LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL LIETUVIŲ GESTŲ KALBOS VERTĖJŲ PASLAUGŲ TEIKIMO 2013–2017 METŲ PRIEMONIŲ PLANO PATVIRTINIMO
2013 m. vasario 19 d. Nr. A1-62
Vilnius
Vadovaudamasi Nacionalinės neįgaliųjų socialinės integracijos 2010–2012 metų programos įgyvendinimo priemonių plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2010 m. gegužės 17 d. įsakymu Nr. A1-194 (Žin., 2010, Nr. 58-2854, Nr. 134-6867; 2011, Nr. 42-1995, Nr. 115-5421), 3.12 punktu:
1. T v i r t i n u Lietuvių gestų kalbos vertėjų paslaugų teikimo 2013–2017 metų priemonių planą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2013 m. vasario 19 d. įsakymu Nr. A1-62
lietuvių gestų kalbos vertėjų paslaugų teikimo 2013–2017 metų priemonių planas
1. Lietuvių gestų kalbos vertėjų paslaugų teikimo 2013–2017 metų priemonių planas (toliau – planas) parengtas siekiant įgyvendinti Nacionalinės neįgaliųjų socialinės integracijos 2013–2019 metų programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. lapkričio 21 d. nutarimu Nr. 1408 (Žin., 2012, Nr. 137-7021), nuostatas, kuriomis numatyta didinti viešųjų paslaugų prieinamumą neįgaliesiems.
2. Plano tikslas – integruoti klausos negalią turinčius asmenis į visuomenę ir mažinti jų socialinę atskirtį.
3. Plano parengimą lėmė būtinybė užtikrinti lietuvių gestų kalbos vertėjų paslaugų teikimą klausos negalią turintiems asmenims, atsižvelgiant į šalyje sudariusią padėtį:
3.1. Lietuvių gestų kalba (toliau – gestų kalba) yra pagrindinė kalbinės mažumos – kurčiųjų bendruomenės, gyvenančios Lietuvoje, – bendravimo, informacijos gavimo ir perteikimo aplinkiniams priemonė. Vienas svarbiausių klausos negalią turinčių asmenų įtraukimo į visuomenės gyvenimą ir atskirties mažinimo būdų – teikti jiems informaciją gestų kalba, sudarant sąlygas laiku gauti kokybiškas gestų kalbos vertėjų paslaugas.
3.2. 2012 metais gestų kalbos vertėjų paslaugas teikė 5 gestų kalbos vertėjų centruose (Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Šiaulių, Panevėžio) dirbantys gestų kalbos vertėjai (96 etatai) ir Lietuvos kurčiųjų draugijos 6 reabilitacijos centruose bei viešojoje įstaigoje „Surdologijos centre“ (toliau – Surdologijos centras) dirbantys vertėjai (7,5 etato). Kiekvienas gestų kalbos vertėjų centras 2 apskričių teritorijose organizavo ir teikė paslaugas. Gestų kalbos vertėjų centrų duomenimis, 2012 metų pradžioje šalyje gyveno 6202 klausos negalią turintys asmenys.
3.3. Klausos negalią turintiems asmenims gestų kalbos vertėjų paslaugos iki 2012 metų buvo teikiamos individualiai verčiant socialinės paskirties, gydymo, švietimo ir kitose įstaigose. Kvalifikuotų gestų kalbos vertėjų trūksta, todėl klausos negalią turintys asmenys kartais turi laukti net keletą dienų, kad užsisakytų vertėjo paslaugą. Vienas iš būdų didinti šių paslaugų prieinamumą – teikti gestų kalbos vertimo paslaugas nuotoliniu būdu vaizdo skambučiais per mobiliuosius ir išmaniuosius telefonus (su vaizdo kamera priekyje), kuriais klausos negalią turintys asmenys gali skambinti, naudodami 3G mobilųjį ryšį.
3.4. Gestų kalbos vertėjus Lietuvoje rengia vienintelė aukštoji mokykla – Vilniaus kolegija. Vertėjo išsilavinimą iki šiol yra įgiję apie 40 proc. visų šalyje dirbančių gestų kalbos vertėjų. Kita dalis dirbančių vertėjų yra savamoksliai. Vertėjams sudarytos galimybės tobulinti profesinę kvalifikaciją pagal jų gebėjimus ir poreikius atitinkančias Surdologijos centro parengtas neformaliojo mokymo programas. Tačiau vertėjų kvalifikacijai tobulinti nėra pritaikytos technologinės bazės, trūksta lektorių, mokymo programų ir metodinės medžiagos, esama sistema neskatina gestų kalbos vertėjų siekti išsilavinimo, nėra vertinama jų profesinė kompetencija.
