ŠIAULIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL ŠIAULIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS
2019 M. SPALIO 8 D. SPRENDIMO NR. T-328 „DĖL ŠIAULIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS ETIKOS KOMISIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2020 m. liepos 7 d. Nr. T-262
Šiauliai
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 7 dalimi, 18 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso 6 straipsnio 1 dalies 2 punktu, 3 dalimi, 7 straipsnio 2 dalimi, atsižvelgdama į Rekomendaciją dėl Lietuvos Respublikos savivaldybių tarybų etikos komisijų priimtų sprendimų įforminimo, patvirtintą Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos 2019 m. spalio 30 d. sprendimu Nr. KS-271 „Dėl Rekomendacijos dėl Lietuvos Respublikos savivaldybių tarybų etikos komisijų priimtų sprendimų įforminimo patvirtinimo“, Šiaulių rajono savivaldybės taryba
n u s p r e n d ž i a:
Pakeisti Šiaulių rajono savivaldybės tarybos Etikos komisijos veiklos nuostatus, patvirtintus Šiaulių rajono savivaldybės tarybos 2019 m. spalio 8 d. sprendimu Nr. T-328 „Dėl Šiaulių rajono savivaldybės tarybos Etikos komisijos veiklos nuostatų patvirtinimo“, ir išdėstyti juos nauja redakcija (pridedama).
Šis sprendimas skelbiamas Teisės aktų registre ir gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
PATVIRTINTA
Šiaulių rajono savivaldybės tarybos
2019 m. spalio 8 d. sprendimu Nr. T-328
(Savivaldybės tarybos 2020 m. liepos 7 d.
sprendimo Nr. T-262 redakcija)
ŠIAULIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS ETIKOS KOMISIJOS VEIKLOS NUOSTATAI
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šiaulių rajono savivaldybės tarybos Etikos komisija (toliau – Komisija) yra sudaroma Šiaulių rajono savivaldybės tarybos (toliau – Taryba) sprendimu.
2. Komisijos veiklos nuostatai (toliau – Nuostatai) nustato Komisijos teises, pareigas, funkcijas, Komisijos sudarymo, veiklos organizavimo, politikų elgesio tyrimo, Komisijos darbo ir sprendimų priėmimo tvarką.
3. Komisijos paskirtis – tirti ir vertinti Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso (toliau – Elgesio kodeksas), Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Tarybos veiklos reglamento, Nuostatų, kitų teisės aktų, reglamentuojančių tarybos narių veiklą ir elgesį (toliau – kiti teisės aktai), pažeidimus, įgyvendinti pažeidimų prevencijos priemones.
4. Komisija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Elgesio kodeksu, kitais teisės aktais ir šiais Nuostatais.
II SKYRIUS
KOMISIJOS TIKSLAS IR FUNKCIJOS
6. Komisijos tikslas – plėtoti demokratinį valdymą, didinti visuomenės pasitikėjimą Šiaulių rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) institucijomis, skatinti Tarybos narių atsakomybę už savo elgesį, veiklą ir atskaitomybę visuomenei.
7. Komisija atlieka šias funkcijas:
7.1. prižiūri, kaip Tarybos nariai laikosi Elgesio kodekso ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių Tarybos narių veiklą ir elgesį, reikalavimų;
7.2. analizuoja Tarybos narių nedalyvavimo Tarybos, komitetų ir komisijų posėdžiuose ir Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo nustatytų pareigų nevykdymo priežastis;
7.3. tiria ir priima sprendimus dėl Tarybos narių veiklos atitikties Elgesio kodekso ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių Tarybos narių veiklą ir elgesį, nuostatoms;
7.4. nagrinėja Savivaldybės bendruomenės narių, valstybės institucijų, gyvenamųjų vietovių bendruomenių ar bendruomeninių organizacijų atstovų siūlymus ir pastabas dėl Tarybos narių veiklos skaidrumo;
7.5. teikia Vyriausiajai rinkimų komisijai siūlymą dėl Tarybos nario įgaliojimų nutraukimo, jeigu Tarybos narys yra praleidęs iš eilės tris Tarybos posėdžius be pateisinamos priežasties;
III SKYRIUS
KOMISIJOS SUDARYMAS
9. Dėl Komisijos narių skaičiaus nusprendžia Taryba. Į Komisijos sudėtį po vieną kandidatą gali siūlyti kiekviena Tarybai atstovaujanti partija ir / ar visuomeninis rinkimų komitetas. Komisijos nariais gali būti Tarybos nariai, ekspertai, gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovai – seniūnaičiai, išplėstinės seniūnaičių sueigos deleguoti atstovai, visuomenės atstovai (Lietuvos Respublikoje įregistruotų viešųjų juridinių asmenų, išskyrus valstybės ar Savivaldybės institucijas ar įstaigas, įgalioti atstovai), bendruomeninių organizacijų atstovai, kiti Savivaldybės gyventojai. Komisijoje seniūnaičiai arba seniūnaičiai ir visuomenės atstovai turi sudaryti ne mažiau kaip 1/3 Komisijos narių. Kandidatūros į Komisiją svarstomos balsuojant už kiekvieną atskirai arba už visas iš karto.
