ELEKTRĖNŲ SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL SOCIALINĖS PAŠALPOS TEIKIMO IR BŪSTO ŠILDYMO, GERIAMOJO IR KARŠTO VANDENS IŠLAIDŲ KOMPENSACIJŲ TEIKIMO TVARKOS APRAŠŲ PATVIRTINIMO
2013 m. gruodžio 30 d. Nr. TS – 297
Elektrėnai
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymu (Žin., 2003, Nr. 73-3352; 2011, Nr. 155-7353; 2012, Nr.136-6968; 2013, Nr.57-5861; 2013, Nr.126-6414), Elektrėnų savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
1. Patvirtinti:
2. Panaikinti Elektrėnų savivaldybės tarybos 2012-02-01 sprendimą Nr. TS-17 „Dėl Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir 2013-06-26 sprendimą Nr. TS-201 „Dėl Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams tvarkos aprašo pakeitimo ir papildymo“.
Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
PATVIRTINTA
Elektrėnų savivaldybės tarybos
2013 m. gruodžio 30 d.
sprendimu Nr. TS – 297
SOCIALINĖS PAŠALPOS TEIKIMO TVARKOS APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Socialinės pašalpos teikimo tvarkos aprašas (toliau Aprašas) reglamentuoja socialinės pašalpos skyrimo ir mokėjimo tvarką, pagrindus, kuriems esant socialinė pašalpa didinama, mažinama, sustabdomas, nutraukiamas ar atnaujinamas jos mokėjimas, socialinė pašalpa skiriama ne visiems bendrai gyvenantiems asmenims arba socialinė parama skiriama kitais atvejais, socialinės pašalpos teikimo nepinigine forma būdus, nepasiturinčių gyventojų grupes, kurioms socialinė pašalpa teikiama nepinigine forma, socialinę pašalpą gaunančių asmenų teises ir pareigas, savivaldybės administracijos, bendruomeninių organizacijų, religinių bendruomenių, religinių bendrijų, kitų nevyriausybinių organizacijų atstovų, gyvenamosios vietovės bendruomenės narių, seniūnaičių, kitų suinteresuotų asmenų teises ir pareigas teikiant socialinę pašalpą.
2. Socialinė pašalpa skiriama vadovaujantis Gyventojų turto ir pajamų deklaravimo įstatymais, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtintais teisės aktais, susijusiais su socialinės pašalpos teikimu nepasiturintiems gyventojams, ir Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo (toliau Įstatymas) nuostatomis tiek, kiek jų nereglamentuoja šis Aprašas.
3. Elektrėnų savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius (toliau Skyrius) ir Finansų ir strateginio planavimo skyrius skirdami, skaičiuodami ir pateikdami ataskaitas, privalo naudoti dokumentų formas, patvirtintas Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu.
4. Aprašas taikomas nepasiturintiems gyventojams, deklaravusiems gyvenamąją vietą ar įtrauktiems į gyvenamosios vietos neturinčių asmenų apskaitą Elektrėnų savivaldybėje.
5. Socialines pašalpas administruoja Skyrius ir Finansų ir strateginio planavimo skyrius, sprendimus pasirašo Skyriaus vedėjas, vedėjo pavaduotojas ar kitas administracijos direktoriaus įgaliotas asmuo.
II. SOCIALINĖS PAŠALPOS SKYRIMO IR MOKĖJIMO TVARKA
6. Elektrėnų savivaldybės gyventojai dėl socialinės pašalpos kreipiasi į Skyriaus socialinio darbo organizatorius ar vyresniuosius specialistus seniūnijoje pagal gyvenamąją vietą arba į Skyriaus atsakingus specialistus, kurie priima prašymus-paraiškas su visais reikiamais dokumentais.
7.Skyriaus darbuotojai gautą prašymą-paraišką užregistruoja prašymo-paraiškos pateikimo dieną ir prašymą-paraišką pateikusiam asmeniui įteikia informacinį lapelį. Jeigu pateikti ne visi reikiami dokumentai, informacija apie trūkstamus dokumentus įrašoma į informacinį lapelį. Socialinei pašalpai gauti trūkstami dokumentai pateikiami per Įstatyme numatytą laikotarpį.
8. Prašymą-paraišką pateikęs asmuo pateikia duomenis apie mėnesio, einančio prieš prašymo-paraiškos pateikimo mėnesį, paskutinę dieną turimą turtą, nurodytą Įstatymo 14 straipsnyje, ir tai patvirtinančius dokumentus, išskyrus atvejus, kai Skyrius duomenis gauna iš valstybės ir žinybinių registrų bei valstybės informacinių sistemų.
9. Skyriaus socialinio darbo organizatoriai ir vyresnieji specialistai prašymus-paraiškas su dokumentais per 7 dienas pristato į Skyrių.
10. Skyriaus atsakingi specialistai pagal pateiktus dokumentus įvertina nepasiturinčių gyventojų socialinę padėtį ir pajamas, testuoja turtą ir priima sprendimą dėl socialinės pašalpos skyrimo/neskyrimo.
11. Socialinės pašalpos dydis Skyriaus specialistų apskaičiuojamas vadovaujantis Įstatymu ir šiuo Aprašu, naudojant kompiuterinę programą „Parama“.
12. Socialinė pašalpa skiriama Skyriaus vedėjo, vedėjo pavaduotojo ar kito administracijos direktoriaus įgalioto asmens sprendimu naudojant kompiuterinę programą „Parama“ iš Skyriui skirtų asignavimų.
13. Socialinė pašalpa Skyriaus vedėjo ar pavaduotojo sprendimu paprastai skiriama 3 mėnesiams, bet gali būti skiriama ir ilgesniam negu 3 mėnesių laikotarpiui, jeigu nesikeičia bendrai gyvenančių asmenų sudėtis arba vieno gyvenančio asmens šeiminė padėtis, jų (jo) pajamos ir turtas, ar trumpesniam laikotarpiui, jeigu yra duomenų apie bendrai gyvenančių asmenų sudėties arba vieno gyvenančio asmens šeiminės padėties, jų (jo) pajamų ir turto pasikeitimus.
14. Sprendimas dėl socialinės pašalpos skyrimo/neskyrimo priimamas nurodant Įstatymo 8 straipsnio 1 dalies sąlygą (sąlygas), kuriai (kurioms) esant paskirta socialinė pašalpa, ne vėliau kaip per mėnesį nuo prašymo-paraiškos ir visų reikalingų dokumentų gavimo dienos.
15. Prašymą-paraišką pateikęs asmuo apie priimtą sprendimą dėl socialinės pašalpos skyrimo ar neskyrimo yra informuojamas asmens prašyme-paraiškoje nurodytu informavimo būdu ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos. Jeigu socialinė pašalpa neskiriama, nurodoma neskyrimo priežastis ir šio sprendimo apskundimo tvarka. Pateikti dokumentai grąžinami prašymą-paraišką pateikusiam asmeniui, o jo byloje paliekamos šių dokumentų kopijos.
16. Jeigu valstybės elektroninės valdžios sistemoje teikiama elektroninė paslauga, Skyrius, priėmęs sprendimą dėl elektroniniu būdu pateikto prašymo-paraiškos, tą pačią dieną priimtą sprendimą pateikia elektroninių paslaugų sistemos paslaugos teikimo eigos stebėsenos modulyje.
17. Socialinė pašalpa gali būti teikiama:
17.1. pinigais išmokama už kiekvieną praėjusį mėnesį per bankus, paštus ir išmokų išnešiojimo įstaigas pagal Skyriaus sudarytus ir pateiktus žiniaraščius kiekvieno mėnesio 10–25 dienomis;
17.2. nepinigine forma.
18. Paskirta, bet laiku neatsiimta socialinė pašalpa išmokama, jeigu dėl jos buvo kreiptasi ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo paskutinio mėnesio, už kurį socialinė pašalpa buvo paskirta.
