Lietuvos Respublikos Vyriausybė
NUTARIMAS
DĖL LIETUVOS AGRARINĖS EKONOMIKOS INSTITUTO ĮSTATŲ PATVIRTINIMO
2010 m. sausio 28 d. Nr. 96
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo (Žin., 2009, Nr. 54-2140) 29 straipsnio 2 dalimi, 30 straipsniu ir 93 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
2. Įgalioti Lietuvos agrarinės ekonomikos instituto direktorių per 10 dienų nuo šio nutarimo įsigaliojimo teisės aktų nustatyta tvarka pasirašyti ir pateikti Juridinių asmenų registrui Lietuvos agrarinės ekonomikos instituto įstatus ir atlikti kitus su Lietuvos agrarinės ekonomikos instituto įstatų registravimu susijusius veiksmus.
3. Pavesti Žemės ūkio ministerijai atlikti Lietuvos agrarinės ekonomikos instituto steigėjo funkcijas.
4. Pavesti Žemės ūkio ministerijai, suderinus su Švietimo ir mokslo ministerija ir išklausius Lietuvos agrarinės ekonomikos instituto valdymo organų nuomonę, iki 2011 m. vasario 1 d. persvarstyti Lietuvos agrarinės ekonomikos instituto įstatuose nurodytas mokslinės veiklos kryptis ir prireikus pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei pakeistų šios įstaigos įstatų projektą.
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2010 m. sausio 28 d. nutarimu Nr. 96
LIETUVOS AGRARINĖS EKONOMIKOS INSTITUTO ĮSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos agrarinės ekonomikos institutas (toliau – Institutas) yra valstybinis mokslinių tyrimų institutas, vykdantis valstybei, visuomenei, tarptautiniam bendradarbiavimui ar ūkio subjektams svarbius ilgalaikius šiuose įstatuose nustatytų krypčių mokslinius tyrimus ir eksperimentinę (socialinę) plėtrą.
2. Instituto teisinė forma – viešasis juridinis asmuo, veikiantis kaip valstybės biudžetinė įstaiga, kurios steigėja yra Lietuvos Respublikos Vyriausybė, turintis antspaudą su Lietuvos valstybės herbu ir Instituto pavadinimu, taip pat sąskaitų bankuose. Institutas gali turėti savo vėliavą, emblemą ir kitų atributų.
3. Instituto veikla grindžiama Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymu (Žin., 2009, Nr. 54-2140) (toliau – Mokslo ir studijų įstatymas), kitais Lietuvos Respublikos teisės aktais ir šiais įstatais.
II. INSTITUTO VEIKLOS TIKSLAI, SRITYS IR RŪŠYS, TEISĖS IR PAREIGOS
5. Instituto veiklos tikslai:
5.1. atlikti šalies ūkio plėtrai svarbius ilgalaikius socialinių mokslų srities mokslinius tyrimus ir eksperimentinės (socialinės) plėtros darbus, išryškinančius pagrindines Lietuvos kaimo ir žemės ūkio raidos ir funkcionavimo tendencijas pasauliniame kontekste, sudarančius prielaidas pagrįsti politinius ir verslo sprendimus, siekiant darnios Lietuvos kaimo ekonominės, socialinės ir aplinkosauginės plėtros;
5.3. bendradarbiaujant su verslo, valdžios, visuomenės atstovais ir socialiniais partneriais, vykdyti mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės) plėtros užsakomuosius darbus, teikti metodologinę, metodinę ir kitą pagalbą ūkio subjektams bei mokslo ir studijų institucijoms;
5.4. skleisti visuomenėje mokslo žinias, prisidėti prie inovacijomis ir žiniomis grindžiamos ekonomikos kūrimo, žinioms imlios visuomenės ugdymo;
6. Instituto mokslinės veiklos kryptys:
6.2. Lietuvos ūkininkų ūkių, kitų verslo subjektų kaime ir su žemės ūkio ir žuvininkystės produkcija susijusių įmonių ekonomika;
7. Instituto veiklos sritis – vykdyti socialinių mokslų srities žemės ūkio, maisto ir žuvininkystės ekonomikos bei kaimo raidos Lietuvoje mokslinius tyrimus ir eksperimentinę (socialinę) plėtrą.