3.5. Įvairios visuomenės grupės (viešąsias paslaugas teikiantys specialistai, klausos negalią turinčių asmenų šeimų nariai bei patys kurtieji) reiškia norą mokytis gestų kalbos pagal neformalaus mokymo programas, tačiau šių tikslinių grupių poreikiai nėra visiškai tenkinami.
3.6. Klausos negalią turintiems asmenims labai svarbu laiku gauti plačiajai visuomenei prieinamą informaciją. Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymo (Žin., 1996, Nr. 71-1706; 2006, Nr. 82-3254) 34 straipsnio 1 dalyje reglamentuota, kad viešosios informacijos teikėjai ir skleidėjai pagal galimybes užtikrina, kad skleidžiama viešoji informacija taptų prieinama neįgaliesiems. Lietuvos Respublikos Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 102-2319; 2005, Nr. 153-5639) 5 straipsnio 9 dalyje reglamentuota, kad Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija (toliau – LRT) rengia programas klausos ir regos neįgaliesiems. Tokių programų transliavimo televizijos programose mastus nustato LRT taryba, atsižvelgdama į LRT finansines galimybes. 2011–2012 metais į gestų kalbą šalyje vienintelio LRT (LTV kanalu) buvo verčiamos tik 20 minučių trukmės „Pavakario žinios“. Tokie gestų kalbos vertimo mastai yra nepakankami, kad užtikrintų informacijos prieinamumą klausos negalią turintiems asmenims.
4. Įgyvendinus plane nustatytą tikslą ir uždavinius, bus plėtojamos gestų kalbos vertėjų paslaugos ir gerinama jų kokybė, didinamas šių paslaugų ir informacijos prieinamumas klausos negalią turintiems asmenims, teikiant gestų kalbos vertėjų paslaugas ne tik individualiai, bet ir nuotoliniu būdu, panaudojant šiuolaikines informacines bei ryšių technologijas, vykdant gestų kalbos vertėjų kvalifikacijos tobulinimą ir atestaciją, mokant gestų kalbos įvairias vartotojų grupes (įskaitant viešąsias paslaugas teikiančius specialistus bei klausos negalią turinčius asmenis ir jų šeimų narius), tobulinant gestų kalbos vertėjų paslaugų teikimo teisinį reglamentavimą ir verčiant į gestų kalbą LRT informacines bei kitas laidas.
6. Plano įgyvendinimą koordinuoja Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos.
7. Už plane numatytų priemonių įgyvendinimą atsakingos valstybės institucijos ir įstaigos:
7.1. Gestų kalbos vertėjų centrai kasmet, pasibaigus kiekvienam ataskaitinių metų ketvirčiui, pateikia atitinkamų priemonių vykdymo ir joms skirtų asignavimų panaudojimo ketvirtines ataskaitas Neįgaliųjų reikalų departamentui prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos.