10. Taryba Komisijos pirmininką mero teikimu skiria iš Komisijoje esančių Tarybos narių. Jeigu yra paskelbta Tarybos opozicija, Komisijos pirmininko kandidatūrą iš Komisijos Tarybos narių meras teikia Tarybos opozicijos rašytiniu siūlymu, pasirašytu daugiau kaip pusės visų Tarybos opozicijos narių, Tarybos veiklos reglamento nustatyta tvarka. Jeigu Tarybos opozicija nepasiūlo Komisijos pirmininko kandidatūros, Komisijos pirmininką Taryba iš Komisijos Tarybos narių skiria mero teikimu. Komisijos pirmininku gali būti skiriamas tik nepriekaištingos reputacijos Tarybos narys, kuris įstatymų nustatyta tvarka per pastaruosius tris metus nebuvo pripažintas šiurkščiai pažeidusiu Viešųjų ir privačių interesų derinimo tarnyboje įstatymo. Komisijos pirmininkas mero siūlymu Tarybos sprendimu prieš terminą netenka savo įgaliojimų, jeigu jis pripažįstamas šiurkščiai pažeidusiu Viešųjų ir privačių interesų derinimo tarnyboje įstatymą arba neatitinkančiu nustatytų nepriekaištingos reputacijos reikalavimų.
11. Komisijos pirmininko pavaduotojas Komisijos pirmininko teikimu renkamas iš Komisijos narių visų Komisijos narių balsų dauguma.
IV SKYRIUS
KOMISIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS IR KOMISIJOS NARIŲ STATUSAS
13. Pagrindinė Komisijos veiklos forma yra atviri posėdžiai. Motyvuotu Komisijos sprendimu, Komisijos posėdis gali būti uždaras – žmogaus asmeninio ar šeiminio gyvenimo slaptumui apsaugoti, taip pat kai svarstomas su valstybės, tarnybos ar komercine paslaptimi susijęs klausimas. Tokiu atveju viešai paskelbiama tik Komisijos priimto sprendimo rezoliucinė dalis.
14. Jei dėl nepaprastosios padėties, ekstremaliosios situacijos ar karantino Komisijos posėdis negali vykti komisijos nariams posėdyje dalyvaujant fiziškai, posėdis gali vykti nuotoliniu būdu. Nuotoliniu būdu vyksiančio Komisijos posėdžio klausimai rengiami ir posėdis vyksta laikantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme nustatytų reikalavimų ir užtikrinant Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme nustatytas Tarybos nario teises. Nuotoliniu būdu priimant Komisijos sprendimus, turi būti užtikrintas Komisijos nario tapatybės ir jo balsavimo rezultatų nustatymas.
16. Komisijos narių dalyvavimas posėdyje yra privalomas, neatvykimas pateisinamas tik svarbia priežastimi.
17. Komisijos posėdžius šaukia, jų datą, laiką nustato ir darbotvarkę sudaro Komisijos pirmininkas (jo nesant – Komisijos pirmininko pavaduotojas). Posėdžio darbotvarkė parengiama ir Komisijos sprendimų projektai bei kita medžiaga pateikiama Komisijos nariams susipažinti raštu arba elektroninėmis priemonėmis prieš dvi darbo dienas iki posėdžio. Ši taisyklė netaikoma, jeigu klausimo, dėl kurio turi būti priimtas Komisijos sprendimas, svarstymo būtinybė atsirado vėliau nei likus vienai darbo dienai iki Komisijos posėdžio. Komisijos nariai turi teisę siūlyti pakeisti ar papildyti darbotvarkę.
18. Komisijos posėdžiams pirmininkauja Komisijos pirmininkas, o jei jo nėra – Komisijos pirmininko pavaduotojas. Jei nėra nei Komisijos pirmininko, nei pirmininko pavaduotojo, Komisijos narių sutarimu posėdžiui pirmininkauja Komisijos narys.
