RADVILIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL RADVILIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS KOVOS SU KORUPCIJA 2018–2019 METŲ PROGRAMOS IR ŠIOS PROGRAMOS 2018–2019 METŲ PRIEMONIŲ PLANO PATVIRTINIMO
2018 m. vasario 27 d. Nr. T-784
Radviliškis
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 7 straipsnio 3 ir 5 dalimis, 16 straipsnio 2 dalies 3 punktu, Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija strategijos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. rugsėjo 4 d. nutarimo Nr. 1059 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija strategijos“ 1 punktu, 24.1 ir 27 punktais, Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimo Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos patvirtinimo“ 1 straipsniu, 8, 39 ir 44 punktais, Radviliškio rajono savivaldybės taryba nusprendžia:
1. Patvirtinti Radviliškio rajono savivaldybės kovos su korupcija 2018–2019 metų programą ir šios programos 2018–2019 metų priemonių planą (pridedama).
2. Nustatyti, kad Radviliškio rajono savivaldybės kovos su korupcija 2018–2019 metų programą ir šios programos 2018–2019 metų priemonių planą pagal savo kompetenciją įgyvendina Radviliškio rajono savivaldybės įstaigos ir įmonės.
Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
PATVIRTINTA
Radviliškio rajono savivaldybės tarybos
2018 m. vasario 27 d. sprendimu Nr. T-784
RADVILIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS
KOVOS SU KORUPCIJA 2018–2019 METŲ PROGRAMA
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Radviliškio rajono savivaldybės kovos su korupcija 2018–2019 metų programa (toliau – Programa) parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu, Lietuvos Respublikos nacionaline kovos su korupcija strategija, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. rugsėjo 4 d. nutarimo Nr. 1059 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija strategijos“ 1 punktu, Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimo Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos patvirtinimo“ 1 straipsniu, nuostatomis, Korupcijos rizikos analizės atlikimo tvarka, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. spalio 8 d. nutarimo Nr. 1601 „Dėl Korupcijos rizikos analizės atlikimo tvarkos patvirtinimo“ 1 punktu, Padalinių ir asmenų, valstybės ar savivaldybių įstaigose vykdančių korupcijos prevenciją ir kontrolę, veiklos ir bendradarbiavimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. gegužės 19 d. nutarimo Nr. 607 „Dėl Padalinių ir asmenų, valstybės ar savivaldybių įstaigose vykdančių korupcijos prevenciją ir kontrolę, veiklos ir bendradarbiavimo taisyklių patvirtinimo“ 1 punktu, Valstybės ar savivaldybės įstaigų veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2011 m. gegužės 13 d. įsakymo Nr. 2-170 „Dėl Valstybės ar savivaldybės įstaigų veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymo rekomendacijų patvirtinimo“ 1 punktu, Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2014 m. birželio 5 d. įsakymo Nr. 2-185 „Dėl Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ 1 punktu, Antikorupcinės aplinkos viešajame sektoriuje kūrimo ir įgyvendinimo vadovo nuostatomis bei atsižvelgiant į sociologinių tyrimų „Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinė aplinka“ rezultatus.
2. Programos paskirtis – užtikrinti nuoseklų ir kryptingą savivaldybės veikimą korupcijos prevencijos ir antikorupcinio švietimo srityse.
II SKYRIUS
APLINKOS ANALIZĖ
4. Siekiant įvertinti Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinę aplinką, nustatyti specifinius korupcijos rizikos veiksnius ir suformuoti specialiąsias Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinės politikos nuostatas, Radviliškio rajono savivaldybės administracija ir Šiaulių universitetas 2015 m. lapkričio 26 d. sudarė Sociologinio tyrimo paslaugų teikimo sutartį (toliau – Sutartis). Pagal Sutarties 1.1 punktą Šiaulių universitetas įsipareigojo, laikydamasis Sutarties sąlygų ir jos 1 priede nustatytų reikalavimų, atlikti sociologinius tyrimus „Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinė aplinka“ (pirminį, t. y. iki 2016 m. kovo 31 d. ir pakartotinį, t. y. iki 2017 m. birželio 30 d.) ir pristatyti tyrimų rezultatus.
5. Pagal Sutarties 1.2 punktą, sociologinio tyrimo tikslas – nustatyti Radviliškio rajono gyventojų, Radviliškio rajono savivaldybės institucijų, įstaigų valstybės tarnautojų bei darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, požiūrį į korupciją, antikorupcinį potencialą, korupcinę patirtį, korupcijos paplitimą ir labiausiai korupcijos paveiktas sritis Radviliškio rajono savivaldybės administracijos veikloje.
6. Šiaulių universitetas parengė ir pateikė 2016 m. kovo 31 d. tyrimo statistinę ataskaitą[1].
7. Šiaulių universitetas 2017 m. balandžio–birželio mėn. atliko pakartotinį sociologinį tyrimą „Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinė aplinka“ ir 2017 m. birželio 30 d. parengė ir pateikė tyrimo statistinę ataskaitą[2].
8. Vadovaujantis 2016–2017 metų sociologinių tyrimų „Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinė aplinka“ duomenimis, atlikta susistemintų duomenų apie Programos ir jos priemonių įgyvendinimo eigą bei pasiektus rezultatus analizė.
Gyventojų požiūris į korupciją
9. Pirminio tyrimo metu nustatyta, kad dauguma gyventojų mano, kad savivaldybės institucijos yra korumpuotos (labai korumpuotos – 24,9%, iš dalies korumpuotos – 59,7%), kad korupcijos problema yra rimta (ypač rimta – 18,8%, pakankamai rimta – 28,0%, iš dalies rimta 39,7%).
10. Pakartotinio tyrimo metu nustatyta, kad dauguma gyventojų mano, kad savivaldybės institucijos yra korumpuotos, tačiau, palyginti 2016 m. ir 2017 m., šis rodiklis pagerėjo, nes 20,0% gyventojų nurodė, kad savivaldybės institucijos yra labai korumpuotos, t. y. 4,9% mažiau, 49,7% – iš dalies korumpuotos, t. y. 10,0% mažiau nei 2016 m.
11. 2017 m. gyventojų požiūris į korupciją vietos savivaldoje pasikeitė teigiamai. Dauguma gyventojų korupciją vis dar vertina kaip rimtą problemą (ypač rimta – 12,8%, pakankamai rimta – 24,2%, iš dalies rimta 35,3%), vis dėlto 2017 m. padaugėjo gyventojų, teigiančių, kad korupcijos problemos nėra nuo 13,6% iki 27,7%, t. y. 14,1% daugiau nei 2016 m.
13. 2016 m. nustatyta, kad 41,1% gyventojų mano, kad kyšis dažniausiai padeda spręsti problemas, o 2017 m. – 28,1%, t. y. 13,0% mažiau nei 2016 m.
14. Palyginti 2016 m. ir 2017 m., padidėjo gyventojų skaičius, teigiančių, kad kyšio davimas nepadeda spręsti jiems aktualių klausimų nuo 16,3% iki 29,3%, t. y. 13,0% daugiau.
15. Vis dėlto, dauguma gyventojų (59,3%), vertindami korupcijos lygį savivaldybėje, nurodė, kad šis lygis 2017 m. išliko nepakitęs.
16. Labiausiai korumpuotais (20,0% ir daugiau) Savivaldybės administracijos padaliniais gyventojai 2016 m. nurodė: Viešųjų pirkimų skyrių (25,6%), Seniūnijas (21,6%), Vyriausiąjį gydytoją (21,2%), Statybos skyrių (20,3%).
17. 2017 m. gyventojai nurodė vieną struktūrinį padalinį, jų manymu labiausiai korumpuotą, t. y. 26,3% gyventojų nurodė Viešųjų pirkimų skyrių, mažiau korumpuotais nurodė Statybos skyrių (19,1%), Investicijų ir projektų valdymo skyrių (16,7%).
18. Labiausiai korumpuotomis (20,0% ir daugiau) savivaldybės institucijomis gyventojai 2016 m. nurodė: sveikatos paslaugas teikiančias įstaigas (61,7%), savivaldybės įmones (28,7%), Savivaldybės tarybą (24,1%), valstybinės teisėtvarkos institucijas (teismai, prokuratūra ir pan.) (23,7%).
Gyventojų antikorupcinis potencialas
20. Dauguma gyventojų žino, kur reikia kreiptis, norint pranešti apie korupcijos atvejį (2016 m. – 66,1%, 2017 m. – 68,8%).
21. Palyginti 2016 m. ir 2017 m., gyventojų antikorupcinis potencialas nors ir nežymiai, tačiau sustiprėjo.
22. 2016 m. 23,2% gyventojų nurodė, kad praneštų apie korupcijos atvejį, o 2017 m. – 30,8%, t. y. 7,6% daugiau nei 2016 m.
23. Deja, sumažėjus abejojančiųjų rodikliui, neigiamai pakito, t. y. 5,7% padaugėjo asmenų, kurie nepraneštų apie korupcijos atvejį, dalis: 2016 m. – 15,8% gyventojų nepraneštų apie korupcijos atvejį, dauguma nurodė, kad apsisprendimas pranešti apie korupcijos atvejį priklausytų nuo aplinkybių (61,0%), o 2017 m. – 21,5% gyventojų nepraneštų apie korupcijos atvejį, 47,8% – abejojančių (tai priklausytų nuo aplinkybių).
24. 2016 m. apklausos metu dauguma gyventojų (20,0% ir daugiau) nurodė, kad nepraneštų apie korupciją dėl šių priežasčių: nėra prasmės pranešti, nes su tuo susijusių asmenų vis tiek nenubaus (43,7%), tie, kas praneša, galų gale nukenčia skaudžiausiai (34,8%), visi žino apie šiuos atvejus, bet niekas nepraneša (30,1%), nenori būti įtrauktas į korupcijos atvejo tyrimą, nes tam reikia laiko (20,1%).
