LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRO
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRO 2006 M. LAPKRIČIO 13 D. ĮSAKYMO Nr. A1-306 „DĖL LIETUVOS DARBO BIRŽOS PRIE SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2010 m. gegužės 26 d. Nr. A1-207
Vilnius
1. Pakeičiu Lietuvos darbo biržos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. lapkričio 13 d. įsakymu Nr. A1-306 „Dėl Lietuvos darbo biržos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 2006, Nr. 125-4774; 2008, Nr. 138-5479), ir išdėstau juos nauja redakcija (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
socialinės apsaugos ir darbo ministro
2006 m. lapkričio 13 d. įsakymu Nr. A1-306
(Lietuvos Respublikos
socialinės apsaugos ir darbo ministro
2010 m. gegužės 26 d. įsakymo Nr. A1-207 redakcija)
LIETUVOS DARBO BIRŽOS PRIE SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS NUOSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos darbo birža prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau vadinama – Lietuvos darbo birža) yra įstaiga prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau vadinama – Socialinės apsaugos ir darbo ministerija), kuri kartu su jai pavaldžiomis teritorinėmis darbo biržomis įgyvendina darbo rinkos ir užimtumo rėmimo politiką.
2. Lietuvos darbo birža savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, Europos Sąjungos teisės aktais, Lietuvos Respublikos užimtumo rėmimo įstatymu (Žin., 2006, Nr. 73-2762; 2009, Nr. 86-3638), kitais Lietuvos Respublikos Seimo priimtais įstatymais ir teisės aktais, Lietuvos Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Ministro Pirmininko potvarkiais, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro (toliau vadinama – socialinės apsaugos ir darbo ministras) įsakymais, kitais teisės aktais ir šiais Nuostatais.
3. Lietuvos darbo birža yra viešasis juridinis asmuo, turintis sąskaitas banke, antspaudą su Lietuvos valstybės herbu bei savo pavadinimu. Lietuvos darbo biržos buveinės adresas: Geležinio Vilko g. 3A, LT-03131 Vilnius.
4. Lietuvos darbo birža yra biudžetinė įstaiga, finansuojama iš Užimtumo fondo ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto. Lietuvos darbo biržai finansuoti gali būti naudojamos ir kitos teisės aktų nustatyta tvarka gautos lėšos.
5. Lietuvos darbo biržos savininkė yra valstybė. Lietuvos darbo biržos savininko teises ir pareigas įgyvendina Socialinės apsaugos ir darbo ministerija. Lietuvos darbo biržos savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos kompetenciją nustato Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymas (Žin., 1995, Nr. 104-2322; 2010, Nr. 15-699) ir kiti teisės aktai.
II. LIETUVOS DARO BIRŽOS UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS
8. Svarbiausi Lietuvos darbo biržos uždaviniai yra:
8.3. įgyvendinti dvišalį ir trišalį socialinių ir darbo rinkos partnerių bendradarbiavimą užimtumui skatinti;
8.5. rengti ir įgyvendinti nedarbo prevencijos ir darbuotojų atleidimo iš darbo pasekmių švelninimo priemones, siekiant mažinti struktūrinį nedarbą;
8.7. aktyviai veikti Europos užimtumo tarnybų tinkle, kuriant vieningą ir skaidrią Europos Sąjungos darbo rinką;
8.9. įsisavinti Europos Sąjungos struktūrinių, Europos prisitaikymo prie globalizacijos padarinių ir kitų fondų finansinę paramą, siekiant užimtumo ir investicijų į žmogiškąjį kapitalą skatinimo bei užtikrinant lygias galimybes darbo rinkoje;
9. Lietuvos darbo birža, vykdydama jai pavestus uždavinius:
9.1. darbo pasiūlos ir paklausos derinimo srityje:
9.1.1. organizuoja teritorinių darbo biržų veiklą ir kontroliuoja, kaip jos įgyvendina užimtumo rėmimo priemones ir teikia darbo rinkos paslaugas;
