Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VISUOMENĖS INFORMAVIMO ĮSTATYMO NR. I-1418 2, 31, 33, 341, 47, 48 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-794 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 79, 124, 146, 477, 548 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-795
2017 m. rugpjūčio 23 d. Nr. 694
Vilnius
1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymo Nr. I-1418 2, 31, 33, 341, 47, 48 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-794 (toliau – Projektas Nr. XIIIP-794) ir pateikti pastabas dėl teisinio reguliavimo tobulinimo:
1.1. Projekto Nr. XIIIP-794 6 straipsnio 2 ir 3 dalyse (4 dalyje siūloma nustatyti panaikinimo užtikrinimo tvarką) siūlomos priemonės (Lietuvos radijo ir televizijos komisijai suteikiamos teisės su Vilniaus apygardos administracinio teismo leidimu duoti privalomus nurodymus informacijos prieglobos paslaugų teikėjui skubiai pašalinti jo saugomą informaciją, kuri naudojama siekiant vykdyti nepraneštą veiklą, arba panaikinti galimybę šią informaciją pasiekti ir duoti privalomus nurodymus tinklo paslaugų teikėjui panaikinti galimybę pasiekti informaciją, kuri naudojama vykdant veiklą, apie kurią nebuvo pranešta teisės aktų nustatyta tvarka) neproporcingai riboja paslaugų laisves. Europos Sąjungoje draudžiami laisvės teikti (elektroninių ryšių, informacinės visuomenės, visuomenės informavimo audiovizualinėmis priemonėmis ar kt.) paslaugas apribojimai, nebent jie gali būti pateisinti Europos Sąjungos teisės aktuose nurodytais arba Europos Sąjungos Teisingumo Teismo praktikoje suformuluotais pagrindais ir yra proporcingi siekiamam tikslui. Projekte Nr. XIIIP-794 nėra numatytas privalomas paslaugų ribojimo pagrindas (pavyzdžiui, viešosios tvarkos, visuomenės saugumo ar kt.), jame remiamasi faktu, kad asmenys, teikiantys Lietuvos Respublikos vartotojams televizijos programų ir (ar) atskirų programų platinimo internete paslaugas, pradėjo vykdyti veiklą nepranešę Lietuvos radijo ir televizijos komisijai. Net ir sutikus, kad nurodytas pagrindas yra tinkamas, poveikio priemonės būtų neproporcingos siekiamam tikslui. Taip būtų ribojama ne tik asmenų, nepranešusių apie veiklą Lietuvos radijo ir televizijos komisijai, paslauga, bet ir informacijos prieglobos ir (ar) tinklo paslaugų teikėjų paslaugos.
Projekto Nr. XIIIP-794 6 straipsnio 2 ir 3 dalyse numatytų poveikio priemonių taikymas vertintinas kaip neproporcingas atsižvelgiant ir į tai, kad Projekto XIIIP-794 2 straipsnio 2 dalimi siūloma griežtinti sąlygas Lietuvos radijo ir televizijos komisijai priimant sprendimą ne ilgiau kaip 3 mėnesiams sustabdyti transliavimo licencijos ir (ar) retransliuojamo turinio licencijos galiojimą (siūloma trumpinti laikotarpį, per kurį licencijos turėtojas turėtų nusižengti, ir didinti per šį laikotarpį galimų padaryti pažeidimų skaičių), motyvuojant, kad licencijos galiojimo sustabdymas yra viena griežčiausių galimų nuobaudų ir turi būti siekiama proporcingumo, o Projekto Nr. XIIIP-794 6 straipsnio 2 ir 3 dalimis siūloma neribotam laikotarpiui apriboti asmenų, nepranešusių apie savo veiklą Lietuvos radijo ir televizijos komisijai, paslaugų teikimą dėl jų neatlikto procedūrinio reikalavimo – nepranešimo apie televizijos programų ir (ar) atskirų programų platinimą internete.
