LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO
2001 M. BALANDŽIO 9 D. ĮSAKYMO Nr. 110 „DĖL MOKYMO ĮSTAIGŲ, SUTEIKIANČIŲ ASMENIMS TEORINĮ IR PRAKTINĮ PASIRENGIMĄ, BŪTINĄ JŪRINIO LAIPSNIO DIPLOMUI, KVALIFIKACIJOS LIUDIJIMUI AR JŲ PATVIRTINIMUI GAUTI, AKREDITAVIMO NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2011 m. gruodžio 16 d. Nr. 3-782
Vilnius
1. P a k e i č i u Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2001 m. balandžio 9 d. įsakymą Nr. 110 „Dėl Mokymo įstaigų, suteikiančių asmenims teorinį ir praktinį pasirengimą, būtiną jūrinio laipsnio diplomui, kvalifikacijos liudijimui ar jų patvirtinimui gauti, akreditavimo nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 2001, Nr. 32-1085; 2004, Nr. 18-560; 2006, Nr. 41-1481):
1.1. Išdėstau preambulę taip:
„Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos saugios laivybos įstatymo (Žin., 2000, Nr. 75-2264, Nr. 85-2283) 3 straipsnio 2 dalimi ir Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. spalio 13 d. nutarimu Nr. 1480 (Žin., 2010, Nr. 125-6402), 8.3.5 punktu:“.
1.2. Išdėstau nurodytuoju įsakymu patvirtintus Mokymo įstaigų, suteikiančių asmenims teorinį ir praktinį pasirengimą, būtiną jūrinio laipsnio diplomui, kvalifikacijos liudijimui ar jų patvirtinimui gauti, akreditavimo nuostatus nauja redakcija (pridedama).
1.3. Išdėstau nurodytuoju įsakymu patvirtintą Mokymo įstaigos akreditavimo liudijimo pavyzdį nauja redakcija (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro
2001 m. balandžio 9 d. įsakymu Nr. 110
(Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro
2011 m. gruodžio 16 d. įsakymo Nr. 3-782 redakcija)
MOKYMO ĮSTAIGŲ, SUTEIKIANČIŲ ASMENIMS TEORINĮ IR PRAKTINĮ PASIRENGIMĄ, BŪTINĄ JŪRINIO LAIPSNIO DIPLOMUI, KVALIFIKACIJOS LIUDIJIMUI AR JŲ PATVIRTINIMUI GAUTI, AKREDITAVIMO NUOSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Mokymo įstaigų, suteikiančių asmenims teorinį ir praktinį pasirengimą, būtiną jūrinio laipsnio diplomui, kvalifikacijos liudijimui ar jų patvirtinimui gauti, akreditavimo nuostatai (toliau – Nuostatai) parengti vadovaujantis 1978 m. Tarptautine konvencija dėl jūrininkų rengimo, atestavimo ir budėjimo normatyvų (Žin., 2005, Nr. 10-325) (toliau – Konvencija), 1974 m. Tarptautine žmogaus gyvybės išsaugojimo jūroje konvencija (Žin., 2006, Nr. 23-745), 2008 m. lapkričio 19 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2008/106/EB dėl minimalaus jūrininkų rengimo (nauja redakcija) (OL 2008 L 323, p. 33).
2. Šių Nuostatų reikalavimai taikomi visoms Lietuvoje įregistruotoms mokymo įstaigoms, įmonėms ir organizacijoms, suteikiančioms asmenims teorinį ir praktinį pasirengimą, būtiną jūrinio laipsnio diplomui, kvalifikacijos liudijimui ar jų patvirtinimui gauti (toliau – mokymo įstaiga).
3. Mokymo įstaiga, įregistruota ne Lietuvoje, gali būti akredituota laikantis šiuose Nuostatuose nustatytos tvarkos, jeigu:
4. Šiuose Nuostatuose vartojamos pagrindinės sąvokos:
4.1. Akreditavimas – audito procedūra, kuria oficialiai pripažįstama, kad mokymo įstaiga yra kompetentinga suteikti asmenims teorinį ir praktinį pasirengimą, būtiną jūrinio laipsnio diplomui, kvalifikacijos liudijimui ar jų patvirtinimui gauti.
