LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL KLIMATO KAITOS PROGRAMOS PRIEMONĖS „ATSINAUJINANČIŲ ENERGIJOS IŠTEKLIŲ (SAULĖS,VĖJO) PANAUDOJIMAS JURIDINIŲ ASMENŲ ELEKTROS ENERGIJOS POREIKIAMS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

 

2021 m. birželio 16 d. Nr. D1-365

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos klimato kaitos valdymo finansinių instrumentų įstatymo 10 straipsniu ir įgyvendindamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. lapkričio 4 d. nutarimo Nr. 1443 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. lapkričio 4 d. nutarimo Nr. 1443 „Dėl įgaliojimų suteikimo įgyvendinant Lietuvos Respublikos klimato kaitos valdymo finansinių instrumentų įstatymą“ 1.2 papunktį,

t v i r t i n u Klimato kaitos programos priemonės „Atsinaujinančių energijos išteklių (saulės, vėjo) panaudojimas juridinių asmenų elektros energijos poreikiamstvarkos aprašą (pridedama).

 

 

 

Aplinkos ministras                                                                                                Simonas Gentvilas

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2021 m. birželio 16 d. įsakymu

Nr. D1-365

 

 

KLIMATO KAITOS PROGRAMOS PRIEMONĖS „ATSINAUJINANČIŲ ENERGIJOS IŠTEKLIŲ (SAULĖS, VĖJO) PANAUDOJIMAS JURIDINIŲ ASMENŲ ELEKTROS ENERGIJOS POREIKIAMS“ TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Klimato kaitos programos priemonės „Atsinaujinančių energijos išteklių (saulės, vėjo) panaudojimas juridinių asmenų elektros energijos poreikiams“ tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato sąlygas finansinei paramai gauti, reikalavimus projektų paraiškoms (toliau – paraiška), reikalavimus projekto išlaidoms, paraiškų vertinimo, finansavimo skyrimo, finansavimo sutarčių sudarymo, mokėjimo prašymų teikimo ir apmokėjimo tvarką, įsipareigojimų, gavus subsidiją, priežiūros tvarką. 

2. Finansavimas teikiamas pagal Klimato kaitos programos (toliau – Programa) lėšų naudojimo sąmatoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu ir Programos lėšų naudojimo metinės sąmatos detalizuojančiame plane, patvirtintame aplinkos ministro įsakymu (toliau – metinę sąmatą detalizuojantis planas), patvirtintą priemonę „Atsinaujinančių energijos išteklių (saulės, vėjo) panaudojimas juridinių asmenų elektros energijos poreikiams“ (toliau – priemonė), siekiant mažinti išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį ir skatinti atsinaujinančių energijos išteklių naudojimą.

3. Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija administruoja Programą ir  nustato finansavimo skyrimo tvarką saulės ir vėjo elektrinių įsirengimui ar saulės elektrinės dalies iš saulės elektrinių parko įsigijimui.

4. Aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra (toliau – Agentūra) skelbia kvietimus teikti paraiškas, vertina paraiškas, mokėjimo prašymus, skiria finansavimą ir vykdo subsidijų gavėjų (toliau – pareiškėjų) įsipareigojimų įgyvendinimo priežiūrą vadovaudamasi Tvarkos aprašu, metine sąmata ir metinę sąmatą detalizuojančiu planu.

5. Tvarkos apraše vartojamos sąvokos:

5.1. pareiškėjas – Tvarkos aprašo 6 punkte nurodytas ir juridinių asmenų registre registruotas juridinis asmuo, nustatyta tvarka pateikęs Agentūrai paraišką subsidijai gauti;

5.2. fiksuotasis įkainis –nustatytas vienodas projekto išlaidų vieneto įkainis, taikomas projekto tinkamoms finansuoti išlaidoms apskaičiuoti ir apmokėti remiantis pateiktais dokumentais, kuriais įrodoma, kad pasiektas projekto kiekybinis rezultatas;

5.3. subsidija – Tvarkos apraše nustatyta tvarka teikiama nustatyto dydžio finansinė parama pareiškėjui įsirengti saulės ar vėjo elektrinę arba iš saulės elektrinių parko įsigyti dalį saulės elektrinės;

5.4. mokėjimo prašymas – Agentūrai teikiamas Agentūros direktoriaus įsakymu patvirtintos formos prašymas apmokėti ir (ar) kompensuoti projekto išlaidas;

5.5. finansavimo sutartis – Agentūros su pareiškėju sudaroma finansavimo sutartis dėl subsidijos projektui suteikimo, kurioje numatoma lėšų panaudojimo, projekto vykdymo ir atsiskaitymo tvarka;

5.6. projekto įgyvendinimo laikotarpio pradžia – projekto finansavimo sutarties įsigaliojimo data;