Lietuvių gestų kalbos vertėjų paslaugų teikimo 2013–2017
metų priemonių plano
1 priedas
2013–2017 METŲ PRIEMONIŲ PLANO TIKSLAS, UŽDAVINIAI, PRIEMONĖS, ASIGNAVIMAI IR ĮGYVENDINANČIOS INSTITUCIJOS
Eil. Nr. |
Tikslo, uždavinio, priemonės pavadinimas |
Numatomi 2013 metų asignavimai (tūkst. litų) |
Numatomi 2014 metų asignavimai (tūkst. litų) |
Numatomi 2015 metų asignavimai (tūkst. litų) |
Numatomi 2016 metų asignavimai (tūkst. litų) |
Numatomi 2017 metų asignavimai (tūkst. litų) |
Įgyvendinanti institucija |
||||||
1. |
Tikslas – integruoti klausos negalią turinčius asmenis į visuomenę ir mažinti jų socialinę atskirtį |
|
|
|
|
|
|
||||||
1.1. |
Uždavinys – plėtoti gestų kalbos vertėjų paslaugas ir didinti jų įvairovę klausos negalią turintiems asmenims |
|
|
|
|
|
|
||||||
1.1.1. |
Priemonė – teikti gestų kalbos vertėjų paslaugas Vilniaus ir Alytaus apskrityse |
1022,0 išlaidoms 35,0 turtui Iš viso 1057,0 |
1148,0 išlaidoms 21,0 turtui Iš viso 1169,0 |
1300,0 išlaidoms 30,0 turtui Iš viso 1330,0 |
1367,0 išlaidoms 30,0 turtui Iš viso 1397,0 |
1435,0 išlaidoms 20,0 turtui Iš viso 1455,0 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Vilniaus apskrities gestų kalbos vertėjų centras |
||||||
1.1.2. |
Priemonė – teikti gestų kalbos vertėjų paslaugas Kauno ir Marijampolės apskrityse |
959,0 išlaidoms 40,0 turtui Iš viso 999,0 |
1159,0 išlaidoms 20,0 turtui Iš viso 1179,0 |
1280,0 išlaidoms 20,0 turtui Iš viso 1300,0 |
1350,0 išlaidoms 20,0 turtui Iš viso 1370,0 |
1400,0 išlaidoms 20,0 turtui Iš viso 1420,0 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Kauno apskrities gestų kalbos vertėjų centras |
||||||
1.1.3. |
Priemonė – teikti gestų kalbos vertėjų paslaugas Klaipėdos ir Tauragės apskrityse |
551,5 išlaidoms 10,0 turtui Iš viso 561,5 |
638,0 išlaidoms 15,0 turtui Iš viso 653,0 |
695,0 išlaidoms 20,0 turtui Iš viso 715,0 |
822,0 išlaidoms 20,0 turtui Iš viso 842,0 |
900,0 išlaidoms 20,0 turtui Iš viso 920,0 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Klaipėdos apskrities gestų kalbos vertėjų centras |
||||||
1.1.4. |
Priemonė – teikti gestų kalbos vertėjų paslaugas Panevėžio ir Utenos apskrityse |
499,0 išlaidoms 1,0 turtui Iš viso 500,0 |
597,0 išlaidoms
Iš viso 597,0 |
677,0 išlaidoms 6,0 turtui Iš viso 683,0 |
742,0 išlaidoms 10,0 turtui Iš viso 752,0 |
820,0 išlaidoms 5,0 turtui Iš viso 825,0 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Panevėžio apskrities gestų kalbos vertėjų centras |
||||||
1.1.5. |
Priemonė – teikti gestų kalbos vertėjų paslaugas Šiaulių ir Telšių apskrityse |
470,3 išlaidoms
Iš viso 470,3 |
557,0 išlaidoms 20,0 turtui Iš viso 577,0 |
617,0 išlaidoms
Iš viso 617,0 |
673,0 išlaidoms 20,0 turtui Iš viso 693,0 |
750,0 išlaidoms 15,0 turtui Iš viso 765,0 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Šiaulių apskrities gestų kalbos vertėjų centras |
||||||
1.1.6. |
Priemonė – teikti gestų kalbos vertėjų paslaugas Lietuvos kurčiųjų draugijoje, kurčiųjų reabilitacijos centruose ir Surdologijos centre |
135,0 |
180,0 |
220,0 |
265,0 |
275,0 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos |
||||||
1.1.7. |
Priemonė – organizuoti ir plėtoti gestų kalbos paslaugų teikimą nuotoliniu būdu |
70,0 |
200,0 |
300,0 |
350,0 |
400,0 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Kauno apskrities gestų kalbos vertėjų centras |
||||||
1.2. |
Uždavinys – gerinti lietuvių gestų kalbos mokymo, vertimo paslaugų kokybę bei informacijos prieinamumą klausos negalią turintiems asmenims |
|
|
|
|
|
|
||||||
1.2.1. |
Priemonė – organizuoti lietuvių gestų kalbos vertėjų kvalifikacinius mokymus |
|
129,0 |
|
|
|
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos |
||||||
1.2.2. |