26. 2017 m. apklausos metu dauguma gyventojų (20,0% ir daugiau) nurodė, kad nepraneštų apie korupciją dėl šių priežasčių: tie, kas praneša, galų gale nukenčia skaudžiausiai (31,5%), visi žino apie šiuos atvejus, bet niekas nepraneša (23,9%).
27. Galima teigti, kad gyventojų aplinkoje vyrauja nepasitikėjimo, apatijos ir pesimizmo įsitikinimai.
28. Akivaizdu, kad gyventojų antikorupcinis potencialas yra tiesiogiai susijęs su instituciniu antikorupcinės aplinkos ir bendradarbiavimo ryšių kūrimu bei stiprinimu.
29. 2016 m. dauguma gyventojų (20,0% ir daugiau) praneštų apie korupciją dėl šių priežasčių: korupcinės veiklos yra neteisėtos (39,7%), būtina nubausti ir atgrasinti asmenis nuo korupcinio pobūdžio veikų (26,5%), nepateisina klestinčios korupcijos (24,7%).
Gyventojų korupcinė patirtis
31. 2016 m. 55,0% apklausoje dalyvavusiųjų nurodė, kad per pastaruosius metus teko tvarkyti reikalus savivaldybės administracijoje ir 33,0% šių asmenų nurodė, kad teko atsilyginti už paslaugas.
34. 2017 m. 64,6% apklausoje dalyvavusiųjų nurodė, kad per pastaruosius metus teko tvarkyti reikalus savivaldybės administracijoje ir 24,3% šių asmenų nurodė, kad teko atsilyginti už paslaugas, t. y. 8,7% mažiau nei 2016 m.
Korupcijos paplitimas
36. 2016 m. daugumos gyventojų (30,0% ir daugiau) nuomone, nurodytos šios dažniausios korupcijos paplitimo formos:
37. Palyginti 2016 m. ir 2017 m., iš dalies pasikeitė gyventojų vertinimas dėl labiausiai paplitusių korupcijos formų.
38. Pagal 2017 m. tyrimo duomenis, dauguma gyventojų nurodė šias dažniausias korupcijos formas:
39. Įvertinus šių duomenų pokytį, matyti, kad dažniausia korupcijos forma gyventojai identifikuoja politizavimo aspektu, t. y. nepotizmą, politinių partijų narių protegavimą ir piktnaudžiavimą tarnyba.
40. Tyrime dalyvavę gyventojai nurodė galimas savivaldos lygmeniu įgyvendinti korupcijos prevencijos ir kontrolės priemones atsakomybės taikymo, darbuotojų kompetencijos ir etikos tobulinimo ir vertinimo, gero viešojo administravimo užtikrinimo, antikorupcinės aplinkos, etiškos lyderystės kūrimo srityse.
Darbuotojų požiūris į korupciją
41. Pirminio tyrimo metu nustatyta, kad dauguma darbuotojų mano, kad savivaldybės institucijos yra nekorumpuotos (69,2%) bei, kad korupcijos problemos nėra (62,8%).
43. Nors dauguma (54,6%) 2017 m. apklausoje dalyvavusių darbuotojų vis dar mano, kad savivaldybės institucijos yra nekorumpuotos, padaugėjo darbuotojų, įžvelgiančių korupcijos apraiškas: 6,5% darbuotojų nurodė, kad institucijos yra labai korumpuotos (2016 m. – 1,7%), 38,9% darbuotojų nurodė, kad institucijos yra iš dalies korumpuotos (2016 m. – 29,2%).
45. 2017 m. vis dar dauguma (52,3%) darbuotojų mano, kad korupcijos problemos nėra, tačiau padaugėjo korupciją vertinančiųjų kaip rimtą problemą, pvz.: 2016 m. korupciją kaip ypač rimtą problemą nurodė 2,5% darbuotojų, o 2017 m. – 8,3% darbuotojų, 2016 m. korupciją kaip pakankamai rimtą problemą nurodė 8,3%, o 2017 m. – 16,5% darbuotojų.
46. Neigiamas pokytis pastebimas darbuotojams vertinant kyšio naudą. 2016 m. dauguma (69,2%) darbuotojų mano, kad kyšis nepadeda spręsti problemų, o 2017 m. 52,3% darbuotojų mano, kad kyšis nepadeda spręsti problemų, t. y. 17% padaugėjo asmenų, manančių, kad kyšis padeda spręsti problemas.
47. 2016 m. labiausiai korumpuotais (10,0% ir daugiau) Savivaldybės administracijos padaliniais darbuotojai nurodė: Viešųjų pirkimų skyrių (12,2%), Architektūros ir urbanistikos skyrių (11,4%), Investicijų ir projektų valdymo skyrių (10,6%), Vyriausiąjį gydytoją (10,6%).
48. Darbuotojai, 2017 m. vertindami Savivaldybės administracijos padalinių korumpuotumą išskyrė papildomus struktūrinius padalinius: Statybos skyrių, Žemės ūkio skyrių ir seniūnijas, vyriausiojo gydytojo, kaip labiausiai korumpuotos, kategorijos nebeišskyrė.
49. Be to, matyti, kad 2017 m. šiuos struktūrinius padalinius išskyrė didesnė dalis darbuotojų nei 2016 m.: Viešųjų pirkimų skyrių (20,9%), Investicijų ir projektų valdymo skyrių (17,3 %), Statybos skyrių (17,3%), seniūnijas (16,4%), Architektūros ir urbanistikos skyrių (11,8%), Žemės ūkio skyrių (10,0%).
50. 2016 m. labiausiai korumpuotomis (10,0% ir daugiau) savivaldybės institucijomis darbuotojai nurodė: sveikatos paslaugas teikiančias įstaigas (55,3%), savivaldybės įmones (10,6%), valstybinės teisėtvarkos institucijas (teismai, prokuratūra ir pan.) (10,6%).
51. Iš esmės panašią poziciją darbuotojai pateikė 2017 m., nurodydami, kad labiausiai korumpuotos yra šios institucijos: sveikatos paslaugas teikiančios įstaigos (41,8%), Savivaldybės taryba (23,6%), savivaldybės įmonės (20,9%), valstybinės teisėtvarkos institucijos (18,2%), policija (10,0%).
52. Palyginti 2016 m. ir 2017 m., matyti, kad pasikeitė darbuotojų požiūris vertinat vietos savivaldos atstovaujamąją instituciją. Darbuotojai kritiškai nusiteikę Savivaldybės tarybos atžvilgiu ir 23,6% darbuotojų Savivaldybės tarybą priskyrė prie institucijų, kuri, jų nuomone, yra korumpuota (2016 m. – 5,7%).
Darbuotojų antikorupcinis potencialas
53. Dauguma darbuotojų žino, kur reikia kreiptis, norint pranešti apie korupcijos atvejį (2016 m. – 82,0%, 2017 m. – 81,8%).
54. 2016 m. 31,4% apklausoje dalyvavusių darbuotojų praneštų apie korupcijos atvejį, 14,0% – nepraneštų, dauguma nurodė, kad apsisprendimas pranešti apie korupcijos atvejį priklausytų nuo aplinkybių (54,5%).
55. Neigiami pokyčiai užfiksuoti darbuotojų pasirengimo, aktyvumo pranešti apie korupcijos atvejį vertinime.
56. Palyginti 2016 m. ir 2017 m. pranešimo apie korupcijos atvejį rodiklio pokytį matyti, kad 2017 m. 25,0% apklausoje dalyvavusių darbuotojų praneštų apie korupcijos atvejį, t. y. 6,4% mažiau nei 2016 m.
57. Vis dėlto, 2017 m. teigiančių, kad nepraneštų apie korupcijos atvejį sumažėjo, 4,7% (2017 m. – 9,3%), vis dar dauguma darbuotojų nurodė, kad apsisprendimas pranešti apie korupcijos atvejį priklausytų nuo aplinkybių (65,7%).
58. 2016 m. daugiausiai (20,0% ir daugiau) darbuotojų nepraneštų apie korupciją dėl šių priežasčių: nėra įsitikinęs, kad tai korupcijos atvejis (30,1%), tie, kas praneša, galų gale nukenčia skaudžiausiai (21,1%).
59. Kaip vieną nepranešimo apie korupciją priežasčių darbuotojai nurodė, kad nėra prasmės pranešti, nes su tuo susijusių asmenų vis tiek nenubaus (14,6%).
60. Iš esmės panaši pozicija pateikiama 2017 m. apklausoje, tačiau dauguma 2017 m. apklausoje dalyvavusių darbuotojų nurodė, kad nepraneštų apie korupcijos atvejį, nes tie, kas praneša, galų gale nukenčia skaudžiausiai (30,9%).
62. 2017 m. 25,5% darbuotojų, t. y. 4,6% mažiau nei 2016 m., nurodė, kad nepraneštų apie korupcijos atvejį, nes nėra įsitikinę, ar tai korupcijos atvejis.
63. Dauguma darbuotojų (20% ir daugiau) tiek pirminio, tiek pakartotinio tyrimo metu nurodė analogiškas ir panašiai procentine išraiška pasiskirsčiusias pranešimo apie korupciją priežastis: korupcinės veiklos yra neteisėtos (2016 m. – 30,9%, 2017 m. – 38,2%), nepateisina klestinčios korupcijos (2016 m. – 26,0%, 2017 m. – 29,1%), pranešti apie padarytą ar daromą nusikalstamą veiką yra pilietinė pareiga (2016 m. –22,8%, 2017 m. – 21,8%), nuo atsakingo požiūrio priklauso ateinančių kartų gerovė (2016 m. – 22,0%, 2017 m. – 22,7%).
