LIETUVOS RESPUBLIKOS
SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL REINTEGRACIJOS PASLAUGŲ NUO PSICHOAKTYVIŲJŲ MEDŽIAGŲ PRIKLAUSOMIEMS ASMENIMS TEIKIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2022 m. gruodžio 6 d. Nr. A1-802
Vilnius`
Įgyvendindama 2021–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos socialinės sutelkties plėtros programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. lapkričio 10 d. nutarimu Nr. 931 „Dėl 2021–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos socialinės sutelkties plėtros programos patvirtinimo“, pažangos priemonę Nr. 09-003-02-02-09 „Plėtoti socialinės integracijos priemones labiausiai pažeidžiamoms grupėms“ ir Lietuvos Respublikos narkotikų, tabako ir alkoholio prevencijos tarpinstitucinio veiklos plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. vasario 25 d. nutarimu Nr. 217 „Dėl Lietuvos Respublikos narkotikų, tabako ir alkoholio prevencijos tarpinstitucinio veiklos plano patvirtinimo“, 3 priedo 2.1.9 priemonę:
1. Tvirtinu Reintegracijos paslaugų nuo psichoaktyviųjų medžiagų priklausomiems asmenims teikimo tvarkos aprašą (pridedama).
Socialinės apsaugos ir darbo ministrė Monika Navickienė
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos
ir darbo ministro
2022 m. gruodžio 6 d. įsakymu Nr. A1-802
REINTEGRACIJOS PASLAUGŲ NUO PSICHOAKTYVIŲJŲ MEDŽIAGŲ PRIKLAUSOMIEMS ASMENIMS TEIKIMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Reintegracijos paslaugų nuo psichoaktyviųjų medžiagų priklausomiems asmenims teikimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato nuo psichoaktyviųjų medžiagų priklausomiems asmenims (toliau – priklausomi asmenys / paslaugų gavėjai) galimas teikti reintegracijos paslaugas (toliau – paslaugos), jų teikimo principus, paslaugų finansavimo, paslaugų teikimo poreikio vertinimo ir nustatymo, paslaugų teikimo organizavimo, koordinavimo ir (ar) jų teikimo tvarką, paslaugas teikiančių įstaigų pareigas ir teises.
2. Paslaugų teikimo tikslas – padėti priklausomiems asmenims, kuriems nustatytas paslaugų teikimo poreikis, reintegruotis į visuomenę ir (ar) darbo rinką, joje išlikti ir išvengti socialinės atskirties.
II skyrius
PRIKLAUSOMAM ASMENIUI GALIMOS TEIKTI PASLAUGOS, JŲ TEIKIMO PRINCIPAI, FINANSAVIMAS
4. Priklausomam asmeniui gali būti teikiamos šios paslaugos:
5. Teikiant paslaugas, laikomasi šių principų:
5.1. bendradarbiavimo – teikiant paslaugas, skatinama darni ir glaudi viešojo ir nevyriausybinio sektorių partnerystė nacionaliniu, savivaldybių ir vietos bendruomenių lygmenimis;
5.2. kompleksiškumo – teikiant paslaugas, kartu (horizontaliai) sprendžiamos psichologinės ir socialinės paslaugų gavėjo problemos, įgyvendinamos trumpalaikio ir ilgalaikio traumų (ligų) poveikio profesinei veiklai ir socialiniam funkcionavimui šalinimo priemonės;
5.3. individualizavimo – paslaugos teikiamos įvertinus individualius paslaugų gavėjo poreikius ir į juos atsižvelgus;
5.4. pagarbos paslaugų gavėjo prigimtiniam orumui, savarankiškumui, įskaitant laisvę rinktis, ir nepriklausomumui bei pripažinimo – gerbiami ir pripažįstami paslaugų gavėjo orumas, vertė, lygios ir neatimamos teisės, kaip laisvės ir teisingumo pagrindas;
III SKYRIUS
PASLAUGŲ TEIKIMO POREIKIO VERTINIMAS IR NUSTATYMAS, PASLAUGŲ TEIKIMO ORGANIZAVIMAS, KOORDINAVIMAS IR (AR) JŲ TEIKIMAS
7. Paslaugų teikimas pradedamas organizuoti, koordinuoti ir (ar) paslaugos pradedamos teikti atlikus paslaugų teikimo priklausomam asmeniui poreikio vertinimą, nustačius paslaugų teikimo jam poreikį, jam pasirašius sutartį su paslaugas teikiančia įstaiga dėl paslaugų teikimo (toliau – Sutartis) ir tapus paslaugų gavėju.