19. Mirus asmeniui, kurio vardu bendrai gyvenantiems asmenims mokama socialinė pašalpa, šiems bendrai gyvenantiems asmenims paskirta ir iki kito mėnesio po jo mirties neišmokėta pašalpa, jeigu dėl jos buvo kreiptasi ne vėliau kaip per 3 mėnesius po socialinę pašalpą gavusio asmens mirties dienos, išmokama mirusįjį laidojusiam vienam iš bendrai gyvenančių asmenų, pateikus laisvos formos prašymą ir mirties liudijimo originalą, o jeigu tokio bendrai gyvenančio asmens nėra, pervedamos į vaiko (įvaikio) ar vaikų (įvaikių) vardu atidarytą sąskaitą banke. Mirus vienam gyvenančiam asmeniui, socialinės pašalpos teikimas nutraukiamas nuo jo mirties mėnesio pirmos dienos, o už praėjusį laikotarpį paskirta ir neatsiimta socialinė pašalpa neišmokama.
20. Jeigu bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui apskaičiuota socialinė pašalpa yra mažesnė kaip 5 litai, socialinė pašalpa neišmokama.
21. Neteisėtai gautos piniginės socialinės pašalpos išieškojimas:
21.1. nustačius, kad bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo socialinę pašalpą gavo neteisėtai, nes kreipimosi dėl socialinės pašalpos metu pateikė neteisingus duomenis apie turtą, gaunamas pajamas, bendrai gyvenančius asmenis arba kitus duomenis, reikalingus socialinei pašalpai skirti, arba paramos teikimo laikotarpiu per mėnesį nepranešė apie materialinės padėties pasikeitimą ar atsiradusias aplinkybes, turinčias įtakos teisei į socialinę pašalpą arba socialinės pašalpos dydžiui, bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo turi grąžinti neteisėtai gautą pinigų sumą arba ją sumokėti dalimis;
21.2. negrąžinta neteisėtai gauta socialinė pašalpa yra išskaičiuojama vadovaujantis Skyriaus priimtu sprendimu iš socialinę pašalpą gaunančiam asmeniui paskirtos socialinės pašalpos sumos išskaičiuojant ne daugiau kaip po 50 procentų mokėtinos sumos per mėnesį, jeigu nėra socialinę pašalpą gaunančio asmens raštu pateikto sutikimo išskaičiuoti didesnę mokėtinos sumos dalį per mėnesį ar visą mokėtiną sumą;
21.3. jeigu neteisėtai gauta socialinė pašalpa negrąžinta arba neišskaičiuota, likusi skola išieškoma Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka, jeigu su išieškojimu susijusios administravimo išlaidos neviršija išieškotinos sumos.
22. Dėl savivaldybės administracijos valstybės tarnautojų ir (ar) darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, kaltės neteisėtai išmokėtos socialinės pašalpos lėšos išieškomos Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.
III. PAGRINDAI, KURIEMS ESANT SOCIALINĖ PAŠALPA DIDINAMA IR MAŽINAMA
23. Bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui papildomai skiriama socialinė pašalpa, kurios dydis lygus 50 procentų socialinės pašalpos, mokėtos per praėjusius 12 mėnesių iki įsidarbinimo (taip pat savarankiško įsidarbinimo, t. y. vykdančio individualią veiklą, vykdančio veiklą pagal verslo liudijimą), vidutinio dydžio, už kiekvieną su darbo ar tarnybos santykiais susijusį mėnesį, bet ne ilgiau kaip 6 mėnesius, jeigu vienas gyvenantis asmuo ar bendrai gyvenantys asmenys atitinka visas šias sąlygas:
23.1. vienas gyvenantis asmuo ar bent vienas iš bendrai gyvenančių asmenų įsidarbina (taip pat savarankiškai įsidarbina, t. y. vykdo individualią veiklą, vykdo veiklą pagal verslo liudijimą) ir dirba Įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatytą darbo laiko trukmę, ir jam darbo užmokesčio apskaičiuojama ne mažiau už minimaliąją mėnesinę algą arba minimalųjį valandinį atlygį proporcingai dirbtam laikui arba atliktam darbui, bet ne daugiau už dvi minimaliąsias mėnesines algas ar du minimaliuosius valandinius atlygius proporcingai dirbtam laikui arba atliktam darbui;
23.2. prieš įsidarbinimą šio Aprašo 23.1 punkte nurodyti asmenys buvo įsiregistravę Lietuvos teritorinėje darbo biržoje ar kitos valstybės valstybinėje įdarbinimo tarnyboje (toliau Darbo birža) ne trumpiau kaip 12 mėnesių iš eilės ir per šį laikotarpį nedirbo arba dirbo mažiau negu nustatyta Įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punkte arba dirbo viešuosius darbus;
23.3. bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo buvo socialinės pašalpos gavėjai bent vieną mėnesį per paskutinius 3 mėnesius prieš įsidarbinimą;
23.4. vienas gyvenantis asmuo ar kiekvienas vyresnis kaip 18 metų bendrai gyvenantis asmuo arba vaikas (įvaikis) nuo 16 iki 18 metų atitinka bent vieną iš Įstatymo 8 straipsnyje nurodytų sąlygų, kurioms esant bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo turi teisę į piniginę socialinę paramą.
24. Bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui tais atvejais, kai bent vienas iš bendrai gyvenančių asmenų arba vienas gyvenantis asmuo yra darbingo amžiaus darbingas, bet nedirbantis asmuo (išskyrus atvejus, kai nedirbama dėl priežasčių, nurodytų Įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9 ir 10 punktuose), socialinės pašalpos dydis, apskaičiuotas pagal Įstatymo 9 straipsnį, išskyrus socialinę pašalpą vaikams (įvaikiams), įskaitant pilnamečius vaikus (įvaikius), kai jie mokosi pagal bendrojo ugdymo programą ir laikotarpiu nuo bendrojo ugdymo programos baigimo dienos iki tų pačių metų rugsėjo 1 dienos, yra mažinamas:
24.1. kai socialinė pašalpa mokama nuo 12 mėnesių iki 24 mėnesių – socialinės pašalpos dydis bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui mažinamas 20 procentų;
24.2. kai socialinė pašalpa mokama nuo 24 mėnesių iki 36 mėnesius – socialinės pašalpos dydis bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui mažinamas 30 procentų;
24.3. kai socialinė pašalpa mokama nuo 36 mėnesių iki 48 mėnesių – socialinės pašalpos dydis bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui mažinamas 40 procentų;
24.4. kai socialinė pašalpa mokama nuo 48 mėnesių iki 60 mėnesių – socialinės pašalpos dydis bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui mažinamas 50 procentų;
24.5. gavusiems (gavusiam) socialinę pašalpą ilgiau kaip 60 mėnesių socialinė pašalpa bendrai gyvenantiems asmenims (išskyrus socialinę pašalpą vaikui (įvaikiui) ar vaikams (įvaikiams), įskaitant pilnamečius vaikus (įvaikius), kai jie mokosi pagal bendrojo ugdymo programą ir laikotarpiu nuo bendrojo ugdymo programos baigimo dienos iki tų pačių metų rugsėjo 1dienos) arba vienam gyvenančiam asmeniui 24 mėnesius neskiriama.
25. Pagal šio Aprašo 24 punktą socialinės pašalpos gavimo laikotarpiai pradedami skaičiuoti nuo 2013 m. birželio 1 d.
26. Šio Aprašo 24 punkte nustatyti socialinės pašalpos mokėjimo laikotarpiai skaičiuojami sudedant laikotarpius, kuriais buvo mokama socialinė pašalpa. Jeigu šio Aprašo 24 punkte nurodyti asmenys dirbo (taip pat savarankiškai dirbo) 12 mėnesių per pastaruosius 24 mėnesius, šio Aprašo 24 punkte numatyti socialinės pašalpos mokėjimo laikotarpiai pradedami skaičiuoti iš naujo.
IV. PAGRINDAI, KURIEMS ESANT SOCIALINĖS PAŠALPOS MOKĖJIMAS SUSTABDOMAS, NUTRAUKIAMAS AR ATNAUJINAMAS, SOCIALINĖ PAŠALPA SKIRIAMA NE VISIEMS BENDRAI GYVENANTIEMS ASMENIMS
27. Kilus pagrįstų įtarimų dėl prašyme-paraiškoje pateiktų duomenų apie turimą turtą ir gaunamas pajamas, tikrinti bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens gyvenimo sąlygas, turimą turtą ir užimtumą, surašyti buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktą, kurio pagrindu socialinė pašalpa gali būti skiriama, neskiriama ar nutraukiamas jos mokėjimas.
