LIETUVOS RESPUBLIKOS
APLINKOS MINISTRO
ĮSAKYMAS
DĖL APLINKOS MINISTRO 2003 m. GRUODŽIO 24 d. ĮSAKYMO Nr. 715 „DĖL TERŠALŲ, IŠMETAMŲ Į ATMOSFERĄ IŠ ŠILUMVEŽIŲ IR DYZELINIŲ TRAUKINIŲ, VERTINIMO METODIKOS LAND 18-2003/M-03 PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2011 m. birželio 29 d. Nr. D1-531
Vilnius
Pakeičiu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2003 m. gruodžio 24 d. įsakymą Nr. 715 „Dėl Teršalų, išmetamų į atmosferą iš šilumvežių ir dyzelinių traukinių, vertinimo metodikos LAND 18-2003/M-03 patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 37-1211) ir išdėstau jį nauja redakcija:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS
įsakymas
DĖL iš geležinkelių riedmenų su dyzeliniais vidaus degimo varikliais Į aplinkos orą IŠMETAMO TERŠALŲ kiekio skaičiavimo metodikOS laND 18-2011 PATVIRTINIMO
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo (Žin., 1992, Nr. 5-75; 2005, Nr. 47-1558) 6 straipsnio 5 dalies 8 punktu:
1. Tvirtinu Iš geležinkelių riedmenų su dyzeliniais vidaus degimo varikliais į aplinkos orą išmetamo teršalų kiekio skaičiavimo metodiką LAND 18-2011 (pridedama).
2. Laikau netekusiu galios Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos normatyvinį dokumentą LAND 18-96/M-03 „Teršalų emisijos į aplinkos orą iš lokomotyvų ir dyzelinių traukinių apskaičiavimo metodika“, patvirtintą Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos ministro 1996 m. gegužės 17 d. įsakymu Nr. 88 (Žin., 1996, Nr. 61-1452).“
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos aplinkos ministro
2011 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. D1-531
iš geležinkelių riedmenų su dyzeliniais vidaus degimo varikliais Į aplinkos orą IŠMETAMO TERŠALŲ kiekio skaičiavimo metodika
LAND 18-2011
I. bendrosios nuostatos ir taikymo sritis
1. Iš geležinkelių riedmenų su dyzeliniais vidaus degimo varikliais į aplinkos orą išmetamo teršalų kiekio skaičiavimo metodika LAND 18–2011 (toliau – Metodika) skirta iš dyzeliniais vidaus degimo varikliais varomų geležinkelių riedmenų į aplinkos orą išmetamam teršalų kiekiui apskaičiuoti.
2. Iš geležinkelių riedmenų su dyzeliniais vidaus degimo varikliais (toliau – geležinkelių riedmenys) išmetamosiose dujose vertinami šie teršalai (toliau – „k“ teršalas): azoto oksidai (toliau – NOx), anglies monoksidas (toliau – CO), lakieji organiniai junginiai (toliau – LOJ), kietosios dalelės (toliau – KD) ir sieros dioksidas (toliau – SO2).
4. Geležinkelių riedmenų variklių darbo režimų procentinis pasiskirstymas skirtinguose apkrovimo režimuose nustatytas vadovaujantis Ne keliais judančių mechanizmų vidaus degimo variklių tipo patvirtinimo ir teršalų išmetimo ribojimo tvarkos aprašu [6.1].
5. Siekiant į aplinkos orą išmetamo teršalų kiekio apskaičiavimo tikslumo, geležinkelių riedmenys Metodikoje suskirstyti pagal serijas, variklių kategoriją, vardinę galią, apkrovimo režimus, kuriems būdingas skirtingas lyginamasis teršalų į aplinkos orą išmetimas, priklausantis ne tik nuo degalų – dyzelino – sąnaudų, bet ir nuo geriausiai eksploatuojamų geležinkelių riedmenų parką atspindinčių sąlygų – vidutinio traukinio sąstato svorio.
II. NUORODOS
6. Metodika parengta vadovaujantis:
6.1. Ne keliais judančių mechanizmų vidaus degimo variklių tipo patvirtinimo ir teršalų išmetimo ribojimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2003 m. sausio 7 d. įsakymu Nr. 5 „Dėl Ne keliais judančių mechanizmų vidaus degimo variklių tipo patvirtinimo ir teršalų išmetimo ribojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr. 86-3913; 2005, Nr. 68-2458);
6.2. Vilniaus Gedimino technikos universiteto mokslo tiriamojo darbo „Esamos geležinkelio transporto parko įtakos atmosferos orui analizė ir moksliniai tyrimai“ ataskaita, 2003, p. 68;
6.3. Lietuvos aplinkos apsaugos normatyvinių dokumentų – LAND – rengimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2004 m. liepos 14 d. įsakymu Nr. D1-383 (Žin., 2004, Nr. 111-4155);
III. pagrindinės sąvokos
7. Metodikoje vartojamos sąvokos:
7.1. Apkrovimo režimas – variklio galios panaudojimo laipsnis (nuo tuščiosios eigos iki vardinės galios (toliau – „j“ apkrovimo režimas): tuščioji eiga (toliau – N0), tarpinė galia (toliau –N0,5), vardinė galia (toliau – Nmax)).