Darbuotojų korupcinė patirtis
65. Palyginti 2016 m. ir 2017 m., matyti neigiamas pokytis kyšio ėmimo atveju, t. y. 2017 m. darbuotojų, nurodžiusių, kad kyšio priėmimas priklausytų nuo aplinkybių, padidėjo 5,0%.
66. Dauguma apklausoje dalyvavusiųjų nurodė, kad neimtų siūlomo neteisėto atlygio, (2016 m. – 95,1%, 2017 m. – 90,0%), tačiau kartu nurodė, kad kyšio ėmimą galėtų pateisinti mažas darbo užmokestis (2016 m. – 25,2%, 2017 m. – 33,6%) ir primygtinis kyšio siūlymas (2016 m. – 17,1%, 2017 m. – 15,5%).
67. Iš duomenų matyti, kad 2017 m. daugiau darbuotojų nurodė mažą darbo užmokestį kaip kyšio ėmimą pateisinančią priežastį nei 2016 m.
68. 2016 m. 42,9% darbuotojų nurodė, kad neteisėtas atlygis prieštarauja jų įsitikinimams, 21,0% kyšio neimtų, nes yra svarbi asmeninė reputacija, 21,0% – tai nusikaltimas, už kurį yra baudžiama.
69. 2017 m. įsitikinimai (37,0%) bei reputacijos svarba (31,5%) išlieka pagrindinėmis priežastimis, kodėl darbuotojai neimtų kyšio, tačiau dalis darbuotojų (17,6%) taip pat nurodė, kad kyšio nepriėmė, nes niekas jo nesiūlė.
Korupcijos paplitimas
71. Palyginti 2016 m. ir 2017 m. matyti, kad 2017 m. daugiau darbuotojų identifikavo korupcines formas bei identifikavo daugiau specifinių korupcinių formų, jų manymu, paplitusių savivaldoje.
72. 2016 m. daugumos darbuotojų (10,0% ir daugiau) nuomone, dažniausios korupcijos paplitimo formos yra šios:
73. 2017 m., daugumos darbuotojų (10,0% ir daugiau) nuomone, dažniausios korupcijos paplitimo formos yra šios:
74. Tyrime dalyvavę darbuotojai nurodė galimas savivaldos lygmeniu įgyvendinti korupcijos prevencijos ir kontrolės priemones atsakomybės taikymo, darbuotojų kompetencijos ir etikos tobulinimo bei vertinimo, gero vidaus administravimo užtikrinimo, antikorupcinės aplinkos, etiškos lyderystės kūrimo srityse.
Išvados
75. Pirminio sociologinio tyrimo metu nustatyta, kad gyventojai yra kritiškai nusiteikę dėl korupcijos apraiškų vietos savivaldoje ir korupcinio pobūdžio veikas vertina kategoriškai baudžiamuoju aspektu.
76. Nors dauguma žino, kur reikia kreiptis norint pranešti apie korupcijos atvejį, tačiau akivaizdu, kad gyventojų antikorupcinis potencialas yra nepakankamas, vyrauja nepasirengimas bendradarbiauti su institucijomis bei nepasitikėjimo ir beprasmiškumo įsitikinimai.
77. Vis dėlto, apie trečdalis gyventojų, gavusių viešojo sektoriaus paslaugas, teigė davę neteisėtą atlygį, ir dauguma jų manė, kad tai buvo naudingas veiksmas.
79. Tyrimo metu nustatyta, kad darbuotojai neįžvelgia korupcijos problemos vietos savivaldoje. Deja, dauguma darbuotojų nesugeba nustatyti korupcinio pobūdžio veikų, atitinkamai ir nepraneštų apie korupcijos atvejus.
80. Matyti, kad darbuotojai išgyvena nepasitikėjimo ir beprasmiškumo jausmą, tačiau kartu pateisina neteisėto atlygio ėmimą dėl mažo darbo užmokesčio.
81. Dauguma darbuotojų bendradarbiavimą vykdant korupcijos prevenciją ir jos kontrolę suvokia etikos, vertybių, moralės bei nubaudimo baimės aspektais.
82. Palyginti tikslinių grupių atsakymus, pastebima vyraujanti bendra nuomonė dėl korupcijos paplitimo Savivaldybės administracijos veikloje (Viešųjų pirkimų skyriuje), savivaldybės institucijų veikloje (sveikatos priežiūros, savivaldybės įmonių, Savivaldybės tarybos ir teisėtvarkos veiklos srityse).
Radviliškio rajono savivaldybės 2015–2017 metų korupcijos prevencijos programos įgyvendinimo rezultatai
84. Radviliškio rajono savivaldybės taryba 2017 m. gruodžio 21 d. sprendimu Nr. T-742 „Dėl pritarimo Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcijos komisijos išvadai dėl Radviliškio rajono savivaldybės kovos su korupcija 2015–2017 metų programos ir šios programos 2015–2017 metų priemonių plano įgyvendinimo“ pritarė Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcijos komisijos išvadai, kad Radviliškio rajono savivaldybės kovos su korupcija 2015–2017 metų programos ir šios programos 2015–2017 metų priemonių plano įgyvendinimo rezultatai rodo nuoseklų ir kryptingą savivaldybės veikimą korupcijos prevencijos ir antikorupcinio švietimo srityse.
85. Vadovaujantis Kovos su korupcija programos, patvirtintos Radviliškio rajono savivaldybės tarybos 2015 m. rugpjūčio 20 d. sprendimu Nr. T-84 „Dėl Radviliškio rajono savivaldybės kovos su korupcija 2015–2017 metų programos ir šios programos 2015–2017 metų priemonių plano patvirtinimo“ ir atnaujintos Radviliškio rajono savivaldybės tarybos 2016 m. rugpjūčio 25 d. sprendimu Nr. T-348 „Dėl Radviliškio rajono savivaldybės tarybos 2015 m. rugpjūčio 20 d. sprendimo Nr. T-84 „Dėl Radviliškio rajono savivaldybės kovos su korupcija 2015–2017 metų programos ir šios programos 2015–2017 metų priemonių plano patvirtinimo“ pakeitimo“, 44 punktu, Programos uždavinių įgyvendinimo vertinamas atliktas pagal nustatytus laukiamo rezultato kriterijus, o vadovaujantis 43 punkte nustatytų Programos tikslų pasiekimo vertinimo tvarka, tikslų pasiekimo vertinimas atliktas pagal Programos priemonių plane nustatytus tikslo rezultato kriterijus.
86. Vadovaujantis Kovos su korupcija programos 49–50, 52–54 punktais, apibendrinta informacija, susijusi su Programos ir Priemonių plano įgyvendinimu ir vertinimu bei susisteminti duomenys (metinis tarpinis vertinimas), skelbiami savivaldybės interneto svetainėje[3].
87. Suinteresuoti subjektai 2015–2017 metų laikotarpiu pasiūlymų dėl Programos nuostatų keitimo, papildymo ar atnaujinimo nepateikė.
88. Vadovaujantis Kovos su korupcija programos 56 punktu, Programos įgyvendinimui (1, 4, 6, 8, 11 priemonės) 2015–2017 metų laikotarpiu iš viso skirtas 3 840 Eur finansavimas:
88.1. Sociologinio tyrimo atlikimui „Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinė aplinka“ – 700 Eur (1 ir 11 priemonės);
88.2. Savivaldybės institucijų darbuotojų kvalifikacijos tobulinimui, tęstiniams mokymams „Valstybės tarnautojų veiklos ir elgesio pricipai, veiklos etika“, „Viešųjų ir privačiųjų interesų derinimas valstybinėje tarnyboje“, „Nulinė dovanų politika“, „Savivaldybės teisės aktų projektų antikorupcinis vertinimas“ – 3 040 Eur (4 ir 6 priemonės);
Dėl Kovos su korupcija programos uždavinių įgyvendinimo ir Programos tikslų pasiekimo
90. Uždaviniai pirmajam Programos tikslui pasiekti:
90.1. nustatyti tikslinių grupių (Radviliškio rajono savivaldybės gyventojų ir Radviliškio rajono savivaldybės institucijų valstybės tarnautojų bei darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis) požiūrį į korupciją, įvertinti antikorupcinį potencialą;
90.2. nustatyti respondentų korupcinę patirtį kreipiantis į Radviliškio rajono savivaldybės institucijas;
92. Laukiamo rezultato vertinimo kriterijus – nustatytas požiūris į korupciją, įvertintas antikorupcinis potencialas, nustatyta korupcinė patirtis, korupcijos paplitimas, labiausiai korupcijos paveiktos sritys.
93. Pasiektas rezultatas: siekiant įvertinti Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinę aplinką, nustatyti specifinius korupcijos rizikos veiksnius ir suformuoti specialiąsias Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinės politikos nuostatas, Radviliškio rajono savivaldybės administracija ir Šiaulių universitetas 2015 m. lapkričio 26 d. sudarė Sociologinio tyrimo paslaugų teikimo sutartį (toliau – Sutartis). Pagal Sutarties 1.1 punktą Šiaulių universitetas įsipareigojo, laikydamasis Sutarties sąlygų ir jos 1 priede nustatytų reikalavimų, atlikti sociologinius tyrimus „Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinė aplinka“ (pirminį, t. y. iki 2016 m. kovo 31 d. ir pakartotinį, t. y. iki 2017 m. birželio 30 d.) ir pristatyti tyrimų rezultatus.
