ALYTAUS MIESTO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL ALYTAUS MIESTO SAVIVALDYBĖS 2014 METŲ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANO TVIRTINIMO
2014 m. kovo 27 d. Nr. T-79
Alytus
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 4 dalimi ir Socialinių paslaugų įstatymo 13 straipsnio 3 dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. 1132 patvirtintos Socialinių paslaugų planavimo metodikos 33 punktu, Alytaus miesto savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
PATVIRTINTA
Alytaus miesto savivaldybės tarybos
2014 m. kovo 27 d.
sprendimu Nr. T-79
ALYTAUS MIESTO SAVIVALDYBĖS 2014 METŲ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANAS
I. ĮVADAS
1. Bendroji informacija
Alytaus miesto savivaldybės 2014 metų socialinių paslaugų planas (toliau – planas) parengtas vadovaujantis Socialinių paslaugų įstatymu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006-11-15 nutarimu Nr. 1132 patvirtinta Socialinių paslaugų planavimo metodika, socialinės apsaugos ir darbo ministro 2007 m. balandžio 12 d. įsakymu Nr. A1-104 „Dėl Socialinių paslaugų plano formos ir socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijų patvirtinimo“. Planas suderintas su Alytaus miesto savivaldybės 2014 metų biudžetu.
Vadovaujantis Socialinių paslaugų įstatymu, socialines paslaugas savivaldybėje planuoja ir organizuoja Alytaus miesto savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius (toliau – Socialinės paramos skyrius). Socialinių paslaugų teikėjai – savivaldybės ir ne savivaldybės pavaldumo socialinių paslaugų įstaigos ir visuomeninės organizacijos.
Rengiant planą naudoti Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Socialinio žemėlapio, Alytaus darbo biržos, miesto savivaldybės administracijos struktūrinių padalinių (Socialinės paramos skyriaus, Vaiko teisių apsaugos skyriaus), Alytaus miesto įstaigų, teikiančių socialines paslaugas, pateikti duomenys.
Šiame plane vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme ir kituose teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.
2. Socialinių paslaugų teikimo ir plėtros tikslai
Socialinių paslaugų planas parengtas, atsižvelgiant į Alytaus regiono plėtros iki 2020 metų plano II – darnios bendruomenės – prioriteto 2.2 tikslą gerinti sveikatos ir socialinių paslaugų kokybę ir prieinamumą, Alytaus miesto plėtros iki 2015 metų strateginio plano 3 – žmogiškųjų išteklių plėtros – prioritetą ir šio prioriteto 3.2 tikslą gerinti viešųjų paslaugų teikimo kokybę. Socialinės paslaugos planuojamos vadovaujantis Alytaus miesto savivaldybės 2014–2016 metų strateginio veiklos plano 05 – Socialinės apsaugos – programos įgyvendinamu tikslu organizuoti ir teikti socialines paslaugas įvairioms žmonių socialinėms grupėms.
Numatomi socialinių paslaugų teikimo ir plėtros tikslai:
1. Vykdant valstybės ir savivaldybės socialinę politiką, organizuoti socialinių paslaugų teikimą atsižvelgiant gyventojų poreikį.
2. Bendradarbiauti su nevyriausybinėmis organizacijomis ir įstaigomis, organizuojant socialines paslaugas Alytaus miesto gyventojams.
3. Gerinti teikiamų socialinių paslaugų kokybę bei skatinti socialiai pažeidžiamų asmenų integraciją į visuomenę.
4. Plėtoti nestacionarias paslaugas kaip alternatyvą stacionarių socialinių paslaugų įstaigų paslaugoms.
3. Socialinių paslaugų plano rengėjai
Socialinių paslaugų planą rengė:
Genė Platūkienė, Socialinės paramos skyriaus vedėja;
Roberta Samuolytė-Kisielienė, Socialinės paramos skyriaus vedėjo pavaduotoja;
Evelina Misiukevičienė, Socialinės paramos skyriaus vyriausioji specialistė;
Remigija Akuockaitė, Socialinės paramos skyriaus vyriausioji specialistė;
Akvilė Veniukevičiūtė, Socialinės paramos skyriaus vyriausioji specialistė;
Gita Špucienė, VšĮ Alytaus miesto socialinių paslaugų centro direktorė;
Raimonda Dirsienė, Strateginio planavimo skyriaus vyriausioji specialistė;
Artūras Galakvoščius, Alytaus nakvynės namų direktorius;
Rimantas Juozapavičius, VšĮ Alytaus medicininės reabilitacijos ir sporto centro direktoriaus pavaduotojas.
Asta Graužinienė, VšĮ „Mūsų atgaiva“ direktorė;
Romutis Žebuolis, Alytaus vaikų globos namų direktorius.
II. BŪKLĖS ANALIZĖ
4. Savivaldybės socialinės, ekonominės ir demografinės situacijos įvertinimas
Dėl didėjančios migracijos ir mažėjančio natūralaus gyventojų prieaugio Alytaus miesto gyventojų skaičius nuo 2003 iki 2013 m. sumažėjo 19,5 proc. Lietuvos statistikos departamento duomenimis, bendras gyventojų skaičius Alytaus mieste proporcingai mažėja. 2011 m. Alytaus miesto savivaldybėje gyveno 60,3 tūkst. gyventojų, 2012 m. – 58,6 tūkst. gyventojų, iš jų darbingo amžiaus 37,3 tūkst. gyventojų, pensinio amžiaus – 12,1 tūkst. gyventojų. 2013 m. gyventojų skaičius sumažėjo iki 57,4 tūkst. gyventojų. Darbingo amžiaus asmenų Alytaus mieste 2013 m. pradžioje gyveno 36,4 tūkst. (63,5 proc.), vaikų iki 16 metų amžiaus – 8,8 tūkst. (15,3 proc.), pensinio amžiaus gyventojų – 12,1 tūkst. (21,2 proc.). 2014 m. pradžioje Alytaus miesto savivaldybėje gyveno 56,4 tūkst. gyventojų, tai sudaro 1,91 % visų Lietuvos gyventojų.
4.1. Pagrindinių Alytaus miesto socialinių rodiklių statistika
Statistiniai rodikliai |
2011-01-01 |
2012-01-01 |
2013-01-01 |
Pokytis +, - (lyginant su praėjusiais metais |
Gyventojų skaičius |
60302 |
58616 |
57452 |
-1164 |
Darbingo amžiaus gyventojų skaičius |
38915 |
37258 |
36355 |
-903 |
Pensinio amžiaus gyventojų skaičius |
11724 |
12083 |
12153 |
70 |
Demografinės senatvės koeficientas |
101 |
108 |
115 |
7 |
Šaltinis www.socialiniszemelapis.lt; http://db1.stat.gov.lt
4.2. Gyventojų socialinių paslaugų poreikius sąlygojantys veiksniai
Pagrindinis veiksnys, sąlygojantis socialinių paslaugų reikalingumą, yra Alytaus miesto savivaldybės gyventojų sveikatos būklė, visuomenės senėjimas, bedarbystė, alkoholio ir narkotinių medžiagų vartojimas.
Nedarbas apriboja asmens ir jo šeimos galimybes pasirūpinti pirmos būtinybės reikmenimis, apmokėti už komunalines paslaugas, gydymo paslaugas, turėti sveikatos draudimą ir kita. Tokiu atveju teikiamos tarpininkavimo, atstovavimo, maitinimo organizavimo, asmeninės higienos, maisto paramos iš ES intervencinės programos ir kitos socialinės paslaugos.
