LIETUVOS RESPUBLIKOS UŽSIENIO REIKALŲ MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL 2013 metų vystomojo bendradarbiavimo ir paramos demokratijai programos ĮGYVENDINIMO gairių patVirtinimo
2012 m. lapkričio 30 d. Nr. V-226
Vilnius
Vadovaudamasis Užsienio reikalų ministerijos Vystomojo bendradarbiavimo ir paramos demokratijai programos įgyvendinimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministro 2007 m. balandžio 24 d. įsakymu Nr. V-42 „Dėl Vystomojo bendradarbiavimo ir paramos demokratijai programos įgyvendinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ („Informaciniai pranešimai“, 2007, Nr. 61; Žin., 2009, Nr. 44-1721; 2011, Nr. 23-1113, Nr. 156-7409),
t v i r t i n u 2013 metų Užsienio reikalų ministerijos Vystomojo bendradarbiavimo ir paramos demokratijai programos gaires.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministro
2012 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. V-226
2013 metų UŽSIENIO REIKALŲ MINISTERIJOS Vystomojo bendradarbiavimo ir paramos demokratijai programos gairės
I. Bendrosios nuostatos
Užsienio reikalų ministerijos Vystomojo bendradarbiavimo ir paramos demokratijai programa (toliau – Programa) yra Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo politikos sudėtinė dalis. Ji įgyvendinama iš Užsienio reikalų Ministerijai patvirtintų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų, finansuojant dvišalę ir (ar) daugiašalę paramą besivystančioms valstybėms.
Dvišalė parama yra skiriama Lietuvos ir valstybių partnerių institucijų, viešųjų įstaigų, nevyriausybinių organizacijų ir kitų pilietinės visuomenės organizacijų inicijuojamiems projektams valstybėse partnerėse įgyvendinti.
Daugiašalę Programos paramą sudaro nustatyti metiniai Lietuvos mokėjimai į Europos plėtros fondą, per kurį Lietuva teikia paramą besivystančių Afrikos, Karibų ir Ramiojo vandenyno valstybių, taip pat Užjūrio šalių ir teritorijų, vystymąsi. Daugiašalę paramą taip pat sudaro savanoriški įnašai ir (ar) dalyvavimas įgyvendinant projektus ir programas, kuriuos koordinuoja ir vykdo tarptautinės organizacijos ir institucijos.
2013 m. Programos gairės sudarytos atsižvelgiant į šiuos Europos Sąjungos (toliau – ES), Jungtinių Tautų (toliau – JT) ir Lietuvos Respublikos dokumentus:
– ES Tarybos, Europos Parlamento ir Europos Komisijos bendrą pareiškimą „Europos konsensusas dėl vystymosi“, kuriame įvardinti bendri ES vystomojo bendradarbiavimo tikslai, vertybės ir principai (2005 m. lapkričio 22 d.);
– Europos Vadovų Tarybos išvadas dėl oficialios paramos vystymuisi didinimo, kurios įpareigoja šalis, tapusias ES narėmis po 2002 m., siekti, kad jų oficiali parama vystymuisi iki 2015 m. pasiektų 0,33 % bendrųjų nacionalinių pajamų (2005 m. birželio 16–17 d.);
– Afrikos, Karibų ir Ramiojo vandenyno šalių ir Europos Bendrijų partnerystės susitarimą (Kotonu susitarimas, 2000 m.) ir ES valstybių tarpvyriausybinį Vidaus susitarimą (2008 m.), kuriais remiantis tvirtinamas Europos plėtros fondas;
– ES Rytų partnerystės iniciatyvą, kuria siekiama spartinti Rytų partnerystės šalių politinės ir ekonominės integracijos ryšius su ES bei politines, socialines ir ekonomines reformas šiose valstybėse partnerėse (2009 m.);
– ES Tarybos išvadas „ES vystymosi politikos poveikio didinimas. Pokyčių darbotvarkė“ (2012 m. gegužės 14 d.) ir Komisijos komunikatą Europos Parlamentui ir Tarybai „ES požiūris į atsparumą. Per aprūpinimo maistu krizes įgyta patirtis“ (2012 m. spalio 8 d.);
– JT Tūkstantmečio deklaraciją ir joje paskelbtus Tūkstantmečio vystymosi tikslus (2000 m.), JT Generalinės Asamblėjos aukšto lygio susitikime priimtą globalų veiksmų planą siekiant minėtų tikslų (2010 m.);
– JT rezoliuciją Nr. 1325 (2000 m.), kurioje pabrėžiama moterų apsaugos svarba;
– Lietuvos Respublikos Seimo nutarimą dėl Lietuvos Respublikos pirmininkavimo ES Tarybai 2013 metais, kuriame įvardintos Lietuvos pirmininkavimo prioritetinės sritys (2011 m. lapkričio 10 d. Nr. XI-1651);
– Užsienio reikalų ministerijos surinktą informaciją iš vystomojo bendradarbiavimo politikos dalyvių apie valstybių partnerių poreikius, taip pat į planuojamus finansinius išteklius.