19. Komisijos pirmininkas (jo nesant – pavaduotojas):
19.3. skiria Komisijos narį surinkti medžiagą ir parengti siūlymus pagal gautą informaciją apie politiko elgesio atitiktį Elgesio kodekso ir kitų teisės aktų normų reikalavimams;
19.4. Komisijos nariui be pateisinamos priežasties nedalyvavus daugiau kaip trijuose Komisijos posėdžiuose iš eilės, Komisijos pirmininkas turi teisę siūlyti Tarybai jį pakeisti kitu Tarybos nariu ar atšaukti bendruomenių deleguotą Komisijos narį;
19.5. prašo Savivaldybės institucijų ir įstaigų, kitų institucijų ir įstaigų pateikti reikiamus dokumentus ir medžiagą, susijusią su vertinamu Tarybos nario elgesiu;
20. Komisijos pirmininko pavaduotojas atlieka Komisijos pirmininko pareigas, kai šis negali jų atlikti dėl laikinojo nedarbingumo, atostogų, išvykimo į tarnybinę komandiruotę ar kitų svarbių priežasčių.
21. Komisijos narys:
21.1. dalyvauja Komisijos posėdžiuose. Jei Komisijos narys negali atvykti į posėdį, apie tai turi iš anksto pranešti Komisijos pirmininkui, o jo nesant – pavaduotojui, nurodydamas nedalyvavimo priežastį;
21.2. Komisijos narys, dėl svarbių priežasčių negalintis dalyvauti Komisijos posėdyje, gali svarstomais klausimais raštu pateikti savo nuomonę, kuri turi būti paskelbta Komisijos posėdyje ir įrašyta į protokolą, tačiau ji neįskaitoma į balsavimo rezultatus;
21.4. laiko paslaptyje žinias ar duomenis, kuriuos sužinojo vykdydamas tyrimą, jeigu tokie duomenys ar žinios sudaro valstybės, komercinę, banko, tarnybos arba kitą įstatymų saugomą paslaptį;
22. Komisijos nariai sprendimą svarstomu klausimu priima atviru balsavimu paprasta balsų dauguma. Kiekvienas Komisijos narys turi po vieną balsą. Jei balsai pasiskirsto po lygiai, lemia posėdžio pirmininko balsas.
23. Komisijos narys Komisijos posėdyje prieš pradedant svarstyti klausimą, kuris jam sukelia konfliktą, privalo informuoti Komisiją apie esamą interesų konfliktą, pareikšti apie nusišalinimą ir, jeigu Komisija nusišalinimą priima, jokia forma nedalyvauti toliau svarstant šį klausimą. Komisija gali motyvuotu sprendimu, vadovaudamasi Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos patvirtintais kriterijais, pareikšto nusišalinimo nepriimti ir įpareigoti Komisijos narį dalyvauti toliau svarstant šį klausimą. Duomenys apie sprendimą nepriimti arba priimti pareikštą nusišalinimą fiksuojami Komisijos posėdžio protokole.
24. Jei dėl Komisijos posėdžio metu priimto sprendimo Komisijos narys (nariai) pareiškia atskirąją nuomonę, ji įrašoma į protokolą.
25. Komisijos atsakingasis sekretorius:
25.3. Komisijos pirmininko pavedimu teikia tretiesiems asmenims informaciją apie Komisijos priimtus sprendimus;
26. Komisijos pirmininko, jo pavaduotojo, nario įgaliojimai baigiasi:
V SKYRIUS
ETIKOS PAŽEIDIMŲ TYRIMAS
28. Komisijos sprendimu Tarybos nario elgesio tyrimas Komisijoje gali būti pradėtas, kai yra bent vienas iš šių pagrindų:
28.1. fizinio ar juridinio asmens skundui, kreipimuisi ar pranešimui (toliau – skundas) apie Tarybos nario galimai padarytą Elgesio kodekse nustatytų valstybės politikų elgesio principų, Nuostatų ar Tarybos veiklos reglamente Tarybos nariui nustatytų reikalavimų pažeidimą ar institucijos, kurioje politikas eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose valstybės politikui nustatytų reikalavimų pažeidimą (toliau – pažeidimas);
29. Tarybos nario elgesio tyrimas pradedamas ne vėliau kaip per 10 dienų nuo šių Nuostatų 28 punkte nurodyto pagrindo atsiradimo.