93.1. Pagal Sutarties 1.2 punktą, sociologinio tyrimo tikslas – nustatyti Radviliškio rajono gyventojų, Radviliškio rajono savivaldybės institucijų, įstaigų valstybės tarnautojų bei darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, požiūrį į korupciją, antikorupcinį potencialą, korupcinę patirtį, korupcijos paplitimą ir labiausiai korupcijos paveiktas sritis Radviliškio rajono savivaldybės administracijos veikloje.
94. 2 priemonė – atnaujinti Radviliškio rajono savivaldybės kovos su korupcija 2015–2017 metų programą ir jos priemonių planą.
95. Laukiamo rezultato vertinimo kriterijus – parengtas ir Savivaldybės tarybai pateiktas svarstyti Radviliškio rajono savivaldybės kovos su korupcija 2015–2017 metų programos ir jos priemonių plano pakeitimo projektas.
96. Pasiektas rezultatas: sociologinio tyrimo „Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinė aplinka“ 2016 m. kovo 31 d. statistinės ataskaitos „Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinė aplinka“ pagrindu parengtas Savivaldybės tarybos sprendimo projektas „Dėl Radviliškio rajono savivaldybės tarybos 2015 m. rugpjūčio 20 d. sprendimo Nr. T-84 „Dėl Radviliškio rajono savivaldybės kovos su korupcija 2015–2017 metų programos ir šios programos 2015–2017 metų priemonių plano patvirtinimo“ pakeitimo“.
96.1. Projekte buvo atnaujintas Radviliškio rajono savivaldybės kovos su korupcija 2015–2017 metų programos II skyrius „Aplinkos analizė“ ir pateikti sociologinio tyrimo „Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinė aplinka“ duomenys bei informacija apie Radviliškio rajono savivaldybės institucijų veikloje ir atskirose kito viešojo sektoriaus srityse nustatytas esmines ir aktualiausias problemas, susijusias su korupcija ir korupcijos rizikos veiksniais. Įvertinus Šiaulių universiteto sociologinio tyrimo „Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinė aplinka“ ataskaitoje pateiktas rekomendacijas, buvo atnaujintas Radviliškio rajono savivaldybės kovos su korupcija 2015–2017 metų programos priemonių planas šių tikslų įgyvendinimui: „siekti didesnio sprendimų ir procedūrų skaidrumo, viešumo, atskaitingumo visuomenei, užtikrinti efektyvų kontrolės mechanizmą Radviliškio rajono savivaldybės institucijų veiklos srityse“, „didinti Radviliškio rajono savivaldybės institucijose dirbančių asmenų atsparumą korupcijai“, „didinti Radviliškio rajono savivaldybės gyventojų nepakantumą korupcijai“.
96.2. Savivaldybės tarybos sprendimo projektas „Dėl Radviliškio rajono savivaldybės tarybos 2015 m. rugpjūčio 20 d. sprendimo Nr. T-84 „Dėl Radviliškio rajono savivaldybės kovos su korupcija 2015–2017 metų programos ir šios programos 2015–2017 metų priemonių plano patvirtinimo“ pakeitimo“, Radviliškio rajono savivaldybės kovos su korupcija 2015–2017 metų programos projektas, Radviliškio rajono savivaldybės kovos su korupcija 2015–2017 metų programos priemonių plano projektas buvo paskelbti savivaldybės interneto tinklalapyje, skyriuje „Korupcijos prevencija“. Taip sudaryta galimybė visiems suinteresuotiems subjektams teikti pastabas ir pasiūlymus dėl projekto.
96.4. Radviliškio rajono savivaldybės taryba 2016 m. rugpjūčio 25 d. pritarė pateiktam sprendimo projektui ir priėmė sprendimą Nr. T-348 „Dėl Radviliškio rajono savivaldybės tarybos 2015 m. rugpjūčio 20 d. sprendimo Nr. T-84 „Dėl Radviliškio rajono savivaldybės kovos su korupcija 2015–2017 metų programos ir šios programos 2015–2017 metų priemonių plano patvirtinimo“ pakeitimo“.
97. 1 tikslo rezultato kriterijai:
98. Pasiektas rezultatas: naudojant anketinės apklausos ir duomenų sisteminimo bei analizės metodus, atlikta Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinės aplinkos analizė ir šios analizės pagrindu detalizuotos Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinės politikos nuostatos.
98.1. Vadovaujantis savivaldybės gyventojų dalyvavimo tvarkant viešuosius savivaldybės reikalus ir naujovių ir atvirumo permainoms principais, formuojant savivaldybės antikorupcinės politikos nuostatas, tikslinga atsižvelgti į asmenų, dalyvavusių sociologinio tyrimo apklausoje, pateiktus siūlymus dėl korupcijos mažinimo ir jos kontrolės savivaldybėje, t. y. įgyvendinti administracines priemones, pvz.: mažinti administracinę naštą, tobulinti asmenų aptarnavimą vieno langelio principu, stiprinti individualią darbuotojo atsakomybę, pvz.: diegti ir stiprinti žmogiškąsias ir dalykines vertybines nuostatas darbuotojų veikloje, tobulinti jų kvalifikaciją, didinti skaidrumą bei viešumą, formuoti nepakantumo korupcijai aplinką.
99. 2 tikslas – siekti didesnio sprendimų ir procedūrų skaidrumo, viešumo, atskaitingumo visuomenei, užtikrinti efektyvų kontrolės mechanizmą Radviliškio rajono savivaldybės institucijų veiklos srityse.
100. Uždaviniai antrajam Programos tikslui pasiekti:
100.1. stiprinti Radviliškio rajono savivaldybės institucijų valstybės tarnautojų bei darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, antikorupcines nuostatas;
101. 3 priemonė – korupcijos prevencijos, tarnautojų etikos klausimų bei galimų korupcijos rizikų savivaldybės administracijoje aptarimas, neformalių diskusijų šia tema inicijavimas.
102. Laukiamo rezultato vertinimo kriterijus – suformuotos stiprios antikorupcinės nuostatos, pagerinta tarnautojų, darbuotojų bendravimo kultūra aptarnaujant asmenis institucijose.
103. Pasiektas rezultatas: siekiant stiprinti Radviliškio rajono savivaldybės institucijų valstybės tarnautojų bei darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis antikorupcines nuostatas, darbo pasitarimuose savivaldybės administracijoje dirbantys asmenys periodiškai buvo informuojami apie pareigą atlikti Radviliškio rajono savivaldybės tarybos sprendimų projektų antikorupcinį vertinimą, buvo teikiamos konsultacijos dėl teisės aktų projektų antikorupcinio vertinimo atlikimo tvarkos, aptariama asmenų priėmimo ir aptarnavimo Savivaldybės administracijoje tvarka, svarstyti siūlymai dėl asmenų aptarnavimo kokybės gerinimo.
104. 4 priemonė – organizuoti Savivaldybės institucijų darbuotojų kursus dėl teisės aktų projektų vertinimo antikorupciniu požiūriu.
105. Laukiamo rezultato vertinimo kriterijus – Savivaldybės institucijų darbuotojai supažindinti su norminių teisės aktų projektų antikorupciniu vertinimu, kursuose dalyvavusių asmenų skaičius, kursų trukmė.
106. Pasiektas rezultatas: siekiant užtikrinti kokybišką norminių teisės aktų projektų antikorupcinį vertinimą, Radviliškio rajono savivaldybės administracija ir UAB „Corporate Securitus“ 2017 m. vasario 20 d. sudarė Mokymų paslaugų teikimo sutartį Nr. 2017-68, pagal kurią 2017 m. vasario 20 d. – 2017 m. gegužės 4 d. laikotarpiu (iš viso: 6 seminarai, 48 ak. val.) paslaugų teikėjas suteikė mokymų organizavimo ir vykdymo paslaugas tikslinei 30 (trisdešimt) Radviliškio rajono savivaldybės administracijos tarnautojų ir (ar) darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, grupei.
106.1. Pagal Mokymų paslaugų teikimo sutarties 1 priedo 8 punktą ir pagal paslaugų teikėjo pateiktą mokymuose dalyvavusių asmenų sąrašą, paslaugų teikėjas parengė mokymų programą „Savivaldybės teisės aktų projektų antikorupcinis vertinimas“, 2017 m. balandžio 11, 19, 25 dienomis (iš viso: 3 seminarai, 24 ak. val.) suteikė mokymų organizavimo ir vykdymo paslaugas tikslinėms Radviliškio rajono savivaldybės administracijos tarnautojų ir (ar) darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, grupėms (grupę sudarė iki 10 dalyvių, iš viso 3 grupės (iki 30 dalyvių).
106.3. Pagal paslaugų teikėjo ataskaitą apie dalyvių mokymų efektyvumą mokymų dalyvių turimos žinios savivaldybės teisės aktų antikorupcinio vertinimo srityje lektoriaus buvo įvertintos 10–15 proc., t. y. minimaliausios žinios, kurios suteikia galimybę formaliai užpildyti teisės akto projekto antikorupcinio vertinimo pažymą.
106.4. Pagal paslaugų teikėjo ataskaitą apie dalyvių mokymų efektyvumą mokymų metu dalyviams buvo pateiktos būtinos teorinės žinios ir jų pagrindu organizuoti praktiniai užsiėmimai leido dalyviams žymiai pakelti jų turimas žinias, didžioji dalis dalyvių sėkmingai įsisavino pateiktą informaciją ir, lektorių vertinimu, jų žinios po mokymų siekė ne mažiau 60 proc. nuo maksimaliai būtino žinių kiekio, informacija buvo įsisavinta labai gerai, mokymuose dalyvavę savivaldybės darbuotojai gebės ją pritaikyti kasdieniame darbe.
108. Laukiamo rezultato vertinimo kriterijus – užtikrintas asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimas, sprendimų priėmimas teisės aktų nustatyta tvarka ir terminais.
109. Pasiektas rezultatas: siekiant gerinti administracinių ir viešųjų paslaugų teikimo, viešųjų paslaugų administravimo teikimo kokybę, Programos įgyvendinimo laikotarpiu atlikti 5 periodiniai tikrinimai ir nustatyta, kad:
109.1. nuo 2015-08-01 iki 2015-12-31 gauti 104 (šimtas keturi) gyventojų prašymai, iš jų:
109.1.2. 2 – prašymų nagrinėjimo procedūra nebaigta, nes patikrinimo metu procedūros atlikimo terminas nepasibaigęs (1,9 proc.);
109.2. nuo 2016-01-01 iki 2016-06-30 gauti ir užregistruoti 203 (du šimtai trys) gyventojų prašymai, iš jų:
109.3. nuo 2016-08-01 iki 2016-12-31 gauti ir užregistruoti 185 (vienas šimtas aštuoniasdešimt penki) gyventojų prašymai, iš jų:
109.3.2. 2 – prašymų nagrinėjimo procedūra nebaigta, nes patikrinimo metu procedūros atlikimo terminas nepasibaigęs;
109.4. nuo 2017-01-01 iki 2017-03-31 gauti ir užregistruoti 195 (vienas šimtas devyniasdešimt penki) gyventojų prašymai, iš jų:
109.5. nuo 2017-04-01 iki 2017-06-30 gauti ir užregistruoti 228 (du šimtai dvidešimt aštuoni) prašymai, iš jų:
109.6. nuo 2017-07-01 iki 2017-11-23 gauti ir užregistruoti 194 (vienas šimtas devyniasdešimt keturi) prašymai, iš jų:
110. 2 tikslo rezultato kriterijai:
110.1. asmenų, pagal apklausos duomenis davusių neteisėtą atlygį už savivaldybės suteiktas paslaugas, sumažėjimas 10 proc.;
111. Pasiektas rezultatas: atlikus pirminio ir pakartotinio tyrimų duomenų lyginamąją analizę matyti, kad 2015 metais 85 (iš 258) asmenys, kurie kreipėsi į Radviliškio rajono savivaldybės administraciją, atsilygino už paslaugų suteikimą, t. y. 33 proc. nuo apsilankiusiųjų skaičiaus, o 2016 metais 59 (iš 216) asmenys, kurie kreipėsi į Radviliškio rajono savivaldybės administraciją, atsilygino už paslaugų suteikimą, t. y. 24,3 proc. nuo apsilankiusiųjų skaičiaus.
111.1. Kita vertus, sociologinių tyrimų statistinėse ataskaitose vertinant neteisėto atlyginimo pasiskirstymą Savivaldybės administracijos struktūriniuose padaliniuose yra nurodyta, kad 2015 metais „iš viso kyšius savivaldybėje yra davę 67 apklausoje dalyvavę gyventojai, arba 26 procentai apsilankiusiųjų savivaldybėje arba 14 proc. apklaustųjų. Iš viso 490 asmenų imtyje fiksuota 116 kyšio davimo atvejų. Buvo gyventojų, kurie nurodė, kad kyšius davė ne vieną kartą“, o 2016 metais „iš viso kyšius savivaldybėje yra davę 49 apklausoje dalyvavę gyventojai, arba 23 procentai apsilankiusiųjų savivaldybėje arba 14 proc. apklaustųjų. Iš viso 340 asmenų imtyje fiksuota 70 kyšio davimo atvejų. Buvo gyventojų, kurie nurodė, kad kyšius davė ne vieną kartą.“
111.2. Tikėtina, kad šie neatitikimai yra sąlygoti savivaldybės administracijos kaip institucijos dviprasmiško suvokimo ar korektiškumo teikiant atsakymus.
111.3. Vis dėlto, palyginti 2015 ir 2016 metų statistinių ataskaitų duomenis, matyti, kad asmenų, davusių neteisėtą atlygį už savivaldybės suteiktas paslaugas, sumažėjo 8,7 proc., o vertinant neteisėto atlygio davimo duomenis pagal pasiskirstymą matyti, kad asmenų, davusių neteisėtą atlygį už savivaldybės suteiktas paslaugas, sumažėjo 3 proc.
111.4. 2015 metais 98,3 proc. asmenų, pagal apklausos duomenis davusių neteisėtą atlygį už savivaldybės suteiktas paslaugas, manė, kad toks atlygis padėjo išspręsti jų problemą (68,6 proc. nurodė, kad tikrai padėjo, o 29,7 proc. – atrodo, kad padėjo), 2016 metais – 93,9 proc. (55,7 proc. nurodė, kad tikrai padėjo, o 38,2 proc. – atrodo, kad padėjo).
112. Atsižvelgiant į tai, kad tikslo rezultato kriterijai yra nepasiekti, tikslinga tobulinti šiam tikslui pasiekti nustatytų priemonių įgyvendinimą, pvz., kontroliuojant paslaugų teikimą Radviliškio rajono gyventojams, sukurti duomenų apdorojimo sistemą apie viešojo administravimo institucijos veiklą kontroliuojančių, vertinančių subjektų nustatytus trūkumus, bei veiksmus, kuriuos atliko institucija nustatytiems veiklos trūkumams, pažeidimams pašalinti. Tikslinga vykdyti pakartotinių trūkumų, pažeidimų prevenciją.
113. Kadangi antikorupcinė politika turi būti vykdoma nuosekliai ir nepertraukiamai, siūlytina užtikrinti tęstinį antikorupcinių nuostatų formavimą institucijoje dirbančių asmenų kvalifikacijos tobulinimo, švietimo ir kt. formomis.
114. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Savivaldybės administracijoje vyko mokymai teisės aktų projektų antikorupcinio vertinimo tema, tačiau pagal Radviliškio rajono savivaldybės interneto svetainėje pateiktus duomenis, Kovos su korupcija programos įgyvendinimo laikotarpiu atlikti tik trys norminių teisės aktų projektų antikorupciniai vertinimai. Mažas antikorupcinio vertinimo pažymų skaičius rodo, kad išankstinis teisės aktų projektų vertinimas nėra paplitęs Savivaldybės administracijoje. Siekiant užtikrinti skaidrų teisėkūros procesą savivaldos veikloje, tikslinga nustatyti teisės aktų projektų antikorupcinio vertinimo neatlikimo priežastis, atitinkamai tobulinti darbuotojų žinias ir gebėjimus, reikalingus antikorupcinio vertinimo atlikimui.
115. 3 tikslas – didinti Radviliškio rajono savivaldybės institucijose dirbančių asmenų atsparumą korupcijai.
116. Uždaviniai trečiajam Programos tikslui pasiekti:
117. 6 priemonė – organizuoti Savivaldybės institucijų darbuotojų kursus, susijusius su etikos drausmės laikymusi viešajame sektoriuje, antikorupcine veikla ir pan.
118. Laukiamo rezultato vertinimo kriterijus – Savivaldybės institucijų darbuotojai supažindinti su tarnybinės etikos reikalavimais, antikorupcine veikla, kursuose dalyvavusių asmenų skaičius, kursų trukmė.
119. Pasiektas rezultatas: Radviliškio rajono savivaldybės administracija ir UAB „Corporate Securitus“ 2017 m. vasario 20 d. sudarė Mokymų paslaugų teikimo sutartį Nr. 2017-68, pagal kurią 2017 m. vasario 20 d. – 2017 m. gegužės 4 d. laikotarpiu (iš viso: 6 seminarai, 48 ak. val.) paslaugų teikėjas suteikė mokymų organizavimo ir vykdymo paslaugas tikslinei 30 (trisdešimt) Radviliškio rajono savivaldybės administracijos tarnautojų ir (ar) darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, grupei.
119.1. Pagal Mokymų paslaugų teikimo sutarties 1 priedo 8 punktą ir pagal paslaugų teikėjo pateiktą mokymuose dalyvavusių asmenų sąrašą, paslaugų teikėjas parengė mokymų programas „Valstybės tarnautojų veiklos ir elgesio principai, veiklos etika“ (1 seminaras, 8 ak. val.), „Viešųjų ir privačiųjų interesų derinimas valstybinėje tarnyboje“ (1 seminaras, 8 ak. val.), „Nulinė dovanų politika“ (1 seminaras, 8 ak. val.) 2017 m. kovo 21, 24, 30 dienomis (iš viso: 3 seminarai, 24 ak. val.) suteikė mokymų organizavimo ir vykdymo paslaugas tikslinei Radviliškio rajono savivaldybės administracijos tarnautojų ir (ar) darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, grupei (grupę sudarė iki 30 dalyvių).
119.2. „Valstybės tarnautojų veiklos ir elgesio principai, veiklos etika“ ir „Viešųjų ir privačiųjų interesų derinimas valstybinėje tarnyboje“ mokymuose iš viso dalyvavo 30 dalyvių, „Nulinė dovanų politika“ mokymuose dalyvavo 29 dalyviai.
119.3. Pagal paslaugų teikėjo ataskaitą apie dalyvių mokymų efektyvumą, daugiausiai dalyviai turėjo žinių apie valstybės tarnautojų veiklos ir elgesio principus, veiklos etiką bei viešųjų ir privačių interesų derinimą valstybinėje tarnyboje. Bendros grupės žinios siekė apie 23–35 proc. nuo, paslaugų teikėjo nuomone, būtino žinių kiekio, didžiausias žinių trūkumas buvo praktinis turimos informacijos pritaikymas bei žinios apie naujausias tendencijas Lietuvoje ir pasaulyje.
119.4. Dalyvių žinios apie nulinę dovanų politiką lektoriaus įvertintos 20–30 proc. Žinių spragos buvo ir teisės aktų reikalavimų žinojime ir dar labiau pasireiškė praktiniame jų pritaikyme.
119.5. Pagal paslaugų teikėjo ataskaitą apie dalyvių mokymų efektyvumą, mokymuose dalyviams buvo pateiktos būtinos teorinės žinios ir jų pagrindu organizuoti praktiniai užsiėmimai leido dalyviams žymiai pakelti jų turimas žinias, didžioji dalis dalyvių sėkmingai įsisavino pateiktą informaciją ir lektorių vertinimu, jų žinios po mokymų siekė ne mažiau 60 proc. nuo maksimaliai būtino žinių kiekio, informacija buvo įsisavinta labai gerai, mokymuose dalyvavę savivaldybės darbuotojai gebės ją pritaikyti kasdieniame darbe.
121. Laukiamo rezultato vertinimo kriterijus – didesnis asmenų, dirbančių Radviliškio rajono savivaldybės institucijose, profesinis pasirengimas, keliama kvalifikacija, skatinama kitomis priemonėmis.
122. Pasiektas rezultatas: pagal Šiaulių universiteto 2016 metų sausio–kovo mėnesiais atliktą sociologinį tyrimą „Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinė aplinka“ į klausimą „Kokios galėtų būtų kyšio ėmimą pateisinančios priežastys?“ daugiausiai (25,2 proc.) tyrime dalyvavusių Radviliškio rajono institucijų, įstaigų darbuotojų nurodė mažą darbo užmokestį, o pakartotinio tyrimo, atlikto 2017 metų balandžio–birželio mėnesiais, į klausimą „Kokios galėtų būtų kyšio ėmimą pateisinančios priežastys?“ daugiausiai (33,6 proc.) tyrime dalyvavusiųjų nurodė mažą darbo užmokestį.
122.1. Pakartotiniame tyrime dalyvavę Radviliškio rajono gyventojai vieną iš administracinių priemonių, galimai mažinančių korupciją rajone, nurodė darbuotojų motyvaciją, darbo užmokesčio didinimą, žmonių savivertės didinimą, gerą vardą tarp gyventojų turinčių tarnautojų skatinimą.
122.2. Iš esmės panašią poziciją pateikė pakartotiniame tyrime dalyvavę Radviliškio rajono institucijų, įstaigų darbuotojai, siūlydami šias korupcijos mažinimo administracines priemones: darbo užmokesčio didinimą, darbuotojų vertinimą pagal profesinę kompetenciją, skatinimą už greitus gyventojų problemų sprendimus ir gerus atsiliepimus.
122.3. Kita vertus, respondentai kaip antrąją kyšio ėmimą pateisinančią priežastį nurodė primygtinį neteisėto atlygio siūlymą (2016 m. – 17,1 proc., 2017 m. – 15,5 proc.).
122.4. Palyginti 2016 m. ir 2017 m. tyrimo rezultatus, matyti, kad 2017 m. teigiančių, jog kyšio ėmimą pateisina ekonominės priežastys, padaugėjo 8,4 proc.
123. Atsižvelgiant į sociologinių tyrimų duomenis, bei Šiaulių universiteto 2017 m. birželio 30 d. tęstinio sociologinio tyrimo „Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinė aplinka“ statistinėje ataskaitoje pateiktą rekomendaciją „už personalo valdymą atsakingam specialistui peržiūrėti savivaldybės darbuotojų vertinimo ir skatinimo sistemą integruojant etiškos elgsenos kriterijus, numatyti darbuotojų skatinimo priemones ne tik vertinant veiklos rezultatus, bet ir etišką elgseną“, tikslinga įvertinti galimybę sukurti Savivaldybės administracijoje dirbančiųjų mokymo, vertinimo ir skatinimo sistemą (planuojant materialines ir nematerialines motyvavimo priemones ir pan.) ir pateikti siūlymus įstaigos vadovui.
124. 3 tikslo rezultato kriterijai:
124.1. asmenų, pagal apklausos duomenis teigiančių, kad nesugeba identifikuoti korupcijos atvejo, sumažėjimas 5 proc.;
125. Pasiektas rezultatas: atlikus pirminio ir pakartotinio tyrimų duomenų lyginamąją analizę matyti, kad 2016 metais, asmenų, pagal apklausos duomenis teigiančių, kad nesugeba identifikuoti korupcijos atvejo – 30,1 proc., o 2017 metais – 25,5 proc.
125.1. Palyginti 2016 ir 2017 metų statistinių ataskaitų duomenis, matyti, kad sumažėjo asmenų, pagal apklausos duomenis teigiančių, kad nesugeba identifikuoti korupcijos atvejo 4,6 proc.
125.2. 2016 metais asmenų, pagal apklausos duomenis teigiančių, kad praneštų apie jiems žinomą korupcijos atvejį – 31,4 proc., o 2017 metais – 25 proc.
125.3. Palyginti 2016 ir 2017 metų statistinių ataskaitų duomenis, matyti, kad sumažėjo asmenų, pagal apklausos duomenis teigiančių, kad praneštų apie jiems žinomą korupcijos atvejį 6,4 proc. Pažymėtina, kad 2017 metais vieną iš pagrindinių priežasčių, kodėl asmenys nepraneštų apie jiems žinomą korupcijos atvejį, 30,9 proc. respondentų nurodė, kad tie, kurie praneša, galų gale nukenčia skaudžiausiai, skirtingai nei 2016 metais – viena iš pagrindinių nepranešimo apie korupcijos atvejį priežasčių – nežinojimas, ar tai korupcijos atvejis (30,1 proc.). Šis negatyvus pokytis rodo, kad respondentai nepasitiki institucijomis, vykdančiomis korupcinio pobūdžio veikų tyrimus, jaučiasi nesaugiai.
125.4. Kita vertus, asmenų, teigiančių, kad nepraneštų apie jiems žinomą korupcijos atvejį, sumažėjo 4,7 proc.
127. Uždaviniai pirmajam Programos tikslui pasiekti:
129. Laukiamo rezultato vertinimo kriterijus – įgyvendintas antikorupcinės iniciatyvos projektas ar antikorupcinė veikla.
130. Pasiektas rezultatas: Programos įgyvendinimo laikotarpiu įvykdytos įvairių formų antikorupcinės iniciatyvos instituciniu, šakiniu bei savivaldos lygmenimis, pvz.:
130.1. instituciniu lygmeniu organizuoti susitikimai su Lietuvos Respublikos Seimo antikorupcijos komisija, Policijos komisariato atstovais, į mokomuosius dalykus integruotos temos korupcijos prevencijos tema, bendrojo ugdymo mokyklose buvo inicijuoti renginiai Tarptautinei antikorupcijos dienai paminėti, organizuoti debatai, diskusijos, konkursai, akcijos, parodos, vykdytos apklausos, tyrimai, naudojamos Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos ir kitų subjektų parengtos antikorupcinio švietimo priemonės (socialinės reklamos, filmai ir t. t.);
130.2. savivaldos lygmeniu 2016 m. lapkričio mėn. vyko Radviliškio rajono savivaldybės administracijos pasitikėjimo dėžutės „Pranešk apie korupciją“ konkursas. Konkurse dalyvavo Radviliškio rajono savivaldybės formaliojo ir neformaliojo švietimo įstaigų mokiniai, Radviliškio rajono gyventojai ir pateikė 44 originalius darbus – pasitikėjimo dėžutes, skirtas pateikti pranešimams apie korupcijos atvejus. Laimėtojams buvo įsteigti I–III vietų piniginiai prizai. Už iniciatyvą ir aktyvumą konkurso dalyviams įteikti Radviliškio rajono savivaldybės mero padėkos raštai, visų dalyvavusiųjų konkurse darbai buvo eksponuojami parodoje Radviliškio miesto kultūros centre. Laimėtojų darbai pakaitomis naudojami pranešimų apie korupcijos atvejus pateikimui;
130.3. savivaldos lygmeniu 2016 m. gruodžio 14 d. vyko Radviliškio rajono gyventojams skirtas kompleksinis antikorupcinis renginys „Išsamiai apie korupciją: esama padėtis ir prevencijos galimybės“, kurio metu buvo apdovanoti konkurso „Pranešk apie korupciją“ laimėtojai, Šiaulių universiteto lektoriai skaitė pranešimus korupcijos prevencijos tema bei pristatė atlikto sociologinio tyrimo „Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinė aplinka“ rezultatus.
130.4. šakiniu lygmeniu Radviliškio rajono savivaldybės švietimo ir sporto paslaugų centras bendradarbiaudamas su Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba, 2017 m. gruodžio 4 d. organizavo mokymus savivaldybės švietimo įstaigoms antikorupcijos tema.
131. Nors informacija apie organizuojamą konkursą bei antikorupcinį renginį buvo teikiama per visuomenės informavimo priemones, t. y. informaciją skelbiant vietinėje spaudoje, savivaldybės interneto svetainėje, socialinio tinklo „Facebook“ Savivaldybės paskyroje, atsižvelgiant į renginio metu dalyvavusiųjų skaičių, akivaizdu, kad asmenų suinteresuotumas tokio pobūdžio renginiais yra nepakankamas, darbuotojai, gyventojai nepakankamai įtraukiami į antikorupcinę veiklą.
132. Atsižvelgiant į tai, kad dalyvavimas antikorupcinėje veikloje pagrįstas savanoriškumu, siekiant motyvuoti gyventojus dalyvauti antikorupcinėje veikloje, švietimo procese, tikslinga tobulinti antikorupcinių veiklų organizavimą, veiklų formą, ieškoti bendradarbiavimo galimybių su kitomis, korupcijos prevencijos įstatymo nuostatas įgyvendinančiomis, institucijomis, bendruomene.
133. 9 priemonė – informacijos sklaida interneto svetainėje, spaudoje, lankstinukų, specialų leidinių kūrimas, specializuoti mokymai.
134. Laukiamo rezultato vertinimo kriterijus – gyventojai sugeba identifikuoti interesų konfliktus, korupcines situacijas, padidėjęs asmenų informuotumas.
135. Pasiektas rezultatas: Programos įgyvendinimo laikotarpiu periodiškai atnaujinta informacija Savivaldybės interneto svetainėje, „Korupcijos prevencija“ srityje:
135.2. sociologinio tyrimo „Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinė aplinka“ ataskaitų įdėjimas;
135.3. naujienlaiškio apie antikorupcines iniciatyvas, parengto Šiaulių universiteto studentų, įdėjimas;
135.4. informacija apie korupcijos prevencijos priemonių įgyvendinimą (Programos, Priemonių plano įgyvendinimo eiga ir rezultatai, išvados dėl korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo, teisės aktų projektų antikorupcinio vertinimo pažymos, Savivaldybės antikorupcijos komisijos posėdžių protokolai, veiklos ataskaitos ir t. t.).
136. Siekiant didinti Radviliškio rajono gyventojų antikorupcinį sąmoningumą, Priemonių plano 9 punkte nustatyta priemonė (informacijos sklaida interneto svetainėje, spaudoje, lankstinukų, specialių leidinių kūrimas, specializuoti mokymai) tiesiogiai susijusi su anksčiau įvertinta 8 priemone. Manytina, kad šios priemonės įgyvendinimo efektyvumas priklauso nuo gyventojų motyvacijos dalyvauti antikorupcinėje veikloje.
137. 10 priemonė – tobulinti pranešimų sistemą, užtikrinant konfidencialumą ir asmens duomenų apsaugą (pvz., dėžių, skirtų pranešimams apie korupciją, pastatymas neutraliose vietose).
138. Laukiamo rezultato vertinimo kriterijus – sukurta veikianti pranešimų apie korupcijos atvejus sistema, užtikrinta pranešėjų apsauga.
139. Pasiektas rezultatas: 2016 m. lapkričio 16 d. paskelbus Radviliškio rajono savivaldybės administracijos pasitikėjimo dėžutės „Pranešk apie korupciją“ konkursą ir 2016 m. gruodžio 13 d. išrinkus konkurso laimėtojus, jų darbai – pasitikėjimo dėžutės pasibaigus konkurso darbų parodai, nuo 2017 m. sausio 13 d. naudojamos pagal paskirtį Savivaldybės administracijos pastato I aukšte pranešimų apie korupcijos atvejus gavimui.
141. 4 tikslo rezultato kriterijai:
141.1. asmenų, pagal apklausos duomenis teigiančių, kad praneštų apie korupcijos atvejį, padidėjimas 10 proc.;
142. Pasiektas rezultatas: atlikus pirminio ir pakartotinio tyrimų duomenų lyginamąją analizę matyti, kad 2016 metais, asmenų, pagal apklausos duomenis teigiančių, kad praneštų apie jiems žinomą korupcijos atvejį – 23,2 proc., o 2017 metais – 30,8 proc.
143. Palyginti 2016 ir 2017 metų statistinių ataskaitų duomenis, matyti, kad padidėjo asmenų, pagal apklausos duomenis teigiančių, kad praneštų apie jiems žinomą korupcijos atvejį 7,6 proc.
143.1. Kita vertus, asmenų, teigiančių, kad nepraneštų apie jiems žinomą korupcijos atvejį, padidėjo 5,7 proc.
143.2. Pažymėtina, kad 2017 metais vieną iš pagrindinių priežasčių, kodėl asmenys nepraneštų apie jiems žinomą korupcijos atvejį, 31,5 proc. nurodė, kad, tie, kas praneša, galų gale nukenčia skaudžiausiai, 2016 metais – viena iš pagrindinių nepranešimo apie korupcijos atvejį priežasčių – nėra prasmės pranešti, nes su tuo susijusių asmenų vis tiek nenubaus (43,7 proc.). 2017 metais matomas akivaizdus pokytis, kadangi nepranešimo priežastį „nėra prasmės pranešti, nes su tuo susijusių asmenų vis tiek nenubaus“ nurodė tik 11 proc. respondentų. Šie duomenys rodo, kad gyventojų neigiamas požiūris į institucijas, vykdančias korupcinio pobūdžio veikų tyrimus, sumažėjo, tačiau išlieka nesaugumo ir abejingumo jausmas.
144. Atsižvelgiant į tai, kad tikslo rezultato kriterijai yra nepasiekti, tikslinga didinti gyventojų informuotumą apie korupcijos prevenciją ir jos kontrolę, sudaryti galimybės anonimiškai, konfidencialiai pranešti apie galimus korupcijos atvejus.
146. Uždaviniai penktajam Programos tikslui pasiekti:
146.1. nustatyti tikslinių grupių (Radviliškio rajono savivaldybės gyventojų ir Radviliškio rajono savivaldybės institucijų valstybės tarnautojų bei darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis) požiūrį į korupciją, įvertinti antikorupcinį potencialą;
146.2. nustatyti respondentų korupcinę patirtį kreipiantis į Radviliškio rajono savivaldybės institucijas;
146.3. nustatyti korupcijos paplitimą Radviliškio rajono savivaldybės institucijose, labiausiai korupcijos paveiktas Radviliškio rajono savivaldybės institucijų veiklos sritis;
148. Laukiamo rezultato vertinimo kriterijus – nustatytas požiūris į korupciją, įvertintas antikorupcinis potencialas, nustatyta korupcinė patirtis, korupcijos paplitimas, labiausiai korupcijos paveiktos sritys.
149. Pasiektas rezultatas: Šiaulių universitetas, vykdydamas Sociologinio tyrimo paslaugų teikimo sutartį, 2017 m. balandžio–birželio mėn. atliko pakartotinį sociologinį tyrimą „Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinė aplinka“ ir 2017 m. birželio 30 d. pateikė tyrimo statistinę ataskaitą.
151. Laukiamo rezultato vertinimo kriterijus – nustatyta savivaldybės pasiekta pažanga vykdant antikorupcinę politiką.
152. Pasiektas rezultatas: savivaldybės pasiekta pažanga antikorupcinės politikos vykdymo srityje nustatyta įvertinus tikslų pasiekimo kriterijus.
153. 13 priemonė – susistemintų duomenų apie Programos ir jos priemonių įgyvendinimo eigą, pasiektus rezultatus analizė.
154. Laukiamo rezultato vertinimo kriterijus – parengta ir Savivaldybės tarybai svarstyti pateikta išvada dėl Programos ir jos įgyvendinimo.
155. Pasiektas rezultatas: parengtas Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcijos komisijos išvados dėl Radviliškio rajono savivaldybės kovos su korupcija 2015–2017 metų programos ir šios programos 2015–2017 metų priemonių plano įgyvendinimo projektas, Savivaldybės tarybos sprendimo projektas „Dėl pritarimo Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcijos komisijos išvadai dėl Kovos su korupcija 2015–2017 metų programos ir šios programos 2015–2017 metų priemonių plano įgyvendinimo“.
156. 5 tikslo rezultato kriterijai:
157. Pasiektas rezultatas: naudojant anketinės apklausos ir duomenų sisteminimo bei analizės metodus, atlikta ir parengta Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinės aplinkos analizė ir šios analizės pagrindu nustatytas Programos įgyvendinimo efektyvumas.
158. Vadovaujantis savivaldybės gyventojų dalyvavimo tvarkant viešuosius savivaldybės reikalus ir naujovių ir atvirumo permainoms principais, formuojant savivaldybės antikorupcinės politikos nuostatas, tikslinga atsižvelgti į asmenų, dalyvavusių sociologinio tyrimo apklausoje, pateiktus siūlymus dėl korupcijos mažinimo ir jos kontrolės savivaldybėje, t. y. įgyvendinti administracines priemones, pvz.: sukurti darbuotojų skatinimo, motyvavimo sistemą, pakeisti asmenų patekimo į savivaldybės administraciją tvarką, didinti darbuotojų individualią atsakomybę, ugdyti etišką lyderystę, didinti gyventojų informuotumą, savivaldos veiklos skaidrumą, viešumą.
159. Tikslinga atsižvelgti į savivaldybės institucijose dirbančiųjų pasiūlymus įgyvendinti administracines priemones, pvz.: sukurti skatinimo bei motyvavimo sistemą, nustatyti viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje tvarką, periodiškai organizuoti kvalifikacijos tobulinimo kursus antikorupcijos tema, vykdyti antikorupcinį švietimą (organizuoti antikorupcines diskusijas bei renginius, konsultacijas).
160. Atkreiptinas dėmesys, kad vykdant antikorupcinę politiką savivaldybėje tikslinga atsižvelgti į Šiaulių universiteto sociologinių tyrimų statistinėse ataskaitose pateiktus siūlymus, o formuojant tolimesnę antikorupcinės politikos kryptį – pasitelkti mokslo, kitų institucijų atstovus, bendradarbiauti su savivaldos bendruomene.
Savivaldybės veiklos sritys, kuriose yra korupcijos paplitimo galimybė
161. Įvertinus 2015 m. Radviliškio rajono savivaldybės vietinės reikšmės kelių ir gatvių priežiūros, taisymo, tiesimo ir saugaus eismo organizavimo sritį, 2016 m. – paramos viešiesiems ir privatiems juridiniams asmenims pagal kultūros ir sporto rėmimo programas teikimo ir paramos tinkamo įgyvendinimo kontrolės sritį, 2017 m. – Savivaldybės administracijos interesų konfliktų valdymo sritį ir atlikus korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymą, nustatyti rizikos veiksniai: antikorupciniu požiūriu rizikingos Savivaldybės teisės aktų nuostatos, sudarančios nevienodas sąlygas subjektams, su kuriais yra susijęs teisės akto įgyvendinimas, leidžiančios dviprasmiškai aiškinti ir taikyti teisės aktus, neužtikrintos objektyvios ir skaidrios sprendimų priėmimo, viešinimo procedūros, nustatyta nepakankama šių procedūrų kontrolė[4].
162. Pagal sociologinio tyrimo „Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinė aplinka“ duomenis, išskirtinos savivaldos veiklos sritys, kuriose korupcijos paplitimo galimybė yra didžiausia:
163. Pagal sociologinio tyrimo „Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinė aplinka“ duomenis, išskirtinos dažniausios korupcijos pasireiškimo formos:
164. STT, vykdydama Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos patvirtinimo“[5], 55 punktą, apibendrino informaciją apie atskirose viešojo sektoriaus srityse nustatytas esmines ir aktualiausias problemas, susijusias su korupcija ir korupcijos rizikos veiksnius:
III SKYRIUS
PROGRAMOS TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR VERTINIMO KRITERIJAI
165. Pirmasis tikslas – atpažinti ir tinkamai valdyti korupcijos riziką Radviliškio rajono savivaldybės įstaigose, įmonėse.
166. Uždaviniai pirmajam Programos tikslui pasiekti:
166.4. tinkamai organizuoti informaciją apie asmenis, siekiančius eiti ar einančius pareigas įstaigoje ar įmonėje;
168. Uždaviniai antrajam Programos tikslui pasiekti:
168.1. didinti asmenų informuotumą ir sudaryti galimybes pranešti apie korupcijos atvejus ar kitus įstaigoje, įmonėje padarytus, daromus pažeidimus;
169. Trečiasis tikslas – diegti skaidraus ir sąžiningo elgesio standartus, siekti didesnio Radviliškio rajono savivaldybės įstaigų, įmonių veiklos skaidrumo ir viešumo.
170. Uždaviniai trečiajam Programos tikslui pasiekti:
170.1. nustatyti etikos principus, elgesio taisykles, kaip savivaldybės įstaigos, įmonės darbuotojas turėtų pasielgti abejotinoje situacijoje;
171. Programoje nustatytų tikslų pasiekimas vertinamas pagal Programos priemonių plane nustatytus tikslo rezultato kriterijus.
172. Programos uždavinių įgyvendinimas vertinamas pagal nustatytus laukiamo rezultato kriterijus. Už duomenų, reikalingų nustatyti, ar šie kriterijai pasiekti, surinkimą pagal kompetenciją atsako Programos priemonių plane nurodyti vykdytojai.
173. Atskiros Programos įgyvendinimo priemonės vertinamos pagal jų įgyvendinimo būklę. Priemonių, susijusių su teisinio reglamentavimo nustatymu, pakeitimu ir pripažinimu netekusiu galios, įgyvendinimas išskiriamas į du etapus – teisės aktų projektų parengimą ir teisės aktų projektų priėmimą, nustatant konkrečius subjektus, atsakingus už atitinkamus įgyvendinimo etapus. Tokios priemonės laikomos įgyvendintomis tada, kai priimami jose numatyti teisės aktai.
IV SKYRIUS
PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS, KONTROLĖ, ATSKAITOMYBĖ IR ATNAUJINIMAS
174. Už antikorupcinės politikos įgyvendinimą Radviliškio rajono savivaldybėje pagal kompetenciją atsako savivaldybės įstaigos, įmonės vadovas.
175. Programos priemonių vykdytojai yra savivaldybės įstaigos, įmonės, jų vadovų sprendimu sudarytos darbo grupės (jei tokios grupės yra sudaromos), vadovų paskirti įstaigų, įmonių struktūrinių padalinių ir filialų vadovai, valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, kiti asmenys.
176. Programos, jos priemonių įgyvendinimą kontroliuoja ir koordinuoja asmuo, atsakingas už korupcijos prevenciją ir kontrolę Radviliškio rajono savivaldybėje (toliau – asmuo atsakingas už korupcijos prevenciją ir kontrolę/Programos, jos priemonių įgyvendinimą kontroliuojantis ir koordinuojantis asmuo).
177. Programos priemonių vykdytojai periodiškai, du kartus per metus, pasibaigus pusmečiui, ne vėliau kaip iki kito mėnesio 15 dienos, apibendrintą informaciją apie jiems priskirtų Programos priemonių įgyvendinimo eigą, pasiektus rezultatus ir tai pagrindžiančius dokumentus pateikia asmeniui, atsakingam už korupcijos prevenciją ir kontrolę. Informacija pateikiama raštu.
178. Programos, jos priemonių įgyvendinimą kontroliuojantis ir koordinuojantis asmuo įvertina pateiktą informaciją apie Programos įgyvendinimo eigą ir veiksmingumą, prireikus nedelsdamas informuoja už konkrečios Programos priemonės įgyvendinimą atsakingą vykdytoją apie nustatytas kliūtis, problemas, dėl kurių gali būti nepasiekti Programos tikslai ir uždaviniai.
179. Programos priemonių vykdytojai, atsižvelgdami į kintančias aplinkybes ir veiksnius, galinčius turėti įtakos Programos priemonėms įvykdyti, už Programos įgyvendinimo koordinavimą ir kontrolę atsakingam asmeniui teikia motyvuotus pasiūlymus dėl Programos priemonių pakeitimo, naujų priemonių priėmimo vadovaudamiesi Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2014 m. birželio 5 d. įsakymu Nr. 2-185 „Dėl Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijų patvirtinimo“.
180. Už Programos įgyvendinimo koordinavimą ir kontrolę atsakingas asmuo periodiškai, pasibaigus metams, per vieną mėnesį nuo informacijos iš atsakingų vykdytojų gavimo dienos, ją apibendrina ir susistemintus duomenis (tarpinį metinį vertinimą) pateikia Radviliškio rajono savivaldybės korupcijos prevencijos komisijai.
181. Komisija įvertina jai pateiktus susistemintus duomenis ir teikia išvadas Radviliškio rajono savivaldybės tarybai dėl Programos ir jos įgyvendinimo artimiausiame Tarybos posėdyje.
182. Visa informacija, susijusi su Programos įgyvendinimu ir vertinimu, skelbiama savivaldybės interneto svetainėje.
183. Visi suinteresuoti subjektai gali teikti pasiūlymus dėl Programos nuostatų keitimo, papildymo ar atnaujinimo per visą Programos įgyvendinimo laikotarpį.
184. Pasiūlymai dėl Programos nuostatų keitimo, papildymo ar atnaujinimo nagrinėjami Prašymų ir skundų nagrinėjimo ir asmenų aptarnavimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimo Nr. 875 „Dėl Prašymų ir skundų nagrinėjimo ir asmenų aptarnavimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių patvirtinimo“ 1 punktu, nustatyta tvarka ir terminais.
V SKYRIUS
PROGRAMOS FINANSAVIMAS
185. Programa finansuojama iš Radviliškio rajono savivaldybės atitinkamų metų savivaldybės, savivaldybės įstaigų, įmonių biudžeto ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka gautų lėšų.
[1] Sociologinio tyrimo „Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinė aplinka“ 2016 m. kovo 31 d. statistinė ataskaita skelbiama Savivaldybės interneto svetainėje, skyriuje „Korupcijos prevencija“. Nuoroda internete: http://radviliskis.lt/lit/Sociologinis-tyrimas--radvilikio-rajono-savivaldybes-antikorupcine-aplinka.
[2] Sociologinio tyrimo „Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinė aplinka“ 2017 m. birželio 30 d. statistinė ataskaita skelbiama Savivaldybės interneto svetainėje, skyriuje „Korupcijos prevencija“. Nuoroda internete: http://radviliskis.lt/lit/Sociologinis-tyrimas--radvilikio-rajono-savivaldybes-antikorupcine-aplinka.
[3] Informacija skelbiama Savivaldybės interneto svetainėje, skyriuje „Korupcijos prevencija“. Nuoroda internete: http://radviliskis.lt/lit/Radvilikio-rajono-savivaldybes-korupcijos-prevencijos-programu-priemoniu-planu-igyvendinimo-ataskaitos.
[4] Išvados dėl korupcijos pasireiškimo tikimybės skelbiamos Savivaldybės interneto svetainėje, skyriuje „Korupcijos prevencija“. Nuoroda internete: http://radviliskis.lt/lit/Ivados-del-korupcijos-pasireikimo-tikimybes/1.
[5] Išsami analizė, kuri aktuali ir vietos savivaldos lygmeniu, pateikta Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos II skyriaus „Aplinkos analizė“ trečiajame skirsnyje „Viešojo ir privataus sektorių sričių, kuriose korupcijos paplitimo galimybė yra didžiausia, analizė“.
[6] Informacija apie atskirose viešojo sektoriaus srityse nustatytas esmines ir aktualiausias problemas, aktualias vietos savivaldai, skelbiama Specialiųjų tyrimų tarnybos interneto svetainėje, skyriuje „Korupcijos prevencija“, toliau poskyriuose „Kovos su korupcija programos“, „Nacionalinė kovos su korupcija programa“, „Įgyvendinimo dokumentai“. Nuoroda internete: http://www.stt.lt/lt/menu/nacionaline-kovos-su-korupcija-programa/nkkp-2015-2025/-igyvendinimo-dokumentai-/.