Valstybinė energetikos reguliavimo taryba
NUTARIMAS
DĖL KOMUNALINIŲ ATLIEKŲ TVARKYMO REGIONINĖS KAINOS NUSTATYMO metodikos patvirtinimo
2022 m. gruodžio 30 d. Nr. O3E-1804
Vilnius
Vadovaudamasi 2021 m. gruodžio 23 d. Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 2, 112, 12, 28, 30, 301, 302, 351 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 251, 303, 304, 305, 306, 307, 308, 309 straipsniais, septintuoju1 ir septintuoju2 skirsniais įstatymo Nr. XIV-875 4 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo 251 straipsnio 1 dalies 1 punktu ir atsižvelgdama į Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) Atliekų reguliavimo skyriaus 2022 m. gruodžio 16 d. pažymą Nr. O5E-1425 „Dėl Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 pakeitimo ir papildymo įstatymo Nr. XIV-875 įgyvendinamųjų teisės aktų patvirtinimo“, Taryba n u t a r i a:
PATVIRTINTA
Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos
2022 m. gruodžio 30 d. nutarimu Nr. O3E-1804
KOMUNALINIŲ ATLIEKŲ TVARKYMO REGIONINĖS KAINOS NUSTATYMO metodika
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Komunalinių atliekų tvarkymo regioninės kainos nustatymo metodika (toliau – Metodika) reglamentuoja regioninės kainos apskaičiavimo tvarką ir reikalavimus.
2. Metodikos tikslas – sukurti prielaidas efektyvesniam komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų apmokestinimui, įgyvendinant Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo (toliau – Įstatymas) nuostatas ir detaliai reglamentuojant komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos kainos nustatymo tvarką.
3. Metodika parengta vadovaujantis Įstatymu, 2021 m. gruodžio 23 d. Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 2, 112, 12, 28, 30, 301, 302, 351 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 251, 303, 304, 305, 306, 307, 308, 309 straipsniais, septintuoju1 ir septintuoju2 skirsniais įstatymu Nr. XIV-875 (toliau – Pakeitimo įstatymas) ir kitais su komunalinių atliekų tvarkymu susijusiais teisės aktais.
4. Metodika vadovaujasi:
4.1. Regioniniai atliekų tvarkymo centrai (toliau – RATC), rengdami regioninių kainų projektus, derindami su komunalinių atliekų tvarkymo regiono savivaldybėmis ir teikdami Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai (toliau – Taryba) Įstatymo nustatytais atvejais ir tvarka.
4.2. Taryba, nustatydama regionines kainas bei perskaičiuotas regionines kainas Įstatymo nustatytais atvejais ir tvarka.
5. Regioninių kainų apskaičiavimo taisyklės pateikiamos Metodikos II skyriuje. Regioninių kainų perskaičiavimo taisyklės pateikiamos Metodikos III skyriuje.
6. Metodikoje vartojamos šios sąvokos:
6.1. Būtinosios sąnaudos – sąnaudų visuma, kurios reikalingos: komunalinių atliekų tvarkymo paslaugai suteikti, ilgalaikiam komunalinėms atliekoms tvarkyti skirtų regioninių komunalinių atliekų tvarkymo įrenginių eksploatavimui, atnaujinimui, plėtrai užtikrinti, priimtinos komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimui užtikrinti ir aplinkos taršai mažinti.
6.2. Kintamosios sąnaudos – sąnaudos, kurių dydis kinta priklausomai nuo suteiktų komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų apimties.
6.3. Regioninės kainos dedamoji – reguliuojamos veiklos verslo vienete teikiamų komunalinių atliekų tvarkymo (išskyrus komunalinių atliekų tvarkymo administravimo, komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo sąnaudas ir komunalinių atliekų surinkimo ir vežimo iš atliekų turėtojų paslaugų kainą) paslaugų kaina.
6.4. Netiesioginės sąnaudos – sąnaudos, kurios su konkrečiu verslo vienetu siejamos netiesiogiai ir paskirstomos verslo vienetams taikant ekonomine bei technine logika pagrįstus kriterijus.
6.5. Operatorius – viešųjų pirkimų konkurso būdu parinktas juridinis arba fizinis asmuo, sutartiniais pagrindais užtikrinantis regioninių komunalinių atliekų tvarkymo įrenginių funkcionalumą ar teikiantis kitas su šiais įrenginiais susijusias paslaugas RATC.
6.6. Pastoviosios sąnaudos – sąnaudos, kurių dydis nekinta priklausomai nuo suteiktų komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų apimties.
7. Kitos Metodikoje vartojamos sąvokos apibrėžtos Atliekų tvarkymo sektoriaus įmonių apskaitos atskyrimo ir sąnaudų paskirstymo reikalavimų apraše, patvirtintame Tarybos 2022 m. d. nutarimu Nr. O3E- „Dėl Atliekų tvarkymo sektoriaus įmonių apskaitos atskyrimo ir sąnaudų paskirstymo reikalavimų aprašo patvirtinimo“ (toliau – Aprašas), Po rūšiavimo likusių, perdirbti ir pakartotinai panaudoti netinkančių energetinę vertę turinčių komunalinių atliekų deginimo vienos tonos įkainio viršutinės ribos nustatymo metodikoje, patvirtintoje Tarybos 2022 m. d. nutarimu Nr. O3E- „Dėl Po rūšiavimo likusių, perdirbti ir pakartotinai panaudoti netinkančių energetinę vertę turinčių komunalinių atliekų deginimo vienos tonos įkainio viršutinės ribos nustatymo metodikos patvirtinimo“, Įstatyme, Pakeitimo įstatyme, Atliekų tvarkymo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 1999 m. liepos 14 d. įsakymu Nr. 217 (Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2017 m. spalio 9 d. įsakymo Nr. D1-831 redakcija), Lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatyme, Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme, Verslo apskaitos standartuose, Viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartuose, Tarptautiniuose apskaitos standartuose bei kituose atliekų tvarkymą reglamentuojančiuose teisės aktuose.
II SKYRIUS
REGIONINĖS KAINOS APSKAIČIAVIMO TAISYKLĖS
PIRMASIS SKIRSNIS
PAGRINDINIAI KAINODAROS REIKALAVIMAI
8. Vadovaujantis Aprašu visos RATC patiriamos sąnaudos paskirstomos reguliuojamosios veiklos ir nereguliuojamosios veiklos verslo vienetams.
9. Reguliuojamosios veiklos verslo vienetai nustatyti vadovaujantis galimybe konkrečiam verslo vienetui priskirti sąnaudas ir papildomas (kitas) pajamas, galimybe verslo vienetui vienareikšmiškai priskirti tam tikros rūšies priimamas ar atiduodamas tvarkyti komunalines atliekas ir išmatuoti šių atliekų kiekį bei galimybe, įvertinus priskirtas sąnaudas ir priimamus ar atiduodamus tvarkyti atliekų kiekius, nustatyti atitinkamos komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos, siejamos su verslo vienetu, kainą. Reguliuojamosios veiklos verslo vienetai ir jiems priskiriamos veiklos yra pateiktos Aprašo 10.1–10.6 papunkčiuose.
10. Nereguliuojamosios veiklos verslo vienetas ir jam priskiriamos veiklos yra pateiktos Aprašo 10.7 papunktyje.
11. 3 metų laikotarpiui nustatyta regioninė kaina gali būti perskaičiuota, vadovaujantis Metodikos III skirsnyje pateiktais reikalavimais.
12. RATC, teikdamas regioninės kainos apskaičiavimo ir perskaičiavimo projektus Tarybai, kartu turi pateikti planuojamų būtinųjų sąnaudų pagrindimą. Jeigu RATC nepateikia reikiamos informacijos ir neįrodo planuojamų sąnaudų būtinumo ir pagrįstumo, laikoma, kad RATC sąnaudos yra nepagrįstos. Nepagrįstos sąnaudos neįtraukiamos į reguliuojamos veiklos verslo vienetų sąnaudas.