8. Paslaugų teikimo priklausomam asmeniui poreikio vertinimą atlieka ir paslaugų teikimo jam poreikį nustato:
8.1. paslaugas teikiančios įstaigos vadovo paskirtas paslaugų koordinatorius (toliau – koordinatorius) kartu su socialiniu darbuotoju bei psichologu, užpildydamas nustatytos formos Reintegracijos paslaugų poreikio vertinimo anketą (1 priedas), – jei priklausomas asmuo dėl paslaugų kreipiasi į paslaugas teikiančią įstaigą;
8.2. savivaldybės institucijos nustatyta tvarka paskirtas socialinis darbuotojas, užpildydamas Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio vertinimo formą (Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-94 „Dėl Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašo ir Senyvo amžiaus asmens bei suaugusio asmens su negalia socialinės globos poreikio nustatymo metodikos patvirtinimo“, 1 priedas), – jei priklausomas asmuo dėl paslaugų kreipiasi į savivaldybės administraciją. Šiuo atveju socialinis darbuotojas užpildytą Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio vertinimo formą elektroniniu paštu ir (ar) kitomis elektroninių ryšių priemonėmis perduoda paslaugas teikiančiai įstaigai (teikiamas kvalifikuotu elektroniniu parašu pasirašytas elektroninis dokumentas arba skaitmeninė paprastu parašu pasirašyto dokumento kopija).
9. Pagal Sutartį paslaugų gavėjui turi būti suteiktos ne mažiau kaip trys šio Aprašo 4 punkte nurodytos paslaugos.
10. Paslaugos paslaugų gavėjui teikiamos jam suprantama kalba, jo pasirinktu būdu (kontaktiniu, nuotoliniu ar mišriu) ir priemonėmis (telefonu, elektroniniu paštu ir (ar) kitomis elektroninių ryšių priemonėmis), atsižvelgiant į individualius jo poreikius.
11. Paslaugas organizuoja, koordinuoja ir (ar) teikia paslaugas teikianti įstaiga, bendradarbiaudama su valstybės ir savivaldybių institucijomis, įstaigomis bei nevyriausybinėmis organizacijomis.
12. Paslaugas teikiančioje įstaigoje paslaugas organizuoja, koordinuoja ir (ar) teikia:
12.1. koordinatorius, turintis socialinės srities išsilavinimą ar baigęs psichologinės ir socialinės reabilitacijos programą, turintis vienų metų paslaugų teikimo patirtį ir baigęs atvejo vadybos mokymus arba darbo sutartyje, sudarytoje su paslaugas teikiančia įstaiga, įsipareigojęs juos (ne mažiau kaip 8 akademinių valandų) baigti per vienus metus nuo darbo paslaugas teikiančioje įstaigoje pradžios ir pateikti šiai įstaigai mokymų baigimo pažymėjimo kopiją;
12.2. socialinis darbuotojas, atitinkantis Socialinių paslaugų įstatymo 20 straipsnio 6 dalyje nustatytus reikalavimus, dirbantis socialinį darbą ir profesinę veiklą grindžiantis Socialinių paslaugų įstatymo 20 straipsnio 4 dalyje nustatytais socialinio darbo įgyvendinimo principais;
12.3. individualios priežiūros darbuotojas, atitinkantis Socialinių paslaugų įstatymo 19 straipsnio 61 dalyje nustatytus reikalavimus;
13. Koordinatorius vykdo šias funkcijas:
13.1. kartu su socialiniu darbuotoju bei psichologu atlieka paslaugų teikimo priklausomam asmeniui poreikio vertinimą;
13.3. nustačius paslaugų teikimo priklausomam asmeniui poreikį, kartu su juo sudaro nustatytos formos Reintegracijos paslaugų teikimo planą (2 priedas) (toliau – Reintegracijos planas). Reintegracijos planas Sutarties vykdymo laikotarpiu gali būti tikslinamas arba, pasikeitus aplinkybėms, jo įgyvendinimas ir Sutartis gali būti nutraukiami;
13.4. informuoja, konsultuoja paslaugų gavėjus ir (ar) tarpininkauja sprendžiant su paslaugų organizavimu, koordinavimu ir (ar) teikimu susijusius klausimus;
13.5. organizuoja ir koordinuoja Reintegracijos plano įgyvendinimą, vykdo jo įgyvendinimo stebėseną;