5.7. projekto įgyvendinimo laikotarpis – finansavimo sutartyje nustatytas laikotarpis, per kurį vykdoma projekto įgyvendinimo veikla (sutarčių pasirašymas, prekių, paslaugų įsigijimas, darbų atlikimas, įrangos montavimas, derinimas, paleidimas, eksploatacija);

5.8. projekto įgyvendinimo laikotarpio pabaiga – projekto mokėjimo prašymo patvirtinimo data, kai baigta visa projekto veikla ir padarytos visos su projekto įgyvendinimu susijusios tinkamos finansuoti išlaidos;

5.9. vertinamasis laikotarpis – laikotarpis per kurį įgyvendinta veikla daro įtaką išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio pokyčiams. Įrengiant saulės, vėjo elektrines ar įsigyjant saulės elektrinę iš saulės elektrinių parko vertinamasis laikotarpis 20 metų.

5.10. kitos šiame Tvarkos apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos klimato kaitos valdymo finansinių instrumentų įstatyme, statybos techniniame reglamente STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“, patvirtintame  Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. spalio 27 d. įsakymu Nr. D1-713 „Dėl statybos techninio reglamento STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“ patvirtinimo“, 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos 4 prioriteto „Energijos efektyvumo ir atsinaujinančių išteklių energijos gamybos ir naudojimo skatinimas“ 04.1.1-LVPA-V-115 priemonės „AIE namų ūkiams“ projektų finansavimo sąlygų apraše Nr. 1, patvirtintame Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2019 m. gruodžio 3 d. įsakymu Nr. 1-312 „Dėl 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos 4 prioriteto „Energijos efektyvumo ir atsinaujinančių išteklių energijos gamybos ir naudojimo skatinimas“ 04.1.1-LVPA-V-115 priemonės „AIE namų ūkiams“ projektų finansavimo sąlygų aprašo Nr. 1 patvirtinimo“.

 

 

II SKYRIUS

SĄLYGOS FINANSINEI PARAMAI GAUTI

 

6.     Pagal Tvarkos aprašą tinkami pareiškėjai yra Lietuvos Respublikoje veikiantys ir Juridinių asmenų registre registruoti juridiniai asmenys.

7.     Pagal Tvarkos aprašą finansinė parama neteikiama pareiškėjui, jeigu jis paraiškos teikimo metu Agentūrai neatitinka Tvarkos aprašo 6 punkte nurodytų reikalavimų arba nėra turto, į kurį numatoma investuoti, savininkas arba valdytojas.

8.     Finansavimas pagal šią priemonę teikiamas vadovaujantis 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 1407/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai (toliau – Reglamentas (ES) Nr. 1407/2013), su visais pakeitimais. Didžiausia de minimis pagalbos suma pagal Reglamentą (ES) Nr. 1407/2013 vienam ūkio subjektui, kaip numatyta Reglamento (ES) Nr. 1407/2013 2 straipsnio 2 dalyje, per 3 mokestinių metų laikotarpį (taikomi įmonės naudojami mokestiniai metai) atsižvelgiant į ūkio subjekto veiklos sektorių, gali siekti 200 000 (du šimtus tūkstančių) eurų (su PVM). Maksimalus subsidijos dydis vienam pareiškėjui yra 200 000 (du šimtai tūkstančių) eurų (su PVM).

9. Agentūra duomenis apie suteiktą de minimis pagalbą teikia į Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrą, vadovaujantis Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“ ir Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos duomenų tvarkymo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos 2015 m. lapkričio 13 d. nutarimu Nr. 1S-120/2015 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos duomenų tvarkymo taisyklių patvirtinimo“.

10.   Pareiškėjas įsipareigoja projekto metu įrengtoje ar įsigytoje saulės ar vėjo elektrinėje penkerius metus po projekto pabaigos visą elektros energiją vartoti savo reikmėms (vadovaujantis elektros energiją gaminančio vartotojo schema);

11. Bendrieji reikalavimai pareiškėjams:

11.1. pareiškėjas nėra bankrutavęs, bankrutuojantis, likviduojamas ir (arba) restruktūrizuojamas, neturi mokestinės nepriemokos valstybės ir (arba) savivaldybės biudžetui arba kitiems valstybės fondams (išskyrus atvejus, kai mokesčių, delspinigių, baudų mokėjimas atidėtas Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka arba dėl šių mokesčių, delspinigių, baudų vyksta mokestinis ginčas). Jeigu pareiškėjas yra įsiskolinęs, parama gali būti teikiama, jei pareiškėjas pateiks dokumentus, įrodančius, kad apmokėjo visus įsiskolinimus valstybei;

11.2. pareiškėjas yra grąžinęs visas grąžintinas lėšas, gautas pagal Programą, jeigu dėl tokių lėšų yra priimtas ir įsiteisėjęs sprendimas;

11.3. einamaisiais metais pareiškėjas gali teikti tik vieną paraišką paskelbtam kvietimui pagal tą pačią metinės sąmatos detalizuojančio plano priemonę;

11.4. valstybės pagalba negali būti teikiama, kol nesugrąžinta neteisėtai gauta valstybės pagalba.

