LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL VALSTYBĖS PAGALBOS MOKYMAMS PAGAL LIETUVOS 2004-2006 METŲ BENDROJO PROGRAMAVIMO DOKUMENTO 2.2 PRIEMONĘ „DARBO JĖGOS KOMPETENCIJOS IR GEBĖJIMO PRISITAIKYTI PRIE POKYČIŲ UGDYMAS“ TEIKIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2004 m. liepos 16 d. Nr. ISAK-1190

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos 2004–2006 metų bendrojo programavimo dokumento projekto, kuriam pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. gruodžio 24 d. nutarimu Nr. 1679 (Žin., 2003, Nr. 123-5609) 2 prioriteto 2 priemone „Darbo jėgos kompetencijos ir gebėjimo prisitaikyti prie pokyčių ugdymas“ ir siekdamas užtikrinti efektyvų šios priemonės įgyvendinimą,

tvirtinu Valstybės pagalbos mokymams pagal Lietuvos 2004–2006 metų bendrojo programavimo dokumento 2.2 priemonę „Darbo jėgos kompetencijos ir gebėjimo prisitaikyti prie pokyčių ugdymas“ teikimo tvarkos aprašą (pridedama).

 

 

 

Švietimo ir mokslo ministras                                            Algirdas Monkevičius

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir

mokslo ministro 2004 m. liepos 16 d.

įsakymu Nr. ISAK–1190

 

VALSTYBĖS PAGALBOS MOKYMAMS PAGAL LIETUVOS 2004–2006 M. BENDROJO PROGRAMAVIMO DOKUMENTO 2.2 PRIEMONĘ „DARBO JĖGOS KOMPETENCIJOS IR GEBĖJIMŲ PRISITAIKYTI PRIE POKYČIŲ UGDYMAS“ TEIKIMO TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Valstybės pagalbos mokymams pagal Lietuvos 2004–2006 metų bendrojo programavimo dokumento (toliau – BPD) 2.2 priemonę „Darbo jėgos kompetencijos ir gebėjimų prisitaikyti prie pokyčių ugdymas“ teikimo tvarkos aprašas (toliau – Tvarka) nustato tiesioginės valstybės pagalbos teikimo sąlygas ir principus tuo atveju, kai valstybės pagalba teikiama BPD 2 prioriteto 2 priemonėje nurodytoms veikloms, o pagalbos lėšos skiriamos iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų.

2. Tvarkos tikslas – teikiant paramą tam tikroms su mokymu susijusioms veikloms, skatinti ūkio subjektus skirti lėšų savo darbuotojų mokymui, nukreiptam į jų kvalifikacijos kėlimą bei galimybių prisitaikyti prie techninės pažangos didinimą.

3. Valstybės pagalba mokymui gali būti teikiama, jei tokia pagalba atitinka visas 2001 m. sausio 12 d. Europos Komisijos reglamento Nr. 68/2001/EB „Dėl Europos Bendrijos steigimo sutarties 87 ir 88 straipsnių taikymo dėl pagalbos mokymui“ (OJ L 10, 13/01/2001, p. 20) bei 2004 m. vasario 25 d. Europos Komisijos reglamento Nr. 363/2004/EB, iš dalies pakeičiančio reglamentą Nr. 68/2001/EB (OJ L 063, 28/02/2004, p. 20), nustatytas sąlygas.

4. Valstybės pagalbos, suteikiamos vienam ūkio subjektui vienam mokymo projektui įgyvendinti pagal šią Tvarką, suma negali viršyti 3 452 800 litų.

5. Valstybės pagalba mokymams pagal šią Tvarką teikiama:

– visų rūšių įmonėms;

– kitoms įstaigoms ir organizacijoms, vykdančioms ūkinę veiklą.

6. Pagrindinės Tvarkoje vartojamos sąvokos:

Smulkaus ar vidutinio verslo ūkio subjektas – savarankiškumo kriterijų atitinkantis ūkio subjektas, kuriame dirba mažiau kaip 250 darbuotojų ir kurio metinė apyvarta neviršija 138 mln. litų arba metinis balansas ne didesnis kaip 93 mln. litų.

Skaičiuojant darbuotojų skaičių, apyvartą, metinį balansą, prie paraiškos teikėjo rodiklių būtina pridėti visų kitų subjektų, kuriuos paraiškos teikėjas tiesiogiai ar netiesiogiai kontroliuoja, atitinkamus rodiklius.

