ŠIAULIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL ŠIAULIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS 2008 M. RUGPJŪČIO 28 D.
SPRENDIMO NR. T-257 „DĖL ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJOS NUOSTATŲ
PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2009 m. gruodžio 17 d. Nr. T-363
Šiauliai
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo (Žin., 1994, Nr. 55-1049; 2008, Nr. 113-4290) 15 straipsnio 5 ir 6 dalimis, 16 straipsnio 2 dalies 6 punktu ir 18 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo (Žin., 2006, Nr. 102-3938) 6 straipsnio 1 dalies 2 punktu, 6 straipsnio 3 dalimi ir 7 straipsniu, Šiaulių rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
1. Pakeisti Šiaulių rajono savivaldybės tarybos 2008 m. rugpjūčio 28 d. sprendimu Nr. T- 257 „Dėl Etikos ir procedūrų komisijos nuostatų patvirtinimo“ patvirtintų nuostatų pavadinimą ir išdėstyti taip:
2. Pakeisti Šiaulių rajono savivaldybės tarybos Etikos komisijos nuostatus, patvirtintus Šiaulių rajono savivaldybės tarybos 2008 m. rugpjūčio 28 d. sprendimu Nr. T-257, ir išdėstyti juos nauja redakcija (pridedama).
3. Paskelbti oficialų informacinį pranešimą apie šio sprendimo priėmimą vietinėje spaudoje ir visą šio sprendimo tekstą Šiaulių rajono savivaldybės interneto svetainėje.
PATVIRTINTA
Šiaulių rajono savivaldybės tarybos
2008 m. rugpjūčio 28 d. sprendimu Nr. T-257 (Šiaulių rajono savivaldybės tarybos
2009 m. gruodžio 17 d. sprendimo Nr. T-363 redakcija)
ŠIAULIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS ETIKOS KOMISIJOS
NUOSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šiaulių rajono savivaldybės tarybos Etikos komisijos (toliau - Komisija) nuostatai reglamentuoja Komisijos funkcijas, Komisijos narių darbo, atliekamų tyrimų ir sprendimų priėmimo tvarką.
2. Komisija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodeksu, šiais nuostatais ir kitais teisės aktais.
3. Komisijos paskirtis - įgyvendinti konstitucinį valdžios įstaigų tarnavimo žmonėms principą, plėtoti demokratinį valdymą, didinti visuomenės pasitikėjimą savivaldybių institucijomis, skatinti valstybės politikų ir kandidatų į valstybės politikus atsakomybę už savo veiklą ir atskaitomybę visuomenei.
4. Pagrindiniai Komisijos veiklos principai: teisingumas, nešališkumas, skaidrumas, viešumas, atskaitomybė.
II. KOMISIJOS SUDARYMAS, JOS DARBO ORGANIZAVIMAS
7. Komisija sudaroma iš Taryboje esančių politinių partijų atstovų (po 1 nuo kiekvienos partijos) ir gyvenamųjų vietovių bendruomeninių atstovų – seniūnaičių, kurių komisijoje turi būti ne mažiau kaip 1/3 narių.
8. Seniūnaičių sueiga į Etikos komisiją siūlo gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovus - seniūnaičius.
9. Taryba šios Komisijos pirmininką mero teikimu skiria iš Tarybos narių. Jeigu yra paskelbta Tarybos mažuma (opozicija), Komisijos pirmininko kandidatūrą meras teikia Tarybos mažumos (opozicijos) siūlymu Reglamento nustatyta tvarka.
10. Komisijos pirmininko pavaduotojo kandidatūrą iš Komisijos narių Tarybai tvirtinti teikia Komisijos pirmininkas. Jeigu Taryba nepatvirtina mero ar Komisijos pirmininko teiktų kandidatų, meras ar Komisijos pirmininkas iš Komisijos narių privalo teikti kitą kandidatą.
11. Savivaldybės administracija atlieka Komisijos techninį ir ūkinį aptarnavimą ir sudaro sąlygas Komisijai vykdyti nustatytas funkcijas.
12. Komisijos sekretoriaus pareigas atlieka Savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas valstybės tarnautojas. Šios funkcijos įrašomos į tarnautojo pareigybės aprašymą.
13. Komisija, atlikdama savo funkcijas, rengia posėdžius. Posėdis yra pagrindinė Komisijos darbo forma. Posėdis laikomas teisėtu, jei jame dalyvauja ne mažiau kaip 2/3 visų Komisijos narių. Posėdyje Komisija priima Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse ir šiuose nuostatuose numatytus sprendimus, taip pat rekomendacinio pobūdžio nutarimus organizaciniais ar kitais klausimais.
14. Komisijos posėdžiui pirmininkauja Komisijos pirmininkas, o jei jo nėra, - Komisijos pirmininko pavaduotojas, o kai jų nėra – komisijos narys.