7.3. Dyzelinis traukinys – suformuotas sąstatas iš keleivinių vagonų su vienu arba dviem dyzeliniais varikliais.
7.4. Geležinkelių riedmenys su dyzeliniais vidaus degimo varikliais – lokomotyvai su dyzeliniais vidaus degimo varikliais (šilumvežiai, motorvežiai), dyzeliniai traukiniai, automotrisės ir kt.
7.5. Geležinkelių riedmenų serija – gamyklos leidžiama vieno tipo ir tų pačių techninių parametrų geležinkelio riedmenų grupė (partija), žymima vienodomis raidėmis.
7.6. Lyginamoji tarša – kilogramais (kg) išreikštas teršalų kiekis, išsiskiriantis sudeginus 1 toną dyzelino.
7.8. Valandinė dyzelino sąnauda – sunaudotas dyzelino kiekis per valandą, varikliui dirbant tam tikru apkrovimo režimu (N0, N0,5 ir Nmax).
7.9. Vardinė galia – kilovatais (kW) išreikšta efektyvioji variklio galia, kai jo alkūninis velenas sukasi vardiniu greičiu, nurodyta gamintojo išduotose techninėse sąlygose.
IV. išmetamO Teršalų kiekio skaičiavimas
8. Iš geležinkelių riedmenų variklių į aplinkos orą išmetamų teršalų, išskyrus SO2, kiekis nustatomas pagal atitinkamos serijos „i“-ojo geležinkelio riedmens variklio išmetamo „k“-ojo teršalo vidutinę lyginamąją taršą, suvartotą dyzelino kiekį, vidutinį traukiamo sąstato svorį ir apskaičiuojamas pagal (1) formulę. Į aplinkos orą išmetamas SO2 kiekis apskaičiuojamas pagal Metodikos 11 punktą.
, (1)
čia:
n – geležinkelių riedmenų skaičius (vienetais);
li,k – atitinkamos serijos „i“-ojo geležinkelių riedmens variklio „k“-ojo teršalo vidutinė lyginamoji tarša (kilogramais tonai suvartoto dyzelino), imama iš geležinkelių riedmens ir/ar variklio gamintojo techninės dokumentacijos. Kai dokumentacijoje vidutinė lyginamoji tarša nenurodyta, ji apskaičiuojama pagal Metodikos 9 punktą;
Qi – „i“-ojo geležinkelių riedmens variklio suvartotas dyzelino kiekis (tonomis), imamas iš įmonėje vedamo suvartoto dyzelino kiekio apskaitos žiniaraščio. Kai suvartoto dyzelino kiekio apskaitos žiniaraštis nevedamas, šis kiekis apskaičiuojamas pagal Metodikos 10 punktą. Tuo atveju, kai dyzelino kiekio apskaita vykdoma tūrio vienetais (litrais), perskaičiavimui iš tūrio vienetų į masės vienetus taikomas perskaičiavimo koeficientas – dyzelino gamintojo pateiktame dyzelino kokybės pažymėjime (sertifikate arba pase) nurodytas dyzelino tankis. Neturint tikslaus dyzelino tankio, perskaičiavimo koeficientas lygus 0,84;
Ki – koeficientas, įvertinantis vidutinį „i“-ojo geležinkelių riedmens traukiamo sąstato svorį (tonomis), imamas iš 1 lentelės.
1 lentelė
Koeficientas K
Sąstato svoris, tonomis |
Koeficiento K vertė |
|||
CO |
NOX |
LOJ |
KD |
|
?2 000 |
1,00 |
1,00 |
1,00 |
1,00 |
2 500 |
0,90 |
0,91 |
0,91 |
0,91 |
3 000 |
0,81 |
0,82 |
0,82 |
0,82 |
3 500 |
0,72 |
0,73 |
0,73 |
0,73 |
4 000 |
0,63 |
0,64 |
0,64 |
0,64 |
4 500 |
0,54 |
0,55 |
0,55 |
0,55 |
5 000 |
0,45 |
0,47 |
0,47 |
0,47 |
5 500 |
0,37 |
0,40 |
0,40 |
0,40 |
6 000 |
0,30 |
0,34 |
0,34 |
0,34 |
>6 000 |
0,24 |
0,28 |
0,28 |
0,28 |
Kai 1 lentelėje nėra reikiamą sąstato svorį atitinkančios koeficiento K vertės, ji apskaičiuojama pagal (2) formulę.