Laikoma, kad ūkio subjektas tiesiogiai kontroliuoja kitą subjektą, jei turi 1/4 ar daugiau šio subjekto įstatinio kapitalo ar balsavimo teisių. Ūkio subjektas netiesiogiai kontroliuoja kitą subjektą, jei 1/4 ar daugiau jo kapitalo ar balsavimo teisių turi ūkio subjekto kontroliuojamas subjektas ar keli subjektai kartu, arba jis ir jo kontroliuojamas subjektas kartu.

Ūkio subjektas tampa smulkaus ar vidutinio verslo ūkio subjektu, jei jo metinėje finansinėje atskaitomybėje dvejus finansinius metus iš eilės fiksuojami duomenys atitinka smulkaus ar vidutinio verslo ūkio subjekto apibrėžimo sąlygas. Turimas smulkaus ar vidutinio verslo ūkio subjekto statusas prarandamas, jei metinėje finansinėje atskaitomybėje dvejus finansinius metus iš eilės fiksuojami duomenys neatitinka smulkaus ar vidutinio verslo ūkio subjekto apibrėžimo sąlygų. Laikoma, kad subjektas tampa smulkaus ar vidutinio verslo ūkio subjektu ar tokį statusą praranda nuo metinės atskaitomybės patvirtinimo dienos.

Pradedančio subjekto, kurio metinė finansinė atskaitomybė dar nėra patvirtinta, rodikliai nustatomi pagal planuojamas pajamas ir turto balansinę vertę bei ūkio subjekto pajamas ir turto balansinę vertę per finansinius metus.

Savarankiškumo kriterijų atitinkantis smulkaus ar vidutinio verslo ūkio subjektas – bet kuris smulkaus ar vidutinio verslo ūkio subjektas, išskyrus tuos, kurių 1/4 ar daugiau įstatinio kapitalo ar balsavimo teisių priklauso vienam ar keliems subjektams, kurie pagal pateiktą apibrėžimą nėra smulkaus ar vidutinio verslo ūkio subjektai. Ši riba gali būti viršyta:

1. jei ūkio subjektas priklauso investicinėms bendrovėms, fondams, kitiems juridiniams asmenims, investuojantiems rizikos kapitalą į mažas ar vidutines įmones, tačiau šie asmenys patys ar kartu su kitais ūkio subjekto nekontroliuoja;

2. jei ūkio subjekto kapitalas yra pasiskirstęs taip, kad neįmanoma nustatyti, kam jis priklauso, ir įmonė pagrįstai teigia, kad jos 1/4 ar daugiau kapitalo nevaldo kitas subjektas vienas ar su kitu ūkio subjektu kartu, kuris ar kurie nėra smulkaus ar vidutinio verslo ūkio subjektai.

Didelis ūkio subjektas – ūkio subjektas, kuriam negali būti taikomas šioje Tvarkoje pateiktas smulkaus ar vidutinio verslo ūkio subjekto apibrėžimas.

Valstybės pagalba – tiesiogiai teikiamos pagalbos priemonės, kurios atitinka Europos Bendrijos steigimo sutarties 87 straipsnio 1 dalyje nustatytus kriterijus.

Valstybės pagalbos teikėjas – valstybės valdymo ir savivaldybių institucijos, įstaigos ar ūkio subjektai, teikiantys ar numatantys teikti valstybės pagalbą. Pagalbos pagal šią Tvarką teikėjas yra Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija.

Valstybės pagalbos gavėjas – Lietuvoje įregistruotas ūkio subjektas, gavęs ar (ir) gaunantis pagalbą konkretaus projekto vykdymui.

Paraiška – Europos Sąjungos struktūrinių fondų vadovų nustatytos formos paraiškos teikėjo, siekiančio gauti ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų projektui įgyvendinti, užpildytas dokumentas.

Projektas – dokumentai, pagrindžiantys numatomų pasiekti apčiuopiamų rezultatų tikslingumą, finansiškai (ekonomiškai) ir techniškai įrodantys pasirinkto būdo rezultatams pasiekti efektyvumą, nurodantys rezultatams pasiekti reikiamus išteklius, pasirinkto būdo taikymo pradžios ir rezultatų pasiekimo laiką ir detalų pasirinkto būdo taikymo planą.

Valstybės pagalbos intensyvumas – subsidijos ekvivalentas procentais, skaičiuojant nuo bendros valstybės pagalbos gavėjo tinkamų finansuoti išlaidų sumos. Pagalbos intensyvumas šioje Tvarkoje išreiškiamas bendrosios subsidijos ekvivalentu (neatskaičius mokesčių).