12. Dokumentai, įrodantys pareiškėjų atitiktį keliamiems reikalavimams, kuriuos su paraiška turi pateikti pareiškėjas, nurodomi Agentūros interneto svetainėje paskelbtame kvietime. Šiems ir kitiems reikalavimams patikrinti Agentūra gali naudotis prieinamomis duomenų bazėmis ir registrais.

13. Reikalavimai projekto trukmei:

13.1. projekto įgyvendinimo laikotarpis turi būti ne ilgesnis kaip 18 mėnesių. Agentūra gali vieną kartą pratęsti projekto įgyvendinimo laikotarpį, tačiau ne ilgiau kaip 6 mėnesiams, dėl objektyvių nuo pareiškėjo nepriklausančių priežasčių, kurių pareiškėjas negalėjo numatyti teikdamas paraišką. Priėmus sprendimą dėl projekto įgyvendinimo laikotarpio pratęsimo, Agentūra atlieka projekto finansavimo sutarties pakeitimą;

13.2. bendras projekto įgyvendinimo laikotarpis, įskaitant projekto įgyvendinimo termino pratęsimą, negali būti ilgesnis kaip 24 mėnesiai.

 

III SKYRIUS

REIKALAVIMAI PROJEKTŲ PARAIŠKOMS

 

14.   Paraiška rengiama užpildant Agentūros direktoriaus įsakymu patvirtintą paraiškos formą. Paraiškos teikiamos per Aplinkos projektų valdymo informacinę sistemą (toliau – APVIS). Kvietime gali būti nustatyti kiti paraiškų pateikimo būdai ir tvarka, jei APVIS funkcinių galimybių nepakanka ir (ar) laikinai neužtikrinamos.

15.   Pareiškėjas paraiškos formoje turi nurodyti atsakingo ar įgalioto fizinio asmens vardą, pavardę, projekto pavadinimą, juridinio asmens kodą, pridėtinės vertės mokesčio (PVM) mokėtojo kodą (jei pareiškėjas yra PVM mokėtojas), juridinio asmens (buveinės) adresą, kontaktinius duomenis (telefono Nr., el. paštą), fizinio asmens, teikiančio paraišką, pareigas, vietovę, kurioje planuojama statyti saulės ar vėjo elektrinę, žemės sklypo unikalų numerį, kai saulės ar vėjo elektrinė statoma ant žemės, ar elektros energijos vartojimo objekto duomenis, jei įsigyjama saulės elektrinės dalis iš saulės elektrinės parko, planuojamos įsigyti ar įrengti saulės ar vėjo elektrinės galią (kW), planuojamą pagaminti metinį elektros energijos kiekį, prašomą subsidiją Eur/kW, apskaičiuojamą pagal Tvarkos aprašo 19 punkte nustatytą fiksuotąjį įkainį.

16. Bendras išmetamų ŠESD kiekio sumažinimas per projekto vertinamąjį laikotarpį apskaičiuojamas vertinant skaičiuojamąjį pagamintos elektros energijos kiekį per metus (975 kwh /1 kW saulės elektrinės įrengtosios galios ir 3240 kWh/1 kW vėjo elektrinės įrengtosios galios). Šis kiekis dauginamas iš elektros energijos taršos faktoriaus, kuris lygus 0,42 t CO2e/MWh, ir projekto vertinamojo laikotarpio – 20 metų:

16.1. saulės elektrinės ŠESD kiekio skaičiuojamasis sumažinimas per projekto vertinamąjį laikotarpį sudaro 8,19 t CO2e 1 kW saulės elektrinės įrengtosios galios;

16.2. Vėjo elektrinės ŠESD kiekio sumažinimas per projekto vertinamąjį laikotarpį sudaro 27,22 t CO2e 1 kW vėjo elektrinės įrengtosios galios.

17. Su paraiška privalomi pateikti dokumentai (jei su paraiška pateikta mažiau kaip pusė privalomų pateikti dokumentų, paraiška nebevertinama ir atmetama):

17.1. elektrinės techninės prijungimo prie tinklų sąlygos, išduotos energijos skirstymo operatoriaus (teikiamos, kai planuojama įrengti iki 30 kW galios elektrinę, kuri pagal teisės aktus įrengiama be leidimo plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus). Jei įsigyjama saulės elektrinė dalis iš saulės elektrinių parkų, šis reikalavimas netaikomas;

