Lietuvos Respublikos Vyriausybė
NUTARIMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS ĮSTATYMO 8 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-4270, LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKSLO IR STUDIJŲ ĮSTATYMO 18 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-4271, LIETUVOS RESPUBLIKOS MOTERŲ IR VYRŲ LYGIŲ GALIMYBIŲ ĮSTATYMO 15 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
NR. XIP-4272, LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINĖS KULTŪROS PAVELDO KOMISIJOS ĮSTATYMO 3 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
NR. XIP-4273, LIETUVOS RESPUBLIKOS PROKURATŪROS ĮSTATYMO 22 STRAIPSNIO PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-4274, LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBOS ĮSTATYMO 12 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-4275, LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KONTROLIERIŲ ĮSTATYMO 9 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-4276, LIETUVOS RESPUBLIKOS VAIKO TEISIŲ APSAUGOS KONTROLIERIAUS ĮSTATYMO 8 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-4277, LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS KONTROLĖS ĮSTATYMO 34 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-4278, LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS SAUGUMO DEPARTAMENTO ĮSTATYMO 10 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-4279, LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ TURTO PRIVATIZAVIMO ĮSTATYMO 5 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-4280, LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINĖS LIETUVIŲ KALBOS KOMISIJOS ĮSTATYMO 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-4281, LIETUVOS RESPUBLIKOS VISUOMENĖS INFORMAVIMO ĮSTATYMO 47 IR 49 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-4282, LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSIOSIOS TARNYBINĖS ETIKOS KOMISIJOS ĮSTATYMO 14 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-4283
2012 m. birželio 20 d. Nr. 710
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2012 m. gegužės 9 d. sprendimo Nr. SV-S-1578 16–29 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:
Nepritarti Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-4270, Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo 18 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-4271, Lietuvos Respublikos moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo 15 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-4272, Lietuvos Respublikos valstybinės kultūros paveldo komisijos įstatymo 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-4273, Lietuvos Respublikos prokuratūros įstatymo 22 straipsnio papildymo įstatymo projektui Nr. XIP-4274 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIP-4274), Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos įstatymo 12 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-4275 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIP-4275), Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-4276, Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstatymo 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-4277, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės įstatymo 34 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-4278, Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamento įstatymo 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-4279 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIP-4279), Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-4280, Lietuvos Respublikos valstybinės lietuvių kalbos komisijos įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-4281, Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymo 47 ir 49 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-4282, Lietuvos Respublikos vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos įstatymo 14 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-4283 (visi kartu toliau – įstatymų projektai) dėl šių priežasčių:
1. Įstatymų projektuose nurodytų valstybės institucijų (toliau – institucijos) vadovams siūloma nustatyti naują atleidimo iš pareigų pagrindą – Lietuvos Respublikos Seimui (toliau – Seimas) priėmus nutarimą nepritarti jų pateiktai metinei institucijos veiklos ataskaitai. Lietuvos Respublikos Konstitucijos (Žin., 1992, Nr. 33-1014) (toliau – Konstitucija) 75 straipsnyje įtvirtinta, kad Seimo skirti ar rinkti pareigūnai, išskyrus Konstitucijos 74 straipsnyje nurodytus asmenis, atleidžiami iš pareigų, kai Seimas visų Seimo narių balsų dauguma pareiškia nepasitikėjimą jais. Motyvai, kuriais remiantis pagal Konstitucijos 75 straipsnį reiškiamas nepasitikėjimas institucijos vadovu, gali būti įvairūs, ir nepritarimas institucijos veiklos ataskaitai taip pat gali būti viena iš nepasitikėjimo institucijos vadovu priežasčių, todėl įstatymų projektuose siūlomos nuostatos vertintinos kaip konkuruojančios su nustatytosiomis Konstitucijos 75 straipsnyje. Be to, pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97) (toliau – Seimo statutas) 113 straipsnio 1 dalį Seimo nutarimas nepritarti metinei institucijos veiklos ataskaitai būtų priimamas Seimo posėdyje paprasta (t. y. daugiau kaip pusės) posėdyje dalyvaujančių Seimo narių balsų dauguma, o ne visų Seimo narių balsų dauguma, kaip priimamas sprendimas dėl nepasitikėjimo institucijos vadovu. Vadovaujantis siūlomomis nuostatomis, Seimo skiriamų institucijų vadovų atleidimas iš pareigų taptų paprastesnis dar ir tuo, kad tokiam atleidimui nebūtų taikoma Seimo statuto 217 straipsnio 1 dalis, kurioje nustatyta, kad pasiūlymas atleisti institucijos vadovą, kurį skiria Seimas, išskyrus Konstitucijoje numatytus apkaltos proceso atvejus, svarstomas, kai tai motyvuotu raštu pateikia Seimo valdyba, komitetas ar ne mažiau kaip 1/5 Seimo narių. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, manytina, kad įstatymų projektuose siūlomos nuostatos sudarytų prielaidas esant iš esmės toms pačioms priežastims taikyti skirtingas institucijų vadovų atleidimo iš pareigų procedūras, o toks teisinis reguliavimas pažeistų tiek teisėtumo, tiek teisinio apibrėžtumo principus.