9.1.2. koordinuoja ir kontroliuoja paramos darbdaviams, siekiantiems apsirūpinti tinkamais darbuotojais, teikimą teritorinėse darbo biržose;
9.2. darbo ieškančių darbingo amžiaus asmenų užimtumo galimybių didinimo srityje:
9.2.2. nustato reikalavimus bedarbių ir įspėtų apie atleidimą iš darbo darbingo amžiaus asmenų neformaliojo profesinio mokymo programoms vykdyti ir koordinuoja mokymo kokybės stebėsenos vykdymą;
9.2.3. organizuoja, kad būtų įgyvendintos užimtumo ir socialinės garantijos valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės atleidžiamiems darbuotojams Lietuvos Respublikos valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės darbuotojų papildomų užimtumo ir socialinių garantijų įstatymo (Žin., 2003, Nr. 48-2106) ir jį įgyvendinančių teisės aktų nustatyta tvarka;
9.3. socialinių ir darbo rinkos partnerių bendradarbiavimo srityje:
9.3.1. bendradarbiauja su Europos užimtumo tarnybomis, valstybės ir savivaldybių institucijomis bei įstaigomis, nevyriausybinėmis organizacijomis, darbo rinkos ir socialiniais partneriais bei bendruomenių atstovais užimtumui skatinti;
9.4. socialinės atskirties mažinimo srityje:
9.4.1. nustatyta tvarka suteikia socialinės įmonės statusą, teikia valstybės pagalbą socialinėms įmonėms Lietuvos Respublikos socialinių įmonių įstatymo (Žin., 2004, Nr. 96-3519) ir jį įgyvendinančių teisės aktų nustatyta tvarka;
9.4.3. organizuoja ir koordinuoja profesinės reabilitacijos paslaugų teikimą Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo (Žin., 1991, Nr. 36-969; 2004, Nr. 83-2983) ir jį įgyvendinančių teisės aktų nustatyta tvarka;
9.5. nedarbo prevencijos ir darbuotojų atleidimo iš darbo pasekmių švelninimo srityje:
9.5.1. organizuoja ir kontroliuoja nedarbo prevencijos programų rengimą ir įgyvendinimą grupės darbuotojų atleidimo pasekmėms švelninti;
9.6. padėties darbo rinkoje stebėsenos, vertinimo ir prognozavimo srityje:
9.6.1. vykdo šalies darbo rinkos stebėseną, vertina kartu su savivaldybių institucijomis ir socialiniais partneriais padėtį darbo rinkoje, svarsto priemones užimtumo problemoms spręsti;
9.6.2. rengia padėties darbo rinkoje vertinimo ataskaitas bei darbo rinkos prognozes ir jas skelbia viešai;
9.6.3. skelbia teritorinėse darbo biržose įregistruotą bedarbių skaičių ir procentą, skaičiuojant nuo darbingo amžiaus gyventojų;
9.7. laisvo asmenų judėjimo srityje:
9.7.1. pagal kompetenciją užtikrina darbuotojų migrantų socialinės apsaugos nuostatų įgyvendinimą, Europos Sąjungos reglamentų ir kitų teisės aktų, susijusių su darbo migracija ir socialinės apsaugos sistemų koordinavimu, taikymą;
9.7.2. pagal kompetenciją veikia kaip susižinojimo tarnyba, įgyvendinant Europos Sąjungos teisės aktus, susijusius su socialinės apsaugos sistemų koordinavimu;
9.7.3. pagal kompetenciją užtikrina Europos Sąjungos Socialinės apsaugos sistemų koordinavimo administracinės komisijos patvirtintų tipinių formų pažymų išdavimą;
9.7.4. užtikrina keitimosi informacija ir bendradarbiavimo plėtojimą tarp šalių narių užimtumo tarnybų ir padeda stiprinti Europos vieningą bendrąją darbo rinką;
9.7.5. atsižvelgdama į vidaus darbo rinkos poreikius, nustatyta tvarka išduoda užsieniečiams leidimus dirbti Lietuvoje;
9.7.6. prisidėdama prie nelegalaus darbo užsienyje prevencijos, užtikrina visapusišką ir objektyvų visuomenės informavimą laisvo darbuotojų judėjimo klausimais ir Europos užimtumo tarnybų (EURES) tinklo veiklą;
9.8. viešųjų paslaugų teikimo ir užimtumo rėmimo priemonių įgyvendinimo srityje:
