LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO 2009 M. KOVO 19 D. ĮSAKYMO Nr. 3D-177 „DĖL ŽEMĖS ŪKIO MINISTERIJOS TARPTAUTINIŲ MOKSLINIŲ TYRIMŲ IR TECHNOLOGIJŲ PLĖTROS PROJEKTŲ ADMINISTRAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2009 m. gruodžio 3 d. Nr. 3D-928
Vilnius
P a k e i č i u Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2009 m. kovo 19 d. įsakymą Nr. 3D-177 „Dėl Žemės ūkio ministerijos tarptautinių mokslinių tyrimų ir technologijų plėtros projektų administravimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2009, Nr.34-1313) ir išdėstau jį nauja redakcija:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL ŽEMĖS ŪKIO MINISTERIJOS TARPTAUTINIŲ MOKSLINIŲ TYRIMŲ IR TECHNOLOGIJŲ
PLĖTROS PROJEKTŲ ADMINISTRAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
Vadovaudamasis 2008 m. rugpjūčio 6 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 800/2008, skelbiančiu tam tikrų rūšių pagalbą suderinama su bendrąja rinka taikant Sutarties 87 ir 88 straipsnius (Bendrasis bendrosios išimties reglamentas) (OL 2008 L 214, p. 3), ir 2006 m. gruodžio 18 d. Europos Parlamento ir Tarybos sprendimu Nr. 1982/2006/EB dėl Europos Bendrijos mokslinių tyrimų, technologijų plėtros ir demonstracinės veiklos septintosios bendrosios programos (2007–2013 m.) (OL 2006 L 412, p. 1),
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos žemės ūkio
ministro 2009 m. kovo 19 d.
įsakymu Nr. 3D-177
(Lietuvos Respublikos žemės ūkio
ministro 2009 m. gruodžio 3 d.
įsakymu Nr. 3D-928
redakcija)
ŽEMĖS ŪKIO MINISTERIJOS TARPTAUTINIŲ MOKSLINIŲ TYRIMŲ IR TECHNOLOGIJŲ PLĖTROS PROJEKTŲ ADMINISTRAVIMO TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Žemės ūkio ministerijos tarptautinių mokslinių tyrimų ir technologijų plėtros projektų administravimo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato mokslinių tyrimų ir technologijų plėtros projektų (toliau – MTTP projektas), kuriuos Lietuvos Respublikos MTTP projektų vykdytojai vykdo kartu su tarptautiniais partneriais pagal viešai skelbiamus tarptautinius kvietimus, administravimo ir finansavimo iš Specialiosios kaimo rėmimo programos lėšų pagrindinius principus, sąlygas ir tvarką.
2. Taisyklės parengtos vadovaujantis 2008 m. rugpjūčio 6 d. Komisijos reglamento (EB) Nr. 800/2008, skelbiančio tam tikrų rūšių pagalbą, suderinamą su bendrąja rinka taikant Sutarties 87 ir 88 straipsnius (Bendrasis bendrosios išimties reglamentas) (OL 2008 L 214, p. 3), 2002 m. birželio 22 d. Europos Parlamento ir Tarybos sprendimo Nr.1513/2002/EB dėl Europos Bendrijos šeštosios pamatinės mokslinių tyrimų, technologijų plėtros ir demonstravimo veiklos programos, prisidedančios prie Europos mokslinių tyrimų srities kūrimo ir naujovių (2002–2006 m.) (OL 2004 m. specialusis leidimas, 13 skyrius, 29 tomas, p. 576), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2004 m. balandžio 21 d. Europos Parlamento ir Tarybos sprendimu Nr. 786/2004/EB (OL 2004 m. specialusis leidimas, 1 skyrius, 5 tomas, p. 87) (toliau – 6-oji bendroji programa), 2006 m. gruodžio 18 d. Europos Parlamento ir Tarybos sprendimo Nr. 1982/2006/EB dėl Europos Bendrijos mokslinių tyrimų, technologijų plėtros ir demonstracinės veiklos septintosios bendrosios programos (2007–2013 m.) (OL 2006 L 412, p. 1) (toliau – 7-oji bendroji programa) ir Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (Žin., 1996, Nr. 84-2000; 2006, Nr. 4-102) nuostatomis.
3. Šiose taisyklėse vartojamos sąvokos:
ERA-NET projektas – tarptautinis Europos Bendrijos mokslinių tyrimų, technologijų plėtros ir demonstracinės veiklos 6-osios arba 7-osios bendrosios programos projektas, kurį įgyvendina Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija kartu su kitų valstybių institucijomis, koordinuojančiomis ir finansuojančiomis mokslinius tyrimus ir technologijų plėtrą nacionaliniu lygmeniu.
ERA-NET projekto darbo grupė – iš Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos atstovų ir specialistų sudaryta ir žemės ūkio ministro įsakymu patvirtinta darbo grupė sprendimams dėl ERA-Net projektų įgyvendinimo priimti.
ERA-NET projekto partneris – kitos valstybės ministerija ir (ar) jos įgaliota institucija, kuri kartu su Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija įgyvendina ERA-NET projektą.
