo pasikeitusiomis partnerystės projekto sąlygomis projektą.

14. Centrinės valdžios viešasis subjektas pasirašo partnerystės sutartį ir įgyvendina partnerystės projektą, kai yra priimtas Vyriausybės sprendimas dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo pasikeitusiomis partnerystės projekto sąlygomis.

15. Įgyvendinant konsoliduotą partnerystės projektą dalyvaujančių centrinės valdžios viešųjų subjektų sudarytos bendradarbiavimo sutarties pagrindu Taisyklėse centrinės valdžios viešajam subjektui priskirtas funkcijas atlieka vienas iš bendradarbiavimo sutartyje nurodytų centrinės valdžios viešųjų subjektų, o partnerystės sutartį pasirašo visi konsoliduotą partnerystės projektą įgyvendinantys centrinės valdžios viešieji subjektai.

 

III SKYRIUS

VIETOS VALDŽIOS PARTNERYSTĖS PROJEKTŲ RENGIMAS, VERTINIMAS IR SPRENDIMŲ DĖL PARTNERYSTĖS PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMO TIKSLINGUMO PRIĖMIMAS

 

16. Jeigu strateginio valdymo sistemą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka rengiamas investicijų projektas planuojamas įgyvendinti Investicijų įstatyme nustatytais partnerystės būdais, vietos valdžios partnerystės projektą įgyvendinantis viešasis subjektas (toliau – vietos valdžios viešasis subjektas) pagal metodiniais dokumentus rengia partnerystės projektą ir teikia jį kompetencijų centrui.

17. Įgyvendinant savivaldybių konsoliduotą partnerystės projektą dalyvaujančių vietos valdžios viešųjų subjektų sudarytos bendradarbiavimo sutarties pagrindu Taisyklėse vietos valdžios viešajam subjektui priskirtas funkcijas atlieka vienas iš bendradarbiavimo sutartyje nurodytų vietos valdžios viešųjų subjektų, išskyrus Taisyklių 22 ir 24 punktuose nurodytus atvejus.

18. Kompetencijų centras per 20 darbo dienų nuo partnerystės projekto, parengto pagal metodinius dokumentus, gavimo dienos įvertina partnerystės taikymo tikslingumą ir teikia vietos valdžios viešajam subjektui išvadą dėl partnerystės taikymo tikslingumo. Jeigu partnerystės projektas parengtas nesilaikant metodinių dokumentų, kompetencijų centras kreipiasi į vietos valdžios viešąjį subjektą ir nustato jam ne trumpesnį kaip 5 darbo dienų terminą trūkumams pašalinti.

19. Sprendimą dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo priima savivaldybės taryba, įvertinusi kompetencijų centro išvadą dėl partnerystės taikymo tikslingumo ir savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos išvadą dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo. Savivaldybės tarybos sprendimo dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo turiniui ir kartu su šio sprendimo projektu savivaldybės tarybai teikiamiems dokumentams mutatis mutandis taikomi Taisyklių 7 ir 8 punktų reikalavimai. Sprendimus dėl savivaldybių konsoliduoto partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo priima visos konsoliduotą partnerystės projektą įgyvendinančių savivaldybių tarybos šiame punkte nustatyta tvarka.

20. Savivaldybės tarybai (kai įgyvendinamas savivaldybių konsoliduotas partnerystės projektas, – savivaldybių taryboms) priėmus sprendimą (sprendimus) dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo, vietos valdžios viešasis subjektas ne vėliau kaip per 180 dienų nuo tokio sprendimo (sprendimų) priėmimo dienos viešuosius pirkimus arba koncesijas reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka pradeda vykdyti privataus subjekto atrankos procedūras. Šiame punkte nustatytas terminas motyvuotu vietos valdžios viešojo subjekto vadovo sprendimu arba bendradarbiavimo sutartyje nustatyta tvarka priimtu sprendimu gali būti pratęstas ne ilgesniam nei vienų metų laikotarpiui.

