LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO
ĮSAKYMAS
DĖL ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO 2007 M. BALANDŽIO 12 D. ĮSAKYMO NR. 3D-160 „DĖL DALIES PALŪKANŲ UŽ INVESTICINIUS KREDITUS, PAIMTUS NUO 2007 M. GEGUŽĖS 1 D. IR SUTEIKTUS SU UAB ŽEMĖS ŪKIO PASKOLŲ GARANTIJŲ FONDO GARANTIJA, KOMPENSAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2008 m. gruodžio 23 d. Nr. 3D-706
Vilnius
Pakeičiu Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. balandžio 12 d. įsakymą Nr. 3D-160 „Dėl Dalies palūkanų už investicinius kreditus, paimtus nuo 2007 m. gegužės 1 d. ir suteiktus su UAB Žemės ūkio paskolų garantijų fondo garantija, kompensavimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2007, Nr. 45-1705; 2008, Nr. 39-1441, Nr. 88-3553) ir išdėstau jį nauja redakcija:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO
MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL DALIES PALŪKANŲ UŽ INVESTICINIUS KREDITUS, PAIMTUS NUO 2007 M. GEGUŽĖS 1 D. IR SUTEIKTUS SU UAB ŽEMĖS ŪKIO PASKOLŲ GARANTIJŲ FONDO GARANTIJA, KOMPENSAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. rugpjūčio 22 d. nutarimo Nr. 912 „Dėl Žemės ūkio paskolų garantijų fondo“ (Žin., 1997, Nr. 79-2009; 2003, Nr. 57-2542; 2005, Nr. 78-2825; 2007, Nr. 105-4306) 2.12 punktu, Bendrijos 2007–2013 m. valstybės pagalbos žemės ūkio ir miškų sektoriuose gairėmis (2006/C319/01) (OL 2006 C 319, p. 1) ir 2008 m. rugpjūčio 6 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 800/2008, skelbiančiu tam tikrų rūšių pagalbą suderinama su bendrąja rinka taikant Sutarties 87 ir 88 straipsnius (Bendruoju bendrosios išimties reglamentu) (OL 2008 L 214, p. 3),
ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS KAZYS STARKEVIČIUS
SUDERINTA |
SUDERINTA |
Lietuvos Respublikos finansų ministerijos 2008-11-13 raštu Nr. ((1.16-0203)-5K-0830126)-6K-0814080 |
Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos 2008-11-10 raštu Nr. (9.8-10) 6V-1374 |
SUDERINTA
Lietuvos savivaldybių asociacijos
2008-11-06 raštu Nr. (18)-SD-954
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos žemės ūkio
ministro 2007 m. balandžio 12 d.
įsakymu Nr. 3D-160
(Lietuvos Respublikos žemės ūkio
ministro 2008 m. gruodžio 23 d.
įsakymo Nr. 3D-706 redakcija)
DALIES PALŪKANŲ UŽ INVESTICINIUS KREDITUS, PAIMTUS NUO 2007 M. GEGUŽĖS 1 D. IR SUTEIKTUS SU UAB ŽEMĖS ŪKIO PASKOLŲ GARANTIJŲ FONDO GARANTIJA, KOMPENSAVIMO TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šios taisyklės parengtos vadovaujantis Bendrijos 2007–2013 m. valstybės pagalbos žemės ūkio ir miškų sektoriuose gairėmis (2006/C319/01) (OL 2006 C 319, p. 1) (toliau – Gairės) ir 2008 m. rugpjūčio 6 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 800/2008, skelbiančiu tam tikrų rūšių pagalbą suderinama su bendrąja rinka taikant Sutarties 87 ir 88 straipsnius (Bendruoju bendrosios išimties reglamentu) (OL 2008 L 214, p. 3), ir reglamentuoja valstybės pagalbos teikimą, Specialiosios kaimo rėmimo programos lėšomis kompensuojant dalį palūkanų (iki 10 metų) už investicinius kreditus, paimtus nuo 2007 m. gegužės 1 d. ir suteiktus su UAB Žemės ūkio paskolų garantijų fondo (toliau – Bendrovė) garantija (toliau – kreditus).