Vystomojo bendradarbiavimo ir paramos demokratijai programa prisideda prie šių Lietuvos užsienio politikos prioritetų įgyvendinimo:
– Lietuvos Europos politikos įgyvendinimo;
– ES Rytų kaimynystės politikos plėtojimo;
– Transatlantinio bendradarbiavimo;
– Viešosios diplomatijos ir visuomenės informavimo, siekiant paramos vykdomai vystomojo bendradarbiavimo ir paramos demokratijai politikai.
2013 metais Lietuva, įgyvendindama vystomojo bendradarbiavimo ir paramos demokratijai programą,
– toliau prisidės prie demokratijos, saugumo ir stabilumo erdvės, tvaraus vystymosi plėtojimo, ypač Rytų partnerystės šalyse, pokonfliktinėse zonose ar regionuose;
– informuos ir švies Lietuvos visuomenę apie Programą, vykdomus vystomojo bendradarbiavimo ir paramos demokratijai projektus, jų tikslus ir rezultatus, sieks didesnės visuomenės paramos šiai veiklai.
Atsižvelgiant į prioritetinius valstybių partnerių poreikius, Lietuvos reformų patirties ir gerosios praktikos perdavimas sustiprins valstybių partnerių institucijų, vietos valdžios ir nevyriausybinių organizacijų administracinius gebėjimus, paskatins tvarų regionų vystymąsi ir demokratines reformas, prisidės prie istorinio ir kultūrinio paveldo puoselėjimo.
II. Paramos teikimo geografija ir sritys
2013 metais Lietuva teiks paramą Afganistanui, Baltarusijai, Gruzijai, Moldovai ir Ukrainai. Atsižvelgdama į poreikius ir įvertinusi savo galimybes Lietuva teiks paramą ir kitoms besivystančioms valstybėms.
Teikiant paramą dėmesys bus skiriamas demokratijos principams diegti ir įtvirtinti, žmogaus teisėms, ypač moterų ir vyrų lygioms galimybėms užtikrinti, neįgaliųjų, vaikų ir kitų labiausiai pažeidžiamų visuomenės grupių interesams ginti, taip pat bendruomenių atsparumui krizėms, kylančioms dėl stichinių nelaimių, didinti.
1. Afganistanas
Lietuvos įsipareigojimai ir valstybės partnerės poreikiai:
– Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintoje Lietuvos Respublikos dalyvavimo tarptautinės bendruomenės veikloje Afganistano Islamo Respublikoje 2009–2013 m. strategijoje numatyta plėsti vystomojo bendradarbiavimo veiklą ir prisidėti prie tarptautinės bendruomenės pastangų atkurti Afganistano valstybę: užtikrinti stabilią ir nuoseklią jos ekonomikos ir infrastruktūros plėtrą, gerinti jos žmonių gyvenimo sąlygas, skatinti teisės viršenybės, gero valdymo, pagarbos žmogaus teisėms ir laisvėms įtvirtinimą;
– 2009 m. Europos Vadovų Tarybos deklaracijoje dėl Afganistano ir tarptautinėse donorų konferencijose Londone, Kabule ir Bonoje pabrėžiama, jog Afganistane būtina stiprinti valstybės valdymo gebėjimus, didinti viešojo sektoriaus skaidrumą ir efektyvumą;
– 2012 m. Tokijo konferencijoje Lietuva įsipareigojo per ateinančius trejus metus (2013–2015 m.) išlaikyti teikiamos paramos dydį. Įgyvendinant Tokijo susitarimą tarp Afganistano vyriausybės ir tarptautinės bendruomenės, numatoma didinti paramos, skiriamos šalies biudžetui ir Nacionalinėms prioritetinėms programoms įgyvendinti, dalį.
Atsižvelgiant į prasidėjusį tranzicijos – atsakomybės perdavimo Afganistano valdžiai ir tarptautinių saugumo pajėgų mažinimo – procesą, pagrindinis vystomojo bendradarbiavimo uždavinys bus sudaryti sąlygas vietos valdžiai funkcionuoti ir didinti jos gebėjimus patenkinti esminius gyventojų poreikius.
Paramos sritys Afganistane 2013 m.:
– parama geram valdymui per administracinių vietos valdžios ir nevyriausybinių organizacijų gebėjimų stiprinimą;
– parama ekonominiam ir socialiniam vystymuisi, ypač kaimo plėtrai;
– parama bendruomenių atsparumui krizėms, kylančioms dėl stichinių nelaimių, didinti.
2. ES Rytų partnerystės valstybės
Vienas iš Lietuvos pirmininkavimo ES Tarybai 2013 m. prioritetų yra Rytų partnerystės iniciatyva ir veikla, nukreipta į valstybių-partnerių suartėjimą su Europos Sąjunga, perduodant Lietuvos europinės integracijos patirtį ir skatinant reformų įgyvendinimą.
2013 metais pirmenybė bus skiriama projektams, įgyvendinantiems ES Rytų partnerystės iniciatyvą tose srityse, kur Lietuvos sukaupta patirtis duotų didžiausią pridėtinę vertę:
– administracinių ir institucinių gebėjimų stiprinimo, skatinant europinę integraciją;
– paramos demokratijai, pilietinės visuomenės stiprinimo, bendradarbiavimo iniciatyvų, ypač jaunimo, skatinimo;
– bendro kultūrinio istorinio paveldo Rytų Europoje puoselėjimo.
2.1. Rytų partnerystės iniciatyvos daugiašalė dimensija
Parama vystant daugiašales iniciatyvas su Rytų Europos partneriais didžiausią dėmesį skiriant projektams ES standartų perdavimo, pilietinės visuomenės, jaunimo, kultūros srityje.
2.2. Baltarusija
Lietuvos įsipareigojimai:
– Įnašai į Europos Humanitarinio Universiteto (EHU) patikos fondą.
Lietuvos interesas – europietiška, demokratiška, stabili, žmogaus teises ir laisves, teisės viršenybę užtikrinanti, laisvos rinkos ekonomikos dėsniais besivadovaujanti Baltarusija, su kuria būtų plėtojami geri kaimyniniai santykiai. Būtina ir toliau nuosekliai remti atviros pilietinės visuomenės stiprinimo iniciatyvas, ypatingą dėmesį skiriant jaunimui, nepriklausomoms visuomenės informavimo priemonėms, visuomenės informavimui ir švietimui. Lietuva toliau dalyvaus EHU patikos fonde ir prisidės prie šio universiteto studentų pasirengimo gerinimo.
Paramos sritys 2013 m.:
– parama nepriklausomam švietimui, demokratiniams judėjimams, ypač jaunimo iniciatyvoms, pilietinės visuomenės stiprinimui;
– parama Lietuvos – Baltarusijos regionų vietos valdžios institucijų bendradarbiavimui;
– parama bendro istorinio ir kultūrinio paveldo puoselėjimui;
2.3. Gruzija
Lietuvos įsipareigojimai ir priimančiosios šalies poreikiai:
– 2009 m. balandžio 28 d. Lietuvos ir Gruzijos užsienio reikalų ministrų pasirašytoje Bendradarbiavimo europinės ir euroatlantinės integracijos klausimais chartijoje nurodytos pagrindinės bendrų interesų sritys:
o Gruzijos administracinių ir institucinių gebėjimų stiprinimas žemės ūkio, regionų vystymosi, aplinkosaugos, sveikatos apsaugos, teisėsaugos ir vidaus reikalų, kitose srityse;
o regionų bendradarbiavimas ir savivaldos stiprinimas.
Paramos sritys 2013 m.:
• administracinių ir institucinių gebėjimų stiprinimas, skatinant europinę integraciją;
• parama regionų vystymuisi ir savivaldos stiprinimui;
• parama pilietinei visuomenei.
2.4. Moldova
Lietuvos įsipareigojimai ir priimančiosios šalies poreikiai:
– 2007 m. Lietuvos Respublikos ir Moldovos Respublikos vyriausybės memorandumas dėl partnerystės Europos integracijos srityje;
– 2010 m. Lietuvos Respublikos ir Moldovos Respublikos ministrų pirmininkų bendra deklaracija dėl bendradarbiavimo Europos integracijos srityje numato tolesnę paramą Moldovos oficialių struktūrų pastangoms artėti prie europinių demokratijos standartų ir iniciatyvoms, propaguojančioms priklausymo euroatlantinei erdvei privalumus:
o stiprinti administracinius ir institucinius Moldovos gebėjimus, ypač muitų, žemės ūkio ir maisto produktų saugumo srityse;
o skatinti Moldovą maksimaliai pasinaudoti ES Rytų partnerystės iniciatyva.
Paramos sritys 2013 m.:
• administracinių ir institucinių gebėjimų stiprinimas, skatinant europinę integraciją;
• parama regionų vystymuisi ir savivaldos stiprinimui;
• parama demokratijos ir pilietinės visuomenės stiprinimui regionuose.
2.5. Ukraina
Lietuvos įsipareigojimai ir priimančiosios šalies poreikiai:
– Ukrainos ir Lietuvos strateginės partnerystės plėtojimo gairės, apibrėžiančios pagrindines bendrų interesų sritis, kuriose bus toliau bendradarbiaujama.
Paramos sritys 2013 m.:
• administracinių ir institucinių gebėjimų stiprinimas, skatinant europinę integraciją;
• parama demokratijos ir pilietinės visuomenės stiprinimui;
• parama istorinio ir kultūrinio paveldo puoselėjimui.
3. Visuomenės informavimas ir švietimas apie vystomąjį bendradarbiavimą ir paramą demokratijai
Visuomenės informavimo ir švietimo apie vystomąjį bendradarbiavimą tikslas – didesnė visuomenės parama šalies vystomojo bendradarbiavimo ir paramos demokratijai politikai, taip pat aktyvesnis visuomenės įsitraukimas ją įgyvendinant.
Bus remiami projektai, skirti informuoti ir šviesti visuomenę, ypač jaunimą, apie vystomojo bendradarbiavimo ir paramos demokratijai svarbą, jo tikslus ir privalumus, supažindinti su Lietuvos vykdomais projektais ir jų rezultatais, su Lietuvos indėliu į tarptautinių vystymo organizacijų ir fondų veiklą.