Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PSICHIKOS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTATYMO NR. I-924 16 IR 28 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-659 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS CIVILINIO KODEKSO 2.26 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-660
2017 m. rugpjūčio 2 d. Nr. 636
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2017 m. birželio 7 d. sprendimo Nr. SV-S-289 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 4 ir 5 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:
Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos psichikos sveikatos priežiūros įstatymo Nr. I-924 16 ir 28 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-659 ir Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.26 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-660 (toliau – įstatymų projektai), kuriais siekiama koreguoti ir suvienodinti priverstinio hospitalizavimo ir priverstinio gydymo be teismo leidimo terminus Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse ir Lietuvos Respublikos psichikos sveikatos priežiūros įstatyme, tačiau siūlyti nesvarstyti įstatymų projektų dėl šių priežasčių:
1. Įstatymų projektuose nustatytas 3 kalendorinių dienų priverstinio hospitalizavimo be teismo leidimo terminas yra per trumpas, kadangi šiuo metu stacionarios psichiatrijos paslaugos teikiamos ir mažose bendro profilio ligoninėse, kuriose savaitgaliais budi tik vienas gydytojas psichiatras, kuris privalo užtikrinti kokybiškas sveikatos priežiūros paslaugas ne tik savo skyriaus pacientams, bet, esant poreikiui, yra kviečiamas konsultuoti į priėmimo ar kitus asmens sveikatos priežiūros įstaigos skyrius. Savaitgaliais ir švenčių dienomis sudėtinga greitai sudaryti gydytojų komisiją bei suorganizuoti antrinės teisinės pagalbos paslaugą pacientui, kuri yra privaloma. Atsižvelgiant į tai, esant poreikiui pacientą priverstinai hospitalizuoti daugiau nei 3 kalendorinėms dienoms, kreiptis į teismą ir gauti teismo sprendimą dėl paciento priverstinio hospitalizavimo ir priverstinio gydymo pratęsimo per įstatymų projektuose nustatomą 3 kalendorinių dienų terminą bus neįmanoma.
2. Pažymėtina, kad šiuo metu Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijoje yra parengtas ir derinamas Lietuvos Respublikos psichikos sveikatos priežiūros įstatymo Nr. I-924 pakeitimo įstatymo projektas, kuriuo Psichikos sveikatos priežiūros įstatymas yra peržiūrėtas iš esmės – atsisakyta pasenusių ir pacientus diskriminuojančių terminų, pacientų atstovavimo reglamentavimas suvienodintas su Civilinio kodekso nuostatomis, numatytos fizinio suvaržymo priemonių taikymo pagrindinės sąlygos, nustatytos priverstinio hospitalizavimo be teismo sprendimo sąlygos ir terminas, detaliai nurodytos psichikos ir elgesio sutrikimų turinčių asmenų (įskaitant padariusius nusikalstamą veiką) teisės ir jų suvaržymo galimybės, įtvirtintas diskriminacijos draudimas, įstatymo lygiu įtvirtintas kompleksinis (komandinis) asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo modelis.