LIETUVOS BANKO VALDYBOS
NUTARIMAS
DĖL Lietuvos banko valdybos 2003 m. gruodžio 24 d. nutarimo Nr. 139 „Dėl pinigų finansinių institucijų paskolų ir indėlių palūkanų normų statistinės atskaitomybės“ pakeitimo
2009 m. gruodžio 3 d. Nr. 224
Vilnius
1. Pakeisti Lietuvos banko valdybos 2003 m. gruodžio 24 d. nutarimą Nr. 139 „Dėl pinigų finansinių institucijų paskolų ir indėlių palūkanų normų statistinės atskaitomybės“ (Žin., 2004, Nr. 7-176; 2007, Nr. 54-2120) ir išdėstyti jį nauja redakcija:
„LIETUVOS BANKO VALDYBA
NUTARIMAS
DĖL PINIGŲ FINANSINIŲ INSTITUCIJŲ PASKOLŲ IR INDĖLIŲ PALŪKANŲ NORMŲ STATISTINĖS ATSKAITOMYBĖS
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo (Žin., 1994, Nr. 99-1957; 2001, Nr. 28-890; 2004, Nr. 28-869; 2006, Nr. 48-1699) 8 straipsnio 1 dalies 9 punktu, 54 ir 54(1) straipsniais ir atsižvelgdama į Europos centrinių bankų sistemos ir Europos centrinio banko statuto 5 straipsnį ir Europos centrinio banko 2009 m. kovo 31 d. reglamentą (EB) Nr. 290/2009, iš dalies keičiantį reglamentą (EB) Nr. 63/2002 (ECB/2001/18) dėl statistikos apie indėlių ir paskolų palūkanų normas, kurias taiko pinigų finansų įstaigos namų ūkiams ir nefinansinėms korporacijoms, (ECB/2009/7), Lietuvos banko valdyba nutaria:
1. Patvirtinti:
1.1. Pinigų finansinių institucijų paskolų ir indėlių palūkanų normų statistinės atskaitomybės bendrąsias nuostatas (pridedama);
2. Pavesti pinigų finansinių institucijų paskolų ir indėlių palūkanų normų statistinių ataskaitų duomenis renkančiam Lietuvos banko departamentui:
2.1. tvarkyti pinigų finansinių institucijų paskolų ir indėlių palūkanų normų statistinių ataskaitų duomenis teikiančių kredito įstaigų ir kitų institucijų sąrašą;
PATVIRTINTA
Lietuvos banko valdybos
2003 m. gruodžio 24 d. nutarimu Nr. 139
(Lietuvos banko valdybos
2009 m. gruodžio 3 d.
nutarimo Nr. 224 redakcija)
PINIGŲ FINANSINIŲ INSTITUCIJŲ PASKOLŲ IR INDĖLIŲ PALŪKANŲ NORMŲ STATISTINĖS ATSKAITOMYBĖS BENDROSIOS NUOSTATOS
I. PASKIRTIS IR PAGRINDINĖS SĄVOKOS
1. Pinigų finansinių institucijų paskolų ir indėlių palūkanų normų statistinės atskaitomybės bendrosios nuostatos (toliau – bendrosios nuostatos) nustato bendruosius pinigų finansinių institucijų (toliau – PFI) paskolų ir indėlių palūkanų normų statistinės atskaitomybės reikalavimus ir klasifikavimo principus, rengimo ir pateikimo Lietuvos bankui tvarką, statistinės informacijos kokybės reikalavimus ir naudojimo tvarką.
2. PFI paskolų ir indėlių palūkanų normų statistinės atskaitomybės paskirtis – pateikti Lietuvos bankui išsamią aukštos kokybės statistinę informaciją apie paskolų ir indėlių palūkanų normas, kurias taiko Lietuvos PFI namų ūkiams ir nefinansinėms korporacijoms, reikalingą palūkanų normų raidai stebėti ir Europos centrinių bankų sistemos užduotims vykdyti.
3. Šiose bendrosiose nuostatose „pinigų finansinė institucija“, „rezidentas“, „nefinansinės korporacijos“, „pradinis terminas“ ir „įspėjamasis laikotarpis“ reiškia tą patį, ką ir Lietuvos banko valdybos 2009 m. gruodžio 3 d. nutarimu Nr. 223 patvirtintose Pinigų finansinių institucijų balanso statistinės atskaitomybės bendrosiose nuostatose (toliau – PFI balanso statistinės atskaitomybės bendrosios nuostatos), o „namų ūkiai“ apima PFI balanso statistinės atskaitomybės bendrosiose nuostatose vartojamų grupių „namų ūkiai“ ir „ne pelno institucijos, teikiančios paslaugas namų ūkiams“ junginį.
4. Kredito įstaigos ir kitos institucijos – tai visos PFI, išskyrus centrinius bankus ir pinigų rinkos fondus, apibrėžtus PFI balanso statistinės atskaitomybės bendrosiose nuostatose.
5. PFI paskolų ir indėlių palūkanų normų statistika – tai kredito įstaigų ir kitų institucijų Lietuvos rezidenčių palūkanų normų, taikomų namų ūkių ir nefinansinių korporacijų Lietuvos rezidentų paskoloms ir indėliams, statistika.
6. Potencialioji atskaitingoji visuma – tai kredito įstaigos ir kitos institucijos Lietuvos rezidentės, teikiančios paskolas namų ūkiams ir (ar) nefinansinėms korporacijoms Lietuvos rezidentėms ir (arba) priimančios indėlius iš jų.
7. Faktinė atskaitingoji visuma – tai kredito įstaigos ir kitos institucijos, kurias Lietuvos bankas atrinko iš potencialiosios atskaitingosios visumos vadovaudamasis principais, išdėstytais šiose bendrosiose nuostatose bei Europos centrinio banko 2001 m. gruodžio 20 d. reglamente (EB) Nr. 63/2002 dėl statistikos apie indėlių ir paskolų palūkanų normas, kurias taiko pinigų finansų įstaigos namų ūkiams ir nefinansinėms korporacijoms, (ECB/2001/18) (OL 2004 m. specialusis leidimas, 1 skyrius, 3 tomas, p. 421) (toliau – Europos centrinio banko reglamentas ECB/2001/18) su paskutiniais pakeitimais, padarytais Europos centrinio banko 2009 m. kovo 31 d. reglamentu (EB) Nr. 290/2009 (ECB/2009/7) (OL 2009 L 94, p. 75) (toliau – Europos centrinio banko reglamentas ECB/2009/7).