Gimstamumo mažėjimas, darbingo amžiaus asmenų emigracijos didėjimas lemia spartų mūsų miesto gyventojų senėjimą. Alytaus miesto savivaldybėje pensinio amžiaus asmenų – 12,1 tūkstančio, tai sudaro 20,6 proc. visų savivaldybės gyventojų. Šiems asmenims reikalingos pagalbos į namus, socialinės priežiūros, socialinės globos paslaugos, transporto paslaugos, aprūpinimas techninės pagalbos priemonėmis, kai kuriems asmenims ir maisto parama iš ES intervencinės programos.
Alytaus miesto savivaldybėje neįgaliųjų asmenų, vyresnių kaip 18 metų, 1000-iui gyventojų tenka 97,31, neįgaliųjų vaikų 1000-iui vaikų savivaldybėje – 29,54. Asmenims su negalia reikalingos tokios pačios socialinės paslaugos kaip ir pensinio amžiaus asmenims. Tai pagalbos į namus, socialinės globos, transporto, aprūpinimo techninės pagalbos priemonėmis, būsto pritaikymo neįgaliųjų poreikiams ir kitos paslaugos.
Didėjantis alkoholio, narkotinių, psichotropinių ir kitų medžiagų vartojimas bei psichologinė, fizinė ar seksualinė prievarta lemia šeimų priskyrimą socialinės rizikos grupei. Šioms šeimoms ir jų vaikams reikalingos socialinės paslaugos siekiant sumažinti neigiamas socialinių problemų pasekmes vaikams ir šeimoms. Alytaus miesto savivaldybėje 2011 m. socialinės rizikos šeimų apskaitoje buvo 110 šeimų, kuriose augo 223 vaikai, 2012 m. socialinės rizikos šeimų apskaitoje buvo 111 šeimų, kuriose augo 225 vaikai. 2013 m. socialinės rizikos šeimų apskaitoje skaičius išaugo iki 148, jose auga 297 vaikai.
Per 2013 metus laikina globa (rūpyba) buvo nustatyta 36 vaikams. Vaikai globos įstaigose apgyvendinami tik kraštutiniu atveju, kai jų namuose gyventi nesaugu (yra girtaujama, tėvai nesugeba tinkamai rūpintis vaiku, šeimai trūksta maisto ir pinigų būtiniausioms reikmėms, prieš vaikus naudojama psichologinė, fizinė ar seksualinė prievarta).
Socialinės rizikos šeimose labai dažnai vaikus augina vienas iš tėvų, 2011 m. tokių šeimų buvo 48, 2012 m. – 46, 2013 m. – 47 šeimos.
Dauguma socialinės rizikos šeimose gyvenančių darbingo amžiaus asmenų yra bedarbiai, registruoti darbo biržoje. Dirbančių šeimose 2011 m. – 18 asmenų, 2012 m. – 35, 2013 m. – 38. Lyginant su praeitais metais padaugėjo tėvų, registruotų darbo biržoje, skaičius. 2011 m. – 76, 2012 m. – 76, 2013 m. – 85 tėvai. Socialiniai darbuotojai, teikiantys socialinės rizikos šeimoms socialinės priežiūros paslaugas, nuolat vertina šeimų gyvenimo ir buities sąlygas. Šioms šeimoms dalis socialinės išmokos pervedama į socialinę kortelę – tokiu būdu užtikrinamas vaiko poreikių tenkinimas šeimoje. Vaikams, augantiems socialinės rizikos šeimose, skiriamas nemokamas maitinimas ir parama mokinio reikmenims įsigyti.
Rodikliai |
2011 m. |
2012 m. |
2013 m. |
Pokytis +/- lyginant su praėjusiais metais |
Socialinės rizikos šeimų skaičius |
110 |
111 |
148 |
+37 |
Vaikų, augančių socialinės rizikos šeimose, skaičius |
223 |
225 |
297 |
+72 |
Šeimų, kuriose vaikus augina vienas iš tėvų, skaičius |
48 |
46 |
47 |
+1 |
Dirbančių asmenų skaičius |
18 |
35 |
38 |
+3 |
Tėvai, registruoti darbo biržoje |
76 |
76 |
85 |
+9 |
Šeimų, gaunančių socialinę pašalpą, skaičius |
50 |
71 |
62 |
-9 |
Šeimų, gaunančių socialinę paramą nepinigine forma, skaičius |
12 |
60 |
62 |
+2
|
Šeimų, gaunančių maitinimą vaikams, mokinio reikmenis, skaičius |
55 |
52 |
60 |
+8 |
Suteikta socialinių paslaugų |
3776 |
5758 |
6147 |
+389 |
Pravesta šeimoms ir jų vaikams paskaitų, seminarų |
5 |
102 |
114 |
+12 |
VšĮ Alytaus miesto socialinių paslaugų centre dirbantys socialiniai darbuotojai šeimoms teikia socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugas, siekdami skatinti ir prireikus atkurti jų savarankiškumą atliekant įvairias asmeniniame ir visuomeniniame gyvenime reikalingas funkcijas (pagalba tvarkant pinigų apskaitą, mokant mokesčius, prižiūrint ir auklėjant vaikus). Šeimos yra informuojamos socialinės paramos, gydymo nuo priklausomybės ligų klausimais. Tarpininkaujama šeimai tvarkant reikalingus dokumentus (piniginei socialinei paramai, išmokoms vaikams, mokinių socialinei paramai, socialiniam būstui, nemokamai teisinei pagalbai gauti ir kt.).
VšĮ Alytaus miesto socialinių paslaugų centre įstaigos psichologas ir Krizių centro socialinis darbuotojas šeimai teikia intensyvią krizių įveikimo pagalbą. Ši pagalba teikiama asmenims, atsidūrusiems krizinėje situacijoje. Konsultuojama ne tik individualiai, bet organizuojami ir grupiniai užsiėmimai: veikia savitarpio pagalbos, tėvų palaikymo ir tėvų užimtumo grupės.
Įstaigoje veikia socialinės rizikos šeimų vaikų dienos centras, kuriame teikiamos socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugos, vykdoma prevencinė švietėjiška veikla, organizuojamos išvykos, šventės, vaikų darbelių parodos ir pasirodymai. Taip pat socialinės rizikos šeimoms teikiamos kompleksinės paslaugos krizines situacijas išgyvenantiems tėvams, auginantiems vaikus, vaikų sveikos gyvensenos įgūdžių ugdymo paslaugos.
4.3. Kiti rodikliai
4.3.1. Gyventojų migracija
Statistikos departamento duomenimis, pastaraisiais metais Alytaus miesto savivaldybėje gyventojų skaičius mažėja. Pagrindinė migracijos priežastis – gyventojai keičia gyvenamąją vietą, darbingo amžiaus gyventojus bedarbystė verčia vykti į užsienį.
|
|
Alytaus miesto savivaldybėje |
|
Respublikoje |
|
|
Metai |
Atvyko |
Išvyko |
Neto migracija |
Atvyko |
Išvyko |
Neto migracija |
|
|
|
|
|
|
|
2010 |
769 |
3963 |
-3194 |
55011 |
133375 |
-78364 |
2011 |
979 |
2631 |
-1652 |
67884 |
106062 |
-38178 |
2012 |
1158 |
2246 |
-1088 |
79896 |
101153 |
-21257 |
2013 |
1127 |
1902 |
-775 |
80886 |
97634 |
-16748 |
Šaltinis www.stat.gov.lt
4.3.2. Bedarbiai
Alytaus darbo biržos duomenimis, 2014 m. sausio mėn. mieste registruoti 5575 bedarbiai.