21. Vietos valdžios viešasis subjektas, prieš paskelbdamas privataus subjekto atranką, pagal metodinius dokumentus parengia privataus subjekto atrankos dokumentus ir teikia juos kompetencijų centrui, kuris per 20 darbo dienų nuo privataus subjekto atrankos dokumentų gavimo dienos turi pateikti išvadą dėl atrankos dokumentų. Šią išvadą vietos valdžios viešasis subjektas teikia Viešųjų pirkimų tarnybai kartu su skelbimo apie privataus subjekto atranką dokumentais.

22. Vietos valdžios viešasis subjektas, vykdydamas privataus subjekto atrankos procedūras, parengia partnerystės sutarties projektą. Jeigu partnerystės sutarties projekte nurodytos sąlygos atitinka savivaldybės tarybos (kai įgyvendinamas savivaldybių konsoliduotas partnerystės projektas, – savivaldybių tarybų) sprendime (sprendimuose) dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo nustatytas sąlygas, vietos valdžios viešasis subjektas arba savivaldybių tarybų sprendimuose, kai įgyvendinamas konsoliduotas partnerystės projektas, nurodyti vietos valdžios viešieji subjektai pasirašo partnerystės sutartį ir įgyvendina partnerystės projektą.

23. Jeigu partnerystės sutarties projekte nurodytos sąlygos neatitinka savivaldybės tarybos (savivaldybių tarybų) sprendime (sprendimuose) dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo nustatytų sąlygų, gavusi savivaldybės (savivaldybių) kontrolės ir audito tarnybos (tarnybų) išvadą (išvadas) dėl pritarimo galutinėms partnerystės sutarties sąlygoms savivaldybės taryba (savivaldybių tarybos) priima sprendimą dėl pritarimo galutinėms partnerystės sutarties sąlygoms.

24. Vietos valdžios viešasis subjektas arba savivaldybių konsoliduotą partnerystės projektą įgyvendinantys vietos valdžios viešieji subjektai pasirašo partnerystės sutartį ir įgyvendina partnerystės projektą, jeigu visos savivaldybių konsoliduotą partnerystės projektą įgyvendinančių savivaldybių tarybos yra priėmusios sprendimus dėl pritarimo galutinėms partnerystės sutarties sąlygoms.

 

IV SKYRIUS

PARTNERYSTĖS PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMAS

 

25. Partnerystės projekto rengimui ir įgyvendinimui koordinuoti jį įgyvendinantis viešasis subjektas turi paskirti už partnerystės projekto valdymą atsakingus asmenis.

26. Partnerystės projektas pradedamas įgyvendinti įsigaliojus partnerystės sutarčiai visa apimtimi.

27. Partnerystės projektą įgyvendinantis viešasis subjektas per 20 darbo dienų nuo partnerystės sutarties pasirašymo dienos pateikia kompetencijų centrui ir Valstybės duomenų agentūrai pasirašytą partnerystės sutartį kartu su jos vertimu į anglų kalbą, jeigu toks vertimas reikalingas Valstybės duomenų agentūrai, kad ši pateiktų išvadą dėl partnerystės sutarties poveikio valdžios sektoriaus deficitui ir skolai.

28. Ginčai dėl partnerystės sutarties vykdymo sprendžiami partnerystės sutartyje nustatyta tvarka.

29. Partnerystės sutarties įgyvendinimo laikotarpiu iškilus poreikiui keisti ar nutraukti sudarytą partnerystės sutartį, ši sutartis keičiama ar nutraukiama partnerystės sutartyje nustatytomis sąlygomis. Jeigu keičiamos partnerystės sutarties nuostatos, reglamentuojančios finansines sąlygas ir rizikų paskirstymą partnerystės sutarties šalims, dėl tokių pakeitimų turi būti gauta Taisyklių 27 punkte nurodyta Valstybės duomenų agentūros išvada ir Taisyklių 23 punkte nurodyta savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos išvada, kai įgyvendinamas vietos valdžios partnerystės projektas.

 

______________