9. Vidutinė lyginamoji tarša (kilogramais tonai suvartoto dyzelino) gali būti:
9.1. apskaičiuojama pagal (3) formulę, kai geležinkelių riedmens variklis neturi pagal [6.1] reikalavimus įgaliotos institucijos išduoto tipo patvirtinimo liudijimo.
, (3)
čia:
?T0, ?T0,5, ?T1,0 – geležinkelių riedmens variklio „j“-ame apkrovimo režime procentinis skaičiuojamojo darbo ciklo pasiskirstymas (procentais), imamas iš 2 lentelės;
lk,0, lk,0,5, lk,1,0 – geležinkelių riedmens variklio „j“-ame apkrovimo režime išmetamo „k“-ojo teršalo lyginamoji tarša (kilogramais tonai suvartoto dyzelino), imama iš Metodikos 1 priedo, parengto pagal 2003 m. ir 2009 m. ([6.2] ir [6.4]) atliktų matavimų duomenis;
G0, G0,5, G1,0 – geležinkelių riedmens variklio „j“-ame apkrovimo režime vidutinė valandinė dyzelino sąnauda (kilogramais per valandą), imama iš gamintojo techninės dokumentacijos arba iš 3 arba 4 lentelės.
2 lentelė
Geležinkelių riedmenų variklių procentinis skaičiuojamojo darbo ciklo pasiskirstymas pagal apkrovimo režimus
Vardinė galia, kW |
Procentinis skaičiuojamojo darbo ciklo pasiskirstymas |
||
N0 |
N0,5 |
Nmax |
|
130>P |
60,0 % |
15,0 % |
25,0 % |
130 ?P |
3 lentelė
Geležinkelių riedmenų variklių, pagamintų iki 2004 m. balandžio 30 d., vidutinės valandinės dyzelino sąnaudos, dirbant varikliui skirtingais apkrovimo režimais
Geležinkelių riedmenų serija |
Variklio |
Vidutinė valandinė dyzelino sąnauda, kg/h |
|||
markė |
galia, kW |
N0 |
N0,5 |
Nmax |
|
M62 |
14D40 |
1 470 |
25,0 |
139,7 |
279,4 |
2M62 |
14D40 |
2 940 (2x1 470) |
50,0 |
279,4 |
558,8 |
2M62M |
CAT 3515B |
3 400 (2x1 700) |
12,92 |
78,71 |
358,11 |
2M62K |
5-26DG |
2 940 (2x1 470) |
8,5 |
78,71 |
357,0 |
TEP60 |
11D45 |
2 206 |
30,0 |
226,38 |
452,76 |
TEP70 |
2A-5D49 |
2 942 |
16,0 |
265,2 |
530,4 |
TEP70BS |
2A-5D49 |
2 942 |
16,0 |
265,2 |
530,4 |
ER20CF |
16V4000R41 |
2 000 |
50,10 |
210,0 |
404,0 |
ČME3 |
K6S310DR |
994 |
12,0 |
97,35 |
194,7 |
ČME3ME |
CAT 3508 B DITA-SC |
970 |
10,2 |
83,3 |
194,65 |
ČME3MG |
CAT 3512 HD-SC |
1 700 |
9,35 |
127,50 |
288,15 |
TEM2 |
PD-1M |
883 |
11,0 |
90,09 |
180,18 |
TGK-2 |
1D6 |
169 |
2,0 |
13,0 |
25,0 |
D1 |
12VFE17/24 |
1 076 (2x538) |
8,0 |
57,0 |
114,0 |
DR1A |
M756B |
1 472 (2x736) |
9,0 |
75,95 |
151,9 |
DR1Am |
8V39TC14 |
1 472 (2x736) |
|||
RA-2 |
MTU6H 1800R83 |
720 (2x360) |
2,5 |
75,60 |
151,20 |
AR-2 |
MTA855-R4 |
310 |
4,0 |
35,0 |
69,0 |
620M |
MAN D2876 LUE623 |
382 |
4,0 |
34,50 |
69,0 |
4 lentelė
Geležinkelių riedmenų variklių, pagamintų po 2004 m. balandžio 30 d., vidutinės valandinės dyzelino sąnaudos, dirbant varikliui skirtingais apkrovimo režimais
Vardinė galia, kW |
Vidutinė valandinė dyzelino sąnauda, kg/h |
||
N0 |
N0,5 |
Nmax |
|
130>P |
2,0 |
13,0 |
25,0 |
130 ?P? 560 |
4,0 |
35,0 |
69,0 |
560<P? 2 000 |
10,0 |
106,68 |
184,04 |
P>2 000 |
25,0 |
256,99 |
513,99 |
9.2. apskaičiuojama pagal (4) formulę, kai geležinkelių riedmens variklis turi pagal [6.1] reikalavimus įgaliotos institucijos išduotą tipo patvirtinimo liudijimą.