17.2. leidimas plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus, išduotas Veiklos elektros energetikos sektoriuje leidimų išdavimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2019 m. rugpjūčio 7 d. nutarimu Nr. 829 „Dėl Veiklos elektros energetikos sektoriuje leidimų išdavimo taisyklių patvirtinimo“, nustatyta tvarka (taikoma, jei diegiama saulės ar vėjo elektrinė didesnės kaip 30 kW galios). Jei įsigyjama saulės elektrinė dalis iš saulės elektrinių parkų, šis reikalavimas netaikomas;

17.3. sprendimas, priimtas atitinkamo pareiškėjo (juridinio asmens) valdymo organo, turinčio teisę priimti tokius sprendimus, kuriuo nutarta pritarti pareiškėjo projekto įgyvendinimui, (sprendime turi būti nurodyta, kad pritariama projekto įgyvendinimui pagal einamųjų metų Programos lėšų naudojimo sąmatą detalizuojančiame plane patvirtintą priemonę);

17.4. įgaliojimas, išduotas Lietuvos Respublikos civilinio kodekso nustatyta tvarka atstovauti pareiškėjui, jei pareiškėjas įgalioja kitą fizinį ar juridinį asmenį už jį atlikti su projekto įgyvendinimu susijusius veiksmus (pateikti paraišką ir (ar) pateikti mokėjimo prašymą);

17.5. Ataskaitos apie kontroliuojamuosius ir kontroliuojančius vienetus bei asmenis FR0438 formos su papildomais lapais FR0438PA ir FR0438PB 02 versija užpildytos ir pateiktos apskrities valstybinei mokesčių inspekcijai pagal Ataskaitos apie kontroliuojamuosius ir kontroliuojančius vienetus bei asmenis FR0438 formos užpildymo taisyklėse, patvirtintose  Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2002 m. gruodžio 24 d. įsakymu Nr. 376 „Dėl Ataskaitos apie kontroliuojamuosius ir kontroliuojančius vienetus bei asmenis fr0438 formos bei jos užpildymo taisyklių patvirtinimo“, nustatytą tvarką.

 

IV SKYRIUS

REIKALAVIMAI PROJEKTO IŠLAIDOMS

 

18.   Subsidija teikiama saulės ir vėjo energiją elektros energijos gamybai naudojantiems įrenginiams įrengti ar saulės elektrinės daliai iš saulės elektrinių parkų įsigyti.

19.   Fiksuotasis įkainis, skirtas 1 kW įrengtosios galios saulės ar vėjo elektrinei įsigyti ar įrengti, nurodomas kvietime ir apskaičiuojamas kaip 30 proc. investuotino kapitalo apimties (KI), skirtos 1 kW įrengtosios galios saulės ar vėjo elektrinei įsigyti ir įrengti (Eur/kW), nurodytos Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – VERT) paskutiniam skatinimo kvotų paskirstymo aukcionui parengtoje pažymoje dėl didžiausiosios elektros energijos, pagamintos iš atsinaujinančių išteklių, kainos patvirtinimo, skelbiamoje VERT interneto svetainėje prie VERT posėdžių medžiagos. Agentūra kvietime nurodo VERT pažymos datą, fiksuotą įkainį eurais (skirtą 1 kW įrengtosios galios saulės ar vėjo elektrinei įsigyti ar įrengti), su PVM ir be PVM.

20. Tinkamos projekto išlaidos turi būti padarytos ne anksčiau nei nuo einamųjų metų metinę sąmatą detalizuojančio plano įsigaliojimo dienos. Projekto išlaidos iki finansavimo projektui skyrimo Agentūros direktoriaus įsakymu daromos pareiškėjo rizika.

21. Fiksuotasis įkainis, nurodytas Tvarkos aprašo 19 punkte, apima šias tinkamas finansuoti išlaidas:

21.1. įrengta nauja, nenaudota įranga (saulės ar vėjo elektrinė);

21.2. įsigyta nauja saulės elektrinės dalis iš saulės parko, t. y. pirmą kartą iš saulės elektrinių parko vystytojo įsigyta saulės elektrinių parko dalis nuo kurios eksploatacijos (t. y. nuo leidimo gaminti elektros energiją išdavimo datos) praėję ne daugiau kaip 12 mėnesių;

21.3. pirkimo ir (arba) importo PVM, kurio pareiškėjas pagal Lietuvos Respublikos įstatymus neturi teisės susigrąžinti (atskaityti).

22.   Netinkamos finansuoti išlaidos:

22.1.  išlaidos, kurios apmokėtos ar priimtas sprendimas jas apmokėti iš Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų ar išteklių fondų, Europos Sąjungos arba ne Europos Sąjungos šalių valstybės institucijų lėšų;

22.2.  naudotos (ne naujos) įrangos įsigijimo išlaidos;

22.3. išlaidos, kai PVM sąskaitos faktūros, prekių, paslaugų pirkimo–pardavimo kvitai už išlaidas išrašytos ir (ar) apmokėtos ne pareiškėjo (jo įgalioto asmens) arba ne pareiškėjo nuosavomis lėšomis;

22.4.  išlaidos, kurioms neišrašytos (nepateiktos) PVM sąskaitos faktūros ar prekių, paslaugų  pirkimo–pardavimo kvitai;

22.5.  pirkimo ir (arba) importo PVM, kurį pareiškėjas pagal Lietuvos Respublikos įstatymus turi teisę susigrąžinti (atskaityti).