28. Gavus informacijos iš nelegalaus darbo kontrolę ir prevenciją vykdančių ar kitų institucijų apie socialinės pašalpos teikimo laikotarpiu nelegaliai gautas ar gaunamas pajamas ir (ar) nelegalų darbą, neteisėtą veiklą, susijusią su pajamų gavimu, 6 mėnesius socialinę pašalpą skirti tik vaikui (įvaikiui) ar vaikams (įvaikiams), įskaitant pilnamečius vaikus (įvaikius), kai jie mokosi pagal bendrojo ugdymo programą ir laikotarpiu nuo bendrojo ugdymo programos baigimo dienos iki tų pačių metų rugsėjo 1 dienos, pasirenkant ar derinant jos teikimo formą (formas) (pinigais ir (ar) nepinigine forma), o vienam gyvenančiam asmeniui 6 mėnesius neteikti socialinės pašalpos ar 6 mėnesiams nutraukti jos teikimą.
29. Pareiškėjui ar bent vienam iš bendrai gyvenančių asmenų nepateikus visos ir teisingos informacijos, įrodančios bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens teisę gauti socialinę pašalpą, pagal Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos patvirtintą prašymo-paraiškos formą ir jos priedus, 3 mėnesius socialinę pašalpą skirti tik vaikui (įvaikiui) ar vaikams (įvaikiams), įskaitant pilnamečius vaikus (įvaikius), kai jie mokosi pagal bendrojo ugdymo programą ir laikotarpiu nuo bendrojo ugdymo programos baigimo dienos iki tų pačių metų rugsėjo 1 dienos, pasirenkant ar derinant jos teikimo formą (formas) (pinigais ir (ar) nepinigine forma), o vienam gyvenančiam asmeniui 3 mėnesius neteikti socialinės pašalpos ar 3 mėnesiams nutraukti jos teikimą, išskyrus atvejį, kai dėl šio punkto nuostatos nevykdymo nesusidarė socialinės pašalpos permoka – išmokėta ne didesnė negu apskaičiuota, įvertinus atsiradusias aplinkybes, socialinė pašalpa.
30. Pareiškėjui ar bent vienam iš bendrai gyvenančių asmenų per mėnesį nepranešus apie materialinės padėties pasikeitimą ar atsiradusias aplinkybes, turinčias įtakos teisei į socialinę pašalpą ar socialinės pašalpos dydžiui, 3 mėnesius socialinę pašalpą skirti tik vaikui (įvaikiui) ar vaikams (įvaikiams), įskaitant pilnamečius vaikus (įvaikius), kai jie mokosi pagal bendrojo ugdymo programą ir laikotarpiu nuo bendrojo ugdymo programos baigimo dienos iki tų pačių metų rugsėjo 1 dienos, pasirenkant ar derinant jos teikimo formą (formas) (pinigais ir (ar) nepinigine forma), o vienam gyvenančiam asmeniui 3 mėnesius neteikti socialinės pašalpos ar 3 mėnesiams nutraukti jos teikimą, išskyrus atvejį, kai dėl šio punkto nuostatos nevykdymo nesusidarė socialinės pašalpos permoka – išmokėta ne didesnė negu apskaičiuota, įvertinus atsiradusias aplinkybes, socialinė pašalpa.
31. Socialinę pašalpą skirti tik vaikui (įvaikiui) ar vaikams (įvaikiams), įskaitant pilnamečius vaikus (įvaikius), kai jie mokosi pagal bendrojo ugdymo programą ir laikotarpiu nuo bendrojo ugdymo programos baigimo dienos iki tų pačių metų rugsėjo 1 dienos, pasirenkant ar derinant jos teikimo formą (formas) (pinigais ir (ar) nepinigine forma), o vienam gyvenančiam asmeniui socialinės pašalpos neteikti ar nutraukti jos teikimą, iki pareigos bus įvykdytos, jeigu bent vienas iš bendrai gyvenančių asmenų ar vienas gyvenantis asmuo nevykdo šių pareigų:
31.1. išnaudoja visas teisėtas kitų pajamų gavimo galimybes (sudaro teismo patvirtintą sutartį dėl vaiko (įvaikio) materialinio išlaikymo, kreipiasi į Vaikų išlaikymo fondo administratorių, gauna teisės aktais nustatytas priklausančias išmokas ir (ar) pašalpas);
31.2. Socialinės paramos skyriaus reikalavimu deklaruoja turimą turtą (įskaitant gaunamas pajamas) Gyventojų turto deklaravimo įstatymo nustatyta tvarka;
31.3. per mėnesį praneša apie materialinės padėties pasikeitimą ar atsiradusias aplinkybes, turinčias įtakos teisei į socialinę pašalpą arba socialinės pašalpos dydžiui;
31.4 sudaro savivaldybės socialiniams darbuotojams ir Socialinės paramos skyriaus darbuotojams galimybę tikrinti gyvenimo sąlygas, turimą turtą ir užimtumą;
31.5. dalyvauja savivaldybės administracijos ir savivaldybės įstaigų organizuojamoje visuomenei naudingoje veikloje Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka;
31.6. dalyvauja Socialinės paramos teikimo komisijos ir Piniginės socialinės paramos komisijų seniūnijose organizuojamuose posėdžiuose, komisijoms pakvietus;
31.7. užtikrina auginamo vaiko (įvaikio) ar vaikų (įvaikių) privalomą ir valstybės garantuojamą ugdymą iki 16 metų pagal pradinio, pagrindinio ugdymo programas.
32. Socialinė pašalpa 6 mėnesius neteikiama ar nutraukiamas jos teikimas, jeigu bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens turimų piniginių lėšų dydis viršija Įstatymo 16 straipsnio 5 dalyje nustatytą piniginių lėšų normatyvą ir pareiškėjas ar bent vienas iš bendrai gyvenančių asmenų nepateikė informacijos apie socialinės pašalpos gavimo laikotarpiu gautas pinigines lėšas, viršijančias Įstatymo 16 straipsnio 5 dalyje nustatytą piniginių lėšų normatyvą.
33. Socialinė pašalpa 6 mėnesius neteikiama ar nutraukiamas jos teikimas, jeigu bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo per 6 mėnesius iki kreipimosi dėl socialinės pašalpos perleido (išskyrus dovanojo) nuosavybėn kitam asmeniui Įstatymo 14 straipsnio 1 dalies 1–8 punktuose nurodytą turtą ir kreipdamiesi (kreipdamasis) dėl socialinės pašalpos prašyme-paraiškoje nenurodė gautų piniginių lėšų ar už jas įsigyto naujo turto.
34. Socialinė pašalpa 6 mėnesius neteikiama ar nutraukiamas jos teikimas vienam gyvenančiam asmeniui arba bendrai gyvenantiems asmenims, vykdantiems individualią veiklą, nekilnojamųjų daiktų pardavimo ir (ar) nuomos veiklą ir (ar) individualių įmonių savininkams, kuriems ilgiau kaip 6 mėnesius buvo teikiama socialinė pašalpa, jeigu jie prašyme-paraiškoje nurodo, kad šiuo laikotarpiu iš vykdomos veiklos gavo mažesnes kaip minimalioji mėnesinė alga vidutines pajamas per mėnesį. Šiuo atveju socialinė pašalpa skiriama vaikams, įskaitant pilnamečius vaikus (įvaikius), kai jie mokosi pagal bendrojo ugdymo programą ir laikotarpiu nuo bendrojo ugdymo programos baigimo dienos iki tų pačių metų rugsėjo 1 dienos.
35. Socialinė pašalpa 12 mėnesių neteikiama ar nutraukiamas jos mokėjimas, jeigu bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo socialinės pašalpos teikimo laikotarpiu nuosavybės teise įgijo (išskyrus gautą dovanų ar (ir) paveldėtą) privalomą registruoti turtą, kurio vertė didesnė kaip piniginių lėšų normatyvas, nustatytas Įstatymo 16 straipsnio 5 dalyje, arba nuosavybės teise turimą privalomą registruoti turtą perleido (išskyrus dovanojimą) nuosavybėn kitam asmeniui už lėšų sumą, mažesnę kaip pusė šio turto vertės, apskaičiuotos vadovaujantis Įstatymo 20 straipsnio 5 dalimi.