Registruotų bedarbių ir darbingo amžiaus gyventojų santykis per metus sumažėjo iki 14,2 proc. (respublikoje – 10,9 proc.).
Rodiklis |
Alytaus miesto savivaldybėje |
Respublikoje |
||||
2011 m. |
2012 m. |
2013 m. |
2011 m. |
2012 m. |
2013 m. |
|
Registruoti bedarbiai, tūkst. |
5,9 |
5,4 |
5,2 |
247,2 |
216,9 |
201,3 |
Registruotų bedarbių ir darbingo amžiaus gyventojų santykis, % |
15,3 |
14,4 |
14,2 |
13,1 |
11,7 |
10,9 |
Šaltinis – www.stat.gov.lt
4.3.3. Kitos pagalbos priemonės
Lyginant pastarųjų trejų metų situaciją apie skirtą maisto paramą iš ES intervencinės programos matyti, kad kiekvienais metais maisto parama iš ES intervencinės programos buvo skirta vis mažiau asmenų. 2012 m. 4,8 % mažiau asmenų negu 2011 m., 2013 m., 20 % mažiau negu 2012 metais. Tai paaiškinama tuo, kad iš Alytaus miesto savivaldybės išvyksta daugiau gyventojų negu atvyksta, taip pat aktyviai gyventojai informuodavo apie įsidarbinimą bei pajamų padidėjimą.
Paslaugos pavadinimas |
2011 m. |
2012 m. |
2013 m. |
Pokytis +/- lyginant su praėjusiais metais |
Maisto parama iš ES intervencinės programos |
9204 |
8766 |
7018 |
-1748 |
Maitinimo paslauga |
124 |
155 |
183 |
+28 |
Asmeninės higienos paslauga |
8 |
5 |
3 |
-2 |
Specialiųjų poreikių lygio nustatymas
Poreikio lygio pavadinimas |
2011 m. |
2012 m. |
2013 m. |
Pokytis +/- lyginant su praėjusiais metais |
Didelių spec. poreikių lygis |
422 |
451 |
513 |
62 |
Vidutinių spec. poreikių lygis |
344 |
176 |
212 |
36 |
Nedidelių spec. poreikių lygis |
5 |
7 |
3 |
-5 |
Iš viso |
771 |
634 |
728 |
94 |
Būsto pritaikymas
|
2012 m. |
2013 m. |
2014 m. |
Gauta prašymų |
14 |
19 |
13 |
Pritaikyta būstų |
14 |
4 |
|
Valstybės biudžeto lėšos, tūkst. Lt |
69,96 |
39,80 |
38,7 |
Savivaldybės biudžeto lėšos, tūkst. Lt |
43,10 |
11,20 |
21,0 |
Bendra suma, tūkst. Lt |
113,06 |
51,00 |
59,7 |
Vidutinė būsto pritaikymo kaina, tūkst. Lt |
8,08 |
12,8 |
|
Būsto (aplinkos) pritaikymo neįgaliesiems programos tikslas – pritaikyti neįgalaus asmens gyvenamąjį būstą (aplinką) pagal asmens poreikius, kad asmuo galėtų gyventi visavertį ir savarankišką gyvenimą, kad vyktų asmens integracijos į visuomenę procesas.
5. Esamos socialinių paslaugų infrastruktūros savivaldybėje analizė
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų įstaigos tipas |
Socialinių paslaugų įstaigos pavadinimas |
Pavaldumas |
Vietų (gavėjų) skaičius |
|
iš viso |
iš jų finansuojamų savivaldybės |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
6 |
7 |
1 |
Socialinės globos namai |
VšĮ Alytaus medicininės reabilitacijos ir sporto centras |
Visuotinis dalininkų susirinkimas |
34 – ilgalaikė globa
|
34 |
2 |
Socialinės globos namai |
Alytaus vaikų globos namai |
Savivaldybės taryba |
130 |
62 |
3 |
Šeimynos |
Zitos Kaluževičienės šeimyna |
|
5 |
5 |
4 |
Laikino gyvenimo namai |
Alytaus nakvynės namai
|
Savivaldybės taryba |
66, iš jų 36 – apgyvendinimo nakvynės namuose; 30 – laikinas apnakvindinimas |
66 |
5 |
Dienos socialinės globos centrai |
VšĮ Alytaus miesto socialinių paslaugų centras
|
Savivaldybės taryba |
83 – dienos globa 54 – pagalba namuose 148 socialinės rizikos šeimos |
550 |
6 |
Dienos socialinės globos centrai |
VšĮ „Mūsų atgaiva“ |
Visuotinis dalininkų susirinkimas |
25 |
25 |
7 |
Dienos socialinės globos centrai |
VšĮ Alytaus poliklinika |
Savivaldybės taryba |
38 |
|
|
Bendruomeninės įstaigos
|
1. VšĮ Alytaus neįgaliųjų užimtumo dienos centras |
NVO |
106 |
|
2. Alytaus miesto moterų krizių centras |
NVO |
133 |
|
||
3. Lietuvos Raudonojo Kryžiaus draugijos Alytaus komiteto socialinių ligų anoniminio konsultavimo centras ,,Pasitikėjimas“ |
Lietuvos Raudonojo kryžiaus draugijos Alytaus komitetas |
162 |
|
||
4. Lietuvos žmonių su stuburo pažeidimais asociacijos Alytaus miesto ir rajono skyrius |
NVO |
119 |
|
||
5. Alytaus miesto neįgaliųjų draugija |
Lietuvos neįgaliųjų draugija |
202 |
|
||
6. VšĮ Vilniaus ir Alytaus apskričių aklųjų ir silpnaregių tarybos Alytaus filialas |
Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjunga |
88 |
|
||
7. Lietuvos kurčiųjų draugijos Vilniaus teritorinės valdybos Alytaus pirminė organizacija |
Vilniaus teritorinė valdyba, LKD |
93 |
|
||
8. Visuomeninė organizacija specialiosios kūrybos draugija Alytaus „Guboja“ |
NVO |
84 |
|
||
9. Alytaus apskrities neįgaliųjų sveikatingumo ir sporto klubas „Alytupis“ |
NVO |
45 |
|
||
10. Alytaus neįgaliųjų sportinio sveikatingumo klubas „Viltis“ |
NVO |
60 |
|
||
11. Alytaus apskrities ligonių, susijusių su organų persodinimu, visuomeninė organizacija „Dalia“ |
NVO |
25 |
|
||
12. Alytaus miesto ir rajono diabeto asociacija „Viltis“ |
NVO |
60 |
|
||
13. Lietuvos artrito asociacijos Alytaus klubas „Artritas“ |
NVO |
132 |
|
5.1. Socialinių paslaugų infrastruktūros išsidėstymas ir socialinių paslaugų teikimo savivaldybėje pakankamumo lygis
Alytaus miesto gyventojams socialines paslaugas teikia 4 įstaigos: VšĮ Alytaus miesto socialinių paslaugų centras, VšĮ Alytaus medicininės reabilitacijos ir sporto centras, Alytaus nakvynės namai ir Alytaus vaikų globos namai. Į socialinių paslaugų teikimo procesą įtraukiamos ir nevyriausybinės organizacijos. 16 nevyriausybinių organizacijų įgyvendina įvairius socialinius ir socialinės reabilitacijos projektus. Derinant įstaigų ir nevyriausybinių organizacijų teikiamas paslaugas, didėja paslaugų prieinamumas gyventojams ir jų šeimų nariams.