ANTRASIS SKIRSNIS
REGIONINĖS KAINOS APSKAIČIAVIMAS
13. Regioninė kaina nustatoma vadovaujantis:
13.1. praėjusių laikotarpių (36 paskutiniųjų mėnesių) faktinėmis verslo vienetams priskirtų/priskirtinų sąnaudų apimtimis ir priežastimis, kurias RATC nurodė kaip lemiančias šių sąnaudų apimties pokyčius. Vertinimo laikotarpis atskiroms sąnaudoms gali būti keičiamas tik vadovaujantis objektyviomis priežastimis ir pagrįsta argumentacija taikyti trumpesnį arba ilgesnį laikotarpį, kai tam tikros sąnaudos turėjo savo specifiką dėl neįprastos situacijos, kurios pasėkoje reikia vertinti trumpesnį ar ilgesnį laikotarpį;
13.3. faktiškai suteiktų atitinkamų komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų (priimtų ir sutvarkytų komunalinių atliekų) kiekiais ir priežastimis, kurias RATC nurodė kaip lemiančias į atliekų tvarkymo sistemą patenkančių atliekų kiekių pokyčius. Nurodomi atliekų kiekiai turi būti apskaityti pagrįstais būdais;
14. Nereguliuojamos veiklos sąnaudos nustatomos vadovaujantis praėjusiais laikotarpiais (36 paskutiniųjų mėnesių) faktiškai suteiktų nereguliuojamos veiklos atliekų tvarkymo paslaugų (priimtų ir sutvarkytų atliekų kiekiai, kitų veiklų apimtys) bei nereguliuojamos veiklos sąnaudų apimtimis ir priežastimis, kurias RATC nurodė kaip lemiančias į atliekų tvarkymo sistemą patenkančių nereguliuojamos veiklos atliekų kiekių, kitų nereguliuojamosios veiklos veiklų apimčių bei sąnaudų pokyčius.
Komunalinių atliekų kiekiai
15. Į komunalinių atliekų tvarkymo sistemą, administruojamą RATC, patenkantis (surenkamas atskirai ir / ar atvežamas į komunalinių atliekų apdorojimo ir tvarkymo vietas / įrenginius) komunalinių atliekų kiekis nustatomas vadovaujantis:
15.1. praėjusių laikotarpių (36 paskutiniųjų mėnesių) faktiniais duomenimis, kurie parodo į regioninę komunalinių atliekų tvarkymo sistemą patenkančių komunalinių atliekų srautų pokyčius;
15.2. numatomų įgyvendinti naujų komunalinių atliekų tvarkymo projektų sąlygomis ir numatytu jų poveikiu komunalinių atliekų kiekiams;
16. Komunalinės atliekos, kurių kiekiais vadovaujamasi, nustatant regioninės kainos dedamąsias, yra:
16.4. didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelėse priimamos ar didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelėse atiduodamos tvarkyti komunalinės atliekos;
17. Metodikos 16 punkte nurodytų komunalinių atliekų kiekis nustatomas vadovaujantis:
18. Su reguliuojama ir nereguliuojama veikla susiję atliekų kiekiai, vadovaujantis Metodikos 2 priede pateikiama forma, pateikiami šiais pjūviais:
18.5. kitiems ūkio subjektams perduodamos arba įmonės veikloje naudojamos atliekos ar atliekų tvarkymo produktai, susiję su reguliuojama ir nereguliuojama veikla;
Komunalinių atliekų tvarkymo sąnaudos
19. RATC patiriamos komunalinių atliekų tvarkymo sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 20–32 punktų nuostatomis.
20. Atliekų perkrovimo stočių eksploatavimo, įskaitant mišrių komunalinių atliekų transportavimą iš perkrovimo stočių į atliekų mechaninio biologinio apdorojimo (toliau – MBA) arba atliekų mechaninio apdorojimo (toliau – MA) įrenginius ar regioninį sąvartyną, sąnaudų apskaičiavimas:
20.1. tuo atveju, kai atliekų perkrovimo stotis eksploatuoja RATC:
20.1.1. metinės darbo užmokesčio sąnaudos apskaičiuojamos šių sąnaudų grupei priskiriamų darbuotojų skaičių padauginus iš šių darbuotojų vidutinio darbo užmokesčio. Vidutinis mėnesio darbo užmokestis nustatomas vadovaujantis Metodikos 13.1 ir 13.4 papunkčiais suskaičiuotą vidutinį darbo užmokestį bei, RATC pateikus poreikį pagrindžiančias priežastis, įvertinus ne didesnį nei Lietuvos Respublikos finansų ministerijos prognozuojamą realaus vidutinio darbo užmokesčio pokytį, skelbiamą Lietuvos Respublikos finansų ministerijos tinklapyje;
20.1.2. su darbo santykiais susijusių privalomųjų mokestinių įmokų (valstybinio socialinio draudimo įmokų ir garantinio bei ilgalaikio darbo išmokų fondo įmokų) sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymu, Lietuvos Respublikos garantijų darbuotojams jų darbdaviui nemokiam ir ilgalaikio darbo išmokų įstatymu bei kitais galiojančiais teisės aktais;
20.1.3. šiai sąnaudų grupei priskiriamo ilgalaikio turto nusidėvėjimo sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 13.1, 13.3, 13.4 papunkčiais bei Aprašo 1 priedu. Bendra šių sąnaudų suma nustatoma įvertinus:
20.1.3.1. priskaitytiną metinę nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudų sumą nuo šiai sąnaudų grupei priskirtų ilgalaikio turto vienetų;
20.1.3.2. iki paslaugų regioninės kainos projekto parengimo naujai pradėtų eksploatuoti ilgalaikio turto vienetų nusidėvėjimo (amortizacijos) metines sąnaudas, apskaičiuotas nuo atitinkamai šiai sąnaudų grupei priskirtų ilgalaikio turto vienetų;
20.1.3.3. šiai sąnaudų grupei priskirtų naujai pradėtų eksploatuoti ilgalaikio turto vienetų nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudų, apskaičiuotų per laikotarpį nuo naujų turto vienetų eksploatacijos pradžios iki einamųjų paslaugų kainų galiojimo metų pabaigos, sumą;
20.1.3.4. iki paslaugų regioninės kainos projekto parengimo nenaudojamo ar nusidėvėjusio ilgalaikio turto vienetų nusidėvėjimo (amortizacijos) metines sąnaudas, apskaičiuotas nuo šiai sąnaudų grupei priskirtų ilgalaikio turto vienetų;
20.1.4. perkrovimo stočių eksploatavimo sąnaudas sudaro elektros energijos, vandens ir nuotekų tvarkymo, kuro ir kitos eksploatacinės sąnaudos. Šios sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 13.1 ir 13.4 papunkčiais;
20.1.5. atliekų paruošimo transportavimui sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 13.1 ir 13.4 papunkčiais ir atsižvelgiant į numatomą perkrovimo stotyse perkrauti atliekų kiekį;
20.1.6. atliekų transportavimo sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 13.1 papunkčiu, sutarties tarp RATC ir komunalinių atliekų transportavimo Operatoriaus sąlygomis ir atsižvelgiant į iš perkrovimo stočių numatomą išvežti atliekų kiekį;
21. Atliekų tvarkymo regioniniame sąvartyne sąnaudų apskaičiavimas:
21.1. tuo atveju, kai regioninius sąvartynus eksploatuoja RATC:
21.1.2. su darbo santykiais susijusių privalomųjų mokestinių įmokų (valstybinio socialinio draudimo įmokų ir garantinio bei ilgalaikio darbo išmokų fondo įmokų) sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 20.1.2 papunkčiu;
21.1.3. šiai sąnaudų grupei priskiriamo ilgalaikio turto nusidėvėjimo sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 20.1.3 papunkčiu;
21.1.4. regioninio sąvartyno eksploatavimo sąnaudas sudaro elektros energijos, vandens ir nuotekų tvarkymo, kuro ir kitos eksploatacinės sąnaudos. Šios sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 20.1.4 papunkčiu;
21.1.5. atliekų tvarkymo regioniniame sąvartyne sąnaudas sudaro atliekų tvarkymui naudojamos technikos (mašinų ir įrenginių) eksploatavimo, techninės priežiūros ir remonto darbų sąnaudos. Šios sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 13.1, 13.4 papunkčiais ir atsižvelgiant į naudojamus technologinius procesus;
21.1.6. rūšiuojamuoju atliekų surinkimu surinktų didelių gabaritų atliekų, biologinių atliekų, tekstilės atliekų ir kitų ne mišrių komunalinių atliekų papildomo tvarkymo regioniniame sąvartyne sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 13.1, 13.4 papunkčiais ir atsižvelgiant į numatomą papildomai tvarkyti atliekų kiekį bei naudojamus technologinius procesus;
21.1.7. atliekų transportavimo sąnaudas sudaro šių atliekų transportavimas iš regioninio sąvartyno į atliekų deginimo ar kitus atliekų tvarkymo ir naudojimo įrenginius. Tuo atveju, kai atliekų transportavimas į deginimo įrenginius ar kitus atliekų tvarkymo ir naudojimo įrenginius perduotas paslaugos teikėjui, transportavimo sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis sutarties tarp RATC ir paslaugos teikėjo sąlygomis;
21.1.8. įrangos, įrenginių ir kito ilgalaikio turto nuomos sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis sutarčių tarp RATC ir nuomotojų sąlygomis;
21.1.9. mokestis už aplinkos teršimą sąvartyne šalinamoms atliekomis apskaičiuojamas vadovaujantis 2020 m. birželio 25 d. Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo Nr. XIII-3158 nuostatomis ir numatomu sąvartyne šalinti atliekų kiekiu;
21.1.10. atidėjinius sąvartyno uždarymui sudaro metinės atidėjinių sumos, skirtos regioninio sąvartyno uždarymui ir priežiūrai po uždarymo. Metinių atidėjinių suma apskaičiuojama vadovaujantis galiojančiais teisės aktais ir apskaitoma vadovaujantis Verslo apskaitos standartais arba Viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartais;
22. Atliekų apdorojimo MBA ar MA įrenginiuose sąnaudų apskaičiavimas:
22.1. tuo atveju, kai MBA ar MA įrenginius eksploatuoja RATC:
22.1.2. su darbo santykiais susijusių privalomųjų mokestinių įmokų (valstybinio socialinio draudimo įmokų ir garantinio bei ilgalaikio darbo išmokų fondo įmokų) sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis 20.1.2 papunktyje aprašytais principais;.