V. PAGRINDAI, KURIEMS ESANT SOCIALINĖ PAŠALPA SKIRIAMA IŠIMTIES ATVEJAIS
36. Patikrinus bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens gyvenimo sąlygas ir surašius buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktą, Socialinės paramos teikimo komisijos ar seniūnijose veikiančių Piniginės socialinės paramos komisijų sprendimais socialinė pašalpa gali būti skiriama:
36.1. jeigu bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens pajamos yra mažesnės už valstybės remiamas pajamas bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui, tačiau bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo neatitinka vieno ar abiejų šių reikalavimų:
36.1.1. bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens nuosavybės teise turimo turto, nurodyto Įstatymo 14 straipsnyje, vertė neviršija turto vertės normatyvo;
36.1.2. kiekvienas vyresnis kaip 18 metų bendrai gyvenantis asmuo, vienas gyvenantis asmuo arba vaikas (įvaikis) nuo 16 iki 18 metų atitinka bent vieną iš Įstatymo 8 straipsnyje nurodytų sąlygų, kurioms esant bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo turi teisę į socialinę pašalpą;
36.2. bendrai gyvenantiems asmenims, kurie nėra sudarę teismo patvirtintos sutarties dėl vaiko (įvaikio) materialinio išlaikymo arba dėl išlaikymo ir (ar) tėvystės nustatymo nesikreipė į teismą arba dėl išlaikymo ir (ar) tėvystės nustatymo kreipėsi į teismą, bet tėvystė nebuvo nustatyta ir (ar) išlaikymas nebuvo priteistas arba pareiškimas paliktas nenagrinėtas;
36.3. bendrai gyvenantiems asmenims, santuokos nutraukimo bylos nagrinėjimo metu, atskirai;
36.4. jeigu bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens vidutinės pajamos per mėnesį ne daugiau kaip 20 procentų viršija valstybės remiamų pajamų dydį: vienam gyvenančiam asmeniui ir dviem bendrai gyvenantiems asmenims – 25 procentų valstybės remiamų pajamų dydžio; trims ir keturiems bendrai gyvenantiems asmenims – 50 procentų valstybės remiamų pajamų dydžio; penkiems ir daugiau – 70 procentų valstybės remiamų pajamų dydžio;
36.5. jeigu vienas gyvenantis asmuo arba vienas iš bendrai gyvenančių asmenų laikotarpiu, už kurį skiriama ir (ar) mokama piniginė socialinė parama, nutraukė registraciją Lietuvos teritorinėje darbo biržoje ar kitos valstybės valstybinėje įdarbinimo tarnyboje, išskyrus įsidarbinimo atvejį, arba registracija Lietuvos teritorinėje darbo biržoje ar kitos valstybės valstybinėje įdarbinimo tarnyboje jam buvo nutraukta;
36.6. nemažinant socialinės pašalpos dydžio, kaip nustatyta šio Aprašo 24 punkte, jeigu Lietuvos teritorinė darbo birža ar kitos valstybės valstybinė įdarbinimo tarnyba socialinės pašalpos teikimo laikotarpiu nepasiūlė darbo arba nepasiūlė dalyvauti aktyvios darbo rinkos politikos priemonėse.
VI. PAGRINDAI, KURIEMS ESANT SOCIALINĖ PARAMA SKIRIAMA KITAIS ATVEJAIS
37. Patikrinus bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens gyvenimo sąlygas ir surašius buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktą, jeigu bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens vidutinės pajamos per mėnesį vienam asmeniui neviršija 1 valstybės remiamų pajamų dydžio, Socialinės paramos teikimo komisijos sprendimu gali būti skiriama iki 2 bazinės socialinės išmokos dydžių vienkartinė socialinė parama šiais (kitais) atvejais:
37.1. skurdo atveju;
37.2. sunkiems ligoniams, sergantiems lėtinėmis ligomis.
38. Patikrinus bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens gyvenimo sąlygas ir surašius buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktą, jeigu bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens vidutinės pajamos per mėnesį vienam asmeniui neviršija 2 valstybės remiamų pajamų dydžių, Socialinės paramos teikimo komisijos sprendimu gali būti skiriama iki 5 bazinės socialinės išmokos dydžių vienkartinė socialinė parama šiais (kitais) atvejais:
38.1. sunkiems ligoniams, kurie per 12 mėnesių patyrė traumą, sunkiai susirgo ar liga labai progresuoja;
38.2. protezų daliniam kompensavimui, išskyrus dantų protezus, pateikus išlaidų pagrindimo dokumentus;
38.3. savivaldybės administracijos socialinės rizikos šeimų ar socialinės rizikos asmenų apskaitoje esančioms šeimoms ir asmenų, turinčių priklausomybę psichotropinėms medžiagoms, gydymui ar detoksikacijai pagal Minesotos ar panašias programas;
38.4. savivaldybės administracijos socialinės rizikos šeimų apskaitoje esančioms moterims, gydytojo paskirtoms ilgalaikio veikimo kontraceptinėms priemonėms įsigyti;
38.5. kitais nenumatytais atvejais.
39. Patikrinus bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens gyvenimo sąlygas ir surašius buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktą, jeigu bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens vidutinės pajamos per mėnesį vienam asmeniui neviršija 3 valstybės remiamų pajamų dydžių, Socialinės paramos teikimo komisijos sprendimu gali būti skiriama iki 5 bazinės socialinės išmokos dydžių vienkartinė socialinė parama onkologiniams ligoniams, kuriems per pastaruosius 24 mėnesius buvo atlikta operacija, taikyta spindulinė terapija ar chemoterapija.
40. Patikrinus bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens gyvenimo sąlygas ir surašius buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktą, jeigu bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens vidutinės pajamos per mėnesį vienam asmeniui neviršija 5 valstybės remiamų pajamų dydžių, Socialinės paramos teikimo komisijos sprendimu gali būti skiriama iki 40 bazinės socialinės išmokos dydžių vienkartinė socialinė parama stichinės nelaimės (potvynis, audra, liūtis, uraganas), gaisro, netekties ar sužalojimo, įvykusių per 12 mėnesių iki kreipimosi, atvejais.
41. Asmenims, grįžusiems iš įkalinimo įstaigos po su laisvės atėmimu susijusios bausmės atlikimo, Skyriaus vedėjo ar pavaduotojo sprendimu skiriama 1 bazinės socialinės išmokos dydžio vienkartinė socialinė parama.
42. Asmenys, grįžę iš įkalinimo įstaigos, norintys gauti Aprašo 41 punkte numatytą vienkartinę socialinę paramą, privalo kreiptis per 2 mėnesius nuo paleidimo dienos.
43. Vienkartinė socialinė parama neskiriama, kai bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo per metus vienkartinės socialinės paramos prašo pakartotinai.
44. Patikrinus bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens gyvenimo sąlygas ir surašius buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktą, jeigu bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens vidutinės pajamos per mėnesį vienam asmeniui neviršija 2 valstybės remiamų pajamų dydžių, Socialinės paramos teikimo komisijos sprendimu gali būti skiriama mokslo metų laikotarpiu bazinės socialinės išmokos dydžio socialinė parama studijoms aukštųjų mokyklų nuolatinių (dieninių) studijų gerai besimokantiems studentams, atitinkantiems vieną iš šių sąlygų:
44.1. turintiems negalią;
44.2. netekusiems tėvų globos;
44.3. iš šeimų, kuriose auga 3 ir daugiau vaikų;
44.4. iš šeimų, kurios gauna socialinę pašalpą;
44.5. iš šeimų, kuriose vaikus augina vienas iš tėvų (tėvai išsiskyrę, miręs vienas iš tėvų, nenustatyta tėvystė ir kiti atvejai);
44.6. iš socialinės rizikos šeimų;
44.7. iš šeimų, kuriose vienas ar abu tėvai turi neįgalumą ar yra pensinio amžiaus.