13.6. informuoja paslaugų gavėją apie kitas valstybės ir savivaldybių institucijas, įstaigas bei nevyriausybines organizacijas, teikiančias paslaugas, nurodydamas juridinio asmens pavadinimą, adresą, telefono ryšio numerį, elektroninio pašto adresą;
13.7. inicijuoja ir padeda paslaugų gavėjui užmegzti ryšį su jam reikalingas paslaugas teikiančiomis valstybės ir savivaldybių institucijomis, įstaigomis bei nevyriausybinėmis organizacijomis, įtraukia jas į paslaugų gavėjo Reintegracijos plano įgyvendinimą;
13.9. prireikus konsultuoja ir (ar) informuoja paslaugų gavėjo artimuosius (sutuoktinį (-ę), neįregistravus santuokos kartu gyvenantį ir bendrą ūkį tvarkantį asmenį, tėvą (įtėvį), motiną (įmotę), vaiką (įvaikį), brolį, seserį) apie paslaugų gavėjo priklausomybę nuo psichoaktyviųjų medžiagų bei atkryčio prevenciją ir (ar) siunčia juos į kitas kompetentingas institucijas, įstaigas ar organizacijas dėl socialinės ir psichologinės pagalbos, nurodydamas juridinio asmens pavadinimą, adresą, telefono ryšio numerį, elektroninio pašto adresą;
13.10. bendradarbiauja su savivaldybės, kurioje paslaugų gavėjas yra deklaravęs gyvenamąją vietą, administracijos darbuotojais;
14. Socialinis darbuotojas:
14.3. esant poreikiui ir galimybei, Sutartyje nustatyta tvarka atstovauja paslaugų gavėjui kitose valstybės ir savivaldybių institucijose, įstaigose bei nevyriausybinėse organizacijose;
14.4. organizuoja transporto paslaugas, paslaugų gavėjui vykstant ar jį palydint į kitas institucijas, įstaigas ir organizacijas;
14.5. stebi, kaip paslaugų gavėjas dalyvauja įgyvendinant Reintegracijos planą, ir teikia informaciją apie tai (nurodo paslaugos gavėjo vardą, pavardę, kurios priemonės įgyvendintos, kurios – ne, ar paslaugų gavėjas vykdo Reintegracijos planą) koordinatoriui bei psichologui;
15. Individualios priežiūros darbuotojas:
15.3. stebi, ar paslaugų gavėjas laikosi paslaugas teikiančios įstaigos nustatytų vidaus tvarkos taisyklių;
IV SKYRIUS
PASLAUGAS TEIKIANČIOS ĮSTAIGOS PAREIGOS IR TEISĖS
17. Paslaugas teikianti įstaiga:
17.1. organizuoja, koordinuoja ir (ar) teikia paslaugas, padeda paslaugų gavėjui reintegruotis į visuomenę ir (ar) darbo rinką, joje išlikti ir išvengti socialinės atskirties;
17.2. užtikrina, kad jos organizuojamos, koordinuojamos ir (ar) teikiamos paslaugos būtų kokybiškos;
17.3. savo interneto svetainėje ir kitais informacijos viešinimo būdais bei priemonėmis viešina informaciją apie paslaugų organizavimą ir (ar) teikimą (nurodo organizuojamų ir (ar) teikiamų paslaugų pavadinimus, paslaugų teikimo tvarką, laiką, kontaktinę informaciją (telefono ryšio numerį ir elektroninio pašto adresą), pateikia paslaugų aprašymus), kad paslaugų gavėjai ir visuomenė daugiau sužinotų apie paslaugas bei paslaugas teikiančių įstaigų veiklą. Viešinant šią informaciją, neskelbiami paslaugų gavėjų, kuriems teikiamos paslaugos, asmens duomenys (vardas ir (ar) pavardė, suteiktos paslaugos, bet kokie kiti duomenys, pagal kuriuos gali būti nustatyta asmens tapatybė);
17.4. organizuodama, koordinuodama ir (ar) teikdama pagalbą paslaugų gavėjams, bendradarbiauja su valstybės ir savivaldybių institucijomis, įstaigomis bei nevyriausybinėmis organizacijomis, kitomis įstaigomis, institucijomis ir organizacijomis;
V SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
19. Rekomenduojama paslaugas teikiančiai įstaigai pasitvirtinti reintegracijos programą, kurioje būtų nurodyti siektini paslaugų teikimo tikslai, kvalifikuotų paslaugas teikiančios įstaigos specialistų komanda, paslaugas teikiančios įstaigos teikiamos paslaugos, darbo su paslaugų gavėjais metodai bei paslaugų teikimo tvarka.
20. Asmens duomenys tvarkomi vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas).
21. Dokumentai, įskaitant dokumentus, kuriuose yra asmens duomenų, saugomi Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo bei Lietuvos vyriausiojo archyvaro nustatyta tvarka.
____________________
Reintegracijos paslaugų nuo psichoaktyviųjų medžiagų priklausomiems asmenims teikimo tvarkos aprašo
1 priedas
(Reintegracijos paslaugų poreikio vertinimo anketos forma)
__________________________________________________________________
(reintegracijos paslaugas teikiančios įstaigos, kurios darbuotojas atliko reintegracijos paslaugų poreikio vertinimą, pavadinimas)
REINTEGRACIJOS PASLAUGŲ POREIKIO VERTINIMO ANKETA
_____________ Nr. _______
(data)
1. Duomenys apie asmenį, priklausomą nuo psichoaktyviųjų medžiagų (toliau – asmuo):
Vardas |
|
Pavardė |
|
Gyvenamosios vietos adresas |
|
Nuolatinės gyvenamosios vietos adresas |
|
Telefono ryšio numeris, el. pašto adresas |
|
2. Ar asmeniui pagal Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymą (toliau – NSIĮ) nustatyti specialieji poreikiai (pažymėti X):
⬜ nenustatyti;
⬜ nustatyti (nurodyti specialiųjų poreikių rūšį pagal NSIĮ 201 straipsnio 1 dalį)
______________________________________________________________________________.
3. Ar asmeniui pagal NSIĮ nustatytas darbingumo ar neįgalumo lygis (pažymėti X):
⬜ nustatytas:
⬜ darbingumo lygis (nurodyti lygį pagal NSIĮ 20 straipsnio 7 dalį)
______________________________________________________________________________;
⬜ neįgalumo lygis (nurodyti lygį pagal NSIĮ 19 straipsnio 2 dalį)
______________________________________________________________________________;
⬜ nenustatytas.
4. Ar asmeniui nustatytas vertimo į gestų kalbą poreikis (pažymėti X):
⬜ nenustatytas;
⬜ nustatytas.
5. Kokių reintegracijos paslaugų prašo asmuo (pažymėti X):
⬜ pagalbos gaunant ir (ar) suteikiant apgyvendinimą;
⬜ pagalbos gaunant ir (ar) suteikiant psichologo konsultacijas;
⬜ pagalbos stiprinant ir (ar) ugdant socialinius įgūdžius;
⬜ pagalbos gerinant finansinį raštingumą;
⬜ pagalbos sprendžiant teisinius klausimus;
⬜ pagalbos sprendžiant išsilavinimo ir (ar) įsidarbinimo klausimus;
⬜ pagalbos sprendžiant sveikatos problemas;
⬜ kitų individualius paslaugų gavėjo poreikius atitinkančių paslaugų, kurios gali padėti jam reintegruotis į visuomenę ir (ar) darbo rinką, joje išlikti ir išvengti socialinės atskirties (nurodyti prašomas paslaugas)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
6. Socialinis asmens savarankiškumas (nustatytą problemą (priežastį) pažymėti X)
|
Problemos (priežastys), lėmusios asmens reintegracijos paslaugų poreikį |
Nustatyta problema (priežastis) (pažymėti problemą (priežastį) ir ją glaustai apibūdinti (konkretizuoti) |
1. |
Gyvenamoji aplinka: |
|
|
asmuo neturi gyvenamojo būsto (iš viso / laikinai) (tinkamą variantą pabraukti) |
|
|
asmens turimas gyvenamasis būstas nepritaikytas jo (šeimos) poreikiams |
|
|
asmens turimas gyvenamasis būstas nutolęs nuo viešųjų paslaugų teikimo vietos (pavyzdžiui, ribotos naudojimosi viešuoju transportu galimybės, asmuo neturi nuosavos transporto priemonės) |
|
|
asmens turimame gyvenamajame būste nėra komunalinių patogumų (pavyzdžiui, nėra vandens, centrinio šildymo, tualeto, vonios (dušo) |
|
|
kitos problemos (priežastys) (nurodyti): |
|
|
|
|
2. |
Bendravimas: |
|
|
asmuo nesutaria su šeimos nariais ir kitais artimos aplinkos žmonėmis |
|
|
asmuo nesidomi bendruomenės, visuomenės gyvenimu ir jame nedalyvauja |
|
|