ERA-NET projekto tarptautinis kvietimas (toliau – tarptautinis kvietimas) – ERA-NET projekto partnerių skelbiamas kvietimas teikti paraiškas dalyvauti ERA-NET paprojektyje vadovaujantis parengtais kvietimo dokumentais.
ERA-NET projekto tarptautinio kvietimo vadovaujantysis komitetas (toliau – vadovaujantysis komitetas) – komitetas, kurį sudaro ERA-NET projektą koordinuojančių ir tarptautinį kvietimą finansuojančių institucijų atstovai.
ERA-NET projekto sekretoriatas (toliau – sekretoriatas) – ERA-NET projekto tarptautinį kvietimą organizuojantis ir administruojantis organas.
ERA-NET projekto vadovas – Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos paskirtas asmuo, atsakingas už ministerijos vykdomą ERA-NET projektą.
ERA-NET paprojektis – ERA-NET projektą įgyvendinančių ir kitų valstybių juridinių institucijų, užsiimančių moksliniais tyrimais ir technologijų plėtra, parengtas ir ERA-NET projekto sekretoriatui teikiamas projektas, kuriuo siekiama įgyvendinti ERA-NET projekto tarptautinio kvietimo tikslus.
ERA-NET paprojekčio koordinatorius (toliau – paprojekčio koordinatorius) – ERA-NET projekto sekretoriatui teikiamos ERA-NET paprojekčio paraiškos pagrindinis partneris arba pareiškėjas, atsakingas už partnerių numatytos veiklos įgyvendinimą ir išteklių panaudojimą.
ERA-NET paprojekčio paraiška (toliau – paraiška) – ERA-NET projekto partnerių parengtas tarptautinio kvietimo dokumentas, kurį pareiškėjas kartu su partneriais teikia ERA-NET projekto sekretoriatui ir Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijai, siekdamas gauti lėšų MTTP projektui įgyvendinti.
Jungtinės veiklos sutartis – pareiškėjo ir jo partnerių pasirašomas dokumentas, kuriuo reglamentuojama partnerių jungtinė veikla ir tarpusavio atsakomybė įgyvendinant ERA-NET paprojektį.
Mokslinių tyrimų ir technologijų plėtros projektas (toliau – MTTP projektas) – vadovaujantis Komisijos reglamentu (EB) Nr. 800/2008 ir pagal sutartinius įsipareigojimus Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos finansuojama ir Lietuvos pareiškėjų kartu su kitų valstybių projekto partneriais įgyvendinama mokslinių tyrimų ir (ar) taikomoji veikla, inicijuojama skelbiant ERA-NET projekto tarptautinį kvietimą.
MTTP projekto sutartis (toliau – sutartis) – pareiškėjo ir Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos pasirašomas dokumentas dėl lėšų, reikalingų MTTP projektui vykdyti, skyrimo, panaudojimo ir šiame projekte numatomos įgyvendinti veiklos, jos rezultatų sklaidos ir terminų.
MTTP projekto partneris – moksliniais tyrimais ir technologijų plėtra užsiimantis kitos valstybės juridinis asmuo, kuris su pareiškėju sudaro jungtinės veiklos sutartį.
MTTP projekto vykdytojas (toliau – projekto vykdytojas) –visus reikalavimus gauti lėšas atitinkantis pareiškėjas, kuris įgyvendina ERA-NET paprojekčio paraiškoje numatytą veiklą pasirašius sutartį.
Pareiškėjas – Lietuvos Respublikos juridinis asmuo, teikiantis paraišką įgyvendinti MTTP projektą.
II. MTTP PROJEKTŲ FINANSAVIMO TIKSLAS, REMIAMA VEIKLA, PRIORITETAI
5. MTTP projektų finansavimo tikslas – integruoti Lietuvos žemės ir maisto ūkio mokslinį potencialą į Europos mokslinių tyrimų erdvę: gauti naujų žinių ir panaudoti jas kuriant naujus produktus, procesus ir paslaugas ar tobulinti esamus; skatinti keistis sukauptomis žiniomis ir patirtimi, taikyti jas praktiškai efektyviai panaudojant jungtinius išteklius ir lėšas, įgyvendinant projektus Europoje ir už jos ribų, o gautus projektų rezultatus taikyti Lietuvos Respublikoje.
6. Pagal šias Taisykles finansuojami MTTP projektai, kurie įgyvendinami žemės ūkio, aplinkosaugos ir kituose sektoriuose, kaip numatoma reglamente (EB) Nr. 800/2008:
6.1. mokslinių tyrimų projektai – suplanuoti moksliniai tyrimai, kuriais siekiama įgyti naujų žinių, kurias būtų galima panaudoti kuriant naujus produktus, procesus arba paslaugas arba gerokai patobulinti esamus produktus, procesus arba paslaugas;
6.2. taikomosios veiklos projektai – turimų mokslinių, technologinių, verslo ir kitų žinių ir įgūdžių įgijimas, sujungimas, formavimas ir taikymas, siekiant sukurti naujų, pakeistų arba patobulintų produktų, procesų arba paslaugų planus, susitarimus arba dizainą, jeigu jie neskirti naudoti komerciniais tikslais.