, (4)
čia:
pk – „k“-ojo teršalo ribinė vertė, g/kWh, imama iš 5 lentelės;
?T0, ?T0,5, ?T1,0 – geležinkelių riedmens variklio „j“-ame apkrovimo režime procentinis skaičiuojamojo darbo ciklo pasiskirstymas, imamas iš 2 lentelės;
G0, G0,5, G1,0 – geležinkelių riedmens variklio „j“-ame apkrovimo režime vidutinė valandinė dyzelino sąnauda (kilogramais per valandą), imama iš gamintojo techninės dokumentacijos arba iš 3 arba 4 lentelės;
P0, P0,5, P1,0 – geležinkelių riedmens variklio galia (kW) „j“-ame apkrovimo režime, apskaičiuojama iš variklio vardinės galios Nmax: P0 = 0,05*Nmax, P0,5 = 0,5*Nmax, P1,0 = Nmax.
5 lentelė
Geležinkelių riedmenų variklių išmetamųjų teršalų ribinės vertės
Variklio kategorija ir vardinė galia, kW |
Ribinė vertė, g/kWh |
|||
CO |
NOX |
LOJ |
KD |
|
III A etapo varikliai lokomotyvams varyti |
||||
RL A: 130 ?P? 560 |
3,50 |
4,00 * |
0,20 |
|
RH A: P>560 |
3,50 |
6,00 |
0,50 |
0,20 |
RH A: P>2 000 ir SV>5 l/cilindrui |
3,50 |
7,40 |
0,40 |
0,20 |
III A etapo varikliai automotrisėms varyti |
||||
RC A: 130<P |
3,50 |
4,00 * |
0,20 |
|
III B etapo varikliai lokomotyvams varyti |
||||
R B: 130<P |
3,50 |
4,00 * |
0,025 |
|
III B etapo varikliai automotrisėms varyti |
||||
RC B: 130<P |
3,50 |
2,00 |
0,19 |
0,025 |
10. Geležinkelių riedmenų variklių suvartotas dyzelino kiekis (tonomis) gali būti apskaičiuojamas pagal „i“-ojo geležinkelių riedmens variklio kiekviename „j“-ame apkrovimo režime (nuo tuščiosios eigos iki vardinės galios) valandinį sunaudoto dyzelino kiekį pagal (5) formulę.
, (5)
čia:
ti – „i“-ojo geležinkelių riedmens variklio bendras darbo laikas (valandomis), imamas iš įmonėje vedamo darbo laiko apskaitos žiniaraščio;
r – „i“-ojo geležinkelių riedmens variklio „j“-asis apkrovimo režimas, t. y. N0, N0,5, Nmax;
?Tj – geležinkelių riedmens variklio „j“-ame apkrovimo režime procentinis skaičiuojamojo darbo ciklo pasiskirstymas, imamas iš 2 lentelės;
Gi,j – „i“-ojo geležinkelių riedmens variklio valandinė dyzelino sąnauda „j“-ame apkrovimo režime (kilogramais per valandą), imama iš gamintojo techninės dokumentacijos arba iš 3 arba 4 lentelės;
10-3 – koeficientas, skirtas perskaičiuoti kilogramus į tonas;
100 – koeficientas, skirtas perskaičiuoti procentus į vieneto dalis.
11. Iš geležinkelių riedmenų variklių į aplinkos orą išmetamas SO2 kiekis (tonomis), kuris tiesiogiai proporcingas dyzeline esančios sieros kiekiui, apskaičiuojamas pagal (6) formulę.