asmuo stokoja bendravimo įgūdžių |
|
|
asmuo praradęs socialinius įgūdžius ar jų neįgijęs, pavyzdžiui, po psichologinės ir socialinės reabilitacijos |
|
|
kitos problemos (priežastys) (nurodyti): |
|
|
|
|
3. |
Galimybės kasdienėje veikloje |
|
|
asmuo negeba susitvarkyti namų, jų aplinkos be kitų asmenų pagalbos |
|
|
asmuo negeba pasigaminti maisto |
|
|
asmuo negeba nusipirkti reikiamų produktų |
|
|
kitos problemos (priežastys) (nurodyti): |
|
|
|
|
4. |
Ekonominis savarankiškumas ir galimybės tvarkyti asmeninį (šeimos) gyvenimą |
|
|
asmuo – bedarbis |
|
|
asmuo negeba išlaikyti nuolatinės darbo vietos (periodiniai įsidarbinimai) |
|
|
asmuo negeba tvarkyti savo (šeimos) finansų (naudojasi greitosiomis paskolomis) |
|
|
asmens pajamos nepakankamos (asmuo nuolatos ar periodiškai gauna socialines išmokas) |
|
|
asmuo laiku nesumoka mokesčių už komunalines paslaugas, kitų įmokų |
|
|
asmuo negeba gauti, susitvarkyti reikiamų dokumentų |
|
|
asmuo dėl socialinių įgūdžių stokos patiria sunkumų įsitvirtindamas visuomenėje ir (ar) darbo rinkoje ir joje išlikdamas |
|
|
kitos problemos (priežastys) (nurodyti): |
|
|
|
|
5. |
Sveikatos (fizinės ir (ar) psichinės) ir kitos problemos, darančios įtaką asmens socialiniam gyvenimui (nurodyti problemas ir kaip jos sprendžiamos): |
|
|
|
7. Motyvuota išvada apie asmens socialinį savarankiškumą:
______________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
8. Informacija apie kitų specialistų (institucijų, įstaigų, organizacijų) pateiktą (-as) išvadą (-as) (įrašyti, nurodant juridinio asmens pavadinimą, išvados datą ir turinį):
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________.
9. Išvada dėl reintegracijos paslaugų teikimo asmeniui poreikio (tinkamą variantą pažymėti X):
□ yra poreikis teikti reintegracijos paslaugas (nurodyti rekomenduojamos reintegracijos paslaugas teikiančios įstaigos pavadinimą ir rekomenduojamas teikti reintegracijos paslaugas)
_____________________________________________________________________________;
□ nėra poreikio teikti reintegracijos paslaugas (nurodyti motyvus, priežastį (-is)
_____________________________________________________________________________.
Koordinatorius ____________________ ____________ (vardas ir pavardė) (parašas)
Socialinis darbuotojas _____________________ ____________
(vardas ir pavardė) (parašas)
Psichologas ____________________ ____________
(vardas ir pavardė) (parašas)
Reintegracijos paslaugų nuo psichoaktyviųjų medžiagų priklausomiems asmenims teikimo tvarkos aprašo 2 priedas
|
(Reintegracijos paslaugų teikimo plano forma)
_______________________________________________________________________
(reintegracijos paslaugas teikiančios įstaigos, kurios darbuotojas sudarė reintegracijos paslaugų teikimo planą, pavadinimas)
REINTEGRACIJOS PASLAUGŲ TEIKIMO PLANAS
_____________ Nr. _______
(data)
Reintegracijos paslaugos pavadinimas ir jos teikimo pradžios data |
Reintegracijos paslaugą teikianti įstaiga (juridinio asmens pavadinimas (jei fizinis asmuo – vardas ir pavardė) |
Reintegra-cijos paslaugos teikimo vieta (adresas) |
Reintegraci-jos paslaugos teikimo būdai (kontaktinis, nuotolinis, mišrus) |
Reintegraci-jos paslaugos teikimo laikotarpis (nuo... iki) |
Reintegraci-jos paslaugos teikimo proceso aprašymas |
Pasiektas rezultatas, data |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Koordinatorius ____________________ ____________ (vardas ir pavardė) (parašas)
Paslaugos gavėjas _____________________ ____________
(vardas ir pavardė) (parašas)