4.2. Auditas – sistemingas, nepriklausomas ir dokumentais įformintas procesas audito įrodymams surinkti ir objektyviai juos vertinti, kad būtų nustatytas audito duomenų atitikties laipsnis.
4.4. Audito įrodymas – audito metu surinkti įrašai, faktai ar kita informacija, kuri gali būti patikrinta.
4.6. Dėstytojas ar instruktorius – mokymo įstaigos paskirtas asmuo, pagal patvirtintą mokymo metodiką mokantis studentus teorijos ir (ar) praktinių įgūdžių.
4.7. Egzaminatorius ar vertintojas – mokymo įstaigos paskirtas asmuo, pagal patvirtintą vertinimo metodiką ir tvarką nustatantis studentų teorinių ar praktinių žinių lygį.
4.8. Jūrininkų parengimo kursai – TJO parengti jūrininkų atskirų disciplinų ar modulių mokymo kursai.
4.9. Kokybės sistema – organizacinės struktūros, procedūrų, procesų ir išteklių visuma, būtina kokybei užtikrinti.
4.11. Mokymo programa – rašytinė teorinio ir (ar) praktinio mokymo programa, apimanti dėstymo metodus ir priemones, procedūras ir kursų turinį, būtiną nustatytam kompetencijos lygiui pasiekti.
4.12. Papildoma mokymo programa – rašytinė teorinio ir (ar) praktinio mokymo programa, kurią vykdyti suteikta teisė po mokymo įstaigos akreditavimo.
4.13. Priežiūros patikrinimas – auditas, skirtas nustatyti, ar akredituota mokymo įstaiga laikosi nustatytų reikalavimų.
II. AKREDITAVIMĄ VYKDANTI INSTITUCIJA IR JOS ĮGALIOJIMAI
5. Mokymo įstaigų akreditavimą vykdo ir akreditavimo liudijimus (toliau – liudijimai) išduoda Lietuvos saugios laivybos administracija (toliau – Administracija).
6. Administracija turi teisę:
6.4. sustabdyti teorinio ir (ar) praktinio mokymo programos vykdymą arba panaikinti teorinio ir (ar) praktinio mokymo programos vykdymo sustabdymą;
7. Administracija tvarko akredituotų mokymo įstaigų sąrašą, nurodydama:
III. BENDRIEJI REIKALAVIMAI MOKYMO ĮSTAIGOMS
8. Mokymo įstaiga, prieš pateikdama Administracijai prašymą dėl akreditavimo, privalo:
8.1. turėti mokymo programas, parengtas pagal tipinius jūrininkų parengimo kursų, jeigu TJO yra tokius parengusi, reikalavimus ir (ar) kitą medžiagą, kurioje nurodyta:
8.1.1. kokiais tipiniais jūrininkų parengimo kursais ir (ar) kita medžiaga remtasi rengiant mokymo programą;
8.1.7. detali mokymo trukmė, išskiriant atskirų disciplinų ar modulių mokymo trukmę, teorinius ir praktinius užsiėmimus;
8.1.12. mokymo programai būtinos mokymo priemonės (treniruoklių ir kitų mokymui ir vertinimui naudojamų priemonių ar įrangos aprašymas);
8.2. paskirti dėstytojus ar instruktorius, turinčius reikiamą kvalifikaciją atitinkamai mokymo programai dėstyti;
8.3. jeigu mokymo procese naudojamas treniruoklis, paskirti dėstytojus ar instruktorius, žinančius mokymo metodus ir turinčius praktinės darbo su atitinkamos rūšies treniruokliais patirties;
8.4. paskirti vertintojus ar egzaminatorius, mokančius taikyti vertinimo metodiką ir tvarką, turinčius reikiamą kvalifikaciją ir vertinimo praktiką;
8.5. jeigu vertinant įgūdžius naudojamas treniruoklis, paskirti vertintojus ar egzaminatorius, turinčius praktinės vertinimo patirties, naudojant atitinkamos rūšies treniruoklį;
8.6. savo veiklą vykdyti pagal Tarptautinės standartų organizacijos kokybės sistemų standartų reikalavimus (ISO-9000 serija) ir raštu įforminti, įdiegti ir palaikyti kokybės sistemą kaip priemonę, užtikrinančią, kad studentai įgytų žinių ir patirties, kaip numatyta mokymo tiksluose ir uždaviniuose;
8.7. parengti ir periodiškai atnaujinti kokybės vadovą, apimantį visą mokymo įstaigos kokybės sistemą, įskaitant:
8.7.2. tinkamą dokumentų tvarkymą, užtikrinant, kad visi mokymo įstaigos darbuotojai naudotųsi tik galiojančiais dokumentais;