II. ATSKAITINGŲJŲ AGENTŲ ATRANKA
9. Lietuvos bankas atrenka PFI paskolų ir indėlių palūkanų normų statistinės atskaitomybės atskaitinguosius agentus iš potencialiosios atskaitingosios visumos taikydamas imčių metodiką. Paskolų ir indėlių naujų susitarimų sumos ir palūkanų normos bei likučių palūkanų normos yra imtimi įvertinami kintamieji. Jie vadinami imties kintamaisiais.
10. Siekiant užtikrinti, kad imtis būtų reprezentatyvi, o imties paklaida būtų maža, taikoma sluoksniuotoji atranka su sluoksniavimo kriterijumi – PFI rūšis. Remiantis pasirinktu sluoksniavimo kriterijumi, potencialioji atskaitingoji visuma skaidoma į du sluoksnius: a) bankai ir užsienio bankų filialai; b) Centrinė kredito unija, kredito unijos ir kitos institucijos.
11. Pasirinktas sluoksniavimo kriterijus nekeičiamas tol, kol jis leidžia skaidyti potencialiąją atskaitingąją visumą į vienalyčius sluoksnius, t. y. kai imties kintamųjų sluoksnių dispersijų suma gerokai mažesnė už visos faktinės atskaitingosios visumos bendrą dispersiją, ir kol jis yra susijęs su PFI paskolų ir indėlių palūkanų normų statistika, t. y. kai egzistuoja sąryšis tarp sluoksniavimo kriterijaus ir palūkanų normų bei sumų, kurios turi būti įvertintos imtimi.
12. Mažiausias imties dydis turi būti toks, kad galiotų bent viena iš šių sąlygų:
12.1. visų priemonių kategorijų naujų susitarimų palūkanų normų didžiausių atsitiktinių paklaidų vidurkis neviršija 10 bazinių punktų esant 90 proc. pasikliovimo lygmeniui;
12.2. imčiai priklauso bent 30 proc. potencialiosios atskaitingosios visumos arba, kai 30 proc. potencialiosios atskaitingosios visumos sudaro daugiau kaip 100 atskaitingųjų agentų, bent 100 atskaitingųjų agentų;
13. Mažiausias imties dydis taikomas tiek pradinei imčiai, tiek imčiai po peržiūros. Dėl susijungiančių arba pasitraukiančių institucijų imties dydis gali sumažėti iki būsimos peržiūros.
14. Lietuvos bankas gali atrinkti daugiau atskaitingųjų agentų, nei nustato mažiausias imties dydis.
15. Nustačius visus sluoksnius ir mažiausią imties dydį, faktinė atskaitingoji visuma atrenkama iš potencialiosios atskaitingosios visumos tokiu būdu: atrenkamos visos sluoksnio „bankai ir užsienio bankų filialai“ PFI ir likusios bent dvi didžiausios sluoksnio „Centrinė kredito unija, kredito unijos ir kitos institucijos“ PFI.
16. Atrenkant didžiausias sluoksnio PFI, jų dydis nustatomas remiantis su PFI paskolų ir indėlių palūkanų normų statistika susijusių balansinės ataskaitos straipsnių suma.
17. Faktinei atskaitingajai visumai priklausančių atskaitingųjų agentų sąrašą ir jo atnaujinimus tvirtina PFI paskolų ir indėlių palūkanų normų statistinių ataskaitų duomenis renkančio Lietuvos banko departamento direktorius.
18. Imtis laikui bėgant turi išlikti reprezentatyvi, t. y. turi atspindėti visas su PFI paskolų ir indėlių palūkanų normų statistika susijusias ir potencialiajai atskaitingajai visumai būdingas charakteristikas.
19. Imties reprezentatyvumas patikrinamas kartą per metus pirmajam pusmečiui pasibaigus. Jei yra reikšmingų potencialiosios atskaitingosios visumos pokyčių, juos po šio kasmetinio patikrinimo turi atspindėti imtis.
20. Kartą per dvejus metus, remiantis birželio mėnesio duomenimis, imtis peržiūrima, atsižvelgiant į prisijungusias prie potencialiosios atskaitingosios visumos PFI, pasitraukusias iš potencialiosios ir faktinės atskaitingosios visumos PFI, taip pat į visus kitus atskaitingųjų agentų charakteristikų pokyčius.
21. Į faktinę atskaitingąją visumą iš naujo įtrauktas atskaitingasis agentas ne vėliau kaip iki einamųjų metų rugpjūčio 15 d. informuojamas apie atsiradusią PFI paskolų ir indėlių palūkanų normų statistinės atskaitomybės, pradedant ateinančių metų sausio mėnesio duomenimis, Lietuvos bankui prievolę.
III. STATISTINĖS ATSKAITOMYBĖS REIKALAVIMAI
22. PFI paskolų ir indėlių palūkanų normų statistikos duomenims parengti naudojami kiekvienos atskiros paskolos ir kiekvieno atskiro indėlio duomenys. Atskaitingasis agentas surenka duomenis apie visas į statistinę ataskaitą įtrauktinas paskolas ir visus indėlius ir jungtinius duomenis pateikia Lietuvos bankui.
