Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

DĖL GYVENAMŲJŲ VIETOVIŲ BENDRUOMENIŲ FINANSINIO RĖMIMO PROGRAMOS patvirtinimo

 

2008 m. lapkričio 4 d. Nr. 1118

Vilnius

 

Įgyvendindama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006–2008 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. spalio 17 d. nutarimu Nr. 1020 (Žin., 2006, Nr. 112-4273; 2008, Nr. 1-9), 2 lentelės „Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006–2008 metų programos įsipareigojimų įgyvendinimo priemonės“ 761 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Gyvenamųjų vietovių bendruomenių finansinio rėmimo programą (pridedama).

2. Pavesti Vidaus reikalų ministerijai koordinuoti šiuo nutarimu patvirtintos Gyvenamųjų vietovių bendruomenių finansinio rėmimo programos (toliau vadinama – Programa) įgyvendinimą.

3. Nustatyti, kad Programos įgyvendinimo priemonės finansuojamos iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžete atitinkamoms institucijoms ir įstaigoms, atsakingoms už šių priemonių įgyvendinimą, patvirtintų bendrųjų asignavimų, taip pat gali būti skiriama kitų lėšų, gautų Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

4. Rekomenduoti savivaldybėms dalyvauti įgyvendinant Programą ir skirti iš savo biudžetų lėšų jai įgyvendinti.

 

 

Ministras Pirmininkas                                                         Gediminas Kirkilas

 

Vidaus reikalų ministras                                              Regimantas Čiupaila

_________________

 

 

 

Patvirtinta

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2008 m. lapkričio 4 d. nutarimu Nr. 1118

 

GYVENAMŲJŲ VIETOVIŲ BENDRUOMENIŲ FINANSINIO RĖMIMO PROGRAMA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Gyvenamųjų vietovių bendruomenių finansinio rėmimo programos (toliau vadinama – ši programa) paskirtis – skatinti gyvenamųjų vietovių bendruomenių kūrimąsi ir veiklą, stiprinti jų ryšį su valstybės ir savivaldybių institucijomis ir įstaigomis, asociacijomis, kad didėtų gyvenamųjų vietovių bendruomenių įtaka sprendžiant vietos problemas, ir remti gyvenamųjų vietovių bendruomenes.

2. Šioje programoje vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme (Žin., 1994, Nr. 55-1049; 2008, Nr. 113-4290) vartojamas sąvokas.

3. Ši programa bus įgyvendinama 2009–2011 metais.

 

II. APLINKOS analizė

 

4. Lietuvoje tiek kaimo, tiek miesto gyvenamosiose vietovėse steigiamos ir veikia gyvenamųjų vietovių bendruomenės. Keičiantis visuomeniniams ir ekonominiams santykiams šalyje, klausimai, susiję su vietos gyventojų viešaisiais interesais, gyvenamąja aplinka, sprendžiami dažnai neįsiklausius į vietos gyventojų nuomonę ir jos neapibendrinus. O kai vietos gyventojai savo nuomonę pateikia netiksliai, į ją visai nereaguojama. Siekdami geriau apginti savo viešuosius interesus, prisidėti prie gyvenamųjų vietovių socialinių, užimtumo, švietimo, kultūros ir kitų reikalų sprendimo, vietos gyventojai savo iniciatyva pradėjo burtis į gyvenamųjų vietovių bendruomenes.

5. Aktyvi gyvenamųjų vietovių bendruomenių veikla yra vietos gyventojų saviraiškos būdas, svarbus visos šalies visuomenei. Gyvenamųjų vietovių bendruomenės rengia ir įgyvendina socialinius, aplinkos apsaugos ir tvarkymo, užimtumo, vietos gyventojų mokymo ir švietimo, kultūros paveldo išsaugojimo ir kitus projektus, atstovauja vietos gyventojų interesams savivaldybių institucijose.

6. Galiausiai aktyvi gyvenamųjų vietovių bendruomenių veikla – vienas iš pagrindinių veiksnių, skatinančių ir didinančių vietos gyventojų visuomeninį, pilietinį ir ekonominį aktyvumą, gyvenimo aplinkos gerinimą. Tačiau čia entuziazmą rodo dažniausiai vien gyvenamųjų vietovių bendruomenių lyderiai ir nedaugelis aktyvių narių, ši veikla plėtojama daugiausia asmeninėmis lėšomis.