Bendrasis mokymas – darbuotojų mokymas, kuris tiesiogiai nesusijęs su esamomis ar būsimomis darbuotojo pareigomis valstybės pagalbą gaunančiame ūkio subjekte. Bendrojo mokymo metu įgyti įgūdžiai gali būti lengvai pritaikomi dirbant kitame ūkio subjekte arba kitose darbo srityse, o įgyta profesinė kvalifikacija labai pagerina darbuotojo prisitaikymą prie esamų darbo rinkos reikalavimų ir jo galimybes įsidarbinti. Paprastai bendrąjį mokymą kartu organizuoja keli nesusiję ūkio subjektai, arba juo gali pasinaudoti įvairių ūkio subjektų darbuotojai. Baigęs bendrąjį mokymą, darbuotojas turi gauti tai patvirtinantį dokumentą (diplomą, pažymėjimą ir pan.). Mokymą turi vykdyti institucija, kuriai Lietuvoje ar Europos Sąjungoje yra suteikti atitinkami įgaliojimai.

Specialusis mokymas – teorinis ir praktinis darbuotojų mokymas, kuris tiesiogiai yra susijęs su esamomis ar būsimomis darbuotojo pareigomis valstybės pagalbą gaunančiame ūkio subjekte. Specialiojo mokymo metu įgyti įgūdžiai gali būti ribotai pritaikomi dirbant kitame ūkio subjekte arba kitose darbo srityse.

Darbuotojai, esantys socialiai nepalankioje padėtyje – tai:

- asmenys, jaunesni nei 25 metų, anksčiau neturėję nuolatinio apmokamo darbo;

- asmenys, turintys rimtą negalią, atsiradusią dėl psichinio, protinio ar psichologinio negalavimo, bet vis dėlto galintys patekti į darbo rinką;

- migrantai darbuotojai, kurie atvyksta ar yra atvykę į Lietuvą ir tampa rezidentais, galinčiais pradėti darbinę veiklą, tačiau jiems reikalingas profesinis ir/ar kalbos mokymas;

- asmenys, norintys grįžti į darbą po mažiausiai trejų metų pertraukos, ir ypač asmenys, kurie metė darbą dėl sunkumų derinant savo darbą ir šeimyninį gyvenimą, pirmuosius šešis mėnesius po įdarbinimo;

- asmenys, vyresni nei 45 metų, kurie nėra įgiję aukštesnio nei vidurinis ar jam prilyginto išsilavinimo;

- buvę bedarbiai pirmuosius šešis mėnesius po įdarbinimo, jei prieš įdarbinant šie asmenys 12 mėnesių iš eilės neturėjo darbo.

Ūkio subjektas – įmonės, įstaigos, organizacijos ir kiti juridiniai asmenys, registruoti Lietuvoje, kurie vykdo ar gali vykdyti ūkinę (ekonominę) veiklą Lietuvos Respublikoje.

 

II. VALSTYBĖS PAGALBOS TEIKIMO SĄLYGOS

 

7. Valstybės pagalba gali būti teikiama šioje Tvarkoje nustatytus kriterijus atitinkančiam ūkio subjektui, jei pagrįstai galima tikėtis, kad toks pagalbos gavėjas bus pajėgus įgyvendinti projektą ir sugebės tęsti savo veiklą.

8. Valstybės pagalba gali būti teikiama tik tuo atveju, jei ji bus skatinamojo pobūdžio, o pagalbos gavėjas sugebės pademonstruoti papildomumą, t. y. pagalba turi būti būtina sąlyga projektui sėkmingai vykdyti ir be jos projektas negalėtų būti vykdomas ar galėtų būti vykdomas mažesne apimtimi, gerokai ilgiau ar būtų kur kas blogesnės kokybės. Valstybės pagalba gali būti teikiama tik tada, jei projektas, kuriam prašoma valstybės pagalbos dar nėra pradėtas įgyvendinti iki paraiškos padavimo momento.

9. Valstybės pagalba gali būti teikiama šioje Tvarkoje nustatytas sąlygas atitinkančiam projektui, jei ūkio subjekto planuojama vykdyti veikla yra remtina pagal BPD 2.2 priemonę ir jis atitinka bent vieną iš šių sąlygų:

9.1. skirtas ūkio subjekto darbuotojų ir vadovų mokymui, kvalifikacijos kėlimui ar perkvalifikavimui;

9.2. didina dirbančiųjų kvalifikacijos bei žinių lygį;

9.3. diegia modernias darbo ir darbo organizavimo formas ūkio subjektuose.