8.7.3. studentų registravimą registre nurodant studento vardą, pavardę, gimimo datą ir duomenis apie turimą ir įgytą kvalifikaciją;
8.7.4. mokymo įstaigos vadovo įsakymų, susijusių su studentų priėmimu, leidimu jiems laikyti valstybinius, specialybės, kursų baigimo ar kitus egzaminus, rengimo tvarką;
8.7.5. mokymo įstaigos darbuotojų paskyrimą atsakingais už kokybės sistemos įdiegimą, jos priežiūrą ir bendradarbiavimą su Administracija dėl kokybės sistemos įgyvendinimo, taip pat nustatant ir įforminant jų įgaliojimus, atsakomybę ir tarpusavio santykius, tvarką;
8.7.6. dėstytojų ir (ar) instruktorių, vertintojų ir (ar) egzaminatorių kvalifikacijos tobulinimo programą;
8.7.7. praktinio parengimo laivuose pagal mokymo programą poreikį ir tokio parengimo suteikimo galimybes;
8.7.8. mokymo inventoriaus, tarp jų ir treniruoklių, atnaujinimo, remonto ir modifikacijos poreikius;
8.7.9. mokymo ir vertinimo proceso vidinį auditą, atliekamą ne rečiau kaip kartą per metus, ir veiksmų plano audito metu nustatytiems trūkumams pašalinti sudarymą ir įgyvendinimą.
Jeigu šių Nuostatų 8.7.1–8.7.9 punktuose išvardyti dokumentai parengti ir tvarkomi ne pagal kokybės vadovą, kokybės vadove turi būti nuorodos į šiuos dokumentus.
IV. PAPILDOMI REIKALAVIMAI MOKYMO ĮSTAIGOMS, MOKYMO IR VERTINIMO PROCESE NAUDOJANČIOMS TRENIRUOKLIUS
9. Studentų mokymui naudojami treniruokliai turi atitikti Konvencijos Kodekso A-I/12 taisyklės keliamus reikalavimus, t. y.:
9.2. turi užtikrinti laivo ar jo įrangos eksploatacinių savybių modeliavimą taip, kad būtų imituojamos mokymo tikslus atitinkančios realios fizinės sąlygos, įskaitant įrangos gedimus;
9.4. turi galėti sukurti aplinką, imituojančią avarines, pavojingas ir kitas neįprastas darbo laive sąlygas;
10. Žinioms vertinti naudojami treniruokliai turi atitikti Konvencijos Kodekso A-I/12 taisyklės keliamus reikalavimus, t. y.:
10.2. turi užtikrinti laivo ar jo įrangos eksploatacinių savybių modeliavimą taip, kad būtų imituojamos vertinimo tikslus atitinkančios realios fizinės sąlygos, įskaitant įrangos gedimus;
10.4. turi galėti sukurti aplinką, imituojančią avarines, pavojingas ir kitas neįprastas darbo laive sąlygas, atitinkančias žinių vertinimo tikslus ir uždavinius;
V. MOKYMO ĮSTAIGŲ AKREDITAVIMO TVARKA
11. Mokymo įstaiga, siekianti būti akredituota ar siekianti, kad Administracija akredituotų papildomą mokymo programą, turi Administracijai pateikti:
11.1. prašymą, kuriame nurodoma:
11.2. Švietimo ir mokslo ministerijos rašytinį leidimą ar teisės aktų nustatyta tvarka išduotą dokumentą, suteikiantį teisę vykdyti atitinkamus mokymus (kai mokymo įstaiga akredituojama);
11.3. mokymo įstaigos dokumentus pagal šių Nuostatų 8.2–8.7 punktus (kai mokymo įstaiga akredituojama);
11.4. mokymo įstaigos organizacinę valdymo schemą, nurodant ryšius tarp atskirų padalinių (kai mokymo įstaiga akredituojama);
11.5. kiekvienai mokymo programai vykdyti paskirtų dėstytojų ir (ar) instruktorių, egzaminatorių ir (ar) vertintojų sąrašą su trumpais jų kvalifikacijos ir gyvenimo aprašymais;
12. Administracija, gavusi mokymo įstaigos prašymą dėl mokymo įstaigos ar papildomos mokymo programos akreditavimo, pradeda akreditavimo procesą, kurį sudaro:
13. Atlikdama dokumentacijos patikrinimą, Administracija per 30 kalendorinių dienų nuo dokumentacijos pateikimo vykdo pagal šių Nuostatų 11 punktą pateiktos dokumentacijos auditą, skirtą nustatyti, ar mokymo įstaigos kokybės vadove ir kituose dokumentuose įforminta kokybės sistema atitinka teoriniam ir praktiniam parengimui keliamus reikalavimus.
