LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS IR URBANISTIKOS MINISTERIJA
Į S A K Y M A S
DĖL VALSTYBINĖS TERITORIJŲ PLANAVIMO IR STATYBOS INSPEKCIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
1997 m. sausio 9 d. Nr. 3
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo (Žin., 1995, Nr. 104-2322) 5 straipsniu,
1. Patvirtinti pridedamus biudžetinės įstaigos – Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Statybos ir urbanistikos ministerijos nuostatus.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos statybos ir urbanistikos
ministerijos 1997 01 09 įsakymu Nr. 3
Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Statybos ir urbanistikos ministerijos NUOSTATAI
Bendrieji nuostatai
1. Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Statybos ir urbanistikos ministerijos (toliau vadinama inspekcija) yra biudžetinė įstaiga, pagal savo kompetenciją vykdanti Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo ir statybos įstatymo numatytą teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą bei kontrolę.
Inspekcijos steigėjo funkcijas pavesta vykdyti Statybos ir urbanistikos ministerijai (toliau vadinama ministerija).
Inspekcijos buveinė: A. Jakšto g. 4/9, 2694 Vilnius.
2. Šiuose nuostatuose vartojamos pagrindinės sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 2 straipsnyje ir statybos įstatymo 2 straipsnyje apibrėžtas sąvokas.
3. Inspekcija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, kitais teisės aktais, statybos ir urbanistikos ministro įsakymais, teritorijų planavimo normų sąvadu, normatyviniais statybos dokumentais ir šiais nuostatais.
4. Inspekcijos nurodymai pagal jos kompetenciją yra privalomi visiems teritorijų planavimo ir statybos subjektams bei kitiems su šia veikla susijusiems juridiniams ir fiziniams asmenims.
5. Inspekcijos specialistai, kurie vykdo šiais nuostatais nustatytas teritorijų planavimo, statinių projektavimo, jų statybos, priėmimo naudoti ir statinių naudojimo valstybinės priežiūros funkcijas, yra valstybės pareigūnai, „B“ lygio valstybės valdininkai. Inspekcijos viršininkas yra „A“ lygio valdininkas.
Inspekcijos uždaviniai ir funkcijos
7. Inspekcijos svarbiausi uždaviniai yra:
7.1. atlikti Lietuvos Respublikos teritorijos bendrojo planavimo ir Lietuvos Respublikos lygmens specialiojo teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą;
7.2. atlikti apskričių teritorijų bendrojo planavimo ir apskrities lygmens specialiojo teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą;
7.3. rengti statinių projektavimo, jų statybos ir statinių naudojimo valstybinės priežiūros strategijos projektus ir teikti ministerijai pasiūlymus dėl jų įgyvendinimo;
7.4. tikrinti apskričių valstybinių statybos inspekcijų veiklos atitikimą Teritorijų planavimo, statybos įstatymų, kitų teisės aktų ir normatyvinių statybos dokumentų nuostatoms;
8. Inspekcija vykdydama jai pavestus uždavinius:
8.1. tikrina Lietuvos Respublikos teritorijos ir apskričių teritorijų bendrojo planavimo ir Lietuvos Respublikos lygmens bei apskričių lygmens specialiojo teritorijų planavimo dokumentų rengimo, derinimo bei viešo svarstymo procedūrų, taip pat šių dokumentų sprendinių atitikimą teisės normoms ir teritorijų planavimo normų sąvadui ir teikia išvadas dėl šių dokumentų tvirtinimo:
8.2. organizuoja nustatyta tvarka suderintų teritorijų planavimo dokumentų, išvardytų šių nuostatų 8.1 punkte, sprendinių bei jų ekspertizės išvadų tarpžinybinį svarstymą;
8.3. Teritorijų planavimo įstatymo nustatyta tvarka nagrinėja fizinių ir juridinių asmenų skundus bei pasiūlymus dėl teritorijų planavimo dokumentų, išvardytų šių nuostatų 8.1 punkte;