(6)
,
čia:
n – geležinkelių riedmenų skaičius (vienetais);
Svid. – vidutinis sieros kiekis dyzeline (procentais), apskaičiuotas iš visuose įmonėje sunaudoto dyzelino kokybės sertifikatuose nurodyto sieros kiekio (procentais);
Qi – „i“-ojo geležinkelių riedmens variklyje suvartotas dyzelino kiekis (tonomis), imamas atitinkamai kaip apskaičiuojant pagal (1) formulę kitų į aplinkos orą išmetamų teršalų kiekį;
2 – koeficientas, skirtas perskaičiuoti sieros kiekį kure į SO2;
100 – koeficientas, skirtas perskaičiuoti procentus į vieneto dalis.
V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
12. Metodikoje nenurodytų Lietuvoje eksploatuojamų geležinkelių riedmenų serijų variklių į aplinkos orą išmetamą teršalų kiekį veikiančių rodiklių reikšmės turi būti parenkamos pagal artimiausią didesnę variklio vardinę galią (kW) turinčių Metodikoje nurodytų geležinkelių riedmenų serijų variklių duomenis arba išmatuojamos pagal Metodikos 13 punkto reikalavimus.
13. Į atmosferą išmetamo teršalų kiekio skaičiavimui gali būti naudojami matavimais nustatyti ir ūkinės veiklos vykdytojo patvirtinti ūkinės veiklos objekte eksploatuojamų konkrečių geležinkelių riedmenų variklių išmetamųjų teršalų kiekį įtakojančių rodiklių duomenys. Matavimai turi būti atlikti pagal tokius matavimus reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatytus matavimo metodus. Jeigu tokių matavimo metodų nenustatyta, – pagal Lietuvos, Europos ar tarptautinių standartų reikalavimus, o, jei nėra ir šių reikalavimų, – pagal parengtus geležinkelių riedmenų savininko arba matavimo procedūrų vykdytojo.
14. Apskaičiuotą iš geležinkelių riedmenų variklių į aplinkos orą išmestų teršalų kiekį rekomenduojama pateikti lentelių forma, kuriose atskirai būtų pateikiamas iš kiekvieno geležinkelių riedmens ar geležinkelių riedmenų serijos išmestas kiekvieno teršalo kiekis ir bendras iš visų įmonės geležinkelių riedmenų išmestas kiekvieno teršalo kiekis.
Iš geležinkelių riedmenų į aplinkos orą
išmetamo teršalų kiekio skaičiavimo
metodikos LAND 18-2011
1 priedas
geležinkelių riedmenų variklių Lyginamoji tarša, kg/t, dirbant varikliui skirtingais apkrovimo režimais
Geležinkelių riedmenų serija |
Variklio |
Teršalas |
N0 |
N0,5 |
Nmax |
|
markė |
galia, kW |
|||||
M62 arba 2M62 |
14D40 |
1 470 arba 2 940 (2x1 470) |
CO |
4 |
23 |
59 |
NOx |
42 |
110 |
183 |
|||
LOJ |
0,5 |
2 |
5 |
|||
KD |
0,3 |
0,7 |
2 |
|||
2M62M |
CAT 3512B HD-SC |
3 400 (2x1 700) |
CO |
3,57 |
21,28 |
53,99 |
NOx |
36,58 |
99,11 |
170,74 |
|||
LOJ |
0,43 |
1,74 |
4,45 |
|||
KD |
0,25 |
0,62 |
1,84 |
|||
2M62K |
5-26DG |
2 940 (2x1 470) |
CO |
4,1 |
23,1 |
60,9 |
NOx |
36,3 |
95,5 |
161,8 |
|||
LOJ |
0,49 |
1,85 |
4,65 |
|||
KD |
0,26 |
0,66 |
1,92 |
|||
TEP60 |
11D45 |
2 206 |
CO |
1,6 |
18 |
30 |
NOx |
11 |
46 |
97 |
|||
LOJ |
0,9 |
4 |
10 |
|||
KD |
1,8 |
3 |
5 |