VšĮ Alytaus miesto socialinių paslaugų centras yra viena iš didžiausių socialines paslaugas teikiančių įstaigų Alytaus mieste. Centre teikiamos 5 pagrindinės paslaugos: dienos socialinės globos paslauga asmens namuose, dienos socialinės globos paslauga institucijoje, socialinės priežiūros (pagalbos į namus) paslauga senyvo amžiaus ir asmenims su negalia bei intensyvi krizių įveikimo pagalba, socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas socialinę riziką patyrusioms šeimoms, jų šeimos nariams.
VšĮ Alytaus medicininės reabilitacijos ir sporto centro Globos skyrius teikia ilgalaikės socialinės globos paslaugas senyvo amžiaus bei neįgaliems asmenims. 2013 m. centre pradėtą patalpų rekonstrukciją, po kurios 5 vietomis padidės globos skyrius, planuojama baigti 2014 m. III ketvirtį.
Alytaus nakvynės namuose teikiamos apgyvendinimo, laikino apnakvindinimo, intensyvios krizių įveikimo pagalbos bei bendrosios socialinės paslaugos socialinės rizikos suaugusiems ir senyvo amžiaus asmenims, kurie išėjo iš įkalinimo, socialinės, psichologinės reabilitacijos įstaigų ar prarado būstą arba dėl smurto, kitokios prievartos laikinai iš jo pasitraukė.
Alytaus vaikų globos namai teikia ilgalaikės ir trumpalaikės socialinės globos paslaugas be tėvų globos likusiems vaikams. Alytaus vaikų globos namai yra didžiausia Pietų Lietuvoje šias paslaugas teikianti įstaiga.
2013 m. Alytuje veikė viena šeimyna, kurioje buvo globojami 5 vaikai.
Nevyriausybinės organizacijos, įgyvendindamos socialinius projektus, teikia bendrąsias socialines paslaugas ir socialinės reabilitacijos neįgaliesiems bendruomenėje paslaugas. Įgyvendinant projektus, neįgaliems ir senyvo amžiaus Alytaus miesto gyventojams teikiamos transporto, krizių įveikimo, darbinio užimtumo, asmeninio asistento, skalbimo, socialinių ir savarankiško gyvenimo įgūdžių ugdymo, palaikymo ar atkūrimo, sportinių gebėjimų lavinimo bei sociokultūrinės paslaugos. Šių projektų įgyvendinimas gerina neįgaliųjų socialinę integraciją į visuomenę bei didina neįgaliųjų galimybes dalyvauti visuomeniniame gyvenime.
Iš pirmiau pateiktos informacijos darytina išvada, kad Alytaus mieste teikiamos plataus spektro socialinės paslaugos, kurios miesto gyventojams suteikia galimybę pasirinkti ir gauti jiems labiausiai tinkamas ir jų poreikius atitinkančias socialines paslaugas.
6. Savivaldybės galimybių teikti socialines paslaugas ir socialinių paslaugų poreikio įvertinimas
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes[1] |
Skaičius asmenų (šeimų), kuriems socialinių paslaugų poreikis |
1000 gyventojų tenka vietų |
iš jų finansuoja savivaldybė |
|
įvertintas |
Nepaten-kintas |
|
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. |
Ilgalaikė socialinė globa |
129
|
2 |
2,28 |
127 |
2. |
Trumpalaikė socialinė globa |
80 |
|
1,42 |
80 |
3. |
Dienos socialinė globa institucijoje |
66
|
- |
1,17 |
66 |
4. |
Dienos socialinė globa asmens namuose |
78 |
5 |
2,06 |
73 |
5. |
Apgyvendinimas Nakvynės namuose |
48 |
2 |
0,85 |
46 |
6. |
Pagalba į namus |
93 |
21 |
1,65 |
54 |
7. |
Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas institucijoje |
148 (šeimų) |
- |
- |
148 (šeimų) |
8. |
Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas asmens (šeimos) namuose |
526 |
|
9,3 |
503 |
9. |
Laikinas apnakvindinimas |
120 |
|
2,13 |
120 |
10. |
Kitos socialinės priežiūros paslaugos – intensyvi krizių įveikimo pagalba moterų krizių centre |
133 |
|
- |
- |
11. |
Bendrosios socialinės paslaugos |
254 |
|
4,51 |
254 |
6.1. Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų analizė
Alytaus miesto nevyriausybinių organizacijų ir socialinių paslaugų įstaigų darbuotojai teikia miesto gyventojams bendrąsias socialines paslaugas: informavimo, konsultavimo, maitinimo organizavimo, transporto organizavimo, sociokultūrines, asmens higienos paslaugų organizavimo paslaugas. Bendrąsias paslaugas daugiausiai teikia savarankiškiems senyvo amžiaus ir asmenims su negalia. Lietuvos žmonių su stuburo pažeidimais asociacijos Alytaus miesto ir rajono skyrius asmenims su negalia teikia transporto paslaugas.
Socialinių paslaugų gavėjų skaičius
Alytaus miesto socialinių paslaugų centras teikia socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo, intensyvios krizių įveikimo pagalbos paslaugas socialinės rizikos šeimoms. Centre veikiantis Dienos centras teikia socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugas socialinės rizikos vaikams.
Alytaus miesto socialinių paslaugų centre taip pat teikiamos pagalbos į namus paslaugos, padedančios asmeniui (šeimai) tvarkytis buityje. Pagrindiniai paslaugų gavėjai yra iš dalies savarankiški senyvo amžiaus ir suaugę asmenys su negalia.
Vaikams su negalia, senyvo amžiaus asmenims ir suaugusiems asmenims su negalia, kuriems reikalinga nuolatinės specialistų priežiūros reikalaujanti pagalba dienos metu, teikiamos dienos socialinės globos paslaugos namuose ir institucijoje.
VšĮ Alytaus medicininės reabilitacijos ir sporto centro Globos skyriuje ilgalaikė socialinė globa teikiama visiškai nesavarankiškiems senyvo amžiaus asmenims ir suaugusiems asmenims su negalia, kuriems teikiama kompleksinė, nuolatinės specialistų priežiūros reikalaujanti pagalba.
Alytaus nakvynės namuose suaugusiems socialinės rizikos asmenims buvo teikiamos trumpalaikės socialinė globos paslaugos, nuo 2013 m. liepos mėnesio dalinai pasikeitus Socialinių paslaugų katalogui, pradėtos teikti apgyvendinimo nakvynės namuose paslaugos.