45. Gerai besimokantys studentai tie, kurių egzaminų (įskaitų), o pirmakursių vidurinio mokslo baigimo pažymėjimo metinių pažymių vidurkiai yra ne žemesni kaip 8 balai. Mokymosi rezultatai tikslinami po kiekvienos sesijos.
VII. SOCIALINĖS PAŠALPOS IR VIENKARTINĖS SOCIALINĖS PARAMOS TEIKIMO NEPINIGINE FORMA BŪDAI
46. Socialinės pašalpos ir vienkartinės socialinės paramos teikimo nepinigine forma būdai:
46.1. apmokant tiesiogiai:
46.1.1. šildymo, kuro, elektros, nuomos, geriamojo ir karšto vandens ir kitas komunalines paslaugas;
46.1.2. teismo priteistas išlaidas;
46.1.3. maitinimo išlaidas mokyklose, vaikų darželiuose, dienos centruose, globos namuose ar kitose maitinimo paslaugas teikiančiose įstaigose;
46.1.4. asmens dokumento gamybos išlaidas;
46.1.5. ugdymo ir gydymo išlaidas;
46.2. pervedant lėšas į paštą ir pasiimant tik su socialiniu darbuotoju;
46.3. pervedant lėšas vyresniam kaip 14 metų vaikui;
46.4. pervedant lėšas Elektrėnų socialinių paslaugų centrui, kuris organizuoja mokėjimą šiais būdais:
46.4.1. maisto produktais;
46.4.2. socialinėmis kortelėmis;
46.4.3. talonais ar pagal sąrašą, apsiperkant parduotuvėse, išskyrus alkoholį, tabako gaminius ir loterijos bilietus;
46.4.4. drabužiais ir kitomis reikalingomis prekėmis;
46.4.5. paslaugomis, vadovaujantis Socialinių paslaugų įstatymu.
47. Socialinė pašalpa teikiama nepinigine forma Skyriaus vedėjo ar pavaduotojo sprendimu, atsižvelgiant į socialinių darbuotojų, Skyriaus darbuotojų, Socialinės paramos teikimo komisijos ar seniūnijose veikiančių Piniginės socialinės paramos komisijų, pedagogų, seniūnų, seniūnijų specialistų, seniūnaičių, bendruomeninių organizacijų ar (ir) religinių bendruomenių ir (ar) bendrijų, nevyriausybinių organizacijų atstovų, gyvenamosios vietos bendruomenės narių ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymus ir rekomendacijas.
VIII. NEPASITURINČIŲ GYVENTOJŲ GRUPĖS, KURIOMS SOCIALINĖ PAŠALPA GALI BŪTI TEIKIAMA APRAŠO 46 PUNKTE NUMATYTAIS BŪDAIS
48. Nepasiturinčių gyventojų grupės, kurioms socialinė pašalpa gali būti teikiama aprašo 46 punkte numatytais atvejais:
48.1. bendrai gyvenantiems asmenims, įrašytiems į Elektrėnų savivaldybės administracijos Vaiko teisių apsaugos skyriaus socialinės rizikos šeimų apskaitą;
48.2. asmenims, esantiems Skyriaus socialinės rizikos asmenų apskaitoje;
48.3. bendrai gyvenantiems asmenims ar vieniems gyvenantiems asmenims, kai skiriama vienkartinė socialinė parama;
48.4. bendrai gyvenantiems asmenims ar vieniems gyvenantiems asmenims, kuriems skiriant socialinę pašalpą buvo taikomi šio Aprašo 28, 29, 30, 31, 34 ir 36 punktai.
IX. SOCIALINĘ PAŠALPĄ GAUNANČIŲ ASMENŲ PAREIGOS
49. Piniginę socialinę paramą gaunantys nepasiturintys gyventojai privalo:
49.1. išnaudoti visas teisėtas kitų pajamų gavimo galimybes (sudaryti teismo patvirtintą sutartį dėl vaiko (įvaikio) materialinio išlaikymo, kreiptis į Vaikų išlaikymo fondą, gauti teisės aktais nustatytas priklausančias išmokas ir (ar) pašalpas ir kita);
49.2. pagal Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos patvirtintą prašymo-paraiškos formą ir jos priedus pateikti visą ir teisingą informaciją, įrodančią bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens teisę gauti socialinę pašalpą, ir būtinus socialinei pašalpai gauti dokumentus;
49.3. per mėnesį pranešti apie materialinės padėties pasikeitimą ar atsiradusias aplinkybes, turinčias įtakos teisei į socialinę pašalpą arba socialinės pašalpos dydžiui;
49.4. Skyriaus ar seniūnijos reikalavimu deklaruoti turimą turtą (įskaitant gaunamas pajamas) Gyventojų turto deklaravimo įstatymo nustatyta tvarka;
49.5. sudaryti savivaldybės socialiniams darbuotojams, Skyriaus specialistams, Teisės ir personalo administravimo skyriaus specialistams, Socialinės paramos teikimo komisijos ir Piniginės socialinės paramos komisijų seniūnijose nariams galimybę tikrinti gyvenimo sąlygas, turimą turtą ir užimtumą;
49.6. dalyvauti savivaldybės administracijos ir savivaldybės įstaigų organizuojamoje visuomenei naudingoje veikloje Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka ir vadovaujantis Elektrėnų savivaldybės administracijos direktoriaus patvirtintu Gyventojų telkimo visuomenei naudingai veiklai siuntimo, atlikimo trukmės ir laiko nustatymo aprašu;
49.7. dalyvauti Socialinės paramos teikimo komisijos ir Piniginės socialinės paramos komisijų seniūnijose organizuojamuose posėdžiuose, komisijoms pakvietus;
49.8. užtikrinti auginamo vaiko (įvaikio) ar vaikų (įvaikių) privalomą ir valstybės garantuojamą ugdymą iki 16 metų pagal pradinio, pagrindinio ugdymo programas.
X. SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS, BENDRUOMENINIŲ ORGANIZACIJŲ IR KITŲ SUINTERESUOTŲ ASMENŲ TEISĖS IR PAREIGOS TEIKIANT SOCIALINĘ PAŠALPĄ
50. Savivaldybės administracijos teisių ir pareigų prievolė teikiant socialinę pašalpą ir socialinę paramą priskiriama Skyriui.