32. Komisijos atliekamas pažeidimo tyrimas turi būti baigtas ne vėliau kaip per tris mėnesius nuo tyrimo pradžios. Į šį terminą neįskaičiuojamas Tarybos nario laikinojo nedarbingumo, atostogų laikas ir laikas, kai Tarybos narys yra išvykęs į tarnybinę komandiruotę. Prireikus Komisija gali, bet ne ilgiau kaip vienam mėnesiui pratęsti šioje dalyje nustatytą tyrimo terminą.
33. Atlikdama tyrimą, Komisija turi teisę:
33.1. apklausti Tarybos narį, kurio elgesys tiriamas, bei kitus asmenis, susijusius su Tarybos nario tiriamu elgesiu ar politine veikla;
33.2. apklausti skundo autorių ir išsiaiškinti apie jo žinomą informaciją apie Tarybos nario galimai padarytą Elgesio kodekse nustatytų valstybės politikų elgesio principų, nuostatų ar institucijos, kurioje politikas eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose valstybės politikui nustatytų reikalavimų pažeidimą;
33.3. teisės aktų nustatyta tvarka susipažinti su reikiamais dokumentais ir gauti jų nuorašus (kopijas) bei kitą tyrimui reikalingą informaciją;
34. Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai privalo:
34.2. laikyti paslaptyje duomenis ar žinias, kuriuos jie sužinojo vykdydami tyrimą, jeigu tokie duomenys ar žinios sudaro valstybės, komercinę, banko, tarnybos arba kitą įstatymų saugomą paslaptį;
35. Nuostatų 34.4 papunkčio nuostatos taikomos ir Komisiją aptarnaujantiems darbuotojams, ir pasitelktiems specialistams.
36. Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai, Komisiją aptarnaujantys darbuotojai ir jos pasitelkti specialistai netrikdo valstybės institucijų, kitų įmonių, įstaigų ar organizacijų darbo ir privalo susilaikyti nuo preliminarių vertinimų bei išvadų, kol nebaigtas tyrimas ir nėra Komisijos išvados.
37. Komisijos nariai už šiuose Nuostatuose nustatytų pareigų pažeidimą atsako įstatymų nustatyta tvarka.
38. Tarybos narys, kurio elgesys tiriamas, turi teisę:
39. Tarybos narys, teikiantis Komisijai paaiškinimus, negali būti verčiamas teikti paaiškinimus prieš save, savo šeimos narius ar artimuosius giminaičius.
40. Komisija per 3 dienas nuo tyrimo pradžios surašo laisvos formos pranešimą, kuriuo informuoja Tarybos narį apie pradėtą jo elgesio tyrimą, jo teises, pateikia turimus duomenis apie padarytą pažeidimą ir prašo Tarybos nario iki šiame pranešime nurodytos datos pateikti rašytinį paaiškinimą. Komisija šį pranešimą Tarybos nariui įteikia asmeniškai arba išsiunčia paštu.
41. Komisija, atlikusi tyrimą, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tyrimo pabaigos savo posėdyje vertina tyrimo metu surinktus duomenis ir priima Nuostatų 45 punkte numatytus sprendimus. Apie Komisijos posėdžio vietą ir laiką ne vėliau kaip prieš 5 dienas iki posėdžio pradžios turi būti pranešta Tarybos nariui. Jo neatvykimas į Komisijos posėdį ar paaiškinimo nepateikimas nekliudo Komisijai priimti sprendimą.
42. Pakartotiniai skundai apie galimą Tarybos nario padarytą pažeidimą nenagrinėjami, išskyrus atvejus, kai gautame skunde yra nurodomos naujos aplinkybės, kurios nebuvo ir negalėjo būti žinomos atlikto tyrimo metu, ir dėl to Komisijos priimtas sprendimas yra galimai neteisingas. Dėl pakartotinio tyrimo būtinumo sprendžia Komisija ne vėliau kaip per 10 dienų nuo tokio skundo gavimo. Komisijai nusprendus pradėti pakartotinį tyrimą, jis atliekamas pagal šiame skyriuje nustatytas procedūras.
43. Po kiekvieno Komisijos posėdžio gali būti parengiamas pranešimas visuomenės informavimo priemonėms. Pranešimą raštu arba žodžiu gali pateikti tik Komisijos pirmininkas ar Komisijos įgaliotas jos narys ir tik tokį, kokį įgaliojo pateikti Komisija.
