vALSTYBINĖ ENERGETIKOS REGULIAVIMO TARYBA
NUTARIMAS
DĖL VALSTYBINĖS ENERGETIKOS reguliavimo tarybos 2022 m. GRuodžio 30 d. nutarimo Nr. O3E-1804 „DĖL komunalinių atliekų tvarkymo regioninės kainos NUSTATYMO METODIKOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2024 m. spalio 28 d. Nr. O3E-1349
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 2, 4, 25, 28, 30, 302, 305, 31 straipsnių pakeitimo įstatymu Nr. XIV-2961 bei atsižvelgdama į Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) Atliekų reguliavimo skyriaus 2024 m. spalio 14 d. pažymą Nr. O5E-972 „Dėl Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 pakeitimo įstatymo Nr. XIV-2961 įgyvendinamųjų teisės aktų pakeitimo“, Taryba n u t a r i a:
1. Pakeisti Komunalinių atliekų tvarkymo regioninės kainos nustatymo metodiką, patvirtintą Tarybos 2022 m. gruodžio 30 d. nutarimu Nr. O3E-1804 „Dėl Komunalinių atliekų tvarkymo regioninės kainos nustatymo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Metodika):
1.1. Pakeisti pavadinimą ir jį išdėstyti taip:
1.2. Pakeisti 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
1.3. Pakeisti 2 punktą ir jį išdėstyti taip:
„2. Metodikos tikslas – sukurti prielaidas efektyvesniam komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų apmokestinimui, įgyvendinant Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo (toliau – Įstatymas) nuostatas ir detaliai reglamentuojant komunalinių atliekų ir komunalinėms atliekoms nepriskiriamų buityje susidarančių atliekų tvarkymo paslaugos kainos nustatymo tvarką.“
1.4. Pakeisti 3 punktą ir jį išdėstyti taip:
1.5. Papildyti 51 punktu:
1.6. Pakeisti 6.3 papunktį ir jį išdėstyti taip:
1.7. Pakeisti 13.4 papunktį ir jį išdėstyti taip:
„13.4. suplanuotais pokyčiais RATC veikloje ateinantiems 12 (dvylikai) kainos nustatymo mėnesių, įskaitant investicijų (suderintų Taryboje) įgyvendinimą, turėsiančiais poveikį sąnaudų, papildomų (kitų) pajamų ir investicijų grąžos apimčiai bei reguliuojamų paslaugų (priimtų ir sutvarkytų komunalinių atliekų) kiekiams.“
1.8. Pakeisti 16 punktą ir jį išdėstyti taip:
„16. Komunalinės atliekos ir komunalinėms atliekoms nepriskiriamos buityje susidarančios atliekos, kurių kiekiais vadovaujamasi, nustatant regioninės kainos dedamąsias, yra:
16.4. didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelėse priimamos ar didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelėse atiduodamos tvarkyti;
1.9. Pakeisti 18 punktą ir jį išdėstyti taip:
1.10. Pakeisti 20.1.1 papunktį ir išdėstyti taip:
„20.1.1. metinės darbo užmokesčio sąnaudos apskaičiuojamos šių sąnaudų grupei priskiriamų darbuotojų skaičių padauginus iš šių darbuotojų vidutinio darbo užmokesčio:
20.1.1.1. vidutinis mėnesio darbo užmokestis nustatomas vadovaujantis Metodikos 13.1 ir 13.4 papunkčiais suskaičiuotą vidutinį darbo užmokestį bei, RATC pateikus poreikį pagrindžiančias priežastis;
20.1.1.2. tuo atveju, jei vidutinis darbo užmokestis yra lygus ar didesnis nei Valstybės duomenų agentūros paskutinis skelbiamo vandens tiekimo, nuotekų valymo, atliekų tvarkymo ir regeneravimo sektoriaus (viešasis sektorius), RATC vidutinis mėnesio darbo užmokestis gali būti didinamas įvertinus ne daugiau nei Lietuvos Respublikos finansų ministerijos prognozuojamas realaus vidutinio darbo užmokesčio pokytį, skelbiamą Lietuvos Respublikos finansų ministerijos tinklapyje;