51. Savivaldybės administracija, teikdama piniginę socialinę paramą, privalo:
51.1. 6 mėnesius socialinę pašalpą skirti tik vaikui (įvaikiui) ar vaikams (įvaikiams), įskaitant pilnamečius vaikus (įvaikius), kai jie mokosi pagal bendrojo ugdymo programą ir laikotarpiu nuo bendrojo ugdymo programos baigimo dienos iki tų pačių metų rugsėjo 1 dienos, pasirenkant ar derinant jos teikimo formą (formas) (pinigais ir (ar) nepinigine forma) ar 6 mėnesiams nutraukti jų teikimą iš nelegalaus darbo kontrolę ir prevenciją vykdančių ar kitų institucijų gavus informacijos apie piniginės socialinės paramos teikimo laikotarpiu nelegaliai gautas ar gaunamas pajamas ir (ar) nelegalų darbą, vykdytą neteisėtą veiklą, susijusią su pajamų gavimu;
51.2. 6 mėnesius neteikti socialinės pašalpos ar 6 mėnesiams nutraukti jos teikimą vienam gyvenančiam asmeniui iš nelegalaus darbo kontrolę ir prevenciją vykdančių ar kitų institucijų gavus informacijos apie socialinės pašalpos teikimo laikotarpiu nelegaliai gautas ar gaunamas pajamas ir (ar) nelegalų darbą, vykdytą neteisėtą veiklą, susijusią su pajamų gavimu;
51.3. 3 mėnesius socialinę pašalpą skirti tik vaikui (įvaikiui) ar vaikams (įvaikiams), įskaitant pilnamečius vaikus (įvaikius), kai jie mokosi pagal bendrojo ugdymo programą ir laikotarpiu nuo bendrojo ugdymo programos baigimo dienos iki tų pačių metų rugsėjo 1 dienos, pasirenkant ar derinant jos teikimo formą (formas) (pinigais ir (ar) nepinigine forma) ar 3 mėnesiams nutraukti jų teikimą, jeigu bent vienas iš bendrai gyvenančių asmenų nevykdo šio Aprašo 49.2 ir (ar) 49.3 punktuose nustatytų pareigų, išskyrus atvejį, kai dėl šio punkto nuostatos nevykdymo nesusidarė piniginės socialinės paramos permoka – išmokėta ne didesnė nei apskaičiuota, įvertinus atsiradusias aplinkybes, piniginė socialinė parama;
51.4. 3 mėnesius neteikti socialinės pašalpos ar 3 mėnesiams nutraukti jos teikimą vienam gyvenančiam asmeniui, jeigu jis nevykdo šio Aprašo 49.2 ir (ar) 49.3 punktuose nustatytų pareigų, išskyrus atvejį, kai dėl šio punkto nuostatos nevykdymo nesusidarė piniginės socialinės paramos permoka – išmokėta ne didesnė nei apskaičiuota, įvertinus atsiradusias aplinkybes, piniginė socialinė parama;
51.5. jeigu bent vienas iš bendrai gyvenančių asmenų nevykdo šio Aprašo 49.1, 49.4, 49.5, 49.6 ir 49.7 punktuose nustatytų pareigų, socialinę pašalpą skirti tik vaikui (įvaikiui) ar vaikams (įvaikiams), įskaitant pilnamečius vaikus (įvaikius), kai jie mokosi pagal bendrojo ugdymo programą ir laikotarpiu nuo bendrojo ugdymo programos baigimo dienos iki tų pačių metų rugsėjo 1 dienos, pasirenkant ar derinant jos teikimo formą (formas) (pinigais ir (ar) nepinigine forma) ar nutraukti jų teikimą, iki pareigos bus įvykdytos;
51.6. jeigu vienas gyvenantis asmuo nevykdo šio Aprašo 49.1, 49.4, 49.5, 49.6 ir 49.7 punktuose nustatytų pareigų, socialinės pašalpos neteikti ar nutraukti jos teikimą, iki pareigos bus įvykdytos;
51.7. 6 mėnesius neteikti socialinės pašalpos, jeigu bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens turimų piniginių lėšų dydis viršija Įstatymo 16 straipsnio 5 dalyje nustatytą piniginių lėšų normatyvą ir pareiškėjas ar bent vienas iš bendrai gyvenančių asmenų nepateikė informacijos apie socialinės pašalpos gavimo laikotarpiu gautas pinigines lėšas, viršijančias Įstatymo 16 straipsnio 5 dalyje nustatytą piniginių lėšų normatyvą;
51.8. 6 mėnesius neteikti socialinės pašalpos, jeigu bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo per 6 mėnesius iki kreipimosi dėl piniginės socialinės paramos perleido (išskyrus dovanojo) nuosavybėn kitam asmeniui Įstatymo 14 straipsnio 1 dalies 1–8 punktuose nurodytą turtą ir, kreipiantis dėl socialinės pašalpos, prašyme-paraiškoje nenurodo gautų piniginių lėšų ar už jas įsigyto naujo turto;
51.9. 6 mėnesius neteikti socialinės pašalpos ar 6 mėnesiams nutraukti jos teikimą vienam gyvenančiam asmeniui arba bendrai gyvenantiems asmenims, dirbantiems pagal verslo liudijimą, vykdantiems individualią veiklą ir (ar) nekilnojamųjų daiktų pardavimo ir (ar) nuomos veiklą ir (ar) individualių įmonių savininkams, kuriems ilgiau kaip 6 mėnesius buvo teikiama socialinė pašalpa, jeigu jie šiuo laikotarpiu iš vykdomos veiklos prašyme-paraiškoje nurodo mažesnes kaip minimalioji mėnesinė alga vidutines pajamas per mėnesį. Šiuo atveju socialinė pašalpa gali būti skiriama vaikams, įskaitant pilnamečius vaikus (įvaikius), kai jie mokosi pagal bendrojo ugdymo programą ir laikotarpiu nuo bendrojo ugdymo programos baigimo dienos iki tų pačių metų rugsėjo 1 dienos;
51.10. 12 mėnesių neteikti socialinės pašalpos ar 12 mėnesių nutraukti jos mokėjimą, jeigu bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo socialinės pašalpos teikimo laikotarpiu nuosavybės teise įgijo (išskyrus gautą dovanų ar (ir) paveldėtą) privalomą registruoti turtą, kurio vertė didesnė kaip piniginių lėšų normatyvas, nustatytas Įstatymo 16 straipsnio 5 dalyje, arba nuosavybės teise turimą privalomą registruoti turtą perleido nuosavybėn kitam asmeniui už lėšų sumą, mažesnę kaip 0,5 šio turto vertės, apskaičiuotos vadovaujantis Įstatymo 20 straipsnio 5 dalimi;
51.11. kilus pagrįstų įtarimų dėl prašyme-paraiškoje pateiktų duomenų apie turimą turtą ir gaunamas pajamas arba kilus pagrįstam įtarimui, kad yra pateikti neteisingi duomenys arba jie nuslepiami, pareikalauti, kad bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo deklaruotų turtą (įskaitant gaunamas pajamas) Lietuvos Respublikos gyventojų turto deklaravimo įstatymo (toliau – Gyventojų turto deklaravimo įstatymas) nustatyta tvarka, ir informuoti nelegalaus darbo kontrolę ir prevenciją vykdančias institucijas dėl galimai nelegaliai gautų ar gaunamų pajamų ir (ar) nelegalaus darbo, ar neteisėtos veiklos, susijusios su pajamų gavimu;
51.12. kilus pagrįstų įtarimų dėl prašyme-paraiškoje pateiktų duomenų apie turimą turtą ir gaunamas pajamas, tikrinti bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens gyvenimo sąlygas, turimą turtą ir užimtumą, surašyti buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktą, kurio pagrindu socialinė pašalpa gali būti skiriama, neskiriama ar nutraukiamas jos mokėjimas.
52. Savivaldybės administracija, teikdama piniginę socialinę paramą, turi teisę:
52.1. darbingus nedirbančius (taip pat savarankiškai nedirbančius), nesimokančius darbingo amžiaus asmenis ir nedalyvaujančius aktyvios darbo rinkos politikos priemonėse (kursai, mokymasis Darbo biržos siuntimu ir kt.), gaunančius socialinę pašalpą ir šio Aprašo nustatyta tvarka gaunančius vienkartinę socialinę paramą pasitelkti visuomenei naudingai veiklai atlikti Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka bei Elektrėnų savivaldybės administracijos direktoriaus patvirtintu Gyventojų telkimo visuomenei naudingai veiklai, siuntimo, atlikimo trukmės ir laiko nustatymo aprašu;
52.2. kai bendrai gyvenantys asmenys neužtikrina auginamo vaiko (įvaikio) ar vaikų (įvaikių) privalomo ir valstybės garantuojamo ugdymo iki 16 metų pagal pradinio, pagrindinio ugdymo programas, socialinę pašalpą skirti tik vaikui (įvaikiui) ar vaikams (įvaikiams), įskaitant pilnamečius vaikus (įvaikius), kai jie mokosi pagal bendrojo ugdymo programą ir laikotarpiu nuo bendrojo ugdymo programos baigimo dienos iki tų pačių metų rugsėjo 1 dienos, iki pareigos bus įvykdytos;
52.3. papildomai apklausti asmenis, kurie kreipiasi dėl socialinės pašalpos skyrimo ar gauna šią paramą, tikrinti jų pateiktus dokumentus ir reikalauti papildomų duomenų, įrodančių bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens teisę į socialinę pašalpą.
53. Savivaldybės administracijos direktorius sudaro seniūnijų teritoriniu principu veikiančius kolegialius visuomeninius organus – Piniginės socialinės paramos komisijas, į kurių sudėtį galėtų įeiti seniūnai, socialiniai darbuotojai, mokyklų darbuotojai, bendruomeninių organizacijų, religinių bendruomenių ar religinių bendrijų ir nevyriausybinių organizacijų atstovai, gyvenamosios vietovės bendruomenės nariai, seniūnaičiai ir kiti suinteresuoti asmenys.
