LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 1998 M. RUGPJŪČIO 11 D. NUTARIMO NR. 1020 „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KULTŪROS MINISTERIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ DALINIO PAKEITIMO
2001 m. gegužės 29 d. Nr. 640
Vilnius
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugpjūčio 11 d. nutarimu Nr. 1020
(Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 29 d. nutarimo Nr. 640 redakcija)
LIETUVOS RESPUBLIKOS KULTŪROS MINISTERIJOS NUOSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos Respublikos kultūros ministerija (toliau vadinama – Kultūros ministerija, ministerija) yra Lietuvos Respublikos vykdomosios valdžios institucija.
Kultūros ministerija vykdo įstatymų ir kitų teisės aktų jai pavestos kultūros srities valstybės valdymo funkcijas ir įgyvendina šioje srityje valstybės politiką.
2. Kultūros ministerija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, įstatymais, kitais Lietuvos Respublikos Seimo priimtais teisės aktais, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Ministro Pirmininko potvarkiais, taip pat šiais nuostatais.
Kultūros ministerijos veikla organizuojama vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės aprobuotais viešai paskelbtais strateginiais veiklos planais, kuriuose pateikiami pagrindiniai ministerijos uždaviniai ir jų įgyvendinimo būdai. Rengiami vienerių, trejų, penkerių ir dešimties metų ministerijos strateginiai veiklos planai, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės ilgalaikį strateginį veiklos planą.
3. Kultūros ministerija yra juridinis asmuo, turintis sąskaitą banke ir antspaudą su Lietuvos valstybės herbu bei savo pavadinimu.
II. KULTŪROS MINISTERIJOS UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS
5. Svarbiausieji Kultūros ministerijos uždaviniai yra:
5.1. sudaryti sąlygas nacionalinės kultūros tęstinumui, plėtrai ir sklaidai, laisvai visuomenės kultūros raiškai ir dalyvavimui kultūrinėje veikloje, kultūros vertybių apsaugai;
5.2. remiantis Lietuvos kultūros ir meno tarybos, visuomeninės organizacijos Lietuvos kultūros savivaldos kolegijos, kultūros ir meno sričių ekspertų komisijų pasiūlymais, bendradarbiaujant su kitomis valstybės valdymo ir savivaldybių institucijomis ir perimant naudingą pasaulio valstybių kultūros organizavimo patirtį, įgyvendinti ir koordinuoti valstybės kultūros politiką profesionaliojo bei tradicinio meno, teatro, muzikos, dailės, kino, muziejų, bibliotekų, leidybos, kultūros vertybių apsaugos srityse, taip pat valstybės politiką autorių teisių ir gretutinių teisių apsaugos bei visuomenės informavimo srityse.
6. Kultūros ministerija, vykdydama jai pavestus uždavinius:
6.1. rengia įstatymų ir kitų teisės aktų, kurių reikia valstybės kultūros politikai įgyvendinti ir su Europos Sąjungos teise suderinti, projektus;
6.2. analizuoja Lietuvos ir užsienio valstybių profesionaliojo ir mėgėjų meno raidos tendencijas, rengia šių meno sričių plėtros koncepcijas ir programas, koordinuoja jų įgyvendinimą;
6.3. nustatytąja tvarka steigia, registruoja, reorganizuoja ir likviduoja teatrus, muziejus, bibliotekas, kultūros centrus, dailės, kino ir kitas pramogines organizacijas;
6.4. įstatymų nustatytais atvejais ir tvarka patikėjimo teise valdo, naudoja valstybės turtą ir juo disponuoja;
6.5. koordinuoja autorių teisių ir gretutinių teisių apsaugos bei gynimo sistemos įgyvendinimą, vykdo šios srities teisės aktų derinimo su Europos Sąjungos teise darbų programą;
6.6. užtikrina kultūros vertybių apskaitą ir apsaugą, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos kilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos įstatymu ir Lietuvos Respublikos nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos įstatymu, rūpinasi lietuviškuoju kultūros paveldu užsienyje;
6.7. kontroliuoja, kaip naudojamos Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos ministerijos reguliavimo sričiai priskirtose kultūros įstaigose ir organizacijose;
6.8. pagal savo kompetenciją nustatytąja tvarka palaiko ryšius su užsienio valstybių atitinkamomis institucijomis ir tarptautinėmis organizacijomis, rengia tarptautinių sutarčių projektus, Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota, pasirašo šias sutartis, organizuoja jų vykdymą, Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar Ministro Pirmininko pavedimu atstovauja Lietuvos Respublikai užsienio valstybėse ar tarptautinėse organizacijose;
6.9. remdamasi tarpvalstybiniais susitarimais kultūros srityje, rengia ir įgyvendina tarpvalstybines kultūros programas;
6.11. skatina tiesioginį kultūros institucijų, meno kūrėjų organizacijų ir kultūros darbuotojų tarptautinį bendradarbiavimą;
6.12. inicijuoja ir koordinuoja Lietuvos ir tarptautines parodas, konkursus, simpoziumus, festivalius, šventes ir kitus renginius, remia dalyvavimą juose;
6.13. remdamasi kultūros ir meno sričių ekspertų pasiūlymais, inicijuoja ir padeda įgyvendinti valstybines kultūros programas, finansiškai remia svarbias kultūros programas profesionaliojo ir mėgėjų meno srityse, remia nevyriausybinių organizacijų kultūrinę veiklą;
6.14. teikia pasiūlymus Lietuvos Respublikos Vyriausybei dėl finansinės paramos skyrimo menininkams ir jų organizacijoms;
6.16. padeda įgyvendinti kultūros darbuotojų tobulinimosi programas, teikia metodinę pagalbą kultūros įstaigoms;
6.19. tikrina muziejinių vertybių apsaugą ir apskaitą muziejuose, remia muziejų plėtojimo, muziejinių vertybių restauravimo ir mokslinio tyrimo programas;
6.20. duoda savivaldybių ir kitoms įstatymų nustatytoms institucijoms leidimus reorganizuoti ir likviduoti jų reguliavimo sričiai priskirtas kultūros įstaigas;
6.22. kaupia ir skleidžia kultūros informaciją, informuoja visuomenę apie ministerijos veiklą jos kompetencijai priskirtais klausimais;
6.23. atlieka Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos visuomenės informavimo srityje funkcijas;
III. KULTŪROS MINISTERIJOS TEISĖS
7. Kultūros ministerija, įgyvendindama jai pavestus uždavinius, turi teisę:
7.1. nustatytąja tvarka gauti iš ministerijų, Vyriausybės įstaigų, savivaldybių, kultūros įstaigų informaciją kultūros klausimais, kviestis kultūros ir meno ekspertus svarbiems kultūros klausimams nagrinėti;
7.2. įstatymų nustatyta tvarka kontroliuoti ir audituoti ministerijos reguliavimo sričiai priskirtų kultūros įstaigų veiklą;
7.3. sudaryti iš ministerijų, Vyriausybės įstaigų atstovų (susitarus su jų vadovais) komisijas arba darbo grupes, rengiančias teisės aktų projektus;
IV. KULTŪROS MINISTERIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS
9. Kultūros ministerijai vadovauja ministras, kurį pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų Respublikos Prezidentas Ministro Pirmininko teikimu.
Kultūros ministrą gali laikinai pavaduoti tik Ministro Pirmininko paskirtas kitas Lietuvos Respublikos Vyriausybės narys. Pavaduojantysis ministras nevykdo funkcijų, numatytų šių nuostatų 11.8, 11.10 ir 11.11 punktuose.
10. Kultūros ministras, vadovaudamas jam pavestai kultūros valdymo sričiai, yra atsakingas Lietuvos Respublikos Seimui, Respublikos Prezidentui ir tiesiogiai pavaldus Ministrui Pirmininkui.
11. Kultūros ministras:
11.1. sprendžia ministerijos kompetencijai priklausančius klausimus ir yra tiesiogiai atsakingas už Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimą ministerijos kompetencijai priklausančiais klausimais;
11.2. užtikrina įstatymų, Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių, Respublikos Prezidento dekretų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų, Ministro Pirmininko potvarkių ir kitų teisės aktų vykdymą;
11.3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei įstatymų ir kitų teisės aktų projektus;
11.5. leidžia įsakymus ir įsakymais patvirtintus kitus teisės aktus, tikrina, kaip jie vykdomi. Ministro leidžiami įsakymai ir kiti teisės aktai registruojami Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka. Įsakymus ir kitus teisės aktus pasirašo ministras. Prireikus jis leidžia kartu su kitais ministrais bendrus įsakymus arba įsakymais patvirtintus kitus teisės aktus;
11.6. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei ministerijos veiklos ataskaitas, kaip vykdoma Lietuvos Respublikos Vyriausybės programa bei jos įgyvendinimo priemonės, ir Ministro Pirmininko reikalavimu atsiskaito už savo veiklą;
11.7. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei tvirtinti įstaigų prie ministerijos nuostatų projektus. Lietuvos Respublikos Vyriausybės pavedimu tvirtina įstaigų prie ministerijos nuostatus;
11.8. ministerijos sekretoriaus teikimu tvirtina ministerijos administracijos struktūrą, pareigybių sąrašą ir kategorijas, neviršydamas darbo užmokesčiui nustatytų lėšų;
11.10. skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų ministro politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojus, ministerijos sekretorių – aukščiausiąjį ministerijos karjeros valstybės tarnautoją, įstaigų prie ministerijos vadovus;
11.11. tvirtina periodiškai atnaujinamus ilgalaikius (iki 10 metų) ministerijos strateginius veiklos planus;
11.12. įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų numatytais atvejais teikia Ministrui Pirmininkui pasiūlymus dėl departamentų ir kitų įstaigų prie ministerijos vadovų skyrimo;
12. Kultūros ministras koordinuoja ministerijos administracijos padalinių veiklą per viceministrus ir ministerijos sekretorių, o įstaigų prie ministerijos (departamentų, tarnybų, inspekcijų) – per šių įstaigų vadovus.
13. Viceministrai yra tiesiogiai atsakingi ministrui. Ministras vertina jų kompetenciją ir nustato jų įgaliojimus.
Viceministrai per ministerijos sekretorių ir atitinkamus įstaigų prie ministerijų vadovus organizuoja ir užtikrina jų įgaliojimams priskirtose srityse ministro nustatytos politikos įgyvendinimą, teikia ministrui įstatymų ir kitų teisės aktų projektus.
14. Kultūros ministerija turi savo administraciją, kuriai vadovauja ministerijos sekretorius. Jis gali turėti pavaduotoją.
Kultūros ministerijos administracija susideda iš departamentų, skyrių ir kitų padalinių.
Prie ministerijos gali būti Lietuvos Respublikos Vyriausybės steigiami departamentai, kontrolės ar apskaitos funkcijas vykdančios tarnybos ir inspekcijos.
15. Kultūros ministerijos sekretorius:
15.1. atsako už ministerijos vadybą, teisės aktų (projektų) rengimą, organizuoja ir kontroliuoja visų ministerijos administracijos padalinių veiklą vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar ministro patvirtintomis konkrečiomis priemonėmis Lietuvos Respublikos Vyriausybės programai įgyvendinti;
15.3. teikia ministrui tvirtinti ministerijos administracijos struktūrą, pareigybių sąrašą ir kategorijas;
15.4. organizuoja ministro įsakymų projektų rengimą, pagal savo kompetenciją leidžia vykdomojo pobūdžio potvarkius;
15.5. skiria ir atleidžia iš pareigų savo pavaduotoją, ministerijos administracijos padalinių vadovus, kitus ministerijos valstybės tarnautojus, išskyrus politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojus;
16. Kultūros ministerijoje sudaroma kolegija – ministro patariamoji institucija. Ministras yra kolegijos pirmininkas, o jos nariai – viceministrai, ministerijos sekretorius. Į kolegijos sudėtį gali būti įtrauktas ministerijos sekretoriaus pavaduotojas ir kiti ministerijos, kitų institucijų bei organizacijų atstovai. Į kolegijos posėdžius gali būti kviečiami kitų ministerijų, valstybės ir kitų institucijų bei organizacijų atstovai ir mokslininkai šių sutikimu.
Kultūros ministerijos kolegijos narių skaičių nustato ir kolegijos personalinę sudėtį bei reglamentą tvirtina ministras. Jis taip pat teikia kolegijai svarstyti klausimus.
V. VALSTYBĖS TARNAUTOJŲ PRIĖMIMO IR JŲ DARBO UŽMOKESČIO MOKĖJIMO TVARKA
VI. KULTŪROS MINISTERIJOS LĖŠŲ ŠALTINIAI IR JŲ NAUDOJIMAS
VII. KULTŪROS MINISTERIJOS FINANSINĖS VEIKLOS KONTROLĖ