LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL MOKYTOJŲ, MOKYKLŲ VADOVŲ, JŲ PAVADUOTOJŲ UGDYMUI BEI SKYRIŲ VEDĖJŲ LIETUVIŲ KALBOS KULTŪROS MOKYMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2005 m. spalio 20 d. Nr. ISAK-2106

Vilnius

 

Įgyvendindamas Valstybinių (išskyrus aukštųjų ir aukštesniųjų) ir savivaldybių mokyklų vadovų, jų pavaduotojų ugdymui, ugdymą organizuojančių skyrių vedėjų atestacijos nuostatų, patvirtintų švietimo ir mokslo ministro 2005 m. liepos 21 d. įsakymu Nr. ISAK-1521 (Žin., 2005, Nr. 108-3974), 10 punktą bei Pedagogų atestacijos nuostatų, patvirtintų švietimo ir mokslo ministro 1998 m. vasario 19 d. įsakymu Nr. 331 (Žin., 1998, Nr. 22-561), 10 punktą:

1. Tvirtinu Mokytojų, mokyklų vadovų, jų pavaduotojų ugdymui bei skyrių vedėjų lietuvių kalbos kultūros mokymo programą (pridedama).

2. Rekomenduoju aukštųjų mokyklų tęstinių studijų institutams/centrams bei kitoms švietimo pagalbos mokiniui, mokytojui ir mokyklai įstaigoms organizuoti kursus pagal šio įsakymo 1 punktu patvirtintą programą.

 

 

ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS                                                     REMIGIJUS MOTUZAS

______________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo

ministro

2005 m. spalio 20 d. įsakymu Nr. ISAK-2106

 

MOKYTOJŲ, MOKYKLŲ VADOVŲ, JŲ PAVADUOTOJŲ UGDYMUI BEI SKYRIŲ VEDĖJŲ LIETUVIŲ KALBOS KULTŪROS

MOKYMO PROGRAMA

 

 

1. Programos anotacija (aktualumas, reikalingumas)

Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo (Žin., 1995, Nr. 15-344) bei „Valstybinės kalbos politikos 2003–2008 metų gairių“ (LR Seimo 2003-06-03 nutarimas Nr. IX-1595 (Žin., 2003, Nr. 57-2537)) nuostatos rodo didelį valstybės dėmesį taisyklingos lietuvių kalbos puoselėjimui. Taisyklinga kalba ypač svarbi mokytojo bei mokyklos vadovo darbe, nes jų taisyklinga kalba turėtų būti pavyzdžiu mokiniams ir visiems su jais bendraujantiems. Nuo to, kaip mokytojas ar mokyklos vadovas geba reikšti savo mintis, bendrauti su kolegomis, mokiniais, jų tėvais bei socialiniais partneriais, priklauso, koks bus kiekvieno mokytojo ir visos mokyklos įvaizdis bei ugdymo rezultatai

2. Programos tikslai

Puoselėti taisyklingos lietuvių kalbos vartoseną

Diegti suvokimą, kad kalba yra nacionalinė kultūros vertybė, kalbos kultūra yra komunikacijos ir mąstymo vienovė

3. Programos uždaviniai

Suteikti žinių apie Valstybinės kalbos įstatymą bei švietimo politiką šioje srityje

Supažindinti su oratorinio meno ir bendravimo pagrindais

Diegti taisyklingos kalbos įgūdžius

Išmokyti taisyklingai reikšti mintis, analizuoti ir kurti įvairaus žanro tekstus

4. Programos turinys, trukmė, mokymo metodai

Valstybinę lietuvių kalbą reglamentuojantys dokumentai

Kalba – žmogaus stilius. Kalbos kultūros samprata. Kalbos normų nustatymas ir

pagrindimas

Leksikos normos. Žodžių darybos normos ir klaidos

Gramatikos (morfologijos ir sintaksės) normos ir dažnesni jų pažeidimai

Pedagogikos, pedagoginės psichologijos, atskirų dalykų mokslo šakų ir metodikos terminų bei frazių modelių taisyklingas vartojimas

Komunikacijos procesas ir bendravimo pagrindai. Dalykinis, protokolinis, proginis ir laisvas kalbėjimo stilius

Kalbų rūšys: monologas, dialogas, pranešimas, referatas, reziumė ir kt.

Diskutavimas ir argumentavimas. Replika ir komentaras. Sąmojingas ir šmaikštus kalbėjimas. Intonacija. Kalbėjimo ir judesių dermė. Tarnybinis etiketas

 

Mokymo metodai:

Paskaitos, pratybos, diskusijos, darbas grupėmis, kalbos kultūros testai, pranešimai, improvizuoti dialogai, monologai

Programos trukmė:

I sesija – 3 dienos, 22 val. (11 teorijos val., 11 praktikos val.)

5. Tikėtinos kompetencijos, kurias teikia programa

Tikėtina, kad išklausiusieji kursą geriau žinos ir supras:

Lietuvos Respublikos švietimo politiką lietuvių kalbos puoselėjimo srityje

kalbos kultūros reikšmę mokytojo bei mokyklos vadovo darbe

suvoks kalbą kaip komunikacijos ir mąstymo vienovę, kaip nacionalinę kultūros vertybę

 

Tikėtina, kad išklausiusieji kursą, atlikusieji praktinius darbus geriau mokės ir gebės:

taisyklingai kalbėti ir rašyti

taisyklingai reikšti savo mintis, kurti tekstus

rengti pranešimus, skaityti paskaitas, organizuoti ir apibendrinti dialogus

diskutuoti, argumentuoti ir komentuoti

derinti kalbėjimo judesius ir intonaciją

laikytis tarnybinio etiketo

 

6. Dalyviai (tikslinė grupė)

 

Mokytojai (pedagogai), mokyklų vadovai, jų pavaduotojai ugdymui, ugdymą organizuojantys skyrių vedėjai

7. Programos klausytojų pažymėjimų išdavimo sąlygos (kokios užduotys turi būti atliktos, kokios įgytos kompetencijos įrodymai pateikiami

Aktyvus dalyvavimas praktinėje veikloje bei diskusijose

Atlikti kalbos kultūros testai

Įgytų žinių ir gebėjimų įvertinimas. Įskaita

______________