10. Pagalbos mokymui projekte tinkamos finansuoti išlaidos:

10.1. išlaidos, skirtos mokytojų, konsultantų, ekspertų išlaikymui (darbo apmokėjimui);

10.2. mokytojų ir apmokomų asmenų kelionių išlaidos;

10.3. kitos mokymui skirtos išlaidos (pavyzdžiui, medžiagos ir būtinos atsargos, metodinės medžiagos, vaizdinės priemonės, reklaminės medžiagos įsigijimas, programų ir kt. medžiagos spausdinimas, skelbimai spaudoje, vertimo darbai, pašto paslaugos, sinchroninis vertimas, salių nuoma, vaizdinės demonstravimo ir garsinės aparatūros, įrangos nuoma ir pan.);

10.4. įrankių ir įrangos nusidėvėjimas (tiek, kiek jie naudojami vien tik mokymui);

10.5. su mokymo projektu susijusių konsultavimo ir orientavimo paslaugų išlaidos;

10.6. apmokomų asmenų išlaikymo išlaidos (pvz., dienpinigiai), ne didesnės nei visų kitų aukščiau nurodytų išlaidų suma (suskaičiuojamas tik laikas, kurio metu apmokomas asmuo faktiškai dalyvauja mokymo procese, atėmus laiką, praleistą gamyboje, arba jam tolygų laiką).

Tinkamos finansuoti išlaidos turi būti pagrįstos patvirtinančiais dokumentais, skaidrios ir išvardytos papunkčiui.

11. Valstybės pagalba pagal šią Tvarką teikiama tik tai išlaidų daliai, kurią gali bendrafinansuoti Europos Sąjungos struktūriniai fondai. Išlaidų finansavimo iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų taisykles ir sąlygas apibrėžia Lietuvos 2004–2006 m. bendrojo programavimo dokumento priemonių ir projektų, finansuojamų įgyvendinant šias priemones, administravimo ir finansavimo taisyklės (toliau – Taisyklės), patvirtintos Lietuvos Respublikos finansų ministro 2004 m. sausio 28 d. įsakymu Nr. 1K-033 (Žin., 2004, Nr. 19-599, Nr. 93-3421) bei gairės pareiškėjams.

12. Papildomas sąlygas, kuriomis gali būti teikiama valstybės pagalba iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų, nustato BPD, jo programos priedas, Europos Sąjungos struktūrinių fondų vadovas, gairės pareiškėjams ir kiti teisės aktai, reglamentuojantys Europos Sąjungos struktūrinių fondų paramos administravimą ir teikimą.

 

III. FINANSUOJAMOS IŠLAIDOS BEI VALSTYBĖS PAGALBOS INTENSYVUMAS

 

13. Išlaidos finansuojamos, jei jos atitinka šias sąlygas:

13.1. išlaidos yra būtinos projektui įgyvendinti;

13.2. išlaidos yra priskirtos tinkamų finansuoti išlaidų kategorijai, nurodytai šioje Tvarkoje;

13.3. išlaidos yra numatytos sutartyje dėl pagalbos teikimo ir atitinka efektyvaus finansų valdymo principus;

13.4. išlaidos atsiranda projekto įgyvendinimo metu;

13.5. išlaidos yra faktiškai turimos, užregistruotos pagalbos gavėjo sąskaitose, identifikuojamos, patikrinamos bei pagrįstos nustatytais pateisinančiais dokumentais;

13.6. išlaidos yra tinkamos finansuoti iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų.

14. Tos pačios projekto išlaidos negali būti finansuojamos, remiantis keliais sprendimais skirti valstybės pagalbą.

15. Pagalba mokymui teikiama, jei ji atitinka toliau nurodytus intensyvumo dydžius tinkamų dengti išlaidų atžvilgiu:

15.1. valstybės pagalbos, teikiamos bendrajam mokymui dideliems ūkio subjektams intensyvumas neviršija 60 proc., o pagalbos mažiems ar vidutiniams ūkio subjektams – 80 proc. mokymui skirtų lėšų;

15.2. valstybės pagalbos, teikiamos specialiajam mokymui dideliems ūkio subjektams intensyvumas neviršija 35 proc., o pagalbos mažiems ar vidutiniams ūkio subjektams – 45 proc. mokymui skirtų išlaidų;