7. Vidaus reikalų ministerija ir Lietuvos viešojo administravimo institutas, įgyvendindami Viešojo administravimo plėtros iki 2010 metų strategiją, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. balandžio 28 d. nutarimu Nr. 488 (Žin., 2004, Nr. 69-2399), 2005 metais atliko gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovų veiklos analizę – ištirta gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovų veikla, problemos, pateikti teigiami ir neigiami jų veiklos aspektai, išnagrinėtas Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymas, reglamentuojantis šių atstovų veiklą ir jų dalyvavimą savivaldybių institucijų veikloje priimant sprendimus, vietos gyventojų dalyvavimą tvarkant viešuosius savivaldybės reikalus. Analizė parodė, kad gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovai nepakankamai realizuoja šio įstatymo jiems suteiktas teises, todėl tikslinga visomis pastangomis remti jų veiklą, skleisti gerosios patirties pavyzdžius, kitų šalių patirtį šioje srityje, šviesti ir pačias gyvenamųjų vietovių bendruomenes, skatinti jų pilietinį aktyvumą. Dauguma savivaldybių supranta, jog būtina ugdyti pilietiškumą, vykdyti švietėjišką veiklą, tačiau savivaldybių biudžetuose lėšų šiai veiklai ir gyvenamųjų vietovių bendruomenių plėtrai planuojama ir skiriama nepakankamai.

8. Vienas iš Viešojo administravimo plėtros iki 2010 metų strategijos uždavinių – skatinti gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovus aktyviau dalyvauti priimant savivaldybių institucijose sprendimus. Savivaldybių institucijų sprendimų priėmimo skaidrumas priklauso nuo to, ar savivaldybių institucijos tinkamai konsultuojasi su vietos gyventojais, priimdamos visuomenei svarbius sprendimus, ar atsižvelgiama į jų nuomonę, pastabas ir pasiūlymus. Vidaus reikalų ministerija nuo 2005 metų įvairiuose Lietuvos regionuose organizuoja seminarus apie vietos gyventojų galimybes dalyvauti priimant savivaldybių institucijose sprendimus.

9. Vidaus reikalų ministerija apklausė savivaldybių institucijas apie jų teritorijoje įregistruotų gyvenamųjų vietovių bendruomenių ir jų centrų veiklą ir finansavimą. Informaciją pateikė 48 savivaldybių institucijos. Pagal pateiktus duomenis savivaldybėse užregistruotos 1 144 gyvenamųjų vietovių bendruomenės, iš jų kaimo – 483. 2006 metais savivaldybės iš savo biudžetų gyvenamųjų vietovių bendruomenes parėmė 963 308 litais. 2007 metais iš savivaldybių biudžetų gyvenamųjų vietovių bendruomenėms paremti buvo skirta 2 315 250 litų. Finansuojami įvairūs projektai, kurie skatina gyvenamųjų vietovių bendruomenių veiklą: teikiama finansinė parama mokymui organizuoti, partnerystės ryšiams su Lietuvos ir užsienio šalių partneriais plėtoti, ekskursijoms ir kitiems renginiams organizuoti. Savivaldybių institucijos nurodė problemas, susijusias su gyvenamosios vietovės bendruomenės finansavimu. Tai žmogiškųjų išteklių, vadybinių ir organizacinių įgūdžių, buhalterinių žinių, programų ir projektų rengimo įgūdžių stoka.

10. Specialiosios kaimo rėmimo programos 2006 metų išlaidų sąmatoje pagal priemones, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. vasario 22 d. nutarimu Nr. 173 (Žin., 2006, Nr. 24-795, Nr. 139-5318), 2006 metais kaimo bendruomeninėms organizacijoms ir jų projektams remti buvo numatyta 3 000 tūkst. litų. Ši parama atiteko kaimo bendruomenių patalpų renovavimui ir (arba) įrengimui, techninės bazės stiprinimui, aplinkos tvarkymui, poilsio ir sporto aikštelių (zonų) įkūrimui, visuomeninių renginių ir mokymo organizavimui, veiklos viešinimui ir leidinių leidybai. Specialiosios kaimo rėmimo programos 2007 metų išlaidų sąmatoje pagal priemones, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. vasario 13 d. nutarimu Nr. 188 (Žin., 2007, Nr. 22-838, Nr. 137-5602), 2007 metais kaimo bendruomeninėms organizacijoms buvo skirta 6 080 tūkst. litų. 2008 metais kaimo bendruomeninėms organizacijoms ir vietos veiklos grupėms remti iš Specialiosios kaimo rėmimo programos skirta 7 692 tūkst. litų.