Socialinių paslaugų |
Žmonių socialinės grupės |
Socialinių paslaugų poreikio tenkinimas paslaugų gavėjams |
Socialinių paslaugų gavėjų skaičius |
1 |
2 |
3 |
|
Dienos socialinė globa asmens namuose ir institucijoje |
1. suaugusiems asmenims su negalia; 2. vaikams su negalia; 3. senyvo amžiaus asmenims |
89
12 45 |
146 |
Trumpalaikė socialinė globa institucijoje
|
1. suaugusiems asmenims su negalia; 2. vaikams su negalia; 3. likusiems be tėvų globos vaikams, kuriems nustatyta laikinoji globa, ir socialinės rizikos vaikams; 4. senyvo amžiaus asmenims; 5. socialinės rizikos suaugusiems asmenims |
8
- 38
9 25 |
80 |
Ilgalaikė socialinė globa institucijoje
|
1. suaugusiems asmenims su negalia; 2. vaikams su negalia; 3. likusiems be tėvų globos vaikams, kuriems nustatyta nuolatinė globa; 4. senyvo amžiaus asmenims. |
17
36 5
60 |
118 |
Socialinė priežiūra
|
1. suaugusiems asmenims su negalia; 2. senyvo amžiaus asmenims; 3. vaikams su negalia ir jų šeimoms (teikiama asmens (šeimos) namuose, socialinės priežiūros centruose, savarankiško gyvenimo namuose ir kt.); 4. socialinės rizikos suaugusiems asmenims, socialinės rizikos šeimoms (teikiama asmens (šeimos) namuose, socialinės priežiūros centruose, savarankiško gyvenimo namuose ir kt.); 5. socialinės rizikos vaikams (teikiama socialinės priežiūros centruose ir kt.) |
12
61 -
503 27
48
|
651 |
Bendrosios socialinės paslaugos |
Transporto organizavimas; informavimas, konsultavimas, kitos bendrosios socialinės paslaugos, asmens higiena, maitinimo organizavimas |
68
1312
3 183 |
1566 |
Per 2013 metus socialinių paslaugų poreikis buvo tenkintas 1249 paslaugų gavėjams (išskyrus informavimo ir konsultavimo paslaugas). Iš to skaičiaus suteiktos bendrosios paslaugos sudaro 20 procentų visų paslaugų, socialinės priežiūros paslaugos – 53 procentus, dienos socialinės globos paslaugos – 12 procentų, trumpalaikės socialinės globos paslaugos – 6 procentus, ilgalaikės socialinės globos paslaugos – 9 procentus.
Socialinių paslaugų poreikio tenkinimas
2013 m. Socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje projektus vykdė 12 Alytaus miesto nevyriausybinių organizacijų: klubas „Artritas“, VšĮ Vilniaus ir Alytaus regionų aklųjų centras, Lietuvos žmonių su stuburo pažeidimais asociacijos Alytaus miesto ir rajono skyrius, Alytaus apskrities neįgaliųjų sveikatingumo ir sporto klubas ,,Alytupis“, visuomeninė organizacija (asociacija) specialiosios kūrybos draugija Alytaus ,,Guboja“, Alytaus neįgaliųjų sportinio sveikatingumo klubas ,,Viltis“, Lietuvos kurčiųjų draugijos Vilniaus teritorinės valdybos Alytaus pirminė organizacija, VšĮ Alytaus neįgaliųjų užimtumo dienos centras, Alytaus miesto neįgaliųjų draugija, Alytaus miesto ir rajono diabeto klubas ,,Viltis“, Lietuvos Raudonojo Kryžiaus draugijos Alytaus skyrius, VšĮ Pagalbos ir informacijos šeimai tarnyba.
Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Alytaus miesto savivaldybei 2013 m. socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje projektams finansuoti skyrė 325,0 tūkst. Lt, Alytaus miesto savivaldybė skyrė 32,5 tūkst. Lt.
Įgyvendinant projektuose numatytus tikslus, 12 Alytaus miesto nevyriausybinių organizacijų sėkmingai teikė įvairias socialinės reabilitacijos paslaugas asmenims su negalia ir jų šeimos nariams: socialinių ir savarankiško gyvenimo įgūdžių ugdymo, palaikymo ar atkūrimo, asmeninio asistento pagalbos, užimtumo įvairiuose būreliuose ir klubuose, meninių, sportinių bei kitų gebėjimų lavinimo meno, kultūros, sporto būreliuose, kolektyvuose ir klubuose paslaugas. 2013 m. socialinės reabilitacijos paslaugos suteiktos 1032 asmenims, iš jų: 856 suaugusiems asmenims su negalia, 96 vaikams su negalia ir 80 šeimos narių, paslaugas teikė projektuose įdarbinti 53 asmenys (iš jų 24 neįgalieji). Projektų metu vykdoma veikla gerina neįgaliųjų socialinę integraciją į visuomenę, didina neįgaliųjų savarankiškumą ir užimtumą, gerina neįgaliųjų ir jų šeimos narių gyvenimo kokybę.
Savivaldybės socialinių paslaugų išvystymo 2014 m. normatyvai
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes |
10 000 gyventojų tenka |
Alytaus miesto gyventojams tenka |
|||
vietų[2] |
gavėjų[3] |
vietų |
gavėjų |
|||
1. |
Suaugę asmenys su negalia |
|
|
|
|
|
1.1. |
Ilgalaikė socialinė globa |
7 |
x |
39 |
x |
|
1.2. |
Trumpalaikė socialinė globa |
1 |
x |
6 |
x |
|
1.3. |
Dienos socialinė globa |
|
|
|
|
|
1.3.1. |
institucijoje |
7 |
x |
39 |
x |
|
1.3.2. |
asmens namuose |
x |
3 |
x |
17 |
|
1.4. |
Socialinė priežiūra socialinės priežiūros centruose (dienos centre, paramos šeimai centre ir kt.) |
x |
30 |
x |
169 |
|
1.5. |
Pagalba namuose |
x |
10 |
x |
10 |
|
1.6. |
Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose |
3,5 |
x |
20 |
x |
|
2. |
Vaikai su negalia |
|
|
|
|
|
2.1. |
Ilgalaikė socialinė globa |
0,5 |
x |
3 |
x |
|
2.2. |
Trumpalaikė socialinė globa |
2 |
x |
11 |
x |
|
2.3. |
Dienos socialinė globa |
|
|
|
|
|
2.3.1. |
institucijoje |
2 |
x |
11 |
x |
|
2.3.2. |
asmens namuose |
x |
0,5 |
x |
3 |
|
2.4 |
Pagalba namuose |
x |
0,5 |
x |
3 |
|
2.5. |
Socialinė priežiūra socialinės priežiūros centruose (dienos centre, paramos šeimai centre ir kt.) |
x |
9 |
x |
51 |
|
3. |
Vaikai, likę be tėvų globos |
|
|
|
|
|
3.1. |
Ilgalaikė (trumpalaikė) socialinė globa socialinės globos namuose |
6 |
x |
34 |
x |
|
3.2. |
Ilgalaikė (trumpalaikė) socialinė globa šeimynose |
2 |
x |
11 |
x |
|
3.3. |
Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose |
1 |
x |
6 |
x |
|
4. |
Senyvo amžiaus asmenys |
|
|
|
|
|
4.1. |
Ilgalaikė socialinė globa |
18 |
x |
101 |
x |
|
4.2. |
Trumpalaikė socialinė globa |
0,6 |
x |
3 |
x |
|
4.3. |
Dienos socialinė globa |
|
|
|
|
|
4.3.1. |
institucijoje |
2,5 |
x |
14 |
x |
|
4.3.2. |
asmens namuose |
x |
5 |
x |
28 |
|
4.4. |
Pagalba namuose |
x |
40 |
x |
225 |
|
4.5. |
Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose |
2 |
x |
11 |
x |
|
4.6. |
Socialinė priežiūra socialinės priežiūros centruose (dienos centre, paramos šeimai centre ir kt.) |
x |
20 |
x |
113 |
|
5. |
Socialinės rizikos suaugę asmenys |
|
|
|
|
|
5.1. |
Trumpalaikė socialinė globa (psichologinės bei socialinės reabilitacijos įstaigose) |
1 |
x |
6 |
x |
|
5.2. |
Apgyvendinimas laikino gyvenimo įstaigose |
|
|
|
|
|
5.2.1. |
nakvynės namuose |
4,5 |
x |
25 |
x |
|
5.2.2. |
krizių centruose |
3 |
x |
17 |
x |
|
5.3 |
Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose |
0,4 |
x |
2 |
x |
|
5.4 |
Socialinė priežiūra socialinės priežiūros centruose (dienos centre, paramos šeimai centre ir kt.) |
x |
6 |
x |
34 |
|
6. |
Socialinės rizikos vaikai, vaikai iš socialinės rizikos šeimų ir socialinės rizikos šeimos |
|
|
|
|
|
6.1. |
Šeimų socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas jų namuose |
x |
40 |
x |
225 |
|
6.2. |
Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas socialinės priežiūros centre (dienos centre, vaikų dienos centre, paramos šeimai centre ir kt.) |
|
|
|
|
|
6.2.1. |
šeimų |
x |
23 |
x |
130 |
|
6.2.2. |
vaikų |
x |
24 |
x |
135 |
|
7. |
Visoms žmonių socialinėms grupėms |
|
|
|
|
|
7.1 |
Sociokultūrinės paslaugos (bendruomenės centre, dienos centre ir kt.) |
x |
50 |
x |
281 |
|
7.2. |
Transporto organizavimas |
x |
50 |
x |
281 |
|
7.3. |
Kitos bendrosios socialinės paslaugos pagal savivaldybės gyventojų poreikius |
x |
pagal savivaldybės gyventojų poreikius |
x |
|
|
7. Socialinių darbuotojų ir socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius savivaldybėje
Eil. Nr. |
Įstaigos |
Socialinių darbuotojų skaičius |
Socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius |
|
iš viso |
iš jų finansuojamų iš valstybės biudžeto |
|||
1. |
Savivaldybės socialinių paslaugų įstaigose: |
34,3 |
11 |
70,3 |
1.1. |
biudžetinėse |
13 |
- |
33,5 |
1.2. |
viešosiose |
21,3 |
11 |
36,8 |
2. |
Savivaldybės administracijoje |
- |
- |
- |
|
Iš viso |
34,3 |
11 |
70,3 |
III. TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR PRIEMONIŲ PLANAS
8. Ankstesnių metų socialinių paslaugų plano įgyvendinimo rezultatų trumpa apžvalga
Įvertinus 2013 m. Socialinių paslaugų plane numatytus uždavinius ir priemones, buvo teikiamos visos plane numatytos socialinės paslaugos. 2013 m. liepos mėn. dalinai pasikeitus Socialinių paslaugų katalogui, Alytaus nakvynės namuose nebeteikiama trumpalaikės socialinės globos paslauga. Ši paslauga pakeista į apgyvendinimo nakvynės namuose paslaugą. Šių paslaugų pasikeitimas, socialinių paslaugų poreikio tenkinimui įtakos neturėjo.
9. Prioritetinės socialinių paslaugų plėtros kryptys
1. Plėsti socialinių paslaugų, skirtų pasirūpinti neįgaliaisiais ir senyvo amžiaus asmenimis jų gyvenamojoje aplinkoje, teikimą.
2. Plėsti socialinių paslaugų teikimą, pasitelkiant nevyriausybines organizacijas.
3. Užtikrinti kokybiškų socialinių paslaugų teikimą.
10. Priemonių planas
1 tikslas – organizuoti ir teikti socialines paslaugas įvairioms žmonių socialinėms grupėms |
|||||
Uždaviniai |
Priemonės |
Lėšos tūkst. Lt, finansavimo šaltiniai |
Atsakingi vykdytojai |
Laukiamas rezultatas |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
1. Mažinti socialinės rizikos asmenų socialinę atskirtį, skatinant jų integraciją į visuomenę |
Socialinių paslaugų teikimas Alytaus nakvynės namuose
|
330,0 tūkst. Lt – savivaldybės lėšos 32,0 tūkst. Lt – įstaigos veiklos pajamos |
Alytaus nakvynės namai |
Alytaus nakvynės namuose trumpalaikės socialinės planuojama teikti: apgyvendinimo nakvynės namuose paslaugas – 30 asmenų, laikino apnakvindinimo paslaugas vidutiniškai per mėnesį – 11 asmenų, maitinimo paslaugas – vidutiniškai per mėnesį 33 asmenims |
|
2. Užtikrinti vaikų socialinę globą be tėvų globos likusiems vaikams |
IIgalaikės socialinės globos teikimas Alytaus vaikų globos namuose
Ilgalaikės socialinės globos vaikams paslaugų teikimas kitų savivaldybių globos įstaigose ir šeimynoje |
2268,0 tūkst. Lt – iš apskričių perduotoms įstaigoms išlaikyti. 455,0 tūkst. Lt – įstaigos veiklos pajamos. 583,9 tūkst. Lt – savivaldybės lėšos
110,0 tūkst. Lt – savivaldybės lėšos |
Socialinės paramos skyrius, socialinių paslaugų įstaigos |
Alytaus vaikų globos namuose planuojama teikti ilgalaikės ar trumpalaikės globos paslaugas 120 vaikų
Kitų savivaldybių vaikų globos namuose ir šeimynoje planuojama apgyvendinti 11 vaikų
|
|
3. Užtikrinti socialinių paslaugų teikimą senyvo amžiaus asmenims su negalia
|
Socialinių paslaugų teikimas VšĮ Alytaus miesto socialinių paslaugų centre
Socialinių paslaugų teikimas VšĮ Alytaus medicininės reabilitacijos ir sporto centre
VšĮ Alytaus poliklinika
Ilgalaikės socialinės globos paslaugų teikimas asmenims su sunkia negalia
Finansuoti ir įgyvendinti Socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje projektus
Finansuoti ir įgyvendinti socialinių paslaugų projektus
Įgyvendinti Būsto pritaikymo neįgaliesiems programą savivaldybėje |
446,0 tūkst. Lt – savivaldybės lėšos. 570,4 tūkst. Lt – valstybinėms (perduotoms savivaldybei) funkcijoms vykdyti. 105,5 tūkst. Lt – klientų lėšos
428,0 tūkst. Lt – savivaldybės lėšos. 170,3 tūkst. Lt – valstybinėms (perduotoms savivaldybei) funkcijoms vykdyti. 371,4 tūkst. Lt – klientų lėšos
147,0 tūkst. Lt – valstybinėms (perduotoms savivaldybei) funkcijoms vykdyti
45,0 tūkst. Lt –savivaldybės lėšos. 211,6 tūkst. Lt – valstybinėms (perduotoms savivaldybei) funkcijoms vykdyti
283,0 tūkst. Lt – valstybės lėšos. 28,3 tūkst. Lt – savivaldybės lėšos
144,0 tūkst. Lt – savivaldybės lėšos
21,0 tūkst. Lt – savivaldybės lėšos. 38,7 tūkst. Lt – valstybės biudžeto lėšos |
Socialinės paramos skyrius, socialinių paslaugų įstaigos |
VŠĮ Alytaus miesto socialinių paslaugų centre planuojama teikti socialines paslaugas: dienos socialinės globos paslaugas institucijoje – 37 asmenims; dienos socialinės globos paslaugas namuose – 35 asmenims; pagalbos namuose – 30 asmenų; 30 socialinės rizikos šeimų vaikams teikti socialinių įgūdžių ugdymo, laisvalaikio užimtumo paslaugas
VšĮ Alytaus medicininės reabilitacijos ir sporto centro ilgalaikės globos vietų skaičius – 39 vietos
.