7. MTTP projektų finansavimo prioritetai:
III. LĖŠOS MTTP VEIKLAI ĮGYVENDINTI
8. Specialiosios kaimo rėmimo programos lėšos skiriamos pareiškėjų, atitinkančių šių Taisyklių IV skyriaus reikalavimus, MTTP projektams finansuoti. Lėšos nustatomos kiekvienam tarptautiniam kvietimui, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos (toliau – ministerija) MTTP projektų finansavimo prioritetus, nurodytus šių Taisyklių 7 punkte, ir tvirtinamos Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu.
9. Finansuojama MTTP projekto tinkamų išlaidų dalis, nustatyta vadovaujantis reglamento (EB) Nr. 800/2008 31 straipsniu:
MTTP kategorija |
Žemės ūkio sektorius: projektai, susiję su EB sutarties I priede išvardytais produktais |
Aplinkosaugos ir kiti sektoriai |
|
bazinis intensyvumas |
intensyvumas, kai tenkinamos reglamento (EB) Nr. 800/2008 31 str. 4 (b) nuostatos |
||
Moksliniai tyrimai |
iki 100 procentų |
iki 50 procentų |
iki 65 procentų |
Taikomoji veikla |
iki 100 procentų |
iki 25 procentų |
iki 40 procentų |
IV. TINKAMI PAREIŠKĖJAI
11. Tinkami pareiškėjai – Lietuvos Respublikos juridiniai asmenys, nepriklausomai nuo jų juridinės formos ir finansavimo būdo, kurių pagrindinė paskirtis yra vykdyti mokslinius tyrimus ir taikomąją veiklą ir skleisti jų rezultatus organizuojant mokymus, leidžiant leidinius arba kitaip perduodant technologijas.
12. Pareiškėjas ir jo MTTP projekto partneriai turi atitikti tarptautiniame kvietime nurodytas dalyvavimo sąlygas.
13. Tarptautiniame kvietime dalyvaujantys pareiškėjai ir jų MTTP projekto partneriai parengia jungtinės veiklos sutartį. ERA-NET paprojekčio koordinatorius registruotu paštu pateikia ERA-NET projekto tarptautinio kvietimo sekretoriatui jungtinės veiklos sutarties originalą, o jo skenuotą variantą – ERA-NET projekto vadovui.
V. NETINKAMI PAREIŠKĖJAI
14. Pareiškėjas yra netinkamas, jei:
14.2. jam yra iškelta byla dėl bankroto, jis yra likviduojamas arba yra panašioje situacijoje, numatytoje Lietuvos Respublikos įstatymuose ar kituose teisės aktuose;
14.3. yra neįvykdęs įsipareigojimų, susijusių su socialinio draudimo įmokų mokėjimu pagal Lietuvos Respublikos teisės aktų reikalavimus;
14.6. bandė gauti konfidencialios informacijos ir (arba) daryti įtaką ERA-NET projekto darbo grupei;
14.7. negrąžino paramos, kurią Europos Komisija savo sprendimu yra pripažinusi neteisėta ir nesuderinama su bendrąja rinka;
Vi. REIKALAVIMAI pareiškėjams, norintiems gauti LĖŠAS
15. Pareiškėjo, norinčio gauti lėšas, tinkamumas vertinamas ERA-NET projekto darbo grupėje, kuri, vadovaudamasi toliau išvardytais tinkamumo kriterijais, 26.4 punkte nurodytais atrankos pirmumo kriterijais ir atsižvelgdama į tarptautinių ekspertų rekomendacijas, suformuluoja ministerijos poziciją dėl MTTP projektų, kuriuose dalyvauja pareiškėjai, finansavimo. Tinkamumo kriterijai yra šie:
15.1. paraišką teikia subjektas, laikomas tinkamu pareiškėju pagal Taisyklių IV skyriaus ir laikomas netinkamu pareiškėju pagal šių Taisyklių V skyriaus nuostatas;
15.2. projektas atitinka MTTP projektų finansavimo tikslą, remiamas veiklas ir prioritetus, įvardytus šių Taisyklių II skyriuje;
15.3. paraiškoje nurodytos veiklos yra būtinos MTTP projektui įgyvendinti, suprantamos, aiškios, iškelti tikslai ir uždaviniai įvykdomi, aiškūs laukiami rezultatai ir efektyvus lėšų panaudojimas, o išlaidos pagrįstos, realios ir būtinos. Paraiškoje turi būti numatyta MTTP projekto rezultatų sklaida;
15.4. pareiškėjas užtikrina tinkamą MTTP projekto finansavimo šaltinį, kai projektas numatomas įgyvendinti ne žemės ūkio sektoriuje ir finansuojamas tokiu intensyvumu, kaip nurodyta Taisyklių 9 punkte, ir pateikia ERA-NET projekto vadovui garantinį raštą;
15.5. MTTP projekto įgyvendinimo laikotarpis negali viršyti 36 mėnesių nuo sutarties pasirašymo datos;
VII. TINKAMOS IR NETINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS
16. MTTP projekte turi būti numatytos visos išlaidų rūšys, kurios yra susijusios su projekto įgyvendinimu. Specialiosios kaimo rėmimo programos lėšomis bus finansuojamos tik tinkamos finansuoti išlaidų rūšys, atsižvelgiant į numatytą skiriamų lėšų dydį ir intensyvumą.
17. Tinkamomis finansuoti pripažįstamos išlaidos:
17.3. kai prekių, paslaugų, darbų pirkimai atlikti vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisės aktų reikalavimais;
18. Tinkamos MTTP projektui finansuoti išlaidų rūšys turi būti aiškiai išvardytos paraiškoje. Tinkamos finansuoti išlaidos yra šios:
18.1. personalo išlaidos (apmokėjimas už darbą asmenims, tiesiogiai vykdantiems MTTP projektus (darbo užmokestis, socialinio draudimo įmokos, autorinis atlyginimas ir su juo susiję mokesčiai), komandiruočių išlaidos, tiesiogiai susijusios su vykdomu projektu);
18.2. prietaisų ir įrangos, kurie išimtinai bus naudojami MTTP projektui atlikti bei rezultatams pritaikyti, įsigijimo arba nuomos išlaidos. Jei šių priemonių eksploatacijos laikotarpis ilgesnis negu projekto įgyvendinimo trukmė, dengiamos tiktai apskaičiuotos projekto trukmę atitinkančios priemonių nusidėvėjimo sąnaudos; apskaičiuotos taikant tiesiogiai proporcingą (tiesinį) metodą pagal 12 Verslo apskaitos standartą „Ilgalaikis materialusis turtas“;
18.4. kitos veiklos išlaidos, medžiagų, reagentų, instrumentų, darbo saugos priemonių, programinės įrangos ir (ar) priemonių, kurios sunaudojamos MTTP projekto vykdymo metu ir negali būti apskaitomos kaip ilgalaikis turtas ar įranga, įsigijimo išlaidos;
18.5. papildomos pridėtinės išlaidos, tiesiogiai susijusios su MTTP projekto administravimu. Jei projekto vykdytojas yra ERA-NET paprojekčio koordinatorius, šios išlaidos gali sudaryti iki 25 proc. kitų tinkamų projekto išlaidų, skaičiuojamų nuo viso projekto vertės. Tuo atveju, kai projekto vykdytojas nėra ERA-NET paprojekčio koordinatorius, šios išlaidos gali sudaryti iki 25 proc. kitų tinkamų išlaidų, skaičiuojamų nuo projekto vykdytojui ministerijos skiriamų lėšų sumos. Tinkamos šios išlaidų rūšys:
18.5.1. atlygis MTTP projektą administruojančiam personalui (iki 15 proc. kitų tinkamų projekto išlaidų sumos) ir komandiruotės išlaidos;
19. Netinkamos finansuoti išlaidos:
19.1. nenumatytos MTTP projekte, nesusijusios su šiuo projektu ir remiama veikla, neatitinkančios Taisyklių 17 punkte nurodytų reikalavimų ir (ar) neįvardytos Taisyklių 18 punkte išlaidos;
19.4. debeto palūkanos, finansinių operacijų išlaidos, uostų, komiso rinkliavos ir nuostoliai, atsiradę dėl užsienio valiutų keitimo, kitos finansinių sandorių išlaidos;
20. Pridėtinės vertės mokestis (PVM) nepriskiriamas prie tinkamų finansuoti MTTP projekto išlaidų, išskyrus atvejus, kai jį faktiškai ir galutinai sumoka projekto vykdytojas, nesantis PVM mokėtojais, už numatomų įsigyti (įsigytų) ir (arba) importuoti (importuotų) prekių ir (arba) paslaugų vertę, ir įsipareigoja nesiekti susigrąžinti.
VIII. PARAIŠKOS teikimas
21. Vadovaudamasi tarptautinio kvietimo dokumentais (paraiškos forma, kvietimo principais ir procedūromis, pareiškėjo gairėmis ir kita), ministerija „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“ ir ministerijos interneto svetainėje www.zum.lt skelbia kvietimus teikti ERA-NET paprojekčių paraiškas, nurodydama mokslinių tyrimų ir technologijų plėtros tikslus, būtinus konkretiems uždaviniams spręsti, projektų trukmę, paraiškų pateikimo terminus ir tai, kad rezultatus bus galima sužinoti nemokamai, kaip nustatyta reglamento (EB) Nr. 800/2008 34 straipsnio 3 dalyje.
22. ERA-NET paprojekčio koordinatorius teikia paraišką ERA-NET projekto tarptautinio kvietimo sekretoriatui anglų kalba elektroniniu būdu.
23. Pareiškėjai žodžiu informuoja ERA-NET projekto vadovą apie ketinimus dalyvauti tarptautiniame kvietime ir, pateikę pasirašytą paraišką sekretoriatui, siunčia ją anglų ir lietuvių kalbomis elektroniniu būdu.
24. Vadovaujantis tarptautinio kvietimo procedūromis, gali būti organizuojamas vienos arba dviejų pakopų paraiškų teikimas:
24.1. jei ERA-NET projekto partneriai pasirenka „virtualiojo bendrojo biudžeto“ finansavimo modelį, organizuojamas vienos pakopos paraiškos teikimas. Paraiška teikiama sekretoriatui vieną kartą, ji gali būti koreguojama ir (ar) papildoma, bet tik iki galutinio paraiškų teikimo termino. Toliau paraiška vertinama taip, kaip nurodoma Taisyklių IX skyriuje;
24.2. jei ERA-NET projekto partneriai pasirenka „tikrojo bendrojo biudžeto“ finansavimo modelį, organizuojamas dviejų pakopų paraiškos teikimas: paraiška teikiama 2 kartus. Pirma, sekretoriatas patikrina pateiktos paraiškos administracinę atitiktį ir atitikusią paraišką perduoda ne mažiau kaip trims nepriklausomiems tarptautiniams ekspertams. Tik teigiamai ekspertų įvertinta paraiška perkeliama į antrąją pakopą. Tuomet sekretoriatas persiunčia ekspertų pastabas ir rekomendacijas pareiškėjams, o grąžintą paraišką sekretoriatas antrą kartą teikia nepriklausomiems tarptautiniams ekspertams.
IX. PARAIŠKŲ VERTINIMAS IR TVIRTINIMAS
26. Pasirinkus „virtualųjį bendrojo biudžeto“ finansavimo modelį, paraiškos vertinimas vyksta keturiais etapais:
26.1. administracinės atitikties tikrinimas – jo metu sekretoriatas nustato, ar paraiška atitinka tarptautiniame kvietime nurodytas sąlygas, t. y. ar ji pateikta laiku, tinkamai užpildyta, ar laikomasi kitų nurodytų būtinų dalyvavimo sąlygų. Jeigu nustatoma, kad paraiška pateikiama praėjus nurodytam teikimo terminui, nesilaikoma dalyvavimo kvietime sąlygų ir (arba) paraiška netinkamai užpildyta, ji atmetama;
26.2. nacionalinis tinkamumo finansuoti tikrinimas. Atitikusios administracinę atitiktį paraiškos perduodamos kiekvienos šalies ERA-NET projekto partneriams, kurių pareiškėjai dalyvauja kvietime. Per ERA-NET projekto partnerių sutartą terminą ERA-NET projekto darbo grupė turi peržiūrėti, ar paraiškos atitinka ministerijos mokslinių tyrimų ir taikomosios veiklos finansavimo prioritetus, nurodytus šių Taisyklių 7 punkte, ir gali būti finansuojamos;
26.3. tarptautinių ekspertų vertinimas, kurį atlieka trys nepriklausomi, vadovaujančiojo komiteto patvirtinti ekspertai. Tarptautiniai ekspertai vertina paraišką kaip vientisą, vadovaudamiesi tarptautinio kvietimo nurodytais dokumentais. Įvertinę paraiškas tarptautiniai ekspertai vadovaujančiajam komitetui pateikia rekomendacijas dėl finansuotinų ir nefinansuotinų projektų, o šis savo posėdyje svarsto ir patvirtina finansuotinų ir nefinansuotinų tarptautinių projektų sąrašą. Visą informaciją teikia sekretoriatas, informuodamas kiekvieno ERA-NET paprojekčio koordinatorių, o šis – savo partnerius;
26.4. nacionalinis vertinimas pagal atrankos pirmumo kriterijus. Tarptautinių ekspertų aukščiausiais balais įvertintas ir jų rekomenduotinas finansuoti paraiškas, kurias teikia Lietuvos Respublikos pareiškėjai, peržiūri ERA-NET projekto darbo grupė. Jei paraiškos surenka vienodą vertinimo balų skaičių, ERA-NET projekto darbo grupė pasitelkia šiuos atrankos pirmumo kriterijus:
26.4.1. projektas, įgyvendinamas žemės ūkio sektoriuje ir yra susijęs su Europos Bendrijos sutarties I priede išvardytais produktais;
26.4.2. projektas, skirtas aplinkosaugai ir atitinka pagalbos aplinkos apsaugos tyrimams atlikti nuostatas pagal reglamento (EB) Nr. 800/2008 II skyriaus 24 straipsnį;
26.4.3. dalį projekto išlaidų finansuoja pareiškėjas ir (arba) partneriai; tuo atveju, kai projektas įgyvendinamas ne žemės ūkio sektoriuje ir finansuojamas tokiu intensyvumu, kaip nurodyta šių Taisyklių 9 punkte;
27. Atsižvelgdama į tarptautinius ekspertų vertinimus ir vadovaujančiojo komiteto finansuotinų ir nefinansuotinų projektų sąrašą, ERA-NET projekto darbo grupė, ne vėliau kaip per 7 darbo dienas, suderina su projekto vykdytoju MTTP projekto pirminį vykdymo planą ir tinkamų išlaidų sąrašą, kuriame nurodomos projektui įgyvendinti reikalingos lėšos pagal išlaidų rūšis, ir parengia paraiškų vertinimo rezultatų suvestines, kurias teikia žemės ūkio ministro įsakymu patvirtintam Projektų atrankos komitetui (toliau – Komitetui). Komitetui paprašius, kartu su paraiškų vertinimo rezultatų suvestinėmis gali būti teikiamos paraiškų ir jų priedų kopijos, kita prašoma informacija.