 

III. PROGRAMOS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

11. Šios programos tikslas – skatinti gyvenamųjų vietovių bendruomenių veiklą, patenkinti gyvenamųjų vietovių bendruomenių švietėjiškos veiklos poreikį, skatinti gerosios patirties sklaidą, aktyvų gyventojų dalyvavimą valstybės ir savivaldybių gyvenime.

12. Šios programos uždaviniai:

12.1. inicijuoti gyvenamųjų vietovių bendruomenių veiklos tyrimus, apžvalgas ir studijas;

12.2. sudaryti galimybes gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovams geriau pasirengti atstovauti gyvenamųjų vietovių bendruomenėms ir rūpintis jų interesais;

12.3. skatinti valstybės ir savivaldybių institucijų, įstaigų, asociacijų ir gyvenamųjų vietovių bendruomenių tarpusavio bendradarbiavimą;

12.4. skatinti gyvenamųjų vietovių bendruomenių iniciatyvas ir savarankišką veiklą sprendžiant vietos problemas;

12.5. skatinti vietos gyventojus prižiūrėti savo teritoriją, organizuoti ir plėtoti gyvenamosios vietovės kultūrinį ir sportinį gyvenimą.

 

IV. NUMATOMI PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO REZULTATAI

 

13. Numatomi šios programos įgyvendinimo rezultatai:

13.1. bus ištirta gyvenamųjų vietovių bendruomenių veiklos teisinė ir socialinė aplinka;

13.2. tobulės gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovų kompetencija;

13.3. bus sudarytos sąlygos racionaliau planuoti ir naudoti turimus žmogiškuosius ir materialinius išteklius, greičiau gauti ir skleisti informaciją, kurios reikia bendradarbiaujant su valstybės ir savivaldybių institucijomis ir įstaigomis, asociacijomis;

13.4. bus sustiprinta gyvenamųjų vietovių bendruomenių veikla, užtikrintas šios veiklos tęstinumas savivaldybėse;

13.5. padidės gyvenamųjų vietovių bendruomenių aktyvumas;

13.6. bus pagerinta gyvenamųjų vietovių bendruomenių aplinka, suaktyvės gyvenamosios vietos kultūrinis ir sportinis gyvenimas.

 

V. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ VERTINIMO KRITERIJAI

 

14. Šios programos įgyvendinimo vertinimo kriterijai:

14.1. atliktų tyrimų, apžvalgų ir studijų skaičius;

14.2. mokomųjų renginių ir forumų, skirtų gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovams, skaičius;

14.3. informacinės ir metodinės medžiagos leidinių skaičius;

14.4. projektų, iniciatyvų ir savarankiškos veiklos rūšių sprendžiant vietos problemas gyvenamųjų vietovių bendruomenėse skaičius;

14.5. gyvenamųjų vietovių bendruomenių inicijuotų renginių skaičius;

14.6. inicijuotų aplinkosaugos akcijų skaičius.

 

VI. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS IR ATSKAITOMYBĖ

 

15. Šios programos įgyvendinimo priemonės, už jų vykdymą atsakingos institucijos ir įstaigos nurodytos jos priede.

16. Šios programos įgyvendinimo stebėseną atlieka Vidaus reikalų ministerija, kuri už šioje programoje nurodytų priemonių vykdymą kasmet iki kovo 1 d. atsiskaito Lietuvos Respublikos Vyriausybei. Įgyvendinus šią programą, Vidaus reikalų ministerija organizuoja jos įgyvendinimo rezultatų vertinimą pagal šios programos 14 punkte nustatytus kriterijus ir iki 2012 m. kovo 1 d. pateikia vertinimo rezultatus Lietuvos Respublikos Vyriausybei.