2. Taisyklėse vartojamos sąvokos:
Kaimo vietovėje veikiantis subjektas – kaime, miestelyje ar mieste, kurio gyventojų skaičius neviršija 6 tūkst., išskyrus savivaldybės centrą, veikiantis fizinis ar juridinis asmuo, teisės aktų nustatyta tvarka įregistravęs jam priklausančią žemės ūkio valdą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre.
Pirminė gamyba – kaip apibrėžta 2002 m. sausio 28 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 178/2002, nustatančio maistui skirtų teisės aktų bendruosius principus ir reikalavimus, įsteigiančio Europos maisto saugos tarnybą ir nustatančio su maisto saugos klausimais susijusias procedūras (OL 2004 m. specialusis leidimas, 15 skyrius, 6 tomas, p. 463), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2008 m. kovo 4 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 202/2008 (OL 2008 L 60, p. 17), 3 straipsnio 17 dalyje.
Žemės ūkio technika – traktoriai, universalios traktorių priekabos (puspriekabės), žemės ūkio mašinos, įrenginiai (gyvulininkystės, gamybinių patalpų (sandėlių, saugyklų, daržinių), darbų mechanizavimo proceso įrenginiai, kurie dažnai yra ne savarankiški vienetai, o technologinės linijos ar gamybinio proceso įrenginių dalis), įranga ir įtaisai žemės ūkio darbams atlikti. Prie žemės ūkio technikos kategorijos nepriskiriama įvairi technika, kuri iš dalies gali būti naudojama ir žemės ūkio gamyboje, tačiau yra pagaminta įvairių ūkio šakų arba kitoms reikmėms (kelių transporto priemonės (krovininiai ir lengvieji automobiliai, autobusai, automobilių priekabos ir puspriekabės, motociklai), kitos transporto priemonės (laivai, orlaiviai ir kt.), kelių ir statybinės mašinos (kranai, keltuvai, greideriai), įvairūs ne žemės ūkio paskirties gamybinių patalpų įrenginiai (kompresoriai, autokrautuvai, plovimo, valymo mašinos ir kt.), komunalinė, buitinė, organizacinė ir kita technika).
Kitos šiose taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jas apibrėžia kiti teisės aktai.
II. PAGALBOS SUTEIKIMO SĄLYGOS
3. Atsižvelgiant į šiame skyriuje išdėstytas nuostatas, Specialiosios kaimo rėmimo programos lėšomis kompensuojama dalis palūkanų:
3.1. kaimo vietovėje veikiantiems subjektams, paėmusiems iš kredito įstaigų investiciniams projektams, skirtiems pirminei žemės ūkio produktų gamybai, vykdyti kreditus, – 30 proc. kredito palūkanų, o jauniesiems ūkininkams (iki 40 metų) – 40 proc. per visą palūkanų kompensavimo laikotarpį;
4. Atsižvelgiant į Specialiajai kaimo rėmimo programai skiriamas lėšas, kompensuojama kredito palūkanų dalis gali būti mažinama.
5. Palūkanos nekompensuojamos šių taisyklių 3 punkte nurodytiems subjektams, imantiems iš kredito įstaigos kreditą investiciniam projektui pagal Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos, patvirtintos 2007 m. spalio 19 d. Europos Komisijos sprendimu Nr. C (2007) 5076 (toliau – KPP), priemones, išskyrus priemonę „Jaunųjų ūkininkų įsikūrimas“.