23. Projektas turi būti įgyvendinamas Lietuvos Respublikos teritorijoje.

 

V SKYRIUS

PARAIŠKŲ VERTINIMAS, SPRENDIMAS DĖL FINANSAVIMO SKYRIMO IR FINANSAVIMO SUTARČIŲ SUDARYMAS

 

24. Patvirtinus metinę sąmatą detalizuojantį planą, ne vėliau kaip per 30 darbo dienų, jeigu metinę sąmatą detalizuojančiame plane nenustatyta kitaip, Agentūra savo interneto svetainėje skelbia kvietimą teikti paraiškas.

25. Paraiškos ir privalomų pateikti dokumentų elektroninės versijos teikiamos per APVIS. Kvietime gali būti nustatyti kiti paraiškų pateikimo būdai ir tvarka, jei APVIS funkcinių galimybių nepakanka ir (ar) jos laikinai neužtikrinamos.

26. Pareiškėjas, teikdamas paraišką Agentūrai, užtikrina, kad projekto išlaidos nebus finansuojamos iš Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų ar išteklių fondų, Europos Sąjungos arba ne Europos Sąjungos šalių valstybės institucijų lėšų, kitų nacionalinių programų.

27. Paraiškų atrankos būdas – tęstinis. Paraiškos projektų vertinimui atlikti priimamos, kol pakanka lėšų, skirtų priemonei, bet ne ilgiau kaip iki metų, kuriais paskelbtas kvietimas teikti paraiškas, gruodžio 31 d. Iš gautų paraiškų sudaromas pagrindinis sąrašas.

28. Kai pagrindiniame sąraše esančiose paraiškose prašoma subsidijos suma viršija einamųjų metų metinę sąmatą detalizuojančiame plane priemonei numatytą skirti lėšų sumą, paraiškos priimamos į rezervinį sąrašą. Rezervinis sąrašas sudaro 30 procentų kvietime nurodytos sumos. Paraiškos registruojamos APVIS eilės tvarka pagal registracijos datą.

29. Projektų, esančių rezerviniame sąraše, paraiškos gali būti vertinamos ir sprendimas skirti finansavimą priimamas, jei pagrindiniame sąraše pateiktos paraiškos projektų vertinimui atlikti atmestos, sumažėjo prašomos subsidijos dydis, pareiškėjai atsiėmė paraiškas. Vertinimui ir finansavimui projektai teikiami eilės tvarka pagal registracijos datą APVIS. Sprendimas dėl projektų finansavimo iš rezervinio sąrašo gali būti priimamas ir projektai į pagrindinį sąrašą įtraukiami iki metų, kuriais paskelbtas kvietimas teikti paraiškas, gruodžio 31 d.

30. Jeigu vertinant paraiškų administracinę atitiktį nustatoma, kad pateikti ne visi reikalaujami dokumentai ir (ar) paraiška užpildyta netinkamai, pareiškėjui per APVIS siunčiamas pranešimas per nustatytą terminą, ne trumpesnį kaip 5 darbo dienos ir ne ilgesnį kaip 10 darbo dienų, pateikti trūkstamus dokumentus ar informaciją. Jei per nurodytą terminą paraiška nepatikslinama ar nepateikiami trūkstami dokumentai ir priežastys, kodėl nebuvo galima per nurodytą terminą patikslinti paraiškos, nepripažįstamos svarbiomis (pavyzdžiui, ligos atvejis), paraiška atmetama.

31. Paraiškų vertinimą sudaro: administracinės atitikties ir aplinkosauginis-techninis vertinimas.

32. Paraiškas Agentūra vertina eilės tvarka pagal jų registracijos datą APVIS. Vienos paraiškos administracinės atitikties vertinimas negali trukti ilgiau kaip 30 darbo dienų nuo paraiškos registravimo dienos. Administracinės atitikties vertinimo metu nustatoma, ar paraiška tinkamai užpildyta, ar pateikti visi reikalaujami dokumentai, ar pareiškėjas tinka subsidijai gauti. Paraiškos, neatitinkančios pareiškėjui keliamų Tvarkos aprašo II skyriuje reikalavimų, atmetamos. Pareiškėjui Agentūra raštu nurodo paraiškos atmetimo priežastis.

33. Paraiškos, atitinkančios administracinės atitikties vertinimo reikalavimus, vertinamos aplinkosauginio-techninio projekto vertinimo etape, kuris negali trukti ilgiau kaip 60 darbo dienų nuo atlikto paraiškos administracinės atitikties vertinimo datos.