54. Bendruomeninės organizacijos, religinės bendruomenės ar religinės bendrijos ir nevyriausybinės organizacijos, gyvenamosios vietovės bendruomenės nariai, seniūnaičiai ir kiti suinteresuoti asmenys turi teisę teikti Skyriui ir seniūnijoms informaciją apie socialinės pašalpos gavėjus, siūlyti socialinės pašalpos teikimo būdus.
55. Bendruomeninių organizacijų, religinių bendruomenių ar religinių bendrijų ir nevyriausybinių organizacijų nariai, gyvenamosios vietovės bendruomenės nariai, seniūnaičiai ir kiti suinteresuoti asmenys turi teisę dalyvauti Piniginės socialinės paramos komisijų seniūnijose veikloje.
XI. SOCIALINĖS PARAMOS TEIKIMO KOMISIJOS IR PINIGINĖS SOCIALINĖS PARAMOS KOMISIJŲ KOMPETENCIJOS
56. Socialinės paramos teikimo komisijos sudėtį ir nuostatus tvirtina Elektrėnų savivaldybės taryba.
57. Socialinės paramos teikimo komisijos funkcijos susijusios su socialinės pašalpos ir socialinės paramos teikimu:
57.1. teikti rekomendacijas skirti socialinę paramą kitais atvejais, kai bendrai gyvenantiems arba vienam gyvenančiam asmeniui vienkartinė socialinė parama ir socialinė parama studijoms skiriama pagal šio Aprašo 37, 38, 39, 40 ir 44 punktus;
57.2. teikti rekomendacijas dėl socialinės pašalpos skyrimo išimties atvejais, kai bendrai gyvenantiems arba vienam gyvenančiam asmeniui socialinė pašalpa skiriama pagal šio Aprašo 36 punktą;
57.3. teikti rekomendacijas dėl socialinės pašalpos skyrimo ar mokėjimo atnaujinimo, kai bendrai gyvenantiems arba vienam gyvenančiam asmeniui socialinės pašalpos mokėjimas sustabdomas ar nutraukiamas, ar socialinė pašalpa skiriama ne visiems bendrai gyvenantiems asmenims pagal šio Aprašo 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 ir 35 punktus;
57.4. analizuoti probleminius atvejus (piktnaudžiavimo, kilus ginčui dėl socialinės pašalpos sustabdymo, nutraukimo, skyrimo ne visiems bendrai gyvenantiems asmenims ar teikimo nepinigine forma būdų parinkimo);
57.5. kviesti socialinės pašalpos gavėjus pokalbio;
57.6. dalyvauti tikrinant bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens gyvenimo sąlygas, turimą turtą ir užimtumą;
57.7. siūlyti Teisės ir personalo administravimo skyriaus specialistams dalyvauti tikrinant bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens gyvenimo sąlygas, turimą turtą ir užimtumą dėl galimai nelegaliai gautų ar gaunamų pajamų ir (ar) nelegalaus darbo, ar neteisėtos veiklos, susijusios su pajamų gavimu.
58. Piniginės socialinės paramos komisijų seniūnijose sudėtį ir nuostatus tvirtina administracijos direktorius seniūnų teikimu.
59. Piniginės socialinės paramos komisijų seniūnijose funkcijos:
59.1. teikti rekomendacijas dėl socialinės pašalpos skyrimo išimties atvejais, kai bendrai gyvenantiems arba vienam gyvenančiam asmeniui socialinė pašalpa skiriama pagal šio Aprašo 36 punktą;
59.2. teikti rekomendacijas dėl socialinės pašalpos skyrimo ar mokėjimo atnaujinimo, kai bendrai gyvenantiems arba vienam gyvenančiam asmeniui socialinės pašalpos mokėjimas sustabdomas ar nutraukiamas, ar socialinė pašalpa skiriama ne visiems bendrai gyvenantiems asmenims pagal šio Aprašo 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 ir 35 punktus;
59.3. analizuoti probleminius atvejus (piktnaudžiavimo, kilus ginčui dėl socialinės pašalpos sustabdymo, nutraukimo, skyrimo ne visiems bendrai gyvenantiems asmenims ar teikimo nepinigine forma būdų parinkimo);
59.4. kviesti socialinės pašalpos gavėjus pokalbio;
59.5. dalyvauti tikrinant bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens gyvenimo sąlygas, turimą turtą ir užimtumą;
59.6. analizuoti ir teikti siūlymus dėl socialinės pašalpos mokėjimo būdo parinkimo.
60. Piniginės socialinės paramos komisijų seniūnijose posėdžiai renkami pagal poreikį, bet ne mažiau kaip vieną kartą per ketvirtį. Kiekvienas posėdis protokoluojamas ir kiekvienam svarstytam atvejui priimamas rekomendacinio pobūdžio motyvuotas sprendimas apie socialinės pašalpos skyrimą, neskyrimą, sustabdymą, atnaujinimą, skyrimą ne visiems bendrai gyvenantiems asmenims ar teikimo nepinigine forma būdų parinkimą. Protokolas ne vėliau kaip per 3 darbo dienas pateikiamas Skyriui.
61. Bendrai gyvenančius asmenis arba vieną gyvenantį asmenį, kuriuos dėl socialinės pašalpos skyrimo reikalinga aptarti Piniginės socialinės paramos komisijoje, siūlo ir visus turimus dokumentus bei informaciją apie šiuos asmenis pateikia Skyrius, seniūnija ar pats pareiškėjas.
62. Piniginės socialinės paramos komisijų seniūnijose nariai užtikrina nepasiturinčių gyventojų pateiktų socialinei pašalpai gauti duomenų konfidencialumą pasirašytinai.
XII. ATSAKOMYBĖ IR KONTROLĖ
63. Skyrius ir seniūnijų komisijų nariai atsako už teisingą dokumentų dėl socialinės pašalpos priėmimą ir užpildymą.
64. Skyrius atsako už teisingą socialinių pašalpų apskaičiavimą ir dokumentų parengimą joms išmokėti.
65. Elektrėnų savivaldybės administracijos Centralizuotas vidaus audito skyrius kontroliuoja, kaip Skyrius skaičiuoja ir moka socialines pašalpas, ar teisingai taikomos Įstatymo ir kitų teisės aktų nuostatos.
XIII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
66. Jeigu socialinė pašalpa bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui priklauso pagal dvi ar daugiau Įstatymo ar šio Aprašo nuostatų, taikoma ta nuostata, kuri bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui yra palankiausia.
67. Sprendimas dėl socialinės pašalpos skyrimo ar neskyrimo gali būti skundžiamas Socialinės paramos teikimo komisijai, administracijos direktoriui ir kitoms institucijoms Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
__________________________
PATVIRTINTA
Elektrėnų savivaldybės tarybos
2013 m. gruodžio 30 d.
sprendimu Nr. TS – 297
BŪSTO ŠILDYMO, GERIAMOJO IR KARŠTO VANDENS IŠLAIDŲ KOMPENSACIJŲ TEIKIMO TVARKOS APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Būsto šildymo, geriamojo ir karšto vandens išlaidų kompensacijų teikimo tvarkos aprašas (toliau Aprašas) reglamentuoja dokumentų priėmimo tvarką būsto šildymo išlaidų, geriamojo vandens išlaidų ir karšto vandens išlaidų kompensacijoms (toliau kompensacijos) gauti, kompensacijų skyrimą, mokėjimą ir teikimo būdą nepasiturintiems gyventojams.
2. Kompensacijos skiriamos vadovaujantis Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams ir Gyventojų turto ir pajamų deklaravimo įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu patvirtintu Privalomosios pradinės karo tarnybos karių atleidimo nuo būsto komunalinių paslaugų teikimo mokesčių ir būsto šildymo išlaidų kompensavimo tvarkos aprašu, Valstybės kainų ir energetikos kontrolės komisijos nutarimu patvirtinta Atskirų energijos ir kuro rūšių sąnaudų normatyvų būstui šildyti ir karštam vandeniui ruošti nustatymo ir taikymo metodika, socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtintais teisės aktais, susijusiais su kompensacijų teikimu nepasiturintiems gyventojams, ir kitais teisės aktais.