8.4. nagrinėja teritorijų planavimą, statinių projektavimą, statybą, statinių naudojimą ir jų valstybinę priežiūrą reglamentuojančių įstatymų, kitų teisės aktų ir normatyvinių dokumentų projektus, teikia dėl jų išvadas ir pasiūlymus ministerijai;
8.5. tikrina apskričių valstybinių statybos inspekcijų veiklos atitikimą Teritorijų planavimo įstatymo ir Statybos įstatymo, juos papildančių teisės aktų ir normatyvinių dokumentų nuostatoms, teikia joms metodinę pagalbą;
8.6. kaupia, sistemina ir analizuoja apskričių valstybinių statybos inspekcijų veiklos rezultatus, panaudoja juos teritorijų planavimo ir statinių projektavimo, statybos bei naudojimo valstybinei priežiūrai tobulinti ir teikia atitinkamus pasiūlymus ministerijai;
8.7. vadovauja statinių avarinės būklės nustatymo, statybinių konstrukcijų griūčių tyrimo ir valstybinės reikšmės statinių priėmimo naudoti komisijoms arba dalyvauja jų darbe, kai šias komisijas nustatytąja tvarka skiria ministerija;
8.8. tvarko statybinių konstrukcijų griūčių apskaitą, analizuoja jų priežastis, rengia jų prevencijos priemones ir kontroliuoja, kaip jos vykdomos;
8.9. analizuoja kitų valstybių teritorijų planavimo ir statinių projektavimo, statybos bei naudojimo valstybinę priežiūrą reglamentuojančius teisinius bei normatyvinius dokumentus, panaudoja analizės rezultatus valstybinei priežiūrai tobulinti Lietuvos Respublikoje ir teikia atitinkamus pasiūlymus ministerijai;
8.10. dalyvauja ministerijos rengiamose teritorijų planavimo ir statinių projektavimo, statybos bei naudojimo valstybinės priežiūros specialistų kvalifikacijos kėlimo programose;
8.11. dalyvauja pagal ministerijos patvirtintą specialistų atestavimo reglamentą atestuojant specialistus, vykdančius teritorijų planavimo ir statybos priežiūrą;
8.12. atlieka statybos verslo įmonių atestavimo reglamentu nustatytus šių įmonių atestavimo darbus, teikia statybos ir urbanistikos ministrui (toliau – ministrui) siūlymus dėl atestatų joms išdavimo, panaikinimo bei galiojimo sustabdymo, kaupia informaciją apie atestuotas įmones ir informuoja apie jas visuomenę;
Inspekcijos teisės
9. Inspekcija, įgyvendindama jai pavestus uždavinius, turi teisę:
9.1. gauti iš ministerijų, apskričių viršininkų, kitų valstybės valdžios ir savivaldos institucijų, teritorijų planavimo ir statybos subjektų nemokamą informaciją, reikalingą šiais nuostatais numatytų funkcijų vykdymui;
9.2. pateikus valdininko tarnybinį pažymėjimą, netrukdomai įeiti į statybos teritoriją ir reikalauti iš statytojų bei rangovų pateikti visus statybos dokumentus;
9.3. patikrinus apskričių valstybinių statybos inspekcijų veiklą ir nustačius Teritorijų planavimo, Statybos ir kitų įstatymų bei teisės aktų, teritorijų planavimo normų sąvado, normatyvinių statybos dokumentų arba projektų pažeidimus:
9.3.1. pagal savo kompetenciją duoti privalomus nurodymus šių inspekcijų pareigūnams, teritorijų planavimo ir statybos subjektams, statinių savininkams ir naudotojams pašalinti tuos pažeidimus, informuoti apie tai apskričių viršininkus ir gauti informaciją apie šių nurodymų vykdymą;
9.3.2. panaikinti arba pakeisti šios inspekcijos pareigūnų sprendimus, prieštaraujančius įstatymams, kitiems teisės aktams, teritorijų planavimo normų sąvadui arba normatyviniams statybos dokumentams; jei jų sprendimai yra įteisinti apskrities viršininko įsakymais, jie panaikinami Lietuvos Respublikos apskrities valdymo įstatymo nustatyta tvarka;
9.3.3. nurodyti apskričių valstybinėms statybos inspekcijoms sustabdyti statinių statybą, vykdomą pažeidžiant įstatymus, kitus teisės aktus, teritorijų planavimo ar normatyvinius statybos dokumentus arba projektus;
9.3.4. laikinai sustabdyti arba apriboti statinių (jų dalies) naudojimą, jeigu yra akivaizdus pavojus, jog gali griūti konstrukcijos, ištikti avarija, gali būti užteršta aplinka arba žūti žmonės, kol šis pavojus nebus pašalintas;
9.3.5. reikalauti iš statinių savininkų, naudotojų ir kitų statybos subjektų atlikti statinių ekspertizę, rekomenduoti tam tikslui ekspertus;
9.3.6. teikti statytojams ir rangovams reikalavimus dėl specialistų, vadovaujančių pagrindinėms statybos veiklos sritims, nušalinimo nuo pareigų, jeigu jie nustatyta tvarka neatestuoti arba pažeidžia specialisto reglamentą;
9.3.7. įstatymų nustatyta tvarka surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus, nagrinėti bylas pagal šiuos protokolus ir skirti administracines nuobaudas arba atitinkamų pažeidimų protokolus teikti teismui;
9.4. kviesti ministerijų ir kitų institucijų paskirtus specialistus teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros klausimams nagrinėti;
9.6. pagal kompetenciją konsultuoti juridinius ir fizinius asmenis juos interesuojančiais klausimais;
9.7. užmegzti kontaktus ir bendradarbiauti su užsienio šalių institucijomis, vykdančiomis analogiškas funkcijas;
Inspekcijos darbo organizavimas
10. Inspekcijai vadovauja viršininkas, kurį skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų ministras.
Inspekcijos viršininkas savo veikloje pavaldus ministrui.
11. Inspekcijos viršininkas:
11.2. tvirtina inspekcijos struktūrą ir etatus, nustato darbuotojų pareiginę algą ir priedus, neviršydamas inspekcijai nustatyto darbo apmokėjimo fondo lėšų;
11.3. Valdininkų, darbo ir kitų įstatymų bei poįstatyminių aktų nustatyta tvarka priima į darbą ir atleidžia iš darbo inspekcijos viršininko pavaduotoją ir kitus darbuotojus;
11.4. nustato inspekcijos viršininko pavaduotojo ir kitų darbuotojų kompetencijos bei atsakomybės ribas, tvirtina jų pareigines instrukcijas;
11.6. veikia inspekcijos vardu, atstovauja jai visose valstybės valdžios ir valdymo institucijose, santykiuose su kitais juridiniais ir fiziniais asmenimis arba įgalioja tai daryti inspekcijos darbuotojus;
12. Inspekcijos viršininko nesant, jo pareigas vykdo inspekcijos viršininko pavaduotojas, o kai nėra ir pavaduotojo – kitas inspekcijos viršininko įsakymu įgaliotas darbuotojas.
13. Inspekcijos pareigūnai privalo būti Lietuvos Respublikos piliečiai, turėti darbo profilį atitinkantį aukštąjį išsilavinimą, mokėti valstybinę kalbą ir būti nustatyta tvarka atestuoti.
Teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą vykdantys specialistai atestuojami vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymais.
15. Inspekcijos pareigūnai įstatymų nustatyta tvarka atsako už pareiginėse instrukcijose numatytų pareigų nevykdymą ir neteisingą jiems suteiktų teisių panaudojimą bei įgaliojimų viršijimą, taip pat už valstybės ir komercinių paslapčių, sužinotų vykdant tarnybines pareigas, paskelbimą ar perdavimą fiziniams ir juridiniams asmenims.
Ginčų sprendimas
Lėšų šaltiniai ir jų naudojimo tvarka
19. Inspekcija finansuojama iš valstybės biudžeto. Skirtos lėšos naudojamos pagal inspekcijos viršininko (asignavimų valdytojo) patvirtintas išlaidų sąmatas, neviršijant Lietuvos Respublikos Seimo patvirtintų bendrųjų asignavimų ir laikantis Finansų ministerijos nustatytų finansavimo taisyklių ir iždo procedūrų.
Inspekcija gali turėti ir nebiudžetinių lėšų, gautų iš juridinių ir fizinių asmenų už paslaugas, teikiamas ir apmokamas pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytą tvarką. Jos naudojamos Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais nustatyta tvarka, pagal inspekcijos viršininko patvirtintas pajamų ir išlaidų sąmatas.
Finansinės veiklos kontrolė
Darbo apmokėjimo tvarka