20.1.1.3. tuo atveju, jei RATC vidutinis darbo užmokestis yra mažesnis nei Valstybės duomenų agentūros paskutinio skelbiamo vandens tiekimo, nuotekų valymo, atliekų tvarkymo ir regeneravimo sektoriaus (viešasis sektorius), RATC vidutinis mėnesio darbo užmokestis gali būti didinamas, įvertinus Lietuvos Respublikos finansų ministerijos prognozuojamą realaus vidutinio darbo užmokesčio pokytį, skelbiamą Lietuvos Respublikos finansų ministerijos tinklapyje, didinant šį pokytį iki 50 proc. RATC ir sektoriaus vidutinio darbo užmokesčio skirtumo (procentine išraiška, imant paskutinio ketvirčio, einančio iki regioninės kainos projekto pateikimo momento, duomenis);
20.1.1.4. vidutinio darbo užmokesčio didėjimui pagrįsti RATC reguliuojančiajai institucijai pateikia tokio pokyčio įvertinimo poreikį pagrindžiančius argumentus ir dokumentus (pavyzdžiui, savivaldybės tarybos sprendimus, įmonės vadovybės įsakymus dėl pareiginių atlyginimų didinimo, darbo sutartis ir pan.).“
1.11. Pakeisti 21.1.5 papunktį ir jį išdėstyti taip:
1.13. Pakeisti 21.1.8 papunktį ir išdėstyti jį taip:
1.14. Pakeisti 22.1.6 papunktį ir išdėstyti jį taip:
„22.1.6. atliekų transportavimo sąnaudas sudaro šių atliekų transportavimas iš MBA ar MA į kitus atliekų tvarkymo ir naudojimo įrenginius. Tuo atveju, kai atliekų transportavimas iš MBA ar MA į kitus atliekų tvarkymo ir naudojimo įrenginius perduotas paslaugos teikėjui, transportavimo sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis sutarties tarp RATC ir paslaugos teikėjo sąlygomis;“
1.15. Papildyti 22.1.10 papunkčiu:
1.16. Papildyti 221 punktu:
„221. Maisto ir virtuvės atliekų (toliau – MVA) apdorojimo įrenginiuose atliekų tvarkymo sąnaudų apskaičiavimas:
221.1. tuo atveju, kai MVA apdorojimo įrenginius eksploatuoja RATC ir MVA yra atskiri nuo MBA ar MA:
221.1.1. metinės darbo užmokesčio sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 20.1.1 papunkčiu;
221.1.2. su darbo santykiais susijusių privalomųjų mokestinių įmokų (valstybinio socialinio draudimo įmokų ir garantinio bei ilgalaikio darbo išmokų fondo įmokų) sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis 20.1.2 papunkčiu;
221.1.3. šių sąnaudų grupei priskiriamo ilgalaikio turto nusidėvėjimo sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis 20.1.3 papunktyje aprašytais principais;
221.1.4. MVA įrenginių eksploatavimo sąnaudas sudaro elektros energijos, vandens ir nuotekų tvarkymo, kuro ir kitos eksploatacinės sąnaudos. Šios sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 20.1.4 papunkčiu;
221.1.5. MVA įrangos techninės priežiūros ir remonto darbų sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 13.1 ir 13.4 papunkčiais;
221.1.6. atliekų transportavimo sąnaudas sudaro šių atliekų transportavimas iš MVA į kitus atliekų tvarkymo ir naudojimo įrenginius. Tuo atveju, kai atliekų transportavimas iš MVA į kitus atliekų tvarkymo ir naudojimo įrenginius perduotas paslaugos teikėjui, transportavimo sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis sutarties tarp RATC ir paslaugos teikėjo sąlygomis;
221.1.7. MVA įrenginių monitoringo sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 13.1 ir 13.4 papunkčiais, sudarytų sutarčių sąlygomis;
221.1.8. programinės įrangos palaikymo sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 13.1 ir 13.4 papunkčiais, sudarytų sutarčių sąlygomis;
221.2. tuo atveju, jei RATC MVA apdorojamas bendrame MBA ar MA įrenginyje, MVA atliekų sąnaudos yra apskaitomos kartu su atliekų apdorojimo MBA ar MA įrenginiuose sąnaudomis, vadovaujantis Metodikos 22 punktu.
1.17. Pakeisti 23 punktą ir jį išdėstyti taip:
„23. Po rūšiavimo likusių, perdirbti ir pakartotinai panaudoti netinkančių energetinę vertę turinčių atliekų deginimo sąnaudos apskaičiuojamos:
23.1. vadovaujantis sutarties tarp RATC ir atliekų deginimo įrenginių Operatoriaus sąlygomis ir atsižvelgiant į atliekų deginimo įrenginiuose numatomą sudeginti atliekų kiekį;
1.18. Pakeisti 24 punktą ir jį išdėstyti taip:
1.19. Pakeisti 24.1.5 papunktį ir jį išdėstyti taip:
„24.1.5. atliekų tvarkymo DGASA sąnaudas sudaro atliekų tvarkymui naudojamos technikos (mašinų ir įrenginių) eksploatavimo, techninės priežiūros ir remonto darbų sąnaudos. Šios sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 13.1 ir 13.4 papunkčiais ir atsižvelgiant į numatomą DGASA priimti atliekų kiekį;“
1.20. Pakeisti 24.1.6 papunktį ir jį išdėstyti taip:
„24.1.6. atliekų transportavimo sąnaudas sudaro šių atliekų transportavimas iš DGASA į kitus atliekų tvarkymo ir naudojimo įrenginius. Tuo atveju, kai atliekų transportavimas iš DGASA į kitus atliekų tvarkymo ir naudojimo įrenginius perduotas paslaugos teikėjui, transportavimo sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis sutarties tarp RATC ir paslaugos teikėjo sąlygomis;“
1.21. Pakeisti 24.1.7 papunktį ir jį išdėstyti taip:
1.22. Pakeisti 25.1.5 papunktį ir jį išdėstyti taip:
„25.1.5. atliekų tvarkymo ŽAKA sąnaudas sudaro atliekų tvarkymui naudojamos technikos (mašinų ir įrenginių) eksploatavimo, techninės priežiūros ir remonto darbų sąnaudos. Šios sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 13.1, 13.4 papunkčiais ir atsižvelgiant į ŽAKA naudojamą technologinį procesą;“
1.23. Pakeisti 25.1.6 papunktį ir jį išdėstyti taip:
1.24. Pakeisti 28.1 papunktį ir jį išdėstyti taip:
1.25. Pakeisti 33.2 papunktį ir jį išdėstyti taip:
1.28. Pakeisti 37 punktą ir jį išdėstyti taip:
„37. Aprašo 10 punkte nurodytų reguliuojamosios veiklos verslo vienetų (toliau – atitinkamas verslo vienetas) būtinosios pastoviosios sąnaudos apskaičiuojamos sudėjus atitinkamam verslo vienetui „i“ priskirtas pastoviąsias sąnaudas:
(2)
kur:
BPSi - būtinosios pastoviosios sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur;
PSPSi - perkrovimo stočių eksploatavimo pastoviosios sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur;
PSAAŠi - atliekų apdorojimo ir šalinimo pastoviosios sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur;
PSMBAi - atliekų apdorojimo MBA ar MA įrenginiuose pastoviosios sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur;
PSMVAi – maisto ir virtuvės atliekų eksploatavimo pastoviosios sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur;
PSDGASAi - didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelių eksploatavimo pastovios sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur;
PSŽAKAi - žaliųjų atliekų kompostavimo aikštelių eksploatavimo pastovios sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur;
PSUSPi - netinkamų eksploatuoti uždarytų sąvartynų pastovios sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur;
PSADMi - RATC administracinės sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur.“
1.29. Pakeisti 38 punktą ir jį išdėstyti taip:
„38. Atitinkamo reguliuojamosios veiklos verslo vieneto būtinosios kintamosios sąnaudos apskaičiuojamos sudėjus šiam verslo vienetui priskirtas kintamąsias sąnaudas:
(3)
kur:
BKSi - būtinosios kintamosios sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur;
KSPSi - atliekų perkrovimo stočių eksploatavimo kintamosios sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur;
KSAAŠi - atliekų apdorojimo ir šalinimo kintamosios sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur;
KSMBAi - atliekų apdorojimo MBA ar MA įrenginiuose kintamosios sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur; KSMVAi - atliekų apdorojimo MVA įrenginiuose kintamosios sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur; KSADi - atliekų deginimo sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur; |
KSDGASAi - DGASA sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur.“
1.30. Pakeisti 40 punktą ir jį išdėstyti taip:
„40. Investicijų grąža apskaičiuojama pagal formulę:
(5)
kur:
ROIi – investicijų grąža, priskirta atitinkamam reguliuojamosios veiklos verslo vienetui „i“, vadovaujantis Aprašo 16 punktu, Eur;
r – protingumo kriterijų atitinkanti investicijų grąžos norma, proc., nustatoma vadovaujantis Investicijų grąžos normos nustatymo metodika, patvirtinta Tarybos 2015 m. rugsėjo 22 d. nutarimu Nr. O3-510 „Dėl Investicijų grąžos normos nustatymo metodikos patvirtinimo“;
ITi – ilgalaikio turto, priskirto pagal Aprašo 16 punktą atitinkamam reguliuojamosios veiklos verslo vienetui „i“, Eur.“
3. Šio nutarimo 1.16, 1.20 ir 1.24 papunkčiuose numatytos sąnaudos regioninių atliekų tvarkymo centrų, kurių regioninės kainos patvirtintos iki šio nutarimo įsigaliojimo dienos, yra įvertinamos tolesnio regioninės kainos perskaičiavimo metu, vadovaujantis Metodikos antrame skirsnyje nustatyta tvarka, šias sąnaudas pridedant prie atitinkamam verslo vienetui reguliuojamoje kainoje numatytų sąnaudų.
4. Komunalinėms atliekoms nepriskiriamų kitų buityje susidarančių atliekų tvarkymo sąnaudos yra įvertinamos tolesnio regioninės kainos perskaičiavimo metu, vadovaujantis Metodikos antrame skirsnyje nustatyta tvarka, šias sąnaudas pridedant prie didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelėse priimamų komunalinių atliekų tvarkymo verslo vienetui reguliuojamoje kainoje numatytų sąnaudų.