VŠĮ Alytaus poliklinikoje planuojamas dienos socialinės globos paslaugų gavėjų skaičius – 24 asmenys
Planuojamas ilgalaikės socialinės globos paslaugų gavėjų skaičius kitų savivaldybių globos įstaigose – 29 asmenys
Planuojama įgyvendinti 13 projektų iš valstybės biudžeto lėšų
Planuojama finansuoti 5 projektus iš savivaldybės biudžeto lėšų
Planuojama pritaikyti 5 būstus asmenims su negalia
|
|
11. Regioninių socialinių paslaugų poreikis 2014 metais
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes |
Socialinės globos įstaiga |
Mastas (vietų sk.) |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Ilgalaikė socialinė globa |
|
|
1. Senyvo amžiaus asmenų |
Socialinės globos įstaigų administravimo tarnyba prie SADM |
7
|
|
2. Suaugusių asmenų su negalia (proto) |
Socialinės globos įstaigų administravimo tarnyba prie SADM |
3 |
|
3. Be tėvų globos likusių vaikų, kuriems nustatyta nuolatinė globa |
Socialinės globos įstaigų administravimo tarnyba prie SADM |
4
|
|
4. Vaikų ir jaunimo su negalia (proto) |
Socialinės globos įstaigų administravimo tarnyba prie SADM |
1 |
|
2. |
Trumpalaikė socialinė globa – suaugusių žmonių su negalia (proto) |
Socialinės globos įstaigų administravimo tarnyba prie SADM |
- |
3. |
Kitos socialinės paslaugos |
|
- |
2013 m. buvo suteiktos ilgalaikės socialinės globos paslaugos kitose savivaldybėse esančiuose socialinės globos namuose 13 senyvo amžiaus asmenų, 18 suaugusiems asmenims su negalia ir 8 vaikams, likusiem be tėvų globos.
Miesto gyventojų ilgalaikės socialinės globos paslaugų gavimo poreikis visiškai patenkintas.
IV. FINANSAVIMO PLANAS
12. Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai |
Pagal faktines išlaidas |
Pagal planines išlaidas |
|
2013 m. |
2014 m. |
2015 m. |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. |
Savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms, tūkst. Lt |
5140,4 |
4582,2 |
5150 |
|
Palyginti su bendru savivaldybės biudžetu, proc. |
3,3 |
3,2 |
3,3 |
2. |
LR valstybės biudžeto specialiosios tikslinės dotacijos, tūkst. Lt |
1497,0 |
1517,1 |
1572,8 |
|
iš jų: |
|
|
|
2.1. |
socialinės rizikos šeimų socialinei priežiūrai organizuoti |
274,1 |
342,8 |
342,8 |
2.2. |
asmenų su sunkia negalia socialinei globai organizuoti |
1222,9 |
1174,3 |
1230,0 |
2.3. |
vaikų globos (rūpybos) išmokoms |
- |
- |
|
3. |
ES struktūrinių fondų lėšos, tūkst. Lt |
- |
- |
|
4. |
Asmenų mokėjimai už socialines paslaugas, tūkst. Lt |
780,4 |
872,9 |
950,0 |
5. |
Kitos lėšos, tūkst. Lt (soc. reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems projektams) |
322,0 |
283,0 |
283,0 |
|
Iš viso, tūkst. Lt |
7739,8 |
7255,2 |
7955,8 |
13. Socialinių paslaugų finansavimo iš savivaldybės biudžeto būdai
Eil. Nr. |
Finansavimo būdai |
Lėšos (tūkst. Lt arba proc.) |
|
2013 m. |
2014 m. |
||
1. |
Socialinių paslaugų pirkimas |
64,5 |
73 |
2. |
Tiesioginis socialinių paslaugų įstaigų finansavimas |
4263,4 |
3789,0 |
|
iš jo: |
|
|
2.1. |
savivaldybės pavaldumo įstaigoms |
4112,7 |
3634,0 |
2.2. |
regioninių socialinių paslaugų įstaigoms pagal lėšų kompensavimo sutartis |
150,7 |
155,0 |
2.3. |
visuomeninių organizacijų įstaigoms pagal lėšų kompensavimo sutartis |
- |
- |
3. |
Savivaldybės biudžeto lėšos, skirtos visuomeninėms organizacijoms |
95,8 |
76,0 |
4. |
Finansavimas vykdant socialinių paslaugų programas |
- |
|
|
Iš viso |
4423,7 |
3938,0 |
14. Lėšos, reikalingos žmogiškųjų išteklių plėtrai
Socialines paslaugas teikiančiose įstaigose 2014 m. darbuotojų kvalifikacijai kelti lėšų nenumatyta.
15. Savivaldybės finansinių galimybių palyginimas su numatytų priemonių finansavimu
Alytaus miesto savivaldybėje socialinės paslaugos organizuojamos pagal gyventojų poreikius. Planuojamos savivaldybės finansinės galimybės atitinka įvertintą socialinių paslaugų poreikį bei planuojamą socialinių paslaugų plėtrą. Siekiant išlaikyti Alytaus miesto savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų teikimo kokybę ir kiekybę, būtina didinti šiai sričiai skiriamą finansavimą.
15.1. Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų įvertinimas
Savivaldybėje plečiamos socialinės paslaugos, gerėja jų kokybė. Socialinių paslaugų poreikis yra glaudžiai susijęs su demografine Alytaus miesto padėtimi ir jos kitimu. Šiuo metu tebevykstant emigracijos procesams, Alytaus miesto savivaldybėje išlieka didesnis socialinių paslaugų poreikis senyvo amžiaus ir neįgaliems asmenims namuose.
Savivaldybėje teikiamos socialinės paslaugos atitinka socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtintus Socialinių paslaugų išvystymo normatyvus. Tačiau šiuo metu nėra galimybės teikti trumpalaikės socialinės globos paslaugos neįgaliems asmenims. Ieškoma ir svarstomos galimybės šias paslaugas teikti VšĮ Alytaus medicininės reabilitacijos ir sporto centre.
Atlikus savivaldybės galimybių teikti socialines paslaugas įvertinimą, darytina išvada, kad iš 1274 asmenų, kuriems buvo įvertintas socialinių paslaugų poreikis, tik 30 asmenų šių paslaugų poreikis nebuvo patenkintas.
Atlikus analizę pagal prašomų paslaugų rūšis, aišku, kad pagalbos namuose paslauga senyvo amžiaus ar neįgaliems asmenims išlieka paklausi. Dėl šios paslaugos kreipėsi 53 procentai gyventojų, kurie pageidautų gauti socialines paslaugas. Įvertinus šiuos rodiklius, planuojama ir toliau plėsti socialinės priežiūros ir socialinės globos paslaugų teikimą senyvo amžiaus bei neįgaliems asmenims.
Nevyriausybinės organizacijos aktyviai prisideda ir dalyvauja teikiant socialines paslaugas Alytaus miesto gyventojams. Įgyvendindamos įvairius projektus, šios organizacijos sudaro galimybę neįgaliems, senyvo amžiaus asmenims bei jų šeimos nariams gauti įvairiapusiškas paslaugas. Teikiant kuo įvairesnes socialines paslaugas, asmenims sudaroma galimybė įveikti socialinę atskirtį, integruotis į visuomenę bei spręsti socialines problemas.
V. PLĖTROS VIZIJA IR PROGNOZĖ
16. Socialinių paslaugų plėtros vizija
Atsižvelgiant į tai, kad Alytaus mieste daugėjant senyvo amžiaus asmenų, didėja poreikis plėsti socialines paslaugas neįgaliems ir senyvo amžiaus asmenims – dienos socialinės globos ir pagalbos namuose paslaugas. Nestacionarios socialinės paslaugos yra priimtinesnės gyventojams, kadangi tokiu būdu jie kuo ilgiau gali likti gerai pažįstamoje aplinkoje, šeimoje, gali dalyvauti bendruomenės veikloje ir jaustis pilnaverčiais bendruomenės nariais. Be to, šios paslaugos ekonominiu ir socialiniu požiūriu efektyvesnės nei stacionarių socialinių paslaugų įstaigų teikiamos globos paslaugos.