28. Komitetas, įvertinęs ERA-NET projekto darbo grupės parengtas suvestines, teikia siūlymus Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministrui dėl ministerijos finansuojamų MTTP projektų sąrašo, projektų vykdytojų ir skiriamų lėšų.
29. Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministras, remdamasis Komiteto posėdžio protokolu, priima galutinį sprendimą dėl lėšų MTTP projektams skyrimo, patvirtindamas jį įsakymu. Apie priimtus neigiamus sprendimus ERA-NET projekto vadovas pareiškėjus informuoja raštu.
30. Visus Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu pavirtintus sprendimus dėl lėšų MTTP projektams skyrimo ERA-NET projekto vadovas per 2 darbo dienas perduoda Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Agentūra) Nacionalinės paramos skyriui el. paštu: nacparama@nma.lt ir taip pat raštu ministerijos nustatyta darbo tvarka, pridėdamas paraiškų kopijas, vykdymo planus, tinkamų išlaidų sąrašus su nurodytomis lėšomis pagal išlaidų rūšis ir Komiteto posėdžio protokolo kopiją.
31. Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymas, kuriuo tvirtinami atrinkti ir finansuotini projektai, kuriuose dalyvauja Lietuvos Respublikos pareiškėjai, o partneriai garantuoja savo veiklos finansavimo šaltinius, skelbiamas ministerijos svetainėje www.zum.lt.
32. Pasirinkus „tikrojo bendrojo biudžeto“ finansavimo modelį, vertinimas vyksta dviem etapais: paraiškos administracinės atitikties tikrinimas ir tarptautinių ekspertų vertinimas 26.1 ir 26.3 punktuose nustatyta tvarka. Tokiu atveju ministerijos ERA-NET projekto darbo grupė papildomo tikrinimo ir vertinimo neatlieka, o apsvarsto tarptautinio kvietimo vadovaujančiojo komiteto rekomendacijas dėl finansuotinų ir nefinansuotinų projektų, kuriuose dalyvauja pareiškėjai, ir parengusi pažymą (tvirtinama protokolu) teikia Komitetui. Toliau paraiškų tvirtinimas vyksta kaip numatoma šių Taisyklių 27–29 punktuose.
X. SUTARČIŲ SUDARYMAS, LĖŠŲ IŠMOKĖJIMO TVARKA, ATSISKAITYMAS UŽ LĖŠŲ PANAUDOJIMĄ IR SUTARTIES KEITIMAS
33. Gavusi žemės ūkio ministro įsakymu patvirtintą sprendimą dėl paramos skyrimo MTTP projektams, projektų vykdymo planus, tinkamų išlaidų sąrašus su nurodytomis lėšomis pagal išlaidų rūšis, paraiškų ir Komiteto posėdžio protokolo kopijas, Agentūra savo nustatyta tvarka su projekto vykdytoju sudaro MTTP projekto vykdymo sutartį (toliau – sutartis).
34. Sutartis sudaroma visam projekto vykdymo laikotarpiui. Sutartyje nustatomi šalių įsipareigojimai, tinkamų išlaidų sąrašas su nurodytomis lėšomis pagal tinkamų išlaidų rūšis, projekto finansavimo, atsiskaitymo, ataskaitų pateikimo tvarka, vykdymo planas, MTTP projektui įgyvendinti skiriama bendra lėšų suma ir kiekvieniems metams skiriamos lėšos, jeigu projektas vykdomas ilgiau kaip vienerius metus.
35. Tais atvejais, kai MTTP projekto įgyvendinimas tęsiamas kitais po sutarties pasirašymo kalendoriniais metais ir sutartyje finansavimas nurodomas visam projekto įgyvendinimo laikotarpiui, MTTP projekto finansavimo sąlygos gali būti peržiūrėtos ir pakeistos atsižvelgiant į kitais kalendoriniais metais skirtus asignavimus MTTP projektams finansuoti.
36. Lėšos projekto vykdytojui išmokamos išlaidų kompensavimo su avanso mokėjimu būdu arba išlaidų kompensavimo būdu:
36.1. pagal išlaidų kompensavimo su avanso mokėjimu būdą:
36.1.1. lėšos išmokamos MTTP projektus įgyvendinančioms valstybinėms mokslo ir studijų institucijoms, kitoms biudžetinėms įstaigoms;
36.1.2. avanso dydis projekto vykdytojui negali būti didesnis kaip 30 procentų atitinkamais metais sutartyje nurodytos sumos. Pirmųjų metų avansas projekto vykdytojui pervedamas pasirašius sutartį. Likusiąją projekto dalį projekto vykdytojas įgyvendina savo lėšomis,
o patirtos išlaidos kompensuojamos atsiskaičius už ataskaitiniais metais atliktus sutartyje numatytus darbus.
36.2. pagal išlaidų kompensavimo būdą:
37. Kai MTTP projektas trunka vienerius metus, jo galutinė ataskaita apie projekto rezultatus turi būti pateikta ERA-NET projekto vadovui ne vėliau kaip iki lapkričio 15 d. Kai MTTP projektas trunka ilgiau kaip vienerius metus, kiekvienais metais projekto vykdytojas iki lapkričio 15 d. pateikia ERA-NET projekto vadovui MTTP projekto tarpinę einamųjų metų ataskaitą (toliau – tarpinė ataskaita), o paskutiniais projekto vykdymo metais – galutinę MTTP projekto ataskaitą (toliau – galutinė ataskaita). Teikiama spausdintinė MTTP projekto ataskaita ir elektroninis variantas, įrašytas į kompaktinę plokštelę CD.
38. ERA-NET projekto vadovas organizuoja MTTP projektų ataskaitų svarstymą ERA-NET projekto darbo grupėje, kuri per 7 darbo dienas įvertina ataskaitas. ERA-NET projekto darbo grupei pateikus pastabų dėl MTTP projekto tarpinės ir (arba) galutinės ataskaitų, per nurodytą laiką projekto vykdytojas turi į jas atsižvelgti ir pataisyti arba pateikti paaiškinimą. ERA-NET projekto darbo grupei teigiamai įvertinus MTTP projekto ataskaitą ir suderinus su projekto vykdytoju, parengiamas projekto ataskaitos įvertinimo protokolas, kuris perduodamas Agentūrai raštu.
39. ERA-NET projekto darbo grupei apsvarsčius MTTP projekto tarpinę ir (arba) galutinę ataskaitą, projekto vykdytojas už patirtas išlaidas ne vėliau kaip iki gruodžio 1 d. atsiskaito su Agentūra, pateikdamas einamųjų metų tarpinę išlaidų pagrindimo suvestinę arba, įvykdžius projektą, galutinę išlaidų pagrindimo suvestinę, kurios formą tvirtina Agentūra ir kurioje pagal tinkamų išlaidų rūšis projekto vykdytojas nurodo patirtas išlaidas ir jų apmokėjimą pagrindžiančius ir įrodančius dokumentus. Agentūra, gavusi ERA-NET projekto darbo grupės protokolą, kuriame teigiamai įvertinta projekto vykdytojo ataskaita, ir teigiamai įvertinusi iš projekto vykdytojo gautą tarpinę (galutinę) išlaidų pagrindimo suvestinę, nustatyta tvarka išmoka lėšas.
40. Jei dėl nuo projekto vykdytojo nepriklausančių aplinkybių tarpinė ir (arba) galutinė išlaidų pagrindimo suvestinė nepateikiama laiku, sprendimą dėl vėliau pateiktos suvestinės priėmimo ir išlaidų apmokėjimo priima Agentūra savo nustatyta tvarka.
41. Agentūrai paprašius projekto vykdytojas kartu su išlaidų pagrindimo suvestine turi pateikti kitus prašomus dokumentus.
42. Nepriklausomai nuo MTTP projekto trukmės, per metus projekto vykdytojas gali teikti Agentūrai iki 2 tarpinių išlaidų pagrindimo suvestinių ir atsiskaityti už einamaisiais metais išmokėtą avansą ir padarytas išlaidas. Išlaidos, viršijančios atitinkamiems metams skirtą sumą, nekompensuojamos.
43. Gavusi ERA-NET darbo grupės protokolą, kuriame neigiamai įvertinta projekto vykdytojo ataskaita, Agentūra pateiktos tarpinės išlaidų pagrindimo suvestinės nevertina ir ją grąžina projekto vykdytojui. Teikdamas galutinę išlaidų pagrindimo suvestinę, projekto vykdytojas turi visiškai atsiskaityti už įgyvendintą projektą.
44. Įgyvendinant sutarties sąlygas galimas 20 proc. nukrypimas pagal atskiras išlaidų rūšis, neviršijant bendros sutartyje numatytos sumos. Sutarties pakeitimas dėl didesnio kaip 20 proc. nukrypimo pagal atskiras išlaidų rūšis, kurioms buvo pritarta skirti lėšas ir nustatyta Sutartyje, negalimas. Išlaidų nukrypimas pagal išlaidų rūšis daugiau kaip 20 proc. ir išlaidos, nenumatytos Taisyklėse ir sutartyje, nefinansuojamos.
45. Norėdamas pakeisti neesminę sutarties sąlygą (pvz., keičiasi projekto vykdytojo rekvizitai, sąskaita kredito įstaigoje ir kt.), kuri neturi įtakos priimant sprendimą dėl MTTP projekto finansavimo, projekto vykdytojas informuoja Agentūrą raštu nurodydamas norimas pakeisti arba papildyti sutarties sąlygas, jų pakeitimo arba papildymo priežastis ir pateikia tai patvirtinančius dokumentus. Sutartį pakeičia Agentūra savo nustatyta tvarka.
46. Jeigu norima atlikti MTTP projekto vykdymo plano pakeitimus, projekto vykdytojas pirmiausia kreipiasi į ministerijos ERA-NET projekto darbo grupę su motyvuotu prašymu, kuriame nurodo norimus atlikti pakeitimus ir jų priežastis. ERA-NET projekto darbo grupė sprendimą įformina protokolu ir nustatyta tvarka raštu perduoda Agentūrai. Gavusi teigiamą ERA-NET projekto darbo grupės pritarimą Agentūra su projekto vykdytoju pasirašo susitarimą dėl sutarties keitimo. Visi susitarimai pasirašomi, kol nepasibaigę šalių sutartiniai įsipareigojimai, užtikrinant, kad šie pakeitimai neturės įtakos MTTP projekto rezultatams.
47. Agentūra, norėdama išmokėti avansą arba įvertinusi išlaidų pagrindimo suvestinę ir priėmusi sprendimą dėl išlaidų apmokėjimo, parengia pinigų užsakymo paraiškas ir teikia jas Ministerijai.
48. Ministerija tikrina gautas pinigų užsakymo paraiškas ir rengia mokėjimo paraiškas Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Valstybės iždo departamentui (toliau – Valstybės iždo departamentas) dėl lėšų pervedimo Agentūrai. Mokėjimo paraiška pateikiama Valstybės iždo departamentui per 5 darbo dienas nuo pinigų užsakymo paraiškos užregistravimo Ministerijoje dienos.
49. Agentūra, gavusi iš banko, tvarkančio jos sąskaitas, išrašą apie Valstybės iždo departamento pervestas lėšas, per 3 darbo dienas suformuoja ir išsiunčia bankui mokėjimo pavedimus lėšoms pervesti projektų vykdytojams.
50. Jei tarpinės ir (arba) galutinės išlaidų pagrindimo suvestinės projekto vykdytojas Agentūrai nepateikė arba vertinant suvestinę buvo nustatyta, kad projektas įgyvendintas nesilaikant sutarties ir (arba) taisyklių sąlygų, dėl kurių sutartis gali būti nutraukta, t. y. nustatomas sutarties pažeidimas, Agentūra apie tai praneša ministerijai, kuri priima sprendimą dėl finansavimo nutraukimo arba sumažinimo.
51. Agentūrai nustačius, kad avansu išmokėta suma didesnė, negu MTTP projekto vykdytojas atliko tinkamų finansuoti išlaidų, šį skirtumą, Agentūrai pareikalavus, vykdytojas privalo grąžinti jos nustatytu laiku. Sutartyje gali būti nustatytos ir kitos avanso grąžinimo Agentūrai sąlygos ir nustatyti atvejai, kada sutartis gali būti nutraukta.
52. Agentūra projektų vykdytojų jai grąžintas lėšas perveda ministerijai. Kai lėšos Agentūrai grąžinamos tais pačiais biudžetiniais metais, kuriais jos buvo išmokėtos, ministerija grąžintas lėšas perveda į Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nurodytą valstybės iždo sąskaitą ir jomis atkuriamos tų metų Specialiosios kaimo rėmimo programos lėšos. Kai šios lėšos grąžinamos kitais biudžetiniais metais nei buvo išmokėtos, ministerija jas perveda į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą.
XI. LĖŠŲ PANAUDOJIMO KONTROLĖ IR ATSAKOMYBĖ
54. Už pateiktų duomenų teisingumą, skirtų lėšų panaudojimą atsako projekto vykdytojo vadovas. Projekto vykdytojas privalo ne trumpiau kaip 5 metus nuo paraiškos pateikimo datos saugoti visą su paraiška ir vykdomu projektu susijusią medžiagą ir dokumentus.
55. Agentūra savo nustatyta tvarka atrenka patikroms tam tikrą skaičių projektų vykdytojų ir patikrina vietoje, ar tarpinės ir (arba) galutinės išlaidų pagrindimo suvestinėse nurodytos išlaidų rūšys yra pagrįstos išlaidų pagrindimo ir įrodymo dokumentais ir ar išlaidos yra padarytos Taisyklėse ir Sutartyje nustatytais terminais.
56. Projekto vykdytojas privalo leisti Agentūros Kontrolės departamento ar kitiems kompetentingiems darbuotojams atlikti patikras.
57. Sutartyje numatyto MTTP projekto dalykinę patikrą vietoje atrankos būdu įgyvendina ERA-NET projekto vadovas, pasitelkdamas ERA-NET projekto darbo grupės narius, o prireikus ir kitus ministerijos ir jos reguliavimo srities įstaigų darbuotojus.
58. Už informavimą pagalbos teikimo klausimais, paraiškų ir privalomų pridėti dokumentų priėmimą ir registravimą, vertinimą, MTTP projekto ataskaitų vertinimą atsako ERA-NET projekto vadovas, už lėšų skyrimą, ministro įsakymų dėl lėšų skyrimo rengimą, finansavimo nutraukimą atsakinga ministerija. Už sutarčių sudarymą, netinkamai panaudotų lėšų grąžinimą, projektų užsakomąją patikrą, lėšų išmokėjimą projekto vykdytojams, išmokėtų lėšų apskaitą ir jų panaudojimo kontrolę pagal Taisykles atsako Agentūra.
XII. MTTP PROJEKTŲ VIEŠINIMAS
59. Ministerijos interneto svetainėje www.zum.lt skelbiama informacija apie MTTP projektus, jų tikslus ir uždavinius ir kvietimas teikti paraiškas vykdyti MTTP projektus. Skelbime taip pat nurodoma data, kada apytikriai tikimasi MTTP projektų rezultatų, ir vieta internete, kur jie bus paskelbti.