1.2. Projekto Nr. XIIIP-794 6 straipsnio 1 dalyje siūlomas Visuomenės informavimo įstatymo 48 straipsnio 2 dalies 3 punkto papildymas yra netikslingas, nes Lietuvos radijo ir televizijos komisijos pareigūnai, vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 589 straipsnio 8 punktu, skiria nuobaudas ne tik už keičiamame Visuomenės informavimo įstatymo 48 straipsnio 2 dalies 3 punkte nurodytus nusižengimus, bet ir už įvairius kitus nusižengimus (pavyzdžiui, ANK 124, 146 straipsniuose nurodyti nusižengimai ir kt.). Remiantis nurodytomis aplinkybėmis, siūloma galiojančio Visuomenės informavimo įstatymo 48 straipsnio 2 dalies 3 punktą pakeisti į bendro pobūdžio nuostatą „Administracinių nusižengimų kodekso nustatytais atvejais skirti administracines nuobaudas“.
1.3. Projekto Nr. XIIIP-794 5 straipsniu keičiama Visuomenės informavimo įstatymo 47 straipsnio 15 dalis, atsisakant Lietuvos radijo ir televizijos komisijos administracijos direktoriaus (toliau – Direktorius) pareigybės. Pagal šiuo metu galiojantį reguliavimą, Direktorius skiriamas penkerių metų kadencijai. Atsižvelgiant į teisėtų lūkesčių principą, siūloma Projektą Nr. XIIIP-794 papildyti įgyvendinančiomis nuostatomis ir nustatyti, kad Projekto Nr. XIIIP-794 įsigaliojimo metu pareigas einantis Direktorius baigia kadenciją, kuriai jis paskirtas, ir naujas Direktorius nebeskiriamas.
2. Nepritarti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 79, 124, 146, 477, 548 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-795 (toliau – Projektas Nr. XIIIP-795) dėl šių priežasčių:
2.1. Projekto Nr. XIIIP-795 4 straipsnio 4 dalimi siūloma keisti ANK 477 straipsnio 6 dalyje numatytos baudos maksimalų dydį. Šio padidinimo tikslas nėra aiškus, nes bauda padidėtų labai nežymiai (tai yra baudos vidurkis būtų 1313,5 euro, vietoje pagal galiojantį reglamentavimą apskaičiuoto 1300 eurų dydžio) ir nepagrįstai išsiskirtų iš kitų baudų, nustatytų už panašius nusižengimus, dydžių (žr. galiojančio ANK 477 straipsnio 2 ir 4 dalyse nustatytus baudų dydžius). Be to, atsakomybės subjektus įvardijančios nuostatos yra perteklinės, nes subjektai jau yra nurodyti aptariamo straipsnio 5 dalyje.
2.2. Projekte Nr. XIIIP-795 siūloma atsisakyti keičiamuose ANK 79, 124, 146, 477 ir 548 straipsniuose vartojamos formuluotės „arba kitiems atsakingiems asmenims“, motyvuojant tuo, kad atsakomybė būtų taikoma tik vadovui, taip panaikinant galimybę išvengti realios atsakomybės, paskiriant vis kitą atsakingą asmenį. Vadovaujantis ANK 2 straipsnio 3 dalimi, asmuo atsako pagal šį kodeksą tik tuo atveju, jeigu jis yra kaltas dėl administracinio nusižengimo padarymo. Kita vertus, aptariamais Projektu Nr. XIIIP-795 siūlomais pakeitimais susiaurinamas atsakomybės subjektų ratas, tai yra, jei dėl administracinio nusižengimo būtų kaltas kitas atsakingas asmuo, neliktų galimybės jam taikyti administracinę atsakomybę. Pagal galiojantį keičiamuose ANK 79, 124, 146, 477 ir 548 straipsniuose nustatytą reglamentavimą, atsakomybės taikymas kitiems atsakingiems asmenims nepanaikina galimybės taikyti atsakomybę kartu ir vadovui arba tik vadovui. Be to, formuluotės „vadovams arba kitiems atsakingiems asmenims“ ir (arba) „vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims“ yra vartojamos ir daugelyje kitų ANK straipsnių.