6. Teikiant pagalbą 3.1 punkte nurodytiems subjektams, turi būti tenkinamos 2006 m. gruodžio 15 d. Komisijos reglamento (EB) Nr. 1857/2006 dėl Sutarties 87 ir 88 straipsnių taikymo valstybės pagalbai mažoms ir vidutinėms įmonėms, kurios verčiasi žemės ūkio produktų gamyba, iš dalies keičiančiu Reglamentą (EB) Nr. 70/2001 (OL 2006 L 358, p. 3), 4 straipsnio 6, 7 ir 10 dalies nuostatos.
7. Šių taisyklių 3 punkte nurodytiems subjektams (toliau – pagalbos gavėjai) dalis palūkanų kompensuojama:
7.1. jei pagal reglamento (EB) Nr. 800/2008 I priedą jie laikomi maža ar vidutine įmone ir jei jie nėra sunkumų turinti įmonė, kaip apibrėžta Komisijos komunikato – Bendrijos gairių dėl valstybės pagalbos sunkumus patiriančioms įmonėms sanuoti ir restruktūrizuoti (2004/C 244/02) (OL 2004 C 244, p. 2) 2.1 dalyje;
7.2. jei pagalbos gavėjas ir (ar) jo sutuoktinis nedalyvauja Kaimo plėtros 2004–2006 metų plano, patvirtinto Europos Komisijos 2004 m. rugpjūčio 3 d. sprendimu Nr. C(2004) 2949 (toliau – Kaimo plėtros 2004–2006 metų planas), priemonėje „Ankstyvo pasitraukimo iš prekinės žemės ūkio gamybos rėmimas“ ar KPP priemonėje „Ankstyvas pasitraukimas iš prekinės žemės ūkio gamybos“.
8. Investiciniais projektais turi būti siekiama vieno arba kelių iš šių tikslų: sumažinti gamybos sąnaudas, pagerinti ir reorganizuoti gamybą, pagerinti produkcijos kokybę, išsaugoti ir pagerinti natūralią aplinką, higienos sąlygas ar gyvūnų gerovės normas.
9. Investicinių projektų, skirtų pirminei žemės ūkio produktų gamybai, tinkamos finansuoti išlaidos yra:
9.1. nekilnojamojo turto statyba, jo įsigijimas ar jo būklės gerinimas. Žemės įsigijimas nėra priskiriamas tinkamoms išlaidoms;
9.4. su šių taisyklių 9.1 ir 9.2 punktuose nurodytomis išlaidomis susijusios bendrosios išlaidos – atlyginimas architektams, inžinieriams ir konsultantams, konsultuojantiems techniniais, ekonominiais ir organizaciniais projekto parengimo ir įgyvendinimo klausimais, kai tokios paslaugos nėra tęstinė ar periodinė veikla, susijusi su 3.1 punkte nurodyto subjekto įprastine veikla ir išlaidomis, taip pat statinio projekto (įskaitant ekspertizę) rengimo išlaidos, projekto techninio tyrimo, patentų ir licencijų įsigijimo išlaidos.
10. Investicinių projektų, skirtų kitai veiklai, nei pirminė žemės ūkio produktų gamyba, investicijas turi sudaryti investicijos į materialųjį ir (arba) nematerialųjį turtą, susijusį su naujos įmonės steigimu, esamos įmonės plėtimu, įmonės produkcijos diversifikavimu gaminant naujus papildomus produktus arba esamos įmonės bendro gamybos proceso esminiu pakeitimu. Šios investicijos turi būti išlaikomos Lietuvos Respublikoje ne mažiau kaip 3 metus nuo tada, kai buvo užbaigtos. Tinkamos finansuoti išlaidos yra:
10.1. investuojant į materialųjį turtą – išlaidos, susijusios su investicijomis į pastatus, gamybos priemones, įrenginius ir įrangą;
10.2. investuojant į nematerialųjį turtą – išlaidos, susijusios su technologijų perėmimu, įsigyjant patento teises, licencijas, mokslinę, prekybinę ar gamybinę patirtį ar nepatentuotas technines žinias, jei pagalbos gavėjas įsipareigoja, kad bus tenkinami reglamento (EB) Nr. 800/2008 12 straipsnio 2 dalyje išdėstyti reikalavimai.
