Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ BYLŲ TEISENOS ĮSTATYMO 40, 46 IR 79 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. IP-2153(3) IR LIETUVOS RESPUBLIKOS CIVILINIO PROCESO KODEKSO 83 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-2154(2)

 

2010 m. gruodžio 8 d. Nr. 1741

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2010 m. lapkričio 4 d. sprendimo Nr. SV-S-914 1 ir 2 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 40, 46 ir 79 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-2153(3) (toliau – įstatymo projektas Nr. XIP-2153(3), kuriuo siekiama supaprastinti vietinių rinkliavų skolų išieškojimo tvarką ir sumažinti teismų darbo krūvį, tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti įstatymo projektą Nr. XIP-2153(3) pagal šias pastabas:

1.1. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 13-308; 2000, Nr. 85-2566) (toliau – Administracinių bylų teisenos įstatymas) 15 straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodytos bylos ne tik dėl rinkliavų sumokėjimo, grąžinimo ar išieškojimo, bet ir dėl mokesčių, kitų privalomų mokėjimų sumokėjimo, grąžinimo ar išieškojimo, finansinių sankcijų taikymo, taip pat dėl mokestinių ginčų, siūlytina tikslinti įstatymo projekto Nr. XIP-2153(3) 2 straipsnį, kuriuo keičiama Administracinių bylų teisenos įstatymo 46 straipsnio 1 dalis. Pažymėtina, kad bylos dėl mokesčių, kitų privalomų mokėjimų sumokėjimo, grąžinimo ar išieškojimo, finansinių sankcijų taikymo, taip pat dėl mokestinių ginčų neretai būna sudėtingos, jose ginčai vyksta dėl didelių sumų, kitaip nei bylos dėl rinkliavų, todėl siūlytina tikslinti įstatymo projektą Nr. XIP-2153(3): palikti Administracinių bylų teisenos įstatymo nuostatą, kad šias bylas nagrinėja trijų teisėjų kolegija. Be to, siūlytina įstatymo projekte Nr. XIP-2153(3) nustatyti galimybę, nagrinėjant bylą dėl vietinių rinkliavų, teisėjui prašyti teismo pirmininką sudaryti trijų teisėjų kolegiją ir galimybę teismo pirmininkui savo iniciatyva sudaryti trijų teisėjų kolegiją.

1.2. Įstatymo projekto Nr. XIP-2153(3) 3 straipsnyje siūloma Administracinių bylų teisenos įstatymo 79 straipsnį papildyti 6 dalimi, nustatančia, kad bylos dėl rinkliavų išieškojimo nagrinėjamos rašytinio proceso tvarka. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad įstatymuose turi būti užtikrinta Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos (Žin., 1995, Nr. 37-913) 6 straipsnyje įtvirtinta asmens teisė būti išklausytam nagrinėjant bylą teisme viešumo sąlygomis (Europos Žmogaus Teisių Teismo byla Fischer v. Austria 2002). Atsižvelgiant į tai, turi būti įtvirtinta ginčo šalies teisė reikalauti žodinio bylos nagrinėjimo pirmosios instancijos teisme.

1.3. Tikslintinas įstatymo projekto Nr. XIP-2153(3) pavadinimas – po žodžio „teisenos“ įrašyti žodį „įstatymo“.

1.4. Tikslintina įstatymo projekto Nr. XIP-2153(3) 2 straipsnyje dėstoma pakeitimų esmė – po žodžių „po žodžių“ įrašyti žodžius „ir skaičių“.

1.5. Tikslintinas įstatymo oficialaus paskelbimo šaltinių sąrašas – išbraukti nuorodą „2004, Nr. 171-6320“ ir įrašyti nuorodą „2002, Nr. 31-1125“.

2. Nepritarti Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso 83 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui Nr. XIP-2154(2) (toliau – įstatymo projektas Nr. XIP-2154(2) dėl šių priežasčių:

2.1. Įstatymo projekte Nr. XIP-2154(2) teikiamas pasiūlymas papildyti Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso (Žin., 2002, Nr. 36-1340) (toliau – Civilinio proceso kodeksas) 83 straipsnio 1 dalį 15 punktu ir nustatyti, kad nuo žyminio mokesčio mokėjimo civilinėse bylose atleidžiami mokesčių administratoriai bei jų pareigūnai ir kiti viešojo administravimo subjektai už ieškinius dėl vietinės rinkliavos išieškojimo, laikytinas konceptualiai ydingu. Pažymėtina, kad pagal Civilinio proceso kodekso 1 straipsnio 1 dalį šis kodeksas nustato civilinių, darbo, šeimos, intelektinės nuosavybės, konkurencijos, bankroto, restruktūrizavimo bylų ir kitų bylų dėl privatinių teisinių santykių bei ypatingosios teisenos bylų nagrinėjimo ir sprendimų priėmimo bei vykdymo, prašymų dėl užsienio teismų sprendimų ir arbitražų sprendimų pripažinimo ir vykdymo Lietuvos Respublikoje nagrinėjimo tvarką. Taigi pagal Civilinio proceso kodeksą nėra nagrinėjami ginčai dėl teisės viešojo administravimo srityje. Tokie ginčai, vadovaujantis Administracinių bylų teisenos įstatymo 3 straipsnio 1 dalimi, nagrinėjami administraciniuose teismuose. Tuo tarpu ginčai dėl vietinės rinkliavos išieškojimo pagal savo prigimtį laikytini būtent ginčais dėl teisės viešojo administravimo srityje.

2.2. Kaip nurodyta šio nutarimo 1.1 punkte, Administracinių bylų teisenos įstatymo 15 straipsnio 1 dalies 4 punkte konkrečiai nurodoma, kad administraciniai teismai nagrinėja bylas dėl mokesčių, kitų privalomų mokėjimų, rinkliavų sumokėjimo, grąžinimo ar išieškojimo, finansinių sankcijų taikymo, taip pat dėl mokestinių ginčų. Įstatymo projekte Nr. XIP-2153(3) šios nuostatos nesiūloma keisti. Taigi jei būtų pritarta įstatymo projekte Nr. XIP-2154(2) teikiamam pasiūlymui dėl Civilinio proceso kodekso 83 straipsnio 1 dalies papildymo 15 punktu, iškiltų teisinė kolizija, nes pagal nustatytą teisinį reglamentavimą aptariamos kategorijos ginčai būtų nagrinėjami administracinio proceso tvarka, tačiau atleidimo nuo žyminio mokesčio šiuose ginčuose galimybė būtų įtvirtinta ne tik administraciniame, bet ir civiliniame procese.

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                              ANDRIUS KUBILIUS

 

TEISINGUMO MINISTRAS                                                             REMIGIJUS ŠIMAŠIUS

 

_________________