22.1.3. šiai sąnaudų grupei priskiriamo ilgalaikio turto nusidėvėjimo sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 20.1.3 papunktyje aprašytais principais;
22.1.4. MBA ar MA įrenginių eksploatavimo sąnaudas sudaro elektros energijos, vandens ir nuotekų tvarkymo, kuro ir kitos eksploatacinės sąnaudos. Šios sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 20.1.4 papunkčiu;
22.1.5. MBA ar MA įrangos techninės priežiūros ir remonto darbų sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 13.1 ir 13.4 papunkčiais;
22.1.6. atliekų transportavimo sąnaudas sudaro šių atliekų transportavimas iš MBA ar MA į regioninį sąvartyną, atliekų deginimo ar kitus atliekų tvarkymo ir naudojimo įrenginius. Tuo atveju, kai atliekų transportavimas iš MBA ar MA į regioninį sąvartyną ar kitus atliekų tvarkymo ir naudojimo įrenginius perduotas paslaugos teikėjui, transportavimo sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis sutarties tarp RATC ir paslaugos teikėjo sąlygomis;
22.1.7. MBA ar MA įrenginių monitoringo sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 13.1 ir 13.4 papunkčiais, sudarytų sutarčių sąlygomis;
22.1.8. programinės įrangos palaikymo sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 13.1 ir 13.4 papunkčiais, sudarytų sutarčių sąlygomis;
23. Po rūšiavimo likusių, perdirbti ir pakartotinai panaudoti netinkančių energetinę vertę turinčių atliekų deginimo sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis sutarties tarp RATC ir atliekų deginimo įrenginių Operatoriaus sąlygomis ir atsižvelgiant į atliekų deginimo įrenginiuose numatomą sudeginti atliekų kiekį.
24. Didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelių (toliau – DGASA) eksploatavimo (išskyrus komunalinių atliekų surinkimo veiklos sąnaudas) ir atliekų paruošimo pakartotiniam naudojimui sąnaudų apskaičiavimas:
24.1. tuo atvejui kai DGASA eksploatuoja RATC:
24.1.2. su darbo santykiais susijusių privalomųjų mokestinių įmokų (valstybinio socialinio draudimo įmokų ir garantinio bei ilgalaikio darbo išmokų fondo įmokų) sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 20.1.2 papunkčiu;
24.1.3. šių sąnaudų grupei priskiriamo ilgalaikio turto nusidėvėjimo sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 20.1.3 papunkčiu;
24.1.4. DGASA eksploatavimo sąnaudas sudaro elektros energijos, vandens ir nuotekų tvarkymo, kuro ir kitos eksploatacinės sąnaudos. Šios sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 20.1.4 papunkčiu;
24.1.5. atliekų tvarkymo sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 13.1 ir 13.4 papunkčiais ir atsižvelgiant į numatomą DGASA priimti atliekų kiekį;
24.1.6. atliekų transportavimo sąnaudas sudaro šių atliekų transportavimas iš DGASA į regioninį sąvartyną, atliekų deginimo ar kitus atliekų tvarkymo ir naudojimo įrenginius. Tuo atveju, kai atliekų transportavimas iš DGASA į regioninį sąvartyną ar kitus atliekų tvarkymo ir naudojimo įrenginius perduotas paslaugos teikėjui, transportavimo sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis sutarties tarp RATC ir paslaugos teikėjo sąlygomis;
24.1.7. DGASA nuomos sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis sutarties tarp RATC ir aikštelės Nuomotojo sąlygomis;
25. Žaliųjų atliekų kompostavimo aikštelių (toliau – ŽAKA) eksploatavimo sąnaudų apskaičiavimas:
25.1. tuo atveju, kai ŽAKA eksploatuoja RATC:
25.1.2. su darbo santykiais susijusių privalomųjų mokestinių įmokų (valstybinio socialinio draudimo įmokų ir garantinio bei ilgalaikio darbo išmokų fondo įmokų) sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis 20.1.2 papunkčiu;
25.1.3. šių sąnaudų grupei priskiriamo ilgalaikio turto nusidėvėjimo sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis 20.1.3 papunkčiu;
25.1.4. ŽAKA eksploatavimo sąnaudas sudaro elektros energijos, vandens ir nuotekų tvarkymo, kuro ir kitos eksploatacinės sąnaudos. Šios sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 20.1.4. papunkčiu;
25.1.5. atliekų tvarkymo sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 13.1, 13.4 papunkčiais ir atsižvelgiant į ŽAKA naudojamą technologinį procesą;
25.1.6. ŽAKA nuomos sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis sutarties tarp RATC ir aikštelės Nuomotojo sąlygomis;
26. Netinkamų eksploatuoti uždarytų sąvartynų sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 13.1 ir 13.4 papunkčiais.
27. RATC bendrųjų ir administracinių (toliau – administracinės) sąnaudų apskaičiavimas:
27.1. metinės darbo užmokesčio sąnaudos administracijos darbuotojams apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 20.1.1 papunkčiu;
27.2. su darbo santykiais susijusių privalomųjų mokestinių įmokų (valstybinio socialinio draudimo įmokų ir garantinio bei ilgalaikio darbo išmokų fondo įmokų) sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 20.1.2 papunkčiu;
27.3. šiai sąnaudų grupei priskiriamo ilgalaikio turto nusidėvėjimo sąnaudos apskaičiuojamos vadovaujantis 20.1.3 papunkčiu;
27.4. kitos administracinės sąnaudos paskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 13.1, 13.4 papunkčiais, bei sudarytų sutarčių sąlygomis;
28. Nereguliuojamosios veiklos verslo vienetui priskiriamų veiklų tiesioginės ir nepaskirstomosios sąnaudos, apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 14 punktu. Šios sąnaudos padalintos į šias grupes:
28.1. komunalinių atliekų surinkimo ir vežimo sąnaudos (įskaitant DGASA ir ŽAKA vykdomos atliekų surinkimo veiklos sąnaudas);
29. Įvertinus, ar sąnaudos yra tiesiogiai susijusios su atliekų kiekiu, jos priskiriamos kintamosioms ar pastoviosioms sąnaudoms:
29.1. tuo atveju kai Metodikos 20–22 ir 24–25 punktuose pateiktus atliekų tvarkymo objektus eksploatuoja RATC, sąnaudų priskyrimas pastoviosioms ir kintamosioms atliekamas vadovaujantis Metodikos 1 priedu;
29.2. tuo atvejui kai Metodikos 20–22 ir 24–25 punktuose pateiktų atliekų tvarkymo objektų eksploatavimas konkurso būdu perduotas Operatoriui, sąnaudos pastoviosioms ir kintamosioms priskiriamos vadovaujantis sutarties tarp RATC ir Operatoriaus sąlygomis;
29.3. visos po rūšiavimo likusių, perdirbti ir pakartotinai panaudoti netinkančių energetinę vertę turinčių atliekų deginimo sąnaudos priskiriamos kintamosioms sąnaudoms;
29.4. visos netinkamų eksploatuoti uždarytų sąvartynų sąnaudos priskiriamos pastoviosioms sąnaudoms;
29.6. nereguliuojamos veiklos tiesioginės sąnaudos pastoviosioms ir kintamosioms padalinamos vadovaujantis šiais principais:
29.6.1. komunalinių atliekų surinkimo ir vežimo sąnaudos pastoviosioms ir kintamosioms priskiriamos vadovaujantis sutarties tarp RATC ir Operatoriaus sąlygomis;
29.6.2. komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo sąnaudos priskiriamos pastoviosioms sąnaudoms;
29.6.3. komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administravimo sąnaudos priskiriamos pastoviosioms sąnaudoms;
29.6.4. apdorotų deginimo liekanų priėmimo ir tvarkymo sąnaudos priskiriamos pastoviosioms sąnaudoms;
30. Vadovaujantis Aprašo 24 punkto nuostatomis RATC visas patiriamas sąnaudas priskiria vienai iš šių kategorijų: tiesioginės, netiesioginės, bendrosios ir nepaskirstomosios sąnaudos.