11. Investicinių projektų, skirtų pirminei žemės ūkio produktų gamybai, tinkamomis finansuoti išlaidomis laikomos 9 punkte nurodytos išlaidos, padarytos po to, kai Bendrovė informuoja pagalbos gavėją apie priimtą sprendimą dėl pagalbos skyrimo. Investicinių projektų, skirtų kitai nei pirminė žemės ūkio produktų gamyba veiklai, tinkamomis finansuoti išlaidomis laikomos 10 punkte nurodytos išlaidos, padarytos po prašymo dėl palūkanų kompensacijos išmokėjimo pateikimo Bendrovei dienos. Informaciją apie padarytas ar nepadarytas išlaidas pagalbos gavėjas pažymi Bendrovės paraiškoje dėl garantijos suteikimo (paraiškos forma skelbiama Bendrovės interneto svetainėje www.garfondas.lt).
12. Maksimali metinė palūkanų norma, kurios dalis kompensuojama Specialiosios kaimo rėmimo programos lėšomis, negali būti didesnė kaip 6,49 proc. Jei metinė palūkanų norma viršija nustatytą maksimalią palūkanų normą, kompensacija skaičiuojama nuo nustatytos maksimalios metinės palūkanų normos.
13. Dalis palūkanų kompensuojama tik nuo sumokėtų palūkanų sumos. Kredito įstaigos priskaičiuojamos palūkanos bei delspinigiai už pradelsto termino kreditus nekompensuojami.
14. Valstybės pagalbos dydis (intensyvumas) dengiant dalį kredito palūkanų per visą palūkanų kompensavimo laikotarpį bendroje investicinėje pagalboje apskaičiuojamas atsižvelgiant į 2007–2013 m. nacionalinės regioninės pagalbos teikimo gairių (2006/C 54/08) (OL 2006 C 54, p. 13) 41 punkto ir Komisijos komunikato dėl orientacinių ir diskonto normų nustatymo metodo pakeitimo (OL 2008 C 14, p. 6) (toliau – Komunikatas) nuostatas. Pagalbos gavėjui faktiškai sumokėta dalies kredito palūkanų kompensacijos suma negali viršyti valstybės pagalbos dydžio (litais), apskaičiuoto priimant sprendimą dėl pagalbos suteikimo.
Skaičiuojant bendrą investicinės pagalbos dydį, turi būti tenkinamos reglamento (EB) Nr. 1857/2006 19 straipsnio ir reglamento (EB) Nr. 800/2008 7 straipsnio 1, 2 ir 3 dalių nuostatos. Bendras investicinės pagalbos dydis vienam projektui negali viršyti 40 proc. reikalavimus atitinkančių investicinio projekto tinkamų išlaidų. Į bendrą investicinės pagalbos dydį įeina valstybės pagalba daliai garantinio užmokesčio kompensuoti, valstybės pagalba daliai kredito palūkanų dengti, valstybės pagalba, teikiama ūkiams modernizuoti, daliai išlaidų už perkamą iš Europos Sąjungos panaudotą linų sektoriaus techniką padengti ir kita tiesiogiai su investicinio projekto tinkamomis išlaidomis susijusi finansinė parama.