9.8.1. kontroliuoja ir koordinuoja darbo rinkos paslaugų teikimą teritorinėse darbo biržose ieškantiems darbo asmenims, siekiantiems susirasti tinkamą darbą, ir darbdaviams, ieškantiems tinkamų darbuotojų;
9.8.5. inicijuoja užimtumo rėmimo programų rengimą ir dalyvauja jas rengiant bei organizuoja programose numatytų priemonių įgyvendinimą;
9.8.6. koordinuoja ir kontroliuoja bedarbiams bei kitiems asmenims Lietuvos Respublikos įstatymų bei kitų teisės aktų nustatytų piniginių išmokų skyrimą ir mokėjimą;
9.9. Europos Sąjungos, tarptautinių ir kitų fondų lėšų įsisavinimo srityje:
9.9.1. nustatyta tvarka viešai skelbia bei atsiskaito už gautų iš Europos Sąjungos struktūrinės paramos, Europos prisitaikymo prie globalizacijos padarinių ir kitų fondų lėšų panaudojimą bei finansuojamų iš šios paramos projektų įgyvendinimo rezultatus;
9.9.2. organizuoja ir kartu su teritorinėmis darbo biržomis vykdo suinteresuotų asmenų konsultavimą apie Europos Sąjungos struktūrinės, Europos prisitaikymo prie globalizacijos padarinių ir kitų fondų paramos gavimo galimybes;
9.9.3. dalyvauja Europos Sąjungos struktūrinės paramos programavimo ir planavimo procese, rengia nustatyta tvarka projektus paramai iš Europos Sąjungos struktūrinių, Europos prisitaikymo prie globalizacijos padarinių ir kitų fondų gauti ir juos įgyvendina;
9.10. teritorinių darbo biržų veiklos užtikrinimo ir modernizavimo srityje:
9.10.1. suderinusi su Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, steigia, likviduoja ar reorganizuoja teritorines darbo biržas, koordinuoja, kontroliuoja bei metodiškai vadovauja jų veiklai;
9.10.2. nustato teritorinių darbo biržų veiklos tikslus, uždavinius bei jiems pasiekti rodiklius, vertina teritorinių darbo biržų veiklos planus ir ataskaitas;
9.10.3. apibendrina ir skleidžia teritorinėms darbo biržoms geriausią Europos Sąjungos reglamentų ir kitų teisės aktų, susijusių su socialinės apsaugos sistemų koordinavimu, bei darbo rinkos politikos priemonių įgyvendinimo patirtį;
9.10.4. pagal kompetenciją rengia ir leidžia informacinius leidinius teritorinių darbo biržų klientams bei metodinius leidinius teritorinių darbo biržų valstybės tarnautojams ir darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartį, apie teikiamas paslaugas ir paramą bei Europos Sąjungos socialinio draudimo sistemų koordinavimą, rengia teisės aktus bei kitus oficialius dokumentus ir teikia šiais klausimais metodinę pagalbą teritorinėms darbo biržoms;
9.11. Lietuvos darbo birža taip pat vykdo šias funkcijas:
9.11.1. atstovauja Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos pavedimu ministerijai užsienio šalyse ir tarptautinėse organizacijose;
9.11.2. ministerijai pavedus pagal kompetenciją rengia ir derina Lietuvos Respublikos poziciją Europos Sąjungos institucijose nagrinėjamais klausimais; atstovauja Lietuvos Respublikai, dalyvaudama Europos Sąjungos Tarybos ir Europos Komisijos darbo grupių bei komitetų posėdžiuose ir pristatydama Lietuvos Respublikos poziciją nagrinėjamais klausimais, kaupia ir apdoroja statistinę informaciją, laikydamasi Europos Sąjungos statistikos agentūros „Eurostat“ patvirtintos Darbo rinkos politikos priemonių duomenų bazės metodologijos;
9.11.3. pagal kompetenciją sudaro susitarimus su kitų valstybių ar tarptautinių organizacijų institucijomis, jeigu šiuose susitarimuose nėra teisiškai privalomų įpareigojimų Lietuvos Respublikos Vyriausybei, ministerijoms ir Vyriausybės įstaigoms ir jeigu jie neprieštarauja Lietuvos Respublikos įstatymams, kitiems teisės aktams ir tarptautiniams įsipareigojimams, taip pat jeigu šiems susitarimams vykdyti nereikia papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų;
9.11.4. ministerijai pavedus dalyvauja rengiant tarptautinių sutarčių ir susitarimų projektus; pagal kompetenciją vykdo Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių nuostatas;
9.11.5. disponuoja teisės aktų nustatyta tvarka iš Užimtumo fondo ir kitų šaltinių gautomis lėšomis, skirsto jas teritorinėms darbo biržoms, vykdo jų panaudojimo kontrolę ir teikia Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai finansines atskaitas. Prireikus teikia pasiūlymus Užimtumo fondo sudarymo ir panaudojimo tvarkai tobulinti;
9.11.6. teikia Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai ataskaitas apie Lietuvos darbo biržos veiklą;
9.11.7. informuoja visuomenę apie aktyvios darbo rinkos politikos bei pagal kompetenciją moterų ir vyrų lygių galimybių darbo rinkoje politikos priemonių vykdymą bei valstybės lėšas, panaudotas vykdant atskiras priemones;
9.11.8. rengia pranešimus bei apžvalgas Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai apie darbo rinkos bei pagal kompetenciją moterų ir vyrų lygių galimybių darbo rinkoje būklę ir galimus pokyčius;
9.11.9. teikia pasiūlymus Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai dėl priemonių darbo rinkos problemoms spręsti bei socialinei atskirčiai mažinti ir galiojantiems įstatymams bei kitiems teisės aktams, reguliuojantiems darbo rinką, rengti ar keisti;
9.11.10. pagal kompetenciją nagrinėja asmenų pranešimus, skundus bei prašymus ir imasi reikiamų priemonių, kad būtų išspręsti juose keliami klausimai;
III. LIETUVOS DARBO BIRŽOS TEISĖS
10. Lietuvos darbo birža, įgyvendindama jai pavestus uždavinius ir vykdydama jai pavestas funkcijas, turi teisę:
10.1. bendradarbiauti ir sudaryti susitarimus su Lietuvos Respublikos valstybės institucijomis ir įstaigomis bei nevyriausybinėmis organizacijomis, užsienio valstybių įdarbinimo tarpininkavimo tarnybomis, tarptautinėmis organizacijomis, kitais juridiniais ir fiziniais asmenimis;
10.2. Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka gauti iš Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, ministerijų, kitų valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, nevyriausybinių organizacijų bei kitų juridinių ir fizinių asmenų informaciją bei duomenis, reikalingus Lietuvos darbo biržos funkcijoms vykdyti;
10.3. pasitelkti kitų valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, taip pat kitų įstaigų ir organizacijų atstovus ir specialistus, susitarusi su jų vadovais, Lietuvos darbo biržos sprendžiamoms problemoms nagrinėti, sudaryti komisijas (darbo grupes) pasiūlymams, projektams ir kitiems sprendimams rengti;
10.4. dalyvauti ministerijų, kitų valstybės institucijų ir įstaigų ar savivaldybių komisijų (darbo grupių) veikloje;
10.5. tikrinti teritorinių darbo biržų darbą, nustatytų joms tikslų ir uždavinių bei privalomų vykdyti nurodymų įgyvendinimą; analizuoti jų veiklos ataskaitas, teikti metodinius nurodymus;
10.6. teisės aktų nustatyta tvarka tikrinti, ar valstybės parama bei subsidija panaudojamos pagal paskirtį;
10.7. atstovauti Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos pavedimu ministerijai užsienio valstybėse ir tarptautinėse organizacijose, Europos Sąjungos Tarybos ir Europos Komisijos darbo grupių bei komitetų posėdžiuose;
IV. LIETUVOS DARBO BIRŽOS VEIKLOS ORGANIZAVIMAS
11. Lietuvos darbo biržos veikla organizuojama vadovaujantis Lietuvos darbo biržos direktoriaus patvirtintais metiniais veiklos planais, kurie rengiami vadovaujantis Strateginio planavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. birželio 6 d nutarimu Nr. 827 (Žin., 2002, Nr. 57-2312; 2007, Nr. 23-879), ir skelbiami Lietuvos darbo biržos interneto tinklalapyje.