15.3. didžiausias leistinas valstybės pagalbos mokymui intensyvumas, nurodytas šios Tvarkos 15.1 ir 15.2 punktuose, gali būti padidintas 10 punktų, jei mokymas teikiamas darbuotojams, esantiems socialiai nepalankioje padėtyje;

15.4. teikiant pagalbą jūrų transporto ūkio subjektams, pagalbos bendrajam ar specialiajam mokymui intensyvumas gali siekti 100 proc. mokymo išlaidų, jei: apmokomas asmuo yra tik laikinas darbuotojas, o ne nuolatinis laivo įgulos narys; ir mokymas vyksta Lietuvos laivuose arba laivuose, kuriuose dirba ne mažiau kaip 50 proc. Lietuvos Respublikos piliečių;

15.5. teikiant pagalbą pagal projektą tiek bendrajam, tiek specialiajam mokymui, kai nustatant didžiausią leistiną valstybės pagalbos intensyvumą neįmanoma išskirti bendrojo ir specialiojo mokymo elementų, arba jei teikiant pagalbą nėra įmanoma nustatyti kokiam mokymui (bendrajam ar specialiajam) teikiama pagalba, valstybės pagalbos intensyvumas nustatomas kaip nurodyta šios tvarkos 15.2 punkte.

16. Nustatant, ar valstybės pagalba atitinka 15 punkto nuostatas, įtraukiamos tiek valstybės ar savivaldybių biudžetų, tiek kitų piniginių fondų lėšos, įskaitant ir lėšas iš Europos Sąjungos paramos fondų. Nustatant pagalbos intensyvumą, įtraukiamos ir išlaidos, kurios yra padengiamos taikant kitą valstybės pagalbos teikimo tvarką (jei dengiamos tos pačios išlaidos).

17. Pagalbos mokymui priemonės gali būti supjungiamos tik neviršijant 15 punkte nurodytų intensyvumo dydžių.

 

IV. VALSTYBĖS PAGALBOS TEIKIMO TVARKA

 

18. Valstybės pagalba teikiama vadovaujantis pagalbos teikėjo, pagalbos gavėjo ir kitų asmenų, dalyvaujančių pagalbos teikimo procese, pasirašyta paramos teikimo sutartimi, kuri sudaroma remiantis pagalbos teikėjo sprendimu dėl pagalbos suteikimo.

19. Remiamas veiklas, paraiškų formą, teikimo tvarką ir sąlygas, projektų vertinimo, atrankos kriterijus ir tvarką bei kitus su paramos teikimu susijusius klausimus reglamentuoja BPD, BPD priedas, Taisyklės, Gairės pareiškėjams ir kiti teisės aktai.

 

V. LĖŠŲ IŠMOKĖJIMAS IR KONTROLĖ

 

20. Lėšos pagalbos gavėjui pervedamos po to, kai gavėjas pateikia mokėjimų prašymus ir turėtas išlaidas patvirtinančius dokumentus. Mokėjimų prašymai gali būti pateikiami ne vėliau kaip iki 2008 m. rugsėjo 1 d. Mokėjimų prašymų pateikimo, jų nagrinėjimo ir tenkinimo tvarka, lėšų pervedimo procedūros nustatomos Gairėse pareiškėjams ir paramos teikimo sutartyje.

21. Pagalbos gavėjo išlaidų dalis, kurią pagal mokėjimų prašymą prašoma finansuoti, gali būti finansuojama tik tada, jei pagalbos gavėjo padarytos išlaidos atitinka visas šias sąlygas:

21.1. sutartyje dėl valstybės pagalbos teikimo yra numatyta finansuoti atitinkamą tokių išlaidų kategoriją ir dalį;

21.2. išlaidos atitinka efektyvaus finansų valdymo principus;

21.3. išlaidos atsirado projekto įgyvendinimo metu;

21.4. išlaidos yra faktiškai turimos, užregistruotos pagalbos gavėjo sąskaitose, identifikuojamos ir patikrinamos, pagrįstos atitinkamais dokumentais;

21.5. pagalbos gavėjas yra įvykdęs visas kitas sąlygas, numatytas šioje Tvarkoje ir sutartyje dėl valstybės pagalbos teikimo.

