LIETUVOS rESPUBLIKOS PREZIDENTO
D E K R E T A S
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO PRIIMTO LIETUVOS RESPUBLIKOS BUHALTERINĖS APSKAITOS ĮSTATYMO 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21 STRAIPSNIŲ, TREČIOJO, PENKTOJO SKIRSNIŲ PAVADINIMŲ IR PRIEDO PAKEITIMO IR PAPILDYMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 10(1) IR 10(2) STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO GRĄŽINIMO LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMUI PAKARTOTINAI SVARSTYTI
2012 m. balandžio 11 d. Nr. 1K-1029
Vilnius
1 straipsnis.
grąžinu Lietuvos Respublikos Seimui pakartotinai svarstyti Lietuvos Respublikos Seimo 2012 m. kovo 29 d. priimtą ir Respublikos Prezidentei pateiktą pasirašyti bei oficialiai paskelbti Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21 straipsnių, trečiojo, penktojo skirsnių pavadinimų ir priedo pakeitimo ir papildymo ir Įstatymo papildymo 10(1) ir 10(2) straipsniais įstatymą Nr. XI-1948 (toliau – Įstatymas) dėl šių motyvų:
1. Lietuvos Respublikos Seimo priimtas Įstatymas numato aukštojo išsilavinimo, buhalterio profesionalo kvalifikacijos ir civilinės atsakomybės draudimo reikalavimus apskaitos paslaugas teikiančiai įmonei ir apskaitos paslaugas savarankiškai teikiančiam asmeniui. Naujai nustatyto teisinio reguliavimo tikslas yra siekis užtikrinti kokybišką apskaitos paslaugų teikimą ir kelti apskaitos paslaugas teikiančių asmenų kvalifikaciją. Šie reikalavimai turi būti konstituciškai pagrįsti ir būtini nurodytam tikslui pasiekti.
2. Pažymėtina, kad aiškindamas Lietuvos Respublikos Konstitucijos 48 straipsnio 1 dalies turinį Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas yra konstatavęs, jog ši nuostata „<…> reiškia objektyvizuotą (įstatymo laiduojamą) galimybę savo nuožiūra, tai yra laisvai apsisprendžiant, pasirinkti užsiėmimo rūšį. Tačiau dirbant sudėtingą darbą reikalinga tam tikra kvalifikacija, profesinės žinios ir įgūdžiai, todėl atitinkami reikalavimai asmenims, pretenduojantiems dirbti sudėtingą ar atsakingą darbą, laikomi natūraliais ir paprastai yra visuotinai pripažįstami. <…> Taigi profesinės kompetencijos reikalavimai neprieštarauja žmogaus teisei laisvai pasirinkti darbą ar verslą“ (Konstitucinio Teismo 1996 m. liepos 10 d. nutarimas). Kadangi asmens teisė laisvai pasirinkti darbą bei verslą nėra absoliuti, jos ribojimai galimi, kai kurie jų objektyviai būtini (ir toks reglamentavimas, tai yra tam tikrų suvaržymų nustatymas, savaime nereiškia atitinkamos laisvės ar teisės paneigimo). Tačiau riboti asmens teises ir laisves galima, jeigu yra laikomasi šių sąlygų: tai daroma įstatymu; ribojimai yra būtini demokratinėje visuomenėje siekiant apsaugoti kitų asmenų teises bei laisves ir Konstitucijoje įtvirtintas vertybes, taip pat konstituciškai svarbius tikslus; ribojimais nėra paneigiama teisių ir laisvių prigimtis bei esmė; yra laikomasi konstitucinio proporcingumo principo (Konstitucinio Teismo 2006 m. gegužės 31 d. nutarimas).
3. Nėra pagrįstų argumentų, kurių pagrindu būtų galima teigti, kad tam tikrų kvalifikacijos reikalavimų nustatymas apskaitos paslaugas teikiantiems asmenims, atsižvelgiant į šių paslaugų turinį ir svarbą, būtų konstituciškai nepagrįstas ar pernelyg ribojantis teisę laisvai pasirinkti darbą ar verslą. Kartu pažymėtina, kad nustatant kvalifikacijos reikalavimus turi būti paisoma proporcingumo bei asmenų lygiateisiškumo principų, laikomasi tiek Europos Sąjungos teisės nuostatų, tiek ir nacionalinių teisės aktų reikalavimų, užtikrinama teisėtų lūkesčių apsauga, teisinis aiškumas ir tikrumas. Be to, Įstatyme nustatant minimalią civilinės atsakomybės draudimo sumą turi būti sudaromos kur kas didesnės galimybės diferencijuoti ūkio subjektus – fizinius ir juridinius asmenis, atsižvelgiant į skirtingą apskaitos paslaugas teikiančių asmenų prisiimamos rizikos laipsnį.