VI SKYRIUS
SPRENDIMŲ RŪŠYS
45. Tarybos nario elgesio tyrimą atlikusi Komisija gali priimti šiuos sprendimus:
45.1. konstatuoti, kad Tarybos narys nepažeidė šių Nuostatų ar institucijos, kurioje jis eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytų valstybės politiko elgesio principų ar reikalavimų;
45.2. konstatuoti, kad Tarybos narys pažeidė šių Nuostatų ar institucijos, kurioje jis eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytus valstybės politiko elgesio principus ar reikalavimus;
45.3. rekomenduoti Tarybos nariui suderinti savo elgesį ar veiklą su šių Nuostatų ar institucijos, kurioje jis eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytais valstybės politiko elgesio principais ar reikalavimais;
46. Komisija gali nutraukti tyrimą, jeigu iki tyrimo pabaigos Tarybos narys savo elgesį ar veiklą pripažino neetiškais, nesuderinamais su savo pareigomis ar institucija, kurioje jis eina pareigas, ir dėl to viešai atsiprašė.
47. Apie Komisijos atliktą tyrimą ir priimtą sprendimą pranešama asmeniui, pateikusiam skundą Komisijai, Tarybos nariui, dėl kurio yra priimtas sprendimas, ir Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai.
48. Komisijos priimti sprendimai yra vieši ir turi būti skelbiami Savivaldybės interneto svetainėje www.siauliuraj.lt ir informaciniame leidinyje, jeigu toks leidinys yra leidžiamas.
49. Komisijos sprendimas įforminamas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas po priėmimo, kurio:
49.1. įžanginėje sprendimo dalyje nurodoma: sprendimo priėmimo data ir vieta; Komisijos pavadinimas; Komisijos sudėtis; asmens, kurio veikla tiriama, vardas, pavardė ir pareigos; tiriami asmens veiksmai (tyrimo dalykas); teisės aktai ir konkrečios teisės aktų nuostatos, kuriomis vadovaujantis pradėtas tyrimas dėl asmens veiksmų;
49.2. aprašomojoje-motyvuojamojoje sprendimo dalyje nurodoma: Komisijos nustatytos faktinės aplinkybės; asmens, kurio veikla tiriama, ir (ar) jo atstovo teikti paaiškinimai, prašymai ir pan.; įrodymai, kuriais grindžiamos komisijos išvados; argumentai, dėl kurių atmetami tam tikri tiriamo asmens išsakyti teiginiai, kilusios pagrįstos abejonės, kurių pagrindu buvo pradėtas tyrimas; nuorodos į konkrečius teisės aktus ir šių aktų nuostatas, kurios buvo taikomos tiriant;
49.3. rezoliucinėje sprendimo dalyje nurodoma: Komisijos išvada dėl svarstomo asmens veiksmų, teisės aktas ir konkreti teisės akto nuostata, kuria vadovaujantis priimtas sprendimas; informacija apie Komisijos išvados paskelbimo būdą ir vieta bei įteikimas suinteresuotiems asmenims, sprendimo apskundimo tvarka.
49.4. Komisijos sprendimus pasirašo Komisijos pirmininkas arba priimant sprendimą Komisijos posėdžiui pirmininkavęs Komisijos narys. Šie Komisijos sprendimai įforminami jų priėmimo data, suteikiamas registracijos numeris pagal bendrąją numeraciją nuo kalendorinių metų pradžios iki pabaigos. Šie Komisijos sprendimai teikiami Tarybos nariams, kurių veika buvo tiriama, ir pareiškėjams.
50. Komisijos priimti sprendimai gali būti skundžiami Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai per vieną mėnesį nuo sprendimo paskelbimo arba jo įteikimo Tarybos nariui, dėl kurio yra priimtas sprendimas, dienos.
51. Kiti Komisijos posėdyje priimti sprendimai įforminami posėdžio protokolu. Apie priimtus sprendimus atitinkami adresatai informuojami raštu. Protokolu įforminti sprendimai atitinkamų adresatų prašymu taip pat gali būti jiems išsiųsti kaip protokolų išrašai.
52. Komisija nuolatos iš anksto informuoja Vyriausiąją tarnybinės etikos komisiją apie visus numatomus organizuoti Komisijos posėdžius, pateikdama išsamią posėdžių darbotvarkę (svarstytinus klausimus), nurodydama tikslų posėdžio laiką ir vietą bei priimtus sprendimus. Komisija jos priimtų ir atitinkama tvarka patvirtintų sprendimų kopijas Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai pateikia elektroniniu paštu. Komisija taip pat informuoja Vyriausiąją tarnybinės etikos komisiją apie pasikeitusią Komisijos sudėtį ir Komisijos veiklos nuostatus.
VII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS