ELEKTRĖNŲ SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL BENDRO DARBO SU ŠEIMOMIS ELEKTRĖNŲ SAVIVALDYBĖJE TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2017 m. gegužės 9 d. Nr.03V-411
Elektrėnai
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 29 straipsnio 8 dalies 2 punktu ir Bendro darbo su šeimomis tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro, Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro ir Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2016 m. liepos 14 d. įsakymu Nr. A1-362/V-936/V-646/1V-495 „Dėl Bendro darbo su šeimomis tvarkos aprašo patvirtinimo“,
PATVIRTINTA
Elektrėnų savivaldybės administracijos
direktoriaus 2017 m. gegužės 9 d.
įsakymu Nr. 03V-411
BENDRO DARBO SU ŠEIMOMIS ELEKTRĖNŲ SAVIVALDYBĖJE TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Bendro darbo su šeimomis Elektrėnų savivaldybėje tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato pagalbos šeimoms, įskaitant ir besilaukiančias vaikų (toliau – šeimos), organizavimo ir teikimo Elektrėnų savivaldybės teritorijoje pagrindinius principus, bendro darbo su šeimomis, įskaitant prevencijos priemonių, organizavimo tvarką savivaldybėje, subjektus, dalyvaujančius dirbant su šeimomis, pagalbos šeimai ir vaikui planavimą, socialinio darbo ir kitų institucijų, įstaigų ir organizacijų darbo su šeimomis specifiką ir socialinių paslaugų šeimoms teikimo bei organizavimo stebėseną.
2. Bendro darbo su šeimomis tikslas yra užtikrinti koordinuotą pagalbos (socialinės paramos, švietimo pagalbos, sveikatos priežiūros paslaugų, bendruomeninę, teisėsaugos) teikimą šeimoms, siekiant stiprinti šeimų atsakomybę, gebėjimus ir galimybes savarankiškai spręsti savo šeimos problemas bei padėti įveikti socialinę atskirtį.
3. Pagalbos turinys konkrečiai šeimai priklauso nuo individualaus šeimos pagalbos poreikio ir nustatomas konkrečiai šeimai.
4. Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme, Lietuvos Respublikos apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje įstatyme, Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatyme apibrėžtas sąvokas.
5. Bendras darbas su šeima yra organizuojamas vadovaujantis vaiko teisių apsaugą, socialinį darbą, pagalbą šeimai ir vaikui reglamentuojančiais teisės aktais ir laikantis šių principų: šeimos atsakomybės – šeima yra atsakinga už jos narių gerovę, o pagalbos teikimo tikslas yra šeimos įgalinimas savarankiškai rūpintis ir tinkamai prižiūrėti savo vaikus; gyvenamosios vietos bendruomenės įtraukimo; subsidiarumo (šeimos problemos sprendžiamos ir pagalba šeimai, visų pirma, teikiama ten, kur ji efektyviausia); šeimos individualizavimo ir pagalbos diferenciacijos; bendradarbiavimo ir tarpusavio pasitikėjimo.
II SKYRIUS
SUBJEKTAI, DALYVAUJANTYS DIRBANT SU ŠEIMOMIS
6. Subjektai, dalyvaujantys dirbant su šeimomis:
6.1. Elektrėnų savivaldybės administracijos Vaiko teisių apsaugos (toliau – VTAS), Švietimo, kultūros ir sporto, Sveikatos apsaugos, Socialinės paramos skyriai pagal kompetenciją.
6.2. Elektrėnų socialinių paslaugų centro ir kitų Elektrėnų savivaldybėje veikiančių socialinių paslaugų įstaigų (vaikų dienos centrų, kt.) socialiniai darbuotojai, psichologai ir kiti socialinių paslaugų srities darbuotojai, pagal kompetenciją dirbantys su šeimomis ir teikiantys ar organizuojantys socialinę priežiūrą šeimoms;
6.5. asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų, kurių steigėja yra Elektrėnų savivaldybė, darbuotojai;
6.6. švietimo įstaigų (bendrojo ugdymo ir ikimokyklinio ugdymo mokyklų, pedagoginių psichologinių tarnybų, neformaliojo vaikų švietimo mokyklų ir kt.) darbuotojai;
6.8. asmuo, įgaliotas atlikti funkcijas pagal Kompleksiškai teikiamos švietimo pagalbos, socialinės paramos, sveikatos priežiūros paslaugų ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikams ir jų tėvams (globėjams) tvarkos aprašą;
III SKYRIUS
TARPINSTITUCINIO DARBO ORGANIZAVIMAS SAVIVALDYBĖJE
7. Tarpinstitucinį bendrą darbą su šeimomis pagal Aprašą koordinuoja tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorius arba asmuo, kuriam pavesta atlikti tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorius funkcijas (toliau – tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorius).
8. Savivaldybėje veikia mobili įvairių sričių specialistų komanda (toliau – mobili komanda), kuri vykdo reidus socialinės rizikos šeimose ne institucijų darbo metu. Reidai vykdomi pagal poreikį. Mobili komanda sudaroma iš skirtingose institucijose ar įstaigose dirbančių darbuotojų, kurie, aptikę krizinę situaciją šeimoje, galėtų suteikti skubią kompleksinę pagalbą.
9. Savivaldybėje veikia Elektrėnų savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu sudaryta Savivaldybės tarpinstitucinė grupė, kuriai vadovauja tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorius.
10. Savivaldybės tarpinstitucinės grupės posėdžiai organizuojami ne rečiau kaip kartą per mėnesį. Posėdžiuose, be kitų einamųjų klausimų, aptariami strateginiai klausimai, susiję su kompleksiškai teikiamos pagalbos šeimai pasiūla, poreikiais, kylančiomis problemomis, aptariami siūlymai savivaldybės institucijoms dėl pagalbos šeimai, socialinės rizikos prevencijos priemonių, bendruomenių telkimo savivaldybėje formų, tariamasi dėl bendrų veiksmų organizuojant ir dirbant su šeimomis bei informacijos apsikeitimo.
11. Savivaldybės seniūnijose veikia Elektrėnų savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu sudarytos seniūnijų tarpinstitucinės grupės, kurioms vadovauja seniūnai, dalyvauja Aprašo 6 punkte nurodyti subjektai, veikiantys seniūnijose. Siekdamos identifikuoti socialinės rizikos prevencijos priemonių bei kitos pagalbos šeimoms poreikį seniūnijose, seniūnijų tarpinstitucinės grupės, bendradarbiaudamos su bendruomene, seniūnaičiais, įvertina, su kokiais sunkumais susiduria savivaldybėje gyvenantys nepilnamečiai vaikai, prioritetą skirdamos vaikams, augantiems ekonominius nepriteklius patiriančiose šeimose (šeima gauna socialines pašalpas, maisto produktų davinius), fizinių asmenų globėjų (rūpintojų) šeimose, daugiavaikėse šeimose, šeimose, kuriose nustatyti smurto atvejai. Aptaria išvadas ir planuoja socialinės rizikos prevencijos priemones seniūnijoje, prireikus aptaria konkrečių šeimų situacijas ir teikia siūlymus VTAS ir (ar) socialinių paslaugų įstaigoms dėl pagalbos konkrečiai šeimai teikimo, teikia pasiūlymus savivaldybės tarpinstitucinei grupei ar savivaldybės institucijoms dėl pagalbos šeimai organizavimo ir teikimo tobulinimo savivaldybėje. Seniūnijos tarpinstitucinės grupės posėdžiai organizuojami ne rečiau kaip kartą per mėnesį. Posėdžių protokolų kopijos pateikiamos tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatoriui.
IV SKYRIUS
SOCIALINĖS RIZIKOS PREVENCIJOS PRIEMONIŲ PLANAVIMAS IR VYKDYMAS
12. Siekiant užkirsti kelią socialinės rizikos veiksniams šeimose ir bendruomenėse atsirasti, seniūnijose vykdomos socialinės rizikos prevencijos priemonės. Seniūnai, seniūnaičiai, bendruomeninės organizacijos, pasitelkdami savanorius, suburia bendruomenę dirbti su šeimomis ir vaikais, organizuoja šeimų užimtumą, inicijuoja saugios kaimynystės veiklas, padeda šeimai užsitikrinti tinkamas gyvenamojo būsto sąlygas ir pan.