8. Instituto veiklos rūšys – socialinių mokslų tiriamoji ir taikomoji veikla (kodas 72.20.20) ir su jais susijusi mokslinė, techninė, profesinė ir kita veikla pagrindinei veiklai sukurti ir įgyvendinti (kitos veiklos rūšys) pagal Ekonominės veiklos rūšių klasifikatorių, patvirtintą Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2007 m. spalio 31 d. įsakymu Nr. DĮ-226 (Žin., 2007, Nr. 119-4877).
9. Instituto teisės:
9.1. vadovaujantis įstatymais ir kitais teisės aktais, nustatyti savo struktūrą, vidaus darbo tvarką, darbuotojų skaičių, jų teises ir pareigas, darbo apmokėjimo sąlygas, pareigybių reikalavimus, konkursų pareigoms eiti organizavimo ir darbuotojų atestavimo tvarką;
9.3. leisti mokslo ir kitą literatūrą, skelbti savo mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės) plėtros rezultatus kitais pasirinktais būdais;
9.4. kartu su universitetais Mokslo ir studijų įstatymo nustatyta tvarka rengti mokslininkus, padėti rengti specialistus;
9.5. skatinti mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės) plėtros rezultatų naudojimą ūkio, socialinio ir kultūrinio gyvenimo srityse;
9.6. organizuoti mokslinius renginius, atlikti ekspertizes, teikti mokslines konsultacijas ir kitas savo mokslinių tyrimų srities paslaugas pagal sutartis su Lietuvos Respublikos ir užsienio fiziniais ir juridiniais asmenimis;
10. Instituto pareigos:
10.1. atlikti mokslinius tyrimus ir eksperimentinės (socialinės) plėtros darbus, skleisti mokslo žinias;
10.4. informuoti steigėją apie mokslinės veiklos kokybės užtikrinimo priemones, finansinę, ūkinę veiklą ir lėšų naudojimą;
10.5. laiku teikti Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotoms institucijoms oficialią informaciją (statistinius duomenis ir dalykinę informaciją), reikalingą mokslo ir studijų sistemos valdymui ir stebėsenai;
III. INSTITUTO ORGANAI IR JŲ KOMPETENCIJA, SKYRIMAS IR ATLEIDIMAS
11. Instituto valdymo organai yra kolegialus valdymo organas – Instituto mokslo taryba (toliau – Mokslo taryba) ir vienasmenis valdymo organas – Instituto direktorius.
12. Mokslo tarybos funkcijos:
12.1. Instituto direktoriaus teikimu svarsto ir tvirtina Instituto struktūrą ir jos pakeitimus, svarsto Instituto direktoriaus pateiktus pasiūlymus dėl Instituto įstatų keitimo;
12.4. svarsto Instituto direktoriaus pateiktas metines veiklos ataskaitas ir vertina, kaip Institutas įgyvendina savo tikslus ir uždavinius;
12.5. svarsto kitus su Instituto moksliniais tyrimais ir eksperimentine (socialine) plėtra susijusius klausimus;
13. Mokslo taryba sudaroma 5 metams iš Instituto mokslo darbuotojų ir administracijos, taip pat iš kitų įstaigų, įmonių bei organizacijų, suinteresuotų Instituto tikslų įgyvendinimu, atstovų šių įstatų nustatyta tvarka.
14. Mokslo taryba sudaroma laikantis šių principų:
14.1. Mokslo tarybą sudaro 11 narių, iš kurių 2 narius skiria Žemės ūkio ministerija, po 1 narį – Švietimo ir mokslo ministerija ir Lietuvos žemės ūkio rūmai, kiti 7 nariai renkami iš Instituto mokslo darbuotojų ir administracijos iškeltų kandidatų;
14.2. rinkimus į Mokslo tarybą skelbia ir organizuoja Instituto direktorius pagal jo patvirtintą Mokslo tarybos rinkimų reglamentą. Informacija apie Mokslo tarybos rinkimus skelbiama Instituto ir Lietuvos mokslo tarybos tinklalapiuose ne vėliau kaip prieš 2 mėnesius iki rinkimų dienos;
15. Mokslo taryba tvirtina savo darbo reglamentą. Mokslo tarybos darbui vadovauja Mokslo tarybos pirmininkas, renkamas iš Mokslo tarybos narių slaptu balsavimu paprasta balsų dauguma, dalyvaujant ne mažiau kaip 2/3 Mokslo tarybos narių. Mokslo tarybos pirmininku negali būti renkamas Instituto direktorius. Tas pats asmuo Mokslo tarybos pirmininku gali būti renkamas ne daugiau kaip dviem kadencijoms iš eilės. Mokslo tarybos pirmininko pavaduotojas ir Mokslo tarybos sekretorius renkami iš Mokslo tarybos pirmininko pasiūlytų kandidatų atviru balsavimu paprasta Mokslo tarybos narių balsų dauguma.
16. Mokslo tarybos nutarimai priimami posėdžiuose. Tarybos posėdžiai yra teisėti, jeigu juose dalyvauja ne mažiau kaip 2/3 visų Mokslo tarybos narių. Mokslo tarybos posėdžiai yra atviri, darbotvarkė skelbiama iš anksto. Mokslo tarybai nutarus, posėdis gali būti uždaras. Mokslo tarybos nariams pranešama apie šaukiamą Mokslo tarybos posėdį ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki posėdžio. Šaukti posėdį turi teisę Mokslo tarybos pirmininkas, Instituto direktorius arba ne mažiau kaip 1/3 Mokslo tarybos narių. Posėdžiui pirmininkauja Mokslo tarybos pirmininkas, jo nesant, – jo pavaduotojas. Mokslo tarybos nutarimai, išskyrus klausimus, kuriuos šių įstatų nustatyta tvarka teikia Instituto direktorius, laikomi priimtais, jeigu už juos balsuoja daugiau kaip pusė visų posėdyje dalyvaujančių Mokslo tarybos narių. Balsams pasiskirsčius po lygiai, lemia Mokslo tarybos pirmininko balsas.
17. Instituto direktoriaus teikiamus pasiūlymus klausimais, kuriems pagal šiuos įstatus reikia Mokslo tarybos pritarimo, Mokslo taryba turi teisę atmesti, jei daugiau kaip 2/3 posėdyje dalyvaujančių tarybos narių balsuoja prieš pasiūlymą. Instituto direktorius pakartotinai teikti Mokslo tarybai tvirtinti pasiūlymą gali ne anksčiau kaip po 1 mėnesio nuo svarstymo Mokslo taryboje dienos. Mokslo taryba turi teisę jį atmesti, jeigu ne mažiau kaip 3/4 posėdyje dalyvaujančių Mokslo tarybos narių dauguma nepritaria pakartotinai teikiamam pasiūlymui. Šiuo atveju Instituto direktorius turi teisę pakartoti teikimo procedūrą ne anksčiau kaip po 6 mėnesių nuo pakartotinio svarstymo dienos. Jeigu Mokslo taryba neatmeta Instituto direktoriaus pasiūlymo nurodyta balsų dauguma, Mokslo tarybos pirmininkas turi pasirašyti Instituto direktoriaus teikiamą pasiūlymą.
19. Instituto direktorius renkamas viešo konkurso būdu ne ilgesnei kaip 5 metų kadencijai, ne daugiau kaip dviem kadencijoms iš eilės ir ne anksčiau kaip po 5 metų nuo paskutinės kadencijos pabaigos, jei kadencija buvo iš eilės antra. Jį skiria į pareigas ir atleidžia iš jų, nustato jam darbo užmokestį steigėjas ar jo įgaliotas asmuo teisės aktų nustatyta tvarka.
20. Į Instituto direktoriaus pareigas gali būti skiriamas asmuo, turintis socialinių mokslų srities mokslo laipsnį ir vadybinės patirties.
22. Instituto direktoriaus funkcijos:
22.1. užtikrinti, kad Instituto veikla atitiktų Lietuvos Respublikos įstatymų, šių įstatų ir kitų Lietuvos Respublikos teisės aktų reikalavimus;
22.3. priimti į darbą ir atleisti iš darbo Instituto darbuotojus, skelbti darbuotojų atestavimą ir konkursus pareigoms eiti, skirti asmenis į pareigas, atleisti iš jų, tvirtinti Instituto darbuotojų darbo apmokėjimo ir materialinio skatinimo nuostatus;
22.4. teisės aktų nustatyta tvarka nustatyti Instituto darbuotojų darbo užmokestį, skatinti darbuotojus, skirti jiems drausmines nuobaudas, užtikrinti Institute saugias darbo sąlygas;
22.5. teikti Mokslo tarybai svarstyti pasiūlymus dėl pagrindinių Instituto mokslinės veiklos krypčių, Instituto įstatų keitimo, Instituto veiklos metines ataskaitas, kitus dokumentus;
22.7. organizuoti Instituto veiklos savianalizę ir prireikus – inicijuoti Instituto veiklos ekspertinį vertinimą;
22.9. atstovauti Institutui be atskiro įgaliojimo teismuose, valstybinėse, tarptautinėse ir kitose įmonėse, įstaigose, organizacijose;
23. Dalį savo teisių ir pareigų Instituto direktorius teisės aktų nustatyta tvarka gali perduoti savo pavaduotojui (pavaduotojams) ir kitiems Instituto darbuotojams.
25. Institute atliekamų iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir kitų šaltinių finansuojamų mokslo darbų rezultatai skelbiami viešai, kiek tai neprieštarauja intelektinės nuosavybės ir komercinių ar valstybės ir tarnybos paslapčių apsaugą reglamentuojantiems teisės aktams.
27. Instituto priežiūros taryba sudaroma iš socialinių partnerių, suinteresuotų socialinių mokslų srities moksliniais tyrimais ir socialine plėtra. Ją sudaro 7 nariai – 3 socialinius partnerius pasiūlo Mokslo taryba, 2 – Lietuvos mokslo taryba, po 1 – Švietimo ir mokslo ministerija ir Žemės ūkio ministerija.
29. Instituto priežiūros tarybos funkcijos – svarstyti Instituto veiklos rezultatus ir teikti Instituto direktoriui ir (ar) Švietimo ir mokslo ministerijai ir Žemės ūkio ministerijai pasiūlymus dėl Instituto veiklos gerinimo. Institutas užtikrina Instituto priežiūros tarybai darbo sąlygas ir sudaro galimybę gauti informaciją apie Instituto veiklą, kiek tai neprieštarauja intelektinės nuosavybės ir komercinių ar valstybės paslapčių apsaugą reglamentuojantiems teisės aktams.
30. Instituto priežiūros taryba renkasi ne rečiau kaip kartą per pusmetį. Pirmame posėdyje Instituto priežiūros taryba išsirenka pirmininką ir patvirtina savo darbo reglamentą.
IV. INSTITUTO DARBUOTOJAI, JŲ TEISĖS, PAREIGOS IR ATSAKOMYBĖ
32. Instituto personalą sudaro mokslo darbuotojai, kiti tyrėjai, administracija ir kiti darbuotojai.
33. Instituto mokslo darbuotojų pareigybės yra šios: vyriausiasis mokslo darbuotojas, vyresnysis mokslo darbuotojas, mokslo darbuotojas ir jaunesnysis mokslo darbuotojas (toliau – mokslo darbuotojai). Asmenys į mokslo darbuotojų ir kitų tyrėjų pareigas skiriami viešo konkurso būdu.
34. Instituto darbuotojų teises bei pareigas reglamentuoja Mokslo ir studijų įstatymas ir kiti teisės aktai.
35. Instituto padalinių vadovų, vyriausiųjų mokslo darbuotojų, vyresniųjų mokslo darbuotojų, mokslo darbuotojų, jaunesniųjų mokslo darbuotojų ir kitų tyrėjų kadencijos trukmė – 5 metai. Atskiru Mokslo tarybos sprendimu mokslo darbuotojams ir kitiems tyrėjams eiti pareigas trumpesnį laiką gali būti skelbiamas viešas konkursas. Kadencijos laikotarpiui su mokslo darbuotojais ir kitais tyrėjais sudaroma darbo sutartis.
36. Jeigu mokslo darbuotojo pareigybė steigiama konkrečiam projektui vykdyti, viešą konkursą laimėjęs asmuo į šias pareigas skiriamas to projekto vykdymo laikotarpiui.
37. Institutas gali ne ilgiau kaip 2 metams priimti mokslo darbuotojus dirbti pagal terminuotą darbo sutartį.
39. Su asmeniu, antrą kartą iš eilės laimėjusiu konkursą toms pačioms mokslo darbuotojo ar kito tyrėjo pareigoms eiti, sudaroma neterminuota darbo sutartis. Šis asmuo atestuojamas kas 5 metai Instituto nustatyta tvarka. Neatestuotas asmuo atleidžiamas iš einamųjų pareigų. Į aukštesnes mokslo darbuotojo pareigas priimama viešo konkurso būdu.
40. Kandidatus mokslo darbuotojų ir kitų tyrėjų, išskyrus mokslininkus stažuotojus, pareigoms eiti vertina Mokslo tarybos sudaryta Konkurso ir atestacijos komisija (toliau – Komisija), sudaryta teisės aktų nustatyta tvarka. Ne mažiau kaip 1/3 Komisijos narių sudaro Institute nedirbantys asmenys. Rengiant konkursą vyriausiojo mokslo darbuotojo pareigoms eiti, Komisijoje turi būti bent vienas tarptautinis ekspertas.
41. Instituto darbuotojai, rengiantys daktaro disertacijas, naudojasi studijuojančiųjų teisėmis, lengvatomis ir socialinėmis garantijomis, numatytomis Lietuvos Respublikos įstatymuose ir kituose teisės aktuose.
42. Kiti Instituto darbuotojai (ne mokslo darbuotojai ir ne kiti tyrėjai) taip pat gali būti atestuojami Instituto direktoriaus nustatyta tvarka. Atestaciją atlieka Instituto direktoriaus sudaryta komisija. Neatestuoti darbuotojai atleidžiami iš pareigų įstatymų nustatyta tvarka arba jiems pasiūlomos pareigos, kurioms pakanka žemesnės kvalifikacijos.
43. Darbuotojus priima į darbą ir atleidžia iš darbo Instituto direktorius įstatymų nustatyta tvarka.
44. Instituto darbuotojai turi teisę dalyvauti nagrinėjant ir sprendžiant visus su jų kompetencija susijusius klausimus.
45. Mokslo darbuotojai ir kiti tyrėjai turi teisę:
45.1. dalyvauti konkursuose mokslinėms programoms vykdyti, mokslo ir studijų fondų paramai gauti ir disponuoti gaunamomis lėšomis pagal šiais įstatais patvirtintas mokslinės veiklos kryptis, išskyrus lėšas, gautas pagal Instituto vardu pasirašytas sutartis;
45.3. gauti iš valstybės institucijų informaciją, kurios reikia jų moksliniam darbui (jeigu tokia informacija yra valstybės ar tarnybos paslaptis, ji teikiama ir naudojama teisės aktų nustatyta tvarka);
46. Mokslo darbuotojams ir kitiems tyrėjams garantuojama nepriklausomybė nuo ideologijos ir politinių institucijų, apsauga nuo sankcijų už savo tyrimų rezultatų ir įsitikinimų skelbimą (išskyrus atvejus, kai skelbiama informacija yra valstybės ar tarnybos paslaptis), jiems garantuojamos kūrybos ir intelektinio darbo autorių teisės, nustatytos Lietuvos Respublikos įstatymuose ir tarptautinėse sutartyse.
47. Instituto darbuotojams garantuojamos visos teisės ir socialinės garantijos, kurias nustato įstatymai. Jiems sudaromos darbo sąlygos, atitinkančios darbuotojų saugos ir sveikatos reikalavimus.
48. Mokslo darbuotojai ir kiti tyrėjai privalo:
V. INSTITUTO LĖŠŲ ŠALTINIAI, TURTO IR LĖŠŲ NAUDOJIMAS
50. Institutas jam perduotą valstybės turtą valdo, naudoja ir juo disponuoja patikėjimo teise teisės aktų nustatyta tvarka ir sąlygomis.
51. Instituto lėšų šaltiniai:
51.1. Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto bazinio finansavimo lėšos valstybinėms mokslo ir studijų institucijoms;
51.2. valstybės investicijų programų ir valstybės investicijų projektų lėšos valstybinėms mokslo ir studijų institucijoms;
52. Visas lėšas Institutas planuoja ir naudoja teisės aktų nustatyta tvarka. Pajamas ir išlaidas Institutas naudoja pagal patvirtintą sąmatą įstatymų nustatyta tvarka.
VI. ĮSTATŲ KEITIMAS