III. ADMINISTRAVIMO PROCEDŪROS
15. Norėdami gauti kompensaciją, pagalbos gavėjai, prieš patirdami investiciniame projekte numatytas išlaidas, kurioms teikiamas kreditas, pateikia Bendrovei:
15.1. prašymą dėl palūkanų kompensacijos išmokėjimo, nurodydami vardą, pavardę (įmonės pavadinimą), savo atsiskaitomosios sąskaitos numerį;
15.2. savivaldybių, Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Agentūra) ir (ar) kitų institucijų išduotus dokumentus apie bet kokią tam pačiam investiciniam projektui suteiktą (pagal priimtą sprendimą planuojamą suteikti) paramą, įskaitant de minimis pagalbą, suteiktą pagal 2006 m. gruodžio 15 d. Komisijos reglamentą (EB) Nr. 1998/2006 dėl Sutarties 87 ir 88 straipsnių taikymo de minimis pagalbai (OL 2006 L 379, p. 5) ir pagal 2007 m. gruodžio 20 d. Komisijos reglamentą (EB) Nr. 1535/2007 dėl EB sutarties 87 ir 88 straipsnių taikymo de minimis pagalbai žemės ūkio produktų gamybos sektoriuje (OL 2007 L 337, p. 35). Jei pagalbos gavėjai nesikreipė į savivaldybes, Agentūrą ir (ar) kitas institucijas dėl paramos suteikimo tam pačiam investiciniam projektui, minėtų institucijų pažymų apie nesuteiktą paramą pateikti nereikia. Apie tai, kad nesikreipė dėl paramos suteikimo, pagalbos gavėjas pažymi Bendrovės paraiškoje dėl garantijos suteikimo;
15.3. patvirtinimą raštu, kad investicijomis daugiau nei 25 proc. išplečiami gamybos pajėgumai arba iš esmės pakeičiamas gamybos ar naudojamų technologijų pobūdis, jei investicijos skirtos žemės ūkio technikai atnaujinti ir (ar) turimo ūkinio pastato būklei gerinti ar jį pakeisti nauju, arba patvirtinimą raštu, kad naujais keičiami ūkiniai pastatai yra pastatyti daugiau kaip prieš 30 metų ar daromo remonto išlaidos siekia 50 proc. naujo pastato vertės;
15.4. jei investicinis projektas skirtas kitai veiklai, nei pirminė žemės ūkio produktų gamyba, – patvirtinimą raštu, kad investicijos bus išlaikomos Lietuvos Respublikoje ne mažiau kaip 3 metus nuo tada, kai bus užbaigtos, ir, investuojant į nematerialųjį turtą, – patvirtinimą raštu, kad bus tenkinami reglamento (EB) Nr. 800/2008 12 straipsnio 2 dalyje išdėstyti reikalavimai.
16. Agentūra ne rečiau kaip vieną kartą per ketvirtį teikia Bendrovei atnaujintus asmenų ir jų sutuoktinių, dalyvaujančių Kaimo plėtros 2004–2006 metų plano priemonėje „Ankstyvo pasitraukimo iš prekinės žemės ūkio gamybos rėmimas“ ir KPP priemonėje „Ankstyvas pasitraukimas iš prekinės žemės ūkio gamybos“, sąrašus, nurodydama jų vardą, pavardę ir asmens kodą. Papildomų duomenų, kurių reikia tinkamai šiose taisyklėse reglamentuojamos valstybės pagalbos intensyvumo kontrolei užtikrinti, teikimo formas ir terminus Agentūra su Bendrove suderina tarpusavio sutartyje dėl duomenų teikimo.
17. Bendrovė, vadovaudamasi pateiktais dokumentais ir apskaičiavusi valstybės pagalbos dydį visam palūkanų kompensavimo laikotarpiui, įvertina pagalbos gavėjo tinkamumą dalies palūkanų kompensacijai gauti ir priima sprendimą dėl valstybės pagalbos skyrimo ar neskyrimo.
18. Jei priimamas sprendimas skirti pagalbą, Bendrovė ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo šio sprendimo priėmimo dienos išsiunčia pagalbos gavėjui ir Agentūrai informaciją raštu apie investiciniam projektui numatytos skirti pagalbos pobūdį ir dydį. Informuojant pagalbos gavėją, turi būti nurodomas apskaičiuotas valstybės pagalbos dydis visam palūkanų kompensavimo laikotarpiui (litais), nurodant, kad pagalbos gavėjui faktiškai sumokėta dalies palūkanų kompensacijos suma negali viršyti šio dydžio, ir maksimali metinė palūkanų norma, kurios dalis kompensuojama (6,49 proc.). Jei priimamas sprendimas valstybės pagalbos neskirti, Bendrovė ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo jo priėmimo dienos išsiunčia šį sprendimą kredito gavėjui. Sprendimas dėl valstybės pagalbos neskyrimo turi atitikti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975) reikalavimus.