22. Tuo atveju, jei pagalbos gavėjo faktinės tinkamos išlaidos yra mažesnės nei nustatytos paramos teikimo sutartyje, valstybės pagalbos dalis turi būti atitinkamai sumažinta, kad nebūtų pažeistas sutartyje nustatytas valstybės pagalbos intensyvumas konkrečioms išlaidoms.

23. Pagalbos teikėjas turi teisę atlikti pagalbos gavėjo auditą ar finansinį patikrinimą, siekdamas nustatyti, ar tinkamai naudojama valstybės pagalba. Audito ir finansinio patikrinimo atlikimo tvarką, pagalbos gavėjo bei atliekančios auditą ar patikrinimą institucijos teises ir pareigas nustato Taisyklės.

24. Tuo atveju, jei mokėjimo prašymo pateikimo momentu paramos gavėjas – smulkaus ar vidutinio verslo ūkio subjektas – yra tapęs dideliu ūkio subjektu, mokamos valstybės pagalbos intensyvumas ir dydis yra koreguojamas atsižvelgiant į dideliam ūkio subjektui leidžiamos analogiškos pagalbos intensyvumą ir dydį.

 

VI. VALSTYBĖS PAGALBOS GRĄŽINIMAS

 

25. Valstybės pagalba, suteikta pagalbos gavėjui, gali būti susigrąžinta, jei pagalbos gavėjas:

25.1. pateikia klaidingą informaciją apie projektą, kuriam prašoma valstybės pagalbos;

25.2. nuslepia aplinkybes, galinčias lemti sprendimą dėl valstybės pagalbos skyrimo;

25.3. atsisako pateikti informaciją, dokumentus ar kitą reikalingą medžiagą tam, kad būtų sumokėtos valstybės pagalbos lėšos arba kontroliuojama, kaip jos panaudojamos;

25.4. atsisako suteikti informaciją ar pagalbą, reikalingas valstybės pagalbos lėšų finansiniam patikrinimui ar auditui atlikti;

25.5. panaudoja lėšas ne tais tikslais, kurie buvo nurodyti teikiant paraišką valstybės pagalbai gauti ar pažeidžiant kitas valstybės pagalbos suteikimo sąlygas, nesilaiko Tvarkoje ir paramos teikimo sutartyje nustatytų apribojimų;

25.6. negalėjo gauti tokios pagalbos dėl kitų priežasčių.

26. Tuo atveju, jei pagalba išieškoma dėl pagalbos gavėjo kaltės, išieškoma visa faktiškai suteikta pagalbos suma ir paramos teikimo sutartyje nustatytos palūkanos (laikotarpiui nuo momento, kada pagalbos gavėjas gavo pagalbą savo dispozicijai iki visos pagalbos grąžinimo momento), bet ne mažesnės, nei nustatytos Europos Komisijos valstybės pagalbos grąžinimo atveju.

27. Turtas, kurį pagalbos gavėjas įsigijo pasinaudodamas pagalbos lėšomis, negali būti parduotas, dovanotas arba kitaip perleistas, taip pat išvežtas už Lietuvos Respublikos teritorijos ribų ne mažiau kaip penkerius metus nuo projekto įgyvendinimo pabaigos.

28. Sprendimą susigrąžinti pagalbą iš pagalbos gavėjo priima pagalbos teikėjas.

29. Išsamią pagalbos grąžinimo tvarką nustato kiti teisės aktai.

 

VII. SKUNDŲ NAGRINĖJIMAS

 

31. Suinteresuotų asmenų skundai dėl priimtų sprendimų ar valstybės pagalbos teikėjo veiksmų teisėtumo bei kiti kilę ginčai nagrinėjami teisės aktų nustatyta tvarka.

 

VIII. KITOS NUOSTATOS

 

32. Paramos teikimo sutartys dėl valstybės pagalbos pagal šią Tvarką skyrimo gali būti pasirašytos ne vėliau kaip iki 2006 m. gruodžio 31 d.

33. Iškilus Tvarkos nuostatų ir Tvarkoje nurodytų Europos Sąjungos teisės aktų arba kitų Europos Sąjungos teisės aktų, reglamentuojančių valstybės pagalbos teikimą, imperatyvių normų prieštaravimams, teikiant pagalbą bus remiamasi Tvarkoje nurodytais ir atitinkamai kitais Europos Sąjungos teisės aktais.

34. Pasikeitus Tvarkoje minimiems nacionaliniams ir Europos Sąjungos teisės aktams, Tvarka bus atitinkamai keičiama.

______________