3. Elektrėnų savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius (toliau Skyrius) ir Finansų ir strateginio planavimo skyrius, energetines, komunalines ir kitas paslaugas teikiančios ir kompensacijas skaičiuojančios organizacijos, skirdamos, skaičiuodamos ir pateikdamos ataskaitas, privalo naudoti dokumentų formas, patvirtintas Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu.
4. Aprašas taikomas nepasiturintiems gyventojams, deklaravusiems gyvenamąją vietą ar nuomojantiems būstą Elektrėnų savivaldybėje.
5. Kompensacijas administruoja Skyrius ir Finansų ir strateginio planavimo skyrius, sprendimus pasirašo Skyriaus vedėjas, vedėjo pavaduotojas ar kitas administracijos direktoriaus įgaliotas asmuo.
II. KOMPENSACIJŲ SKYRIMAS, TEIKIMAS IR DUOMENŲ TEIKIMO TVARKA
6. Pareiškėjas dėl kompensacijų skyrimo kreipiasi į Skyriaus socialinio darbo organizatorius ar vyresniuosius specialistus seniūnijoje pagal gyvenamąją vietą arba į Skyriaus atsakingus specialistus, kurie priima prašymus su visais reikiamais dokumentais.
7. Skyriaus darbuotojai gautą prašymą-paraišką užregistruoja prašymo-paraiškos pateikimo dieną ir prašymą-paraišką pateikusiam asmeniui įteikia informacinį lapelį. Jeigu pateikti ne visi reikiami dokumentai, informacija apie trūkstamus dokumentus įrašoma į informacinį lapelį. Kompensacijoms gauti trūkstami dokumentai pateikiami per Įstatyme numatytą laikotarpį.
8. Prašymą-paraišką pateikęs asmuo pateikia duomenis apie mėnesio, einančio prieš prašymo-paraiškos pateikimo mėnesį, paskutinę dieną turimą turtą, nurodytą Įstatymo 14 straipsnyje, ir tai patvirtinančius dokumentus, išskyrus atvejus, kai Skyrius duomenis gauna iš valstybės ir žinybinių registrų bei valstybės informacinių sistemų.
9. Skyriaus socialinio darbo organizatoriai ir vyresnieji specialistai prašymus su dokumentais per 7 dienas pristato į Skyrių.
10. Skyriaus atsakingi specialistai pagal pateiktus dokumentus įvertina nepasiturinčių gyventojų socialinę padėtį ir pajamas, testuoja turtą ir priima sprendimą dėl kompensacijų skyrimo/neskyrimo, parengia pažymas apie gyventojų pajamas kompensacijoms apskaičiuoti.
11. Prašymą-paraišką pateikęs asmuo apie priimtą sprendimą dėl kompensacijų skyrimo ar neskyrimo yra informuojamas asmens prašyme-paraiškoje nurodytu informavimo būdu ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos. Jeigu kompensacijos neskiriamos, nurodoma neskyrimo priežastis ir šio sprendimo apskundimo tvarka. Pateikti dokumentai grąžinami prašymą-paraišką pateikusiam asmeniui, o jo byloje paliekamos šių dokumentų kopijos.
12. Jeigu valstybės elektroninės valdžios sistemoje teikiama elektroninė paslauga, Skyrius, priėmęs sprendimą dėl elektroniniu būdu pateikto prašymo-paraiškos, tą pačią dieną priimtą sprendimą pateikia elektroninių paslaugų sistemos paslaugos teikimo eigos stebėsenos modulyje.
13. Skyriaus atsakingų specialistų parengtos pažymos kompensacijoms apskaičiuoti perduodamos iš programos „Parama“ į šilumą (energiją), geriamąjį ir karštą vandenį tiekiančias įmones.
14. Pažymos apie nepasiturinčių gyventojų pajamas kompensacijoms apskaičiuoti išduodamos visam šildymo sezonui ar visiems metams, jei nesikeičia asmens pajamų šaltinis, turtas ar neatsiranda kitų priežasčių, turinčių įtakos kompensacijų skaičiavimui.
15. Kompensacijos būstui šildyti ir karštam vandeniui ruošti naudojant kietąjį ar kitokį kurą, kurio faktinės sąnaudos kiekvieną mėnesį nenustatomos, skiriamos piniginėmis lėšomis iš karto už visą kompensacijų skyrimo laikotarpį ar dalimis, jei keičiasi asmens pajamų šaltinis, turtas ar atsiranda kitų priežasčių, turinčių įtakos kompensacijos skaičiavimui.
16. Kompensacijos būstui šildyti naudojant kietąjį ar kitokį kurą skiriamos šildymo sezonui – 6 mėnesiams (nuo spalio 1 d. iki kovo 31 d. imtinai).
17. Įsiskolinimu už būsto šildymą, geriamąjį ir karštą vandenį laikoma, kai skola yra didesnė negu 1000 Lt.
18. Kompensacijos nepasiturintiems gyventojams, patyrusiems socialinę riziką, teikiama vadovaujantis savivaldybės tarybos patvirtintu Socialinių išmokų ir kompensacijų teikimo socialinę riziką patyrusiems gyventojams tvarkos aprašu.
19. Šilumą (energiją) ir vandenį tiekiančios įmonės:
19.1. pagal Skyriaus pateiktus duomenis apskaičiuoja kompensacijas ir atitinkamai paramos gavėjams sumažina mokesčius;
19.2. kiekvieną mėnesį duomenis apie suskaičiuotas kompensacijas ir paraiškas dėl lėšų kompensacijoms, išskiriant kompensacijas, paskirtas išimties tvarka ar pagal Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 23 straipsnio 3 dalies 2, 3, 4, 7, 8, 9 punktus ir 5 dalį, pateikia Skyriui;
19.3. iki kiekvieno mėnesio paskutinės dienos privalo raštu informuoti Skyrių apie nepasiturinčius gyventojus, kuriems skirtos kompensacijos, tačiau turi didesnį nei 1000 Lt įsiskolinimą už būsto šildymą, geriamąjį ir karštą vandenį ir nėra sudarę sutarties dėl įsiskolinimo padengimo, arba teismas nėra priteisęs padengti įsiskolinimą, arba nevykdo sutartyje numatytų sąlygų.
20. Šilumą (energiją) ir vandenį tiekiančioms įmonėms už šildymą ir vandenį lėšos pervedamos į įmonių atsiskaitomąsias sąskaitas bankuose už kiekvieną praėjusį mėnesį.
21. Kompensacijos pagal Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 23 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir 2 dalies 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 punktus skiriamos Skyriaus vedėjo ar pavaduotojo sprendimu, atsižvelgiant į Skyriaus darbuotojų, socialinių darbuotojų, pedagogų, seniūnų, seniūnijų specialistų, seniūnaičių, bendruomeninių organizacijų ar (ir) religinių bendruomenių ir (ar) bendrijų, nevyriausybinių organizacijų atstovų, gyvenamosios vietos bendruomenės narių ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymus ir rekomendacijas.
22. Patikrinus bendrai gyvenančių asmenų ar vieno gyvenančio asmens gyvenimo sąlygas ir surašius buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktą, kompensacijos pagal Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 23 straipsnio 3 dalies 2, 3, 4, 7, 8, 9 punktus skiriamos Skyriaus vedėjo ar pavaduotojo sprendimu, suderinus su Finansų ir strateginio planavimo skyriaus vyriausiuoju specialistu, vykdančiu lėšų kompensacijoms apskaitą.
23. Kompensacijos pagal Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 23 straipsnio 5 dalį iš savivaldybės biudžeto lėšų įstatyme nenumatytais atvejais teikiamos Elektrėnų savivaldybės socialinės paramos teikimo komisijos sprendimu.
24. Skyriaus darbuotojai ar Elektrėnų socialinių paslaugų centro socialiniai darbuotojai, dirbantys su socialinės rizikos šeimomis, kilus pagrįstų įtarimų dėl kompensacijų skyrimo veiksmingumo, tikrina bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens gyvenimo sąlygas, turimą turtą ir užimtumą ir surašo Buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktą.
25. Skiriant kompensacijas ginčai dėl teikimo formos (pinigais ir (ar) nepinigine forma) ir kitų atvejų nagrinėjami Elektrėnų savivaldybės socialinės paramos teikimo komisijoje, kuri priima sprendimą.
____________________________________________________________