31. Visos nereguliuojamosios veiklos verslo vieneto tiesioginės sąnaudos priskiriamos nereguliuojamosios veiklos verslo vienetui.
Papildomos (kitos) pajamos
33. Papildomas (kitas) pajamas sudaro:
33.1. pajamos už biodujas, susidarančias regioniniame sąvartyne, arba iš šių biodujų pagamintą elektros energiją;
33.6. Reguliuojamos veiklos verslo vienetams pilna apimtimi priskiriamos įrangos, įrenginių ir kito turto nuomos pajamos;
33.7 pajamos už po atliekų paruošimo pakartotinai naudoti susidariusius produktus ir jų sudedamąsias dalis;
34. Papildomos (kitos) pajamos yra priskiriamos konkrečiam verslo vienetui pagal jų gavimo šaltinį. Papildomos (kitos) pajamos, susijusios su keliais verslo vienetais, yra padalinamos naudojant Aprašo 3.3 punkte nurodytus kriterijus ir laikantis Aprašo 8 punkte nurodytų principų.
35. Papildomos (kitos) pajamos apskaičiuojamos vadovaujantis:
35.1. Planuojamų parduoti atliekų kiekiais, kurie nustatomi atsižvelgiant į naudojamus technologinius procesus, paskutinių 36 mėn. istorinius pardavimų rezultatus ir pagrįstus jų pokyčius.
35.2. Planuojamų parduoti atliekų ir šalutinių produktų (biodujos, kompostas ir kt.), išvardintų Metodikos 33 punkte, rinkos kainomis.
36. Papildomos (kitos) pajamos priskiriamos reguliuojamos veiklos verslo vienetams, vadovaujantis formule:
(1)
kur:
„i“ – Aprašo 10 punkte nurodytų reguliuojamosios veiklos verslo vienetų indeksas (i = 1,2,3,4,5,6);
PPi – papildomos (kitos) pajamos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur;
Ki – vadovaujantis Aprašo 15 punktu nustatytas papildomų (kitų) pajamų priskyrimo reguliuojamai veiklai koeficientas, kuris yra ne mažesnis kaip 50 proc.;
VPPi – visos papildomos (kitos) pajamos, išvardintos Metodikos 33 punkte, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur.
Būtinųjų sąnaudų nustatymas
37. Aprašo 10 punkte nurodytų reguliuojamosios veiklos verslo vienetų (toliau – atitinkamas verslo vienetas) būtinosios pastoviosios sąnaudos apskaičiuojamos sudėjus atitinkamam verslo vienetui „i“ priskirtas pastoviąsias sąnaudas:
(2)
kur:
BPSi - būtinosios pastoviosios sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur;
PSPSi - perkrovimo stočių eksploatavimo pastoviosios sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur;
PSAAŠi - atliekų apdorojimo ir šalinimo pastoviosios sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur;
PSMBAi - atliekų apdorojimo MBA ar MA įrenginiuose pastoviosios sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur;
PSDGASAi - didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelių eksploatavimo pastovios sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur;
PSŽAKAi - žaliųjų atliekų kompostavimo aikštelių eksploatavimo pastovios sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur;
PSUSPi - netinkamų eksploatuoti uždarytų sąvartynų pastovios sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur;
PSADMi - RATC administracinės sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur.
38. Atitinkamo reguliuojamosios veiklos verslo vieneto būtinosios kintamosios sąnaudos apskaičiuojamos sudėjus šiam verslo vienetui priskirtas kintamąsias sąnaudas:
(3)
kur:
BKSi - būtinosios kintamosios sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur;
KSPSi - atliekų perkrovimo stočių eksploatavimo kintamosios sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur;
KSAAŠi - atliekų apdorojimo ir šalinimo kintamosios sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur;
KSMBAi - atliekų apdorojimo MBA ar MA įrenginiuose kintamosios sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur;
KSADi - atliekų deginimo sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur;
KSDGASAi - DGASA sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur.
39. Būtinųjų pastoviųjų ir kintamųjų sąnaudų suma sudaro atitinkamam reguliuojamosios veiklos verslo vienetui priskirtas visas būtinąsias sąnaudas:
(4)
kur:
VBSi - visos būtinosios sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur;
BPSi - būtinosios pastoviosios sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur;
BKSi - būtinosios kintamosios sąnaudos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur.
Investicijų grąža
40. Investicijų grąža apskaičiuojama pagal formulę:
kur:
ROIi – investicijų grąža, priskirta atitinkamam reguliuojamosios veiklos verslo vienetui „i“, vadovaujantis Aprašo 16 punktu, Eur;
r – protingumo kriterijų atitinkanti investicijų grąžos norma, proc., nustatoma vadovaujantis Investicijų grąžos normos nustatymo metodika, patvirtinta Tarybos 2015 m. rugsėjo 22 d. nutarimu Nr. O3-510 „Dėl Investicijų grąžos normos nustatymo metodikos patvirtinimo“;
ITi – ilgalaikio turto likutinė vertė, nustatyta pagal Metodikos 14 punktą ir priskirta atitinkamam reguliuojamosios veiklos verslo vienetui „i“, Eur.
TREČIASIS SKIRSNIS
REGIONINĖS KAINOS DEDAMOSIOS
41. Vadovaujanti Metodika nustatomos šios regioninės kainos dedamosios:
42. Regioninės kainos dedamosios, taikomos atsiskaitant už RATC sutvarkytas komunalines atliekas, apskaičiuojamos pagal formulę:
(6)
kur:
RKDi - atitinkamos rūšies komunalinių atliekų, pateiktų Metodikos 41 punkte, tvarkymo regioninės kainos dedamoji, Eur/t;
- atitinkamos rūšies komunalinių atliekų tvarkymo regioninės kainos dedamosios pastovioji dalis, Eur/t;
- atitinkamos rūšies komunalinių atliekų tvarkymo regioninės kainos dedamosios kintamoji dalis, Eur/t;
AKi - atitinkamos rūšies komunalinių atliekų, kurių tvarkymui nustatoma regioninės kainos dedamoji, kiekis, t.
III SKYRIUS
REGIONINĖS KAINOS NUSTATYMAS IR PERSKAIČIAVIMAS
PIRMASIS SKIRSNIS
REGIONINĖS KAINOS NUSTATYMAS
44. RATC, vadovaudamiesi Įstatymo 302 straipsnio 1 ir 2 dalyse nustatytais principais, likus ne mažiau kaip 5 mėnesiams iki regioninės kainos galiojimo termino pabaigos, parengia ir Tarybai pateikia regioninės kainos apskaičiavimo projektą.
45. RATC rengiant regioninės kainos apskaičiavimo projektus, savivaldybės suteikia visą jiems reikalingą informaciją, vadovaujantis Įstatymo 302 straipsnio 7 dalies 2 punktu.