|||
TEP70 |
2A-5D49 |
2 942 |
CO |
2 |
9 |
21 |
NOx |
13 |
33 |
91 |
|||
LOJ |
0,7 |
3 |
6 |
|||
KD |
1,6 |
3 |
4,0 |
|||
TEP70BS |
2A-5D49 |
2 942 |
CO |
1,95 |
9,9 |
20,8 |
NOx |
12,7 |
32 |
89,1 |
|||
LOJ |
0,66 |
2,91 |
6,1 |
|||
KD |
1,5 |
3,1 |
3,89 |
|||
ER20CF |
16VG4000R41 |
2000 |
CO |
1,65 |
6,2 |
14,7 |
NOx |
8,2 |
20,1 |
59,3 |
|||
LOJ |
0,4 |
2,03 |
4 |
|||
KD |
0,9 |
1,9 |
2,61 |
|||
ČME3 |
K6S310 DR |
994 |
CO |
3,9 |
11 |
17 |
NOx |
11,4 |
61 |
50 |
|||
LOJ |
1,0 |
2,4 |
4 |
|||
KD |
0,1 |
1,7 |
2,4 |
|||
ČME3ME |
CAT 3508B DITA-SC |
970 |
CO |
3,5 |
9,5 |
14,8 |
NOx |
9,8 |
47,5 |
41,1 |
|||
LOJ |
0,86 |
1,94 |
3,38 |
|||
KD |
0,09 |
1,27 |
2,09 |
|||
ČME3MG |
CAT 3512 HD-SC |
1 700 |
CO |
3,65 |
10,03 |
16,3 |
NOx |
10,1 |
53,1 |
46,3 |
|||
LOJ |
0,89 |
2,12 |
3,76 |
|||
KD |
0,09 |
1,48 |
2,28 |
|||
TEM2 |
PD-1M |
883 |
CO |
16 |
14 |
47 |
NOx |
18 |
83 |
174 |
|||
LOJ |
3 |
5 |
5 |
|||
KD |
0,2 |
1,8 |
1,7 |
|||
TGK-2 |
1D6 |
169 |
CO |
0,7 |
1,7 |
3,0 |
NOx |
5,0 |
26 |
21 |
|||
LOJ |
0,1 |
0,4 |
0,6 |
|||
KD |
0,1 |
0,3 |
0,4 |
|||
D1 |
12VFE17/24 |
1 076 (2x538) |
CO |
3,5 |
5,7 |
6,2 |
NOx |
12 |
35 |
99 |
|||
LOJ |
0,7 |
0,9 |
1,7 |
|||
KD |
1,6 |
2,5 |
3,5 |
|||
DR1A DR1AM |
M756B 8V39TC 8V39TC14 |
1 472 (2x736) |
CO |
2,7 |
4,7 |
6,2 |
NOx |
13 |
41 |
92 |
|||
LOJ |
0,4 |
1,6 |
2,3 |
|||
KD |
1,1 |
2,5 |
3,2 |
|||
RA-2 |
MTU6H 1800R83 |
720 (2x360) |
CO |
2,2 |
– |
– |
NOx |
10,6 |
– |
– |
|||
LOJ |
0,7 |
– |
– |
|||
KD |
0,35 |
– |
– |
|||
AR2 |
MTA855-R4 |
310 |
CO |
1,8 |
2,8 |
3,2 |
NOx |
6,2 |
18 |
52,0 |
|||
LOJ |
0,4 |
0,7 |
1,3 |
|||
KD |
0,67 |
1,4 |
1,8 |
|||
620M |
MAN D2876 LUE623 |
382 |
CO |
1,9 |
– |
– |
NOx |
6,5 |
– |
– |
|||
LOJ |
0,52 |
– |
– |
|||
KD |
0,73 |
– |
– |
Iš geležinkelių riedmenų į aplinkos orą
išmetamo teršalų kiekio skaičiavimo
metodikos LAND 18-2011
2 priedas
Iš geležinkelių riedmenų Į aplinkos orą išmesto Teršalų kiekio skaičiavimo pavyzdys
1. Įmonės traukos riedmenų parką sudaro vienas M62 riedmuo, kurio variklio vardinė galia – 1470 kW (toliau – TR1), vienas TEP60 riedmuo, kurio variklio vardinė galia – 2206 kW (toliau – TR2) ir vienas 620M riedmuo, kurio variklio vardinė galia – 382 kW (toliau – TR3). Minėti traukos riedmenys yra pagaminti: TR1 – 1989 m.; TR2 – 2006 m.; TR3 – 2002 m.
Per ataskaitinį laikotarpį TR1 sunaudojo 295 tonas dyzelino, TR2 – 207 tonas dyzelino, TR3 – 165 tonas dyzelino.
Įvertinus traukos riedmenų darbo sąlygas, nustatyta, kad traukiamas vidutinis sąstato svoris buvo: TR1 – 3200 tonų, TR2 – 2500 tonų, TR3 – 1900 tonų.
Vidutinis sieros kiekis sunaudotame dyzeliniame kure yra 0,001 %.
2. Geležinkelių riedmenų variklių į aplinkos orą išmesto teršalų (CO, NOX, LOJ, KD) kiekio skaičiavimas:
2.1. iš geležinkelių riedmenų variklių išmetamųjų teršalų vidutinių lyginamųjų taršos reikšmių nustatymas.