23. Atskaitingasis agentas, taikydamas apibrėžtis, susitarimus, klasifikacijas ir metodus, išdėstytus šiose bendrosiose nuostatose ir Europos centrinio banko reglamente ECB/2001/18 su paskutiniais pakeitimais, padarytais Europos centrinio banko reglamentu ECB/2009/7, pateikia:
23.1. statistinės ataskaitos PFI-02 formos I dalyje – vidutines svertines paskolų, išskyrus atnaujinamąsias paskolas ir sąskaitų lėšų pereikvojimus bei kredito kortelės kreditą, ir sutarto termino indėlių bei atpirkimo sandorių naujų susitarimų per ataskaitinį laikotarpį palūkanų normas; šioje dalyje, išskyrus 43 ir 44 eilutes, taip pat pateikiamos kaip svoriai naudojamos naujų susitarimų per ataskaitinį laikotarpį sumos;
24. Paskolų ir indėlių naujų susitarimų sumos pateikiamos tūkstančiais litų, sveikaisiais skaičiais. Palūkanų normos pateikiamos procentais, keturių ženklų po kablelio tikslumu.
25. Paskolų ir indėlių sumos, denominuotos užsienio valiuta, yra perskaičiuojamos į litus pagal Lietuvos banko skelbiamus ataskaitinio laikotarpio pabaigos oficialius užsienio valiutų santykius.
IV. PASKOLŲ IR INDĖLIŲ PALŪKANŲ NORMOS
IV.1. PALŪKANŲ NORMŲ RŪŠYS
27. Atskaitingieji agentai turi pateikti visų paskolų ir indėlių kategorijų naujų susitarimų ir likučių perskaičiuotą sutartinę normą.
28. Perskaičiuota sutartinė norma (toliau – PSN) apibrėžiama kaip paskolos arba indėlio palūkanų norma, dėl kurios individualiai susitaria atskaitingasis agentas ir namų ūkis arba nefinansinė korporacija, kuri paverčiama metine išraiška ir kuri nurodoma procentais per metus.
29. PSN apima visus paskolos arba indėlio palūkanų mokėjimus, bet neapima jokių kitų galimų ne palūkanų išlaidų. Dizažio, kuris apibrėžiamas kaip skirtumas tarp paskolos nominaliosios sumos ir kliento gautos sumos, laikomas palūkanų mokėjimu sutarties pradžioje (laiko momentu ) ir todėl įtraukiamas į PSN.
30. Jei palūkanų mokėjimai, dėl kurių susitarė atskaitingasis agentas ir namų ūkis arba nefinansinė korporacija, kapitalizuojami reguliariais intervalais per metus, PSN apskaičiuojama pagal tokią formulę:
,
kur:
x – PSN;
r – paskolos arba indėlio metinė palūkanų norma, dėl kurios susitarė atskaitingasis agentas ir namų ūkis arba nefinansinė korporacija, kai visų paskolos išmokėjimų ir grąžinimų arba indėlio palūkanų kapitalizavimo datos nustatytos reguliariais intervalais per metus;
n – paskolos išmokėjimo (grąžinimo) laikotarpių arba indėlio palūkanų kapitalizavimo laikotarpių skaičius per metus, t. y. 1 – kai palūkanos mokamos kartą per metus, 2 – kai palūkanos mokamos kas pusmetį, 4 – kai palūkanos mokamos kas ketvirtį, 12 – kai palūkanos mokamos kas mėnesį.
31. Lietuvos bankas gali reikalauti, kad atskaitingieji agentai pateiktų visų arba kai kurių paskolų ir indėlių priemonių naujų susitarimų ir likučių siaurai apibrėžtą faktinę normą, o ne PSN.
32. Siaurai apibrėžta faktinė norma (toliau – SAFN) – tai metinė palūkanų norma, kuri sulygina visų būsimų arba esamų įsipareigojimų, išskyrus ne palūkanų išlaidas, (paskolų arba indėlių, išmokėjimų arba grąžinimų, palūkanų mokėjimų), dėl kurių susitarė atskaitingasis agentas ir namų ūkis arba nefinansinė korporacija, dabartinę vertę.
33. SAFN atitinka bendros kredito kainos metinės normos (toliau – BKKMN), apibrėžtos Europos Parlamento ir Tarybos 2008 m. balandžio 23 d. direktyvos 2008/48/EB dėl vartojimo kredito sutarčių ir panaikinančios Tarybos direktyvą 87/102/EEB (OL 2008 L 133, p. 66) (toliau – Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2008/48/EB) 3 straipsnio i punkte, palūkanų normos komponentą.
34. SAFN ir PSN skiriasi tik metodu, kuriuo palūkanų mokėjimai paverčiami metine išraiška. Skaičiuojant SAFN naudojamas nuoseklusis artinys, todėl SAFN gali būti pritaikyta bet kokios rūšies paskolai arba indėliui, tuo tarpu skaičiuojant PSN naudojama 30 punkte pateikta algebrinė formulė, todėl PSN gali būti pritaikyta tik toms paskoloms ir indėliams, kurių palūkanų mokėjimai kapitalizuojami reguliariais intervalais.
35. PSN ir SAFN turi parodyti atskaitingojo agento už paskolas gaunamas arba už indėlius mokamas palūkanas. Kai vienos šalies mokama ir kitos šalies gaunama suma skiriasi, laikomasi atskaitingojo agento požiūrio. Vadovaujantis šiuo principu, palūkanų normų duomenys turi būti apskaičiuoti neišskaičius mokesčių ir neatsižvelgus į trečiųjų šalių namų ūkiams arba nefinansinėms korporacijoms skirtas subsidijas.
36. Lengvatinės palūkanų normos, kurias atskaitingasis agentas taiko savo darbuotojams, turi būti įtraukiamos į PFI paskolų ir indėlių palūkanų normų statistinę ataskaitą.
37. Atskaitingasis agentas taip pat turi pateikti paskolų namų ūkiams vartojimui ir būstui įsigyti naujų susitarimų BKKMN, kuri apima bendrą kredito kainą vartotojui, apibrėžtą Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2008/48/EB 3 straipsnio g punkte. Šią bendrą kainą sudaro palūkanų normos komponentas ir kitų susijusių išlaidų komponentas.
38. Paskolų namų ūkiams vartojimui ir būstui įsigyti BKKMN apskaičiuojama vadovaujantis teisės aktuose, įgyvendinančiuose Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2008/48/EB, nustatyta tvarka.
IV.2. PASKOLŲ IR INDĖLIŲ NAUJŲ SUSITARIMŲ PALŪKANŲ NORMOS
40. Paskolų, išskyrus atnaujinamąsias paskolas ir sąskaitų lėšų pereikvojimus bei kredito kortelės kreditą, ir sutarto termino indėlių bei atpirkimo sandorių naujų susitarimų palūkanų normos apskaičiuojamos kaip per ataskaitinį laikotarpį sudarytų naujų susitarimų palūkanų normų svertiniai vidurkiai.
41. Nauji susitarimai apibrėžiami kaip bet kokie nauji susitarimai tarp atskaitingojo agento ir namų ūkio arba nefinansinės korporacijos, t. y.:
41.1. visos finansinės sutartys, kuriose pirmą kartą nustatoma paskolos arba indėlio palūkanų norma;
42. Esamos paskolos arba indėlio sutarties pratęsimas, kuris atliekamas automatiškai, t. y. aktyviai nedalyvaujant namų ūkiui arba nefinansinei korporacijai, ir kurio metu iš naujo nesiderama dėl sutarties sąlygų, įskaitant palūkanų normą, nelaikomas nauju susitarimu.
43. Kintamosios palūkanų normos keitimas, kurį automatiškai atlieka atskaitingasis agentas, bei pastoviosios palūkanų normos pakeitimas kintamąja palūkanų norma arba atvirkščiai sutarties galiojimo metu, dėl kurio buvo susitarta sutarties pradžioje, taip pat nelaikomi nauju susitarimu.
44. Paskola, išskyrus atnaujinamąją paskolą ir sąskaitų lėšų pereikvojimą, gali būti išmokėta visa iš karto sutarties pradžioje (laiko momentu t0) arba dalimis (laiko momentais t1, t2, t3 ir t. t.). Tai, kad paskola išmokama dalimis, neturi reikšmės rengiant palūkanų normų duomenis. Susitarimo tarp atskaitingojo agento ir namų ūkio arba nefinansinės korporacijos laiko momentu t0 palūkanų norma ir visa paskolos suma įtraukiama į to laikotarpio, kuriam priklauso laiko momentas t0, naujų susitarimų palūkanų normų duomenis.
IV.3. PASKOLŲ IR INDĖLIŲ LIKUČIŲ PALŪKANŲ NORMOS
45. Paskolų ir indėlių likučių palūkanų normos apskaičiuojamos kaip paskolų ir indėlių likučiams ataskaitinio laikotarpio pabaigoje taikytų palūkanų normų svertiniai vidurkiai.
46. Paskolų, kurių vertė sumažėjo, visa suma neįtraukiama skaičiuojant vidutines svertines paskolų likučių palūkanų normas. Paskolos skoloms restruktūrizuoti, kurioms taikomos žemesnės nei rinkos palūkanų normos, taip pat neįtraukiamos.
47. Skaičiuojant palūkanų normų duomenis tų sąskaitų, kurios, atsižvelgiant į jų likutį, gali būti arba indėlis, arba paskola, tik likutis ataskaitinio laikotarpio pabaigoje nulemia, ar tą ataskaitinį laikotarpį sąskaita buvo vienadienis indėlis, ar sąskaitos lėšų pereikvojimas. Atskaitingieji agentai pateikia kredito likučių vidutines svertines palūkanų normas kaip vienadienių indėlių, o debeto likučių – kaip sąskaitų lėšų pereikvojimų palūkanų normas.
V. PASKOLŲ IR INDĖLIŲ KLASIFIKAVIMO PRINCIPAI
V.1. KLASIFIKAVIMAS PAGAL VALIUTĄ
V.2. KLASIFIKAVIMAS PAGAL SEKTORIŲ
49. PFI paskolų ir indėlių palūkanų normų statistinėje atskaitomybėje visos paskolos ir visi indėliai, išskyrus įspėjamojo laikotarpio indėlius ir atpirkimo sandorius, klasifikuojami į namų ūkių (įtraukiant ne pelno institucijas, teikiančias paslaugas namų ūkiams) ir nefinansinių korporacijų paskolas ir indėlius. Be to, iš namų ūkių išskiriami vienasmeniai verslo savininkai, bet tik dėl paskolų kitiems tikslams naujų susitarimų.
V.3. KLASIFIKAVIMAS PAGAL PRIEMONĖS RŪŠĮ
51. Jei tolesniuose punktuose nenustatyta kitaip, klasifikavimas pagal priemonę ir priemonių kategorijų sąvokos atitinka klasifikavimą ir sąvokas, nustatytas PFI balanso statistinės atskaitomybės bendrosiose nuostatose.
52. Statistinės ataskaitos PFI-02 formos I dalyje paskolos namų ūkiams bei nefinansinėms korporacijoms turi apimti visas paskolas, išskyrus atnaujinamąsias paskolas ir sąskaitų lėšų pereikvojimus bei kredito kortelės kreditą.
53. Statistinės ataskaitos PFI-02 formos II dalyje paskolos namų ūkiams bei nefinansinėms korporacijoms turi apimti visas paskolas, įskaitant atnaujinamąsias paskolas ir sąskaitų lėšų pereikvojimus bei kredito kortelės kreditą.
54. PFI paskolų ir indėlių palūkanų normų statistinėje atskaitomybėje kategorija „atnaujinamosios paskolos ir sąskaitų lėšų pereikvojimai“ turi tokią pat reikšmę, kaip ir PFI balanso statistinėje atskaitomybėje, kad ir koks būtų jų pradinis palūkanų normos fiksavimo laikotarpis. Baudos už sąskaitų lėšų pereikvojimus, kurios taikomos kaip kitos išlaidos (pvz., kaip specialios rinkliavos), neįtraukiamos į PSN ar SFN, kadangi ši normų rūšis apima tik paskolos palūkanų normą. Šioje kategorijoje pateiktos paskolos nepateikiamos kategorijoje „kredito kortelės kreditas“.
55. PFI paskolų ir indėlių palūkanų normų statistinėje atskaitomybėje kategorija „kredito kortelės kreditas“ turi tokią pat reikšmę, kaip ir PFI balanso statistinėje atskaitomybėje. Statistinės ataskaitos PFI-02 formos II dalyje pateikiami palūkanų normų duomenys tik apie pratęstą kredito kortelės kreditą. Nemokamo kredito kortelės kredito palūkanų normos atskirai nepateikiamos, kadangi jos lygios 0 proc. Tačiau nemokamo kredito kortelės kredito likučiai įtraukiami į PFI paskolų likučių palūkanų normų statistiką kartu su pratęsto kredito kortelės kredito likučiais. Nei pratęstas, nei nemokamas kredito kortelės kreditas nepateikiamas kategorijoje „atnaujinamosios paskolos ir sąskaitų lėšų pereikvojimai“.
V.4. KLASIFIKAVIMAS PAGAL PASKOLOS DYDĮ
57. Statistinės ataskaitos PFI-02 formos I dalyje paskolos, išskyrus atnaujinamąsias paskolas ir sąskaitų lėšų pereikvojimus bei kredito kortelės kreditą, nefinansinėms korporacijoms klasifikuojamos į tris dydžio kategorijas:
V.5. KLASIFIKAVIMAS PAGAL PRADINĮ TERMINĄ, ĮSPĖJAMOJO LAIKOTARPIO TRUKMĘ IR PRADINĮ PALŪKANŲ NORMOS FIKSAVIMO LAIKOTARPĮ
59. Paskolos ir indėliai pagal pradinį terminą ir įspėjamąjį laikotarpį klasifikuojami vadovaujantis principais, išdėstytais PFI balanso statistinės atskaitomybės bendrosiose nuostatose.
60. Statistinės ataskaitos PFI-02 formos II dalyje paskolos ir sutarto termino indėliai klasifikuojami pagal pradinį terminą, o įspėjamojo laikotarpio indėliai – pagal įspėjamojo laikotarpio trukmę.
61. Statistinės ataskaitos PFI-02 formos I dalyje pagal pradinį terminą klasifikuojami sutarto termino indėliai. Be to, kiekvienai 57 punkte nurodytai paskolų nefinansinėms korporacijoms dydžio kategorijai atskirai pateikiami duomenys apie paskolas, kurių pradinis palūkanų normos fiksavimo laikotarpis iki 1 metų, o pradinis terminas nuo 1 metų.
62. Statistinės ataskaitos PFI-02 formos I dalyje paskolos klasifikuojamos pagal pradinį palūkanų normos fiksavimo laikotarpį.
63. Pradinis palūkanų normos fiksavimo laikotarpis apibrėžiamas kaip iš anksto nustatytas laikotarpis sutarties pradžioje, per kurį palūkanų normos dydis negali būti keičiamas. Palūkanų normos dydis laikomas nekeičiamu, jei jis apibūdinamas kaip tikslus dydis arba kaip priedas prie bazinės palūkanų normos tam tikru konkrečiu laiko momentu.
64. Paskolų naujų susitarimų palūkanų normos turi atspindėti tik tas palūkanų normas, dėl kurių pradinio fiksavimo laikotarpio susitarta sudarant naują sutartį arba iš naujo persiderant dėl esamos paskolos sąlygų. Pasibaigus pradiniam palūkanų normos fiksavimo laikotarpiui, pagal iš anksto sutartyje numatytas procedūras automatiškai keičiamos palūkanų normos turi būti įtraukiamos tik skaičiuojant paskolų likučių palūkanų normas statistinės ataskaitos PFI-02 formos II dalyje.
65. Statistinės ataskaitos PFI-02 formos I dalyje paskolos namų ūkiams vartojimui ir kitiems tikslams pagal pradinį palūkanų normos fiksavimo laikotarpį klasifikuojamos į paskolas iki 1 metų imtinai, nuo 1 iki 5 metų imtinai ir nuo 5 metų.
66. Statistinės ataskaitos PFI-02 formos I dalyje paskolos namų ūkiams būstui įsigyti pagal pradinį palūkanų normos fiksavimo laikotarpį klasifikuojamos į paskolas iki 1 metų imtinai, nuo 1 iki 5 metų imtinai, nuo 5 iki 10 metų imtinai ir nuo 10 metų.
67. Statistinės ataskaitos PFI-02 formos I dalyje kiekvienai 57 punkte nurodytai dydžio kategorijai paskolos nefinansinėms korporacijoms pagal pradinį palūkanų normos fiksavimo laikotarpį klasifikuojamos į paskolas iki 3 mėnesių imtinai, nuo 3 mėnesių iki 1 metų imtinai, nuo 1 iki 3 metų imtinai, nuo 3 iki 5 metų imtinai, nuo 5 iki 10 metų imtinai ir nuo 10 metų.
68. Paskolos namų ūkiams ir nefinansinėms korporacijoms, kurių palūkanų norma yra kintamoji, įtraukiamos į paskolas, kurių pradinis palūkanų normos fiksavimo laikotarpis yra atitinkamai iki 1 metų ir 3 mėnesių.
V.6. KLASIFIKAVIMAS PAGAL PASKOLOS UŽTIKRINIMĄ UŽSTATU IR (ARBA) GARANTIJOMIS
70. Statistinės ataskaitos PFI-02 formos I dalyje atskirai pateikiamos užstatu ir (arba) garantijomis užtikrintos paskolos namų ūkiams vartojimui ir būstui įsigyti bei paskolos nefinansinėms korporacijoms.
71. PFI paskolų ir indėlių palūkanų normų statistinėje atskaitomybėje paskolų klasifikavimas pagal užstatą ir (arba) garantijas apima visą naujo susitarimo sumą tų paskolų, kurios buvo užtikrintos užstatu naudojant priemonę „tiesioginis kredito užtikrinimas“, apibrėžtą Europos Parlamento ir Tarybos 2006 m. birželio 14 d. direktyvos 2006/48/EB dėl kredito įstaigų veiklos pradėjimo ir vykdymo (nauja redakcija) (OL 2006 L 177, p. 1) (toliau – Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2006/48/EB) 4 straipsnio 31 punkte ir VIII priedo 1 dalies 6–25 punktuose, ir (arba) garantija naudojant priemonę „netiesioginis kredito užtikrinimas“, apibrėžtą Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2006/48/EB 4 straipsnio 32 punkte ir VIII priedo 1 dalies 26–29 punktuose, tokiu būdu, kad užstato ir (arba) garantijos vertė būtų didesnė už visą paskolos sumą arba lygi jai. Jei priežiūros tikslais PFI taiko kitokią sistemą nei „standartizuotas metodas“, kuris apibrėžtas Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje 2006/48/EB, tą pačią tvarką ji gali taikyti ir teikdama duomenis apie užstatu ir (arba) garantijomis užtikrintas paskolas.