46. Su teikiamais derinti regioninių kainų apskaičiavimo projektais RATC pateikia[1]:
46.2. veiklos ir plėtros planą, sudarytą ne trumpesniam kaip trejų metų laikotarpiui, kuriame numatomos RATC veiklos ir atliekų tvarkymo infrastruktūros plėtros kryptys, jų įgyvendinimui reikalingos investicijos, investicijų finansavimo šaltiniai, infrastruktūros plėtros įgyvendinimo etapai (eiliškumas, terminai);
46.3. prašymą, kuriame nurodomos prašomos derinti komunalinių atliekų tvarkymo regioninės kainos dedamosios;
46.4. aiškinamąjį raštą, kuriame nurodoma:
46.9. ataskaitinio laikotarpio netiesioginių sąnaudų paskirstymą verslo vienetams (Metodikos 6 priedas);
46.17. ilgalaikio turto įsigijimo vertės, metinių nusidėvėjimo sąnaudų ir likutinės vertės apskaičiavimo lentelę (Metodikos 14 priedas).
46.18. Regioninės kainos skaičiavimo metu, Lietuvos Respublikos statistikos departamento duomenų bazėje paskelbtas paskutines (naujausias) šių rodiklių reikšmes:
46.19. Tuo atveju, jeigu dėl ūkio subjekto prastos finansinės padėties, sąlygotos objektyvių priežasčių ir turinčios neigiamą įtaką reguliuojamai veiklai, ūkio subjektui reikalingas papildomas finansavimas reguliuojamosios veiklos vykdymui iš reguliuojamosios veiklos pajamų per reguliuojamosios kainos nustatymo mechanizmą, ūkio subjektas turi teisę pateikti prašymą dėl papildomo finansavimo poreikio ir jo būtinumo, nurodant jo panaudojimo tikslus ir planą bei kitas svarstytas ir įvertintas veiklos optimizavimo alternatyvas kartu su kainos apskaičiavimo ar perskaičiavimo projektu.
47. Regioninės kainos apskaičiavimo projekto kopija teikiama komunalinių atliekų tvarkymo regiono savivaldybėms tuo pačiu metu kaip ir Tarybai.
48. Atitinkamos savivaldybės ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo regioninės kainos apskaičiavimo projekto gavimo dienos pateikia pastabas regioniniams atliekų tvarkymo centrams ir Tarybai.
50. Regioninės kainos apskaičiavimo projektas laikomas pateiktu, jei jis atitinka Metodikos 46 punkte nustatytus reikalavimus.
51. Įvertinus projekto atitikimą Metodikos 46 punkte nustatytiems reikalavimams, per 15 darbo dienų projektas gali būti grąžinamas projekto rengėjui, nurodant grąžinimo priežastis, arba pateikiamas prašymas pateikti trūkstamą informaciją. RATC patikslintą projektą pateikia ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų, o prašomą pateikti trūkstamą informaciją per prašyme nurodytą terminą, kuris negali būti trumpesnis kaip 5 darbo dienos.
52. Jei Taryba nepatvirtina naujos regioninės kainos per 5 mėnesių terminą, lieka galioti ankstesnė patvirtinta regioninė kaina.
53. Tarybos patvirtinta regioninė kaina galioja ne trumpiau kaip 3 metus iki naujos Tarybos sprendimu patvirtintos regioninės kainos įsigaliojimo.
54. Tarybos patvirtintos galiojančios regioninės kainos yra skelbiamos Tarybos interneto svetainėje ir kitomis priemonėmis.
55. Prireikus Tarybos nustatytos regioninės kainos gali būti koreguojamos kartą per metus. RATC regioninės kainos perskaičiavimo projektą, parengtą vadovaujantis Tarybos patvirtinta Metodika, Tarybai pateikia likus ne mažiau kaip 3 mėnesiams iki datos, kai buvo patvirtinta galiojanti regioninė kaina. Regioninės kainos perskaičiavimo projekto vertinimui taikomos Metodikos 51 punkto nuostatos.
ANTRASIS SKIRSNIS
REGIONINĖS KAINOS PERSKAIČIAVIMAS
56. Atliekant regioninių kainų perskaičiavimus vadovaujamasi Aprašo ir Metodikos nuostatomis. Konkrečių sąnaudų perskaičiavimo formulės pateikiamos Metodikos 12 priede.
57. Kartu su prašymu, kuriame nurodomos prašomos derinti perskaičiuotos regioninės kainos dedamosios, RATC pateikia:
57.3. laikotarpio, kuriam yra rengiamas regioninių kainų dedamųjų perskaičiavimas, atliekų kiekių lentelę (Metodikos 2 priedas);
57.5. komunalinių atliekų tvarkymo regioninių kainų dedamųjų perskaičiavimo lentelę (Metodikos 13 priedas);
58. Komunalinių atliekų tvarkymo sąnaudos ir investicijų grąža perskaičiuojamos vadovaujantis:
58.1. Lietuvos statistikos departamento skelbiamais indeksais:
58.1.1. Index_SVKI – Lietuvos Respublikos statistikos departamento skelbiamas Lietuvos Respublikos suderintas vartotojų kainų indeksas. Indeksavimo rodiklio Index_SVKI šaltinis: Lietuvos Respublikos statistikos departamento rodiklių duomenų bazė arba Eurostat duomenų bazė (COICOP).
58.1.2. Index_DUI – Lietuvos Respublikos statistikos departamento skelbiamas Lietuvos Respublikos darbo užmokesčio indeksas. Indeksavimo rodiklio Index_DUI šaltinis: Lietuvos Respublikos statistikos departamento rodiklių duomenų bazė.
58.2. Regioninės kainos perskaičiavimo metu naudojamais perskaičiavimo indekso koeficientais , , , kurie apskaičiuojami taip:
58.2.1. Regioninės kainos perskaičiavimo metu suderinto vartotojų kainų indekso rodiklio reikšmė yra apskaičiuojama pagal formulę:
(8)
kur:
- suderinto vartotojų kainų indekso koeficiento reikšmė regioninės kainos perskaičiavimo metu;
- regioninės kainos skaičiavimo metu, Lietuvos Respublikos statistikos departamento duomenų bazėje paskelbta paskutinė (naujausia) indekso rodiklio reikšmė.
58.2.2. Regioninės kainos perskaičiavimo metu statybos sąnaudų elementų kainų indekso rodiklio reikšmė yra apskaičiuojama pagal formulę:
(9)
kur:
– statybos sąnaudų elementų kainų indekso koeficiento reikšmė regioninės kainos perskaičiavimo metu;
– regioninės kainos perskaičiavimo metu LR statistikos departamento duomenų bazėje paskelbta paskutinė (naujausia) indekso rodiklio reikšmė;
– regioninės kainos skaičiavimo metu, LR statistikos departamento duomenų bazėje paskelbta paskutinė (naujausia) indekso rodiklio reikšmė.
58.2.3. Regioninės kainos perskaičiavimo metu darbo užmokesčio indekso rodiklio reikšmė yra apskaičiuojama pagal formulę:
(10)
kur:
- darbo užmokesčio indekso koeficiento reikšmė regioninės kainos perskaičiavimo metu;
- regioninės kainos perskaičiavimo metu LR statistikos departamento duomenų bazėje paskelbta paskutinė (naujausia) indekso rodiklio reikšmė;
- regioninės kainos skaičiavimo metu, LR statistikos departamento duomenų bazėje paskelbta paskutinė (naujausia) indekso rodiklio reikšmė.
58.3. Ilgalaikio turto vienetų nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudų pokyčiu, dėl naujai pradėtų eksploatuoti ilgalaikio turto vienetų ir nenaudojamų, nusidėvėjusių ilgalaikio turto vienetų:
58.3.1. įvertinant nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudų padidėjimą dėl:
58.3.1.1. iki perskaičiuotų komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų regioninių kainų projekto parengimo naujai pradėtų eksploatuoti ilgalaikio turto vienetų nusidėvėjimo (amortizacijos) metinių sąnaudų, kurios skaičiuojamos atsižvelgus į Aprašo 32.16–32.24 papunkčių ribojimus;
58.3.2. Įvertinant nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudų sumažėjimą, dėl iki perskaičiuotų komunalinių atliekų tvarkymo regioninės kainos dedamųjų projekto parengimo nenaudojamų, nusidėvėjusių ilgalaikio turto vienetų nusidėvėjimo (amortizacijos) metinių sąnaudų;
58.4. Priimto, reguliuojamosios veiklos verslo vienetui i priskiriamo, komunalinių atliekų kiekio neatitikimu regioninės kainos skaičiavime naudotoms prielaidoms. Reguliuojamos veiklos verslo vienetui i priskiriamo komunalinių atliekų tvarkymo kiekio pasikeitimo koeficientas skaičiuojamas pagal formulę:
(11)
kur:
„y“ – pirmieji perskaičiuotos regioninės kainos galiojimo metai;
– atitinkamam verslo vienetui „i“ tenkančio atliekų kiekio pasikeitimo koeficientas metais „y“, vnt. naudojant 2 skaičius po kablelio;
QRVP,i,y – kainų perskaičiavimo metu prognozuojamas atitinkamam verslo vienetui „i“ tenkančių atliekų kiekis metais „y“, t;
QRVP,i – regioninės kainos skaičiavimo metu numatytas atitinkamam verslo vienetui „i“ tenkantis atliekų kiekis, t.