34. Paraiškoje nurodyti duomenys be Agentūros paklausimo po paraiškos pateikimo dienos negali būti koreguojami ar tikslinami.

35. Aplinkosauginį–techninį projekto vertinimą atlieka Agentūros darbuotojas (-ai) ir, prireikus, nepriklausomas ekspertas, vadovaudamiesi Mažos, vidutinės ir didelės apimties projektų, finansuojamų iš Klimato kaitos programos lėšų, aplinkosauginius-techninius kriterijais, patvirtintais Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2011 m. vasario 10 d. įsakymu Nr. D1-129 „Dėl Mažos, vidutinės ir didelės apimties projektų, finansuojamų iš Klimato kaitos programos lėšų, aplinkosauginių-techninių kriterijų patvirtinimo“, ir Klimato kaitos programos lėšų naudojimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2010 m. balandžio 6 d.  įsakymu Nr. D1-275 „Dėl  Klimato kaitos programos lėšų naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ 2 priedu, Agentūros direktoriaus nustatyta tvarka.

36. Sprendimas skirti finansavimą per 5 darbo dienas po aplinkosauginio-techninio vertinimo pabaigos įforminamas Agentūros direktoriaus įsakymu.

37.  Apie priimtą sprendimą dėl finansavimo skyrimo Agentūra per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo raštu informuoja Aplinkos ministeriją ir pareiškėją. Sprendimas skirti finansavimą skelbiamas Agentūros interneto svetainėje ir Teisės aktų registre. Skelbiamojoje  informacijoje turi būti nurodyti pareiškėjai, projektų pavadinimai, subsidija.

38. Skyrus finansavimą, Agentūra per 20 darbo dienų nuo sprendimo priėmimo parengia finansavimo sutarties projektą ir pateikia pareiškėjui derinti. Finansavimo sutartis turi būti suderinta ir pasirašyta per 1 mėnesį nuo sutarties projekto pateikimo pareiškėjui derinti dienos. Per nustatytą terminą pareiškėjui nepasirašius finansavimo sutarties, laikoma, kad pareiškėjas finansavimo atsisako ir įsakymu priimamas sprendimas dėl subsidijos skyrimo nutraukimo.

39. Finansavimo sutartyje nurodomi projekto vykdytojo (pareiškėjo) įsipareigojimai, lėšų išmokėjimo tvarka, skaičiuojamasis ŠESD sumažinimo kiekis, paramos viešinimo sąlygos, projekto įgyvendinimo trukmė.

40. Finansavimo sutartis pasirašoma kaip elektroninis dokumentas kvalifikuotu elektroniniu parašu.

41. Pareiškėjai prekių pirkimus, susijusius su projekto įgyvendinimu, turi atlikti vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu, kai pareiškėjas yra perkančioji organizacija, ir vadovaudamiesi Ūkio subjektų, kurie nėra perkančiosios organizacijos pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą, pirkimų vykdymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2010 m. rugsėjo 14 d. įsakymu Nr. D1-762 „Dėl Ūkio subjektų, kurie nėra perkančiosios organizacijos pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą, pirkimų vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“, kai pareiškėjas nėra perkančioji organizacija.

42. Perkančiosios organizacijos privalo įsigyti prekes, paslaugas ir darbus per Centrinės perkančiosios organizacijos (toliau – CPO) sukurtą dinaminę pirkimų sistemą ar sudarytą preliminariąją sutartį. Jei reikiamų įsigyti prekių, paslaugų ar darbų CPO kataloge nėra, arba jos neatitinka perkančiosios organizacijos poreikių, perkančiosios organizacijos privalo pateikti Agentūrai motyvuotą sprendimą ir patvirtinančius dokumentus pirkti nesinaudojant CPO paslaugomis. Nepateikus patvirtinančio dokumento taikoma finansinė korekcija, vadovaujantis Agentūros direktoriaus 2020 m. lapkričio 9 d. įsakymu Nr. T1-314 „Dėl procedūrų vadovo“ patvirtintu procedūrų vadovu.

43. Skyrus finansavimą, Agentūros direktoriaus įsakymu, pareiškėjas, Agentūros rašytiniu pritarimu, gali pakeisti  projektų techninius sprendimus (įrengiamos ar įsigyjamos saulės ar vėjo elektrinės galią, būdą ar vietą), kurių nebuvo galima numatyti paraiškos teikimo metu, jeigu juos pakeitus tebegalioja sąlygos pasiekti projekto aplinkosauginius rodiklius (skaičiuojant proporcingai keičiamai galiai). Didėjant įrengiamos ar įsigyjamos saulės ar vėjo elektrinės galiai, subsidijos suma negali viršyti Agentūros direktoriaus įsakyme nustatytos maksimalios subsidijos sumos; mažėjant įrengiamos ar įsigyjamos saulės ar vėjo elektrinės galiai, subsidijos suma perskaičiuojama pagal faktiškai diegiamos įrangos galią (skaičiuojant dviejų ženklų po kablelio tikslumu ) sudauginus iš kvietime nustatyto fiksuoto įkainio. Prireikus Agentūra pakeičia įsakymą dėl finansavimo skyrimo ir projekto finansavimo sutartį Tvarkos aprašo 36–38 punktuose nustatyta tvarka ir terminais.