4. Remiantis išdėstytais argumentais bei siekiant užtikrinti kokybišką apskaitos paslaugų teikimą ir kelti apskaitos paslaugas teikiančių asmenų kvalifikaciją, siūloma nustatyti, jog ūkio subjektų apskaitą tvarkantis asmuo būtų išlaikęs atitinkamą kvalifikacijos egzaminą pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos patvirtintą tvarką. Kartu numatoma galimybė pripažinti į aukštųjų mokyklų programas įtrauktų atitinkamų disciplinų egzaminus. Siekiant užtikrinti tinkamą Įstatymo nuostatų dėl kvalifikacijos egzamino reikalavimo įgyvendinimą ir garantuojant suinteresuotų asmenų teisėtų interesų apsaugą, atitinkamų Įstatymo nuostatų įsigaliojimą siūloma atidėti 2016 m. sausio 1 d. Taip pat siūloma sumažinti minimalią metinės civilinės atsakomybės draudimo sumos ribą.
2 straipsnis.
1. Pakeisti Įstatymo 8 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
2. Pakeisti 10 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
3. Papildyti 10 straipsnį nauja 3 dalimi:
4. Papildyti 10 straipsnį nauja 4 dalimi:
2. Pakeisti Įstatymo 9 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„9 straipsnis. Įstatymo papildymas 101 straipsniu
Papildyti Įstatymą 101 straipsniu:
„101 straipsnis. Reikalavimai asmenims, atliekantiems vyriausiojo buhalterio (buhalterio) pareigas arba teikiantiems vyriausiojo buhalterio (buhalterio) pareigas atitinkančias paslaugas
1. Šio įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje nurodyti fiziniai asmenys ir pagal sutartį apskaitos paslaugas teikiančios įmonės darbuotojai, teikiantys vyriausiojo buhalterio (buhalterio) pareigas atitinkančias paslaugas, turi atitikti šiuos reikalavimus:
2. Ūkio subjektų organizuoti buhalterinės apskaitos ir finansinės atskaitomybės bei mokesčių egzaminai pripažįstami pagal Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos parengtą egzaminų pripažinimo tvarką.
3. Vyriausybė arba jos įgaliota institucija atlieka šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatytam reikalavimui įgyvendinti būtinas funkcijas:
2) tvirtina reikalavimus ūkio subjektams, turintiems teisę organizuoti šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytus egzaminus, tvirtina tokių ūkio subjektų sąrašą, įtraukimo į jį ir išbraukimo iš jo tvarką;
3) nustato šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytų egzaminų organizavimo tvarką, vertinimo metodiką ir apeliacijų nagrinėjimo tvarką;
4) nustato apmokėjimo už šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytus egzaminus viešojo sektoriaus subjektų darbuotojams tvarką;
6) tvarko asmenų, išlaikiusių šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytus egzaminus, sąrašą ir nustato įrašymo į šį sąrašą ir išbraukimo iš jo tvarką;
3. Pakeisti Įstatymo 10 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
102 straipsnis. Apskaitos paslaugas teikiančios įmonės arba apskaitos paslaugas savarankiškai teikiančio asmens civilinės atsakomybės draudimas
1. Apskaitos paslaugas teikianti įmonė arba apskaitos paslaugas savarankiškai teikiantis asmuo privalo apdrausti savo civilinę atsakomybę bendrosios civilinės atsakomybės draudimu. Bendrosios civilinės atsakomybės draudimo sutartis sudaroma Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.
4. Pakeisti Įstatymo 23 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„23 straipsnis. Baigiamosios nuostatos
1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalyje nustatytą atvejį, šio įstatymo 8 straipsnio 3 dalį, 9 straipsnį ir šio įstatymo 16 straipsniu keičiamo 16 straipsnio 5 dalį, įsigalioja 2013 m. sausio 1 d.
2. Šio įstatymo 3 straipsnio 2 dalis dėl Verslo apskaitos standartų rengimo klausimais įstaigoje sudaromo kolegialaus patariamojo organo – Apskaitos standartų komiteto – įsigalioja 2012 m. gegužės 1 d.
3. Šio įstatymo 8 straipsnio 3 dalis, 9 straipsnis ir šio įstatymo 16 straipsniu keičiamo 16 straipsnio 5 dalis įsigalioja 2016 m. sausio 1 d.
3 straipsnis.