19. Kredito įstaigos teikia Bendrovei:
19.1. kartu su dokumentais dėl garantijos suteikimo – informaciją apie pagalbos gavėjo reitingą ir turto įkeitimo lygį pagal Komunikate pateiktą orientacinės palūkanų maržos nustatymo lentelę;
20. Bendrovė, vadovaudamasi 16 punkte nurodyta informacija apie pagalbos gavėjo ir (ar) jo sutuoktinio dalyvavimą Kaimo plėtros 2004–2006 metų plano priemonėje „Ankstyvo pasitraukimo iš prekinės žemės ūkio gamybos rėmimas“ ar KPP priemonėje „Ankstyvas pasitraukimas iš prekinės žemės ūkio gamybos“:
20.1. jei dalyvauja – pagalbos gavėją informuoja apie dalies sumokėtų kredito palūkanų kompensavimo pagal šias taisykles nutraukimą;
20.2. jei nedalyvauja – pagal kredito įstaigos pateiktus duomenis apie sumokėtas palūkanas apskaičiuoja kompensacijos dydį ir ketvirčiui pasibaigus iki kito ketvirčio pirmojo mėnesio 15 d. pateikia Žemės ūkio ministerijos Finansų ir biudžeto departamentui (toliau – Finansų ir biudžeto departamentas) Pažymą apie lėšų poreikį investicinių kreditų, suteiktų su UAB Žemės ūkio paskolų garantijų fondo garantija, palūkanoms kompensuoti (priedas).
21. Žemės ūkio ministerijos Buhalterinės apskaitos skyrius, atsižvelgdamas į Finansų ir biudžeto departamento rašytinę išvadą, pateikia paraišką Finansų ministerijos Valstybės iždo departamentui dėl lėšų pervedimo į Bendrovės sąskaitą.
22. Bendrovė, gavusi lėšas palūkanoms kompensuoti, per 5 darbo dienas perveda jas į pagalbos gavėjų atsiskaitomąsias sąskaitas.
IV. ATSAKOMYBĖ
Dalies palūkanų už investicinius
kreditus, paimtus nuo 2007 m. gegužės 1 d. ir
suteiktus su UAB Žemės ūkio paskolų garantijų fondo garantija, kompensavimo taisyklių
priedas
(Pažymos apie lėšų poreikį investicinių kreditų, suteiktų su UAB Žemės ūkio paskolų garantijų fondo garantija, palūkanoms kompensuoti formos pavyzdys)
UŽDAROJI AKCINĖ BENDROVĖ ŽEMĖS ŪKIO PASKOLŲ GARANTIJŲ FONDAS
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos
Finansų ir biudžeto departamentui
PAŽYMA APIE LĖŠŲ POREIKĮ INVESTICINIŲ KREDITŲ, SUTEIKTŲ SU UAB ŽEMĖS ŪKIO PASKOLŲ GARANTIJŲ FONDO GARANTIJA, PALŪKANOMS KOMPENSUOTI
_____________ Nr. ___
(data)
_________________________
(sudarymo vieta)
Eil. Nr. |
Asmens kodas (įmonės kodas) |
Asmens vardas, pavardė (įmonės pavadinimas) |
Jaunasis ūkininkas (pažymėti taip arba ne) |
Kompensacijos dydis, Lt |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
Iš viso: |
|
(Atsakingo tarnautojo pareigos) (Parašas) (Vardas, pavardė)
A.V.
(Rengėjo nuoroda)
_________________