2. Dalies įstatymų projektuose nurodytų institucijų vadovų skyrimas ir atleidimas yra suderintas Seimo ir Respublikos Prezidento valios rezultatas (pavyzdžiui, Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos pirmininko, Lietuvos Respublikos generalinio prokuroro, Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus) arba Seimo ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės valios rezultatas (pavyzdžiui, Privatizavimo komisijos pirmininko). Tačiau naujo šių institucijų vadovų atleidimo pagrindo – Seimui priėmus nutarimą nepritarti metinei institucijos veiklos ataskaitai nustatymas lemtų tai, kad valia dėl institucijų vadovų atleidimo būtų išreikšta vien Seimo. Be to, kai kuriuose įstatymų projektuose siūloma nustatyti, kad Seimas, priėmęs nutarimą nepritarti metinei institucijos veiklos ataskaitai, Respublikos Prezidentui teikia siūlymą atleisti institucijos vadovą (pavyzdžiui, Įstatymo projektas XIP-4274, Įstatymo projektas Nr. XIP-4275, Įstatymo projektas Nr. XIP-4279). Tačiau, vadovaujantis Konstitucijoje įtvirtintu valdžių padalijimo principu, Seimo priimtas nutarimas negali įpareigoti Respublikos Prezidento atleisti jo skiriamus įstatymų numatytus valstybės pareigūnus. Taip pat pažymėtina, kad pagal Konstitucijos nuostatas Seimas neturi teisės netgi svarstyti nepasitikėjimo tokiais institucijų vadovais, kuriuos skiria ir atleidžia Respublikos Prezidentas, klausimo. Todėl įstatymų projektų nuostatos neatitinka Konstitucijoje įtvirtinto valdžių padalijimo principo.
3. Seimas pagal Seimo statutą svarsto ir priima nutarimą dėl institucijos vadovo ataskaitos ir institucijos veiklos, tačiau nedaro įtakos tokių institucijų kasdienei veiklai, nedalyvauja programinių dokumentų ar užduočių tvirtinimo procese, todėl atitinkamai nei šių institucijų siektinų tikslų, nei ateinančių metų veiklos planų nevertina ir netvirtina. Be to, pažymėtina ir tai, kad institucijos veiklos efektyvumas nėra išimtinai ir tiesiogiai priklausomas tik nuo institucijos vadovo priimamų sprendimų, todėl vertinant institucijos veiklos ataskaitą ne mažiau svarbu nustatyti aiškius tokios institucijos veiklos vertinimo kriterijus. Įstatymų projektuose nėra nustatyta jokių aiškių institucijos vadovo pateiktos metinės ataskaitos vertinimo kriterijų, reikalavimų ar procedūrų. Todėl nepritarimas metinei institucijos veiklos ataskaitai savaime negali būti pakankamas pagrindas atleisti institucijos vadovą iš pareigų.