12. Lietuvos darbo biržos administracijos padalinių veikla reguliuojama Lietuvos darbo biržos direktoriaus tvirtinamomis vidaus tvarkos taisyklėmis, struktūrinių padalinių nuostatais, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių aprašymais.
13. Lietuvos darbo biržai vadovauja direktorius, kurį Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 66-2130; 2002, Nr. 45-1708) nustatyta tvarka skiria į pareigas ir atleidžia iš jų socialinės apsaugos ir darbo ministras.
14. Lietuvos darbo biržos direktorius yra tiesiogiai pavaldus ir atskaitingas socialinės apsaugos ir darbo ministrui.
15. Lietuvos darbo biržos direktorius:
15.1. vadovauja Lietuvos darbo biržai, sprendžia jos kompetencijai priskirtus klausimus, atsako už jai pavestų uždavinių ir funkcijų tinkamą įgyvendinimą;
15.2. užtikrina, kad būtų laikomasi įstatymų, Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių ir kitų teisės aktų;
15.5. suderinęs su Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, steigia, reorganizuoja ir likviduoja teritorines darbo biržas;
15.6. tvirtina Lietuvos darbo biržos struktūrinių padalinių ir teritorinių darbo biržų nuostatus, koordinuoja bei kontroliuoja teritorinių darbo biržų veiklą;
15.7. tvirtina Lietuvos darbo biržos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, taip pat teritorinių darbo biržų direktorių pareigybių sąrašą, pareigybių aprašymus;
15.8. teisės aktų nustatyta tvarka priima į pareigas ir atleidžia iš jų Lietuvos darbo biržos valstybės tarnautojus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis, teritorinių darbo biržų direktorius, skatina juos, skiria nuobaudas ir pašalpas, vykdo kitas personalo valdymo funkcijas;
15.12. vykdo Lietuvos darbo biržos metinių veiklos planų įgyvendinimo kontrolę arba ją atlikti paveda Lietuvos darbo biržos valstybės tarnautojui;
15.13. užtikrina racionalų ir efektyvų Lietuvos darbo biržos skiriamų lėšų ir kitų materialinių išteklių panaudojimą;
15.14. tvirtina teritorinių darbo biržų veiklos kryptis, tikslus, uždavinius bei jiems pasiekti rodiklius ir teritorinių darbo biržų Užimtumo fondo pajamų ir išlaidų sąmatas, laikydamasis bendros Lietuvos darbo biržai skirtos lėšų sumos;
15.16. atstovauja Lietuvos darbo biržai valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose, kitose įstaigose, organizacijose, taip pat tarptautinėse organizacijose;
15.17. teisės aktų nustatyta tvarka sudaro sutartis su Lietuvos Respublikos ir užsienio šalių juridiniais ir fiziniais asmenimis;
16. Lietuvos darbo biržos direktorius turi pavaduotoją, kurį jis į pareigas skiria ir iš jų atleidžia Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka. Lietuvos darbo biržos direktoriaus pavaduotojas yra tiesiogiai pavaldus ir atskaitingas Lietuvos darbo biržos direktoriui.
17. Lietuvos darbo biržos direktoriaus pavaduotojas:
17.1. koordinuoja ir kontroliuoja Lietuvos darbo biržai pavestų uždavinių įgyvendinimą ir funkcijų atlikimą pagal Lietuvos darbo biržos direktoriaus jam nustatytą kompetenciją;
17.2. padeda Lietuvos darbo biržos direktoriui formuoti ir įgyvendinti Lietuvos darbo biržos strateginius tikslus;
18. Laikinai nesant Lietuvos darbo biržos direktoriaus, jo funkcijas vykdo direktoriaus pavaduotojas.
19. Lietuvos darbo biržos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, priėmimo į darbą (pareigas) tvarką, jų darbo užmokesčio mokėjimo tvarką ir sąlygas nustato Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymas, Lietuvos Respublikos darbo kodeksas (Žin., 2002, Nr. 64-2569), kiti įstatymai ir teisės aktai.
V. LIETUVOS DARBO BIRŽOS VIDAUS ADMINISTRAVIMO KONTROLĖ
20. Lietuvos darbo biržos vidaus auditą atlieka Lietuvos darbo biržos Centralizuota vidaus audito tarnyba teisės aktų nustatyta tvarka.
VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS