MUITINĖS DEPARTAMENTO PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS GENERALINIS DIREKTORIUS

 

Į S A K Y M A S

DĖL MUITINĖS POSTŲ STEIGIMO, PERTVARKYMO, VEIKLOS SUSTABDYMO IR LIKVIDAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2005 m. spalio 10 d. Nr. 1B-665

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos muitinės įstatymo (Žin., 2004, Nr. 73-2517) 16  straipsnio 6 dalies 5 punktu ir 18 straipsnio 1 dalimi:

1. Tvirtinu pridedamas Muitinės postų steigimo, pertvarkymo, veiklos sustabdymo ir likvidavimo taisykles.

2. Pripažįstu netekusiais galios:

2.1. Muitinės departamento direktoriaus 2003 m. vasario 4 d. įsakymą Nr. 1B-102 „Dėl Muitinės postų ir kitų muitinės nustatytų vietų steigimo ir veiklos taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr. 16-690);

2.2. Muitinės departamento direktoriaus 2003 m. liepos 2 d. įsakymą Nr. 1B-595 „Dėl Muitinės departamento direktoriaus 2003 m. vasario 4 d. įsakymo Nr. 1B-102 „Dėl Muitinės postų ir kitų muitinės nustatytų vietų steigimo ir veiklos taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ (Žin., 2003, Nr. 65-2992).

3. Šis įsakymas įsigalioja nuo 2005 m. lapkričio 10 d.

 

 

 

GENERALINIS DIREKTORIUS                                                                 RIMUTIS KLEVEČKA


PATVIRTINTA

Muitinės departamento prie Lietuvos

Respublikos finansų ministerijos generalinio

direktoriaus

2005 m. spalio 10 d. įsakymu

Nr. 1B-665

 

MUITINĖS POSTŲ STEIGIMO, PERTVARKYMO, VEIKLOS SUSTABDYMO

IR LIKVIDAVIMO TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Muitinės postų steigimo, pertvarkymo, veiklos sustabdymo ir likvidavimo taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja muitinės postų steigimą, pertvarkymą, veiklos sustabdymą ir likvidavimą, apibrėžia muitinės postų steigimo, pertvarkymo, veiklos sustabdymo ir likvidavimo sąlygas.

Taisyklės parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos muitinės įstatymu (Žin., 2004, Nr. 73-2517) ir kitais muitų teisės aktais.

2. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

Fizinio asmens apžiūros vieta – valstybės sienos perėjimo punkte veikiančio muitinės posto (toliau – posto) muitinio tikrinimo vietoje nustatyta Muitinės departamento reikalavimus atitinkanti ir valstybės sienos perėjimo punkto teritorijos schemoje pažymėta fizinių asmenų detalios apžiūros vieta.

Dokumentų tikrinimo vieta – posto muitinio tikrinimo vietoje nustatyta ir pagal Muitinės departamento reikalavimus įrengta vieta, kurioje atliekamas muitinei pateiktų dokumentų tikrinimas, registravimas ir įforminimas.

Muitinio tikrinimo vieta (toliau – MTV) – posto pareigūnų darbo vieta, esanti posto veiklos zonoje ir atitinkanti Muitinės departamento nustatytus reikalavimus, kurioje gali būti atliekamas muitinei pateiktų dokumentų ir (arba) prekių muitinis tikrinimas ir, atitinkamais atvejais, dokumentų įforminimas.

Posto pasas – Muitinės departamento generalinio direktoriaus nustatyta tvarka susisteminta muitinės posto veiklą reglamentuojančių dokumentų visuma.

Muitinės posto steigimas – Taisyklių nustatytų veiksmų, kurių tikslas – siūlyti, nagrinėti, įrengti ir įteisinti teritorinės muitinės padalinio veiklos pradžią, visuma.

Posto pertvarkymas – Taisyklių nustatytų veiksmų, kurių tikslas – įteisinti posto statuso, darbo pobūdžio, funkcijų, rekvizitų Muitinės įstaigų ir padalinių žinybiniame klasifikatoriuje (kodo, santrumpos arba adreso, kai postas perkeliamas į kitą vietą), patalpų arba teritorijos ribų ir kitus pakeitimus, visuma.

Posto likvidavimas – Taisyklių nustatytų veiksmų, kurių tikslas – įteisinti posto veiklos nutraukimą, pagrįsti jo funkcionavimo netikslingumą, visuma.

Posto veiklos zona – posto muitinio tikrinimo vietų visuma.

Posto veiklos zonos schema – išklotinė, kurioje nurodyta posto veiklos zona, pažymėtos MTV, muitinio tikrinimo techninės įrangos bei prekių tikrinimo išdėstymo vietos (gali būti žymima sutartiniais ženklais).

Posto infrastruktūra – statinių, įrenginių bei techninių priemonių visuma, taip pat informacinė infrastruktūra (kompiuterinių duomenų apdorojimo ir perdavimo, jų saugumo užtikrinimo įranga bei priemonės, kompiuterių ir balso vidaus tinklai bei jų sąsajų su muitinės jungtiniu tinklu įranga, jos veikimui užtikrinti reikalingi įrenginiai ir priemonės), reikalinga poste dirbančių pareigūnų funkcijoms atlikti.

Posto patalpos – posto infrastruktūros dalis, atitinkanti Muitinės departamento generalinio direktoriaus nustatytus reikalavimus posto veiklai.

Posto veiklos laikinas sustabdymas Taisyklių nustatytų veiksmų, kurių tikslas – įteisinti posto muitinės veiklos laikiną nutraukimą, atsižvelgiant į pasikeitusias ekonomines, kelių infrastruktūros, transporto priemonių, prekių judėjimo sąlygas, visuma.

Prekių tikrinimo vieta – posto muitinio tikrinimo vietoje nustatyta Muitinės departamento reikalavimus atitinkanti ir posto veiklos zonos schemoje ar pasienio kontrolės punkto teritorijos schemoje pažymėta vieta, kurioje atliekamas muitinei pateiktų prekių fizinis tikrinimas.

Prekių laikinojo saugojimo vieta – muitinės nustatyta ir įteisinta bei tinkamai įrengta muitinės prižiūrimų laikinai saugomų prekių laikinojo saugojimo vieta, esanti posto arba teritorinės muitinės veiklos zonos muitinio tikrinimo vietoje.

Pasienio kontrolės punkto teritorijos schema – išklotinė, kurioje nurodytos muitinės, kitų pasienio kontrolės punkte tikrinimą atliekančių valstybės institucijų patalpos, muitinio tikrinimo, asmens fizinės apžiūros, laikinojo saugojimo, transporto įvažiavimo ir išvažiavimo, ryšio, telekomunikacijų, techninių priemonių išdėstymo, prekių iškrovimo, perkrovimo, banko įstaigų, draudimo įmonių, muitinės tarpininkų ir kitų paslaugų teikimo vietos, transporto priemonių, prekių judėjimo kryptys ir kt. (gali būti žymima sutartiniais ženklais), patvirtinta Valstybinės sienos apsaugos tarnybos vado, susisiekimo ministro ir Muitinės departamento generalinio direktoriaus.

Sulaikytų prekių laikinojo saugojimo vieta – muitinės nustatyta ir įteisinta bei tinkamai įrengta muitinės sulaikytų prekių, transporto priemonių saugojimo vieta, esanti posto arba teritorinės muitinės veiklos zonoje.

Teritorinės muitinės veiklos zona – Muitinės departamento nustatyta Lietuvos Respublikos muitų teritorijos dalis, kurioje savo funkcijas vykdo konkreti teritorinė muitinė.

 

II. POSTŲ KLASIFIKACIJA IR APIBŪDINIMAS

 

3. Postai skirstomi:

3.1. pagal geografinį išdėstymą Lietuvos Respublikos muitų teritorijoje:

3.1.1. pasienio – teritorinės muitinės padaliniai, veikiantys Lietuvos Respublikos muitų teritorijos pasienyje esančiuose pasienio kontrolės punktuose;

3.1.2. vidiniai – teritorinės muitinės padaliniai, esantys Lietuvos Respublikos muitų teritorijos viduje, veikiantys Muitinės departamento nustatytose vietose;

3.2. pagal valstybinį statusą:

3.2.1. tarptautiniai – kurie steigiami pagal tarptautinius susitarimus (išskyrus oro, jūrų uosto ir pašto postus) su kaimyninėmis valstybėmis (per tarptautinius sienos perėjimo punktus vyksta piliečiai, neatsižvelgiant į jų pilietybę, transporto priemonės, gabenamos prekės ir kita, neatsižvelgiant į tai, kurios valstybės jie būtų);

3.2.2. dvišaliai – kurie steigiami tarptautiniu susitarimu su kaimynine šalimi, nustatant jų darbo tvarką pagal dvišalius reikalavimus, nepažeidžiant tarptautinių susitarimų bei konvencijų (per dvišalius sienos perėjimo punktus leidžiama vykti tik tų šalių piliečiams ir nuolatiniams gyventojams, taip pat transporto priemonėms, negabenančioms prekių;

3.3. pagal prekes gabenančių transporto priemonių rūšis bei atliekamas funkcijas:

3.3.1. kelio – pasienio postai, įsteigti prie automobilių kelių, atliekantys automobiliais gabenamų prekių, transporto priemonių, neapmuitinamų parduotuvių, vykstančių per valstybės sieną keleivių, jų vežamų prekių muitinės priežiūrą;

3.3.2. geležinkelio – pasienio, vidiniai postai, įsteigti geležinkelio stotyse, atliekantys geležinkeliu gabenamų prekių, keleivių, pašto, bagažo bei geležinkelio transporto priemonių muitinės priežiūrą, jeigu šių postų nuostatai nenumato ko kita;

3.3.3. oro uosto – pasienio postai, įsteigti tarptautiniuose oro uostuose, atliekantys orlaivių, vykdančių tarptautinius skrydžius, šių orlaivių įgulos, keleivių ir jų bagažo, orlaivių atsargų, prekių, pašto siuntų, neapmuitinamų parduotuvių muitinės priežiūrą, jeigu šių postų nuostatai nenumato ko kita;

3.3.4. upių, jūrų uostų – pasienio postai, atliekantys visų tipų laivų, šių laivų įgulos narių, jų asmeninių daiktų, keleivių ir jų bagažo, prekių, pašto siuntų, laivo atsargų, neapmuitinamų parduotuvių muitinės priežiūrą, jeigu šių postų nuostatai nenumato ko kita;

3.3.5. pašto – atliekantys paštu iš vienos valstybės į kitą gabenamų prekių siuntų muitinės priežiūrą, jeigu šių postų nuostatai nenumato ko kita;

3.3.6. stacionarių transporto priemonių – atliekantys elektros linijomis, vamzdynais arba kitomis stacionariojo transporto priemonėmis transportuojamų prekių muitinės priežiūrą;

3.3.7. krovinių – vidiniai postai, atliekantys gabenamų prekių, transporto priemonių muitinės priežiūrą, kontroliuojantys muitinės sandėlius, importo ir eksporto terminalus, jeigu šių postų nuostatai nenumato ko kita.

4. Postų pavadinimai sudaromi iš:

4.1. teritorinės muitinės, kuriai priklauso postas, pavadinimo;

4.2. konkrečios vietovės arba posto pavadinimo;

4.3. posto apibūdinimo pagal aptarnaujamų transporto priemonių rūšis bei atliekamas funkcijas.

5. Vietoj posto pavadinimo gali būti vartojama raidinė santrumpa, kurią sudaro raidžių grupė iki 8 ženklų.

6. Postams suteikiamas kodas, susidedantis iš 4 ženklų, iš kurių pirmasis nusako teritorinės muitinės raidinį žymėjimą, antrasis – posto apibūdinimą pagal aptarnaujamų priemonių rūšį bei atliekamas funkcijas, trečiasis ir ketvirtasis – eilės numerį.

7. Papildomai postą apibūdina:

7.1. posto nuostatai;

7.2. posto vidaus darbo tvarkos taisyklės arba technologinės tvarkos;

7.3. posto pasas;

7.4. muitinės ir kitų tikrinimą atliekančių valstybės institucijų bendro darbo šiame poste tvarkos arba susitarimai;

7.5. naudojamos techninės kontrolės priemonės.

 

III. REIKALAVIMAI MUITINĖS POSTAMS

 

8. Postai privalo turėti:

8.1. muitinio tikrinimo vietas, kurios susideda iš dokumentų tikrinimo ir prekių fizinio tikrinimo vietų;

8.2. būtiną techninę įrangą, reikalingą muitiniam tikrinimui atlikti (platformines elektronines 60 t keliamosios galios svarstykles, įvairius keltuvus, krautuvus, rampas), atsižvelgiant į posto specializaciją tam tikrų prekių tikrinimui;

8.3. įrengtas prekių fizinio tikrinimo vietas, uždarus prekių iškrovimo ir tikrinimo sandėlius, transporto stovėjimo ir jų tikrinimo vietas (patalpas, stogines, angarus, aikšteles);

8.4. prekių laikinojo saugojimo vietas (patalpas, aikšteles) bei sulaikytų prekių (krovinių) laikinojo saugojimo vietas;

8.5. fizinio asmens apžiūros vietas (jeigu reikia);

8.6. tinkamas darbo, buities ir poilsio patalpas muitinės pareigūnams;

8.7. sukurtą posto infrastruktūrą, įskaitant kompiuterinį ir ryšių tinklą, reikalingą tikrinimą atliekančių valstybės institucijų funkcijoms, muitinės tarpininkų paslaugoms bei banko operacijoms atlikti;

8.8. kelio ir patalpų vidinius žymėjimus, nurodančius transporto priemonių, prekių, keleivių judėjimo kryptis;

8.9. vietas, skirtas informacijai apie muito režimą gabenamoms prekėms ir keleiviams, vykstantiems per Lietuvos Respublikos valstybės sieną;

8.10. įrengtas darbuotojų ir pareigūnų asmeninio transporto stovėjimo aikšteles;

8.11. aptvertas ir saugomas aikšteles arba atskiras patalpas akcizais apmokestinamoms prekėms ir prekėms, nurodytoms Finansų ministerijos sąraše, kontroliuojamoms strateginėms prekėms ir technologijoms, nurodytoms Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintame sąraše, sandėliuoti (jeigu per postą leidžiama gabenti šias prekes);

8.12. kitą techninę ir technologinę įrangą, būtiną konkretaus posto darbui, atsižvelgiant į jo statusą, vietą ir kitas aplinkybes.

9. Postai privalo atitikti posto infrastruktūrai keliamus Muitinės departamento generalinio direktoriaus patvirtintus reikalavimus ir posto įrengimui keliamus atitinkamų Lietuvos Respublikos valstybės institucijų nustatytus reikalavimus.

 

IV. BENDRIEJI MUITINĖS REIKALAVIMAI LOGISTIKOS CENTRŲ

IR KITŲ MTV INFRASTRUKTŪRAI

 

10. Logistikos centrai ir kitos MTV privalo turėti:

10.1. muitinio tikrinimo vietas, kurios susideda iš dokumentų ir prekių tikrinimo vietų;

10.2. transporto priemonių, prekių muitinio tikrinimo aikšteles su iškrovimo rampomis;

10.3. aptvertą teritoriją (kartu su joje esančiais statiniais), asfaltuota arba padengta kita kieta danga (trinkelėmis, betono plokštėmis ar pan.);

10.4. parkavimo aikšteles ne mažiau kaip 80 m2 ploto kiekvienai transporto priemonei (įvertinus MTV apkrovimo apimtis);

10.5. uždaras, rakinamas ne mažiau 500 m2 patalpas, kuriose gali būti atliekamas prekių iškrovimas, transporto priemonių ir prekių muitinis tikrinimas bei saugojimas;

10.6. įvažiavimo į teritoriją bei informacinius ženklus, nurodančius MTV buvimo vietą (ženklai turi būti pastatyti atsižvelgiant į teritorinės muitinės nurodymus);

10.7. specialią įrangą (krautuvus, keltuvus) prekėms iškrauti (pakrauti), hidraulinius vežimėlius;

10.8. platformines svarstykles;

10.9. laboratorinę ir kitą kontrolės įrangą (endoskopai, detektoriai, identifikavimo (metalo, skysčių) įranga, stiklo, metalo, medžio pjovimo įranga);

10.10. užtikrintą teritorijos (statinių, patalpų) bei saugojimui paliktų transporto priemonių, prekių apsaugą;

10.11. tinkamą teritorijos apšvietimą;

10.12. energetinę (energijos tiekimą, rezervinį maitinimą) ir kompiuterinę (skirtinė arba komutacinės linijos) infrastruktūrą;

10.13. kompiuterių infrastruktūrą (muitinės pareigūnų darbui reikalingus kompiuterius ir kitą kompiuterių tinklo įrangą, baldus, vidaus kompiuterinio ryšio tinklus bei jų sąsajas su muitinės jungtiniu tinklu), įrengtą pagal teritorinės muitinės patvirtintą techninę užduotį;

10.14. muitinės pareigūnui skirtą kompiuterizuotą darbo vietą. Šių darbo vietų skaičius priklauso nuo MTV apkrovimo ir įforminamų muitinės dokumentų skaičiaus, o joms skirtos patalpos privalo būti įrengtos pagal Lietuvos Respublikoje galiojančias darbo su kompiuteriu higienos normas, atitikti darbo saugos, priešgaisrinės apsaugos, Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos prie LR Vyriausybės reikalavimus bei rekomendacijas, užtikrinti tinkamą kompiuterinės įrangos eksploatavimą;

10.15. telefoną arba kitas ryšio priemones;

10.16. buitinę patalpą, sanitarinius mazgus.

11. Logistikos centruose turi būti sudarytos sąlygos prekių sandėliavimui, jų perkrovimui, markiravimui, saugojimui užtikrinti, draudimo, bankų, konsultacinių, informacinių, mokymo paslaugų teikimo, taip pat muitinės ir kitų tikrinimą atliekančių tarnybų paslaugų vykdymui.

12. MTV privalo atitikti MTV infrastruktūrai keliamus Muitinės departamento generalinio direktoriaus patvirtintus reikalavimus ir MTV įrengimui keliamus atitinkamų Lietuvos Respublikos valstybės institucijų nustatytus reikalavimus.

 

V. POSTŲ STEIGIMO, PERTVARKYMO, VEIKLOS SUSTABDYMO IR LIKVIDAVIMO ĮTEISINIMAS

 

13. Vidinio posto steigimą, pertvarkymą, veiklos sustabdymą ir likvidavimą gali inicijuoti Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Muitinės departamentas, teritorinės muitinės, jeigu Lietuvos Respublikos teisės aktai nenumato ko kita. Jeigu vidinio posto, kuris steigiamas ne muitinės patalpose ir jo vieta teisės aktų nenustatyta, steigimo iniciatorius yra Muitinės departamentas, posto vieta parenkama atviro konkurso būdu.

14. Pasienio posto steigimą, pertvarkymą, veiklos sustabdymą ir likvidavimą gali inicijuoti Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Muitinės departamentas.

15. Postų steigimas, pertvarkymas, veiklos sustabdymas ir likvidavimas įforminimas Muitinės departamento generalinio direktoriaus įsakymu, suderinus su finansų ministru bei kitomis suinteresuotomis valstybės institucijomis.

16. Steigiant, pertvarkant, sustabdant veiklą arba likviduojant postą sudaromos (keičiamos arba nutraukiamos) sutartys dėl bendro darbo ir posto, MTV infrastruktūros naudojimo su:

16.1. asmenimis arba valstybės institucijomis, kurios numato vykdyti (arba vykdė) savo veiklą poste;

16.2. posto infrastruktūros savininkais (valdytojais).

 

VI. POSTŲ STEIGIMO TIKSLINGUMO PAGRINDIMAS

 

17. Pagrindiniai postų steigimo tikslingumo nustatymo kriterijai:

17.1. ekonominis tikslingumas:

17.1.1. planuojamų įforminti muitinės procedūrų, kitų muitinės sankcionuotų veiksmų ar laikinojo saugojimo operacijų skaičius;

17.1.2. deklaruojančių prekes ūkio subjektų skaičius;

17.1.3. muitinės išlaidos;

17.2. infrastruktūros lygmuo ir plėtros galimybės:

17.2.1. vidaus ryšių tinklas ir galimybė prisijungti prie muitinės duomenų perdavimo tinklo;

17.2.2. tinkamos darbo ir buities patalpos bei sąlygos;

17.2.3. esamos techninės kontrolės priemonės;

17.2.4. MTV, aikštelių transportui, rampų, stoginių ar uždarų patalpų prekėms tikrinti įrengimas;

17.3. patogumas:

17.3.1. atstumas iki artimiausios muitinės įstaigos;

17.3.2. atstumas iki magistralinių kelių;

17.3.3. geografinė padėtis ūkio subjektų, deklaruojančių prekes, atžvilgiu;

17.3.4. privažiavimo kelių būklė;

17.4. funkcionalumas:

17.4.1. reikalingas muitinės pareigūnų skaičius;

17.4.2. sudarytos sąlygos dirbti kitų prekių tikrinimą atliekančių tarnybų darbuotojams;

17.5. įforminamų prekių specifika (greitai gendančios, birios, negabaritinės);

17.6. gabenamų prekių specifika pagal transporto rūšis (autotransportu, oro, geležinkelio, jūrų, upių transportu);

17.7. galimybė teikti muitinės tarpininko, banko, draudimo paslaugas.

 

VII. VIDINIŲ POSTŲ STEIGIMAS

 

18. Steigiant postą būtina:

18.1. parengti posto steigimo pagrindimą, vadovaujantis Taisyklių 17 punkto kriterijais, atsižvelgiant į prekių srautus, vietos infrastruktūrą, tikrinimo galimybes, įvertinus posto steigimo tikslingumą ekonominiu aspektu, jo veiklos ir plėtros perspektyvą;

18.2. turėti posto infrastruktūros įrengimo projektą;

18.3. nustatyti posto apibūdinimą pagal Taisyklių II skyriaus nuostatas, teritorijos ribas, darbo laiko režimą, numatomų darbų apimtis, tikrinimo vietas, transporto įvažiavimo-išvažiavimo vietas, techninių priemonių išdėstymą;

18.4. turėti dokumento, įrodančio posto teritorijos (arba joje esančių pastatų, statinių, patalpų, aikštelių) nuosavybės teises, arba nuomos sutarties kopiją;

18.5. numatyti posto įrengimo bei išlaikymo finansavimo šaltinį;

18.6. numatyti, kad būtų užtikrinta posto, jam priklausančių MTV teritorijų apsauga;

18.7. suderinti bendro darbo galimybes ir sąlygas su kitomis tikrinimą atliekančiomis valstybės institucijomis;

18.8. sudaryti atitinkamus susitarimus tarp posto steigimo iniciatoriaus ir muitinės (kada postą numatoma steigti juridiniam asmeniui priklausančiose patalpose) dėl tinkamo teritorijos, pastatų, patalpų projektavimo, įrengimo, ryšio tinklo naudojimo galimybių, būtinos techninės įrangos komplektavimo, vadovaujantis Taisyklių 9 punkto reikalavimais;

18.9. suderinti su Muitinės departamentu numatomo steigti posto struktūrą;

18.10. pagal Muitinės departamento generalinio direktoriaus nustatytus ir patvirtintus reikalavimus įrengti kompiuterinius tinklus, užtikrinti jų apsaugą bei priežiūrą, sudaryti galimybes naudotis kompiuterine įranga, jeigu postą numatoma steigti ne muitinei priklausančiose patalpose;

18.11. suformuluoti reikalavimus kompiuterių infrastruktūrai ir kompiuterių įrangai techninėse sąlygose, teritorinės muitinės parengtose ir suderintose su ūkio subjektu, kurio patalpose ir teritorijoje bus įsteigtas postas. Ūkio subjektai pagal susitarimą su teritorine muitine aprūpina MTV muitinės veiklai reikalinga kompiuterine įranga, užtikrina jos nepertraukiamą darbą ir techninę priežiūrą, taip pat muitinės funkcijoms vykdyti reikalingą kompiuterinį bei balso ryšį ir apmoka su tuo susijusias paslaugas;

18.12. posto infrastruktūroje numatyti galimybę dirbti muitinės tarpininkams, banko įstaigai, draudimo kompanijoms.

19. Posto steigimo iniciatorius turi pateikti Muitinės departamento generaliniam direktoriui šiuos dokumentus:

19.1. prašymą dėl posto steigimo arba teikimą, jeigu posto steigimo iniciatorius yra Lietuvos Respublikos Vyriausybė;

19.2. posto steigimo tikslingumo pagrindimą;

19.3. numatomo posto apibūdinimą pagal Taisyklių 3 punktą;

19.4. numatomo posto darbo apimtis, darbo laiko režimą, galimą muitinės pareigūnų skaičių;

19.5. teisės aktų nustatyta tvarka suderintą su atitinkamomis žinybomis ir organizacijomis posto infrastruktūros įrengimo, plėtros ir išlaikymo projektą;

19.7. numatomo posto projektavimo ir įrengimo orientacinę datą, finansinę sąmatą, atitinkamas garantijas ir finansavimo šaltinį;

19.8. teritorinės muitinės, kurios veiklos zonoje numatoma steigti postą, išvadą dėl posto aptarnavimo galimybių bei posto infrastruktūros atitikimo (tikrinimo galimybių, patalpų, apžiūros bei perkrovimo aikštelių, informacinės infrastruktūros, kompiuterizuotų darbo vietų, privažiavimo kelių būklės, posto teritorijos apsaugos, transporto infrastruktūros), suderintą su Muitinės departamento Muitinės veiklos organizavimo skyriumi bei Muitinės informacinių sistemų centru;

19.9. numatomo steigti posto veiklos zonos schemą, suderintą su teritorine muitine, kurios veikimo zonoje numatoma steigti postą.

20. Jeigu posto steigimo iniciatorius yra Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba Muitinės departamentas, Taisyklių 19 punkte minėtus dokumentus rengia Muitinės departamento Muitinės veiklos organizavimo skyrius kartu su teritorine muitine, kurios veiklos zonoje steigiamas postas.

21. Posto steigimo iniciatoriaus prašymą ir dokumentus nagrinėja Muitinės departamento generalinio direktoriaus įsakymu sudaryta Muitinės departamento komisija, kuri savo išvadas dėl posto steigimo ne vėliau kaip per 30 darbo dienų pateikia Muitinės departamento generaliniam direktoriui, kuris:

21.1. pritaria siūlymui dėl posto steigimo;

21.2. prašo, kad posto steigimo iniciatorius pateiktų papildomos medžiagos;

21.3. atmeta siūlymą dėl posto steigimo.

22. Pritarus posto steigimui teritorinė muitinė, kurios veiklos zonoje numatoma steigti muitinės postą:

22.1. atlieka Taisyklių 18.11 punkte numatytus veiksmus – jeigu posto steigimo iniciatorius yra Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba Muitinės departamentas;

22.2. parengia būsimojo posto nuostatų, paso ir vidaus darbo taisyklių projektus;

22.3. pasirengia nustatyta tvarka priimti į tarnybą muitinėje arba perkelia iš kitų postų, sukomplektuoja ir apmoko, jeigu reikia, muitinės pareigūnus Muitinės mokymo centre;

22.4. prižiūri posto statybos, įrengimo ir komplektavimo darbus;

22.5. užtikrina atitinkamų sutarčių, susitarimų, numatytų Taisyklių 18.7 ir 18.8 punktuose, sudarymą.

23. Vykdydama Taisyklių 22 punkto nuostatas, teritorinė muitinė, suderinusi su Muitinės departamentu, sudaro atitinkamus susitarimus, įsakymais patvirtina darbo planus, numato būtinus terminus, lėšas ar kitus resursus šiai veiklai įgyvendinti.

24. Įvykdžiusi Taisyklių reikalavimus, teritorinė muitinė, kurios veiklos zonoje steigiamas postas, pateikia Muitinės departamentui atliktų darbų ir finansinių sąnaudų ataskaitą.

25. Užbaigus posto steigimo darbus, Muitinės departamento generalinio direktoriaus įsakymu sudaryta komisija išnagrinėja pateikus dokumentus bei ataskaitas ir atliktus darbus įvertina išvada, kuria vadovaujantis Muitinės departamento generalinio direktoriaus įsakymu įteisinamas posto įsteigimas ir nustatoma jo veiklos pradžia.

 

VIII. VIDINIŲ POSTŲ PERTVARKYMAS

 

26. Pertvarkant postą būtina:

26.1. parengti posto pertvarkymo techninio ir ekonominio tikslingumo pagrindimą;

26.2. numatyti keistinus (darbo pobūdžio, funkcijų, Muitinės įstaigų, jų padalinių žinybinio klasifikatoriaus rekvizitų) posto duomenis;

26.3. turėti posto pastatų, patalpų savininko (savininkų), teritorijos naudotojo išvadas dėl pertvarkymo tikslingumo, pasirengimo ir įsipareigojimų vykdymo galimybių;

26.4. numatyti posto pertvarkymo finansinę sąmatą, finansavimo šaltinį ir, jeigu reikia, atitinkamas garantijas;

26.5. turėti teritorinės muitinės išvadą dėl posto pertvarkymo tikslingumo;

26.6. sudaryti (nutraukti arba pakeisti) atitinkamus susitarimus dėl posto teritorijos, pastatų, patalpų pertvarkymo, įrengimo, ryšio, kitų tinklų naudojimo galimybių, būtinos techninės įrangos perkomplektavimo, vadovaujantis Taisyklių 9 punkto reikalavimais;

26.7. įpareigoti iniciatorių suderinti pertvarkymo darbų galimybes su kitomis tikrinimą atliekančiomis valstybės institucijomis;

26.8. pateikti išvadas dėl bendro darbo pakeitimo su posto infrastruktūrą kuriančiomis tarnybomis (taip pat su muitinės tarpininkais, banku).

27. Posto pertvarkymo iniciatorius turi pateikti Muitinės departamento generaliniam direktoriui šiuos dokumentus:

27.1. prašymą dėl posto pertvarkymo;

27.2. posto pastatų, patalpų savininko (savininkų), teritorijos naudotojo išvadas dėl pertvarkymo tikslingumo, pasirengimo ir įsipareigojimų vykdymo galimybių;

27.3. posto pertvarkymo techninio ir ekonominio tikslingumo pagrindimą;

27.4. numatomus keisti posto duomenis (darbo pobūdžio, funkcijų, Muitinės įstaigų ir jų padalinių žinybinio klasifikatoriaus rekvizitų);

27.5. numatomą posto pertvarkymo orientacinę finansinę sąmatą, datą, finansavimo šaltinį ir, jeigu reikia, atitinkamas garantijas;

27.6. teritorinės muitinės išvadą dėl posto pertvarkymo tikslingumo.

28. Jeigu posto pertvarkymo iniciatorius yra Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba Muitinės departamentas, Taisyklių 27 punkte minėtus dokumentus rengia Muitinės departamento Muitinės veiklos organizavimo skyrius kartu su teritorine muitine, kurios veiklos zonoje pertvarkomas postas.

29. Posto pertvarkymo iniciatoriaus prašymą ir dokumentus nagrinėja Muitinės departamento įsakymu sudaryta komisija, kuri ne vėliau kaip per 30 darbo dienų savo išvadas dėl posto pertvarkymo pateikia Muitinės departamento generaliniam direktoriui, kuris:

29.1. pritaria siūlymui dėl posto pertvarkymo; arba

29.2. prašo, kad posto pertvarkymo iniciatorius pateiktų papildomos medžiagos; arba

29.3. atmeta siūlymą dėl posto pertvarkymo.

30. Pritarus posto pertvarkymui, teritorinė muitinė, kurios veiklos zonoje yra reorganizuojamas postas:

30.1. atlieka Taisyklių 26 punkte numatytus veiksmus – jeigu posto pertvarkymo iniciatorius yra Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba Muitinės departamentas;

30.2. parengia numatomo pertvarkyti posto reikiamus dokumentus;

30.3. pasirengia perkelti į kitus postus muitinės pareigūnus arba atleidžia juos teisės aktų nustatyta tvarka;

30.4. priima posto pertvarkymo (perkomplektavimo) darbus;

30.5. užtikrina Taisyklių 26.6 ir 26.7 punktų nuostatų vykdymą.

31. Vykdydama Taisyklių 30 punkto nuostatas, teritorinė muitinė, suderinusi su Muitinės departamentu, sudaro atitinkamus susitarimus, savo įsakymais patvirtina darbo planus, numato jų vykdymo terminus, lėšas arba kitus resursus šiai veiklai įgyvendinti.

32. Įvykdžiusi Taisyklių reikalavimus, teritorinė muitinė, kurios veiklos zonoje yra pertvarkomas postas, pateikia Muitinės departamentui atliktų darbų ir finansinių sąnaudų ataskaitą.

33. Užbaigus posto pertvarkymo darbus, Muitinės departamento generalinio direktoriaus įsakymu sudaryta komisija išnagrinėja pateiktus dokumentus bei ataskaitas ir atliktus darbus įvertina išvada, kuria vadovaujantis Muitinės departamento generalinio direktoriaus įsakymu įteisinamas posto pertvarkymas.

 

IX. VIDINIŲ POSTŲ VEIKLOS LAIKINAS SUSTABDYMAS

 

34. Posto veiklos laikino sustabdymo iniciatorius turi pateikti Muitinės departamento generaliniam direktoriui šiuos dokumentus:

34.1. prašymą dėl posto veikos laikino sustabdymo;

34.2. posto pastatų, patalpų savininko (savininkų), teritorijos naudotojo motyvaciją dėl veiklos laikino sustabdymo tikslingumo, įsipareigojimų vykdymo galimybių;

34.3. teritorinės muitinės motyvuotą išvadą dėl posto veiklos laikino sustabdymo tikslingumo.

35. Jeigu posto veiklos laikino sustabdymo iniciatorius yra Muitinės departamentas, Taisyklių 34 punkte minėtus dokumentus rengia Muitinės departamento Muitinės veiklos organizavimo skyrius kartu su teritorine muitine, kurios veiklos zonoje veikia postas.

36. Posto veiklos laikino sustabdymo iniciatoriaus prašymą ir dokumentus nagrinėja Muitinės departamento įsakymu sudaryta komisija, kuri ne vėliau kaip per 30 darbo dienų savo išvadas dėl posto veiklos laikino sustabdymo pateikia Muitinės departamento generaliniam direktoriui, kuris priima atitinkamą sprendimą.

37. Pritarus posto veiklos laikinam sustabdymui, teritorinė muitinė, kurios veiklos zonoje veikia postas:

37.1. parengia posto veiklos sustabdymui reikiamus dokumentus;

37.2. perkelia į kitus postus muitinės pareigūnus.

38. Posto veiklos laikinas sustabdymas įteisinamas Muitinės departamento generalinio direktoriaus įsakymu.

 

X. VIDINIŲ POSTŲ LIKVIDAVIMAS

 

39. Likviduojant postą būtina:

39.1. parengti posto likvidavimo būtinumo pagrindimą;

39.2. turėti posto infrastruktūros savininko (savininkų), teritorijos naudotojo išvadas dėl posto likvidavimo;

39.3. numatyti posto likvidavimui reikalingų darbų finansinę sąmatą ir finansavimo šaltinį;

39.4. turėti teritorinės muitinės išvadą dėl posto funkcionavimo netikslingumo;

39.5. įvykdyti sutartinius įsipareigojimus dėl posto teritorijos, pastatų, patalpų nuomos, ryšio ir kitų tinklų naudojimo atsiskaitymo.

40. Posto likvidavimo iniciatorius turi pateikti Muitinės departamento generaliniam direktoriui šiuos dokumentus:

40.1. prašymą dėl posto likvidavimo;

40.2. posto likvidavimo būtinumo pagrindimą;

40.3. posto pastatų, patalpų savininko (savininkų), teritorijos naudotojo išvadas dėl posto likvidavimo būtinumo;

40.4. posto likvidavimo darbų orientacinę finansinę sąmatą ir finansavimo šaltinį;

40.5. teritorinės muitinės išvadą dėl posto funkcionavimo netikslingumo.

41. Jeigu posto likvidavimo iniciatorius yra Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba Muitinės departamentas, Taisyklių 40 punkte minėtus dokumentus rengia Muitinės departamento Muitinės veiklos organizavimo skyrius kartu su teritorine muitine, kurios veiklos zonoje likviduojamas postas.

42. Posto likvidavimo iniciatoriaus prašymą ir dokumentus nagrinėja Muitinės departamento generalinio direktoriaus įsakymu sudaryta komisija, kuri ne vėliau kaip per 30 darbo dienų savo išvadas dėl posto likvidavimo pateikia Muitinės departamento generaliniam direktoriui, kuris:

42.1. pritaria siūlymui dėl posto likvidavimo; arba

42.2. prašo, kad posto likvidavimo iniciatorius pateiktų papildomos medžiagos; arba

42.3. atmeta siūlymą dėl posto likvidavimo.

43. Pritarus posto likvidavimui, teritorinė muitinė, kurios veiklos zonoje yra likviduojamas postas:

43.1. užtikrina Taisyklių 39 punkto reikalavimų vykdymą;

43.2. numato muitinės pareigūnų perkėlimą į kitus postus arba jų atleidimą iš darbo teisės aktų nustatyta tvarka;

43.3. užtikrina likviduojamo posto techninės įrangos apsaugą ir, suderinusi su Muitinės departamentu, perskirsto šią įrangą kitiems muitinės postams.

44. Įvykdžiusi Taisyklių 43 punkto reikalavimus, teritorinė muitinė, kurios veiklos zonoje likviduojamas postas, pateikia Muitinės departamentui atliktų darbų ataskaitą.

45. Užbaigus posto likvidavimo parengimo darbus, Muitinės departamento generalinio direktoriaus įsakymu sudaryta komisija išnagrinėja pateiktus dokumentus bei ataskaitas ir atliktus darbus įvertina išvada, kuria vadovaujantis Muitinės departamento generalinio direktoriaus įsakymu įteisinamas posto likvidavimas.

 

XI. PASIENIO POSTŲ STEIGIMAS, PERTVARKYMAS, VEIKLOS SUSTABDYMAS IR LIKVIDAVIMAS

 

46. Kelio, upių uostų ir geležinkelio pasienio postai, esantys valstybės sienos perėjimo punktuose, steigiami, reorganizuojami ir likviduojami vadovaujantis Lietuvos Respublikos tarptautine sutartimi su kaimynine valstybe arba Vyriausybės nutarimu.

47. Oro, jūrų uostų ir pašto postai steigiami, pertvarkomi ir likviduojami, veikla gali būti laikinai sustabdyta vadovaujantis Taisyklių nuostatomis.

48. Pasienio posto (kelio, upių uostų ir geležinkelio) steigimo, pertvarkymo arba likvidavimo iniciatorius pateikia teikimą dėl pasienio posto steigimo, pertvarkymo ir likvidavimo Muitinės departamento generaliniam direktoriui.

49. Pasienio posto (kelio, upių uostų ir geležinkelio) steigimo, pertvarkymo arba likvidavimo dokumentus, nurodytus Taisyklių 19, 27 ir 40 punktuose, rengia Muitinės departamento Muitinės veiklos organizavimo skyrius kartu su teritorine muitine, kurios veiklos zonoje steigiamas, reorganizuojamas arba likviduojamas muitinės pasienio postas, derindamas su Muitinės departamento Tarptautinių ryšių skyriumi.

50. Pasienio posto veikla Muitinės departamento generalinio direktoriaus įsakymu, suderinus su kitomis tikrinimą pasienio kontrolės punkte atliekančiomis valstybės institucijomis, gali būti laikinai sustabdyta dėl pasikeitusių ekonominių, kelių infrastruktūros, transporto priemonių, prekių (krovinių) judėjimo sąlygų.

51. Apie numatomą pasienio posto steigimą, reorganizavimą, laikiną veiklos sustabdymą ar likvidavimą iš anksto informuojama Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija, kaimyninės šalies muitinės vadovybė, Valstybinė sienos apsaugos tarnyba prie Vidaus reikalų ministerijos ir kitos tikrinimą atliekančios valstybės institucijos.

52. Siūlymus dėl pasienio postų steigimo, pertvarkymo, veiklos sustabdymo arba likvidavimo atitinkamoms Lietuvos ir užsienio valstybės pasienio tarnyboms teikia Muitinės departamentas, šių tarnybų susitikimus nurodytiems klausimams aptarti organizuoja Muitinės departamento Muitinės veiklos organizavimo skyrius kartu su Tarptautinių ryšių skyriumi.

53. Pakeitus Lietuvos Respublikos ir kaimyninės šalies vyriausybių susitarimą dėl valstybės sienos perėjimo punktų, Muitinės departamento Muitinės veiklos organizavimo skyrius rengia Muitinės departamento generalinio direktoriaus įsakymo, kuriuo įforminamas muitinės posto įsteigimas, pertvarkymas, veiklos sustabdymas arba likvidavimas, projektą, kuriame nurodomi veiklos terminai bei atsakingi pareigūnai.

 

XII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

54. Muitinės poste negali būti nustatyta mažiau negu 3 dokumentų tikrinimo vietos, kuriose dirbantiems muitinės pareigūnams Muitinės departamento generalinio direktoriaus nustatyta tvarka suteikti atitinkami įgaliojimai ir funkcijos.

55. Juridiniai asmenys, pageidaujantys atlikti muitinės formalumus MTV, turi sudaryti atskirus susitarimus su MTV infrastruktūros savininku dėl patalpų, teritorijos, techninės įrangos naudojimo, laikinojo saugojimo bei kitų paslaugų teikimo.

56. Asmenys, nesutinkantys su muitinės sprendimais, priimtais vadovaujantis Taisyklėmis, turi teisę juos apskųsti Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

______________