 

_________________

 

 

 

Gyvenamųjų vietovių bendruomenių finansinio rėmimo programos

priedas

 

GYVENAMŲJŲ VIETOVIŲ BENDRUOMENIŲ FINANSINIO RĖMIMO PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ PLANAS

 

Uždaviniai

Priemonės

Atsakingi vykdytojai

Įvykdymo terminas (metai)

Preliminarus lėšų poreikis (tūkst. litų)

iš viso

iš jų

2009 metais

2010 metais

2011 metais

1. Inicijuoti gyvenamųjų vietovių bendruomenių veiklos tyrimus, apžvalgas ir studijas

1.1. Atlikti gyvenamųjų vietovių bendruomenių veiklos analizę

Vidaus reikalų ministerija, savivaldybės

2010

50

50

1.2. Atlikti gyvenamųjų vietovių bendruomenių įtraukimo į bendradarbiavimą su įvairiomis institucijomis vietos lygiu galimybių analizę

Vidaus reikalų ministerija, savivaldybės

2010

50

50

1.3. Sukurti ir įdiegti Vidaus reikalų ministerijos internetiniame tinklalapyje rubriką, skirtą gyvenamųjų vietovių bendruomenių gerajai patirčiai skleisti

Vidaus reikalų ministerija, savivaldybės

2009

1.4. Skleisti gerąją patirtį rengiant straipsnius apie gyvenamųjų vietovių bendruomenių veiklos suteikiamas galimybes per visuomenės informavimo priemones

Vidaus reikalų ministerija, savivaldybės

2010–2011

50

25

25

2. Sudaryti galimybes gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovams geriau pasirengti atstovauti gyvenamųjų vietovių bendruomenėms ir rūpintis jų interesais

2.1. Organizuoti gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovų mokymą projektų administravimo, gebėjimų organizuoti ir planuoti vietos gyventojų veiklą ugdymo srityje

Vidaus reikalų ministerija, savivaldybės

2010–2011

300

150

150

2.2. Kartu su seniūnijomis organizuoti švietėjiškus forumus gyvenamųjų vietovių bendruomenėms aktualiais klausimais

Vidaus reikalų ministerija, savivaldybės

2010–2011

200

100

100

3. Skatinti valstybės ir savivaldybių institucijų, įstaigų, asociacijų ir gyvenamųjų vietovių bendruomenių tarpusavio bendradarbiavimą

Organizuoti forumus, kuriuose valstybės ir savivaldybių institucijos, asociacijos ir gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovai galėtų dalytis gerąja bendradarbiavimo patirtimi

Vidaus reikalų ministerija, savivaldybės

2010–2011

100

50

50

4. Skatinti gyvenamųjų vietovių bendruomenių iniciatyvas ir savarankišką veiklą  sprendžiant vietos problemas

4.1. Nustatyti gyvenamųjų vietovių bendruomenių iniciatyvų ir veiklos finansavimo tvarką

Vidaus reikalų ministerija

2009

4.2. Finansuoti gyvenamųjų vietovių bendruomenių projektus, skatinančius imtis savarankiškos veiklos sprendžiant vietos problemas

Vidaus reikalų ministerija, savivaldybės

2010–2011

400

200

200

5. Skatinti vietos gyventojus prižiūrėti savo teritoriją, organizuoti ir plėtoti gyvenamosios vietovės kultūrinį ir sportinį gyvenimą

5.1. Organizuoti aplinkosaugos akcijas gyvenamųjų vietovių bendruomenių teritorijoje

Vidaus reikalų ministerija, savivaldybės

2010–2011

60

30

30

5.2. Organizuoti veikliausios gyvenamosios vietovės bendruomenės atranką

Vidaus reikalų ministerija

2009–2011

60

20

20

20

5.3. Finansuoti gyvenamųjų vietovių bendruomenių organizuojamus kultūros renginius, taip pat renginius, puoselėjančius gyvenamosios vietovės tradicinius amatus

Kultūros ministerija, Vidaus reikalų ministerija, savivaldybės

2010–2011

300

150

150

5.4. Finansuoti gyvenamųjų vietovių sporto renginius

Kūno kultūros ir sporto departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, savivaldybės

2010–2011

200

100

100

Iš viso  

1 770

20

925

825

 

_________________