 

VI SKYRIUS

MOKĖJIMO PRAŠYMŲ TEIKIMAS IR APMOKĖJIMAS

 

44. Pareiškėjo prašymu Agentūra gali priimti sprendimą skirti iki 30 procentų avansą. Avansinis mokėjimas atliekamas pareiškėjui pateikus avansinio mokėjimo prašymą per APVIS ir finansų įstaigos ar draudimo įmonės garantiją, laidavimo raštą ar laidavimo draudimo raštą dėl avanso sumos (reikalavimas pateikti garantiją, laidavimo raštą ar laidavimo draudimo raštą dėl avanso sumos netaikomas biudžetinėms įstaigoms, viešosioms įstaigoms, kurių savininkė yra valstybė ar savivaldybė). Sumokėta avansinė lėšų suma proporcingai atskaitoma iš mokėjimo. Užpildytą avansinio mokėjimo prašymą Agentūra patikrina per 15 darbo dienų ir perduoda Nacionaliniam bendrųjų funkcijų centrui prašyme nurodytą avansinio mokėjimo sumą išmokėti pareiškėjui į prašyme nurodytą banko sąskaitą.

45.   Įgyvendinęs projektą iki projekto įgyvendinimo pabaigos datos, pareiškėjas per APVIS Agentūrai pateikia mokėjimo prašymą su privalomais pateikti dokumentais. Agentūros interneto svetainėje www.apva.lt gali būti nustatyti ir kiti mokėjimo prašymo pateikimo būdai, jei APVIS funkcinių galimybių nepakanka ir (ar) laikinai neužtikrinamos.

46. Įgyvendinant projektus, finansuojamus pagal fiksuotą įkainį, projekto išlaidos apmokamos įgyvendinus projektą, pateikus vieną mokėjimo prašymą (neskaitant avansinio mokėjimo prašymo).

47.   Norint įsitikinti, kad įsigyta, sumontuota, eksploatuojama įranga atitinka paraiškoje nurodytą įrangą, su mokėjimo prašymu būtina pateikti:

47.1. įrangos, atitinkančios Tvarkos aprašo 21.1 ir 21.2 papunkčiuose nustatytus reikalavimus, įsigijimą (tapimą saulės ar vėjo elektrinės valdytoju) pagrindžiančių dokumentų kopijas;

47.2. leidimo gaminti elektros energiją kopiją, išskyrus atvejus, kai pagal Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymą tokio leidimo nereikia;

47.3. faktinį atliktų darbų, įsigytų prekių ir paslaugų kiekį pagrindžiančius dokumentus;

47.4. išlaidas pagrindžiančius dokumentus (pvz., sąskaita faktūra arba PVM sąskaita faktūra su privalomais rekvizitais (dokumentai turi būti išrašyti pareiškėjo vardu);

47.5. rangos sutartį;

47.6. elektros energijos tiekimo sutarčių ir (ar) atnaujinto elektros tinklų nuosavybės ribų akto ir (ar) sutarčių, kitų dokumentų, kurie sudaryti su elektros energijos tiekėju ir (ar) energetikos tinklų operatoriumi, pagal kuriuos galima identifikuoti, kad pareiškėjas įsirengė saulės elektrinę ir laikomas gaminančiu vartotoju;

47.7. įdiegtos įrangos nuotraukos;

47.8. ilgalaikio turto įvedimo ar atidavimo eksploatuoti aktai;

47.9. pareiškėjo projekto išlaidų apyvartos žiniaraščiai iš Didžiosios knygos.

48. Agentūra, gavusi mokėjimo prašymą, vadovaudamasi pareiškėjo pateiktais projekto įgyvendinimą įrodančiais dokumentais, nustato, ar išlaidos atitinka Tvarkos aprašo IV skyriuje nustatytus reikalavimus, neviršija projekto finansavimo sutartyje nurodytos subsidijos sumos.

49. Mokėjimo prašyme prašoma kompensuoti išlaidų suma turi atitikti faktiškai įdiegtos įrangos galią (skaičiuojant dviejų ženklų po kablelio tikslumu) sudauginus iš kvietime nustatyto fiksuoto įkainio, neviršijant Agentūros direktoriaus įsakyme ir finansavimo sutartyje nustatytos subsidijos sumos.

50.   Jeigu su mokėjimo prašymu pateikti ne visi reikalaujami dokumentai ir (arba) mokėjimo prašymas užpildytas netinkamai, nenurodant duomenų, be kurių Agentūra negali išmokėti pareiškėjui subsidijos, pareiškėjas per 10 darbo dienų nuo Agentūros kreipimosi turi pateikti trūkstamus dokumentus ir (ar) patikslinti mokėjimo prašymą. Jei per nurodytą terminą mokėjimo prašymas nepatikslinamas ar nepateikiami trūkstami dokumentai ir nurodomos priežastys, dėl kurių nebuvo galima per nurodytą terminą patikslinti mokėjimo prašymo, nepripažįstamos svarbiomis, mokėjimo prašymas atmetamas.

51. Agentūra įvertina pateiktą tinkamai įformintą mokėjimo prašymą su visais privalomais pateikti dokumentais ir, jei projektas patenka į atrinktų patikrai vietoje projektų sąrašą, atlieka patikrą projekto įgyvendinimo vietoje (išskyrus karantino, ekstremaliosios situacijos metu, kai projekto patikra gali būti atliekama nuotoliniu būdu, naudojant nuotraukas, vaizdo įrašus, dokumentus ir pan.), vadovaudamasi Projektų atrinkimo patikroms ir kriterijų, kuriems esant privaloma tvarka tikrinamas projektas jo įgyvendinimo vietoje, patvirtinta Agentūros direktoriaus 2021 m. sausio 12 d. įsakymu Nr. T1-8 „Dėl Projektų atrinkimo patikroms ir kriterijų, kuriems esant privaloma tvarka tikrinamas projektas jo įgyvendinimo vietoje, nustatymo“.  

52. Jei trūkumų nenustatoma, mokėjimo prašymas apmokamas ne vėliau kaip per 60 kalendorinių dienų nuo tinkamai pateikto mokėjimo prašymo registravimo APVIS dienos.

53.   Neteisingai apskaičiuotą ir pareiškėjui pervestą subsidiją pareiškėjas privalo grąžinti Agentūrai per 10 darbo dienų nuo pareikalavimo dienos.

54. Pareiškėjai, įgyvendinę projektus, privalo įrengti informacinę lentą. Rekomenduojamas informacinės lentos dydis 800 x 600 mm. Detalesni informacinių lentų įrengimo reikalavimai nurodyti procedūrų vadove, patvirtintame Agentūros direktoriaus 2019 m. liepos 30 d. įsakymu Nr. T1-106 „Dėl darbo su Klimato kaitos programos projektais procedūrų aprašo“, kuris skelbiamas Agentūros interneto svetainėje.

 

VII SKYRIUS

ĮSIPAREIGOJIMŲ, ATSIRADUSIŲ GAVUS SUBSIDIJAS, PRIEŽIŪRA

 

55. Jeigu pareiškėjas nesilaiko projekto finansavimo sutarties sąlygų, Agentūra priima sprendimą dėl išmokėtų lėšų ar jų dalies susigrąžinimo ir (ar) finansavimo sutarties nutraukimo arba finansinių korekcijų taikymo.

56. Agentūra per trejų metų laikotarpį nuo mokėjimo prašymo apmokėjimo dienos turi teisę bet kada atlikti patikras projekto įgyvendinimo vietoje. Pareiškėjui nevykdant Tvarkos apraše nustatytų reikalavimų, Agentūra turi teisę iš pareiškėjo pareikalauti grąžinti jam išmokėtą subsidiją.

57. Už suteiktas subsidijos lėšas materialųjį turtą pareiškėjas įsigyja savo nuosavybėn (arba tampa valdytoju) ir naudoja finansavimo sutartyje nustatytais tikslais projekto įgyvendinimo metu ir 5 metus pasibaigus projekto įgyvendinimo terminui. Be Agentūros sutikimo neperleidžia, neparduoda, neįkeičia ar kitokiu būdu nesuvaržo daiktinių teisių į turtą. Pareiškėjui pažeidus šį punktą, Agentūra susigrąžina subsidiją proporcingai neišlaikytam investicijų tęstinumo laikotarpiui (metais).

58. Visi su projekto įgyvendinimu susiję dokumentai turi būti saugomi ne trumpiau kaip 10 metų pasibaigus projektui.

59. Ginčai, kilę dėl Tvarkos aprašo reikalavimų vykdymo, taikymo ir aiškinimo, sprendžiami Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

60. Pareiškėjai turi teisę apskųsti Agentūros veiksmus ar neveikimą, susijusius su projekto paraiškų vertinimu, atranka, sprendimo dėl subsidijos skyrimo ar neskyrimo, sprendimo dėl finansinės paramos mokėjimo ar neišmokėjimo ir projekto įgyvendinimu, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka.

 

__________________________