VI. STATISTINĖS INFORMACIJOS TEIKIMO IR NAUDOJIMO TVARKA
72. Statistinės ataskaitos PFI-02 formos I ir II dalies duomenis atskaitingasis agentas, kuriam taikomi PFI balanso statistinės atskaitomybės bendrosiose nuostatose nustatyti išsamios PFI balanso statistinės atskaitomybės reikalavimai, Lietuvos bankui pateikia elektroniniu būdu atitinkamai per 11 ir 8 darbo dienas ataskaitiniam laikotarpiui pasibaigus. Lietuvos bankas patikrina ir patvirtina atskaitingojo agento pateiktus duomenis per 4 darbo dienas.
73. Statistinės ataskaitos PFI-02 formos I ir II dalies duomenis atskaitingasis agentas, kuriam taikomi PFI balanso statistinės atskaitomybės bendrosiose nuostatose nustatyti sumažintos PFI balanso statistinės atskaitomybės reikalavimai, Lietuvos bankui pateikia elektroniniu būdu atitinkamai per 11 ir 5 darbo dienas ataskaitiniam laikotarpiui pasibaigus. Lietuvos bankas patikrina ir patvirtina atskaitingojo agento pateiktus duomenis atitinkamai per 4 ir 3 darbo dienas.
74. Patvirtinti duomenys vėliau gali būti tikslinami tiek Lietuvos banko, tiek atskaitingojo agento iniciatyva.
75. Statistinės ataskaitos PFI-02 formos patvirtinti praėjusio ataskaitinio laikotarpio duomenys gali būti reguliariai tikslinami iki einamojo ataskaitinio laikotarpio duomenų tvirtinimo dienos.
76. Ankstesnių nei praėjusio ataskaitinio laikotarpio laikotarpių duomenys tikslinami tik išimtiniais atvejais, pvz., dėl reikšmingų pataisų. Atskaitingasis agentas kartu su reikšmingomis pataisomis turi pateikti jų paaiškinimus.
77. Iš atskaitingojo agento gauti PFI paskolų ir indėlių palūkanų normų statistinės ataskaitos duomenys naudojami tik statistikos reikmėms.
78. Suvestinė PFI paskolų ir indėlių palūkanų normų statistinė informacija viešai skelbiama tik taip, kad nebūtų įmanoma tiesiogiai arba netiesiogiai nustatyti pavienio atskaitingojo agento duomenų. Priešingu atveju suvestinė PFI paskolų ir indėlių palūkanų normų statistinė informacija gali būti viešai skelbiama tik gavus raštišką atskaitingojo agento sutikimą.
VII. PRIVALOMIEJI STATISTINĖS ATSKAITOMYBĖS REIKALAVIMAI IR POVEIKIO PRIEMONIŲ TAIKYMAS
79. Atskaitingasis agentas, teikdamas Lietuvos bankui PFI paskolų ir indėlių palūkanų normų statistinę informaciją, turi laikytis visų šių privalomųjų statistinės atskaitomybės reikalavimų:
79.1. Privalomieji perdavimo reikalavimai:
79.1.1. statistinės ataskaitos Lietuvos bankui turi būti teikiamos laikantis Lietuvos banko nustatytų terminų;
79.1.2. statistinių ataskaitų forma ir formatas turi atitikti Lietuvos banko nustatytus techninius atskaitomybės reikalavimus;
79.2. Privalomieji tikslumo reikalavimai:
79.2.1. statistinė informacija turi būti tiksli, suderinta ir išsami; esamos spragos turi būti pripažįstamos, paaiškinamos Lietuvos bankui ir kuo greičiau pašalinamos;
79.2.3. atskaitingasis agentas turi sugebėti pateikti informaciją apie kaitą, kurią rodo pateikti duomenys;
79.2.4. atskaitingasis agentas turi laikytis Lietuvos banko nustatytų techninio duomenų perdavimo matavimo vienetų ir tikslumo;
79.3. Privalomieji sąvokų atitikties reikalavimai:
79.3.1. statistinė informacija turi atitikti PFI paskolų ir indėlių palūkanų normų statistinės atskaitomybės apibrėžtis, susitarimus, klasifikacijas ir metodus;
79.3.2. jeigu nuo šių apibrėžčių, susitarimų, klasifikacijų ir metodų nukrypstama, kai taikytina, atskaitingasis agentas turi reguliariai stebėti ir skaičiais įvertinti skirtumą tarp naudojamo mato ir PFI balanso statistinės atskaitomybės nustatyto mato;
80. Lietuvos bankas turi teisę tikrinti arba rinkti informaciją, kurią atskaitingasis agentas privalo teikti Lietuvos bankui pagal PFI paskolų ir indėlių palūkanų normų statistinės atskaitomybės reikalavimus. Šiomis teisėmis Lietuvos bankas naudojasi ypač tada, kai atskaitingasis agentas netinkamai vykdo 79 punkte nurodytus privalomuosius statistinės atskaitomybės reikalavimus.
81. Lietuvos bankas, vadovaudamasis Lietuvos banko valdybos 2004 m. gegužės 6 d. nutarimu Nr. 65 „Dėl poveikio priemonių už statistinės informacijos pateikimo pažeidimus taikymo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 80-2885), taiko baudas ir delspinigius atskaitingiesiems agentams, jeigu pažeisti 79 punkte nurodyti privalomieji statistinės atskaitomybės reikalavimai.
PATVIRTINTA
Lietuvos banko valdybos 2003 m. gruodžio 24 d. nutarimu Nr. 139
(Lietuvos banko valdybos 2009 m. gruodžio 3 d. nutarimo Nr. 224 redakcija)
_____________________________________________
(pinigų finansinės institucijos kodas)
__________________________________________________________________________________________
(pinigų finansinės institucijos pavadinimas)
Lietuvos banko
Statistikos departamentui
Totorių g. 4, LT-01121 Vilnius
PINIGŲ FINANSINĖS INSTITUCIJOS PASKOLŲ IR INDĖLIŲ PALŪKANŲ NORMŲ STATISTINĖS ATASKAITOS PFI-02 FORMA
_____________________________________________
(ataskaitinis laikotarpis)
_____________________________________________
(ataskaitos pateikimo data)
_____________________________________________
(ataskaitos versija Nr.)
I dalies pateikimo terminas – per 11 darbo dienų ataskaitiniam laikotarpiui pasibaigus
II dalies pateikimo terminas – išsamios ir sumažintos PFI balanso statistinės atskaitomybės atvejais atitinkamai per 8 ir 5 darbo dienas ataskaitiniam laikotarpiui pasibaigus
Periodiškumas. Mėnesinis
Matavimo vienetas ir tikslumas. Sumos – tūkstantis litų, sveikaisiais skaičiais; palūkanų normos – procentais, keturių ženklų po kablelio tikslumu
Garantuojamas duomenų konfidencialumas
(vadovo pareigos)
|
|
(vardas ir pavardė) |
|
(telefonas) |
|
(faksas) |
|
(el. paštas) |
(atsakingo asmens pareigos) |
|
(vardas ir pavardė) |
|
(telefonas) |
|
(faksas) |
|
(el. paštas) |
I dalis. Paskolų ir indėlių naujų susitarimų sumos ir palūkanų normos
I dalies A lentelė. Paskolos ir indėliai
|
|
Institucinis sektorius |
Tipas |
Pradinis terminas/ pradinis palūkanų normos fiksavimo laikotarpis |
Rezidentai |
|||||
Litai |
Eurai |
Kita valiuta |
||||||||
Suma |
Palūkanų norma1 |
Suma |
Palūkanų norma1 |
Suma |
Palūkanų norma1 |
|||||
A |
B |
C |
D |
E |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
Indėliai |
Namų ūkių2 |
Sutarto termino |
Iki 1 mėn. |
|
|
|
|
|
|
2 |
Nuo 1 iki 6 mėn. |
|
|
|
|
|
|
|||
3 |
Nuo 6 mėn. iki 1 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
4 |
Nuo 1 iki 2 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
5 |
Nuo 2 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
6 |
Nefinansinių korporacijų |
Sutarto termino |
Iki 1 mėn. |
|
|
|
|
|
|
|
7 |
Nuo 1 iki 6 mėn. |
|
|
|
|
|
|
|||
8 |
Nuo 6 mėn. iki 1 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
9 |
Nuo 1 iki 2 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
10 |
Nuo 2 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
11 |
Atpirkimo sandoriai3 |
|
|
|
|
|
|
|||
12 |
Paskolos4 |
Namų ūkiams2 |
Paskolos vartojimui |
Iki 1 metų |
|
|
|
|
|
|
13 |
Nuo 1 iki 5 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
14 |
Nuo 5 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
15 |
Paskolos būstui įsigyti |
Iki 1 metų |
|
|
|
|
|
|
||
16 |
Nuo 1 iki 5 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
17 |
Nuo 5 iki 10 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
18 |
Nuo 10 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
19 |
Paskolos kitiems tikslams |
Iki 1 metų |
|
|
|
|
|
|
||
20 |
Nuo 1 iki 5 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
21 |
Nuo 5 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
22 |
Iš jų paskolų vienasmenio verslo savininkams |
Iki 1 metų |
|
|
|
|
|
|
||
23 |
Nuo 1 iki 5 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
24 |
Nuo 5 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
25 |
Nefinansinėms korporacijoms |
Paskolos, kurių dydis iki 0,8632 mln. litų (0,25 mln. eurų) |
Iki 3 mėn. |
|
|
|
|
|
|
|
26 |
Nuo 3 mėn. iki 1 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
27 |
Nuo 1 iki 3 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
28 |
Nuo 3 iki 5 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
29 |
Nuo 5 iki 10 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
30 |
Nuo 10 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
31 |
Paskolos, kurių dydis nuo 0,8632 iki 3,4528 mln. litų (nuo 0,25 iki 1 mln. eurų) |
Iki 3 mėn. |
|
|
|
|
|
|
||
32 |
Nuo 3 mėn. iki 1 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
33 |
Nuo 1 iki 3 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
34 |
Nuo 3 iki 5 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
35 |
Nuo 5 iki 10 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
36 |
Nuo 10 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
37 |
Paskolos, kurių dydis nuo 3,4528 mln. litų (1 mln. eurų) |
Iki 3 mėn. |
|
|
|
|
|
|
||
38 |
Nuo 3 mėn. iki 1 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
39 |
Nuo 1 iki 3 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
40 |
Nuo 3 iki 5 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
41 |
Nuo 5 iki 10 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
42 |
Nuo 10 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
43 |
Namų ūkiams2 |
Paskolos vartojimui |
|
|
|
|
|
|
||
44 |
Paskolos būstui įsigyti |
|
|
|
|
|
|
I dalies B lentelė. Užstatu ir (arba) garantijomis užtikrintos paskolos
|
|
Institucinis sektorius |
Tipas |
Pradinis palūkanų normos fiksavimo laikotarpis |
Rezidentai |
|||||
Litai |
Eurai |
Kita valiuta |
||||||||
Suma |
Palūkanų norma 1 |
Suma |
Palūkanų norma 1 |
Suma |
Palūkanų norma1 |
|||||
A |
B |
C |
D |
E |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
45 |
Paskolos4 |
Namų ūkiams2 |
Paskolos vartojimui |
Iki 1 metų |
|
|
|
|
|
|
46 |
Nuo 1 iki 5 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
47 |
Nuo 5 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
48 |
Paskolos būstui įsigyti |
Iki 1 metų |
|
|
|
|
|
|
||
49 |
Nuo 1 iki 5 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
50 |
Nuo 5 iki 10 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
51 |
Nuo 10 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
52 |
Nefinansinėms korporacijoms |
Paskolos, kurių dydis iki 0,8632 mln. litų (0,25 mln. eurų) |
Iki 3 mėn. |
|
|
|
|
|
|
|
53 |
Nuo 3 mėn. iki 1 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
54 |
Nuo 1 iki 3 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
55 |
Nuo 3 iki 5 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
56 |
Nuo 5 iki 10 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
57 |
Nuo 10 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
58 |
Paskolos, kurių dydis nuo 0,8632 iki 3,4528 mln. litų (nuo 0,25 iki 1 mln. eurų) |
Iki 3 mėn. |
|
|
|
|
|
|
||
59 |
Nuo 3 mėn. iki 1 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
60 |
Nuo 1 iki 3 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
61 |
Nuo 3 iki 5 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
62 |
Nuo 5 iki 10 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
63 |
Nuo 10 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
64 |
Paskolos, kurių dydis nuo 3,4528 mln. litų (1 mln. eurų) |
Iki 3 mėn. |
|
|
|
|
|
|
||
65 |
Nuo 3 mėn. iki 1 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
66 |
Nuo 1 iki 3 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
67 |
Nuo 3 iki 5 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
68 |
Nuo 5 iki 10 metų |
|
|
|
|
|
|
|||
69 |
Nuo 10 metų |
|
|
|
|
|
|
I dalies C lentelė. Paskolos, kurių pradinis palūkanų normos fiksavimo laikotarpis iki 1 metų, o pradinis terminas nuo 1 metų
|
|
Institucinis sektorius |
Tipas |
Paskolos/ Iš jų užtikrintų užstatu ir (arba) garantijomis |
Rezidentai |
|||||
Litai |
Eurai |
Kita valiuta |
||||||||
Suma |
Palūkanų norma 1 |
Suma |
Palūkanų norma 1 |
Suma |
Palūkanų norma 1 |
|||||
A |
B |
C |
D |
E |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
70 |
Paskolos4 |
Nefinansinėms korporacijoms |
Paskolos, kurių dydis iki 0,8632 mln. litų (0,25 mln. eurų) |
Paskolos |
|
|
|
|
|
|
71 |
Iš jų užtikrintų užstatu ir (arba) garantijomis |
|
|
|
|
|
|
|||
72 |
Paskolos, kurių dydis nuo 0,8632 iki 3,4528 mln. litų (nuo 0,25 iki 1 mln. eurų) |
Paskolos |
|
|
|
|
|
|
||
73 |
Iš jų užtikrintų užstatu ir (arba) garantijomis |
|
|
|
|
|
|
|||
74 |
Paskolos, kurių dydis nuo 3,4528 mln. litų (1 mln. eurų) |
Paskolos |
|
|
|
|
|
|
||
75 |
Iš jų užtikrintų užstatu ir (arba) garantijomis |
|
|
|
|
|
|
II dalis. Paskolų ir indėlių likučių palūkanų normos 1
|
|
|
Tipas |
Pradinis terminas/ Įspėjamasis laikotarpis |
Rezidentai |
||
Litai |
Eurai |
Kita valiuta |
|||||
A |
B |
C |
D |
E |
1 |
2 |
3 |
1 |
Indėliai |
Namų ūkių2 |
Vienadieniai |
|
|
|
|
2 |
Sutarto termino |
Iki 2 metų |
|
|
|
||
3 |
Nuo 2 metų |
|
|
|
|||
4 |
Nefinansinių korporacijų |
Vienadieniai |
|
|
|
||
5 |
Sutarto termino |
Iki 2 metų |
|
|
|
||
6 |
Nuo 2 metų |
|
|
|
|||
7 |
Įspėjamojo laikotarpio3 |
Iki 3 mėn. |
|
|
|
||
8 |
Nuo 3 mėn. |
|
|
|
|||
9 |
Atpirkimo sandoriai3 |
|
|
|
|||
10 |
Paskolos5 |
Namų ūkiams2 |
Iš jų atnaujinamųjų paskolų ir sąskaitų lėšų pereikvojimų |
|
|
|
|
11 |
Iš jų pratęsto kredito kortelės kredito |
|
|
|
|||
12 |
Paskolos būstui įsigyti |
Iki 1 metų |
|
|
|
||
13 |
Nuo 1 iki 5 metų |
|
|
|
|||
14 |
Nuo 5 metų |
|
|
|
|||
15 |
Paskolos vartojimui ir kitiems tikslams |
Iki 1 metų |
|
|
|
||
16 |
Nuo 1 iki 5 metų |
|
|
|
|||
17 |
Nuo 5 metų |
|
|
|
|||
18 |
Nefinansinėms korporacijoms |
Iš jų atnaujinamųjų paskolų ir sąskaitų lėšų pereikvojimų |
|
|
|
||
19 |
Iš jų pratęsto kredito kortelės kredito |
|
|
|
|||
20 |
|
|
Iki 1 metų |
|
|
|
|
21 |
Nuo 1 iki 5 metų |
|
|
|
|||
22 |
Nuo 5 metų |
|
|
|
1 I dalyje, išskyrus 43 ir 44 eilutes, ir II dalyje pateikiama perskaičiuota sutartinė norma (arba siauroji faktinė norma Lietuvos banko nurodytoms priemonėms). I dalies 43 ir 44 eilutėse pateikiama bendros kredito kainos metinė norma.
2 Įtraukiant ne pelno institucijas, teikiančias paslaugas namų ūkiams.
3 Namų ūkių (įtraukiant ne pelno institucijas, teikiančias paslaugas namų ūkiams) ir nefinansinių korporacijų.
4 Neįtraukiant atnaujinamųjų paskolų ir sąskaitų lėšų pereikvojimų bei kredito kortelės kredito.
5 Įtraukiant atnaujinamąsias paskolas ir sąskaitų lėšų pereikvojimus bei kredito kortelės kreditą. Šioje ataskaitoje sąvoka „iki...“ suprantama kaip „iki... (imtinai)“.
_________________