Alytaus miesto savivaldybės socialinių paslaugų plėtros vizija – pagal finansines galimybes plėsti socialines paslaugas, tenkinant gyventojų socialinių paslaugų poreikį, ir užtikrinti kokybiškų socialinių paslaugų teikimą. Bus ieškoma galimybių teikti trumpalaikės socialinės globos paslaugas neįgaliems ir senyvo amžiaus asmenims bei steigti savarankiško gyvenimo namus neįgaliems suaugusiems asmenims ir pilnametystės sulaukusiems asmenims po institucinės vaiko socialinės globos.
Taip pat planuojama ir toliau skatinti nevyriausybines organizacijas rengti projektus bei dalyvauti teikiant socialines paslaugas.
Plečiant socialinių paslaugų spektrą, ketinama didinti Vaikų dienos centrų teikiamų paslaugų prieinamumą ir paslaugų kompleksiškumą Alytaus miesto vaikams. Tai apima ir naujo Vaikų dienos centro įkūrimą.
Tikimasi, kad didėjanti socialinių darbuotojų darbo patirtis bei įvairių institucijų bendradarbiavimas pagerins socialinių paslaugų kokybę.
17. Prognozuojamos socialinės paslaugos
Socialinių paslaugų prognozė Alytaus mieste vyksta atsižvelgiant į praėjusių metų gyventojų pateiktų prašymų socialinės paslaugoms gauti apžvalgą bei analizę. Atitinkamų paslaugų poreikį sąlygoja gyventojų sveikatos būklė, socialinis gyvenimas, vykstantys migracijos procesai bei padėtis darbo rinkoje.
Alytaus mieste, kaip ir visoje šalyje, gyventojų emigracijos procesas tebevyksta. Tai sąlygoja vienišų, pagyvenusių asmenų skaičiaus, kuriems reikalinga socialinė pagalba, didėjimą. Pagalba buityje, socialinė priežiūra seniems, vienišiems Alytaus miesto gyventojams yra viena iš reikalingiausių paslaugų Alytaus mieste.
Alkoholio vartojimas ir bedarbystė sąlygoja socialinių paslaugų socialinės rizikos šeimoms ar asmenims poreikį. Prognozuojama, kad socialinės rizikos asmenų, šeimų socialinių paslaugų poreikis nemažės. Artimiausiu metu ketinama plėtoti vaikų, augančių socialinės rizikos šeimose, paslaugas vaikų dienos centruose, skatinant miesto institucijų bendradarbiavimą.
Įgyvendinat įvairius patalpų modernizavimo procesus socialines paslaugas teikiančiose įstaigose, bus plėtojama socialinių paslaugų pasiūla. Įgyvendinus VšĮ Alytaus miesto medicininės reabilitacijos ir sporto centro patalpų modernizaciją, pagerės paslaugos gavėjų gyvenimo sąlygos, atsiras galimybė suteikti paslaugas didesniam paslaugos gavėjų skaičiui. Atlikus Alytaus nakvynės namų patalpų rekonstrukciją, bus sudarytos sąlygos neįgaliems asmenims gauti kokybiškesnes paslaugas.
Planuojant socialines paslaugas bei plečiant socialinių paslaugų tinklą, bus orientuojamasi į paklausiausias ir reikalingiausias socialines paslaugas bei jų gavėjus, atsižvelgiant į socialinių paslaugų poreikį.
18. Savivaldybės biudžeto augimo perspektyva ir numatomas pokytis
Savivaldybės biudžeto lėšų, skirtų socialinėms paslaugoms teikti, 2014 m. numatyta 10,8 proc. mažiau negu 2013 metais, tačiau išlieka tendencija šias lėšas per metus didinti. Numatytą pokytį sąlygoja valstybės ekonominė situacija, teisinės bazės, reglamentuojančios socialines paslaugas, socialinių paslaugų poreikis.
VI. PLANO ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA
20. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros vykdytojai
Alytaus miesto savivaldybės socialinių paslaugų plano įgyvendinimą prižiūrės Alytaus miesto savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius.
21. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros etapai ir įvertinimo rezultatai
Socialinės paramos skyrius renka, sistemina ir analizuoja informaciją apie teikiamas socialines paslaugas savivaldybės teritorijoje. Atliekamos socialinių paslaugų poreikio, jų teikimo kokybės apklausos. Socialinių paslaugų įstaigos ir organizacijos teikia ketvirčio ir metines biudžeto vykdymo bei veiklos ataskaitas. Socialinės paramos skyrius analizuoja ir vertina, kaip socialinių paslaugų įstaigos, organizacijos įgyvendina Socialinio paslaugų plano tikslus ir uždavinius, ar efektyviai ir taupiai naudojamos lėšos.
Savivaldybės interneto portale pateikiamas Alytaus miesto socialinių paslaugų plano projektas, savivaldybės gyventojams sudaromos sąlygos pareikšti nuomonę ir vertinti socialinių paslaugų teikimą, teikti pasiūlymus dėl socialinių paslaugų efektyvumo. Taip pat portale yra skelbiama informacija apie socialinių paslaugų įstaigas, organizacijas, teikiamas paslaugas.
22. Pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė, numatytų vykdyti priemonių efektyvumas
|
Socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo rodikliai |
2011 m. |
2012 m. |
2013 m. |
1. |
Savivaldybės biudžeto išlaidos per metus socialinėms paslaugoms, tenkančios vienam savivaldybės gyventojui, Lt |
33,0 |
40,0 |
89,5 |
2. |
Valstybės skirtų dotacijų santykis su savivaldybės biudžeto lėšomis, skiriamomis socialinėms paslaugoms, proc. |
44,5 |
49,4 |
29,2 |
3. |
Vietų skaičiaus stacionariose socialinių paslaugų įstaigose santykis su vietų skaičiumi (maksimaliu lankytojų skaičiumi per dieną) nestacionariose socialinių paslaugų įstaigose (laikino gyvenimo namuose, dienos socialinės globos centruose, savarankiško gyvenimo namuose, socialinės priežiūros centruose) |
0,69 |
0,63 |
0,67 |
4. |
Socialinių paslaugų (įskaitant bendrąsias socialines paslaugas) gavėjų skaičiaus santykis su bendru savivaldybės gyventojų skaičiumi, proc. |
4,42 |
5,80 |
4,54 |
5. |
Socialinės globos ir socialinės priežiūros gavėjų skaičiaus santykis su bendru savivaldybės gyventojų skaičiumi, proc. |
1,2 |
2,2 |
1,77 |
6. |
Regioninių socialinių paslaugų gavėjų skaičiaus santykis su kitų socialinių paslaugų (išskyrus bendrąsias socialines paslaugas) gavėjais |
0,05 |
0,034 |
0,041 |
7. |
Socialinių darbuotojų ir socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius savivaldybėje, tenkantis 10 tūkst. savivaldybės gyventojų |
14,9 |
15,0 |
12,5 |
8. |
Socialinių paslaugų poreikio patenkinimo procentas (asmenų (šeimų), kuriems patenkintas socialinių paslaugų poreikis, santykis su asmenų (šeimų) skaičiumi, kuriems įvertintas socialinių paslaugų poreikis) |
96,0 |
88,8 |
94,9 |
______________________