58.5. Faktiniais elektros energijos kainų pokyčiais. Elektros energijos kainų koeficientas skaičiuojamas pagal formulę:
(12)
kur:
– elektros energijos kainų koeficientas, vnt. naudojant 2 skaičius po kablelio;
TE,y,i – kainų perskaičiavimo metu esančios elektros energijos kainos, Eur/kWh;
TE,i – regioninės kainos skaičiavimo metu naudojamos elektros energijos kainos, Eur/kWh.
58.6. Faktiniais naudojamo kuro kainų pokyčiais. Naudojamo kuro kainų koeficientas skaičiuojamas pagal formulę:
(13)
kur:
– naudojamo kuro kainų koeficientas, vnt. naudojant 2 skaičius po kablelio;
TKUR,y,i – kainų perskaičiavimo metu esančios naudojamo kuro kainos, Eur/l;
TKUR,i – regioninės kainos skaičiavimo metu naudojamos kuro kainos, Eur/l.
58.7. Faktiniais mokesčių apimčių pokyčiais. Mokesčių apimčių koeficientas skaičiuojamas pagal formulę:
(14)
kur:
– naudojamo mokesčių dydžių koeficientas, vnt. naudojant 2 skaičius po kablelio;
TMOK,y,i – kainų perskaičiavimo metu esančios mokesčių apimtys, Eur/metus;
TMOK,i – regioninės kainos skaičiavimo metu naudojamos mokesčių apimtys, Eur/metus.
58.8. Mokesčio už aplinkos teršimą sąvartyne šalinamoms atliekomis tarifų ir šiuo mokesčiu apmokestinamų atliekų kiekių pokyčiais.
58.9. Transportuojamų atliekų faktiniais ir prognozuojamais kiekiais ir transportavimo kainos pokyčiais.
58.10. Investicijų grąžos pokyčiu, pagrįstu RATC įvykdytais investiciniais projektais ir turimo turto bazės, naudojamos nustatyti investicijų grąžą, pokyčiu. Investicijų grąžos įtaka sąnaudoms nustatoma pagal formulę:
(15)
kur:
– atitinkamam verslo vienetui i priskirto ilgalaikio turto likutinės vertės pokytis metais „y“ dėl įvykdytų investicinių projektų ir eksploatuojamo turto sumažėjimo, Eur;
– atitinkamam verslo vienetui „i“ priskirto ilgalaikio turto, susijusios su Tarybos suderintais investiciniais projektais ir įvestais į eksploataciją ilgalaikio turto vienetais, apimtis, metais „y“, Eur;
– verslo vienetui „i“ priskirto ilgalaikio turto, kurio eksploatavimo per praėjusį laikotarpį buvo atsisakyta, likutinė vertė eksploatacijos pabaigoje, Eur.
58.11. Kitais nuo RATC valios nepriklausančių veiksnių nulemtais bei neišvengiamais atitinkamo verslo vieneto i sąnaudų pokyčiais metais „y” – SPi,y. Šį sąnaudų pokytį RATC pagrindžia atskirai.
58.12. Jei, pagal Veiklos ir plėtros plano vykdymo ataskaitą už praėjusį laikotarpį, Tarybos suderintos Veiklos ir plėtros plano investicijos visiškai nebuvo įvykdytos ar įvykdytos ne laiku, įtaka perskaičiuojamoms komunalinių paslaugų tvarkymo regioninės kainos dedamosioms nustatoma pagal formulę:
(16)
kur:
SVPVP,i,y – sąnaudų pokytis metais y dėl Tarybos suderintų Veiklos ir plėtros plano investicijų neįvykdymo ar nevisiško įvykdymo, Eur/metams;
– regioninių kainų perskaičiavimo metu Tarybos suderintų Veiklos ir plėtros plane numatytų įvykdyti investicijų būtinųjų sąnaudų, priskirtų verslo vienetui „i“, apimtis, Eur/metams;
NCVP,i – paskutinio paslaugų teikimo laikotarpio Tarybos suderintų Veiklos ir plėtros plane numatytų įvykdyti investicijų būtinųjų sąnaudų, priskirtų verslo vienetui „i“, reali apimtis, Eur/metams.
58.13. Perkamų iš Operatorių paslaugų kiekio ir kainų neatitikimu regioninės kainos skaičiavime naudotoms prielaidoms. Paslaugų kiekių ir kainų pasikeitimo įtaka fiksuojama vadovaujantis pasirašytų su Operatoriais sutarčių nuostatomis ir faktiniais suteiktų bei planuojamų suteikti komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų kiekiais.
59. Atliekant kainų perskaičiavimus darbo užmokesčio sąnaudos perskaičiuojamos pagal formulę:
) (17)
kur:
– atitinkamam verslo vienetui i priskirtos darbo užmokesčio sąnaudos metais y, Eur;
– regioninės kainos skaičiavimo metu atitinkamam verslo vienetui „i“ priskirtos darbo užmokesčio sąnaudos, Eur;
– regioninės kainos skaičiavimo metu atitinkamam verslo vienetui „i“ priskirtos darbo vietos, vnt.;
– regioninės kainos perskaičiavimo metu pagrįstai atitinkamam verslo vienetui „i“ priskirtos papildomos (naujos) darbo vietos metais „y“, vnt.;
– regioninės kainos perskaičiavimo metu pagrįstas atitinkamam verslo vienetui „i“ priskirtų darbo vietų sumažėjimas metais „y“, vnt.
60. Atliekant regioninių kainų perskaičiavimus ilgalaikio turto nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudos perskaičiuojamos pagal formulę:
(18)
kur:
– atitinkamam verslo vienetui „i“ priskirto ilgalaikio turto nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudos metais „y“, Eur;
– regioninės kainos skaičiavimo metu atitinkamam verslo vienetui „i“ priskirtos ilgalaikio turto nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudos, Eur;
– regioninės kainos perskaičiavimo metu, vadovaujantis „Bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojų investicijų vertinimo ir derinimo VERT tvarkos aprašu“ atitinkamam verslo vienetui „i“ priskirtos papildomos (naujos) ilgalaikio turto nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudos metais „y“, Eur;
– regioninės kainos perskaičiavimo metu pagrįstas atitinkamam verslo vienetui i priskirtų ilgalaikio turto nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudų sumažėjimas metais „y“, Eur.
61. Atliekant regioninės kainos perskaičiavimus pastoviųjų sąnaudų perskaičiavimas atliekamas tokia tvarka:
61.1. administracinių sąnaudų perskaičiavimas atliekamas pagal formulę:
(19)
kur:
– atitinkamam verslo vienetui i priskirtos administracinės sąnaudos metais „y“, Eur;
– regioninės kainos skaičiavimo metu atitinkamam verslo vienetui „i“ priskirtos administracinės sąnaudos, Eur.
61.2. Pastoviųjų technologinių sąnaudų perskaičiavimas atliekamas pagal formulę:
(20)
kur:
– atitinkamai paslaugai „i“ priskirtos pastoviosios technologinės sąnaudos metais „y“, Eur;
– regioninės kainos skaičiavimo metu atitinkamam verslo vienetui „i“ priskirtos pastoviosios technologinės sąnaudos, Eur
61.3. Mokesčių (išskyrus mokestį už aplinkos teršimą sąvartyne šalinamoms atliekomis) sąnaudų perskaičiavimas atliekamas pagal formulę:
(21)
kur:
– atitinkamam verslo vienetui i priskirtos mokesčių sąnaudos metais „y“, Eur;
– regioninės kainos skaičiavimo metu atitinkamam verslo vienetui „i“ priskirtos mokesčių sąnaudos, Eur.
62. Atliekant kainų perskaičiavimus kintamosios sąnaudos, nurodytos Metodikos 1 priede, perskaičiuojamos pagal perskaičiuotus paslaugų kiekius:
62.1. Mokesčio už aplinkos teršimą sąvartyne šalinamomis atliekomis sąnaudų perskaičiavimo tvarka:
62.1.1. Mokesčio už aplinkos teršimą sąvartyne šalinamomis atliekomis sąnaudų pasikeitimo regioninės kainos galiojimo laikotarpiu dedamosios apskaičiavimas:
(22)
kur:
– mokesčio už aplinkos teršimą sąvartyne šalinamomis atliekomis sąnaudų pasikeitimas esamos regioninės kainos galiojimo laikotarpiu;
TMQ,i – regioninės kainos skaičiavimo metu naudojamos taršos mokesčio apimtys, laikotarpiui iki regioninės kainos perskaičiavimo, t/metus;
TMQ,i,F – faktinės taršos mokesčiu apmokestinamų atliekų apimtys, laikotarpiui iki regioninės kainos perskaičiavimo, t/metus;
TMD,i,F, – vidutinis faktinis taršos mokesčio dydis, laikotarpiui iki regioninės kainos perskaičiavimo, EUR/t.
62.1.2. Mokesčio už aplinkos teršimą sąvartyne šalinamomis atliekomis sąnaudų dedamosios per laikotarpį y įvertinimas:
(23)
kur:
– mokesčio už aplinkos teršimą sąvartyne šalinamomis atliekomis sąnaudos perskaičiuotos regioninės kainos galiojimo metais „y“;
TMQ,i,y – regioninės kainos perskaičiavimo metu naudojamos taršos mokesčiu apmokestinamų atliekų apimtys metais „y“, t/metus;
TMD,i„y – regioninės kainos perskaičiavimo metu naudojamas taršos mokesčio dydis metais „y“, patvirtintas teisės aktuose, Eur/t.
62.2. Atliekų transportavimo sąnaudų (įskaitant atliekų transportavimą tarp RATC priklausančių įrenginių ir / arba į deginimo įrenginius) apskaičiavimo tvarka:
62.2.1. Atliekų transportavimo sąnaudų pasikeitimo regioninės kainos galiojimo laikotarpiu dedamosios apskaičiavimas:
(25)
kur:
– atliekų transportavimą sąnaudų pasikeitimas esamos regioninės kainos galiojimo laikotarpiu;
ATSQ,i – regioninės kainos skaičiavimo metu naudojamos transportuojamų atliekų apimtys, laikotarpiui iki regioninės kainos perskaičiavimo, t/metus;
ATSQ,i,F – faktinės transportuotų atliekų apimtys, laikotarpiui iki regioninės kainos perskaičiavimo, t/metus;
ATSD,i,F, – vidutinis transportavimo savikainos/kainos dydis, laikotarpiui iki regioninės kainos perskaičiavimo, Eur/t.
62.2.2. Atliekų transportavimo sąnaudų dedamosios per laikotarpį y įvertinimas:
(26)
kur:
– atliekų transportavimo sąnaudos perskaičiuotos regioninės kainos galiojimo metais „y“;
ATSQ,i,y – planuojamos atliekų transportavimo apimtys metais „y“, t/metus;
ATSD,i„y – planuojamas atliekų transportavimo savikainos/kainos dydis, patvirtintas sutartyse su Operatoriais metais „y“, Eur/t.
62.3. Atidėjinių sąvartyno uždarymui sąnaudų apskaičiavimo tvarka:
62.3.1. Atidėjinių sąvartyno uždarymui ir priežiūrai po uždarymo sąnaudų dydis per metus „y“ įvertinamas pagal formulę:
(28)
kur:
– atidėjinių sąvartyno uždarymui ir priežiūrai po uždarymo sąnaudos regioninės kainos galiojimo metais „y“;
ATDQ,i – regioninės kainos skaičiavimo metu sąvartyne pašalintų atliekų kiekis regioninės kainos galiojimo metais „y“, t;
ATDD,i,F, – atidėjinių dydis, priskiriamas 1 tonai šalinamų sąvartyne atliekų, Eur/t.
62.4. Atitinkamos komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos „i“ kiekio neatitikimas regioninės kainos skaičiavimo metu nustatytiems paslaugos „i“ kiekiams nustatomas pagal formulę:
kur:
63. Atliekant regioninių kainų perskaičiavimą investicijų grąža laikotarpiui „y“ apskaičiuojama pagal formulę:
(30)
kur:
– atitinkamos komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos „i“ investicijų grąža metais y perskaičiuota dėl pasikeitusios ilgalaikio turto likutinės vertės, priskirtos atitinkamai paslaugai „i“, Eur.
64. Atliekant regioninių kainų perskaičiavimą papildomos (kitos) pajamos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, laikotarpiui „y“ apskaičiuojama pagal formulę:
PPi,y = Ki
kur:
„i“ – metodikos 9 punkte nurodytų verslo vienetų, indeksas (i = 1, …, 5);
PPi,y – papildomos (kitos) pajamos, priskirtos atitinkamam verslo vienetui i perskaičiuotos regioninės kainos galiojimo metais „y“, Eur;
VPPi,y – visos papildomos (kitos) pajamos, išvardintos Metodikos 33 punkte, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“ perskaičiuotos regioninės kainos galiojimo metais „y“, Eur;
– faktiškai gautos papildomos (kitos) pajamos, per regioninės kainos galiojimo laikotarpį, priskirtos atitinkamam verslo vienetui „i“, Eur.
65. Atliekant regioninių kainų perskaičiavimus įsigytų iš Operatorių paslaugų ir prekių pagal pasirašytas sutartis kainų, kiekių ir sąnaudų pasikeitimo įtaka perskaičiuotai kainai nustatoma pagal pasirašytų sutarčių sąlygas:
65.1. Įsigytų iš Operatorių paslaugų ir prekių pagal pasirašytas sutartis sąnaudų pasikeitimo regioninės kainos galiojimo laikotarpiu dedamosios apskaičiavimas:
(32)
kur:
– įsigytų iš Operatorių paslaugų ir prekių pagal pasirašytas sutartis sąnaudų pasikeitimas esamos regioninės kainos galiojimo laikotarpiu;
OPi,F – faktinės įsigytų iš Operatorių paslaugų ir prekių pagal pasirašytas sutartis sąnaudos regioninės kainos galiojimo laikotarpiu, Eur;
OPi – regioninės kainos skaičiavimo metu naudojamos iš Operatorių planuotų įsigyti paslaugų ir prekių pagal pasirašytas sutartis sąnaudos regioninės kainos galiojimo laikotarpiu, Eur.
65.2. Įsigyjamų iš Operatorių paslaugų ir prekių pagal pasirašytas sutartis sąnaudų dydis per metus „y“ apskaičiuojamas pagal formulę:
(33)
kur:
– įsigyjamų iš Operatorių paslaugų ir prekių pagal pasirašytas sutartis sąnaudos regioninės kainos galiojimo metais „y“;
– planuojamų įsigyti iš Operatorių paslaugų ir prekių pagal pasirašytas sutartis sąnaudos, nustatytos regioninės kainos galiojimo metams „y“. Šios sąnaudos pagrindžiamos atskirai, vadovaujantis pasirašytomis sutartimis su Operatoriais arba rinkos kainų analize (jeigu sutartis su Operatoriais planuojama pasirašyti vykdomų/planuojamų vykdyti viešųjų pirkimų konkursų keliu).
66. Perskaičiuotos komunalinių atliekų tvarkymo regioninės kainos dedamosios nustatomos pagal formulę:
(34)
kur:
RKDi,y – perskaičiuota atitinkamos regioninės kainos dedamosios „i“ kaina metais „y“, Eur/t;
y – metai po regioninės kainos nustatymo, kuriems yra nustatoma perskaičiuota regioninė kaina;
PS – konkrečių pastovių sąnaudų, pateiktų Metodikos 12 priede, koeficientai (kinta nuo 1 iki 20);
KS – konkrečių kintamų sąnaudų, pateiktų Metodikos 12 priede, koeficientai (kinta nuo 1 iki 4);
OP – konkrečių sutartimis su Operatoriais pagrįstų sąnaudų, pateiktų Metodikos 12 priede, koeficientai (kinta nuo 1 iki 14 – sutarčių su Operatoriais skaičius);
– pastovios sąnaudos, atitinkančios koeficientą PS, priskiriamos atitinkamai paslaugai „i“ metais „y“;
– kintamos sąnaudos, atitinkančios koeficientą KS, priskiriamos atitinkamai paslaugai „i“ metais „y“;
– sąnaudos, apskaičiuotos pagal su Operatoriais pasirašytas sutartis, atitinkančios koeficientą OP, priskiriamos atitinkamai paslaugai „i“ metais „y“.
67. Perskaičiuota regioninė kaina nustatoma kaip perskaičiuotų komunalinių atliekų tvarkymo regioninės kainos dedamųjų svertinis vidurkis:
(35)
kur:
– perskaičiuota regioninė kaina, Eur/t;
RKDMKA,y – perskaičiuota mišrių komunalinių atliekų tvarkymo regioninės kainos dedamoji, Eur/t;
AKMKA,y – mišrių komunalinių atliekų kiekis regioninės kainos galiojimo metais „y“, t;
RKDMA,y – perskaičiuota atskirai surenkamų biologinių atliekų tvarkymo regioninės kainos dedamoji, Eur/t;
AKMA,y – atskirai surenkamų biologinių atliekų kiekis regioninės kainos galiojimo metais „y“, t;
RKDTA,y – perskaičiuota atskirai surenkamų tekstilės atliekų tvarkymo regioninės kainos dedamoji, Eur/t;
AKTA,y – atskirai surenkamų tekstilės atliekų kiekis regioninės kainos galiojimo metais „y“, t;
RKDDGASA,y - perskaičiuota DGASA priimamų komunalinių atliekų tvarkymo regioninės kainos dedamoji, Eur/t;
AKDGASA,y - DGASA priimamų ar iš DGASA atiduodamų tvarkyti ir šalinti komunalinių atliekų kiekis regioninės kainos galiojimo metais „y“, t;
RKDŽAKA,y - perskaičiuota ŽAKA priimamų komunalinių atliekų tvarkymo regioninės kainos dedamoji, Eur/t;
AKŽAKA,y - ŽAKA priimamų komunalinių atliekų kiekis regioninės kainos galiojimo metais „y“, t;
RKDKITOS,y - perskaičiuota kitų komunalinių atliekų tvarkymo regioninės kainos dedamoji, Eur/t;
AKKITOS,y - kitų atskirai surenkamų ar priimamų komunalinių atliekų kiekis regioninės kainos galiojimo metais „y“, t.
68. Perskaičiuotų komunalinių atliekų tvarkymo regioninės kainos dedamųjų pagrindime, kuris pateikiamas kartu su užpildytu Metodikos 13 priedu, RATC privalo pateikti sąnaudas ir paslaugų kiekius pagrindžiančius skaičiavimus. Tarybai paprašius pateikti pagrindime pateiktų skaičiavimų paaiškinimus, sąnaudų ir paslaugų kiekių detalizavimą ir/ar kitą informaciją, reikalingą pagrįsti perskaičiuotos regioninės kainos dydį, RATC privalo paaiškinimus pateikti per protingą terminą, nustatytą Tarybos siunčiamame užklausime.
IV SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
69. Taryba, derindama RATC pateiktą regioninės kainos apskaičiavimo arba perskaičiavimo projektą ir nustatydama regioninę kainą, naudoja:
70. Taryba turi teisę iš RATC per Tarybos nustatytą terminą, kuris negali būti trumpesnis kaip penkios darbo dienos, gauti visą informaciją ir dokumentus, įskaitant pirminių apskaitos dokumentų kopijas, būtinus Įstatyme numatytoms Tarybos funkcijoms vykdyti.
71. RATC, pažeidęs Metodikos reikalavimus, taip pat už informacijos, nurodytos Metodikoje, nepateikimą ar žinomai klaidingos informacijos pateikimą, atsako Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo nustatyta tvarka.
Komunalinių atliekų tvarkymo regioninės kainos nustatymo metodikos 1 priedas
Komunalinių atliekų tvarkymo sąnaudų priskyrimas pastoviosioms ir kintamosioms sąnaudoms (taikomas, kai sąnaudas patiria RATC)[2]
Atliekų perkrovimo stočių eksploatavimo sąnaudos
Sąnaudos |
Pastoviosios |
Kintamosios |
Darbo užmokesčio sąnaudos stočių darbuotojams |
+ |
|
Stočių ilgalaikio turto nusidėvėjimo sąnaudos |
+ |
|
Stočių eksploatavimo sąnaudos |
+ |
+ |
Atliekų paruošimo transportavimui sąnaudos |
+ |
|
Atliekų transportavimo sąnaudos |
|
+ |
Kitos sąnaudos |
+ |
|
Atliekų tvarkymo regioniniame sąvartyne sąnaudos
Sąnaudos |
Pastoviosios |
Kintamosios |
Darbo užmokesčio sąnaudos regioninio sąvartyno darbuotojams |
+ |
|
Regioninio sąvartyno ilgalaikio turto nusidėvėjimo sąnaudos |
+ |
|
Sąvartyno eksploatavimo sąnaudos |
+ |
+ |
Atliekų tvarkymo sąnaudos |
+ |
|
Rūšiuojamuoju surinkimu surinktų atliekų papildomo tvarkymo sąnaudos |
+ |
|
Atliekų transportavimo į deginimo įrenginius sąnaudos |
|
+ |
Įrangos, įrenginių ir kito ilgalaikio turto nuomos sąnaudos |
+ |
|
Mokestis už aplinkos teršimą sąvartyne šalinamoms atliekomis |
|
+ |
Atidėjiniai sąvartyno uždarymui |
|
+ |
Kitos sąnaudos |
+ |
|
Atliekų apdorojimo MBA ar MA įrenginiuose sąnaudos
Sąnaudos |
Pastoviosios |
Kintamosios |
Darbo užmokesčio sąnaudos MBA ar MA įrenginių darbuotojams |
+ |
|
MBA ar MA įrenginių ilgalaikio turto nusidėvėjimo sąnaudos |
+ |
|
MBA ar MA įrenginių eksploatavimo sąnaudos |
+ |
+ |
MBA ar MA įrangos techninės priežiūros sąnaudos |
+ |
|
Atliekų transportavimo (tame tarpe į deginimo įrenginius) sąnaudos |
+ |
+ |
MBA ar MA monitoringo sąnaudos |
+ |
|
Programinės įrangos palaikymo sąnaudos |
+ |
|
Kitos sąnaudos |
+ |
|
DGASA eksploatavimo sąnaudos
Sąnaudos |
Pastoviosios |
Kintamosios |
Darbo užmokesčio sąnaudos DGASA darbuotojams |
+ |
|
DGASA nusidėvėjimo sąnaudos |
+ |
|
DGASA eksploatavimo sąnaudos |
+ |
+ |
Atliekų tvarkymo sąnaudos |
+ |
|
Atliekų transportavimo (tame tarpe į deginimo įrenginius) sąnaudos |
+ |
+ |
DGASA nuomos sąnaudos |
+ |
|
Kitos sąnaudos |
+ |
|
ŽAKA eksploatavimo sąnaudos
Sąnaudos |
Pastoviosios |
Kintamosios |
Darbo užmokesčio sąnaudos ŽAKA darbuotojams |
+ |
|
ŽAKA nusidėvėjimo sąnaudos |
+ |
|
ŽAKA eksploatavimo sąnaudos |
+ |
+ |
Atliekų tvarkymo sąnaudos |
+ |
|
ŽAKA nuomos sąnaudos |
+ |
|
Kitos sąnaudos |
+ |
|
________________________________
[1] Kiekvienas metodikos priedas yra pildomas už kiekvieną ataskaitinį laikotarpį atskirai. Kiekvienas priedas pildomas tiek kartų, už kiek ataskaitinių laikotarpių duomenys yra teikiami.
[2] Lentelė yra rekomendacinio pobūdžio. Ūkio subjektas turi teisę, atsižvelgiant į sąnaudų savo veikloje specifiką, pasirinkti ir pagrįsti, ar sąnaudos priskiriamos pastoviosioms, ar kintamosioms.