14. Jei dokumentacijos patikrinimo metu kyla neaiškumų, Administracija turi teisę paprašyti mokymo įstaigos pateikti papildomą informaciją ar dokumentus, susijusius su jos vykdoma veikla.
15. Administracija turi teisę grąžinti mokymo įstaigos pateiktus dokumentus, jeigu:
16. Jeigu dokumentacijos patikrinimo rezultatai teigiami, Administracija per 30 kalendorinių dienų atlieka mokymo įstaigos mokymo proceso patikrinimą.
17. Mokymo proceso patikrinimo metu Administracija vertina mokymo įstaigos pasirengimą įgyvendinti mokymo tikslus ir uždavinius, jos techninę bazę ir atitiktį Lietuvos Respublikos teisės aktų ir Konvencijos reikalavimams, taip pat vertina, kaip visuose mokymo proceso lygiuose įdiegta ir tvarkoma kokybės sistema.
18. Nustačius neatitikimų ar trūkumų, Administracija nustato ne ilgesnį kaip 6 mėnesių terminą trūkumams ištaisyti.
19. Mokymo įstaigai informavus, kad trūkumai pašalinti, Administracija pakartotinai vykdo mokymo proceso patikrinimą.
20. Jeigu mokymo proceso patikrinimo rezultatai teigiami, Administracija akredituoja mokymo įstaigą, patvirtina teorinio ir (ar) praktinio mokymo programas ir išduoda liudijimą.
23. Administracija ne rečiau kaip kartą per 2 metus atlieka planinius akredituotos mokymo įstaigos priežiūros patikrinimus.
24. Turint informacijos ar kilus pagrįstiems įtarimams dėl mokymo įstaigos veikos, kuri gali neatitikti teisės aktų keliamų reikalavimų, gavus motyvuotą skundą, po mokymo įstaigos akreditavimo liudijimo galiojimo sustabdymo ar mokymo programos vykdymo sustabdymo gali būti vykdomas neeilinis mokymo įstaigos priežiūros patikrinimas.
VI. LIUDIJIMŲ GALIOJIMO SUSTABDYMAS IR PANAIKINIMAS
25. Administracija gali sustabdyti liudijimo galiojimą, jeigu priežiūros patikrinimo metu nustatoma, kad:
25.1. nesilaikoma mokymo įstaigos kokybės sistemos reikalavimų ar jie pažeidžiami ir tai daro neigiamą poveikį studentų teoriniam arba praktiniam pasirengimui;
25.2. be Administracijos suderinimo pakeisti dėstytojai, vertintojai ar egzaminatoriai, mokymo programos ir treniruokliai ar kitos mokymo priemonės;
25.4. dėstytojai ar instruktoriai, vertintojai ar egzaminatoriai neatitinka jiems keliamų kvalifikacinių reikalavimų;
26. Administracija, nustačiusi, kad neatitikimai, nurodyti šių Nuostatų 25 punkte, nedaro įtakos mokymo įstaigos mokymo procesui, o tik atskiroms mokymo programoms, gali sustabdyti tokių mokymo programų vykdymą. Šiuo atveju liudijimo galiojimas nestabdomas.
27. Administracija, priežiūros patikrinimo ar neeilinio priežiūros patikrinimo metu nustačiusi neatitikimų, nurodytų šių Nuostatų 25 punkte, surašo neatitikimų aktą ir apie savo sprendimą sustabdyti liudijimo galiojimą arba mokymo programos vykdymą informuoja mokymo įstaigą.
28. Sustabdžius liudijimo galiojimą ar mokymo programos vykdymą, mokymo įstaiga gali raštu kreiptis dėl liudijimo galiojimo sustabdymo panaikinimo ar dėl leidimo tęsti sustabdytos mokymo programos vykdymą, kartu pateikdama raštiškus įrodymus, kad neatitikimai, nustatyti mokymo įstaigos priežiūros patikrinimo ar neeilinio priežiūros patikrinimo metu, yra ištaisyti.
29. Administracija, gavusi mokymo įstaigos prašymą dėl liudijimo galiojimo sustabdymo panaikinimo ar dėl leidimo vykdyti sustabdytą mokymo programą, atlieka neeilinį mokymo įstaigos priežiūros patikrinimą ir, jeigu šio patikrinimo rezultatai teigiami, priima sprendimą panaikinti mokymo įstaigos liudijimo galiojimo sustabdymą arba leisti vykdyti sustabdytą mokymo programą.
30. Jeigu mokymo įstaiga per 6 mėnesius nuo neatitikimo akto surašymo datos nesikreipia dėl liudijimo galiojimo sustabdymo panaikinimo ar neištaiso neatitikimo akte nurodytų pažeidimų, Administracija priima sprendimą panaikinti liudijimo galiojimą. Panaikinus liudijimo galiojimą, mokymo įstaiga išbraukiama iš akredituotų mokymo įstaigų sąrašo.
31. Jeigu mokymo įstaiga per 6 mėnesius nuo neatitikimo akto surašymo datos nesikreipia dėl leidimo vykdyti sustabdytą mokymo programą ar neištaiso neatitikimo akte nurodytų pažeidimų, Administracija priima sprendimą neleisti vykdyti mokymo programos.
VII. AKREDITUOTŲ MOKYMO ĮSTAIGŲ VEIKLOS SĄLYGOS
34. Akredituotų mokymo įstaigų vadovai atsako už tai, kad būtų laikomasi Lietuvos Respublikos įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių jų veiklą, taip pat šių Nuostatų reikalavimų.
35. Akredituotos mokymo įstaigos turi teisę:
35.1. pagal akredituotas mokymo programas teikti studentams teorinį ir praktinį pasirengimą, būtiną jūrinio laipsnio diplomui, kvalifikacijos liudijimui ar jų patvirtinimui gauti;
VIII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
37. Administracija, išdavusi liudijimą, sustabdžiusi jo galiojimą, panaikinusi liudijimo galiojimo sustabdymą, panaikinusi liudijimo galiojimą ar suteikusi teisę papildomai vykdyti mokymo programą, priėmusi sprendimą neleisti vykdyti mokymo programos, paskelbia Administracijos interneto svetainėje informaciją, kurioje nurodoma:
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro
2001 m. balandžio 9 d. įsakymu Nr. 110
(Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro
2011 m. gruodžio 16 d. įsakymo Nr. 3-782 redakcija)
LIETUVOS RESPUBLIKA
LIETUVOS SAUGIOS LAIVYBOS ADMINISTRACIJA
MOKYMO ĮSTAIGOS AKREDITAVIMO
LIUDIJIMAS
_______________
(data)
_______________
(liudijimo numeris)
Pažymima, kad
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
(mokymo įstaigos pavadinimas, adresas, telefonas, faksas)
yra akredituota mokymo įstaiga ir turi teisę teikti asmenims teorinį ir praktinį pasirengimą, būtiną jūrinio laipsnio diplomui, kvalifikacijos liudijimui ar jų patvirtinimui gauti.
_______________ (pareigos) |
___________ (parašas) |
____________ (vardas ir pavardė) |
A. V.