13. Savivaldybės socialinių, sveikatos priežiūros, švietimo ir kitų įstaigų savivaldybės mastu vykdomos socialinės rizikos prevencinės priemonės, jų poreikis ir vykdymas planuojami ir aptariami savivaldybės tarpinstitucinėje grupėje, jų įgyvendinimą koordinuoja tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorius ir kitos suinteresuotos institucijos pagal kompetenciją.
14. Bendruomeninės ir kitos nevyriausybinės organizacijos, įstaigos, gaunančios finansavimą iš Elektrėnų savivaldybės biudžeto lėšų projektų finansavimo ar kitu būdu, sudaro sąlygas šeimų pagalbos sau ir šeimų klubų veiklai, inicijuoja neformalią vienos šeimos pagalbą kitai šeimai bei aktyviai bendradarbiauja su Aprašo 6 punkte nurodytais subjektais, dirbančiais su šeimomis.
V SKYRIUS
SOCIALINIO DARBO SU ŠEIMOMIS IR SOCIALINĖS PRIEŽIŪROS TEIKIMO SPECIFIKA
15. Socialinis darbas su šeima dirbamas tarpusavio susitarimo ir bendradarbiavimo su šeima pagrindu. Socialinis darbuotojas yra šeimos pagalbininkas pastarajai apsisprendžiant dėl šeimos gerovės, tačiau nėra atsakingas už šeimos pasirinktą gyvenimo būdą ir jos sprendimus bei šių sprendimų pasekmes.
16. Pagrindinės socialinio darbuotojo funkcijos dirbant su šeima socialinį darbą nustatytos įstaigų vidaus tvarkomis, socialinį darbą ir pagalbą šeimai ir vaikui numatančiais teisės aktais. Socialinių darbuotojų, teikiančių socialinę priežiūrą šeimoms, veikla koordinuojama ir metodinė pagalba teikiama įstaigos vidaus dokumentais nustatyta tvarka. Siekiant užtikrinti laiku teikiamą pagalbą šeimoms, socialiniams darbuotojams darbui šeimomis gali būti nustatomas kitoks nei įstaigos darbo laikas, nustatant kitą darbo pradžios ir pabaigos laiką ar taikant suminę darbo laiko apskaitą pagal Darbo kodekso reikalavimus.
17. Kai šeima sistemingai atsisako bendradarbiauti su socialiniu darbuotoju (neįsileidžia socialinio darbuotojo, ignoruoja socialinio darbuotojo pastangas susitarti dėl pagalbos šeimai teikimo, atsisako bendrauti ir bendradarbiauti, kviečiama neatvyksta į susitikimus, nesilaiko teismo ar VTAS įpareigojimų lankyti pozityviosios tėvystės mokymus ar pan.), socialinis darbuotojas apie tai informuoja savo darbdavį. Socialinio darbuotojo darbdavys raštu praneša apie galimą pagalbos šeimai nutraukimą, nurodydamas tokio sprendimo pasekmes. Jeigu po tokio pranešimo šeima ir toliau sistemingai atsisako bendradarbiauti, socialinis darbuotojas apie tai praneša VTAS. VTAS, gavęs informaciją apie šeimos sistemingą atsisakymą bendradarbiauti su socialiniais darbuotojais, apsilanko šeimoje.
18. Elektrėnų savivaldybės teritorijoje veikiančios įstaigos pagal kompetenciją dalijasi informacija dėl galimybių šeimai gauti pagalbą, kartu su šeima ir socialiniu darbuotoju planuoja ir teikia pagalbą šeimai. Prireikus pagal galimybes dalyvauja aptariant pagalbos šeimai priemones ir efektyvumą. Socialiniai darbuotojai, tarpininkaujantys šeimai dėl pagalbos jiems teikimo, sveikatos priežiūros ar kitose įstaigose aptarnaujami pirmumo tvarka pagal įstaigos galimybes. Kai Aprašo 6 punkte nurodyti subjektai, kitos institucijos, įstaigos, organizacijos atsisako bendradarbiauti su socialiniu darbuotoju ar Elektrėnų socialinių paslaugų centru, vadovybė apie tokį atvejį informuoja raštu tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorių. Šie klausimai papildomai aptariami savivaldybės tarpinstitucinėje grupėje.
VI SKYRIUS
VAIKO PAĖMIMAS IŠ ŠEIMOS AR KITOS JAM NESAUGIOS APLINKOS, VAIKO ATVEJO PERŽIŪRA, PAGALBOS VAIKUI IR ŠEIMAI PLANAVIMAS
20. Bendruomenės, švietimo, sveikatos priežiūros, socialinių paslaugų, teisėsaugos ir kitos institucijos ir įstaigos, seniūnai, seniūnaičiai, bendruomeninių ir kitų nevyriausybinių organizacijų darbuotojai ar kiti asmenys, turintys informacijos apie galimą vaiko teisių pažeidimą šeimoje, keliantį ar galintį sukelti pavojų jo gerovei, sveikatai ar gyvybei, nedelsdami apie tai informuoja VTAS arba policiją.
21. VTAS, gavęs informaciją apie galimą vaiko teisių pažeidimą šeimoje, nedelsdamas įvertina pranešimo pagrįstumą ir, bendradarbiaudamas su seniūnija, socialiniais darbuotojais, policija, nedelsdamas vyksta į vaiko buvimo vietą įvertinti situacijos. Jei, įvertinus padėtį vietoje, nustatoma, kad vaiko buvimas šeimoje yra nesaugus ir tai kelia pavojų jo sveikatai ir gyvybei, VTAS, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos civiliniu kodeksu, Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymu, Vaiko laikinosios globos (rūpybos) nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2002 m. balandžio 18 d. įsakymu Nr. 56 (aktuali redakcija), skubiai vykdo vaiko paėmimą iš šeimos. Socialiniam darbuotojui, teikiančiam socialinę priežiūrą konkrečiai šeimai, nerekomenduojama dalyvauti paimant vaiką.
22. Siekiant vykdyti vaiko teisių apsaugos užtikrinimo kontrolę, VTAS specialistams gali būti nustatomas kitoks nei savivaldybės administracijos darbo laikas, nustatant kitą darbo pradžios ir pabaigos laiką ar taikant suminę darbo laiko apskaitą pagal Darbo kodekso reikalavimus.
23. Vaikas iš šeimos ar kitos jam nesaugios aplinkos paimamas Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo nustatytais pagrindais.
VII SKYRIUS
KITŲ INSTITUCIJŲ IR ĮSTAIGŲ DARBO SPECIFIKA DIRBANT SU ŠEIMOMIS
25. Sveikatos priežiūros įstaigos nedelsdamos teisės aktų nustatyta tvarka teikia informaciją VTAS apie su vaiku gyvenančių tėvų ar atstovų pagal įstatymą sveikatos būklę, be jų sutikimo esant būtinumui ginti vaiko teises ir interesus, taip pat esant pagrįstų įtarimų, kad pažeistos vaiko teisės. Kitos tarnybos, turinčios informacijos apie kartu su vaiku gyvenančius vaiko tėvus ar atstovus pagal įstatymą, grįžusius iš laisvės atėmimo vietų, apie tai nedelsiant, bet ne vėliau kaip per 3 darbo dienas, informuoja VTAS.
26. Skubiai sulaikius ar hospitalizavus vaiko tėvus ar atstovus pagal įstatymą, įpareigojus smurtautoją išsikelti, kai vaikai lieka be priežiūros, sveikatos priežiūros įstaigos, policijos pareigūnai apie tai nedelsdami, ne vėliau nei per 24 val. nuo atitinkamos aplinkybės atsiradimo ar paaiškėjimo, jei ši aplinkybė atsiradimo metu nebuvo žinoma, informuoja VTAS.
27. Policijos pareigūnai, vykdydami nusikalstamų veiklų užkardymą ir prevenciją, prevenciškai stebi šeimas, kuriose buvo nustatyta vaikų teisių pažeidimų, smurto prieš juos atvejų ar buvo gauta pranešimų apie galimus smurto atvejus šeimoje, taip pat šeimas, kuriose gyvena probuojamieji asmenys ar asmenys, grįžę iš laisvės atėmimo vietų, teisti už nusikalstamas veikas, susijusias su vaiko teisių pažeidimu, smurtu artimoje aplinkoje, ir šie asmenys pasižymi agresyviu būdu ar piktnaudžiauja alkoholiu, turi priklausomybę nuo narkotinių ir (ar) psichotropinių medžiagų. Policijos pareigūnai planuoja ir vykdo individualios prevencijos priemones tokiose šeimose.
28. Pirminės ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančios asmens sveikatos priežiūros įstaigos vykdo nėščiųjų, gimdyvių ir naujagimių sveikatos priežiūrą sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka. Nėščiosios sveikatos tikrinimo metu įtarus ar nustačius, kad nėščioji galimai patiria smurtą ir yra jaunesnė nei 18 metų, pirminės ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros įstaigos vadovo įgaliotas asmuo teisės aktų nustatyta tvarka apie tai informuoja VTAS. Pastarasis apie tai praneša seniūnui, Elektrėnų socialinių paslaugų centrui, prašydamas prevenciškai stebėti nėščiąją ir prireikus inicijuoti socialinį darbą su ja ir jos socialine aplinka, informuoja koordinatorių.
29. Vaikų profilaktinis sveikatos tikrinimas vykdomas sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka. Esant pagrįstų įtarimų, kad pažeistos vaiko teisės (pavyzdžiui, vaikas neatvyksta į profilaktinį sveikatos patikrinimą), sveikatos priežiūros įstaigos nedelsdamos teisės aktų nustatyta tvarka apie tai informuoja VTAS pagal vaiko gyvenamąją vietą arba pagal sveikatos priežiūros įstaigos vietą.
30. Elektrėnų savivaldybės visuomenės sveikatos biuras planuoja vaikų sveikatai gerinti skirtas priemones, organizuoja renginius, mokymus bendruomenėje, įtraukdami vietos gyventojus į sveikatinimo programas, ypač daug dėmesio skirdami psichikos sveikatai stiprinti, alkoholizmui mažinti, prevenciniam darbui su besilaukiančiomis motinomis ir pan., vykdo visuomenės sveikatos, psichikos sveikatos, alkoholizmo ar kitų priklausomybių ligų prevencijos ar pagalbos priemones, bendradarbiauja su socialinių paslaugų centrais (įstaigomis), bendruomeninėmis organizacijomis, seniūnijomis, socialiniais darbuotojais.
31. Švietimo įstaigos atlieka prevenciją mokyklos bendruomenėje teisės aktų nustatyta tvarka, vaikų mokyklos lankymo stebėseną ir periodiškai apie tai teikia informaciją savivaldybės administracijai. Vaikui nesimokant pagal privalomojo švietimo programas, nesistemingai lankant mokyklą, mokyklai kilus pagrįstų įtarimų dėl to, kad galimai tėvai netinkamai auklėja vaiką, mokykla apie vaiko mokyklos nelankymą, kitas pastebėtas aplinkybes ir mokyklos teiktą švietimo pagalbą per 10 darbo dienų nuo šių faktų nustatymo informuoja VTAS. Vaikams, kuriems švietimo ir mokslo ministro nustatytais atvejais ikimokyklinis ir priešmokyklinis ugdymas yra privalomas, nelankant ikimokyklinio ar bendrojo ugdymo mokyklos, šių mokyklų specialistai apsilanko šių vaikų šeimose ir per 10 darbo dienų nuo šio fakto nustatymo apie tai raštu informuoja VTAS ir koordinatorių.
VIII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
32. Apraše neaptartos nuostatos vykdomos vadovaujantis kitų Lietuvos Respublikos teisės aktų reglamentuota tvarka.