Priemonė – vadovaujantis socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatyta tvarka, organizuoti ir vykdyti gestų kalbos vertėjų atestaciją |
|
10,0 |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos |
||||||
1.2.3. |
Priemonė – versti į gestų kalbą LRT televizijos kanalų informacines ir kitas laidas |
|
64,0 |
118,0 |
118,0 |
127,0 |
Viešoji įstaiga Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija |
||||||
1.2.4. |
Priemonė – atrinkti metodinius gestų kalbos vertėjų centrus ir rengti lietuvių gestų kalbos mokymo, gestų kalbos vertėjų kvalifikacijos tobulinimo bei metodinę medžiagą įvairioms suaugusių vartotojų grupėms ir juos mokyti |
458,0 |
490,0 |
540,0 |
575,0 |
560,0 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos |
||||||
1.2.5. |
Priemonė – šviesti visuomenę ir klausos negalią turinčius asmenis gestų kalbos klausimais |
27,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos |
||||||
1.2.6. |
Priemonė – gerinti gestų kalbos mokymo materialinę bazę kurčiųjų reabilitacijos centruose ir metodiniuose centruose |
|
90,0 turtui |
100,0 turtui |
|
170,0 turtui |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos |
||||||
Iš viso 90,0 |
Iš viso 100,0 |
|
Iš viso 170,0 |
||||||||||
1.3. |
Uždavinys – tobulinti teisinę bazę, reglamentuojančią gestų kalbos vertėjų paslaugų teikimą |
|
|
|
|
|
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos |
||||||
1.3.1. |
Priemonė – parengti teisės aktus, teisės aktų pakeitimus, reglamentuojančius gestų kalbos vertėjų atostogų trukmę, teikiamų paslaugų apmokėjimą |
|
|
5,0 |
|
5,0 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos |
||||||
|
Iš viso |
4191,8 išlaidoms 86,0 turtui Iš viso 4277,8 |
5272,0 išlaidoms 166,0 turtui Iš viso 5438,0 |
5862,0 išlaidoms 176,0 turtui Iš viso 6038,0 |
6372,0 išlaidoms 100,0 turtui Iš viso 6472,0 |
6782,0 išlaidoms 250,0 turtui Iš viso 7032,0 |
|
||||||
__________________________
Lietuvių gestų kalbos vertėjų paslaugų teikimo
2013–2017 metų priemonių plano
2 priedas
2013–2017 METŲ PRIEMONIŲ PLANO VERTINIMO KRITERIJAI IR JŲ REIKŠMĖS
Eil. Nr. |
Tikslų, uždavinių, vertinimo kriterijų pavadinimai ir matavimo vienetai |
Vertinimo kriterijų reikšmės |
Įgyvendinanti institucija |
||||||||||
2013 metų |
2014 metų |
2015 metų |
2016 metų |
2017 metų |
|||||||||
1. |
Plano tikslui – integruoti klausos negalią turinčius asmenis į visuomenę ir mažinti jų socialinę atskirtį |
|
|
|
|
|
|
||||||
|
Klausos negalią turinčių asmenų, gaunančių gestų kalbos vertėjų paslaugas, dalis iš bendro klausos negalią turinčių asmenų skaičiaus, procentais (rezultato) |
41 |
42 |
43 |
44 |
45 |
|
||||||
1.1. |
Uždavinys – plėtoti gestų kalbos vertėjų paslaugas ir jų įvairovę klausos negalią turintiems asmenims |
|
|
|
|
|
|
||||||
1.1.1. |
Vidutinis Vilniaus gestų kalbos vertėjų centro teritorijoje gyvenančių kurčiųjų skaičius, tenkantis vienam vertėjo etatui |
70 |
60 |
55 |
50 |
40 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Vilniaus apskrities gestų kalbos vertėjų centras |
||||||
1.1.2. |
Vidutinis Kauno gestų kalbos vertėjų centro teritorijoje gyvenančių kurčiųjų skaičius, tenkantis vienam vertėjo etatui |
70 |
60 |
55 |
50 |
40 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Kauno apskrities gestų kalbos vertėjų centras |
||||||
1.1.3. |
Vidutinis Klaipėdos gestų kalbos vertėjų centro teritorijoje gyvenančių kurčiųjų skaičius, tenkantis vienam vertėjo etatui |
70 |
60 |
55 |
50 |
40 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Klaipėdos apskrities gestų kalbos vertėjų centras |
||||||
1.1.4. |
Vidutinis Panevėžio gestų kalbos vertėjų centro teritorijoje gyvenančių kurčiųjų skaičius, tenkantis vienam vertėjo etatui |
70 |
60 |
55 |
50 |
40 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Panevėžio apskrities gestų kalbos vertėjų centras |
||||||
1.1.5. |
Vidutinis Šiaulių gestų kalbos vertėjų centro teritorijoje gyvenančių kurčiųjų skaičius, tenkantis vienam vertėjo etatui |
70 |
60 |
55 |
50 |
40 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Šiaulių apskrities gestų kalbos vertėjų centras |
||||||
1.1.6. |
Lietuvių gestų kalbos vertimo paslaugas Lietuvos kurčiųjų draugijoje, Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Panevėžio, Šiaulių kurčiųjų reabilitacijos centruose ir Surdologijos centre teikiančių lietuvių gestų kalbos vertėjų etatų skaičius |
7,5 |
10 |
10 |
11 |
12 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos |
||||||
1.1.7. |
Nuotoliniu būdu suteiktų gestų kalbos vertėjų paslaugų skaičius |
1500 |
2000 |
3000 |
4000 |
5000 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos |
||||||
1.2. |
Uždavinys – gerinti lietuvių gestų kalbos mokymo, vertimo paslaugų kokybę bei informacijos prieinamumą klausos negalią turintiems asmenims |
|
|
|
|
|
|
||||||
1.2.1. |
Gestų kalbos vertėjų kvalifikaciniuose mokymuose dalyvavusių gestų kalbos vertėjų skaičius |
|
34 |
|
|
|
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos |
||||||
1.2.2. |
Atestuotų vertėjų dalis iš bendro gestų kalbos vertėjų skaičiaus, procentais |
|
10 |
20 |
30 |
50 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos |
||||||
1.2.3. |
Į gestų kalbą verstų televizijos informacinių ir kitų laidų transliacijų dalis iš bendro LRT televizijos transliacijų skaičiaus, procentais |
|
10 |
15 |
17 |
20 |
Viešoji įstaiga Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija |
||||||
1.2.4. |
Parengtų gestų kalbos mokymo programų (kartu su metodine medžiaga), skirtų viešąsias paslaugas teikiantiems specialistams ir kitiems visuomenės nariams bei gestų kalbos vertėjų kvalifikacijai tobulinti, skaičius |
3 |
2 |
3 |
2 |
2 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos |
||||||
|
Pagal gestų kalbos mokymo programas mokytų suaugusiųjų viešąsias paslaugas teikiančių specialistų, kurčiųjų, jų šeimų narių ir kitų visuomenės narių, parengtų lietuvių gestų kalbos kursų lektorių bei kvalifikaciją tobulinusių gestų kalbos vertėjų skaičius |
190 |
220 |
160 |
170 |
140 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos |
||||||
|
Parengtų pašnekesių žodynėlių gestų kalba visuomenės nariams, viešąsias paslaugas teikiantiems specialistams bei kurčiųjų šeimų nariams skaičius |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos |
||||||
1.2.5. |
Konsultacijų gestų kalbos klausimais, suteiktų nuotoliniu būdu (interneto svetainėje), skaičius |
30 |
50 |
50 |
50 |
50 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos |
||||||
|
Surengtų šviečiamųjų seminarų ir konferencijų kurtiesiems ir specialistams gestų kalbos klausimais skaičius |
|
5 |
1 |
2 |
3 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos |
||||||
|
Parengtų ir išleistų šviečiamųjų leidinių gestų kalba skaitmeniniu formatu skaičius |
|
1 |
1 |
1 |
1 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos |
||||||
1.2.6. |
Kurčiųjų reabilitacijos centrų ir metodinių centrų, kuriuose pagerinta materialinė bazė gestų kalbai mokyti, skaičius |
|
1 |
1 |
|
6 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos |
||||||
1.3. |
Uždavinys – tobulinti teisinę bazę, reglamentuojančią gestų kalbos vertėjų paslaugų teikimą |
|
|
|
|
|
|
||||||
1.3.1. |
Parengtų (pakeistų) teisės aktų, reglamentuojančių gestų kalbos vertėjų atostogų trukmę, teikiamų paslaugų apmokėjimą, skaičius |
|
|
1 |
|
1 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos |
||||||
________________________