Pateiktame skaičiavimų pavyzdyje TR1 ir TR3 traukos riedmenų varikliai neturi pagal Metodikos 6.1 punkto reikalavimus įgaliotos institucijos išduoto tipo patvirtinimo liudijimo, todėl iš jų variklių išmetamų teršalų vidutinės lyginamosios taršos reikšmės skaičiuojamos pagal Metodikos 3 formulę. Apskaičiavimui pagal šią formulę naudojami duomenys:
TR1 išmetamųjų teršalų vidutinių lyginamųjų taršos reikšmių nustatymui naudojami duomenys:
lk,0 (CO) – 4,0 kg/t, lk,0,5 (CO) – 23,0 kg/t, lk,1,0 (CO) – 59,0 kg/t,
lk,0 (NOx) – 42,0 kg/t, lk,0,5 (NOx) – 110,0 kg/t, lk,1,0 (NOx) – 183,0 kg/t,
lk,0 (LOJ) – 0,5 kg/t, lk,0,5 (LOJ) – 2,0 kg/t, lk,1,0 (LOJ) – 5,0 kg/t,
lk,0 (KD) – 0,3 kg/t, lk,0,5 (KD) – 0,7 kg/t, lk,1,0 (KD) – 2,0 kg/t,
(reikšmės paimtos iš Metodikos 1 priedo lentelės);
?T0 – 60 %, ?T0,5 – 15 %, ?T1,0 – 25 % (reikšmės paimtos iš Metodikos 2 lentelės);
G0 – 25,0 kg/h, G0,5 – 139,7 kg/h, G1,0 – 279,4 kg/h (kadangi šių duomenų nėra variklio gamintojo techninėje dokumentacijoje, reikšmės paimtos iš Metodikos 3 lentelės, nes riedmuo pagamintas iki 2004 m. balandžio 30 d.);
TR3 išmetamųjų teršalų vidutinių lyginamųjų taršos reikšmių nustatymui naudojami duomenys:
lk,0 (CO) – 1,9 kg/t, lk,0,5 (CO) – 0 kg/t, lk,1,0 (CO) – 0 kg/t,
lk,0 (NOx) – 6,5 kg/t, lk,0,5 (NOx) – 0 kg/t, lk,1,0 (NOx) – 0 kg/t,
lk,0 (LOJ) – 0,52 kg/t, lk,0,5 (LOJ) – 0 kg/t, lk,1,0 (LOJ) – 0 kg/t,
lk,0 (KD) – 0,73 kg/t, lk,0,5 (KD) – 0 kg/t, lk,1,0 (KD) – 0 kg/t,
(reikšmės paimtos iš Metodikos 1 priedo lentelės);
?T0 – 60 %, ?T0,5 – 15 %, ?T1,0 – 25 % (reikšmės paimtos iš Metodikos 2 lentelės);
G0 – 4,0 kg/h, G0,5 – 34,50 kg/h, G1,0 – 69,0 kg/h (kadangi šių duomenų nėra variklio gamintojo techninėje dokumentacijoje, reikšmės paimtos iš Metodikos 3 lentelės, nes riedmuo pagamintas iki 2004 m. balandžio 30 d.);
TR2 traukos riedmens variklis turi pagal Metodikos 6.1 punkto reikalavimus įgaliotos institucijos išduotą tipo patvirtinimo liudijimą, todėl iš jo variklio išmetamų teršalų vidutinės lyginamosios taršos reikšmės skaičiuojamos pagal Metodikos 4 formulę. Apskaičiavimui pagal šią formulę naudojami duomenys:
pk (CO) ribinė vertė – 3,5 g/kWh;
pk (NOx) ribinė vertė – 7,4 g/kWh;
pk (LOJ) ribinė vertė – 0,4 g/kWh;
pk (KD) ribinė vertė – 0,2 g/kWh
(reikšmės paimtos iš Metodikos 5 lentelės, kadangi variklis atitinka III A etapo reikalavimus);
?T0 – 60 %, ?T0,5 – 15 %, ?T1,0 – 25 % (reikšmės paimtos iš Metodikos 2 lentelės);
G0 – 25,0 kg/h, G0,5 – 256,99 kg/h, G1,0 – 513,99 kg/h (kadangi šių duomenų nėra variklio gamintojo techninėje dokumentacijoje, reikšmės paimtos iš Metodikos 4 lentelės, nes riedmuo pagamintas po 2004 m. balandžio 30 d.);
P0 – 110,3 KW, P0,5 – 1103 KW, P1,0 – 2206 KW (reikšmės apskaičiuotos pagal variklio nominalią galią, kaip nurodyta 4 formulės paaiškinime).
Iš TR1, TR2 ir TR3 geležinkelių riedmenų variklių išmetamųjų teršalų vidutinių lyginamųjų taršos reikšmių suvestinė pateikiama 1 lentelėje;
2.2. koeficiento K nustatymas.
Kadangi TR1 riedmeniui (vardinė galia 1470 kW, sąstato svoris 3200 t) Metodikos 1 lentelėje nėra pateikta sąstato svorį atitinkanti koeficiento K vertė, ji apskaičiuojama pagal Metodikos 2 formulę:
.
Analogiškai apskaičiuojamos TR1 riedmeniui koeficiento K vertės kitiems teršalams (NOX, LOJ, KD).
TR2 riedmeniui (vardinė galia 2206 kW, sąstato svoris 2500 t) Metodikos 1 lentelėje pateikta sąstato svorį atitinkanti koeficiento K vertė, t. y. koeficiento K(CO) vertė – 0,90).
Analogiškai iš Metodikos 1 lentelės parenkamos TR2 riedmeniui koeficiento K vertės kitiems teršalams (NOX, LOJ, KD).
TR3 riedmeniui (vardinė galia 382 kW, sąstato svoris yra 1900 t) Metodikos 1 lentelėje pateikta sąstato svorį atitinkanti koeficiento K vertė, t. y. koeficiento K(CO) vertė – 1,00).
Analogiškai iš Metodikos 1 lentelės parenkamos TR3 riedmeniui koeficiento K vertės kitiems teršalams (NOX, LOJ, KD);
K verčių suvestinė TR1, TR2 ir TR3 riedmenims pateikiama 2 lentelėje.
2.3. pagal Metodikos 1 formulę apskaičiuojamas iš TR1, TR2 ir TR3 riedmenų variklių į aplinkos orą išmestas teršalų (CO, NOX, LOJ, KD) kiekis:
2.3.1. į aplinkos orą išmestas CO kiekis:
TR1: WCO = (19,5 kg/t x 295 t / 1000) x 0,774 = 4,452 t;
TR2: WCO = (15,1 kg/t x 207 t / 1000) x 0,90 = 2,813 t;
TR3: WCO = (1,9 kg/t x 165 t / 1000) x 1,00 = 0,314 t;
2.3.2. į aplinkos orą išmestas NOx kiekis:
TR1: WNOx = (92,7 kg/t x 295 t / 1000) x 0,784 = 21,440 t;
TR2: WNOx = (31,8 kg/t x 207 t / 1000) x 0,91 = 5,990 t;
TR3: WNOx = (6,5 kg/t x 165 t / 1000) x 1,00 = 1,073 t;
2.3.3. į aplinkos orą išmestas LOJ kiekis:
TR1: WLOJ = (2,0 kg/t x 295 t / 1000) x 0,784 = 0,463 t;
TR2: WLOJ = (1,7 kg/t x 207 t / 1000) x 0,91 = 0,320 t;
TR3: WLOJ = (0,5 kg/t x 165 t / 1000) x 1,00 = 0,083 t;
3. Iš TR1, TR2 ir TR3 riedmenų į aplinkos orą išmestas SO2 kiekis apskaičiuojamas pagal Metodikos 6 formulę:
TR1: WSO2 = 2 x 0,001 x 295 t / 100 = 0,006 t;
TR2: W SO2 = 2 x 0,001 x 207 t / 100 = 0,004 t;
TR3: W SO2 = 2 x 0,001 x 165 t / 100 = 0,003 t.
4. Iš įmonės geležinkelių riedmenų į aplinkos orą išmesto teršalų kiekio suvestinė pateikiama 3 lentelėje:
3 lentelė
Įmonės geležinkelių riedmenų į aplinkos orą išmestas teršalų kiekis
Eil. Nr. |
Geležinkelių riedmenų: |
Išmestas teršalų kiekis, t |
||||||||
pavadinimas (serija) |
pagaminimo metai |
variklio vardinė galia, kW |
sunaudotas dyzelino kiekis, t |
CO |
NOX |
LOJ |
KD |
SO2 |
iš viso |
|
1. |
TR1 |
1989 |
1 470 |
295 |
4,452 |
21,440 |
0,463 |
0,139 |
0,006 |
26,5 |
2. |
TR2 |
2006 |
2 206 |
207 |
2,813 |
5,990 |
0,320 |
0,170 |
0,004 |
9,297 |
3. |
TR3 |
2002 |
382 |
165 |
0,314 |
1,073 |
0,083 |
0,116 |
0,003 |
1,589 |
|
|
|
Iš viso išmesta: |
7,579 |
28,503 |
0,866 |
0,425 |
0,013 |
37,386 |