15. Komisijos pirmininkas:
15.1. šaukia Komisijos posėdžius, sudaro jų darbotvarkę, ne vėliau kaip prieš 3 darbo dienas iki posėdžio pateikia komisijos nariams posėdžio medžiagą, vadovauja Komisijos posėdžiams;
16. Komisijos pirmininko pavaduotojas pavaduoja išvykusį arba susirgusį ir dėl to laikinai negalintį eiti pareigų Komisijos pirmininką, atlieka kitus pirmininko pavedimus.
17. Komisijos narys turi teisę:
18. Komisijos narys, negalintis dalyvauti Komisijos posėdyje, privalo apie tai pranešti Komisijos pirmininkui ar sekretoriui.
19. Komisijos nariai sprendimą dėl svarstomo klausimo priima atviru balsavimu, jei už jį balsavo ne mažiau kaip 2/3 posėdyje dalyvaujančių Komisijos narių. Balsuojant kiekvienas Komisijos narys turi po vieną balsą. Balsams pasiskirsčius po lygiai, lemia Komisijos pirmininko balsas.
20. Komisijos narys negali balsuoti dėl svarstomo klausimo, jeigu yra galimas viešųjų ar privačiųjų interesų konfliktas. Paaiškėjus tokioms aplinkybėms, jis privalo apie tai informuoti posėdžio dalyvius ir nusišalinti nuo klausimo svarstymo.
21. Komisijos sprendimai įforminami posėdžio protokolu. Protokole nurodoma posėdžio data, protokolo eilės numeris, posėdžio dalyviai, svarstomų klausimų pavadinimai, svarstymo eiga ir svarstyti dokumentai bei priimti sprendimai. Posėdžio protokolus pasirašo posėdžio pirmininkas ir sekretorius.
III. KOMISIJOS FUNKCIJOS
23. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodeksu, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, šiais nuostatais ir kitais teisės aktais, Komisija atlieka šias funkcijas:
23.1 prižiūri, kaip Tarybos nariai laikosi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso, Tarybos veiklos reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių Tarybos narių veiklą ir elgesį, reikalavimų;
23.2. analizuoja Tarybos narių nedalyvavimo Tarybos, komitetų ir komisijų posėdžiuose ir Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo nustatytų pareigų nevykdymo priežastis;
23.3. nagrinėja gautą informaciją dėl Tarybos nario veiklos ar jo viešųjų ir privačių interesų nesuderinamumo;
23.4. nagrinėja Savivaldybės bendruomenės narių, valstybės institucijų, gyvenamųjų vietovių bendruomenių ar bendruomeninių organizacijų atstovų siūlymus ir pastabas dėl Tarybos narių veiklos skaidrumo;
IV. SAVIVALDYBĖS POLITIKO ELGESIO TYRIMAS
24. Politiko elgesio tyrimas Komisijoje gali būti pradėtas, kai yra bent vienas iš šių pagrindų:
24.1. fizinio ar juridinio asmens skundas, kreipimasis ar pranešimas (toliau - skundas) apie politiko galimai padarytą Valstybės politikų elgesio kodekse nustatytų valstybės politikų elgesio principų, nuostatų ar Savivaldybės veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose valstybės politikui nustatytų reikalavimų pažeidimą (toliau - pažeidimas);
24.2. visuomenės informavimo priemonėse paskelbta pagrįsta informacija apie politiko galimai padarytą pažeidimą;
25. Politiko elgesio tyrimas pradedamas ne vėliau kaip per 10 dienų nuo 24.1 ir 24.2 punktuose nurodyto pagrindo atsiradimo, ir ne vėliau kaip per mėnesį nuo 24.3 punkte nurodyto pagrindo atsiradimo. Komisija tiria galimus pažeidimus, jeigu nuo jų padarymo praėjo ne daugiau kaip vieneri metai. Anoniminiai skundai nenagrinėjami. Komisijos atliekamas pažeidimo tyrimas turi būti baigtas ne vėliau kaip per 30 dienų nuo tyrimo pradžios. Į šį terminą neįskaičiuojamas politiko laikinojo nedarbingumo, atostogų laikas ir laikas, kai politikas yra išvykęs į tarnybinę komandiruotę. Prireikus Komisija gali, bet ne ilgiau kaip dviem mėnesiams pratęsti šiame punkte nustatytą tyrimo terminą.
26. Atlikdama tyrimą, Komisija turi teisę:
26.1. apklausti politiką, kurio elgesys tiriamas, bei kitus asmenis, susijusius su politiko tiriamu elgesiu ar politine veikla;
26.2. apklausti skundo autorių ir išsiaiškinti jo žinomą informaciją apie politiko galimai padarytą Valstybės politikų elgesio kodekse nustatytų valstybės politikų elgesio principų, nuostatų ar Savivaldybės veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose politikui nustatytų reikalavimų pažeidimą;
26.3. teisės aktų nustatyta tvarka susipažinti su reikiamais dokumentais ir gauti jų nuorašus (kopijas) bei kitą tyrimui reikalingą informaciją;
27. Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai privalo:
27.2. laikyti paslaptyje duomenis ar žinias, kuriuos jie sužinojo vykdydami tyrimą, jeigu tokie duomenys ar žinios sudaro valstybės, komercinę, banko, tarnybos arba kitą įstatymų saugomą paslaptį;
28. Šių nuostatų 27 punkto nuostatos taikomos ir Komisiją aptarnaujantiems darbuotojams, ir pasitelktiems specialistams.
29. Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai, Komisiją aptarnaujantys darbuotojai ir jos pasitelkti specialistai negali trikdyti valstybės ir savivaldybių institucijų, kitų įmonių, įstaigų ar organizacijų darbo ir privalo susilaikyti nuo preliminarių vertinimų bei išvadų, kol nebaigtas tyrimas ir nėra Komisijos išvados.
30. Komisijos nariai už šiuose nuostatuose nustatytų pareigų pažeidimą atsako įstatymų nustatyta tvarka.
31. Valstybės politikas, kurio elgesys tiriamas, turi teisę:
32. Politikas, teikiantis Komisijai paaiškinimus, negali būti verčiamas teikti paaiškinimus prieš save, savo šeimos narius ar artimuosius giminaičius.
33. Komisija per 3 dienas nuo tyrimo pradžios surašo laisvos formos pranešimą, kuriuo informuoja politiką apie pradėtą jo elgesio tyrimą, jo teises, pateikia duomenis apie padarytą pažeidimą ir prašo politiko iki šiame pranešime nurodytos datos pateikti rašytinį paaiškinimą. Komisija šį pranešimą politikui įteikia asmeniškai arba išsiunčia paštu.
34. Komisija, atlikusi tyrimą, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tyrimo pabaigos savo posėdyje vertina tyrimo metu surinktus duomenis ir priima šių nuostatų penktame skyriuje numatytus sprendimus. Apie Komisijos posėdžio vietą ir laiką ne vėliau kaip prieš 5 dienas iki posėdžio pradžios turi būti pranešta politikui. Jo neatvykimas į Komisijos posėdį ar paaiškinimo nepateikimas nekliudo Komisijai priimti sprendimą.
35. Komisijos priimti sprendimai yra galutiniai ir neskundžiami. Pakartotiniai skundai apie galimą politiko padarytą pažeidimą nenagrinėjami, išskyrus atvejus, kai gautame skunde yra nurodomos naujos aplinkybės, kurios nebuvo ir negalėjo būti žinomos atlikto tyrimo metu, ir dėl to Komisijos priimtas sprendimas yra galimai neteisingas. Dėl pakartotinio tyrimo būtinumo sprendžia Komisija ne vėliau kaip per 10 dienų nuo tokio skundo gavimo. Komisijai nusprendus pradėti pakartotinį tyrimą, jis atliekamas pagal šiuose nuostatuose nustatytas procedūras.
36. Po kiekvieno Komisijos posėdžio gali būti parengiamas pranešimas visuomenės informavimo priemonėms. Pranešimą raštu arba žodžiu gali pateikti tik Komisijos pirmininkas ar Komisijos įgaliotas jos narys ir tik tokį, kokį įgaliojo pateikti Komisija.
V. KOMISIJOS SPRENDIMAI
38. Politiko elgesio tyrimą atlikusi Komisija gali priimti šiuos sprendimus:
38.1. konstatuoti, kad politikas nepažeidė Valstybės politikų elgesio kodekse ar Savivaldybės veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytų valstybės politiko elgesio principų ar reikalavimų;
38.3. konstatuoti, kad politikas pažeidė Valstybės politikų elgesio kodekse ar Savivaldybės veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytus valstybės politiko elgesio principus ar reikalavimus;
38.4. rekomenduoti politikui suderinti savo elgesį ar veiklą su Valstybės politikų elgesio kodekse ar Savivaldybės veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytais valstybės politiko elgesio principais ar reikalavimais;
38.6. įtarus esant nusikalstamos veikos požymių, perduoti medžiagą ikiteisminio tyrimo įstaigoms ar prokuratūrai.
39. Komisija gali nutraukti tyrimą, jeigu iki tyrimo pabaigos politikas savo elgesį ar veiklą pripažino neetiškais, nesuderinamais su savo pareigomis ar institucija, kurioje jis eina pareigas, ir dėl to viešai atsiprašė.
40. Apie Komisijos atliktą tyrimą ir priimtą sprendimą pranešama asmeniui, pateikusiam skundą Komisijai, ir politikui, dėl kurio yra priimtas sprendimas.
VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS